abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Voormalig Sport Koningin zaterdag 20 augustus 2005 @ 15:36:08 #1
35237 Nuongirl
pi_29812534
De Romanov-dynastie was een vorstenhuis van tsaren dat zo'n 300 jaar over Rusland geregeerd heeft.

Er kwam een einde aan deze dynastie toen de Russische revolutie in 1917 uitbrak. De tsaar werd gevangen genomen en later met zijn familie geëxecuteerd.

Michael Romanov werd tot tsaar gekozen door de Zemskii Sobor (de Nationale Raad); hij was de eerste heerser uit de dynastie Romanov, hij was tsaar van 1613 tot 1645. De eerste decennia van zijn regering werden beheerst door zijn vader, patriarch Filaret; hij onderdrukte een aantal boerenopstanden; en hij voerde oorlog tegen de Zweden en de Polen

Michael Romanov

De stamboom van de familie
Romanov, beginnend bij
de zoon van Michael Romanov

De Romanovs zijn verwant aan verschillende Europese koningshuizen. De Romanovs en de Oranjes zijn aan elkaar verwant via koningin Anna Paulowna (1795-1865), de dochter van tsaar Paul I en echtgenote van koning Willem II. Juliana stamde bovendien van de Romanovs af via haar vader, prins Hendrik, die een achterachterkleinkind is van tsaar Paul I.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
pi_29814557
Een van de meest barbaarse, immorele vorstengeslachten uit de geschiedenis, met enige opvallende uitzonderingen.
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 16:41:52 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_29814601
En de dynastie is niet uitgestorven hoor. Er leven nog steeds Romanovs..
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_29814860
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 16:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ja, Anastasia
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 16:50:22 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_29814890
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 16:49 schreef thaleia het volgende:

[..]

Ja, Anastasia

In Parijs wonen er nog een paar.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_29814914
Door zijn interesse in Nederland staat er een monument bij zijn huis in Nederland geloof ik.
pi_29814929
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 16:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

In Parijs wonen er nog een paar.
Geen familie van het gezin van de laatste Tsaar
pi_29815191
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 16:51 schreef jpzegthallo het volgende:

[..]

Geen familie van het gezin van de laatste Tsaar
Er lopen er in ieder geval nog genoeg rond om flinke ruzie te maken over de opvolgin zie hier:Galerij onttroonde vorsten/troonpretendenten En familie zijn ze; alleen wel verderaf.
  Voormalig Sport Koningin zaterdag 20 augustus 2005 @ 17:04:05 #9
35237 Nuongirl
pi_29815335
Even wat posts uit het pretendententopic mbt de Romanovs
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 21:57 schreef Witchfynder het volgende:
Is Georgi geen groothertog van de Alexandrovichi-lijn (afstammelingen van Nicolaas I via tsaar Alexander II)? Dan heb je ook nog Paul die primogatorisch (is dat een woord? ) eerst zou komen, omdat hij ouder is binnen die lijn dan Georgi.

Van de Nikolaevichi-lijn (dus afstammelingen van tsaar Nicolaas I via diens zoon Nicolai (nooit geregeerd)) is prins Nickolai, hoofd van de Romanov Familie. Maar hij heeft geen zonen, alleen 3 dochters en zijn broer Dimitri heeft geen kinderen, dus deze lijn zal uitsterven.

De jongste zoon van Nicolaas I, groothertog Mihail, heeft een meer aanzienlijke erfenis achter gelaten: zijn lijn telt nu maar liefst 16 mannelijke telgen. De oudste is Alexei (1953) en de jongste is Cory (1994). Vitaliteit al om!

De Konstantinovichi-lijn, via groothertog Konstantin, zoon van Nicolaas I, is in 1973 uitgestorven.

Het gaat dus tussen Georgi, Paul en Nicolai eigenlijk.

Helaas geen foto's kunnen vinden.
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 12:10 schreef Nuongirl het volgende:

[..]

Bedoel je deze Paul ?

Paul Romanov Ilyinsky passed away in his sleep on Tuesday February 10, 2004 at the age of 77
By Rob Moshein

His father was the Grand Duke Dmitri Pavlovitch, who had been exiled to Persia by Nicholas II as punishment for his role in the murder of Rasputin in 1916. This "punishment" proved fortunate as it kept him out of Bolshevik hands. After the Revolution he took the surname of Ilynsky, after his family's former estate in Russia "Ilynskoe". In Paris in 1918, Grand Duke Dmitri met and married Audrey Emery, daughter of a wealthy industrialist from Cincinnati, Ohio.

Their son, Paul, was born in 1928, in the US Embassy in London, and was an American citizen. In 1934 the family moved to Palm Beach, Florida. The Ilyinskys divorced in 1937. Paul attended the Woodberry Forest School in Virginia and the British Military Institute in Sandhurst, England. He enlisted in the U.S. Marine Corps and served with distinction in the Korean War, retiring as a Lt. Colonel.

He lived in Cincinnati for 20 years, serving on the Board of Emery Industries, as well as running a photography business and working as an author. After five children, he and his wife Angelica Kauffman Ilyinsky moved back to Palm Beach, Florida, where he ran a photography business. In 1981 he won a seat on the Palm Beach town council, and continued to enjoy public life until 1999 when emphysema and heart problems caused him to step down.

In 1987, he ran for Mayor of Palm Beach, against his long time friend Yvelyne "Deedy" Marix, whose own lineage could be traced back to Charlemagne. While the press called it "an election of blue-bloods", Paul Ilynsky was always known to have never used his royal heritage to his advantage. He joked, after losing the election, that "If I could prove I was related to God, I would have won." While rightfully proud of his Romanov heritage, he was known to be more proud of his Marine Corps service and American citizenship. He often quipped that he was "the only Romanov democratically elected to office."

After the fall of Communism in Russia, and the re-naming of Leningrad back to St. Petersburg, a delegation from Russia came to Paul Ilynsky in Palm Beach, where he was yet still serving on the Town Council, and asked him to return to Russia and claim the throne for himself as Tsar. His response to them was "Gentlemen, I am most pleased and flattered at your invitation, but I must tell you that I am entirely satisfied with my present occupation." Paul and his family did travel to St. Petersburg, along with other Romanov descendants and attended the funeral for the remains of the last Imperial Family in the Peter and Paul Fortress in 1998.

Paul Ilyinsky was a tall, lean man, well known for being well spoken and a first class raconteur of stories and jokes. He was known as a charming, gracious man, who seemed to earn the life-long respect of everyone he met. Palm Beach considered him to be their best ambassador, and felt this was a truly "down-to-earth aristocrat"; equally comfortable in a tuxedo for a black tie charity ball or in jeans at the annual town public works picnic. He had a passion for O-gauge model trains and was a life long yachtsman. Shortly before his death, he was named the first "Distinguished Citizen of Palm Beach" for his public service to the community and for his life-long service to the Boy Scouts of America, who themselves had awarded him their highest honor, the Silver Beaver.

He is survived by his wife, Angelica, three sons, Dmitri Ilyinsky of Litchfield, Conn., Michael Ilyinsky of Indian Hill, Ohio and George Locke; two daughters, Paula Comisar of Mount Lookout, Ohio, and Anne Glossinger of Indian Hill; and nine grandchildren.

bron

zijn vader, Dmitri Pavlovich Romanov, was de zoon van Paul Alexandrovich, en een neef van de laatste Tsaar, Nicholas II
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 13:58 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Inderdaad. Het enige wat men hem aan kan rekenen is dat hij niet meer heeft gedaan de oorlog te voorkomen. Hij had Oostenrijk niet zo op moeten hitsen om de harde lijn tegen Servië te kiezen.
Hij heeft ook niet de oorlog laten verklaren. Dat hebben zijn generaals achter zijn rug omgedaan terwijl de keizer op vakantie was in de Middellandse Zee. Toen hij het hoorde is hij terug gesneld naar Berlijn en heeft meerdere malen aan de telefoon gehangen met voornamelijke neef Nicky om hem van gedachte te doen veranderen en neutraal te blijven. Helaas.
Maar dommer was nog om de monarchie af te schaffen in 1918, zo bleek later.
[..]

"Willy, don't you think a 23 metre high statue is a bit too big for the front lawn?"
"What do you mean, Nick? There's no such thing as 'too big'!"

Zo stel ik me dat voor dan.
  Voormalig Sport Koningin zaterdag 20 augustus 2005 @ 17:05:36 #10
35237 Nuongirl
pi_29815396
quote:
I know:)
Ik bedoel meer dat in 1917 een einde kwam aan 300 jaar Romanov aan de macht.
  Voormalig Sport Koningin zaterdag 20 augustus 2005 @ 20:30:14 #11
35237 Nuongirl
pi_29821174
Iedereen kent wel van het verhaal btw van Anna Anderson, maar iets minder bekend is t verhaal van een man van wie beweerd werd dat het Alexei was

zie ook hier.

De moeder van de laatste Tsaar, Prinses Dagmar van Denemarken, in Rusland beter bekend als Marie-Feodorovna, zou eerst gaan trouwen met Nicholas Alexandrovich, die de opvolger was van zijn vader Tsaar Alexander II. Het huwelijk was al aangekondigd en het koppel was al verloofd, maar Nicholas werd ziek en overleed.

Toen besloot men dat zij moest trouwen met de tweede zoon van de Tsaar, Alexander Alexandrovich, later bekend als tsaar Alexander III.

Marie-Feodorovna en Nicholas Alexandrovich
pi_29922369
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 20:30 schreef Nuongirl het volgende:
Iedereen kent wel van het verhaal btw van Anna Anderson, maar iets minder bekend is t verhaal van een man van wie beweerd werd dat het Alexei was

zie ook hier.
Lijkt me heel sterk.
Zowat alles wijst erop dat hij wel degelijk aan die bloederziekte leed, via zijn moeder geërfd. Als je ook die boeken leest over de Romanovs dan kan het bijna niet missen.
Een bloedneus zou al zowat dodelijk zijn voor die jongen. Hij kan 't nooit overleefd hebben.

En als ik me niet vergis is de familie een aantal jaar geleden herbegraven. Er misten wel twee, maar ik geloof dat Alexei er wèl bij was. Iemand die dit zeker weet?
(Un)masking for the greater good.
  Voormalig Sport Koningin woensdag 24 augustus 2005 @ 15:57:19 #13
35237 Nuongirl
pi_29922918
Mja ik hecht ook weinig geloof aan dat verhaal

Wat ik me wel kan herinneren is dat zowel de stoffelijke resten van Alexei als van Anasthasia niet gevonden zijn. De stoffelijke resten van de overige familieleden werden in 1998 in de St. Petrus en Pauluskathedraal te Sint Petersburg herbegraven.
pi_29941656
quote:
zo ben ik een achter-achter-achter-kleinkind is van tsaar Paul I

ZO........

en zelf een (x maal )achterkleinkind van karel de grote

Zo....

met waarscijnlijk miljoenen anderen die het alleen niet zelf weten
pi_29943216
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 17:04 schreef Nuongirl het volgende:
Even wat posts uit het pretendententopic mbt de Romanovs
[..]

[..]

[..]
Crossposting In mijn tijd mocht dat echt niet hoor.

Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_29953160

bron

Vlnr: Olga, Marie, Nicholas II, Alexandra, Anastasia, Alexei en Tatiana

(Er gaan verschillende schrijfwijzen qua namen rond, maar goed, maar even de Engelse aangehouden)
  Voormalig Sport Koningin donderdag 25 augustus 2005 @ 13:15:16 #17
35237 Nuongirl
pi_29953536
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 00:49 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Crossposting In mijn tijd mocht dat echt niet hoor.

Tijden veranderen

O.T. Deze Romanov is in ons land ook erg bekend

Anna Paulowna (eigenlijk Pavlovna; Sint-Petersburg 18 januari 1795 – Den Haag 1 maart 1865), grootvorstin van Rusland, uit het Huis Romanov, was sinds 21 februari 1816 gehuwd met de latere koning Willem II der Nederlanden.

Ze kwam uit in invloedrijke familie. Ze was namelijk de dochter van de vermoorde tsaar Paul I en zuster van de tsaren Alexander I en Nicolaas I. Haar zus Catharina (1788-1819) was getrouwd met de koning van Württemberg, zus Maria (1786-1859) met de groothertog van Saksen-Weimar en zus Elena(1784-1803) met de groothertog van Mecklenburg-Schwerin. Via Anna zijn de Oranjes verwant aan de Romanov-tsaren. Temeer nog daar haar zoon (de latere koning Willem III) trouwde met Sophia van Württemberg, de dochter van Anna's zuster Catharina en Willem I van Württemberg. Anna Paulowna was zeer tegen het huwelijk tussen haar zoon en haar nichtje gekant, daar ze het beschouwde als inteelt. Vreemd genoeg was ze juist een groot voorstander van het huwelijk tussen haar dochter, Sophie en Karel Alexander van Saksen-Weimar-Eisenach. Karel was de zoon van Karel Frederik van Saksen-Weimar-Eisenach en Anna's zuster Maria Paulowna. Zij waren namelijk ook neef en nicht, omdat Anna de zuster was van zijn moeder. Waarschijnlijk was zij tegen het eerst genoemde huwelijk omdat het nooit geboterd heeft tussen Anna en Catharina, en was zij voor het tweede genoemde huwelijk omdat zij het uitstekend kon vinden met haar andere zuster.

pi_29954291
Hun zoon Prins Hendrik er Nederlanden (1820-1879) was ook getrouwd met een telg uit de von Sachsen-Weimar und Eisenach-familie.
Hij trad namelijk in het huwelijk met Prinses Amelie. Dochter van Prins Bernhard von Sachsen-Weimar und Eisenach & Prinses Ida von Sachsen-Meiningen.
Maar dat terzijde
pi_29957079
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 13:15 schreef Nuongirl het volgende:
Tijden veranderen
Anarchist! Dadelijk kom ik nog terug.

Je spamt meer dan Yvonne zelfs, maar wel leuker.

Apart is wel dat alle kinderen uit het huwelijk van Willem III en Sophia vroegtijdig gestorven zijn. Wel zo jammer, want Nederland had heel anders de 20ste eeuw binnen kunnen gaan met aan het roer een koning Willem IV (of deze nu nou Willem, Maurits of Alexander was, want Willem heetten zij allemaal wel ergens ).
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  Voormalig Sport Koningin donderdag 25 augustus 2005 @ 15:28:09 #20
35237 Nuongirl
pi_29958485
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 14:53 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Anarchist! Dadelijk kom ik nog terug.

Je spamt meer dan Yvonne zelfs, maar wel leuker.

Apart is wel dat alle kinderen uit het huwelijk van Willem III en Sophia vroegtijdig gestorven zijn. Wel zo jammer, want Nederland had heel anders de 20ste eeuw binnen kunnen gaan met aan het roer een koning Willem IV (of deze nu nou Willem, Maurits of Alexander was, want Willem heetten zij allemaal wel ergens ).
Dank je wel

Misschien wat voor een topic : wat als de zonen van Willem III niet zo vroeg waren overleden en wij Wilhelmina niet als koningin hadden gehad ?
  zondag 23 april 2006 @ 10:32:37 #21
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_37205575
Het blijft een leuk idee, Nuongirl. Beetje speculeren over hoe anders het had kunnen zijn. Als je het echt 'spectaculair' wilt maken, dan plak je erachter: 'En Wilhelmina ook niet geboren was..' Zou de troon dan via de tweede zoon van Willem II (te weten: Prins Willem Frederik der Nederlanden) en zijn nageslacht zijn gegaan?

Maar de Romanovs, dus. Soms dat komt er zo'n kriebel in me boven en dan ga ik weer over ze lezen. Ik blijf het een bijzondere mythe vinden dan Anastasia Romanov de liquidatie zou hebben overleeft. Was Anna Anderson echt Anastasia? Volgens het DNA wat onderzocht is niet. Maar natuurlijk zijn er ook weer mensen die beweren dat het DNA niet van Anna was, maar bewust is verwisseld zodat het niet zo kloppen met dat van de Romanovs.

Russische wetenschappers beweren dan de lichamen van Aleksej en Maria misten uit het massagraf waar zij werden verborgen in 1918. Amerikaanse wetenschappers meenden dat het niet Maria was, maar Anastasia. Wie zijn er dan nu werkelijk herbegraven?
pi_37308289
zouden er al weer/nog steeds Russen zijn die die figuren terug willen?
  woensdag 26 april 2006 @ 13:09:14 #23
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_37308889
Welke figuren precies?
pi_37401096
Er zullen er best een paar rondlopen. Er zijn zat russen die naar het Stalintijdperk terug verlangen
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  zaterdag 29 april 2006 @ 14:33:25 #25
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_37402714
Er zijn ook nog wel Romanovs. Wat ik dus vroeg was of P-L dát bedoelde en dan ook op de Tsarentroon.
Heb 't niet over Stalin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')