PDD-NOS: pervasive developmental disorder not otherwise specified. Dit is een autistisch spectrum stoornis, waarbij je slechts aan een aantal kenmerken van autisme hoeft te voldoen. Het is een soort restcategoriequote:Op zondag 7 augustus 2005 23:08 schreef Sc0rPi0n het volgende:
Als je eens in normaal nederlands zou uitleggen wat PDD-NOS + ADD zou zijn, dan denk ik dat er meerdere mensen zijn die een antwoord op je vraag kunnen geven.
Het zegt mij eerlijk gezegd niets.
Met het IQ heeft het toch niets te maken? Lag het gemiddelde daarvan juist niet hoger in die groep als een soort compensatie van het lagere EQ? Als je het in die termen mag omschrijven en ik niet allemaal dingen door elkaar haal.quote:[b]Op zondag 7 augustus 2005 22:18 Zijn er soms nog meer mensen die gewoon normaal IQ hebben met deze stoornis en hoe denken jullie erover dat jij of iemand die je kent dat heeft?
Hmm, nou ja, ik ben eerst met PDD-NOS gediagnostiseerd en toen later met Asperger's. Mijn ouders zijn ooit eens een keer naar een informatie avond voor ouders met een kind met PDD-NOS geweest, en volgens mij waren zij de enige ouders met een kind die niet zwak begaafd was.quote:Op zondag 7 augustus 2005 23:19 schreef Cruoninga het volgende:
[..]
Met het IQ heeft het toch niets te maken? Lag het gemiddelde daarvan juist niet hoger in die groep als een soort compensatie van het lagere EQ? Als je het in die termen mag omschrijven en ik niet allemaal dingen door elkaar haal.
Ken je eigen forum....quote:Op zondag 7 augustus 2005 23:08 schreef Sc0rPi0n het volgende:
Als je eens in normaal nederlands zou uitleggen wat PDD-NOS + ADD zou zijn, dan denk ik dat er meerdere mensen zijn die een antwoord op je vraag kunnen geven.
Het zegt mij eerlijk gezegd niets.
Dat is waarschijnlijk ook omdat ouders met kinderen met PDD-NOS die tevens zwakbegaafd zijn tegen meer problemen aanlopen en eerder behoefte hebben aan een dergelijke avond.quote:Op zondag 7 augustus 2005 23:22 schreef sleepflower het volgende:
[..]
Hmm, nou ja, ik ben eerst met PDD-NOS gediagnostiseerd en toen later met Asperger's. Mijn ouders zijn ooit eens een keer naar een informatie avond voor ouders met een kind met PDD-NOS geweest, en volgens mij waren zij de enige ouders met een kind die niet zwak begaafd was.
Serieus?? Dat zal ik eens navragen dan. Wellicht denk ik ergens anders aan, maar ik meende toch echt dat met name Aspergers op sommige vlakken briljante trekjes konden vertonen.quote:Op zondag 7 augustus 2005 23:22 schreef sleepflower het volgende:
[..]
Hmm, nou ja, ik ben eerst met PDD-NOS gediagnostiseerd en toen later met Asperger's. Mijn ouders zijn ooit eens een keer naar een informatie avond voor ouders met een kind met PDD-NOS geweest, en volgens mij waren zij de enige ouders met een kind die niet zwak begaafd was.
het maakt natuurlijk niks uit of je iemand kent met zo'n 'stoornis' geen mens is volmaakt. Als er echt belangrijke dingen te doen zijn en het is afhankelijk van mensen, dan zijn het meestal de types waar je op kan rekenen, mensen met een karakter zoals jij.quote:Op zondag 7 augustus 2005 22:18 schreef miss_cee het volgende:
Sinds een jaar weet ik dat ik Pdd-nos + ADD heb, ik weet alleen niet zeker of ik dat nu serieus kan nemen omdat ik door het Riag ben getest bij een autisme-psychiater. Ik heb gewoon HBO afgemaakt en heb ook vrienden en een vriend etc. Wel merk ik dat ik heel erg afhankelijk ben van anderen en heel snel angstig ben en zo.
Anderen vinden me vaak veel jonger overkomen dan ik ben, dit vind ik best irritant want ik wil ook niet worden gezien als onvolwassen.
Kben gewoon bang dat ik nooit een baan zal kunnen houden doordat ik heel onzeker ben en niet goed het overzicht heb bij vanalles.
Soms denk ik dat ik nooit een autistische stoornis kan hebben omdat ik toch vrienden heb en zo. Maar op andere momenten merk ik toch weer dat ik anders reageer dan de meeste mensen normaal vinden.
Ik zelf durf het eigenlijk nooit aan bekenden of vrienden te vertellen omdat ik bang ben dat ik dan direct anders bekeken ga worden alsof ik gestoord ben.
Zijn er soms nog meer mensen die gewoon normaal IQ hebben met deze stoornis en hoe denken jullie erover dat jij of iemand die je kent dat heeft?
Asperger is volgens mij sowieso met name weggelegd voor veelal mensen met een hoger dan gemiddeld IQ.quote:Op zondag 7 augustus 2005 23:31 schreef Cruoninga het volgende:
[..]
Serieus?? Dat zal ik eens navragen dan. Wellicht denk ik ergens anders aan, maar ik meende toch echt dat met name Aspergers op sommige vlakken briljante trekjes konden vertonen.
Ik heb zelf ook een diagnose met een PDD-NOS erin, soor vage uitloper van Asperger en ook nog wleens door mezelf betwijfeld. Niet dat ik mezelf briljante trekjes toewijs hoorzeker niet, daarvoor is het ook een veel te verre uitloper. Maar zwakbegaafd ben ik volgens mij ook niet zo.
Aspergers hebben vaak wel een normale taalontwikkeling, al praten zij vaak wat formeelquote:Op zondag 7 augustus 2005 23:31 schreef Cruoninga het volgende:
[..]
Serieus?? Dat zal ik eens navragen dan. Wellicht denk ik ergens anders aan, maar ik meende toch echt dat met name Aspergers op sommige vlakken briljante trekjes konden vertonen.
Overzicht zo lang alles volgens vaste patronen verloopt. Komt er een onverwachte prikkel tussen, of een verandering van de dagstructuur kan dit leiden tot chaosquote:Op zondag 7 augustus 2005 23:33 schreef JohnDope het volgende:
1 ding kan ik niet verklaren, ik zou denken dat types zoals jij wel totale overzicht hebben, soms is het overzicht zo goed dat het bijna neigt naar controlfreak.
Omdat 'ze' niet per situatie kunnen inschatten welke toon gebruikelijk is in een doorsnee gesprek en daarom puur terugvallen op wat ze in theorie geleerd hebben?quote:Op zondag 7 augustus 2005 23:37 schreef Xennia het volgende:
[..]
Aspergers hebben vaak wel een normale taalontwikkeling, al praten zij vaak wat formeel
klopt daarom moet je ook alternatieven hebbenquote:Op zondag 7 augustus 2005 23:39 schreef Xennia het volgende:
[..]
Overzicht zo lang alles volgens vaste patronen verloopt. Komt er een onverwachte prikkel tussen, of een verandering van de dagstructuur kan dit leiden tot chaos
Ja dat ook.quote:Op zondag 7 augustus 2005 23:40 schreef Cruoninga het volgende:
[..]
Omdat 'ze' niet per situatie kunnen inschatten welke toon gebruikelijk is in een doorsnee gesprek en daarom puur terugvallen op wat ze in theorie geleerd hebben?
Dit is dus ook waar ik erge last mee heb. Als ik bijvoorbeeld bij familie of vrienden ben en ze maken van die grapjes met daarbij een serieus gezicht dan heb ik vaak niet door dat het een grapje is en ga ik er serieus op in. En als ze achteraf dan doorhebben dat ik het niet begrijp gaan ze lachen of gewoon verder en voel ik me zeg maar superdom en schaam ik me dat iedereen door had waar het om ging behalve ik.quote:Op zondag 7 augustus 2005 23:45 schreef Xennia het volgende:
[..]
Een bekend probleem is bijvoorbeeld het te letterlijk nemen van wat er gezegd wordt, of grapjes verkeerd opvatten. Doordat hun spraakontwikkeling wel normaal is, worden Aspergers echter vaak overschat en overvraagd
Ja dat is best typisch. Kan me voorstellen dat het genant voor je is.quote:Op zondag 7 augustus 2005 23:59 schreef miss_cee het volgende:
[..]
Dit is dus ook waar ik erge last mee heb. Als ik bijvoorbeeld bij familie of vrienden ben en ze maken van die grapjes met daarbij een serieus gezicht dan heb ik vaak niet door dat het een grapje is en ga ik er serieus op in. En als ze achteraf dan doorhebben dat ik het niet begrijp gaan ze lachen of gewoon verder en voel ik me zeg maar superdom en schaam ik me dat iedereen door had waar het om ging behalve ik.
hier zou ik me geen zorgen over maken..... je kan goed vechten(je doet aan kickboksen las ik). Laat iedereen maar lachen klappen geven ze je niet, lach gewoon lekker mee zou ik zeggen.quote:Op zondag 7 augustus 2005 23:59 schreef miss_cee het volgende:
[..]
Dit is dus ook waar ik erge last mee heb. Als ik bijvoorbeeld bij familie of vrienden ben en ze maken van die grapjes met daarbij een serieus gezicht dan heb ik vaak niet door dat het een grapje is en ga ik er serieus op in. En als ze achteraf dan doorhebben dat ik het niet begrijp gaan ze lachen of gewoon verder en voel ik me zeg maar superdom en schaam ik me dat iedereen door had waar het om ging behalve ik.
Laat me je 1 tip geven, bij het riag laten ze je maar al te graag gekker overkomen dan dat je al bent. Dat schept weer werk voor hun. Met andere woorden neem het riag met een korreltje zout.quote:Op maandag 8 augustus 2005 00:12 schreef miss_cee het volgende:
Ja bij uitdrukkingen zie ik dus ook letterlijk een plaatje voor me van iemand die zichzelf tegen zijn kop aan slaat. Alleen heb ik op school geleerd dat dat zinnetje dus een spreekwoord is en ik daarbij na moet denken dat het iets anders betekent. Maar tijdens die test bij het Riag moest ik ook spreekwoorden en gezegdes uitleggen. En dat lukte me niet echt, ik weet wel wat het wil zeggen maar ik kan het niet in woorden omschrijven wanmt ik zie steeds die plaatjes voor me uit het basisschoolboek waaruit ik spreekwoorden geleerd had vroeger.
Ik was toen al 25, dat doe ik pas 8 maanden en eigenlijk had het riag me een zelfverdedigingssport aangeraden. Maar omdat ik al langer op kickboksen wilden heb ik daarvoor gekozen.quote:Op maandag 8 augustus 2005 00:10 schreef JohnDope het volgende:
[..]
hoe oud was je toen je begon met vechten? Ik bedoel je stapte mooi wel zelf de sportschool in.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |