abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 00:22:16 #1
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_29677568
Heel kort door de bocht: waar vind ik (in het Nederlands) de Joods spijswetten?
Ik weet: geen varkensvlees, geen zuivel en vlees tegelijk, geen paling, geen paard en geen schelpdieren. Maar waar staat dat, als naslagwerk, online? Liefst Nederlandstalig.
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_29678836
Ik weet niet of dit nuttig is, maar hier staan nog wat dingen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koosjer
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:39:27 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29685023
http://www.voedsel.net/themas/jodendom2.htm
Maar je kan ook zelf verder zoeken, googlen met Kosher of koosjer doet het niet al te best maar http://www.google.com/search?hl=en&q=joodse+spijswetten&btnG=Google+Search wel
:-)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 16:22:24 #4
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 16:23:43 #5
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_29692353
Geen paling? Waarom is dat?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 16:28:52 #6
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_29692531
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 16:23 schreef Doekes het volgende:
Geen paling? Waarom is dat?
Die heeft geen schubben, net als zoals de steur die niet heeft.. ook al zeggen de imams in Iran dat die wel weer kan (zal wel iets te maken hebben met de prijs van kaviaar)

Een islamiet mag ook koosjer voedsel eten. Bij hen heet het "halal"
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 16:33:15 #7
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_29692651
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 16:28 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Die heeft geen schubben, net als zoals de steur die niet heeft.. ook al zeggen de imams in Iran dat die wel weer kan (zal wel iets te maken hebben met de prijs van kaviaar)

Een islamiet mag ook koosjer voedsel eten. Bij hen heet het "halal"
Kosher en Halal zij dééls vergelijkbaar. Een steur is niet kosher (want heeft geen schubben) maar zou best hala kunnen zijn (wie weet de exacte regels?)
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 16:58:56 #8
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_29693458
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 16:33 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Kosher en Halal zij dééls vergelijkbaar. Een steur is niet kosher (want heeft geen schubben) maar zou best hala kunnen zijn (wie weet de exacte regels?)
De steur was niet halal. in de 80er jaren stortte de kaviaar markt in, prijzen rezen de pan uit. Toen vonden ze zogenaamd ergens 1 schub op die vis, en meteen ging Iran weer kaviaar uitvoeren.

Zelfs allah moet wijken voor de almachtige $
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:26:26 #9
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29697151
Als je echt koosjer wil zijn mogen de melkproducten en de vlees producten toch ook niet op een plank in de koelkast liggen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:38:14 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29697463
Schaaldieren mogen ook niet. Alle beesten uit de zee mogen alleen als ze schubben hebben. Een Zeehond is dus ook niet Halal of Koshjer.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_29697806
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 16:58 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

De steur was niet halal. in de 80er jaren stortte de kaviaar markt in, prijzen rezen de pan uit. Toen vonden ze zogenaamd ergens 1 schub op die vis, en meteen ging Iran weer kaviaar uitvoeren.

Zelfs allah moet wijken voor de almachtige $
Nee dat heeft niets met schubben te maken.

Moslims mogen alle dieren eten die uit de zee komen. Behalve lijkeneters.

Kosjer = halal. Maar halal = niet Kosjer.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 21:33:38 #12
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_29700612
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 19:26 schreef Martijn_77 het volgende:
Als je echt koosjer wil zijn mogen de melkproducten en de vlees producten toch ook niet op een plank in de koelkast liggen?
Nee, klopt! Ik zou aankomende week in een huis vakantie vieren en koken waar koosjer gegeten wordt, en daar werd ik al geattendeerd op de aparte planken. Ook de gootsteen is apart en er zijn aparte serviezen voor vlees en zuivel.

Overigens is het door zeer onvoorziene omstandigheden (auto stuk) weer van de baan dat ik er enkele dagen heen ga, maar ik vind dit onderwerp dusdanig interessant dat ik er toch geen slotje op gooi
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 21:53:52 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29701305
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 19:51 schreef Soraya20 het volgende:

[..]

Nee dat heeft niets met schubben te maken.

Moslims mogen alle dieren eten die uit de zee komen. Behalve lijkeneters.

Kosjer = halal. Maar halal = niet Kosjer.
Nee, moslims mogen alleen vissen eten uit zee, verder niets.
En een vis is een beest met schubben


"According to the Hanafi Madhab, all water creatures besides those falling in the category of fish (Arabic samak) are impermissible. (Shaami vol.6 pg.306-7; HM Saeed)"

[ Bericht 14% gewijzigd door Pietverdriet op 16-08-2005 21:59:06 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_29711305
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 21:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, moslims mogen alleen vissen eten uit zee, verder niets.
En een vis is een beest met schubben


"According to the Hanafi Madhab, all water creatures besides those falling in the category of fish (Arabic samak) are impermissible. (Shaami vol.6 pg.306-7; HM Saeed)"
Geklets.

Tevens moet je als leek geen overleveringen cq verklaringen aanhalen waarvan je de herkomst niet weet, noch weet of de bron getoetst is op betrouwbaarheid.
  woensdag 17 augustus 2005 @ 14:18:03 #15
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_29719036
Vertel jij dan eens hoe het écht zit...
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  zondag 21 augustus 2005 @ 19:56:55 #16
97745 Thorical
finding a way
pi_29848279
Er is een Kasjroet lijst te downloaden bij het rabinaat. nihs.nl
pi_29858438
Hier heb je je info DM:
http://www.voedsel.net/themas/jodendom2.htm#2

kosher in het kort:

- geen varkensvlees (want alleen reine dieren, en varkens zijn niet rein)
- zeedieren alleen als ze schubben hebben
- nooit enig zuivelproduct combineren met vlees (met vis is wel OK)

Wat betreft zuivel en vlees, dat is traditie, gebaseerd op de volgende verzen uit de Tora:

http://www.statenvertaling.net/bijbel/exod/23.html
en zie vers 19

http://www.statenvertaling.net/bijbel/exod/34.html
en zie vers 26

m.i. een beetje ver gezocht, maar goed, dat hebben de rabbi's zo besloten de afgelopen paar duizend jaar.
Al heb ik er ook wel eens een verstandelijke reden voor gehoord maar dat wil me even niet meer te binnen schieten.

Als gevolg hiervan heb je in Israël 2 soorten restaurants: zuivelrestaurants (hebben vis en geen vlees) of vleesrestaurants (hebben wel vlees, maar niks van zuivel, kaas, melk oid en gebruiken een smerig synthetisch melk vervangingspoeder wat in heel Israël helaas wordt gebruikt)

Ook grappig: probeer maar eens een cheese burger te krijgen in Israël

In Israël is maar 20% van de mensen religieus.. toch zijn haast alle winkels en restaurants kosher, omdat ook onder de niet religieuzen er een soort oer wantrouwen is dat het toch niet helemaal goed zit als winkels niet kosher zijn. Dus wil elke winkel en elk restaurant goedkeuring van de Rabbi om een officiele goedkeuringssticker op de deur te mogen plakken, dus moeten ze aan al die regels voldoen. Zo houdt het systeem zich in stand.

Overigens heb je binnen kashrut veel variatie:
Er zijn mensen die alleen geen varkensvlees en garnalen eten en geen melk drinken bij hun vlees.
En er zijn wat fanatiekere mensen die hun keuken markeren met laden & kastjes voor vlees eten: rode stickertjes, parve (=neutraal) eten: groene stickertjes en melkkost: blauwe stickertjes
De fanatiekeren daar weer onder zullen zelfs niet tegelijk de afwas doen van melk bestek en vlees bestek.
En de rijkeren onder hen zullen 2 keukens hebben; 1 voor vlees en 1 voor melk (patsers)

Halal van de moslims is overigens totaal wat anders. Dat gaat over het slachten van koeien onder het opzeggen van bepaalde gebeden aan Allah enz. ik snap niet waarom dat bij deze discussie betrokken wordt.

In dit verhaal in het Nieuwe Testament van de Bijbel vind je overigens waarom voor de gelovigen in Jezus - of, beter, Yeshua, de oude spijswetten niet meer van toepassing zijn - of, beter, vervuld zijn.
http://www.statenvertaling.net/bijbel/hand/10.html
En zie vers 9 vv.
Dit geldt voor zowel Joden als niet-Joden, die geloven dat Yeshua de Messias is.

In het algemeen kun je zeggen dat de regels voor kosher eten je eten zeker niet ongezonder maken, dus zelfs vanuit het oogpunt van een totaal ongelovig persoon slaan ze nog wel ergens op.

[ Bericht 2% gewijzigd door brrrrrrt op 23-08-2005 04:26:43 ]
pi_29868742
Thorical, ik denk dat de link die jij bedoelt is
http://213.132.202.51/kasjroet_list.asp?type=1&rubriek=35
  maandag 22 augustus 2005 @ 23:45:31 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_29872449
Ik ben, als Jood, blij dat ik niet echt kosher ben opgevoed, anders had ik van een aantal zaken die ik erg lekker vind niet zo mogen genieten.

Overigens is het een heel gedoe om een echt koshere keuken te onderhouden. Alles moet je vrijwel dubbel hebben qua servies en opslagplaatsen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 03:54:08 #20
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_29877369
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 23:45 schreef golfer het volgende:
Ik ben, als Jood, blij dat ik niet echt kosher ben opgevoed, anders had ik van een aantal zaken die ik erg lekker vind niet zo mogen genieten.

Overigens is het een heel gedoe om een echt koshere keuken te onderhouden. Alles moet je vrijwel dubbel hebben qua servies en opslagplaatsen.
Het was de bedoeling dat ik afgelopen week bij mensen zou logeren (en koken) die daadwerkelijk zo'n keuken hebben, maar stomme pech gooide roet in het eten...
Zij volgden de spijswetten echt streng op en ik wilde dat ook. Uit respect, maar ook wel als een uitdaging. Ik nam zelfs een eigen koekenpan mee, om mijn eigen eten te kunnen maken. Er was vlees-servies en zuivel-servies.

brrrrrt, enorm bedankt voor je zeer uitgebreide posting. Ik weet wel iets van koosjer af, maar dat is niet meer dan wat theoretische kennis. Ik dacht overigens dat de spijswetten in Deuteronomium stonden, maar ik neem zonder meer van je aan dat het toch Exodus was (ik kan het niet nakijken, want ik zit tegen een verhuizing aan en leef steeds meer tussen dozen.. )

Je vroeg je af waarom hallal bij de discussie werd betrokken... Ik beken schuld. En wel om de simpele reden dat joden noch moslims varkensvlees eten. Heel erg kort door de bocht, maar dat idee zit er van kinds af aan nogal bij me ingebakken...
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:23:06 #21
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_29883221
quote:
geen zuivel en vlees tegelijk
Ik weet er weinig van (heb het ooit allemaal, moeten, (ge)weten), maar weet wel nog dat er zelfs een tussenperiode van 12 uur tussen vlees en zuivel moet zitten.

Daarom komen de échte traditionele joden ook bijna nooit normale restaurants eten, en zijn er speciale restaurants voor hun
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:23:33 #22
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_29883238
Verder gelden die reden alleen bij de échte tradionele joden, en daar zijn er maar zéér weinig van over.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 13:13:14 #23
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_29884819
Edit: Dit hoeft niet

[ Bericht 84% gewijzigd door Martijn_77 op 23-08-2005 20:06:47 ]
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_29906007
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 12:23 schreef Euc- het volgende:
Verder gelden die reden alleen bij de échte tradionele joden, en daar zijn er maar zéér weinig van over.
mag ik je uit de droom helpen er zijn er honderdduizenden van
m.n. geconcentreerd in de wijk Mea Shearim (honderd poorten) in J'lem, en in New York. Maar overal ter wereld zijn kleine enclaves ultraorthodoxen, ook in A'dam
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 23:57:56 #25
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_29906432
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 23:46 schreef brrrrrrt het volgende:


mag ik je uit de droom helpen er zijn er honderdduizenden van
m.n. geconcentreerd in de wijk Mea Shearim (honderd poorten) in J'lem, en in New York. Maar overal ter wereld zijn kleine enclaves ultraorthodoxen, ook in A'dam
Klopt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')