Toch grappig dat tot nu toe in dit topic eigenlijk vooral vliegdekschepen genoemd worden die eigenlijk grotendeels onbekend zijn (of niet afgemaakt), terwijl de echt historisch niet genoemd worden.
Dus bij de deze:
De Yorktown
Dit amerikaanse vliegdekschip werd beschadigd in de slag om de Koraalzee en vervolgens in recordtempo gerepareerd en was dus nog op tijd in Midway om daar deel te nemen aan de Slag om Midway. Dit ter volslagen verrassing van de Japanners, die daar eigenlijk geen vliegdekschepen verwacht hadden. Naast de Yorktown namen er nog twee amerikaanse vliegdekschepen aan deze slag deel, namelijk de Enterprise en de Hornet.
De amerikanen hadden veel mazzel met hun aanval. De eerste luchtaanvallen op de japanse vliegdekschepen werde gemakkelijk gepareerd door de japanse zero's, maar op het moment dat de eerste aanvallen gedaan waren, en de zero's zonder ammo en laag in de lucht zaten, kwam er nog een vlucht duikbommenwerpers aan. Deze storten zich neer op de vliegdekschepen, waar men de toestellen aan het herbewapenen was voor een aanval op de amerikaanse vliegdekschepen. Hierbij werd een historisch fout gemaakt: namelijk de bommen en torpedos op het vliegdek laten liggen, met desastreuze gevolgen.
Volgens mij waren het trouwens duikbommenwerpers van de Enterprise die verantwoordelijk waren voor het succes, maar de Yorktown en Hornet speelden een belangrijke rol hierin.
Op de foto is het resultaat van een japanse tegenaanval te zien: de Yorktown werd ook zwaar getroffen en tot zinken gebracht.
Ark Royal
Deze speelde een cruciale rol in het tot zinken brengen van de Bismarck. Met een paar ouderwetse torpedeobommenwerpers werd de Bismarck vleugellam gemaakt. Enig geluk hadden de Britten hierbij wel, want het roer werd geraakt en kwam vast te zitten. Wat ook een rol speelde was dat de Swordfishes zo langzaam waren, dat ze niet door het volgsysteem van de luchtafweer opgepikt konden worden.
Britse aanval op Taranto
Diezelfde ouderwetse Swordfishes waren ook nog verantwoordelijk voor het (tijdelijk weliswaar) uitschakelen van een flink deel van de Italiaanse oorlogsvloot in de haven van Taranto. 21 Van deze vliegmaschientjes zorgden ervoor dat 2 italiaanse slagschepen zwaar beschadigd werden. een belangrijk gevolg van deze aanval was dat de italiaanse marine zeer voorzichtig werd om zonder luchtsteun te opereren.
Ook was deze aanval de inspiratie voor Yamamoto voor zijn aanval op Pearl Harbor.
Zuikaku
De andere natie die in de tweede wereldoorlog flink wat vliegdekschepen in het water had liggen (en aan het einde onder water, maar ook die ik hierboven heb genoemd hebben volgens mij alledrie de oorlog niet overleefd) was natuurlijk Japan.
De Zuikaku speelde een belangrijke rol in de slag om de Koraalzee. Doordat in die slag de meeste van haar vliegtuigen verloren gingen, kon ze niet deelnemen aan de Slag om Midway.
Volgens mij (maar weet ik even niet zeker) was het ook één van de schepen die meedeed aan de aanval op Pearl Harbor.