abonnement Unibet Coolblue
  zondag 7 augustus 2005 @ 18:19:11 #1
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_29489294
Ik vraag me af of het niet lastig is om opeens links te moeten rijden (Engeld, Australië oa.). Iemand ervaring mee?
pi_29489409
Ik heb het wel eens gedaan tijdens een vakantie, voelt best raar maar het went vrij snel. Vooral de rotondes voelen vreemd aan omdat die ook verkeerd om gaan.
  zondag 7 augustus 2005 @ 18:31:01 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_29489424
En je moet af van "ik zit net naast de linker lijn", want dan pak je alle stoepjes mee...
censuur :O
pi_29489433
valt op zich nog wel mee is een gewenning. Bij ons op het werk heb je ook een vrachtwagen met het stuur aan de "verkeerde" kant maar na er een tijdje mee gereden te hebben weet je niet beter meer. Natuurlijk in het begin wel de neiging om midden op de weg te rijden maar voor de rest ideaal
  zondag 7 augustus 2005 @ 18:32:50 #5
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_29489450
Rotondes zijn wel een ervaring op zich, voor de rest is het prima te doen.
Voor veel Nederlanders zou het geen probleem moeten zijn, gezien ze toch alleen maar de linker rijbaan gebruiken.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
  zondag 7 augustus 2005 @ 18:33:44 #6
38433 snijder
snijderdotcom
pi_29489461
Ik vond het wel te doen. Alleen bij het bocht omgaan ging het regelmatig mis en reed ik op de verkeerde weghelft.
Get a life.....Morgen lig je onder de tram
  zondag 7 augustus 2005 @ 18:36:34 #7
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_29489486
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 18:33 schreef snijder het volgende:
Ik vond het wel te doen. Alleen bij het bocht omgaan ging het regelmatig mis en reed ik op de verkeerde weghelft.
haha dat lijkt mij ook lastig ja! Kruisingen bij voorbeeld....pff ik zou me toch wel goed moeten concentreren volgens mij!

Haha zoals ik mij vanochtend voelde had ik me er niet aan gewaagd (Dance Valley gisteren en nog opstap geweest)
pi_29489500
gaat heel gemakkelijk
alleen zoals hierboven al gezegd na een bocht rij je zo weer links.

Als je in een engelse auto rijdt dan heb je nog weleens de neiging om links te weinig ruimte te laten. Waardoor je je spiegel eraf rijdt, dit komt omdat je dan rechts zit en je dus links een heel stuk auto nog hebt zitten terwijl dat normaal rechts van je zit.
pi_29489517
Gewoon oefenen met een snelle motor.
* Mr-Mackey rijdt al >20 jaar motor, waarvan héél veel KM's op de linker baan
De progressief en de allochtoon vormen een symbiose.
Dat die parasiteert op de samenleving in zijn geheel, moet natuurlijk verzwegen worden.
  zondag 7 augustus 2005 @ 18:45:13 #10
12208 SoNoS
Vaoclan 92
pi_29489591
Ik denk dat een gemiddelde nederlander totaal geen probleem heeft met links rijden.
Kijk maar eens op een snelweg, bijna iedereen rijdt continue links.
I will rule the universe and you all gonna die !!!!!!
pi_29489606
Opzich kun je wel beter een auto nemen/huren met het stuur aan de "verkeerde" kant, als je toch naar zo'n land gaat. Ik vond het zelf veel fijner rijden, omdat je gewoon meer overzicht op de weg hebt, vooral bij het inhalen van een vehikel met een dichte achterkant, zoals een vrachtwagen. Dat de versnellingspook aan de andere kant zat had ik geen last van. Wat Remco schreef, van het "net naast de lijn rijden" is inderdaad lastiger. Bochten en rotondes gaan wel, zolang er maar iemand voor je rijdt, goed voorbeeld doet goed volgen
If you can't beat them: beat harder next time.
  zondag 7 augustus 2005 @ 18:47:23 #12
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_29489621
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 18:38 schreef Mr-Mackey het volgende:
Gewoon oefenen met een snelle motor.
* Mr-Mackey rijdt al >20 jaar motor, waarvan héél veel KM's op de linker baan
verkapt-zie-mij-eens-hard-rijden-en-me-eigen-nog-niet-dood-hebben-gereden-post
pi_29489725
Op zich is links rijden niet moeilijk...
Het wordt lastiger op rotondes, bij kruispunten en als je kilometers lang geen andere voertuigen tegenkomt...
  zondag 7 augustus 2005 @ 18:57:49 #14
86072 thatsme
and That's you!
pi_29489789
ik heb toen ik een half jaar me rijbewijs had z'n 2000km in scotland gereden, het was de eerste meters wennen en daarna weet je niet beter meer. Alleen op smalle weggetjes is het alijd gokken of je rechts genoeg ruimte voor de andere overgehouden hebt. Met een Nederlandse auto ben je dan erg gefocust op de rand van de linker weggehelft. En rotondes? je wordt vanzelf goed geleid, het is net zo moeilijk om verkeerd om te rijden als in nederland, dan moet je echt een rare bocht maken.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  zondag 7 augustus 2005 @ 20:01:20 #15
57573 Mr-Mackey
Libertariër
pi_29490718
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 18:47 schreef Keiichi het volgende:

[..]

verkapt-zie-mij-eens-hard-rijden-en-me-eigen-nog-niet-dood-hebben-gereden-post
Nee hoor. Ik kán rijden, in tegenstelling tot de wannabe-motorrijders.
Heb geen rijbewijs-B, heb voortgezette rijopleiding gevolgd en was destijds nog in het bezit van een race-licentie ook.
* Mr-Mackey kán hardrijden, maar weet ook wanneer hij 80 moet rijden, terwijl 120 is toegestaan.
In goed Nederlands heet dat volwassenheid...
De progressief en de allochtoon vormen een symbiose.
Dat die parasiteert op de samenleving in zijn geheel, moet natuurlijk verzwegen worden.
  zondag 7 augustus 2005 @ 20:41:22 #16
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_29491293
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 20:01 schreef Mr-Mackey het volgende:

[..]

Nee hoor. Ik kán rijden, in tegenstelling tot de wannabe-motorrijders.
Heb geen rijbewijs-B, heb voortgezette rijopleiding gevolgd en was destijds nog in het bezit van een race-licentie ook.
* Mr-Mackey kán hardrijden, maar weet ook wanneer hij 80 moet rijden, terwijl 120 is toegestaan.
In goed Nederlands heet dat volwassenheid...
Nou ik ken echt geen enkele weg waar 120 is toegestaan en waar 80 moet worden gereden (bij normale omstandigheden). Zelfs als het heel hard regent is 120 nog goed te doen vind ik eigenlijk.
  zondag 7 augustus 2005 @ 21:13:49 #17
57573 Mr-Mackey
Libertariër
pi_29491727
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 20:41 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Nou ik ken echt geen enkele weg waar 120 is toegestaan en waar 80 moet worden gereden (bij normale omstandigheden). Zelfs als het heel hard regent is 120 nog goed te doen vind ik eigenlijk.
Ik wens je veel success tijdens een wolkbreuk, op gewoon asfalt.
Enig idee hoeveel water jouw banden kunnen afvoeren
Vast niet, gezien je reactie
De progressief en de allochtoon vormen een symbiose.
Dat die parasiteert op de samenleving in zijn geheel, moet natuurlijk verzwegen worden.
  zondag 7 augustus 2005 @ 21:50:17 #18
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_29492301
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 21:13 schreef Mr-Mackey het volgende:

[..]

Ik wens je veel success tijdens een wolkbreuk, op gewoon asfalt.
Enig idee hoeveel water jouw banden kunnen afvoeren
Vast niet, gezien je reactie
Ja bij extreem weer natuurlijk wel, maar dat is ook logisch he.

pi_29492636
Het is alleen te hopen dat je tijdens de eerste keer links rijden in Engeland niet deze rotonde tegen komt:


pi_29492677
Heb in alle nieuwe mazda's en nog wat zeut allemaal met *right-hand-drive* gereden en nergens geen problemen, maar ik rij ze dan ook aan de wal met vlotte snelheid vanaf een bootje (dus geen verkeer, maar wel driften met een RX8 op een stalen schip )
en toen.....
  zondag 7 augustus 2005 @ 22:45:20 #21
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_29493219
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 22:11 schreef Marsepein het volgende:
Het is alleen te hopen dat je tijdens de eerste keer links rijden in Engeland niet deze rotonde tegen komt:

[afbeelding]
[afbeelding]
pff, die rotonde hoop ik zeker niet tegen te komen dan nee
  zondag 7 augustus 2005 @ 22:48:30 #22
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_29493265
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 18:30 schreef dark_humanity774 het volgende:
Ik heb het wel eens gedaan tijdens een vakantie, voelt best raar maar het went vrij snel. Vooral de rotondes voelen vreemd aan omdat die ook verkeerd om gaan.
de rotonde op gaat wel maar dan er af. das drama.
wil je toch weer rechts gaan rijden.

verder gaat het wel makkelijk. naar mijn mening
[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
pi_29493378
volgens het plaatje is de "pro-driver" route ook nog wel te doen..
Door GvsE: "Je bent een geweldig jong!"
pi_29494887
Ik zit per jaar een keer of 4 in de UK. Het is echt heel goed te doen hoor. Gewoon niet de aap uithangen en bovendien is zelfs de meest road-rage prone driver in Engeland superhoffelijk als ie een buitenlandse kentekenplaat ziet op je auto. Daar kunnen we hier nog wat van leren met het immer opgestoken terechtwijzende vingertje.

Het enige wat een beetje jammer is zijn de tolpoortjes en parkings met slagbomen met dus de ticketknop aan de 'verkeerde' kant en het fei tdat je op secundaire wegen totaal geen zicht hebt op het tegemoetkomend verkeer als je achter wat langzaams zit en wil voorbijsteken.
pi_29503100
ik heb eerst een paar jaar terug in Engeland gereden (met een NL auto) en toen stoof ik een beetje huiverig de rotondes op.
ik heb inmiddels al een tijdje (met een rechtsgestuurde auto dus eh) mijn rijbewijs gehaald in Victoria Australie en geen problemen ondervonden met het rijden, noch met automaat noch methandbak. het viel me erg mee. als je er een tijdje rondrijdt, weet je niet beter. gewoon gaan autorijden en het lukt wel.
het zijn meer de regels eromheen zoals mbt trams, waaraan ik moest wennen.
alleen met mountainbiken, heb ik nog wel gehad dat ik naar rechts uitweek, als er opeens tegenliggers aankwamen scheuren...
Swept towards a new domain
Reversed in time, proceed in time
Swallowed by dimensions
Swallowed by the flames
pi_29504425
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 22:11 schreef Marsepein het volgende:
Het is alleen te hopen dat je tijdens de eerste keer links rijden in Engeland niet deze rotonde tegen komt:
Daar heb ik dus mijn links-rijden geleerd! Ik heb 3/4 jaar in Swindon gezeten en deze rotonde lag in de route voor het woon-werk verkeer. Het is werkelijk een prachtige rotonde waar je gewoon strak naar rechts moet blijven kijken want verkeer op de rotonde (komt van rechts) heeft voorrang. Zolang je geen auto's van rechts hebt kun je plankgas doorscheuren.
's Morgens kwamen we niet door het centrum, 's avonds was de route van boven naar rechtsonder (wat dus gewoon over de buitenbaan ging). De BK ligt langs de weg als je van boven komt.

Of het lastig is of niet, links rijden, ligt van je eigen rijkwaliteiten af. Ik heb twee keer een momentje gehad dat ik in een reflex het stuur naar rechts trok, beide keren toen ik een onoverzichtelijke uitrit iets te enthousiast af wilde rijden. Verder nooit problemen met de kant van de weg of de draairichting van de (overvloedig aanwezige) rotonde's.
Het helpt denk ik wel als je begint in een Europese auto zodat je tenminste geen vreemde zitpositie hebt. Toen ik uiteindelijk in een Engelse wagen kwam had ik in no-time last van mijn nek (want je moet opeens kort achterom naar rechts kijken i.p.v. dwars van je).

Een kollega van mij had wel de grootste moeite met links rijden. Hij is dus op de magic roundabout een engelsman tegengekomen die wel op de goede weghelt zat. Geen grote brokken trouwens.

[ Bericht 0% gewijzigd door mdeen op 08-08-2005 17:23:02 ]
pi_29504485
In een huurauto heb je alleen het probleem met schakelen...je blijft het portier open doen
Rotondes zijn de eerste 10x effe nadenken... verder valt het wel mee
De basisregel in ieder land is dat je de punt van je neus (van je auto) of de onderhoek van de voorruit, van de kant waar je zit, op de missenstreep houd, of de lijn van je baanvak.
Dan zit je netjes in het midden van je rijstrook en niet teveel naar links of naar rechts.
Dat werkt voor zowel links als rechts rijden
pi_29739104
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 18:57 schreef thatsme het volgende:
ik heb toen ik een half jaar me rijbewijs had z'n 2000km in scotland gereden, het was de eerste meters wennen en daarna weet je niet beter meer. Alleen op smalle weggetjes is het alijd gokken of je rechts genoeg ruimte voor de andere overgehouden hebt. Met een Nederlandse auto ben je dan erg gefocust op de rand van de linker weggehelft. En rotondes? je wordt vanzelf goed geleid, het is net zo moeilijk om verkeerd om te rijden als in nederland, dan moet je echt een rare bocht maken.
Ja je hebt helemaal gelijk. Onlangs nog in Dover area geweest en daar heb je van die smalle langweggetjes waar je kilometers lang -mijlen lang sorry- geen auto tegenkomst. Ik schoot dus idd naar de rechterkant toen er opeens een tegenligger aankwam.

Verder heel goed te doen. De Britten zijn trouwens veel socialer in het verkeer en geven je de ruimte. En om de benzineprijs hoef je het ook niet te laten. Zelfde prijs als in NL...
pi_29820318
Net terug van een vakantie in Australie, en 5800 km gereden in een huur-bak. Mijn ervaring is dat je gewoon met een auto met stuur rechts moet rijden, dan heb je het minste last van de neiging om de verkeerde kant van de weg te gebruiken. De regel is altijd: Stuur v/d auto bij het midden van de weg houden (en niet aan de zijkant, dan rij je aan de verkeerde kant van de weg).

Het is trouwens moeilijker om een lege weg op te rijden (vanaf een benzinepomp) omdat je dan automatisch naar de rechter kant wilt. Zodra er verkeer rijdt zie je hoe het moet...

Rotondes zijn erg makkelijk: Verkeer op de rotonde komt van rechts, en heeft dus voorrang.

Het enige nadeel is dat bij niet europese en niet amerikaanse auto's de hendel van het knipperlicht en de ruitenwisser zijn verwisseld. Je zal in een japanner regelmatig de ruitenwissers aanzetten voor een bocht...
Lokatie Maastricht Borgharen --> De atmosfeer staat op ontploffen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')