Ik heb 't zelfde idee als Klonk. Volgens mij zijn Duitse diesels wel uitgerust met Caterpillar motoren. Aangezien die motoren ook in een DE-milieu draaien, zouden het best enigszins gelijke motoren kunnen zijn.quote:Op zondag 4 september 2005 15:30 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Maar het is niet zo dat de motorenafdeling van Caterpillar dezelfde motoren in de dumpers bouwt als die ze aan treinenfabrikanten aanbied dus?
Of het dezelfde motoren zijn weet ik niet. Het princiepe is wel het zelfde: dieselgenerator zorgt voor elektra die de direct-drive motoren voedt. Die knakker op discovery heeft eens uitgleged waarom dat is: Door het grote gewicht van een trein of zo'n grote dumper zouden er enorm sterke overbringingen nodig zijn. De versnellingsbakken zouden gigantisch, duur en zwaar zijn. Vandaar dat ze electro of hydraulische motoren gebruiken om de wielen zelf aan te drijven.quote:Op zondag 4 september 2005 15:30 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Maar het is niet zo dat de motorenafdeling van Caterpillar dezelfde motoren in de dumpers bouwt als die ze aan treinenfabrikanten aanbied dus?
In Nederland wordt al sinds 1908 elektrisch gereden. Ook toen was het financieel al aantrekkelijk om elektrisch te rijden. Een elektriciteitscentrale heeft een veel hoger rendement dan al die kleine dieselmotortjes in treinen, waarbij je dus ook nog eens een gunstige verbranding kunt regelen. Het rendement van de diverse spanningsomzettingen ligt in de ordegrootte van 98% o.i.d., dus dat scheelt ook nogal.quote:Op zondag 4 september 2005 16:23 schreef Brembo het volgende:
Ga even vanuit dat we na 1950 echt pas met electriciteit zijn gaan rijden op het spoor, toen waren er nog geen roetfilters etc. Elektrische energie is in theorie niet schoner, je zit steenkool te vebranden, waar bij ook co2 vrij komt en dan nog is het rendement van de hoogspanning en de 1500V van de NS .
Opzich je kan wel op diesel rijden met hogesnelheid mooi voorbeeld is de ICE (http://www.railfaneurope.net/pix/de/diesel/dmu/605/Zwickau/pix.html) dat is dus een hogesnelheidstrein op diesel . De TGV was oorspronkelijk bedoeld op Gas-Turbines te draaien, maar werd toch maar weer gewijzigd na de olie crisis.
Voor de rest, tjah electriciteit rijdt makkelijker denk ik, en je trekt wel sneller op .
Ik weet niet wat de exacte verhoudignen zijn, maar de nederlandse electrische locomotieven zijn sterker dan de diesels. Je ziet ook regelmatig lange goederentirijnen rijden met 2 of 3 diesels ervoor, terwijl vergelijkbare hoeveelheden ook wel worden getrokken door 1 enkele elektrische.quote:Op zondag 4 september 2005 16:57 schreef Duvel het volgende:
[..]
In Nederland wordt al sinds 1908 elektrisch gereden. Ook toen was het financieel al aantrekkelijk om elektrisch te rijden. Een elektriciteitscentrale heeft een veel hoger rendement dan al die kleine dieselmotortjes in treinen, waarbij je dus ook nog eens een gunstige verbranding kunt regelen. Het rendement van de diverse spanningsomzettingen ligt in de ordegrootte van 98% o.i.d., dus dat scheelt ook nogal.
Volgens mij is het ook lastig om met dieselmotoren een vermogen op de rails te zetten dat dat van een elektrische locomotief evenaart. Of het kan wel, maar dan met een veel te grote en te zware loc.
Elektromotoren hebben altijd hun maximale koppel. Een diesel moet eerst op toeren komen. Als er ooit auto's met elektromotoren komen trekken die alle door verbrandingsmotoren aangedreven auto's er finaal uit.quote:Op zondag 4 september 2005 14:21 schreef Alexxxxx het volgende:
Electrisch is sneller geloof ik.
die waren er toch al in 1898? heb ik nog een mooit topic over zlefs in PTAquote:Op zondag 4 september 2005 21:19 schreef Steijn het volgende:
[..]
Elektromotoren hebben altijd hun maximale koppel. Een diesel moet eerst op toeren komen. Als er ooit auto's met elektromotoren komen trekken die alle door verbrandingsmotoren aangedreven auto's er finaal uit.
Nou er is in het verleden genoeg ge-expirimenteerd met elektrische auto's maar echt snel waren ze geen van allen. Het is natuurlijk best mogelijk een 400Kw motor in een auto te bouwen, maar waar haal je de stroom vandaan?quote:Op zondag 4 september 2005 21:19 schreef Steijn het volgende:
[..]
Elektromotoren hebben altijd hun maximale koppel. Een diesel moet eerst op toeren komen. Als er ooit auto's met elektromotoren komen trekken die alle door verbrandingsmotoren aangedreven auto's er finaal uit.
Jah die waren er al voordat de diesel en benzine auto's werden gemaakt. Alleen waren toen de nadelen van accu's nog veel groter dan nu. Vloeibare brandstoffen neem je makkelijk mee en zijn snel te tanken, daarom werden verbrandingsmotoren populair.quote:Op zondag 4 september 2005 21:23 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
die waren er toch al in 1898? heb ik nog een mooit topic over zlefs in PTA
Wel eens gezien hoe groot een 400KW motor is? Groter en zwaarder dan de auto zelf. Niet echt een optie dus.quote:Op zondag 4 september 2005 21:29 schreef Threepio het volgende:
[..]
Nou er is in het verleden genoeg ge-expirimenteerd met elektrische auto's maar echt snel waren ze geen van allen. Het is natuurlijk best mogelijk een 400Kw motor in een auto te bouwen, maar waar haal je de stroom vandaan?
Overigens zijn hybride auto's (Prius, RX400h) opzich wel snel, gezien hun verbruik.
geen idee eigenlijk, maar ik denk dat ze daar wel wat op kunnen verzinnen. Anders maken ze maar gewoon verbrandingsmotoren die op waterstof lopenquote:Op zondag 4 september 2005 22:20 schreef D-FENS het volgende:
[..]
Wel eens gezien hoe groot een 400KW motor is? Groter en zwaarder dan de auto zelf. Niet echt een optie dus.
Diesel heeft niet meer trekkracht dan electriciteit. De dieseltreinen hebben een overbrenging middels electro of hydraulische motoren. De dieselmotor draait dan op het optimale toerental om zo efficient mogelijk te lopen. Dit om problemen te voorkomen met onmogelijk sterke tandwiel over brenging. Zo gezien zullen electrische locs altijd meer vermogen kunnen hebben. Kan natuurlijk wel dat diesels sterker/zwaarder worden uitgevoerd om dat ze vaker worden ingezet voor het trekken van lange zware goederentreinen tegenover electrische die relatief lichte passagierstreinen trekken.quote:Op maandag 5 september 2005 12:16 schreef Metro2005 het volgende:
Ik meende wel eens op tv of hier op fok een electrische auto te hebben gezien die in 3 seconden ofzo naar de 100 sprintte.
En over die dieseltreinen:
- electrische trein kan sneller
- Diesel vervuilt meer
- Electriciteit is goedkoper
- Diesel heeft méér trekkracht (je ziet ze dan ook voornamelijk voor enorme vrachttreinen)
- Diesel is onafhankelijk van het electriciteitsnet
Alleen voor verweg gelegen berggebieden ed gebruiken ze nog diesellocs zoals bv in de rocky mountains en op sommige trajecten in Frankrijk bv.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |