pi_30234835
Ik weet dat er een centraal defensie topic is, maar omdat er nu allemaal tussen te rammen...
Vliegdekschepen hadden hun oorsprong in WOI en werden populair in WOII. Het vliegdekschip veroorzaakte een ware trendbreuk in de ontwikkeling van oorlogsschepen. Het is de bedoeling dat je hier (het liefst historische) vliegdekschepen en/of aanverwante verhalen plaatst.

Het Nazi bijna-vliegdek Graf von Zeppelin

Nazi-Duitsland, heeft bijna een vliegdekschip gehad als onderdeel van Plan Z, op gegeven moment was het voor 85% voltooid, maar door de Luftwaffe concurrentie werd het steeds maar uitgesteld, en op gegeven moment waren de kanonnen nodig in Noorwegen en toen is van afbouw niets meer terecht gekomen. Er was ook nog sprake van een tweede, de Peter Strasser, maar ik weet niet wat daar van terecht is gekomen (weinig vermoedt ik)
quote:
In 1935, Germany's first aircraft carrier was ordered, and she was launched as the Graf Zeppelin in December 1938. She was to provide the commerce-raiding capital ships and cruisers with air cover, and would have increased their potential for destruction considerably. A second ship, provisionally to be called KMS Peter Strasser after World War I head of the naval airship squadrons, was ordered the following year, but she was canceled in 1940 to release shipyard capacity for more urgent work.
Unfortunately the Germans overreached themselves. They had no experience of all the problems which had beset the early American, British and Japanese carriers despite of intense research done by scientists and engineers in smaller scales using modified merchantmen. But worst of all, the head of the Luftwaffe, Hermann Gring refused to allow his "empire" to be encroached upon, having said anything that flied in Germany belonged to him, by permitting the formation of a separate naval air force; even though the short-landing Fi 156, the clipped-winged Junkers Ju 87C and Messerschmitt Me 109T were ready. The result was that the Navy had to try to persuade the Luftwaffe to part with a small number of aircraft, and the wrangling went on until there was no hope of getting a carrier to sea.
Although the Graf Zeppelin had some advanced features she displayed her designers' lack of experience. The heavy surface armament was of little use and accounted for too much weight; the anti-aircraft armament was heavy but badly sited, all on the starboard side; the radius of action was low for a fleet carrier intended to operate with the capital ships on the Atlantic shipping routes.
The wrangles over aircraft were matched by arguments over the equipment of the ship, and construction was suspended in 1940. Work started on a revised design in 1942 but was stopped in 1943. The catapults were fitted partly on the flight deck when construction was ceased but they were never completed and eventually destroyed by a special German crew on 25 April 1945 when the hull was scuttled at Stettin. The ship was reported to be listing to the starboard with heel about 0.5 degree after scuttling. After Germany's surrender the Russians raised it. Loaded with booty and with her hangars full of sections of U-boats and other bulky items, she left Stettin in tow for Leningrad in August 1947. Afterwards, she was renamed by the Russians as "PO-101" (this designation means F(loating) B(ase) No. 101). The ship was further towed to the naval polygon off Swinemnde to be anchored as a training target for Russian dive-bombers and torpedo vessels. The tests began on 16 August 1947, and the Soviets installed aerial bombs on the flight deck, in hangars and even inside the funnel; in addition to bombs dropped from aircraft and two 533-mm torpedoe-hits. In total the carrier withstood 24 hits scored by the Russians before finally sinking to the bottom: two 1000kg, two 500kg, three 250kg and five 100kg aerial bombs; four 180mm shells weighing 92kg; six bombs dropped by fleet dive-bombers; and two 533mm torpedoe-hits.






bron:http://www.geocities.com/(...)in/grafzeppelin.html

[ Bericht 0% gewijzigd door LodewijkNapoleon op 03-09-2005 18:46:26 ]
pi_30236052
als pl z gelukt voltooid was had de britse marine niets meer te zeggen gehad.

de vliegtuigen vooor die graf zeppelin waren trouwens al wel ontwikkeld.

de duitse marine heeft trouwens een site waar ook de scepen van pl z langs komen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_30236095
Nederlandse vliegdekschepen.

Nederland heeft in totaal vier vliegdekschepen gehad, 3 omgebouwde tankers en een echte, de Karel Doorman.

de Gadila

de Macoma

de eerste Karel Doorman


De tweede Hr. Ms. Karel Doorman, het enige echte vliegdekschip dat Nederland gehad heeft. Het is gekocht van de Britten en heette Hms.Venerable, later is het verkocht aan de Argentijnen die 'em omdoopten in 25 de Mayo (de 25e mei)
pi_30236129
Die bovenste foto is de USS Hornet (en wel de 7de die verantwoordelijk was voor de "counterstrike" op Japan) Je ziet zelfs de amerikaanse vlaggetjes erop zitten
pi_30236204
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 18:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
als pl z gelukt voltooid was had de britse marine niets meer te zeggen gehad.

de vliegtuigen vooor die graf zeppelin waren trouwens al wel ontwikkeld.

de duitse marine heeft trouwens een site waar ook de scepen van pl z langs komen
Ja, Fieselers en zee-Stuka's toch? Ik denk dat als plan Z was voltooid, dat ze dan aardig weerstand konden bieden, maar de Britten zouden nog steeds meer schepen hebben gehad.
pi_30236358
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 18:38 schreef Kamigot het volgende:
Die bovenste foto is de USS Hornet (en wel de 7de die verantwoordelijk was voor de "counterstrike" op Japan) Je ziet zelfs de amerikaanse vlaggetjes erop zitten
Ja, verkeerde plaatje gepakt
pi_30236633
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 18:36 schreef LodewijkNapoleon het volgende:De tweede Hr. Ms. Karel Doorman, het enige echte vliegdekschip dat Nederland gehad heeft. Het is gekocht van de Britten en heette Hms.Venerable, later is het verkocht aan de Argentijnen die 'em omdoopten in 25 de Mayo (de 25e mei)
en later weer door de britten tot zinken gebracht in de falkland war iirc
  zaterdag 3 september 2005 @ 19:07:36 #8
43311 jozef444
complete and total insanity
pi_30236847
De Duitsers hadden volgens mij zelfs al omgebouwde 109's of 190's die ook vanaf de zeppelin konden opereren
[16:08] <portier> Manvanmariadienooitsexheeftgehad :W
pi_30242287
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 18:58 schreef JoRuZ het volgende:
en later weer door de britten tot zinken gebracht in de falkland war iirc
Nee, dat was de General Belgrano geloof ik, de ex-Karel Doorman is een zachte dood gestorven op een Indiase sloopwerf.
  Moderator zondag 4 september 2005 @ 00:29:33 #10
14679 sp3c
Het gaat gewoon te diep
pi_30246697
de argentijnen hadden uberhaupt geen vliegdekschip bij zich tijdens de falklands oorlog, is dus ook niet tot zinken gebracht

afaik is hij een jaar of 10 geleden uit dienst gesteld en gesloopt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_30247241
quote:
Op zondag 4 september 2005 00:29 schreef sp3c het volgende:
de argentijnen hadden uberhaupt geen vliegdekschip bij zich tijdens de falklands oorlog, is dus ook niet tot zinken gebracht
Ze hadden 'm wel maar er waren problemen met de aandrijving van het schip. Er was een minimum windsnelheid nodig om de Skyhawks met een fatsoenlijk aantal bommen te kunnen lanceren en die was er het niet voordat de hele ARA het hazepad koos.
pi_30255452
De Aquila

De Italiaanse variant van de Graf Zeppelin:

de Aquila in 1944

De Aquila vlak voor de sloop begin jaren '50
quote:
Italian aircraft carriers
Aquila is considered the first aircraft carrier built for the Italian Navy, and the only one before the future Conte di Cavour. However, Regia Marina had already tested the capabilities of ships with improved air capabilities, just after the World War I. In 1923, the auxiliary carrier Giuseppe Miraglia was launched, but the experiment was soon abandoned.

The role of the aircraft carriers was undervaluated by the Regia Marina, as well as by other navies, up until 1940; furthermore, the Regia Marina was to operate in the narrow Mediterranean sea, close to Italian air bases. These considerations led to the position, held by Italian High commands, that there was no need for aircraft carriers, since "Italy itself is an aircraft carrier laid over Mediterranean", as Mussolini once said.

According to the plans developed, the fleet air coverage would have been responsibility directly of the Regia Aeronautica; Regia Marina was to request, case by case, air coverage to Regia Aeronautica, which would fulfill these requests once provided to her own necessities. The end result of this `collaboration' was that several times the fleet fought without air coverage, or that the Italian aircraft arrived late to the battle area, or, even, that Italian aircrafts attacked Italian ships (as during the battle of Calabria).

When the necessity for an air component travelling with the fleet was clear, it was decided to convert two ocean liners: Roma was to be transformed into Aquila, a fleet carrier, while Augustus was to become the escort carrier Sparviero.
Aquila was obtained through the conversion of the kneel of the ocean liner Roma; since a Roma battleship was already under construction, the name of the ship was changed to Aquila. The propulsion section was obtained combining two motor compounds built for two light cruisers of the Capitani Romani cruisers that had been dropped in 1941 (Cornelio Silla and Paolo Emilio). She had a single, continuous flight deck 211.6 x 25.2 m wide at 23 m on the sea, with 2 German-built Demag catapults. The big isle, containing the command tower, was on the right side of the flight deck. Aquila was designed to carry 51 Reggiane Re.2001 fighters: 10 on the flight deck, 26 in the hangar, and 15 hanging from the hangar ceiling (Italian air force had no foldable-wing airplanes).

Aquila was a quick response to the problem Supermarina (Italian Navy High Command) faced during the first years of the war in the Mediterranean: the otherwise powerful Regia Marina had no aircraft carriers, the air coverage of the Regia Aeronautica was useless at best, and the Italian warships faced many battles against the Royal Navy without an air component travelling with them, such in the night of Taranto and in the battle of Cape Matapan. Her role would have been of fleet defense, and, therefore, her hangar would have been filled with fighters or fighter-bombers

Aquila would have been a good aircraft carrier, and a better conversion even than the Japanese Junyo; her major points were her good speed (30 knots), her average attack capability (equivalent to the Japanese Tahio), and the protection of the flight deck. Her major drawback was an operational one: even if capable to finish her before the end of the war, the Regia Marina would have had the problem of training the pilots to fight on an aircraft.

Liner Roma conversion started in Genoa, at Cantieri Ansaldo, at half 1941. After the armistice of 8 September 1943, when the ship was complete at 90% and had already passed the first statical test. Germans took possession of the ship and started demolishing it. The ship was damaged during some allied air attacks on Genoa. Since it was possible that the Germans would have used the big kneel to block the entrance to Genoa port, Aquila was partially scuttled by Italian frogmen. After the war, Aquila was brought to La Spezia, where she was scrapped in 1951-52
bron:http://en.wikipedia.org/wiki/Italian_aircraft_carrier_Aquila

Tegenwoordig hebben ze wel een helicopter vliegdekschip, de Garibaldi:


Ook krijgen ze binnenkort een echte, de Cavour:


[ Bericht 0% gewijzigd door LodewijkNapoleon op 04-09-2005 13:05:35 ]
  Moderator maandag 5 september 2005 @ 17:30:46 #13
14679 sp3c
Het gaat gewoon te diep
pi_30293050
de Garibaldi is een echt vliegdekschip (echt klein ook), geen helikoptercarrier

ze hebben 3 San Giorgio klasse LPD's

voor de refit


na de refit

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_30293369
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:30 schreef sp3c het volgende:
de Garibaldi is een echt vliegdekschip (echt klein ook), geen helikoptercarrier
Er kunnen behalve helicopters toch verder alleen Harriers op landen? Geldt dat dan wel als een volwaardig vliegdekschip?
  Moderator maandag 5 september 2005 @ 17:52:42 #15
14679 sp3c
Het gaat gewoon te diep
pi_30293653
lijkt me wel anders zijn die britse schepen ook geen carriers (en die nieuwe die de italianen aan het bouwen zijn ook niet) de Amerikanen spelen gewoon vals dat ze hun amphibische gevechtstuigen niet gewoon vliegdekschip noemen

de dingen zijn zo'n beetje groter dan elke andere carrier ter wereld (op deCharles de Gaulle na dan)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_30293811
quote:
Op maandag 5 september 2005 17:52 schreef sp3c het volgende:
lijkt me wel anders zijn die britse schepen ook geen carriers (en die nieuwe die de italianen aan het bouwen zijn ook niet) de Amerikanen spelen gewoon vals dat ze hun amphibische gevechtstuigen niet gewoon vliegdekschip noemen

de dingen zijn zo'n beetje groter dan elke andere carrier ter wereld (op deCharles de Gaulle na dan)
Dat zal dan wel, jij hebt er tenslotte verstand van
  Moderator maandag 5 september 2005 @ 18:03:49 #17
14679 sp3c
Het gaat gewoon te diep
pi_30293984
india's carriers

zo zag het eruit in russische dienst (Gorskov)


en dit zo ziet hij eruit als hij in indische dienst is


en dit is India's carrier voor de toekomst
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_30305372
Toch grappig dat tot nu toe in dit topic eigenlijk vooral vliegdekschepen genoemd worden die eigenlijk grotendeels onbekend zijn (of niet afgemaakt), terwijl de echt historisch niet genoemd worden.

Dus bij de deze:
De Yorktown

Dit amerikaanse vliegdekschip werd beschadigd in de slag om de Koraalzee en vervolgens in recordtempo gerepareerd en was dus nog op tijd in Midway om daar deel te nemen aan de Slag om Midway. Dit ter volslagen verrassing van de Japanners, die daar eigenlijk geen vliegdekschepen verwacht hadden. Naast de Yorktown namen er nog twee amerikaanse vliegdekschepen aan deze slag deel, namelijk de Enterprise en de Hornet.
De amerikanen hadden veel mazzel met hun aanval. De eerste luchtaanvallen op de japanse vliegdekschepen werde gemakkelijk gepareerd door de japanse zero's, maar op het moment dat de eerste aanvallen gedaan waren, en de zero's zonder ammo en laag in de lucht zaten, kwam er nog een vlucht duikbommenwerpers aan. Deze storten zich neer op de vliegdekschepen, waar men de toestellen aan het herbewapenen was voor een aanval op de amerikaanse vliegdekschepen. Hierbij werd een historisch fout gemaakt: namelijk de bommen en torpedos op het vliegdek laten liggen, met desastreuze gevolgen.
Volgens mij waren het trouwens duikbommenwerpers van de Enterprise die verantwoordelijk waren voor het succes, maar de Yorktown en Hornet speelden een belangrijke rol hierin.
Op de foto is het resultaat van een japanse tegenaanval te zien: de Yorktown werd ook zwaar getroffen en tot zinken gebracht.

Ark Royal

Deze speelde een cruciale rol in het tot zinken brengen van de Bismarck. Met een paar ouderwetse torpedeobommenwerpers werd de Bismarck vleugellam gemaakt. Enig geluk hadden de Britten hierbij wel, want het roer werd geraakt en kwam vast te zitten. Wat ook een rol speelde was dat de Swordfishes zo langzaam waren, dat ze niet door het volgsysteem van de luchtafweer opgepikt konden worden.

Britse aanval op Taranto

Diezelfde ouderwetse Swordfishes waren ook nog verantwoordelijk voor het (tijdelijk weliswaar) uitschakelen van een flink deel van de Italiaanse oorlogsvloot in de haven van Taranto. 21 Van deze vliegmaschientjes zorgden ervoor dat 2 italiaanse slagschepen zwaar beschadigd werden. een belangrijk gevolg van deze aanval was dat de italiaanse marine zeer voorzichtig werd om zonder luchtsteun te opereren.
Ook was deze aanval de inspiratie voor Yamamoto voor zijn aanval op Pearl Harbor.

Zuikaku

De andere natie die in de tweede wereldoorlog flink wat vliegdekschepen in het water had liggen (en aan het einde onder water, maar ook die ik hierboven heb genoemd hebben volgens mij alledrie de oorlog niet overleefd) was natuurlijk Japan.
De Zuikaku speelde een belangrijke rol in de slag om de Koraalzee. Doordat in die slag de meeste van haar vliegtuigen verloren gingen, kon ze niet deelnemen aan de Slag om Midway.
Volgens mij (maar weet ik even niet zeker) was het ook n van de schepen die meedeed aan de aanval op Pearl Harbor.
in a crowd you lose humanity
pi_30305507
quote:
Op maandag 5 september 2005 23:33 schreef Wombcat het volgende:
De Zuikaku speelde een belangrijke rol in de slag om de Koraalzee. Doordat in die slag de meeste van haar vliegtuigen verloren gingen, kon ze niet deelnemen aan de Slag om Midway.
Volgens mij (maar weet ik even niet zeker) was het ook n van de schepen die meedeed aan de aanval op Pearl Harbor.
Klopt.
pi_30305819
quote:
Op maandag 5 september 2005 23:33 schreef Wombcat het volgende:
Toch grappig dat tot nu toe in dit topic eigenlijk vooral vliegdekschepen genoemd worden die eigenlijk grotendeels onbekend zijn (of niet afgemaakt), terwijl de echt historisch niet genoemd worden.

Dus bij de deze:
Ark Royal
Speelde een cruciale rol in het tot zinken brengen van de Bismarck. Met een paar ouderwetse torpedeobommenwerpers werd de Bismarck vleugellam gemaakt. Enig geluk hadden de Britten hierbij wel, want het roer werd geraakt en kwam vast te zitten. Wat ook een rol speelde was dat de Swordfishes zo langzaam waren, dat ze niet door het volgsysteem van de luchtafweer opgepikt konden worden.
Het was het eerste echte vliegdekschip geloof ik, hier een plaatje hoe die zonk:
pi_30306027

De Britse Hermes, die nog mee heeft gedaan in de Falklands Oorlog

Hier dezelfde, alleen heet 'ie nou Viraat en is van India.
  Moderator woensdag 7 september 2005 @ 00:51:35 #22
14679 sp3c
Het gaat gewoon te diep
pi_30341172
Zuid Korea's helikoptercarriers (ze krijgen er 3)






valt er iets op aan die plaatjes?

het komt van Thales Nederland
die bouwen natuurlijk geen schepen dus ik snap het niet.
Al vind ik wel dat als Zuid Korea zich er 3 kan veroorloven kunnen wij dat ook wel (nu ja 2 lijkt me genoeg)

http://www.globalsecurity.org/military/world/rok/lp-x.htm
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 7 september 2005 @ 00:57:20 #23
14679 sp3c
Het gaat gewoon te diep
pi_30341291
ik zie wel een goalkeeper voorop
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_30364442
lijkt ook veel op het ontwerp voor de NL marine verder mischien ontwerpt thales ook wel schepen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_30365557
Had Japan ook niet zo'n duikboot(ontwerp) waarvanaf vliegtuigen konden opstijgen en landen?

Of heb ik weer te veel stripverhalen zitten lezen?

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')