bron: autoweek.nlquote:Jaguar presenteert na negen jaar de opvolger van de XK8. De nieuwe coupé krijgt de naam XK mee. Bijzonder is de aluminium monocoque die we ook kennen van de XJ.
Jaguar beweert dat de carrosserie van de XK door het gebruik van een aluminium monocoque 90 procent stijver en 180 kilo lichter is dan die van zijn concurrenten. Het totale gewicht van de auto is 1.595 kilo; dat is 63 kilo lichter dan de vergelijkbare XK8. Ook het chassis is volledig van aluminium; de achterklep is eveneens uit dat materiaal vervaardigd.
Bij zijn introductie is de XK te koop met alleen de 4,2-liter V8-motor met een vermogen van 300 pk. Het maximale koppel bedraagt 420 Nm. Daarmee gaat de XK in 6,2 seconden van 0 naar 100 en de topsnelheid is een begrensde 250 km/u.
De XK is met een lengte van 4,79 meter twee centimeter langer dan zijn voorganger en met een hoogte van 1,32 meter eveneens twee centimeter hoger. De wielbasis is gegroeid naar 2,75 meter; dat is zestien centimeter meer dan de XK8.
Met de zogeheten Jaguar Paddle Shift kan de bestuurder van de XK de versnellingsbak bedienen met flippers achter het stuur. Het systeem is gekoppeld aan een automatische zesversnellingsbak. Met de versnellingspook kan de bestuurder kiezen uit de standen Park, Revers en neutraal. Ook kan worden geschakeld tussen een Drive- en Sport-afstelling.
In het interieur is een TFT-scherm waarop zaken als de geselecteerde versnelling, bandendruk, informatie van de cruise control en de instructies van het navigatiesysteem worden geprojecteerd. Op een touchscreen kunnen de climate control en de navigatie worden bediend.
Jaguar introduceert de nieuwe XK binnenkort op de IAA in Frankfurt. Prijzen worden in het begin van volgend jaar bekendgemaakt. Enkele maanden daarna volgt de cabriolet-versie van de nieuwe Jaguar.
Neemt niet weg dat de directie uiteindelijk het besluit neemt een auto te gaan bouwen die wel erg veel op de auto's van een concurrerend merk lijkt. Iedereen is lyrisch over het uiterlijk van de Aston-Martins, dus roep je de hulp in van hun designer en ga je een auto bouwen die er erg veel op lijkt. Ik vind het makkelijk scoren. Van een gerenomeerd merk als Jaguar had ik anders verwacht.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 11:50 schreef Pharell het volgende:
nog even ter verduidelijking voordat iedereen aston martin roept....
hij is door dezelfde ontwerper ontworpen. het is dus niet het design van aston martin maar van de ontwerper en daarom lijken ze op elkaar!
Wanneer zijn ze dat niet geweest dan?quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:08 schreef ButcherBird het volgende:
Best wel heel mooi, maar op dit rapport raak je snel uitgekeken denk ik. De E-type grille is wel fraai hoor.
Maar Jaguar-ontwerpen zijn sowieso te behoudend , de laatste jaren.
quote:If it has TITS of WHEELS it will give you trouble.
lieverd het heeft allebei hetzelfde moederbedrijf!quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 11:56 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat de directie uiteindelijk het besluit neemt een auto te gaan bouwen die wel erg veel op de auto's van een concurrerend merk lijkt. Iedereen is lyrisch over het uiterlijk van de Aston-Martins, dus roep je de hulp in van hun designer en ga je een auto bouwen die er erg veel op lijkt. Ik vind het makkelijk scoren. Van een gerenomeerd merk als Jaguar had ik anders verwacht.
Hai schat, die post kwam pas na mijn post. En het blijft een auto in hetzelfde segment en het blijft een ander merk en het blijft erg makkelijk om een andere auto bijna te kopierenquote:Op vrijdag 26 augustus 2005 15:09 schreef Pharell het volgende:
[..]
lieverd het heeft allebei hetzelfde moederbedrijf!
zie eerdere posts
Ze hebben ook beide zo'n "haaienkieuw"quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 11:26 schreef Klonk het volgende:
De voorkant vind ik zo op het eerste oog niet gelukt, doet me erg denken aan de neus van een Hyundai Coupe
[afbeelding]
quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 11:32 schreef Klonk het volgende:
[afbeelding]
de snuitjes van AM's zijn [14.gif], ze zien eruit alsof ze asfalt en kleine auto's eten.
Dude je snapt er dus niks van.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 11:56 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat de directie uiteindelijk het besluit neemt een auto te gaan bouwen die wel erg veel op de auto's van een concurrerend merk lijkt. Iedereen is lyrisch over het uiterlijk van de Aston-Martins, dus roep je de hulp in van hun designer en ga je een auto bouwen die er erg veel op lijkt. Ik vind het makkelijk scoren. Van een gerenomeerd merk als Jaguar had ik anders verwacht.
tss wat een vergelijkingquote:Op maandag 29 augustus 2005 23:24 schreef Roellio het volgende:
Die neus is de nieuwe 407 mên.
[afbeelding]
quote:Deze week staat de nieuwe Jaguar XK Coupé te schitteren op de IAA. Jaguar heeft nu ook de eerste beelden van de Convertible vrijgegeven.
De Convertible is vreemd genoeg niet op de show in Frankfurt te vinden. De open versie zal in het voorjaar 2006 wel gelijktijdig met de Coupé op de markt verschijnen.
De Coupé en de Convertible werden naast elkaar ontwikkeld. Het gewicht bedraagt dankzij toepassing van een aluminium monocoque slechts 1635 kg. Dat is minder dan alle concurrenten. Ook de Convertible heeft de 4,2-liter V8 motor met 300 pk als motorisering. Voor de sprint van 0-100 km/h heeft de open versie met 6,3 seconden slecht een tiende seconde meer nodig. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.
Het cabriodak is uit stof vervaardigd en laats zich in 18 seconden volledig openen of sluiten. In open toestand ligt het dak opgevouwen achter de achterste zitplaatsen onder een aluminium deksel. De XK Convertible heeft een zogenaamde ’roll over’ protectie. Bij een ongeluk waarbij de auto over de kop dreigt te slaan schieten in een fractie van een seconde twee aluminium beugels omhoog.
Op de IAA heeft Jaguar nog een noviteit van de XK bekendgemaakt. Iedere XK is voorzien van het ’Pyrotechnic Pedestrian Deployable Bonnet System’ (PDBS). Bij een aanrijding met een voetganger komt de 18 kg motorkap in 30 milliseconden een paar centimeter omhoog om zo meer ruimte te creëeren tussen motor en motorkap. Daardoor komt de voetganger niet in aanraking met de harde componenten in de motorruimte. Jaguar is de eerste fabrikant die deze voorziening op een productieauto aanbied. Iedere XK is er straks standaard mee voorzien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |