abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_29817394

Reisverslag Lombok 2005

Intro
Van 02-08-2005 tot en met 17-08-2005 ben ik op Lombok (Indonesië) geweest samen met oud klasgenoot en tevens vriend Peter van Dongen.
Waarom nou in godsnaam Lombok? Toen ik nog op het Da Vinci College zat moest je als afstudeeropdrachten een exportmarketingplan en ondernemersplan schrijven. In plaats van twee fictieve plannen hebben wij een echt bedrijfje in de vorm van een stichting opgezet. Aan de hand van deze stichting genaamd: Grenzenloos Samenwerken willen wij onze twee plannen schrijven
Dit idee is gekomen door één van onze leraren Danny Parengkuan. Hij zit elke zomervakantie op Lombok. Deze stichting heeft o.a. als doelstelling om educatieve ondersteuning te bieden aan Lombok. Denk hierbij aan het doneren van (afgeschreven) bedrijfs en schoolgoederen die de scholen daar gezien hun faciliteiten goed kunnen gebruiken.
Aan het einde van het schooljaar had de stichting veel succesen geboekt. In totaal hebben wij drie containers kunnen versturen. Één naar Aceh (Tsunami) en twee naar Lombok. Gezien het succes mogen wij alle vier naar Lombok! Van de vier kunnen er (helaas) twee deze zomervakantie. Het gaat om Peter van Dongen en ikzelf George Rensen. De tickets zullen gesponsord worden vanuit het bedrijfsleven.
De datum van de trip die eerder is genoemd is door onszelf vastgesteld. Deze dikke twee weken gaan bestaan uit zon zee strand en wat cultuur opsnuiven waaruit zo’n reis normaal gesproken ook uit zal bestaan. Peter en ik hebben er erg veel zin in!
Om dit voor altijd herinnert te houden heb ik een reisverslag bijgehouden. Ik hoop dat deze reisverslag jullie een indruk kan geven over wat voor avonturen ik allemaal heb meegemaakt. De bijbehorende foto’s komen ook allemaal online.

Have fun!

renz0r

-------------------------------------------------------------

Dag 1 | 02-08 | 18’C Half bewolkt
Een verre reis blijft spannend, vooral als je voor het eerst alleen met een vriend zo ver gaat.
Om 16.45u eerst met me ma bij Rolf (vriend van me ma) gegeten. Om 17.30u werd ik naar Schiphol gebracht. Er is afgesproken met Peter om tussen 18.30u en 19.00u bij de incheckbalie te zijn. Helaas verliep dit niet volgens planning. Door een grote file tussen Leidschendam en Schiphol kwam ik om 19.30u pas aan. Kan je nagaan dat ik goed op tijd van huis was vertrokken. Normale duurt zo’n rit 45 minuten. Peter kwam (gelukkig) ook rond 19.30u aan. De vlucht vertrekt om 20.50u. Om 20.10u eindelijk ingecheckt. De dame achter de balie attendeerde ons om zo spoedig mogelijk naar de Gate te gaan, aangezien boarden al was begonnen. Wij wilde nog een fles whisky voor Danny kopen, helaas. Snel afscheid genomen van onze ouders. Om 20.30u zijn we bij de Gate aangekomen. Netjes achteraan de rij aangesloten om om 20.50u met een KLM Boeing 747-400 via Kuala Lumpur naar Jakarta gevlogen te worden. Indonesië, here we come!

Dag 2 | 03-08 | 30’C Zon
Om 14.00u plaatselijke tijd landde we op Kuala Lumpur. Deze trip van dik 11 uur had veel turbulentie, daarom weinig kunnen slapen. Na één uur onze voeten gestrekt te mogen hebben vlogen we verder naar Jakarta. Na een rustige vlucht van dik 1.5 uur kwamen we rond 16.30u aan op Jakarta. Hier wordt ook overnacht. Voor Peter is het een hele opluchting dat die er eindelijk bijna is. Hij heeft in totaal vier keer gekotst. Op het vliegveld heb je een kleine hotel zitten. Na daar ingecheckt te hebben gingen wij lekker dineren bij de KFC. Rond 20.00u waren wij beide moe. Eerst vragen om een wake-up call voor 08.00u. Onze vlucht morgen vertrekt om 10.20u en een klein uurtje van te voren inchecken is al ruim voldoende. Welterusten!

Dag 3 | 04-08 | 30’C Zon
De dag van de vlucht naar Lombok! Na 12 uur geslapen te hebben ons klaargemaakt voor de vervolgreis naar Lombok. Na het ontbijt kwamen we dik 1 uur voor de vlucht aan bij de Gate. De Gate was dicht! Snel rondvragen en gelukkig de Gate alsnog gevonden. Bleek de Gate verhuisd te zijn en tevens een andere eindbestemmingnaam te hebben. Supervaag allemaal, maar gelukkig gevonden. Na een geslaagde vlucht van dik twee uur en een tussenstop op Yokjakarta eindelijk om 14.00u geland op Lombok. Daar werden we opgewacht door Danny. Tijdens de rit naar Danny’s huis viel mij op dat ze op Lombok links rijden en dan er geen verkeersregels zijn. Gewoon laten zien wie de meeste macht op de weg heeft. Rijbewijs kan je daar gewoon kopen. Tijdens de rit kregen wij twee voorstellen. De eerste was om een hotelletje te nemen ergens in de stad of een huisje te huren wat in dezelfde straat als Danny staat. Deze zou ook goedkoper qua prijs zijn. Keuze was dus snel gemaakt. Het huisje zou ons ¤150,- p.p. kosten voor de twee weken. Deze is alleen al een half jaar onbewoond, omdat de eigenlijke bewoners het huis waren ontvlucht om een onbekende rede. Dus ja…het was kort gezegd knetter smerig. Zelfs de afwas stond er nog. Danny had het zelf ook niet zo vies verwacht. Gelukkig waren de twee slaapkamers nog te doen. Gelijk afgesproken dat alleen de twee slaapkamers gebruikt gaan worden en dat alle andere soorten voorzieningen bij Danny gebruikt kunnen worden. Ik had mijn slaapzak en een onderlaken meegenomen. Laken op bed en slaapzak erop. De slaapzak had ik meegenomen voor het beklimmen van de berg op Lombok. Danny vertelde ons tijdens de rit naar het huisje dat hij de klim niet kan maken, omdat zijn teennagel eraf lag. De stakker. Gelukkig had ik hem meegenomen. Na ff omgekleed te hebben naar Danny’s huis gelopen. Daar zijn familie ontmoet. Zijn huis ziet er echt mooi uit. Daar kregen we te horen dat onze kleding daar gewoon gewassen kon worden. Had ik dit eerder geweten hoefde ik niet zo veel kleding mee te nemen. We werden echt een deel van de familie en dat is fijn. De auto waarmee we werden opgehaald is een huurauto. Deze hebben wij de gehele vakantie tot onze beschikking voor 150 euro p.p. inclusief benzine. Onze chauffeur is Ma’at. Het neefje van Danny. Een aantal familieleden van Danny en zijn vrouw verblijven bij Danny als die op Lombok is. Voor gezelligheid, onderhoud en soort van bediening. Als Danny de overige 10 maanden in NL is woont er familie. Na bijgepraat te hebben en kennis gemaakt te hebben met iedereen gingen we met de auto een klein rondritje maken. Tijdens de rit stopte we bij een klif met een heel mooi uitzicht over een baai. Daar kochten we versgeplukte kokosnoten. Genieten van de kokosnoten keken we over de tropische baai. Welkome to the tropics! De avond die volgde bestond uit het inkopen van water bij de plaatselijke supermarkt. Water uit de kraan drinken is pure zelfmoord. Na het inkopen van water en wat snacks gegeten in Danny’s vaste stamcafé. Deze heeft Sunshine en is een soort strandtent in het plaatsje Singkiki. 20 minuten rijden van Danny’s huis wat in Mataram ligt. Mataram is de hoofdstad van Lombok. Weer thuis bij Danny weer wat bijgepraat, waarna we om 00.00u richting ons huisje gingen om van onze eerste nacht gebruik te maken op Lombok.

Dag 4 | 05-08 | 30’C Zon
Wakker worden met veel last van m’n maag is simpel gezegd kut. Dit zijn typische verschijnselen die mensen oplopen als ze in Indonesië komen. Vandaag stond een dagje strand en het bezoeken van een Hindoe klooster op de planning.
Na een dik half uur rijden kwamen. We werden al verwelkomd door een aantal apen. Het klooster stond op een heuvel die eerst beklommen moest worden. Beklommen we toch nog iets. Na dik 15 minuten traplopen en klimmen boven aangekomen. Ik had eigenlijk geen oog voor het kleine kloostertje maar meer voor het uitzicht over west Lombok. Echt mooi. Al die dorpjes, de zee, rijstvelden en de bergen. De heuvel met klooster ligt in de Gunung Pensong streek dicht bij Mataram.
Eenmaal beneden reden we weer naar Singkiki naar Sunshine. Daar heerlijk gechilled. Zon, zee en strand. Danny kent daar masseuses. Een groep van vier vrouwen. Hij zei dat die zich altijd laat masseren door deze dames omdat ze dat heel goed kunnen. Natuurlijk uitproberen! Hij heeft inderdaad gelijk. Een verwenning van een dik half uurtje en het kost echt niks. Toen het eenmaal zes uur was bij Sunshine gegeten. Het is bestaat daar trouwens uit Indonesische lekkernij. Tijdens het eten hebben we besloten om de komende dagen nog lekker rustig aan te doen en om de avontuurtjes nog even uit te stellen. Voor morgen konden we kanos huren. Voor het astronomische bedrag van maar liefst ¤2.50! Danny bood aan om een dagje Surabaya te doen. Daar zijn om dat moment de containers die verscheept zijn. Daar wilde hij dan in de ochtend heen en s’avonds terug. De ochtend zou dan bestaan uit groen licht geven dat de containers naar Lombok kunnen en de middag en gedeelte van de avond uit het bezichtigen van de tweede stad van Indonesië. Puik idee! Tickets kosten toch niks.

Dag 5 | 06-08 | 30’C Zon
Vandaag dus de hele dag gekanood. Lekker dobberen en kanoën op een azuur blauwe zee met uizicht op een wit zandstrand en palmbomen….Thats live! Helaas was het winderig, waardoor je steeds weer naar de kust dreef. Ach wat maakt dat eigenlijk uit. Af en toe elkaar plagen door elkaars kano om te gooien. Dat zorgde weer voor verfrissing. Kanoën in combinatie met relaxen aan het strand zorgen ervoor dat de klok tien keer sneller loopt. S’avonds bij Danny thuis gegeten. Tijdens het eten beslist om morgen een bootje te huren en langs de kust van Lombok te varen en te snorkelen.

Dag 6 | 07-08 | 30’C Zon
Om acht uur ontbijten en om half 9 richting een vissersspot om een bootje te huren. Ik was ondertussen best moe van al dat vroege opstaan, morgen uitslapen! Tijdens het ontbijt te horen gekregen dat we binnen enkele dagen een telefoontje kunnen krijgen dat de tickets zijn geregeld. Deze zijn dan meteen voor de dag later
Aangekomen een bootje met bemanning en snorkels gehuurd. Dit alles bij elkaar kost ¤80,-. Dit wilde ik wel betalen als tegen dienst van het onderhouden van ons twee. Eenmaal vertrokken vaarde rustig langs de kust. Stranden, kliffen, alles kwam voorbij. Tijdens het varen stopte we bij een (volgens Danny) snorkelspot bij een klif. Het is net alsof je in een aquarium zwem. Jammer genoeg niet zo veel vissen gezien, al maakt al dat koraal veel goed. Het irritante was dat er veel watermuggen waren. Steeds voelde je geprikt, maar geen bulten. Tijdens het verder varen nog langs een strand gevaren met veel apen. Bij Lombok liggen de Gili-eilanden, in totaal drie. Deze staan bekend om hun toeristen, uitgaan en snorkelspots. Bij het eerste eiland bootje aangelegd en langs de stranden gesnorkeld. Zowaar vissen gezien en toeristen. De stranden en water zagen er nog witter en blauwer uit. Super mooi. Na daar wat gedronken te hebben doorgevaren naar het tweede eiland. Daar wat gegeten. Eten kon in open lig huisjes met uitzicht op zee. Daarna verder gevaren naar het derde eiland. Daar voor de kust gesnorkeld. Zag er wederom onderwater mooi uit. Zelfs zeeschildpadden gezien. Jammer genoeg ging er één er voorbij toen ik naar het toe dook. Toen ik zijn schild bijna aanraakte keek die om en schoot die weg. Jammer! Gezien de straffe wind en golven gingen we rond vier uur terug varen. De trip terug zou rond de twee uur liggen. Stuiterend over de golven veilig terug gekomen. Langs het strand teruggelopen naar Singkiki alwaar we weer bij Sunshine gegeten hebben. Bij het eten kregen we (zoals altijd) een schaaltje met daarin een saus met zeer pittige groene boontjes. Ik bood Danny vijf euro aan als hij drie schaaltjes op zou drinken. Nadat Peter ook vijf euro deed inleggen deed die het. Hij mocht ook drie minuten niks erbij drinken. Ik heb mij kapot gelachen. Altijd leuk om een (oud) leraar rood aan te zien lopen, zwetend, puffend en snakkend naar water. Mijn revange is zoet! Peter kon zijn inzet terug verdienen als hij het ook deed. Hij deed het. Nu kon Danny is hard lachen. Ik kijk wel uit, want ik heb dit geintje wel is gedaan in China door een hele boon op te eten en dat is niet fijn!
Het zien en mee zwemmen met zeeschildpadden vond ik een mooie ervaring! Toen ik snorkelde in Maleisië helaas niet gezien en nu eindelijk wel. Geweldig! Rond een uur of elf uitgeput (en gelachen) maar voldaan naar bed gegaan.

Dag 7 | 08-08 | 28’C Half bewolkt
Tot elf uur heerlijk uitgeslapen. Er is besloten om naar de andere kant van het eiland te rijden. Daar is een stuk grond van Danny en een stuk verlaten zwart strand.
Na anderhalf uur rijden aangekomen. Het stuk grond zag er mooi uit. Eromheen staat een betonnen muur. Daarbinnen in wordt druk gewerkt. Er moeten vijf huisjes komen, zwembad, waterreservoir, visriviertje, open keuken. Soort mini centerpark. Op dit moment staat er één huisje. Het kan nog wel even duren voordat alles af is. Bied dus potentie om in de toekomst terug te komen! Ondertussen kwamen er wat wolken. Dat is zeldzaam aan de oostzijde van Lombok. Nadat we zijn grond gezien hadden naar het strand gereden. Onderweg gestopt bij reuzenbomen. Die dingen waren echt groot en hoog. Na wat foto-tjes te hebben gemaakt verder gereden.
Het strand was leeg. Lekker relax gelegen en gezwommen. Tevens in slaap gevallen, waardoor de dag wel erg vlot verliep. Na in een tentje in de buurt wat gegeten te hebben zijn we om zeven uur richting Danny’s grond gereden. Zijn waterreservoir was net gevuld met bronwater. Daar hebben we nog in gezwommen en als ons allen als kleuters gedragen. Op de terugweg naar huis beslist om die avond eens uit te gaan in Singkiki. Singkiki biedt naast stranden ook het uitgaansgebied van Lombok. Nadat we bij Danny thuis aankwamen ons omgekleed. Toen we op het punt stonden om te vertrekken kwam Danny’s vrouw naar ons toe dat er een probleem was met ons huisje. Bleek dus dat de originele bewoners terug zijn gekomen! Deze eiste hun meubels op, waaronder mijn bed. Één van die gasten had ook een mes bij, mochten er problemen komen. Gezien de sfeer hebben Peter en ik onze spullen gepakt en zijn we ingetrokken bij Danny. Eigenlijk wel beter zo vind ik. We woonde er al zowat en dat huisje was gewoon te smerig voor woorden, ook al zagen we alleen de slaapkamer. Het scheelt ons ook huur. De zin om uit te gaan was weg. Wat wel een pluspunt was is dat de tickets voor Surabaya geregeld waren! De 11de er naartoe. Om half 5 opstaan en om 6 uur s’ochtends vliegen. In de avond rond negenen terug vliegen. Morgen richting het zuiden van Lombok, wat tevens ook het armere gedeelte van Lombok is. Onderweg stoppen om een oud Lomboks ‘Sade’ dorp te zien.

Dag 8 | 09-08 | 28’C Half bewolkt
Het zuiden van Lombok en een bezoek aan een Sade-dorp stond vandaag op de planning. Na anderhalf uur rijden kwamen we laat in de ochtend aan bij het dorp. Daar ontmoette we onze gids die ook in het dorp woont. Het dorp heeft 700 inwoners en 150 huizen. Het is één grote commune. We kregen een korte maar krachtige rondleiding. Om de vijf meter wel een dorpsbewoner die of iets wilt verkopen of vraagt waar je vandaan komt. Na wat foto’s te hebben geschoten terug gegaan naar de auto richting het strand. Aangekomen zagen we een mooi wit zandstrand met een mooi uitzicht over de baai. Op het strand gevoetbald met de locals, gezwommen en gezond. Na ook wat gepraat te hebben met de (arme) locals wat geld gegeven. Dit waren echt vriendelijke arme. Rond zessen weer terug gereden. S’avonds langs de nichtjes van Danny geweest en tevens kennis gemaakt. Ze hete Mieta (16 jaar en model, echt knap!) en I’in (21). Na gezellig gekletst te hebben de dames mee uitgevraagd voor de zaterdag. De ouders zijn streng, maar onder ‘toezicht’ van Danny mochten ze mee. Beter! Morgen naar de noordkant van Lombok. Daar heb je ook waterval.

Dag 9 | 10-08 | 28’C Half bewolkt
Vandaag naar de noordkant van het eiland gereden. Deze rit is in principe niet ver, maar omdat je door de bergen moest rijden duurde deze rit toch een dikke 2,5 uur. Naast het bezoeken van de waterval brengen we ook een bezoek bij de pas gekochte kalf en geit van Danny.
Na dik twee uur rijden kwamen we aan bij de waterval. Na eerst wat gegeten te hebben in de tuin met prachtig uitzicht over de bossen van Lombok richting de waterval gelopen. Hier kwam je nadat je een aantal cent entree te hebben betaald door met een trap de heuvel af te lopen. Na een kwartiertje kwamen we beneden aan. Omringt door de beboste vallei waar je instond (echt super mooi) zag je voor je een riviertje waar de waterval in uitkwam. Danny vertelde mij dat je goed tegen pijn moet kunnen om daaronder te staan. Het is niet zoals misschien nu vele denken een brede waterlijn, nee het is een dikke straal. Ik waagde me er als eerste onder met Danny. Eerst ff m’n arm eronder. Naja, die was zogoed als gebroken. Nu mezelf eronder wagen. Ja, het is gelukt, nu heb eeuwige roem en koppijn! Peter volgde ook snel. Was zeker leuk om een keer gedaan te hebben. De kracht waarmee het water naar beneden viel zorgde ervoor dat je naar beneden werd gedrukt. Het kwam van rond de twintig meter hoogte naar beneden. Na deze beproeving gingen we tegen de waterval aanzitten. Als je je naar achteren liet vallen werd je door de kracht weer rechtovereind gezet. Was zeker vet! Nadat we weer naar boven waren geklommen gingen we richting een afgelegen arme boerderij. Daar maakte we kennis met de kalf en geit van Danny. Beide hadden er niet zo zin in. Geit mekkerde de buurt bij elkaar en het kalfje wilde steeds wegrennen. Ondertussen was het al bijna avond. Vanavond thuis bij Danny gegeten en vroeg naar bed. Morgen moeten we om half 5 op om naar Surabaya te vliegen.

Dag 10 | 11-08 | 32’C Half bewolkt
Half 5 gewekt. Ondanks dat ik pas om 1 uur kon slapen omdat het tot die tijd gezellig bleef in de woonkamer klaarwakker. Om 5.15u vertrokken naar het vliegveld alwaar het vliegtuig ons om zes uur naar Surabaya vloog in veertig minuutjes. De plaatselijke tijd was daar toen zes uur. Er zou voor ons een man klaarstaan die ons richting de haven van Surabaya zou brengen. Niet dus. Na wat rondbellen was die er om negen uur. Drie uur later! Dat was behoorlijk lang wachten. Nadat we dan eindelijk en redelijk duf opgepikt werden in een uur naar de haven van Surabaya gebracht. Kon m’n ogen amper ogen houden. Aangekomen bij de haven had Danny zijn contacten ontmoet. Het leek erop dat het regelen van het transport van de containers vlot ging verlopen. Dat was uiteindelijk ook de afspraak. Dit viel tegen. Peter en ik moesten in de wachtkamer wachten, zodat Danny het allemaal even snel regelen. Na drie uur te hebben gewacht kwam Danny zonder succes naar buiten. Schijnen ze opeens opslagkosten e.d. te willen krijgen. Na nogmaals drie uur te hebben gewacht nog steeds geen succes. Ondertussen wilde Peter en ik zo snel mogelijk weg. Na in totaal zes uur te hebben gewacht hadden wij het er echt totaal gezien. Danny zat ook met zijn handen in zijn haar omdat die op totale flop is gelopen. Echt zonde, nu staan er op de dag van vandaag twee containers met hulpgoederen voor de scholen op Lombok in de haven van Surabaya. Over een paar weken kan daar pas verandering in komen. Als alles nou was gelukt konden we de containers nog op Lombok zien. In de namiddag zijn we met één van de contacten naar de stad gegaan. Rondje door gereden en wat gegeten in een winkelcentrum. Die man was zeker in de zestig maar gedroeg zich als iemand van eenentwintig. Hij nodigde ons uit om weer eens naar Surabaya te komen, zodat hij alle leuke nachtclubs kan laten zien. Doen we!
De stad Surabaya kan je best samenvatten met deze woorden: Vies, Vuil, Stank, Chaos op de weg etc. Er wonen 5 miljoen mensen en is de tweede stad van Indonesië. Ach, ik ben er in ieder geval geweest en kan er over meepraten. Om 19.00u in de avond aangekomen bij het vliegveld. De vlucht ging normaalgesproken om 19.45u, maar was vertraagd tot 20.30u. Om 22.30u aangekomen op Lombok. Het was een drukke vermoeide dag, maar vooral een teleurstellende dag. Morgen lekker uitslapen en een bezoek brengen aan de tabaksplantage.

Dag 11 | 12-08 | 30’C Zon
Uitslapen! Na een dikke twaalf uur geslapen te hebben om 12.15u opgestaan. Begin van de middag naar de tabaksplantage gereden van één van de familieleden van Danny. Tabak is samen met visserij één van de belangrijkste inkomsten van Lombok. We kregen alle stappen te zien van verwerken te zien. Als eerste gingen we naar zijn tabaksveld. Een uitgestrekt veld vol met er mooi bijstaande tabaksplanten. We kregen uitleg wat goede en slechte planten waren, wanneer de bladen geplukt moesten worden enz. Goede planten hebben grote mooi groen en strak uitziende bladen. Deze moeten worden geplukt als ze gelig gaan worden. De eerste bladen die geel worden zijn de onderste van de plant. Ze plukken daarom altijd eerst de onderste bladen van de plant. De gele bolletjes die je op de bladen ziet zijn teerbolletjes met daarin de nicotine. Als ze worden geplukt worden de bladen in manden gedaan aan een bamboestok. Deze worden dan weggedragen richting de droogkamers. Ik proberen, maar ik dat ding echt niet van de grond. Blijken de twee gevulde manden 100kg te wegen. Respect voor de werknemers die dit vele malen per dag moeten dragen. Op naar de droogkamers. Daar werden de tabaksbladen opgehangen. Als ze gedroogd waren gingen ze oven in waar ze tot verdorde tabaksbladen werden opgewarmd. Dit was dus al echte tabak. Heb nog even zo’n oven gezeten. Honderd graden is redelijk warm. Als dat gedaan is worden ze uitgesorteerd op kwaliteit. Mooie dorre bladen zijn A-kwaliteit en gaan naar de bekendere merken. B-kwaliteit is minder mooi dor en C-kwaliteit is lelijk dor. Als laatste stap gingen we naar een tabakshal waar de balen tabaksbladen worden uitgesorteerd om naar een willekeurige fabriek verzend te worden overal op de wereld. Dit was heel interessant om gezien te hebben.
Ondertussen was het laat in de middag en wilde we een duik nemen in een natuurbad. Deze was helaas dicht. Het was ondertussen vrijdagavond en dan moet je het uitgaansleven van Singkiki zien. Peter en ik gingen naar ‘the place to be’ de Marinabar. Het was er saai. Er was niemand en de live band was zo slecht dat het humor was om naar te kijken. Verder daar wat gepooled en helaas ingemaakt. Om een uur of één weer naar huis gegaan.

Dag 12 | 13-08 | 30’C Zon
Vandaag heerlijk gerelaxed. Lekker aan het strand gelegen en genoten van de zee, massages en de zon.
De avond die volgende uitgegaan met de nichtjes van Danny ,Danny en z’n vrouw. Het was gewoon druk en gezellig in Singkiki. Twee barretjes afgegaan met goede livemuziek. Gezellige avond gehad. Zowaar chemie tussen mij en Mieta (model). Drie uur s’nachts weer thuis. Voor Indonesische termen heel laat.

Dag 13 | 14-08 | 30’C Half bewolkt
De hele dag aan het strand gelegen en genoten van het lekkere weer. Verder niks aan toe te voegen.
S’avonds gegeten bij de nichtjes van Danny. De avond was gezellig en duurde tot twee uur in de nacht.

Dag 14 | 15-08 | 28’C (half)bewolkt
Vandaag eerst lekker tot twee uur uitgeslapen. Al het slaap van de afgelopen dagen weg geslapen. Rond twee uur pikte we de Mieta van school op en gingen we met z’n allen weer naar het strand tot een uur of zeven. Voor de duidelijkheid, naar het strand gaan is nog steeds Singkiki bij café strandtent sunshine. Er werd voorgesteld om eens een keer bij de nichtjes te blijven slapen. Goed idee! De avond die volgde daar gegeten. Daarna een filmpje gekeken en (jaja, helaas gescheiden) bij hun overnacht.

Dag 15 | 16-08 | 28’C bewolkt
Na een zwoele nacht goed geslapen tot 12 uur. Gezien de hitte is het daar normaal om alleen op een matras te slapen en een harde kussen. Ging redelijk. Alleen jammer dat de moskee die standaard om vijf uur gaat janken dicht bij het huis staat. Om een uur of twee was Mieta uit. Haar even opgepikt van school. Wel grappig om daar als ‘lange blonde Europese’ jongen op een schoolterrein te wagen, ze kijken je wel apart aan. Dit is alweer de één na laatste dag, de tijd vliegt echt hard. De rest van de middag naar het zwembad geweest die gevestigd zit naast het winkelcentrum van Mataram. We hadden het zwembad voor ons alleen. Was dus heel gezellig. De avond die volgde met iedereen wederom naar Singkiki gegaan. Daar getoast op de laatste avond en op een goede terug reis. De avond gezellig gemaakt met veel bier en gezelligheid in een bar met goede livemuziek. De laatste nacht wederom doorgebracht bij de nichtjes.

Dag 16 | 17-08 | 28’C bewolkt/ regen
S’nachts om vijf uur werden we zoals normaal gewekt door de moskee. Toen ik wakker werd voelde ik uit het niets een misselijkheid opkomen. Ik: Peter, heb jij een plastic zak ofzo? Peter: Nee, hoezo? Ik: Laat maar, ff een sprintje maken naar de plee. Net op tijd! Heb daar een kwartier flink staan kotsen. Een beter afscheid kun je niet geven! Blijkbaar was de Dim-sum niet zo goed gevallen. Gelukkig hadden de ouders en de nichtjes niks gemerkt. Ma’at, de chauffeur die ons alle dagen heeft rondgereden, was vandaag jarig. In Surabaya hebben we voor hem een fles whisky gekocht. Is die verzot op, sterke drank kan je niet Lombok kopen. Daar wat condooms bij gedaan. Hij was helemaal van de wereld zo blij. Heel Lombok was in een feest stemming. Overal vlaggetjes en pracht en praal. Indonesië viert namelijk zijn 60ste onafhankelijksdag. Om 15.10u vertrok het vliegtuig richting Jakarta. Van 10.00u tot 14.00u wat rondgedwaald bij Danny. Spullen ingepakt, op zijn dakterras wat gepraat met de familie en afscheid genomen van iedereen. De nichtjes mochten mee tot aan de Gate. Even geregeld. Na afscheid te hebben genomen van iedereen en Mieta stapte Peter en ik op het vliegtuig. Op het moment dat we richting het vliegruig gingen barste een tropische onweersbui uit. Een teken? Om 17.20 veilig aangekomen op Jakarta waarna we om 18.55u in 14.30u via Jakarta naar huis zijn gevlogen. Om 05.00u landde we veilig op Schiphol. Home sweet home en een vakantie achter me gelaten die nog lang ga herinneren. Wat heb ik in Indonesië een prachttijd gehad.

THE END

----------------------------------------------------------------

Facts about Lombok

Tijdsverschil: + 6 uur
Weer: Zon en 30’C
Geld: Rupiah. Voor goede inschatting europrijs, bedrag delen door 10.000
Prijzen goedkoop? Ja!
Dagen maag wennen aan Indonesië: acht
Huwelijksaanzoeken: één
Toeristen: Weinig. Sinds Bali-bom in 2002 amper toeristen op Lombok. Hotel en appartementparken failliet of vervallen. Zonde!
Aantal dode huisdieren bij Danny sinds ons bezoek: zeven  twee konijnen, 4 kakkerlakken en een hagedis.
Taal: Indonesisch, kan al een aantal zinnen/ woorden.

Leuk!
- Weer
- Aardige bevolking
- Snorkelen
- Tropische omgeving
- Opvang bij Danny + familie
- Indonesische Cultuur
- Boeiende bezienswaardigheden, Danny als gids
- Eigen chauffeur, wasdame, huishoudster enz
- Ik val NIET op Aziaten, maar er liepen toch een aantal mooie vrouwen rond.

Minder
- Je kans soms geen minuut zitten of je hebt weer een (straat)verkoper aan je kont
- Pas op voor het verkeer!
- Moskee gejank om 05.00u, maar na een paar dagen hoor je dat al niet meer.

Pech
- Wennen aan Indonesische eten, na een week gewend en heerlijk gesmuld!

Lombok was een geweldige ervaring die mij altijd bij zou blijven. Nooit geweten dat je zo leuke vakantie kan hebben met een (oud) leraar bij je. Leraren zijn soms toch mensen. Danny Parengkuan, bedankt dat je ons op hebt gevangen en dat je als een vader figuur voor ons bent geweest!
Lombok, ik kom zeker terug! De natuur en de bevolking vond ik echt wonderschoon/ mooi.

Foto's komen z.s.m online, de link naar het album komt in dit topic.
pi_29818093
Edit: Jammer dat al die bugs in het verhaal zitten. De temperatuur is de eerste twee getallen. TT moet renzor --> renz0r zijn.
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 18:49:26 #3
48439 DutchTrain
De wereld is (g)een pretpark!
pi_29818431
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 18:35 schreef renz0r het volgende:
Edit: Jammer dat al die bugs in het verhaal zitten. De temperatuur is de eerste twee getallen. TT moet renzor --> renz0r zijn.
Even eerst knippen en plakken naar notepad en dan naar FOK! eventueel nog wat zoek en vervang opdrachtjes doen om die &*** dingen weg te krijgen... bekende Word2000 knip en plak bug.
non sum uni angulo natus, patria mea totus hic mundus est
pi_29818490
===DEZE KAN DICHT!!!! NIEUWE GEMAAKT, BUGS KUNNEN DOOR DATABASE PROBLEMEN ER NIET UIT ====
pi_29818562
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 18:49 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Even eerst knippen en plakken naar notepad en dan naar FOK! eventueel nog wat zoek en vervang opdrachtjes doen om die &*** dingen weg te krijgen... bekende Word2000 knip en plak bug.
Helaas heeft niks geholpen.......

Naja, deze maar dicht, de andere heeft iig een betere TT...Sorry modjes!
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 18:58:31 #6
48439 DutchTrain
De wereld is (g)een pretpark!
pi_29818677
Oh ja, vergeten te zeggen dat je lange posts ook niet kan editten, dus dat het makkelijker is om elke dag in een andere post te zetten
non sum uni angulo natus, patria mea totus hic mundus est
pi_29818827
Oke thnx DT.

Deze kan iig op slot.
pi_29819811
Ok
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')