abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 4 september 2005 @ 15:47:57 #26
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30259819
quote:
Op zondag 4 september 2005 15:30 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Maar het is niet zo dat de motorenafdeling van Caterpillar dezelfde motoren in de dumpers bouwt als die ze aan treinenfabrikanten aanbied dus?
Ik heb 't zelfde idee als Klonk. Volgens mij zijn Duitse diesels wel uitgerust met Caterpillar motoren. Aangezien die motoren ook in een DE-milieu draaien, zouden het best enigszins gelijke motoren kunnen zijn.

In Nederland rijden de dieseltreinstellen met Cummins motoren geloof ik. Wat er in de 6400 zit weet ik niet.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_30260664
Ga even vanuit dat we na 1950 echt pas met electriciteit zijn gaan rijden op het spoor, toen waren er nog geen roetfilters etc. Elektrische energie is in theorie niet schoner, je zit steenkool te vebranden, waar bij ook co2 vrij komt en dan nog is het rendement van de hoogspanning en de 1500V van de NS .

Opzich je kan wel op diesel rijden met hogesnelheid mooi voorbeeld is de ICE (http://www.railfaneurope.net/pix/de/diesel/dmu/605/Zwickau/pix.html) dat is dus een hogesnelheidstrein op diesel . De TGV was oorspronkelijk bedoeld op Gas-Turbines te draaien, maar werd toch maar weer gewijzigd na de olie crisis.

Voor de rest, tjah electriciteit rijdt makkelijker denk ik, en je trekt wel sneller op .
pi_30260921
quote:
Op zondag 4 september 2005 15:30 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Maar het is niet zo dat de motorenafdeling van Caterpillar dezelfde motoren in de dumpers bouwt als die ze aan treinenfabrikanten aanbied dus?
Of het dezelfde motoren zijn weet ik niet. Het princiepe is wel het zelfde: dieselgenerator zorgt voor elektra die de direct-drive motoren voedt. Die knakker op discovery heeft eens uitgleged waarom dat is: Door het grote gewicht van een trein of zo'n grote dumper zouden er enorm sterke overbringingen nodig zijn. De versnellingsbakken zouden gigantisch, duur en zwaar zijn. Vandaar dat ze electro of hydraulische motoren gebruiken om de wielen zelf aan te drijven.
pi_30261574
Aangezien personen treinen meestal niet naar uithoeken rijden , en gewoon vaste trajecten volgens hoef je niet overal dure bovenleiding aanteleggen . Dus weer voordeel voor de diesels .
  zondag 4 september 2005 @ 16:57:30 #30
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30261960
quote:
Op zondag 4 september 2005 16:23 schreef Brembo het volgende:
Ga even vanuit dat we na 1950 echt pas met electriciteit zijn gaan rijden op het spoor, toen waren er nog geen roetfilters etc. Elektrische energie is in theorie niet schoner, je zit steenkool te vebranden, waar bij ook co2 vrij komt en dan nog is het rendement van de hoogspanning en de 1500V van de NS .

Opzich je kan wel op diesel rijden met hogesnelheid mooi voorbeeld is de ICE (http://www.railfaneurope.net/pix/de/diesel/dmu/605/Zwickau/pix.html) dat is dus een hogesnelheidstrein op diesel . De TGV was oorspronkelijk bedoeld op Gas-Turbines te draaien, maar werd toch maar weer gewijzigd na de olie crisis.

Voor de rest, tjah electriciteit rijdt makkelijker denk ik, en je trekt wel sneller op .
In Nederland wordt al sinds 1908 elektrisch gereden. Ook toen was het financieel al aantrekkelijk om elektrisch te rijden. Een elektriciteitscentrale heeft een veel hoger rendement dan al die kleine dieselmotortjes in treinen, waarbij je dus ook nog eens een gunstige verbranding kunt regelen. Het rendement van de diverse spanningsomzettingen ligt in de ordegrootte van 98% o.i.d., dus dat scheelt ook nogal.

Volgens mij is het ook lastig om met dieselmotoren een vermogen op de rails te zetten dat dat van een elektrische locomotief evenaart. Of het kan wel, maar dan met een veel te grote en te zware loc.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_30266711
quote:
Op zondag 4 september 2005 16:57 schreef Duvel het volgende:

[..]

In Nederland wordt al sinds 1908 elektrisch gereden. Ook toen was het financieel al aantrekkelijk om elektrisch te rijden. Een elektriciteitscentrale heeft een veel hoger rendement dan al die kleine dieselmotortjes in treinen, waarbij je dus ook nog eens een gunstige verbranding kunt regelen. Het rendement van de diverse spanningsomzettingen ligt in de ordegrootte van 98% o.i.d., dus dat scheelt ook nogal.

Volgens mij is het ook lastig om met dieselmotoren een vermogen op de rails te zetten dat dat van een elektrische locomotief evenaart. Of het kan wel, maar dan met een veel te grote en te zware loc.
Ik weet niet wat de exacte verhoudignen zijn, maar de nederlandse electrische locomotieven zijn sterker dan de diesels. Je ziet ook regelmatig lange goederentirijnen rijden met 2 of 3 diesels ervoor, terwijl vergelijkbare hoeveelheden ook wel worden getrokken door 1 enkele elektrische.

En voor de hoge snelheidstrijnen heeft elektriciteit nogal wat voordelen: je hoeft geen brandstof mee te nemen, dat scheelt weer ruimte. En electromotoren zijn makkelijk te verdelen onder treinen. Zoals bijvoorbeeld de ICE die over de hele lengte tractie heeft ipv alleen vooraan of achteraan.
pi_30269756
Een dieseltrein heeft die fantastische daiselgeluid, het fantastische genagel van een diesel, net een vrachtwagen

pi_30270117
quote:
Op zondag 4 september 2005 14:21 schreef Alexxxxx het volgende:
Electrisch is sneller geloof ik.
Elektromotoren hebben altijd hun maximale koppel. Een diesel moet eerst op toeren komen. Als er ooit auto's met elektromotoren komen trekken die alle door verbrandingsmotoren aangedreven auto's er finaal uit.
pi_30270248
quote:
Op zondag 4 september 2005 21:19 schreef Steijn het volgende:

[..]

Elektromotoren hebben altijd hun maximale koppel. Een diesel moet eerst op toeren komen. Als er ooit auto's met elektromotoren komen trekken die alle door verbrandingsmotoren aangedreven auto's er finaal uit.
die waren er toch al in 1898? heb ik nog een mooit topic over zlefs in PTA
pi_30270377
Volgens mij is een elektrische loc ook veel goedkoper te produceren dan een diesel(elektrische) loc met hetzelfde vermogen. En daarnaast natuurlijk gewoon lichter en compacter.
pi_30270423
quote:
Op zondag 4 september 2005 21:19 schreef Steijn het volgende:

[..]

Elektromotoren hebben altijd hun maximale koppel. Een diesel moet eerst op toeren komen. Als er ooit auto's met elektromotoren komen trekken die alle door verbrandingsmotoren aangedreven auto's er finaal uit.
Nou er is in het verleden genoeg ge-expirimenteerd met elektrische auto's maar echt snel waren ze geen van allen. Het is natuurlijk best mogelijk een 400Kw motor in een auto te bouwen, maar waar haal je de stroom vandaan?
Overigens zijn hybride auto's (Prius, RX400h) opzich wel snel, gezien hun verbruik.
pi_30270900
quote:
Op zondag 4 september 2005 21:23 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

die waren er toch al in 1898? heb ik nog een mooit topic over zlefs in PTA
Jah die waren er al voordat de diesel en benzine auto's werden gemaakt. Alleen waren toen de nadelen van accu's nog veel groter dan nu. Vloeibare brandstoffen neem je makkelijk mee en zijn snel te tanken, daarom werden verbrandingsmotoren populair.
  zondag 4 september 2005 @ 22:20:46 #38
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_30272088
quote:
Op zondag 4 september 2005 21:29 schreef Threepio het volgende:

[..]

Nou er is in het verleden genoeg ge-expirimenteerd met elektrische auto's maar echt snel waren ze geen van allen. Het is natuurlijk best mogelijk een 400Kw motor in een auto te bouwen, maar waar haal je de stroom vandaan?
Overigens zijn hybride auto's (Prius, RX400h) opzich wel snel, gezien hun verbruik.
Wel eens gezien hoe groot een 400KW motor is? Groter en zwaarder dan de auto zelf. Niet echt een optie dus.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_30284227
quote:
Op zondag 4 september 2005 22:20 schreef D-FENS het volgende:

[..]

Wel eens gezien hoe groot een 400KW motor is? Groter en zwaarder dan de auto zelf. Niet echt een optie dus.
geen idee eigenlijk, maar ik denk dat ze daar wel wat op kunnen verzinnen. Anders maken ze maar gewoon verbrandingsmotoren die op waterstof lopen
pi_30284502
Ik meende wel eens op tv of hier op fok een electrische auto te hebben gezien die in 3 seconden ofzo naar de 100 sprintte.

En over die dieseltreinen:

- electrische trein kan sneller
- Diesel vervuilt meer
- Electriciteit is goedkoper

- Diesel heeft méér trekkracht (je ziet ze dan ook voornamelijk voor enorme vrachttreinen)
- Diesel is onafhankelijk van het electriciteitsnet


Alleen voor verweg gelegen berggebieden ed gebruiken ze nog diesellocs zoals bv in de rocky mountains en op sommige trajecten in Frankrijk bv.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_30284619
Dieseltreinen hebben in de meeste gevallen een dieselgenerator die elektriciteit opwekt om vervolgens elektrische motoren aan te drijven om de trein voort te bewegen.

Bij een puur elektrische trein hoeft de hele generator-zut niet op dezelfde set wielen mee en hoeft er dus minder elektriciteit opgewekt te worden om een trein met dezelfde capaciteit voort te bewegen.

Volgens mij kun je zo best stellen dat een elektrische trein minder milieuvervuilend is dan een dieseltrein.
Ieder verhaal eindigt gelukkig, als je er maar vroeg genoeg mee stopt. - Annie M.G. Schmidt -
  maandag 5 september 2005 @ 13:33:58 #42
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_30659662
quote:
Op maandag 5 september 2005 12:16 schreef Metro2005 het volgende:
Ik meende wel eens op tv of hier op fok een electrische auto te hebben gezien die in 3 seconden ofzo naar de 100 sprintte.

En over die dieseltreinen:

- electrische trein kan sneller
- Diesel vervuilt meer
- Electriciteit is goedkoper

- Diesel heeft méér trekkracht (je ziet ze dan ook voornamelijk voor enorme vrachttreinen)
- Diesel is onafhankelijk van het electriciteitsnet


Alleen voor verweg gelegen berggebieden ed gebruiken ze nog diesellocs zoals bv in de rocky mountains en op sommige trajecten in Frankrijk bv.
Diesel heeft niet meer trekkracht dan electriciteit. De dieseltreinen hebben een overbrenging middels electro of hydraulische motoren. De dieselmotor draait dan op het optimale toerental om zo efficient mogelijk te lopen. Dit om problemen te voorkomen met onmogelijk sterke tandwiel over brenging. Zo gezien zullen electrische locs altijd meer vermogen kunnen hebben. Kan natuurlijk wel dat diesels sterker/zwaarder worden uitgevoerd om dat ze vaker worden ingezet voor het trekken van lange zware goederentreinen tegenover electrische die relatief lichte passagierstreinen trekken.

En het is natuurlijk een groot voordeel dat je niet afhankelijk bent van een bovenleiding of een derde rail. Dat scheelt kosten in het aanleggen van weinig gebruikte goederenlijntjes in bedrijfsparken of havengebieden. En natuurlijk een stuk handiger met het van boven af laden van containers als er niet zo'n kabel in de weg hangt.
pi_30659772
Klopt diesel heeft niet meer trekkracht.

Een electromotor heeft al vanaf 0 rpm trekkracht. Een daisel niet.

En ze kunnen bijna oneindige vermogens leveren, maar volgens mij vliegt je motor dan in brand ofzo, weet de reden niet precies meer...
pi_30659898
Nou, omdat het dan te warm wordt
pi_30659982
Ok dat is wel een aannemelijke theorie

Gewoon die motoren in de vriezer doen heb je 80.000 nm @ 0 rpm. Beat that stink daisel
pi_30660028
Voordeel van een electromotor is dat je 'm ook kunt omdraaien naar generator als je wilt afremmen. Win je weer bruikbare energie terug
Een goederentrein hoeft veel minder vaak op te trekken en af te remmen dan een pasagierstrein. Vooral stoptreinen in verstedelijkte gebieden stoppen om de haverklap. Dan zijn de voordelen van de electromotor nog veel groter.
Trouwens, een stoptrein heet in het Russisch Elektritsjka, vanwege de electrische aandrijving
pi_30660281
Met milieuvriendelijkheid heeft het alleszins niks te maken. Het milieu is pas sinds -relatief- kort een thema, vroeger interesseerde dat geen kat.

Wel een goed punt dat op rangeerterreinen en containeroverslagplaatsen je geen electrificatie zal zien, of toch niet met bovenleidingen.

Is het ook niet zo dat diesellocs een minimum snelheid moeten aanhouden omdat anders de continue hoge amperage de electromotoren verbrandt?
  zaterdag 17 september 2005 @ 12:08:54 #49
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_30660425
Er rijdt hier in de buurt sinds een paar jaar een lokaal (niet-ns) stoptreintje rond. Schijnt een vrij modern ding te zijn. Hij rijdt op diesel, maar als hij wegrijdt klinkt het alsof hij schakelt... kan het zijn dat die toch direct op de wielen is aangedreven omdat een personentrein van een stuk of 4 rijtuigen niet zo heel zwaar is?
Vampire Romance O+
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')