Ook op de wikipedia staat een vrij goede beschrijven van hoge cultuur.quote:When Matthew Arnold wrote that to have culture is to "know the best that has been said and thought in the world," he captured the conceptual essence of high culture. As the term "culture" has come to have a broader meaning, more inclusive of everything within a given culture rather than simply the most elite cultural manifestations, the term "high culture" has begun to serve for referring to those aspects of culture which are most highly valued and esteemed by a given society's political, social, economic, and intellectual elite. Opera, yachting, and Tom Stoppard are associated with high culture in the U.S. Note: What constitutes high power is a site of conflict. Generally, the most powerful members of a society are the ones who have the most influence over cultural meaning systems, and therefore the more powerful classes tend to enjoy the privilege of defining "high culture."
Jouw quote zou wel eens uit dat boek van Storey kunnen komen dat ik noemde..quote:Op dinsdag 6 september 2005 20:18 schreef Zoot het volgende:
Hoge cultuur beschrijven is idd een subjectief iets. Dit vond ik op een site van een uni.
[..]
Ook op de wikipedia staat een vrij goede beschrijven van hoge cultuur.
quote:Op dinsdag 6 september 2005 20:01 schreef Sjoewe het volgende:
Je conclusie is in mijn ogen correct, maar hetgeen mij altijd dwars zit is dat het oordeel of iets hoge of lage cultuur is vrijwel altijd voorkomt uit de meningen van degenen die zich tot aanhangers van de hoge cultuur rekenen.
Dat is ook een mooie vraag. Ik denk dat de 'hoge cultuur' met de tijd mee verandert. Vroeger was duelleren immers ook een vorm van 'hoge cultuur, terwijl het tegenwoordige equivalent van een duel naar mijn inzien een ordinaire matpartij is, bijvoorbeeld tussen twee dronken kroegbezoekers.. .quote:Maar wat is nu hoge cultuur? De jacht volgens de klassieke traditie, of het onthouden ervaan naar moderne maatstaven?
Eerder gaf je zelf al aan dat objectiviteit niet bestaat. Iets kan dus ook niet 'objectiever' zijn dan iets anders! Vanuit jouw referentie kader is het "een beestachtige manier", vanut hun is het waarschijnlijk iets anders, bijv. het op stand houden van de vossen populatie of whatever (anders zouden ze het niet doen). Dit even terzijdequote:[b]Op dinsdag 6 september 2005 22:32
Grappig is, dat bijvoorbeeld de vossenjacht een zogenaamde uiting is van de 'Hoge cultuur', maar dat het, objectiever bezien gewoon een beestachtige manier van dierendoden is.
Bij ons is het toch niet anders? Theaters zijn hier ook voor iedereen toegankelijk, idem voor musea en opera en Saint-Tropez. Met een beetje mazzel kan ook vrijwel iedereen naar de universiteit (heb het nu wel over NL) en iedereen boven de 18 mag stemmen en zich verkiesbaar stellen.quote:Maar een ander voorbeeld: De Grieken hadden niet echt een onderscheid tussen hoge en lage cultuur volgens mij. Tenminste niet zoals wij dat vandaag de dag kennen. Theaters e.d. waren naar mijn weten gewoon voor iedereen toegankelijk, (of dat ook voor de slaven gold weet ik niet).
Natuurlijk waren er mensen die zich met 'hogere zaken' bezighielden; de filosofen, de democratisch gekozen vertegenwoordigers et-cetera. Maar laatstgenoemde werden door het hele volk gekozen, en vrijwel iedereen kon -mits ze over zichzelf konden beschikken, dus geen slaaf waren- zich verkiesbaar stellen. Er was natuurlijk wel een onderscheid tussen arm en rijk, dat is er immers (vrijwel) altijd wel geweest, maar dat is toch iets anders, hoewel wel met elkaar verwant.
Heh, daarom zei ik ook objectievere, om niet geheel mezelf tegen te spreken. Maar dat er geen objeciviteit is neemt niet weg dat men toch een gemeenschappelijk normen en waardenstelsel heeft. Een mens op een dergelijke manier doden mag immers ook niet en wordt door elk weldenkend mens verafschuwd. Het vossendoden an sich, om het natuurlijke evenwicht in stand te houden is op zich niet verkeerd; de manier waarop dit gebeurt kan dit wel zijn. Subjeciviteit staat een min of meer omschreven normen en waardenpatroon immers niet per definitie in de weg.quote:Op woensdag 7 september 2005 11:05 schreef MightyV het volgende:
[..]
Eerder gaf je zelf al aan dat objectiviteit niet bestaat. Iets kan dus ook niet 'objectiever' zijn dan iets anders! Vanuit jouw referentie kader is het "een beestachtige manier", vanut hun is het waarschijnlijk iets anders, bijv. het op stand houden van de vossen populatie of whatever (anders zouden ze het niet doen). Dit even terzijde
Bepaalde voorstellingen en dergelijke hebben echter wel en behoorlijke toegangsprijs alsmede een dresscode. Hierdoor zullenn de mensen die zich beide niet kunnen veroorloven niet snel geneigd zijn om een dergelijke voorstelling te bezoeken.quote:Bij ons is het toch niet anders? Theaters zijn hier ook voor iedereen toegankelijk, idem voor musea en opera en Saint-Tropez. Met een beetje mazzel kan ook vrijwel iedereen naar de universiteit (heb het nu wel over NL) en iedereen boven de 18 mag stemmen en zich verkiesbaar stellen.
De mensen die zich identificeren met de hoge cultuur zullen niet snel toegeven dat ze T Island kijken, net zoals ze z.g. niet bij de Aldi zullen kopen...quote:Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat 'hoge' en 'lage' cultuur niet zozeer iets is wat zou zijn opgelegt (door de 'hoge' cultuur) maar meer een keuze van personen. Musea voor moderne kunst zullen meer bezocht worden door mensen die zich tot de 'hoge' cultuur rekenen, en dezelfde mensen zullen minder vaak naar Temptation Island ofzo kijken (hoewel...).
Klopt.quote:Daarbij komt dat voor sommige vormen van 'hoge' cultuur (Kunst dus, zegmaar) een zeker natuurlijk onderscheid is doordat je het pas kunt begrijpen met een redelijke vooropleiding en achtergrondkennis. Een postmodern literair meesterwerk (oké, subjectief begrip; ik gebruik het hier for the sake of the argument) is voor iemand die een universitaire opleiding heeft gehad, gewend is te lezen en er ook oprecht in geinteresseerd is, waarschijnlijk nog een opgave.
Voor iemand die alleen ze VBO heeft, nooit leest en liever voetbal kijkt dan een boek opent is het zo goed als onmogelijk om echt plezier uit hetzelfde boek te halen. Opnieuw is het in eerste instantie natuurlijk een individuele keuze, maar deze komt in zekere zin voort uit achtergrond.
Maar wat ik me afvraag: is dit verschil een soort van natuurlijk verschil, of wordt de 'hoge cultuur' ontoegankelijk gemaakt door mensen van de 'lage cultuur'. Bijvoorbeeld door stellen van hoge (inkomens en kleding) eisen aan meedoen en bijwonen van de hoge cultuur.quote:Enfin, 'hoge' en 'lage' cultuur zijn eigenlijk min of meer arbitraire grensjes gesteld door deze of gene invloedrijk persoon. Het feit dat ze arbitrair en dus subjectief zijn geeft aan dat er onmogelijk een waardeoordeel aan verbonden kan worden. Maar andersom geloof ik wel dat, hoewel het arbitrair is, toch wel een zekere aardigheid zit in het onderscheiden van zogeheten 'populaire' en 'hoge' cultuur, al is het alleen maar om dit soort discoursen over te hebben.
Dat was eigelijk ook wat ik bedoelde.. Maar 'dat soort mensen' zien zichzelf vaak wel als 'hoge cultuur', maar dat is vooral op hun financiele vermogens gebaseerd en niet eens zo zeer op hun 'geciviliseerde' vermogens.quote:En het hebben van een SUV is overgens imho helemaal geen uiting van 'hoge' cultuur maar eerder van doorgeslagen consumptie-woede en nouveau semi-riche geldingsdrang. En het zijn waarschijnlijk ook nog eens verrekt leuke bakken om in te scheuren...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |