abonnement Unibet Coolblue
  FOK!fotograaf vrijdag 14 oktober 2005 @ 07:01:59 #151
73911 ultra_ivo
pi_31429560
Totaan Krakau, waar ik nu zit, was de re is zonder problemen en verdere belevenissen. Wel weinig slaap. Iets na middernacht (Oekraiense tijd) bij de grens aangekomen, iets na half twee (Poolse tijd) definitief weggereden. Een uur geleden kwam ik aan in Krakau. Over anderhalf uur vertrekt mijn trein naar Berlijn, dus nog wat tijd doden in het internetcafe, eten en dan al m'n spullen eens naar het perron sjouwen.
pi_31532552
di 16 augustus
Om kwart over zeven ging de wekker alweer; we wilden absoluut op tijd bij ons vertrekpunt zijn. Het overstappen met de metro liep vlotter dan verwacht, en een half uur tevoren kwamen we aan bij het boekingskantoor. Het kantoor zelf was nog gesloten en van onze excursiegenoten was nog geen spoor te bekennen. De zon scheen een put in de grond, uitgerekend op de dag dat ik mijn zonnebril in het hostel liet liggen. Enkele minuten voor vertrek liepen er een man en vrouw langs met een allerminst Oost-Europees uiterlijk. Toen ze de binnenplaats van het boekingskantoor op liepen, wisten we het zeker; dit waren onze Franse exursiegenoten. Ze heetten Laure (v) and Cyril (m), werkten voor een landelijk Frans weekblad genaamd VSD (hetgeen Vendredi, Samedi, Dimanche betekent) en hadden de opdracht een artikel over Tsjernobyl te schrijven. Het was iets na 9 uur toen degene bij wie we de excursie geboekt hadden, kwam aanlopen. Ze bracht ons naar een gereedstaand ‘3-banks’-busje inclusief chauffeur, dat ons naar Tsjernobyl zou brengen. Deze heenreis voer over een weg door bebost gebied, kleine dorpjes en grote weilanden, naar de ruim 100 kilometer ten noorden van Kiev gelegen Exclusive Zone; met deze term werd het gebied binnen een straal van 30 km van de ontplofte reactor bedoeld. Onderweg passeerden we diverse objecten die we eerder al op internet waren tegengekomen op foto’s. Zo stond er een betonnen sculptuur aan de linkerkant van de weg; in de kleur geel was de naam Tsjernobyl zichtbaar gemaakt. Tijd voor een foto was er niet; ons busje raasde aan een stuk door naar het centrum van het dorp. Op de grens van de 30km zone hield een spoorboom ons tegen. De chauffeur had een papier meegekregen van de vrouw van het boekingskantoor, waarop onze namen en paspoortgegevens vermeld stonden. Dit papier moest ‘ie afgeven aan de mensen die de spoorboom bedienden. Eén blik in het busje was genoeg; we mochten verder. Nauwelijks was de motor weer gestart, of er kwam een bus van groter formaat achter ons tot stilstand. Tientallen passagiers stapten uit. Waren dit ook toeristen? (Later gaf onze gids het antwoord; het waren mensen die in de zone rondom werkten). Voorbij de controlepost reden we de gevarenzone in, het middelpunt (de ontplofte reactor) met rasse schreden naderend. Links en rechts van ons kale grasvelden, bebossing en een enkele verlaten woning. Een tiental minuten later rijden we een dorpachtige omgeving binnen. Bij een kruispunt passeert het busje een monument; een zilverkleurig geheel wordt van de weg gescheiden door een tuinhek. < > Een bocht later parkeert ons busje op een parkeerplaats. Hiertegenover staat een kantoorgebouwtje van 2 verdiepingen hoog. Een overduidelijk Oekraïnse boerinachtige vrouw heet ons in gebrekkig Engels welkom. Ze deelt mede dat onze gids over een half uur zal arriveren. Op de 1e verdieping nemen we plaats in een soort klaslokaal. Aan de wand hangen foto's van de omgeving van Tsjernobyl; een helicopter die een inspectievlucht uitvoert, een monument, gekarakteriseerd door een grote hoeveelheid prikkeldraad, door straling onbruikbaar geworden en in het gebied achtergelaten vrachtwagens -sommige zijn in de loop der tijd in een sloot terechtgekomen.. Verderop hangt een topografische kaart van Oekraïne, waarop is aangegeven in welke gebieden de straling het hevigst is geweest in de dagen na de ramp. Daar Tsjernobyl vlak bij de zuidelijke grens van Wit-Rusland ligt en de wind die bewuste dagen zuidelijk was, heeft de wolk met straling voornamelijk in noordelijke richting voor schade aangericht. De hoofdstad Kiev, 100 km ten zuiden van Tsjernobyl, is beduidend minder 'aangetast'. Hier werd dan ook een groot deel van de bewoners van Prypiat (een arbeidersstadje op 5 km van de centrale in Tsjernobyl) heengeëvacueerd.
Om de tijd te doden werd er thee voor ons ingeschonken. Ook kwamen er soort saucijzenbroodjes op tafel. Hoewel we op de hoogte waren van de gevaren van het drinken van niet tot 100 graden verhit water en onze twijfels hadden bij de vermelding bij de excursie dat het eten en drinken 100% veilig was, konden we dit niet afslaan. De Fransen dachten hier anders over; zij lieten alles staan waar het stond. Even later kwamen er een aantal Japanners binnengelopen. Ook zij namen deel aan een Tsjernobylexcursie. Zij hadden de voorkeur gegeven aan een Russisch-sprekende gids, terwijl die van ons Engels sprak. Gezeten aan de tafels in vergaderopstelling begon de Russische gids een verhaal tegen de Japanners in nauwelijks verstaanbaar Russisch. De Fransen veronderstelden dat deze gids ook de onze was en vielen hem in de rede met de vraag of 'ie z'n verhaal ook in het Engels wilde afdraaien. De gids verstond dit (uiteraard) niet, waarop één van de Japanners duidelijk maakte dat de gids zijn inleidend verhaal alleen voor hen hield. De Fransen vonden de gang van zaken maar vreemd. Blijkbaar had de vrouw die ons verwelkomt had, niet tegen ze gezegd dat onze gids pas 30 minuten later kwam, want ze begonnen knap ongeduldig te worden. Na bij de in het kantoor aanwezigen verder geïnformeerd te hebben, werd het besluit genomen de gids tegemoet te rijden. Ze had de bus gemist, hoorden we later, vandaar dat ze later was. Met d'r zonnebril op stelde ze zich voor. De gids was ambtenaar en leidde meerdere keren per week de Tsjernobylexcursies.

[ Bericht 4% gewijzigd door jeoren op 19-10-2005 13:11:40 ]
  donderdag 20 oktober 2005 @ 03:00:04 #153
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_31573505
Vandaag AZ Alkmaar - Dnepr Dnepropetrovsk

Joris, heeft je vriendin al borrelnootjes opgeslagen? Ze gaat toch niet huilen als ze van AZ klop krijgen he?
Confidence through competence
pi_31578359
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 03:00 schreef Stereotomy het volgende:
Vandaag AZ Alkmaar - Dnepr Dnepropetrovsk

Joris, heeft je vriendin al borrelnootjes opgeslagen? Ze gaat toch niet huilen als ze van AZ klop krijgen he?
Ik hoop dat ze nog wat van de stad zelf laten zien voorafgaand aan de wedstrijd...
pi_31619783
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 03:00 schreef Stereotomy het volgende:
Vandaag AZ Alkmaar - Dnepr Dnepropetrovsk

Joris, heeft je vriendin al borrelnootjes opgeslagen? Ze gaat toch niet huilen als ze van AZ klop krijgen he?
Ze vertelde mij dat ze juist heeft staan juichen toen AZ won
pi_31660669
vervolg dinsdag 16 augustus

Het programma van de excursie zag er als volgt uit:

9:00 Depart Kyiv. Two-hour ride northwards to the border of the "exclusion zone". The area is 214 km in perimeter.

11:00 - 14:00 Pass the checkpoint "Dytyatky" and enter the "exclusion zone". Visit to the site of Chernobyl Nuclear Power Plant - an enterprise once employed more than 5000 staff. Observe object "Sarcophagus"- concrete-and-steel shelter covering radioactive masses and debris left after the explosion. Experience the peace and quiet of the ghost-town Prypyat - all 47.500 inhabitants had to abandon their homes the next day after the accident. Explore the deserted apartment blocks, schools, hotels, kinder gardens.

14:00 - 14:30 Lunch (the quality of food is guaranteed).

14:30 - 15:00 A briefing conducted by a specialist of the governmental agency "Chernobylinterinform". Get answers to your questions about the accident, current ecological situation and the future of the exclusion zone.

15:00 - 17:00 Visit to the site of contaminated vehicles. Thousands of tracks, helicopters, armoured personnel vehicles are so soaked with radiation that it is dangerous to approach. Meet the self-settlers, elderly people living in the exclusion zone.

17:00 Leave the exclusion zone

19:00 Arrive Kyiv

Op weg naar het hart van de verboden zone liet de gids ons zien hoe de directe omgeving van de centrale er tegenwoordig bij ligt. Deze werd gekenmerkt door kale grasvlakten, bebossing en een enkel verdwaald plaatsnaambord. Onze eerste stop was bij een monument, grotendeels aan het zicht onttrokken door er overheen groeiende bomen. Het monument stelde een soldaat voor; het was een standbeeld ter nagedachtenis aan de Tweede Wereldoorlog. Achter het monument waren temidden van het vele groen nog net de overblijfselen van een woning te ontwaren. Dit in tegenstelling tot woningen verderop, die dermate waren aangetast door de vrijkomende straling, dat ze spoedig na de ramp met de grond gelijk gemaakt werden en een bulldozer de resten wegwerkte onder een dikke laag grond. Nu, 19 jaar later, had de natuur vrij spel gekregen en was bovenop de begraven woningen een glooiende grasvlakte ontstaan met hier en daar wat struikgewas. In de verte was nog een houten bordje te ontwaren dat op één van de grasbulten was gezet.
Aan de andere kant van de weg was een bos gesitueerd. Hier zijn na de ramp honderden naaldbomen speciaal aangeplant om de verspreiding van straling deels te verminderen. De bomen nemen een deel van de straling in zich op en voeren deze af naar de bodem.
Plots doemde in de verte een langgerekte fabriek op; het was de beruchte kerncentrale van Tsjernobyl. De centrale bestond uit 4 aan elkaar vast gebouwde delen, genummerd van 1 tot en met 4. Nummer 4 was degene waar de ramp plaats had. De weg ernaartoe leidde langs een kanaal, ingebed in een betonnen geul. Een vangrail scheidde de weg van de oevers van het water. Het water werd in de centrales gebruikt als koelwater, zo vertelde de gids. Aan de overkant van het kanaal stonden 2 centrales in aanbouw; de nummers 5 en 6. Na de ramp zijn de centrales nooit meer afgebouwd; 5 gigantische bouwkranen staan er nog altijd overeind en markeren tot op de dag van vandaag de bouwwerken.

Langzaam boog de weg af richting centrale nummer 1. Toen we een brug over het kanaal gepasseerd waren, stapten we weer even uit. De gids liep met ons tot halverwege de brug. Je zou het niet verwachten in deze omgeving, maar het water in het kanaal was dermate helder, dat diverse vissen vanaf de brug zichtbaar waren. Vooraf had de gids ons verteld over de zogenaamde ‘catfish’, een vissoort die tot wel 1,5 meter lang kon worden en hier in het kanaal rondzwom. Door op de brug te gaan staan stampen, kon je de catfish meer naar de oppervlakte zien zwemmen, zei ze. En jawel, na braaf te hebben gestampt kwamen daar een groot aantal catfishen aangezwommen. 1,5 meter lang waren ze niet; groot waren ze wél. Fotograferen was vanaf nu verboden, want we bevonden ons in de directe omgeving van de kerncentrales. Een typisch overblijfsel uit het Sovjet-tijdperk; op internet zijn genoeg foto’s van dit centrale deel van Tsjernobyl terug te vinden.


Tegenover de brug was een kantoor, gelegen naast reactor nummer 1. Het leek hier net zo druk als op een doorsnee kantoor in het centrum van Kiev; vreemd voor een centrale die sinds het jaar 2000 geen energie meer op wekt. Met een grote boog reden we om de 4 centrales heen, tot we op een parkeerterreintje uitkwamen op pakweg 100 meter van de met een sarcofaag bedekte 4e centrale. Dit was de enige plek waar het maken van een foto van de reactor op een kleine afstand was toegestaan. Toen ik er een 360 graden filmpje had gemaakt, werd dringend verzocht dit te wissen. Als de hier werkzame mensen dit zouden hebben zien, waren we nog niet jarig.
Het parkeerterrein was gevuld met een paar auto's en een mini-vrachtwagen; verderop waren mensen in witte pakken met mondkapjes bezig met naar het scheen grondwerkzaamheden.


Surf voor foto's uit Tsjernobyl naar www.CHORNOBYL.tk

[ Bericht 0% gewijzigd door jeoren op 24-10-2005 13:19:37 ]
pi_31707637
vervolg dinsdag 16 augustus II

Een eindje terug waren we ook al langs bouwvakkers gereden. Aan het parkeerterrein was een soort bezoekerscentrum gevestigd; een kantoortje van 2 verdiepingen, waarbij alleen de bovenste voor publiek toegankelijk was. In de ruimte op deze verdieping, die nog geen 50 m2 groot was, stond een opengewerkte maquette van reactor nummer 4 opgesteld, in de staat waarin 'ie momenteel verkeerd. Op een televisiescherm werd een documentaire afgespeeld; de oorzaken en gevolgen van de ramp kwamen aan bod, evenals het plan een nieuwe betonnen constructie over de reactor heen te schuiven. Een poster aan de muur liet zien hoe dit plan in de nabije toekomst gaat worden gerealiseerd. Het definitieve ontwerp laat nog op zich wachten; het is nogal een complex karwei om een constructie van dergelijke omvang met zo min mogelijk mankracht in de directe omgeving van de centrale op zijn plek te kunnen krijgen. De ramen van het gebouw waren voorzien van luxaflex om ieder direct zicht op de centrale te voorkomen. Foto's nemen in de expositieruimte was alleen toegestaan indien niet op de kozijnen gefocust werd. De meeste aandacht trok de stralingsmeter op het dak van het gebouwtje. Boven een van de deurposten hing een display dat de metingen weergaf; in blauw werd een waarde van 1,41 aangegeven. Ter vergelijking: < >

Afgeraden werd te dicht bij de raamkozijnen te komen, omdat de straling daar beduidend hoger was dan enkele meters terug. De tijd begon te dringen; het was inmiddels 14 uur en we hadden ons middageten nog niet op. Net toen we het gebouwtje verlieten, kwam een volgende excursiegroep binnengelopen. Het busje bracht ons terug naar het kantoorgebouw in het dorp Tsjernobyl. Hier werd voor ons een zeer uitgebreide maaltijd bereid; de hele tafel stond vol met bakjes groente, broodjes en salade. En dat wat er niet stond, kon op bestelling worden klaargemaakt. Pannenkoeken met kersen bijvoorbeeld! Ik meende te horen dat de gids zei dat de kersen uit haar eigen tuin kwamen. Een zorgwekkende mededeling, maar het bordje kersen ging helemaal op. De Fransen waren ondertussen buiten wat aan het rondlopen; zij vertrouwden de boel niet en lieten alles wat speciaal voor hen klaargemaakt was, staan. Op de vraag van de gids waarom ze dit niet van tevoren hadden aangegeven, antwoordden ze met 'we wisten niet dat dat nodig was'.

Aan het eind van de maaltijd begon de gids over een fotoboek over Tsjernobyl, dat hier voor 50 hrivna verkrijgbaar was. Het boek zelf was in het Oekraïns, maar er zat ook een Engelse tekstbijlage bij. Ik besloot een exemplaar aan te schaffen. Na een goed uur was het tijd voor het volgende onderdeel van de excursie: een bezoek aan Pripyat, het in 1970 gestichte stadje speciaal voor de werknemers in de kerncentrales van Tsjernobyl. In totaal woonden er bijna 50.000 mensen. 36 uur na de ramp is Pripyat volledig ontruimd; tot dat moment wist vrijwel niemand exact waarom dit gebeurde. De mensen hadden vernomen dat er een klein incident had plaatsgevonden in één van de kerncentrales. Men vertelde de geevacueerden dat ze voor een dag of 3 elders zouden worden ondergebracht, waarna ze weer terug konden keren naar hun huizen. Men nam dus alleen het broodnodige mee. Pripyat staat inmiddels 19 jaar leeg; van het hotel, het zwembad, de flats en de scholen is van de buitenkant weinig anders dan beton en steen zichtbaar; het stucwerk en behang zijn grotendeels afgebladderd.
pi_31893341
Voor wie graag wat recente muziek wilt horen uit Oekraïne, er is een Duits platenlabel genaamd Eastblokmusic die een CD hebben genaamd Ukraina: Songs of the Orange Revolution.
Hier kan je er meer over lezen, het klinkt erg vrolijk en staat wel aardige muziek op.
Je kan het online kopen of bij Fame in Amsterdam (wel 6 euro duurder dan online)

Er staat trouwens ook een Videoclip op de CD van Ruslana van haar nummer Dance with the wolves.
pi_32428807
vervolg dinsdag 16 augustus III


Om het stadje is een hekwerk geplaatst; ter plaatse van de toegangswegen was een soort grenspost ingericht. De grenspost was niet meer in gebruik; we konden de spookstad probleemloos inrijden. Een lange laan leidde ons naar het centrale plein van Pripyat; de begroeiing aan weerszijden was 20 jaar onaangeroerd gebleven; de weg was net breed genoeg om met ons busje de takken niet te raken. Tussen de struikgewassen door vingen we wat glimpen op van de eindeloze rijen flatgebouwen. Midden op het plein kwam ons busje tot stilstand. Waar je ook keek; nergens was een vierkante meter zonder onkruid te bekennen. Tussen traptreden, tussen betonplaten, op het dak van het hotel; zelfs in hotelkamers groeiden struiken.
We stapten uit en gingen het hotel binnen. De stenen traptreden die naar de ingang leidden, waren grotendeels verbrijzeld. Eenmaal binnen was het niet veel anders; het bureau van de receptie bestond alleen nog maar uit een frame van hardboard. De half openstaande liftdeuren zorgden een mysterieus geheel. Via het trappenhuis bereikten we de 1e verdieping. Alle kamers waren in de afgelopen 20 jaar zo goed als leeggehaald. Slechts een enkel meubelstuk of schilderijtje aan de muur was achtergebleven. Eén van de kamers was nog voorzien van een kachel. Vermoedelijk om vocht op te vangen, waren hieronder kranten aangebracht. Ook lag er een ansichtkaart temidden van de rotzooi. We namen een stuk krant en de ansichtkaart als souvenir mee. Toen de gids het zag, raadde ze dit ons af. Niet vanwege de straling die de papieren nog zouden bevatten, maar vooral vanwege het feit dat ze smerig waren. Tóch namen we ze mee terug naar Kiev.

pi_32459212
Ik heb de woorden die op de kaart staat, laten vertalen door een Russische. Zij kwam met de volgende tekst aanzetten:


Dear women,
Happy New 1986 year!
Wishing you sound health, happinness in private life and all the best in your
life.
Valya

....................................
pi_32459334
Ah, het reisverhaal gaat verder
pi_32460104
quote:
Op maandag 21 november 2005 18:59 schreef jeoren het volgende:
Ik heb de woorden die op de kaart staat, laten vertalen door een Russische. Zij kwam met de volgende tekst aanzetten:


Dear women,
Happy New 1986 year!
Wishing you sound health, happinness in private life and all the best in your
life.
Valya

....................................
Waar zie jij die letters? Ik zie niets op de kaart (of ligt dat aan mijn monitor)?
Jeoren, blij dat je verhaal verder gaat. Had je last van een writers block?
pi_32465635
Laat ik dan ook even vermelden dat mijn foto's van Ukraine (en nog een aantal andere (Oost-)Europa reizen) tegenwoordig te vinden zijn op;

www.intourist.nl
pi_32466147
quote:
Op maandag 21 november 2005 19:31 schreef Henk-Wim het volgende:

[..]

Waar zie jij die letters? Ik zie niets op de kaart (of ligt dat aan mijn monitor)?
Jeoren, blij dat je verhaal verder gaat. Had je last van een writers block?
Ik schrijf er elke week wel een stukje bij hoor.. Het verhaal nadert zijn voltooiing, net op tijd om mee te dingen naar een mooie prijs bij een reisverslagenwedstrijd. Kijk ook eens op http://www.fox.nl/a/mcwinnaars.asp?
Misschien willen jullie helpen mijn toppositie te verstevigen teneinde mijn toch al zeer grote kans op het winnen van een van de extra hoofdprijzen te vergroten?

En wat de letters op de ansichtkaart betreft; ik zal je een grotere scan mailen..
pi_32534050
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 07:01 schreef ultra_ivo het volgende:
Totaan Krakau, waar ik nu zit, was de re is zonder problemen en verdere belevenissen. Wel weinig slaap. Iets na middernacht (Oekraiense tijd) bij de grens aangekomen, iets na half twee (Poolse tijd) definitief weggereden. Een uur geleden kwam ik aan in Krakau. Over anderhalf uur vertrekt mijn trein naar Berlijn, dus nog wat tijd doden in het internetcafe, eten en dan al m'n spullen eens naar het perron sjouwen.
Hoe is het laatste deel van je reis gegaan?
pi_32536838
Het laatste deel? Zonder enig probleem. Rustige reis tot Berlijn. Daar wachtte een van m'n Berlijnse vrienden me op. De avond doorgebracht met wat plaatselijke vrienden. De nachttrein vanuit Berlijn was wel een tegenvaller na de Oekraïense nachttrein. miniscule bedden, weinig plaats en overmatig heet. Ook smalle gangetjes. M'n fiets moest in het fietsencompartiment. Niet dat de DB geleerd heeft van de SNCF en 1 couchette naast het fietsencompartiment zet, nee, meerdere wagons door zeulen met de fietstassen
Tot Keulen kon ik wel redelijk doorslapen. Daarna de gebruikelijke route, lokale trein naar Aken en dan met de fiets verder. Rond het station van Aken ken ik wat stehcafé's die 's ochtends open zijn om te ontbijten. Wel ff wennen aan de westerse prijzen...
  donderdag 24 november 2005 @ 17:56:35 #167
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_32542714
Welkom terug, overigens, Ivo
Confidence through competence
pi_32542884
al een hele tijd overigens
pi_32902179
Zo he dat is een lap text om te lezen op 1 avond, 3 topics Ik ben me aan t oriënteren voor de vakantie van 2006. Een rondreis door de Oekraïne lijkt me erg mooi maar ook wel een uitdaging.

Nu heb ik na het lezen van alle topics en reisverslagen eigenlijk weinig meer te vragen maar een paar dingen zou ik nog graag willen weten:

Wie weet hoe het zit met de beschikbaarheid van ongelode benzine in de Oekraïne? Ik kan 't nergens vinden en de ANWB documentatie gaat maar tot en met Polen / Roemenië. Misschien staat het in de nieuwe Lonely Planet die ik besteld heb maar misschien ook niet.
HenkWim en Roos gingen met een nieuw type Opel las ik (meriva?). Gelode benzine sloopt de katalysator. Of was die Opel van jullie een diesel?

Is er een site waar reizigers met elkaar in contact kunnen komen? Ik heb namelijk niemand die met mij mee wilt. Mijn vrienden zijn meer de types van de Spaanse Costa en de Sneekweek. Ook leuk natuurlijk maar dit is heel iets anders. En in je eentje reizen is ook een beetje sneu.
  woensdag 7 december 2005 @ 23:42:06 #170
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_32906455
Maak je je geen zorgen, euro loodvrij is gewoon te verkrijgen.
Confidence through competence
  donderdag 8 december 2005 @ 20:36:02 #171
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_32927282
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 19:30 schreef jeoren het volgende:
De ramen van het gebouw waren voorzien van luxaflex om ieder direct zicht op de centrale te voorkomen. Foto's nemen in de expositieruimte was alleen toegestaan indien niet op de kozijnen gefocust werd.
Leuk verslag!
Erg vreemd dat je geen foto's mocht maken. Bij ons was dit geen enkel probleem, de gids wilde zelfs dat we met de hele groep op de foto gingen voor de centrale zodat we thuis konden vertellen dat het er alweer best veilig is.
Enkele foto's en verslag kan je hier vinden: Oekraïne Deel2
I don't shine if you don't shine
pi_32937365
quote:
Op woensdag 7 december 2005 21:29 schreef SvenThaMan het volgende:
Zo he dat is een lap text om te lezen op 1 avond, 3 topics Ik ben me aan t oriënteren voor de vakantie van 2006. Een rondreis door de Oekraïne lijkt me erg mooi maar ook wel een uitdaging.

Nu heb ik na het lezen van alle topics en reisverslagen eigenlijk weinig meer te vragen maar een paar dingen zou ik nog graag willen weten:

Wie weet hoe het zit met de beschikbaarheid van ongelode benzine in de Oekraïne? Ik kan 't nergens vinden en de ANWB documentatie gaat maar tot en met Polen / Roemenië. Misschien staat het in de nieuwe Lonely Planet die ik besteld heb maar misschien ook niet.
HenkWim en Roos gingen met een nieuw type Opel las ik (meriva?). Gelode benzine sloopt de katalysator. Of was die Opel van jullie een diesel?

Is er een site waar reizigers met elkaar in contact kunnen komen? Ik heb namelijk niemand die met mij mee wilt. Mijn vrienden zijn meer de types van de Spaanse Costa en de Sneekweek. Ook leuk natuurlijk maar dit is heel iets anders. En in je eentje reizen is ook een beetje sneu.
Eerst het belangrijkste: GAAN! Onze reis was onvergetelijk en als je kriebels voelt om Oekraine te gaan bekijken, dan moet je dat zeker gaan doen! En een reispartner is vast wel ergens te vinden, al weet ik niet waar...

Er is overal ongelode benzine te krijgen, echt no problem. En lekker goedkoop, 4 Hrivna per liter = zo'n 50 eurocent Op lange reisdagen reden we de tank tot 3/4e leeg voordat we gingen uitkijken naar een benzinepomp. Verbruik was overigens wel redelijk hoog; veel heuvelachtig gebied, airco aan, ... Maar ach, met die benzineprijzen..
pi_32942419
quote:
Op woensdag 7 december 2005 21:29 schreef SvenThaMan het volgende:
Zo he dat is een lap text om te lezen op 1 avond, 3 topics Ik ben me aan t oriënteren voor de vakantie van 2006. Een rondreis door de Oekraïne lijkt me erg mooi maar ook wel een uitdaging.

Nu heb ik na het lezen van alle topics en reisverslagen eigenlijk weinig meer te vragen maar een paar dingen zou ik nog graag willen weten:

Wie weet hoe het zit met de beschikbaarheid van ongelode benzine in de Oekraïne? Ik kan 't nergens vinden en de ANWB documentatie gaat maar tot en met Polen / Roemenië. Misschien staat het in de nieuwe Lonely Planet die ik besteld heb maar misschien ook niet.
HenkWim en Roos gingen met een nieuw type Opel las ik (meriva?). Gelode benzine sloopt de katalysator. Of was die Opel van jullie een diesel?

Is er een site waar reizigers met elkaar in contact kunnen komen? Ik heb namelijk niemand die met mij mee wilt. Mijn vrienden zijn meer de types van de Spaanse Costa en de Sneekweek. Ook leuk natuurlijk maar dit is heel iets anders. En in je eentje reizen is ook een beetje sneu.
www.wereldwijzer.nl
www.vakantiedate.nl
pi_32942461
quote:
Op donderdag 8 december 2005 20:36 schreef Flipper01 het volgende:

[..]

Leuk verslag!
Erg vreemd dat je geen foto's mocht maken. Bij ons was dit geen enkel probleem, de gids wilde zelfs dat we met de hele groep op de foto gingen voor de centrale zodat we thuis konden vertellen dat het er alweer best veilig is.
Enkele foto's en verslag kan je hier vinden: Oekraïne Deel2
De foto die jij beschrijft was wel de enige richting/positie die toegestaan was volgens onze gids..
Of heb je ook andere richtingen op mogen fotograferen?
  vrijdag 9 december 2005 @ 17:17:00 #175
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_32949124
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 12:56 schreef jeoren het volgende:
De foto die jij beschrijft was wel de enige richting/positie die toegestaan was volgens onze gids..
Of heb je ook andere richtingen op mogen fotograferen?
We mochten alles fotograferen wat we maar wilden. In Pripyat zijn we ook in het hotel geweest en bij de kermis en daar hebben we ook gewoon foto's gemaakt.
I don't shine if you don't shine
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')