quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 13:28 schreef Ringo het volgende:Ik ben niet de eerste, niet de enige, maar ik roep het rond:
Leest allen de prachtige roman
Joe Speedboot van Tommy Wieringa! U zult niet teleurgesteld worden!
Beide , "Knielen op een bed violen" van Jan Siebelink en "Joe Speedboot" van Tommy Wieringa gelezen.
Jan Siebelink schijnt met zijn ziekelijke calvinistische grondhouding waar hij zich niet van kan losmaken momenteel het ultieme in Nederland te zijn. Niet boven het maaiveld: dan krijg je een prijs.
Nederland zal op deze manier internationaal nooit mee kunnen komen.
De schrijfstijl / schrijfkunst is dermate zwak en labiel dat Siebelink zich moest schamen om deze AKO literatuurprijs te hebben geaccepteerd.
Daarentegen is Tommy Wieringa zeer zeker origineel met dit boek. Het leest als een spannend jongensboek. En daarmee is het ook verteld.
Het is ook zeer zeker geen literatuurprijs waardig.
Een aanmoedigingprijs zeker, want er is wel wat talent te bespeuren.
Ook al moet je af en toe een vergrootglas gebruiken.
Een aantal jaren geleden had je van die cowboy boeken van Arendsoog en Witte Veder. Die bezitten eenzelfde soort spanning. Of de serie Adriaan en Olivier van Huizinga.
In het boek wordt het verhaal heel aardig opgebouwd en komt tot een hoogtepunt: het verloren armworstelgevecht, en daarna zakt het als in te heet gebakken pudding in elkaar en er blijft ook werkelijk op het eind niets meer over. Er blijft een heleboel onuitgewerkt en overbodig materiaal over ondanks de samoeraikunstjes.
Sommige gebeurtenissen zijn volstrekt ongeloofwaardig. Maar het heet dan ook fictie.
Maar dit is geen literatuur! Toch wordt dit boek als het vlaggeschip van 2005 binnengehaald (NRC). En zo staan er maar liefst 20 referenties op de laatste 3 blz van dit boek, die het verhaal de hemel in prijzen.
Dan gelooft toch niemand meer enig woord van de recensies. Men probeert elkaar alleen maar te overtreffen in complimenten, tot op het belachelijke af.
Het blijft een oppervlakkig verhaal, er is geen diepgang. Karakters zijn vrijwel 1 dimensionaal.
Er blijft een leuke spanning in zitten. De spanning van een zoetsappig romannetje: zou hij haar krijgen of niet.
Verbazingwekkend is het grote aantal zeer positieve recensies: alsof het boek wereldliteratuur is.
Het illustreert maar weer eens de armoede van de Nederlandse literatuur: een spannend jongensboek als subliem meesterwerk beschouwen.
Of hebben de recensenten geen idee meer wat werkelijk goede boeken cq literatuur genoemd kan en mag worden?