abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29965837
Ieder land heeft zo zijn eigen huwelijkstradities. Voor een quiz (ja, op een bruiloft) wil ik er een aantal naar voren laten komen. Weet iemand een goede site van huwelijkstradities in bijv. Verweggistan? Of kan iemand er iets over vertellen?

Dankjewel!
pi_29966758
In Oostenrijk hebben ze een alternatief voor al die verklede vrijgezellenavondjes die vrijdagavond door de stad banjeren, daar wordt de bruid 'ontvoerd'. Een stel vrienden neemt haar mee naar een kroeg en laat de bruidegom weten dat ze in café zus en zo zitten. Die gaat er uiteraard achteraan met wat vrienden om zijn bruid terug te krijgen. Daar aangekomen is de meute echter al vertrokken naar een ander café. De barman (of vriend van de eerste groep) verteld echter niet welk, totdat de rekening betaald is. En omdat je natuurlijk niet zomaar kan betalen maar ook zelf iets moet bestellen houdt de eerste groep een vrolijke voorsprong. Uiteindelijk wordt het dus één grote kroegentocht... tot de beide geliefden elkaar weer tegenkomen...

Als je langzaam drinkt haal je de eerste groep nooit in en wordt het een dure grap.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
  Voormalig Sport Koningin donderdag 25 augustus 2005 @ 19:27:51 #3
35237 Nuongirl
pi_29967128
Een stukje over trouwen in Spanje

De Ceremonie

Als Spaanse gelovige trouw je in de kerk en daarmee ben je ook officieel voor de wet getrouwd. Als je niet in de kerk wilt trouwen, dan trouw je voor de rechtbank.

De Gasten

Je nodigt in Spanje bijna IEDEREEN uit voor je bruiloft: van je complete familie, vrienden en kennissen tot de buren, baas, collega's en ouders van vrienden. Zowel voor de officiële ceremonie als voor het eten erna. Het is dus volkomen normaal met 100 mensen aan de ronde tafels aan te schuiven voor een van tevoren afgesproken menu. Dat menu bevat altijd wat 'picar', zoals gamba's en calamares bijvoorbeeld. Daarnaast een voorgerecht, een hoofdgerecht (meestal een goed stuk vlees) en natuurlijk de bruidstaart. Als dessert.

De Bruidstaart

Het aansnijden van de taart is een waar spektakel. Daar wordt een zwaard voor uit de kast gehaald. Hiermee snijden bruid en bruidegom samen de bruidstaart van drie verdiepingen aan. De taart is versierd met brandende sterretjes en de zaal is verduisterd. Op de achtergrond klinkt roffelmuziek. Na het dessert is er koffie met een flinke bel van het een of ander sterks.

De Borrel

Hier begint de bijeenkomst een stuk minder officieel te worden. De vriendinnen (meestal van de vrijgezellenavond) gaan naar de bruid en ontfutselen haar haar kanten kousenband. Deze wordt in een heleboel stukjes geknipt en op een dienblad gelegd. Een paar vriendinnen gaan hiermee het hele gezelschap rond en alle dames kunnen een stukje kousenband van de bruid 'kopen'. De heren doen hetzelfde met de stropdas van de bruidegom, maar dan voor de mannelijke bezoekers. Na zo'n feestmaal en de hilariteit rondom de verkoop van kousenband en stropdas, zit de drank en stemming er goed in. Uit een paar luidsprekers van het restaurant schalt dansmuziek. De vogeltjesdans en de macarena ontbreken niet. Het bruidsboeket wordt naar de vrijgezelle dames geworpen en om een uur of 18.00 of 19.00 uur gaat iedereen naar huis.

Siësta

Het is tijd voor de bruidssiësta. Van oudsher vindt tijdens deze siësta de eerste huwelijksgemeenschap tussen bruid en bruidegom plaats. Net zoals onze huwelijksnacht dus. De tijden in Spanje zijn ook veranderd: dit geldt alleen nog voor echt traditionele huwelijken.

Het Vervolg

's Avonds om een uur of elf heeft het bruidspaar in een discotheek afgesproken met de mensen waar ze het meest mee omgaan. De discotheek kan alleen voor het bruidspaar zijn afgehuurd, maar er kan ook in een grotere discotheek worden afgesproken. In dat geval tref je er dus verschillende bruidsparen met hun vrienden aan. En dan lekker swingen tot in de vroege morgen.

Als cadeautje geef je meestal geld. Vaak houden de gevers rekening met de kosten van het eten en geven daarbovenop nog wat extra's. Het is vrij normaal om bijvoorbeeld circa 50-60 euro te geven aan een collega die gaat trouwen.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  maandag 29 augustus 2005 @ 14:26:37 #4
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 11:58:56 #5
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_30091811
Wat ik altijd wel leuk heb gevonden is wat ze in Joegoslavië doen (niet zoveel meer als vroeger, ook daar is de moderniteit toegeslagen).

De bruid wordt met een bruidsstoet opgehaald, vroeger met paard en kar, tegenwoordig met bloemen, linten en vlaggen versierde auto's, volop toeterend natuurlijk. Het is dan niet vreemd om twintig auto's te zien met allemaal debielen die uit de ramen hangen te roepen en te zuipen, echt een gekkenhuis gewoon

Soms rijdt zo'n stoet stapvoets en lopen er ook mensen mee, en dan is het gebruikelijk (zie je helaas ook niet vaak meer) dat een getuige/ceremoniemeester die van te voren is aangesteld iedere toevallige voorbijganger een glaasje rakija aanbiedt, en dat ze dan drinken op het gelukkige bruidspaar. Zo kan het gebeuren dat de hele stoet al ladderzat is nog vóórdat ze de bruid hebben opgehaald, en dan moeten ze nog naar de kerk en/of gemeente

En natuurlijk het traditionele in de lucht schieten. Wel eens meegemaakt dat ik tijdens de oorlog bij mijn familie in Bosnië zat, en dat ik me de pleuris schrok omdat ik schoten hoorde. Bleek het buurvrouwtje (destijds al 70+) geschoten te hebben, want ze had er weer een kleinkindje bij.

Om dan nog niet te spreken van het traditionele "bruidsschoentje van voet van de bruid stelen", tijdens het feest, ook zo grappig om te zien hoe allemaal mensen met smoesjes dat ding proberen te pikken.

Bruiloften daar zijn iig leuk om te zien
As your attorney I advise you to rent a very fast car with no top.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 13:36:50 #6
111528 Viajero
Who dares wins
pi_30129691
Ik zal niet het hele stuk copy/pasten, maar dit is een link naar en overzichtelijke uitleg van Joodse bruiloftsrituelen:

http://www.aish.com/liter(...)e_Jewish_Wedding.asp
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 13:40:18 #7
111528 Viajero
Who dares wins
pi_30129818
*Viajero is ook ooit getuige geweest in een Mexicaanse bruiloft.

Wat ik me nog herinner is dat het geluk brengt voor de gasten als ze een Tequila drinken met de getuige.. vanaf dat moment herinner ik me niet zoveel meer
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 19:48:31 #8
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_30141815
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 13:40 schreef Viajero het volgende:
*Viajero is ook ooit getuige geweest in een Mexicaanse bruiloft.

Wat ik me nog herinner is dat het geluk brengt voor de gasten als ze een Tequila drinken met de getuige.. vanaf dat moment herinner ik me niet zoveel meer
Zo hoort het ook.
As your attorney I advise you to rent a very fast car with no top.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 22:28:41 #9
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_30147752
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 19:27 schreef Nuongirl het volgende:
Siësta

Het is tijd voor de bruidssiësta. Van oudsher vindt tijdens deze siësta de eerste huwelijksgemeenschap tussen bruid en bruidegom plaats. Net zoals onze huwelijksnacht dus. De tijden in Spanje zijn ook veranderd: dit geldt alleen nog voor echt traditionele huwelijken.
Dat is wat anders dan de huwelijksnacht. Dat is echt als onderbreking van de festiviteiten
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 1 september 2005 @ 15:56:26 #10
40091 Meiske78
lang niet gezien
pi_30168910
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 19:27 schreef Nuongirl het volgende:
Een stukje over trouwen in Spanje
Mijn zus is een aantal jaren terug in Spanje getrouwd (met een Spanjaard) en dat ging idd vrijwel zoals hier beschreven. Alleen toen wij siësta hielden, moesten zij trouwfoto's maken , niks 'huwelijksnacht' dus.
Nee jij trekt volle zalen!
Mijn reviews op de FOK! Frontpage
C'est le ton qui fait la musique
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')