FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Voordelen elektrische trein tov dieseltrein
Huukrionzondag 4 september 2005 @ 13:48
Tegenwoordig rijden het overgrote deel van de treinen elektrisch. Om elektrische treinen te laten rijden moeten de sporen helemaal van kabels worden voorzien. De laatste halve eeuw heeft men heel wat energie gestoken in het realiseren daarvan. Dus moeten elektrische treinen mijn inziens toch wel een of meer belangrijke voordelen hebben ten opzichte van dieseltreinen. Weet iemand wat die voordelen zijn? Waarom zijn er tegenwoordig nauwelijks nog dieseltreinen?
CasBzondag 4 september 2005 @ 13:51
Dieseltreinen moeten tanken, dat kost geld en tijd, en ze zijn niet echt milieuvriendelijk
Huukrionzondag 4 september 2005 @ 13:53
Zijn elektrische treinen dan (veel) milieuvriendelijker? Die stoten ter plaatse geen uitlaatgassen uit, maar de elektriciteitscentrales die de stroom maken doen dat wel.
Herr.Flickzondag 4 september 2005 @ 13:53
Elektrisch is volgens mij ook sterker + heeft een hoger rendement (kostprijs per km)

MouseOverzondag 4 september 2005 @ 13:55
Volgens mij zijn elektrische treinen gewoon ontstaan omdat diesels vroeger minder mooi liepen.
Huukrionzondag 4 september 2005 @ 13:56
* Elektrisch is volgens mij ook sterker + heeft een hoger rendement (kostprijs per km) *

Daar ben ik helemaal niet zeker van. Electriciteit is bijlange niet goedkoop. Het is bijvoorbeeld toch veel duurder je huis helemaal met elektriciteit te verwarmen dan met stookolie of aardgas? Dus ik neem aan dat dat voor vervoer ook zo zal zijn.
yupzondag 4 september 2005 @ 13:57
quote:
Op zondag 4 september 2005 13:53 schreef Herr.Flick het volgende:
Elektrisch is volgens mij ook sterker + heeft een hoger rendement (kostprijs per km)

Gewoon een paar grote turbo's op die daiseltreinen gooien
CasBzondag 4 september 2005 @ 13:58
quote:
Op zondag 4 september 2005 13:56 schreef Huukrion het volgende:
* Elektrisch is volgens mij ook sterker + heeft een hoger rendement (kostprijs per km) *

Daar ben ik helemaal niet zeker van. Electriciteit is bijlange niet goedkoop. Het is bijvoorbeeld toch veel duurder je huis helemaal met elektriciteit te verwarmen dan met stookolie of aardgas? Dus ik neem aan dat dat voor vervoer ook zo zal zijn.
Ja, voor warmte is het goed, maar er moet dinges-energie omgezet worden in kinetische energie, en daarvoor is electriciteit beter (denk ik).
Herr.Flickzondag 4 september 2005 @ 14:20
quote:
Op zondag 4 september 2005 13:56 schreef Huukrion het volgende:
* Elektrisch is volgens mij ook sterker + heeft een hoger rendement (kostprijs per km) *

Daar ben ik helemaal niet zeker van. Electriciteit is bijlange niet goedkoop. Het is bijvoorbeeld toch veel duurder je huis helemaal met elektriciteit te verwarmen dan met stookolie of aardgas? Dus ik neem aan dat dat voor vervoer ook zo zal zijn.
Als het echt duurder was dan werd het echt niet gebruikt!

Alexxxxxzondag 4 september 2005 @ 14:21
quote:
Op zondag 4 september 2005 13:57 schreef yup het volgende:

[..]

Gewoon een paar grote turbo's op die daiseltreinen gooien
zitten er al op

Electrisch is sneller geloof ik.
Meneer_Stormzondag 4 september 2005 @ 14:21
Electrische treinen zijn storingsgevoeliger, aangezien het net vrij storingsgevoelig is...
Alexxxxxzondag 4 september 2005 @ 14:22
quote:
Op zondag 4 september 2005 14:20 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Als het echt duurder was dan werd het echt niet gebruikt!

Tenzij de andere voordelen er tegen op wegen. Want volgesn nmij is electrisch ook duurder...

Nog een voordeel: Electrische treinen zijn stiller.
Alexxxxxzondag 4 september 2005 @ 14:22
quote:
Op zondag 4 september 2005 14:21 schreef Meneer_Storm het volgende:
Electrische treinen zijn storingsgevoeliger, aangezien het net vrij storingsgevoelig is...
das een nadeel
Herr.Flickzondag 4 september 2005 @ 14:22
quote:
Op zondag 4 september 2005 14:21 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

zitten er al op

Electrisch is sneller geloof ik.
Dat is zeker zo, een ICE of TGV rijd niet voor niets op elektriek.

Bosezondag 4 september 2005 @ 14:46
Het centraal opwekken van electriciteit (in centrales) is zeer efficient. Doordat de brandstof niet meegenomen wordt door de trein, hoeft er ook geen (duur) distributie systeem voor diesel te worden opgezet.

Verder is een diesellucht in het station niet zo lekker
icecreamfarmer_NLzondag 4 september 2005 @ 14:48
en ze acceleren sneller

verder hebben de meeste dieseltreinen een dieselmoter met daaraan een generator die dan weer de electromoteren aan drijven
Klonkzondag 4 september 2005 @ 14:48
om het ingewikkeld te maken, dieseltreinen zijn in feite ook electrisch

hoe dat zo ?, de diesel word gebruikt om een generator aan te drijven, en die generator word gebruikt om een electromotor aan te drijven die voor de uiteindelijke tractie zorgt
Duvelzondag 4 september 2005 @ 14:55
Het rendement van een elektrische trein is nou eenmaal hoger dan dat van een dieseltrein. Een elektriciteitscentrale kan de elektrische energie met een hogere efficiëntie opwekken. Daarnaast draait een elektriciteitscentrale niet op diesel.

Het is lang zo geweest dat het omslagpunt waarbij elektrische tractie goedkoper is dan dieseltractie, lag bij twee treinen per uur per richting. Of dat nu nog zo is, weet ik niet. Pas dan wogen de voordele op tegen de kosten van de elektrificatie. Soms is ook geëlektrificeerd terwijl er minder treinen reden, maar dan had dat te maken met zaken als dat een lijn als omleidingsroute kon worden gebruikt.
lithoijenzondag 4 september 2005 @ 14:57
Diesels hebben als nadeel dat ze alleen werken bij bepaalde toerentallen. En het maximale rendement ligt zelfs vast op 1 toerental. Het is daarom nodig om te schakelen (net zoals bij auto's). Daarom zijn alle moderne dieseltreinen diesel electrisch. Dat wil zeggen: een grote dieselmotor loopt op zijn idiale toerental en drijft een generator aan die electrische energie opwekt. Deze word vervolgens gebruikt om electromotoren aan te drijven. Deze constructie zorgt ervoor dat de diesel altijd loopt op een gunstig toerental terwijl de trein toch met vreschillende snelheden loopt. Het nadeel is dat het veel ruimte en gewicht kost. Of een diesel locomotief minder storings gevoelig is als een electrische locomotief (inclusief bovenleiding) durf ik te betwijfelen.
Alexxxxxzondag 4 september 2005 @ 14:58
quote:
Op zondag 4 september 2005 14:48 schreef Klonk het volgende:
om het ingewikkeld te maken, dieseltreinen zijn in feite ook electrisch

hoe dat zo ?, de diesel word gebruikt om een generator aan te drijven, en die generator word gebruikt om een electromotor aan te drijven die voor de uiteindelijke tractie zorgt
Zijn dat dan ook treinmotoren die zie in de gigantische dieselelectrische dumpers gebuiken?
Duvelzondag 4 september 2005 @ 15:00
quote:
Op zondag 4 september 2005 14:57 schreef lithoijen het volgende:
Daarom zijn alle moderne dieseltreinen diesel electrisch.
De moderne diesels van NS zijn juist diesel-hydraulisch. Werkt een beetje vergelijkbaar met diesel-elektrisch, alleen drijft de dieselmotor hier een oliepomp aan die hydraulische motoren aandrijft.
Adfundumzondag 4 september 2005 @ 15:01
en elektrische treinen stinken niet in overdekte stations.
Klonkzondag 4 september 2005 @ 15:29
quote:
Op zondag 4 september 2005 14:58 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Zijn dat dan ook treinmotoren die zie in de gigantische dieselelectrische dumpers gebuiken?
[afbeelding]
gaat idd volgens het zelfde principe, generator zorgt voor stroom en drijven de wielen weer aan
Alexxxxxzondag 4 september 2005 @ 15:30
quote:
Op zondag 4 september 2005 15:29 schreef Klonk het volgende:

[..]

gaat idd volgens het zelfde principe, generator zorgt voor stroom en drijven de wielen weer aan
Maar het is niet zo dat de motorenafdeling van Caterpillar dezelfde motoren in de dumpers bouwt als die ze aan treinenfabrikanten aanbied dus?
Klonkzondag 4 september 2005 @ 15:31
zal ik daar een eerlijk antwoord op geven ?

geen flauw idee, sorry.
Duvelzondag 4 september 2005 @ 15:47
quote:
Op zondag 4 september 2005 15:30 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Maar het is niet zo dat de motorenafdeling van Caterpillar dezelfde motoren in de dumpers bouwt als die ze aan treinenfabrikanten aanbied dus?
Ik heb 't zelfde idee als Klonk. Volgens mij zijn Duitse diesels wel uitgerust met Caterpillar motoren. Aangezien die motoren ook in een DE-milieu draaien, zouden het best enigszins gelijke motoren kunnen zijn.

In Nederland rijden de dieseltreinstellen met Cummins motoren geloof ik. Wat er in de 6400 zit weet ik niet.
Brembozondag 4 september 2005 @ 16:23
Ga even vanuit dat we na 1950 echt pas met electriciteit zijn gaan rijden op het spoor, toen waren er nog geen roetfilters etc. Elektrische energie is in theorie niet schoner, je zit steenkool te vebranden, waar bij ook co2 vrij komt en dan nog is het rendement van de hoogspanning en de 1500V van de NS .

Opzich je kan wel op diesel rijden met hogesnelheid mooi voorbeeld is de ICE (http://www.railfaneurope.net/pix/de/diesel/dmu/605/Zwickau/pix.html) dat is dus een hogesnelheidstrein op diesel . De TGV was oorspronkelijk bedoeld op Gas-Turbines te draaien, maar werd toch maar weer gewijzigd na de olie crisis.

Voor de rest, tjah electriciteit rijdt makkelijker denk ik, en je trekt wel sneller op .
Fixerszondag 4 september 2005 @ 16:32
quote:
Op zondag 4 september 2005 15:30 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Maar het is niet zo dat de motorenafdeling van Caterpillar dezelfde motoren in de dumpers bouwt als die ze aan treinenfabrikanten aanbied dus?
Of het dezelfde motoren zijn weet ik niet. Het princiepe is wel het zelfde: dieselgenerator zorgt voor elektra die de direct-drive motoren voedt. Die knakker op discovery heeft eens uitgleged waarom dat is: Door het grote gewicht van een trein of zo'n grote dumper zouden er enorm sterke overbringingen nodig zijn. De versnellingsbakken zouden gigantisch, duur en zwaar zijn. Vandaar dat ze electro of hydraulische motoren gebruiken om de wielen zelf aan te drijven.
Brembozondag 4 september 2005 @ 16:48
Aangezien personen treinen meestal niet naar uithoeken rijden , en gewoon vaste trajecten volgens hoef je niet overal dure bovenleiding aanteleggen . Dus weer voordeel voor de diesels .
Duvelzondag 4 september 2005 @ 16:57
quote:
Op zondag 4 september 2005 16:23 schreef Brembo het volgende:
Ga even vanuit dat we na 1950 echt pas met electriciteit zijn gaan rijden op het spoor, toen waren er nog geen roetfilters etc. Elektrische energie is in theorie niet schoner, je zit steenkool te vebranden, waar bij ook co2 vrij komt en dan nog is het rendement van de hoogspanning en de 1500V van de NS .

Opzich je kan wel op diesel rijden met hogesnelheid mooi voorbeeld is de ICE (http://www.railfaneurope.net/pix/de/diesel/dmu/605/Zwickau/pix.html) dat is dus een hogesnelheidstrein op diesel . De TGV was oorspronkelijk bedoeld op Gas-Turbines te draaien, maar werd toch maar weer gewijzigd na de olie crisis.

Voor de rest, tjah electriciteit rijdt makkelijker denk ik, en je trekt wel sneller op .
In Nederland wordt al sinds 1908 elektrisch gereden. Ook toen was het financieel al aantrekkelijk om elektrisch te rijden. Een elektriciteitscentrale heeft een veel hoger rendement dan al die kleine dieselmotortjes in treinen, waarbij je dus ook nog eens een gunstige verbranding kunt regelen. Het rendement van de diverse spanningsomzettingen ligt in de ordegrootte van 98% o.i.d., dus dat scheelt ook nogal.

Volgens mij is het ook lastig om met dieselmotoren een vermogen op de rails te zetten dat dat van een elektrische locomotief evenaart. Of het kan wel, maar dan met een veel te grote en te zware loc.
Fixerszondag 4 september 2005 @ 19:32
quote:
Op zondag 4 september 2005 16:57 schreef Duvel het volgende:

[..]

In Nederland wordt al sinds 1908 elektrisch gereden. Ook toen was het financieel al aantrekkelijk om elektrisch te rijden. Een elektriciteitscentrale heeft een veel hoger rendement dan al die kleine dieselmotortjes in treinen, waarbij je dus ook nog eens een gunstige verbranding kunt regelen. Het rendement van de diverse spanningsomzettingen ligt in de ordegrootte van 98% o.i.d., dus dat scheelt ook nogal.

Volgens mij is het ook lastig om met dieselmotoren een vermogen op de rails te zetten dat dat van een elektrische locomotief evenaart. Of het kan wel, maar dan met een veel te grote en te zware loc.
Ik weet niet wat de exacte verhoudignen zijn, maar de nederlandse electrische locomotieven zijn sterker dan de diesels. Je ziet ook regelmatig lange goederentirijnen rijden met 2 of 3 diesels ervoor, terwijl vergelijkbare hoeveelheden ook wel worden getrokken door 1 enkele elektrische.

En voor de hoge snelheidstrijnen heeft elektriciteit nogal wat voordelen: je hoeft geen brandstof mee te nemen, dat scheelt weer ruimte. En electromotoren zijn makkelijk te verdelen onder treinen. Zoals bijvoorbeeld de ICE die over de hele lengte tractie heeft ipv alleen vooraan of achteraan.
yupzondag 4 september 2005 @ 21:07
Een dieseltrein heeft die fantastische daiselgeluid, het fantastische genagel van een diesel, net een vrachtwagen

Steijnzondag 4 september 2005 @ 21:19
quote:
Op zondag 4 september 2005 14:21 schreef Alexxxxx het volgende:
Electrisch is sneller geloof ik.
Elektromotoren hebben altijd hun maximale koppel. Een diesel moet eerst op toeren komen. Als er ooit auto's met elektromotoren komen trekken die alle door verbrandingsmotoren aangedreven auto's er finaal uit.
Alexxxxxzondag 4 september 2005 @ 21:23
quote:
Op zondag 4 september 2005 21:19 schreef Steijn het volgende:

[..]

Elektromotoren hebben altijd hun maximale koppel. Een diesel moet eerst op toeren komen. Als er ooit auto's met elektromotoren komen trekken die alle door verbrandingsmotoren aangedreven auto's er finaal uit.
die waren er toch al in 1898? heb ik nog een mooit topic over zlefs in PTA
Threepiozondag 4 september 2005 @ 21:28
Volgens mij is een elektrische loc ook veel goedkoper te produceren dan een diesel(elektrische) loc met hetzelfde vermogen. En daarnaast natuurlijk gewoon lichter en compacter.
Threepiozondag 4 september 2005 @ 21:29
quote:
Op zondag 4 september 2005 21:19 schreef Steijn het volgende:

[..]

Elektromotoren hebben altijd hun maximale koppel. Een diesel moet eerst op toeren komen. Als er ooit auto's met elektromotoren komen trekken die alle door verbrandingsmotoren aangedreven auto's er finaal uit.
Nou er is in het verleden genoeg ge-expirimenteerd met elektrische auto's maar echt snel waren ze geen van allen. Het is natuurlijk best mogelijk een 400Kw motor in een auto te bouwen, maar waar haal je de stroom vandaan?
Overigens zijn hybride auto's (Prius, RX400h) opzich wel snel, gezien hun verbruik.
Fixerszondag 4 september 2005 @ 21:46
quote:
Op zondag 4 september 2005 21:23 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

die waren er toch al in 1898? heb ik nog een mooit topic over zlefs in PTA
Jah die waren er al voordat de diesel en benzine auto's werden gemaakt. Alleen waren toen de nadelen van accu's nog veel groter dan nu. Vloeibare brandstoffen neem je makkelijk mee en zijn snel te tanken, daarom werden verbrandingsmotoren populair.
D-FENSzondag 4 september 2005 @ 22:20
quote:
Op zondag 4 september 2005 21:29 schreef Threepio het volgende:

[..]

Nou er is in het verleden genoeg ge-expirimenteerd met elektrische auto's maar echt snel waren ze geen van allen. Het is natuurlijk best mogelijk een 400Kw motor in een auto te bouwen, maar waar haal je de stroom vandaan?
Overigens zijn hybride auto's (Prius, RX400h) opzich wel snel, gezien hun verbruik.
Wel eens gezien hoe groot een 400KW motor is? Groter en zwaarder dan de auto zelf. Niet echt een optie dus.
Threepiomaandag 5 september 2005 @ 12:07
quote:
Op zondag 4 september 2005 22:20 schreef D-FENS het volgende:

[..]

Wel eens gezien hoe groot een 400KW motor is? Groter en zwaarder dan de auto zelf. Niet echt een optie dus.
geen idee eigenlijk, maar ik denk dat ze daar wel wat op kunnen verzinnen. Anders maken ze maar gewoon verbrandingsmotoren die op waterstof lopen
Metro2005maandag 5 september 2005 @ 12:16
Ik meende wel eens op tv of hier op fok een electrische auto te hebben gezien die in 3 seconden ofzo naar de 100 sprintte.

En over die dieseltreinen:

- electrische trein kan sneller
- Diesel vervuilt meer
- Electriciteit is goedkoper

- Diesel heeft méér trekkracht (je ziet ze dan ook voornamelijk voor enorme vrachttreinen)
- Diesel is onafhankelijk van het electriciteitsnet


Alleen voor verweg gelegen berggebieden ed gebruiken ze nog diesellocs zoals bv in de rocky mountains en op sommige trajecten in Frankrijk bv.
Vlorismaandag 5 september 2005 @ 12:20
Dieseltreinen hebben in de meeste gevallen een dieselgenerator die elektriciteit opwekt om vervolgens elektrische motoren aan te drijven om de trein voort te bewegen.

Bij een puur elektrische trein hoeft de hele generator-zut niet op dezelfde set wielen mee en hoeft er dus minder elektriciteit opgewekt te worden om een trein met dezelfde capaciteit voort te bewegen.

Volgens mij kun je zo best stellen dat een elektrische trein minder milieuvervuilend is dan een dieseltrein.
Richie_Richmaandag 5 september 2005 @ 13:33
http://www.users.zetnet.co.uk/lexcie/oli-electric.htm
Fixerszaterdag 17 september 2005 @ 11:41
quote:
Op maandag 5 september 2005 12:16 schreef Metro2005 het volgende:
Ik meende wel eens op tv of hier op fok een electrische auto te hebben gezien die in 3 seconden ofzo naar de 100 sprintte.

En over die dieseltreinen:

- electrische trein kan sneller
- Diesel vervuilt meer
- Electriciteit is goedkoper

- Diesel heeft méér trekkracht (je ziet ze dan ook voornamelijk voor enorme vrachttreinen)
- Diesel is onafhankelijk van het electriciteitsnet


Alleen voor verweg gelegen berggebieden ed gebruiken ze nog diesellocs zoals bv in de rocky mountains en op sommige trajecten in Frankrijk bv.
Diesel heeft niet meer trekkracht dan electriciteit. De dieseltreinen hebben een overbrenging middels electro of hydraulische motoren. De dieselmotor draait dan op het optimale toerental om zo efficient mogelijk te lopen. Dit om problemen te voorkomen met onmogelijk sterke tandwiel over brenging. Zo gezien zullen electrische locs altijd meer vermogen kunnen hebben. Kan natuurlijk wel dat diesels sterker/zwaarder worden uitgevoerd om dat ze vaker worden ingezet voor het trekken van lange zware goederentreinen tegenover electrische die relatief lichte passagierstreinen trekken.

En het is natuurlijk een groot voordeel dat je niet afhankelijk bent van een bovenleiding of een derde rail. Dat scheelt kosten in het aanleggen van weinig gebruikte goederenlijntjes in bedrijfsparken of havengebieden. En natuurlijk een stuk handiger met het van boven af laden van containers als er niet zo'n kabel in de weg hangt.
yupzaterdag 17 september 2005 @ 11:45
Klopt diesel heeft niet meer trekkracht.

Een electromotor heeft al vanaf 0 rpm trekkracht. Een daisel niet.

En ze kunnen bijna oneindige vermogens leveren, maar volgens mij vliegt je motor dan in brand ofzo, weet de reden niet precies meer...
CasBzaterdag 17 september 2005 @ 11:49
Nou, omdat het dan te warm wordt
yupzaterdag 17 september 2005 @ 11:52
Ok dat is wel een aannemelijke theorie

Gewoon die motoren in de vriezer doen heb je 80.000 nm @ 0 rpm. Beat that stink daisel
ultra_ivozaterdag 17 september 2005 @ 11:53
Voordeel van een electromotor is dat je 'm ook kunt omdraaien naar generator als je wilt afremmen. Win je weer bruikbare energie terug
Een goederentrein hoeft veel minder vaak op te trekken en af te remmen dan een pasagierstrein. Vooral stoptreinen in verstedelijkte gebieden stoppen om de haverklap. Dan zijn de voordelen van de electromotor nog veel groter.
Trouwens, een stoptrein heet in het Russisch Elektritsjka, vanwege de electrische aandrijving
tupolev141zaterdag 17 september 2005 @ 12:03
Met milieuvriendelijkheid heeft het alleszins niks te maken. Het milieu is pas sinds -relatief- kort een thema, vroeger interesseerde dat geen kat.

Wel een goed punt dat op rangeerterreinen en containeroverslagplaatsen je geen electrificatie zal zien, of toch niet met bovenleidingen.

Is het ook niet zo dat diesellocs een minimum snelheid moeten aanhouden omdat anders de continue hoge amperage de electromotoren verbrandt?
MouseOverzaterdag 17 september 2005 @ 12:08
Er rijdt hier in de buurt sinds een paar jaar een lokaal (niet-ns) stoptreintje rond. Schijnt een vrij modern ding te zijn. Hij rijdt op diesel, maar als hij wegrijdt klinkt het alsof hij schakelt... kan het zijn dat die toch direct op de wielen is aangedreven omdat een personentrein van een stuk of 4 rijtuigen niet zo heel zwaar is?