abonnement Unibet Coolblue
  maandag 8 augustus 2005 @ 21:46:51 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_29506741
Welke boeken over fotografie zouden jullie aanraden voor beginners? Ik ben op zoek naar een boek dat duidelijk de werking van een digitale camera verklaart en bovendien aandacht besteedt aan het gebruik van allerhande accessoires als groothoeklenzen, objectieven, statieven. En last but not least: de kunst van het fotograferen zelf.
Welk boek zou ik hiervoor moeten kopen?

Alvast bedankt
Niet meer actief op Fok!
pi_29520719
Ik heb zojuist het boek 'Compositie' van John Freeman ontvangen. Ziet er goed uit. Ik bestelde tegelijkertijd bij Bol.com het fotoboek van National Geograpic, maar dat heb ik teruggestuurd, wegens gedateerde informatie (geen digitale camera's) en erg veel foto's die niet echt instructief waren.Wel mooie foto's overigens.
pi_29540894
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 15:14 schreef Nacasante het volgende:
Ik heb zojuist het boek 'Compositie' van John Freeman ontvangen. Ziet er goed uit. Ik bestelde tegelijkertijd bij Bol.com het fotoboek van National Geograpic, maar dat heb ik teruggestuurd, wegens gedateerde informatie (geen digitale camera's) en erg veel foto's die niet echt instructief waren.Wel mooie foto's overigens.
De National geographic photo guide is 1 van de betere boeken met nuttige tips en howto. Je hebt over vele onderwerpen een beschrijving van hoe je het kan aanpakken, en welke regels je soms kan breken voor een beter plaatje.
Je hebt weinig meerwaarde bij boeken over digitale camera's. Soms gaat het al snel over de digitale aspecten, beeldbewerking enz... en vergeten ze het belangrijkste zoals de compositie van de foto uit te leggen.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  woensdag 10 augustus 2005 @ 17:36:20 #4
15985 huiz
Man in Black
pi_29541226
"Literatuur" klinkt wel aardig sjiek voor fotografiehandleidingen

De boeken waarbij met grote letters Digitale Fotografie op staan, gaan meestal over het bewerken in Photoshop. John Freeman heeft wel aardige boeken geschreven waar best wat tips in staan maar ik vind 'm niet altijd sterk.

Misschien moeten we de Fok Wiki maar wat meer gaan vullen
Scope Pure Colombia BV
pi_29544211
Ik zou geen boek over digitale fotografie kopen maar liever iets over algemene fotografie. Boeken over digitale fotografie gaan vaak voor meer dan de helft over beeldbewerking/pc/printer etc. Je leert er maar weinig van over het fotograferen zelf. De meeste regels die op gaan voor analoge fotografie gelden net zo gooed voor digitale fotografie (compositie, belichting etc.).

Voor vragen als welke digitale camera kun je beter op internet kijken, zoon boek is tegen de tijd dat het in de winkel ligt al weer verouderd.
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
  woensdag 10 augustus 2005 @ 21:45:45 #6
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_29546991
dankjewel allemaal ik ga morgen sowieso even kijken naar national geographic en ook naar boeken over algemene, dan wel analoge fotografie
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 11 augustus 2005 @ 17:57:44 #7
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_29562928
jep heb hier ook de national geographic photo guide (geleend van de bieb) en is echt een mooi en nuttig boek! staan veel technieken, tips en voorbeelden in. Echt de moeite waard!
pi_29788345
Over welke National Geograpic hebben jullie het? Ik bestelde de uitgave met dat Afghaanse meisje met die grote grijsblauwe ogen. Je weet wel, met zo'n angstige blik.
Dat National Geographic boek heb ik teruggestuurd, omdat ik vond dat er te gedateerde data in stond. Wel mooie foto's, maar ik miste de 'technische uitleg'.
Nu zag ik dat er ook een andere National Geographic uitgave is.
Is die beter??
pi_29796237
quote:
Op vrijdag 19 augustus 2005 17:58 schreef Nacasante het volgende:
Over welke National Geograpic hebben jullie het? Ik bestelde de uitgave met dat Afghaanse meisje met die grote grijsblauwe ogen. Je weet wel, met zo'n angstige blik.
Dat National Geographic boek heb ik teruggestuurd, omdat ik vond dat er te gedateerde data in stond. Wel mooie foto's, maar ik miste de 'technische uitleg'.
Nu zag ik dat er ook een andere National Geographic uitgave is.
Is die beter??
Ik had er dacht'k een met een landschap op de cover. Geen idee wat je gedateerde data vind, maar het principe van kader, diafragma/sluitertijd is wel best tijdloos.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  vrijdag 19 augustus 2005 @ 23:11:11 #10
262 Re
Kiss & Swallow
pi_29797472
meeste tips heb ik toch altijd gewoon uit de betere fotografie magazines gehaald, leest ook lekkerder in de trein of op reis
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 00:48:00 #11
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_29800711
k heb ook die met dat afghaanse meisje voorop (gewoon geleend van de bieb btw), maar vond het een goeie gids! Staan vooral veel non-technische tips in, dus hoe en waar je op moet letten als je gaat fotograferen
pi_29804964
Ik heb zelf het doek 'Fotografie' van John Freeman en ik ben daar erg over te spreken.
Het legt alle facetten van fotografie uit, van techniek tot composities. Vooral beginners kunnen er erg veel van leren

Van de "Fotografiegids Compositie" van Freeman staat hier nog een review : http://www.fotologie.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=33
FOTOLOGIE.NL, voor en door amateurfotografen
pi_29832392
Ja, Freeman's boek 'Compositie' is zeker leerzaam. Ik denk erover om 'Fotografie' ook te bestellen.
pi_34192497
Is 'Digitale Fotografie voor Dummies' (niet te verwarren met 'digitaal fotograferen voor dummies') niets?
  woensdag 18 januari 2006 @ 10:59:38 #15
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_34193024
Ik ken het boek persoonlijk niet, maar ik vind de hele 'voor dummies' serie ernstig overgewaardeerd, dus ik zou een 'echt' boek zoeken. Of het gewoon bij internet houden natuurlijk, er is genoeg te vinden.
Life is what you make it.
pi_34204036
Ik heb van De Witte Boekenmarkt (=winkel) een boek waarvan de schrijver niet weet, maar het heet Digitale Fotografie Voor Gevorderden. Hierin staan veel nuttige dingen over vrijwel alle aspecten van digitale fotografie en het kostte een hele 8 euro.
[. [__] .]
[+[__]◊]
pi_34205923
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 15:54 schreef CalamityJane het volgende:
Ik heb van De Witte Boekenmarkt (=winkel) een boek waarvan de schrijver niet weet, maar het heet Digitale Fotografie Voor Gevorderden. Hierin staan veel nuttige dingen over vrijwel alle aspecten van digitale fotografie en het kostte een hele 8 euro.
Dat is toevallig!! Die heb ik ook net gekocht. Samen met nog een boek: Digitale Fotografie in de Praktijk. Samen 18 euro...
When he shall die, take him and cut him out in little stars and he will make the face of heaven so fine that all the world will be in love with night and pay no worship to the garish sun.
Woeiii - Blog
PdeHoog says: je bent tof O+
  woensdag 18 januari 2006 @ 19:33:39 #18
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_34212457
Ik heb National Geographic Photography Field Guide erg handig, staat heel klein stukje over digitaal in. Maar je hebt juist analoge kennis nodig. Digitaal is alleen je manier van opslaan.
Je hebt van NG ook een boek met info over digitaal fotograferen zag ik laatst in de boekenwinkel. Meer info over beeldbewerking en digitale camera's maar volgens mij ook weer minder info over fotograferen.
If your shaking it more than twice, your playing with it.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')