abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 17:03:18 #1
43304 Scalley
Druk ALT+F4 voor babes
pi_29363592
Zeer frustrerend: van z´n 4 naar 5 schakelen gaat regelmatig fout, dus naar 3 i.p.v. 5.
Dus even lekker de snelweg opscheuren is er niet bij, ik moet eerst goed kijken of ie in z´n 5 staat voordat ik de koppeling loslaat. Op de provinciale wegen is het niet zo´n probleem; als je met 70 a 80 km/h naar 5 gaat en dan per ongeluk in z´n 3 valt het nog wel mee. Maar met hogere snelheden schiet ie lekker in de toeren
Nu heb ik 10 jaar m´n rijbewijs en heb in veel verschillende merken auto´s gereden maar nog NOOIT (grr) zoveel problemen gehad hiermee. Dus onervarenheid kan het niet zijn.
Ik vraag me af of de versnellingsbak misschien niet helemaal OK is, zou dat kunnen?
Laatst kreeg ik em zelfs heel even niet in z´n 1 vanuit stilstand. M´n vriendin heeft ook bijna 10 haar haar rijbewijs, ook in veel verschillende auto´s gereden maar hetzelfde probleem! Dit is toch niet normaal meer.... heb nog wel dealer garantie, maar is dit een defect?
Zijn er hier Volvo V40 rijders (modeljaar 2000) die dit bekend voorkomt?

[ Bericht 1% gewijzigd door Scalley op 02-08-2005 17:18:53 ]
No One Knows
pi_29363711
nou je scheurt zowiezo niet in zn 5 de snelweg op
maar als het erg moeilijk gaat dan heb je kans dat er wat versleten is of miss tanden afgebroken..

laten nakijken!!!
"The guys from Mclaren kept saying: "sounds like a spitfire", and the guys from Mercedes went: "Nein, nein, nein, sounds like a Messerschmitt", they're both wrong actually, it sounds like the god of Thunder"
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 17:08:59 #3
43304 Scalley
Druk ALT+F4 voor babes
pi_29363741
Meestal gaat het nogal stroef, soms gaat het wel goed. Maar ik bedoel alleen van 4 naar 5 hè.
No One Knows
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 17:09:32 #4
43304 Scalley
Druk ALT+F4 voor babes
pi_29363751
ok ik zit de boel te verkloten hier... sorry
No One Knows
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 17:10:00 #5
43304 Scalley
Druk ALT+F4 voor babes
pi_29363775
-foutje-
No One Knows
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 17:19:51 #6
30777 snokky
Sono corridoro
pi_29364016
Mijn pa heeft een s40 en kreeg dezelfde problemen tijdens zijn vakantie, dus is hij drna naar de garage gegaan. Hier werd hem medegedeelt dat de koppelingsplaten versleten waren en hij het best zo min mogelijk kon rijden en liefst niet in de 5e versnelling. Via via is hij bij een bedrijfje terecht gekomen dat gespecialiseerd is in het repareren van versnellingsbakken. Uiteindelijk bleek gelukkig maar een tandwiel versleten te zijn en was de reparatie in verhouding dus niet zo duur.

Dus ik zou zeggen rijd niet in de vijfde versnelling en ga naar de garage!
(blijkbaar komt dit probleem vaker voor en niet alleen bij volvo, maar ook bijv. peugeot omdat het een standaard bak betreft oid)
Come si dice questo in italiano?
pi_29364450
Als ik jou was had ik een Renault gekocht!!
pi_29364735
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 17:35 schreef birdsong het volgende:
Als ik jou was had ik een Renault gekocht!!
Als ik jou was, was ik niet geboren!!
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 17:50:58 #9
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_29364822
ik zou hem even bij de garage laten onderzoeken!
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 17:52:35 #10
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_29364854
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 17:35 schreef birdsong het volgende:
Als ik jou was had ik een Renault gekocht!!
ja een scenic of niet

volvo! 14.gif
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 17:53:57 #11
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_29364878
TS, ik heb hier een Volvo 240 Automaat staan....340 000 op de telller...nooit meer schakelen.

Ruilen?
pi_29364980
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 17:52 schreef Het_Biertje het volgende:

[..]

ja een scenic of niet

volvo! 14.gif
toch niets mis mee?? rij nu dan wel megane, maar heb jaren plezier van scenic gehad en nooit geen problemen gehad!
pi_29364991
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 17:46 schreef PsychoDude_666 het volgende:

[..]

Als ik jou was, was ik niet geboren!!
gelukkig maar!!!
pi_29365236
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 17:58 schreef birdsong het volgende:

[..]

toch niets mis mee?? rij nu dan wel megane, maar heb jaren plezier van scenic gehad en nooit geen problemen gehad!
Dus omdat jij geen problemen met een bepaalde auto hebt gehad moet iedereen maar auto's van dat merk gaan kopen
pi_29365577
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 18:11 schreef PsychoDude_666 het volgende:

[..]

Dus omdat jij geen problemen met een bepaalde auto hebt gehad moet iedereen maar auto's van dat merk gaan kopen
sinds ik renault rijd, heb ik geen problemen meer met auto's. Heb nu al een mazda, nissan, honda, vw (allen jong!) 2 opels (nieuw!) gehad, maar alleen maar ellende. Nu al m'n 3e nieuwe renault en ik weet niet wat me overkomt!

Niemand moet wat, alles mag!
pi_29366377
ehhhh

_-|

Die beweging, en je gaat nog steeds naar 3?

vaag...
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 21:41:23 #17
113980 Mr_M
dwarsheid kent geen tijd
pi_29371973
Het zou ook een kwestie van afstellen van het schakelmechaniek kunnen zijn. Ik zou de garage even laten kijken, misschien valt het best mee.
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 22:04:28 #18
43304 Scalley
Druk ALT+F4 voor babes
pi_29372738
tnx voor alle reacties.
birdsong: heb 6 jaar lang een Mazda gehad, weinig problemen
No One Knows
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 22:17:45 #19
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_29373271
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 21:41 schreef Mr_M het volgende:
Het zou ook een kwestie van afstellen van het schakelmechaniek kunnen zijn. Ik zou de garage even laten kijken, misschien valt het best mee.
Juist!



en dat gefuck over die shitrenaults....

VOLVO GEBRUIKT VAAK RENAULT MOTOREN!
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_29385441
Ik werk bij Volvo!
Volvo is top.
Volvo gebruikt niet alleen renault motoren maar ook peugeot en Ford motoren.
En denk maar niet dat Volvo alleen dat doet.
Bij de oudere S40 en V40 modellen werd nog renault gebruikt nu niet meer volgens mij.
Voor nedcar was de inkoop prijs van een renault motor 300 ¤ geloof me of niet!
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
  woensdag 3 augustus 2005 @ 11:29:25 #21
78308 Taxi
Op slicks, geen voorrijkosten.
pi_29386222
Gewoon het schakelmechaniek laten afstellen, als die mogelijkheid daar is, tenminste. Doorgaans wel. Misschien wel wat onderdelen van het mechaniek versleten. Kan nooit een dure toestand worden imo.

Ik weet alleen niet of het een stangenstelsel of een kabelstelsel is.
Er zijn mensen die mij platvloers vinden... Die moeten niet zo zeiken!
Taxiracing weblog
  woensdag 3 augustus 2005 @ 11:41:59 #22
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_29386586
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 18:59 schreef Fwnk het volgende:
ehhhh

_-|

Die beweging, en je gaat nog steeds naar 3?

vaag...
Mjah, inderdaad, vond het ook al een vreemde... Van 5 naar 2 ipv 4 kan ik me nog in vinden... Maar als je van 5 in 3 terecht komt zou je eens moeten proberen de pook naar achteren te halen ipv naar voren te duwen... Zal denkik al een hoop helpen...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  woensdag 3 augustus 2005 @ 13:05:11 #23
43304 Scalley
Druk ALT+F4 voor babes
pi_29388998
Heb al meerdere manieren geprobeerd...eerst naar rechts douwen dan naar voren, eerst naar vrij dan naar rechts.... soms wel, soms lukt ´t niet. Na een paar keer altijd wel, maar zo´n geklooi..
Afspraak met de garage is gemaakt, ben benieuwd.

p.s. die van mij is ´Made in the Netherlands´, staat onder de kap.
1tje uit Born dus
No One Knows
  woensdag 3 augustus 2005 @ 20:06:08 #24
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_29402443
als die bak voor de rest soepel gaat en alleen moeilijk in zijn 5 schiet ie zelf al heel makkelijk in zijn 3 zonder dat je iets doet
pi_29411238
Wat bij de V40 meestal zo is is dat de ophangingsdempingsrubbers versleten zijn (had hetzelfde met mijn V40, same story) of de platen moeten vervangen worden.
Why Fart And Waste It When You Can Burp And Taste It?
pi_29416811
Heb ik ook gehad bij mijn V40. Even de schakelbusjes laten vervangen en het gaat meteen weer een heel stuk beter.
Dus.
  donderdag 4 augustus 2005 @ 09:14:40 #27
43304 Scalley
Druk ALT+F4 voor babes
pi_29417566
Net de garage gebeld om het zelf even uit te leggen. Werd me verteld dat Volvo´s anders schakelen dan japanners, en dat er een dubbele schakeling opzit, dus dat je via z´n vrij naar z´n 5 moet.. vraag het me af. Maar goed, de afspraak om ernaar te kijken staat nog steeds.
No One Knows
pi_29417811
Lijkt me sterk, wat voor versnellingsbak zit erin? Van peugeot of Renault (even kijken hoe je hem in de achteruit zet, bij peugeot is achteruit rechts onder en bij renault helemaal linksboven en moet je eerst een ring omhoog trekken...)
  donderdag 4 augustus 2005 @ 09:29:49 #29
43304 Scalley
Druk ALT+F4 voor babes
pi_29417833
Ring omhoog, naar links en naar voren.

Kan evt. in het boekje wel even kijken of erbij staat wat voor soort versnellingsbak het is.
No One Knows
  donderdag 4 augustus 2005 @ 09:35:47 #30
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_29417932
Jaja... Zit zeker een ongesynchroniseerde bak in
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_29417953
Dan is het waarschijnlijk een renault versnellingsbak.... in elk geval, bij mijn vaders laguna 1 phase 2, gaat naar de 5 wel altijd goed (heb zelf een zesbak, dus dat is weer een andere), alleen naar de 2 gaat wel eens mis als je stoplicht sprintje doet, maar ja ben een vrouw he . In elk geval, het hoort heel simpel en makkelijk te gaan, gaat het dat niet, dan klopt er iets niet, gewoon even na laten kijken bij iemand die er verstand van heeft

edit: de achteruit is altijd ongesynchroniseerd.........
  donderdag 4 augustus 2005 @ 09:46:11 #32
43304 Scalley
Druk ALT+F4 voor babes
pi_29418135
Had vorige week even dat ik em ook ff niet in z´n 1 kreeg toen ik stilstond, na paar keer proberen ging ie wel.. moet iets zijn met die bak. Heb nooit problemen met dit soort dingen. Heb het meest Mazda gereden (626, 323F, ook es in een 323, 323GT, 626 coupé korte stukjes) nooit een probleem.

Maar wat zal hij (garage) bedoelen met een dubbele schakeling??
No One Knows
pi_29418369
Iets wat die in elk geval niet heeft, hij bedoelt gewoon dat als je schakelt van de ene naar de andere versnelling je niet direct kunt maar via de vrij moet, in mijn ervaring hebben juist veel japanse auto's dat jouw volvo heeft het in elk geval niet, die heeft een ander probleem, kan alle van de problemen zijn die hier genoemd worden, er is in elk geval wat versleten zo lijkt het, tandwiel lijkt me niet in elk geval (horen 2 miljoen kilometer mee te gaan normaal gesproken, iig veel langer dan de normale levensduur van de auto). Maar goed, laat er gewoon naar kijken zoals je afgesproken hebt, het hoort in elk geval niet zo.

edit: overigens, heb al in verschillende V40's gereden, waarvan een 1.8 16 klapper uit 2000, ze schakelen allemaal gewoon zoals het hoort, dus dat je niet eerst langs de vrij moet.
  donderdag 4 augustus 2005 @ 10:02:58 #34
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_29418463
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 09:46 schreef Scalley het volgende:
Had vorige week even dat ik em ook ff niet in z´n 1 kreeg toen ik stilstond, na paar keer proberen ging ie wel.. moet iets zijn met die bak. Heb nooit problemen met dit soort dingen. Heb het meest Mazda gereden (626, 323F, ook es in een 323, 323GT, 626 coupé korte stukjes) nooit een probleem.

Maar wat zal hij (garage) bedoelen met een dubbele schakeling??
Denk dat ze double clutch bedoelen, maar dat is met de komst van de gescynchroniseerde versnellingsbakken een beetje uit geraakt, voor normaal gebruik...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 4 augustus 2005 @ 10:11:54 #35
43304 Scalley
Druk ALT+F4 voor babes
pi_29418639
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 09:57 schreef Eefske1986 het volgende:
Iets wat die in elk geval niet heeft, hij bedoelt gewoon dat als je schakelt van de ene naar de andere versnelling je niet direct kunt maar via de vrij moet, in mijn ervaring hebben juist veel japanse auto's dat jouw volvo heeft het in elk geval niet, die heeft een ander probleem, kan alle van de problemen zijn die hier genoemd worden, er is in elk geval wat versleten zo lijkt het, tandwiel lijkt me niet in elk geval (horen 2 miljoen kilometer mee te gaan normaal gesproken, iig veel langer dan de normale levensduur van de auto). Maar goed, laat er gewoon naar kijken zoals je afgesproken hebt, het hoort in elk geval niet zo.

edit: overigens, heb al in verschillende V40's gereden, waarvan een 1.8 16 klapper uit 2000, ze schakelen allemaal gewoon zoals het hoort, dus dat je niet eerst langs de vrij moet.
Ik heb dus ook een V40 1.8 16V uit 2000.
No One Knows
pi_29418737
Dan heb je een hele fijne auto, zodra de versnellingsbak het goed doet dan
  donderdag 4 augustus 2005 @ 10:25:00 #37
43304 Scalley
Druk ALT+F4 voor babes
pi_29418876
Heb zojuist toch ook maar even de Volvo dealer gevraagd (heb de auto niet bij een Volvo dealer gekocht).
Het zouden inderdaad de schakelbusjes kunnen zijn (goedzo Huizerd!). In ieder geval hoef je niet eerst van 4 naar z´n vrij en dan naar 5 (zoals degene zei bij wie ik de auto gekocht heb!).
Maar als de garage waar ik em heb gekocht zegt dat er niks aan de hand is, breng ik em lekker langs Volvo zelf.. als die een probleem constateren ga ik terug naar waar ik em gekocht heb met die info, dan moeten ze em wel repareren onder dealer garantie lijkt me
No One Knows
pi_29418915
ja, uiteraard moeten ze dat dan doen
pi_29497236
quote:
edit: de achteruit is altijd ongesynchroniseerd.........
Geinig... Dan heb ik dus een unieke auto/Volvo. Nice to know!
pi_29499312
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 11:29 schreef Taxi het volgende:
Gewoon het schakelmechaniek laten afstellen, als die mogelijkheid daar is, tenminste. Doorgaans wel. Misschien wel wat onderdelen van het mechaniek versleten. Kan nooit een dure toestand worden imo.

Ik weet alleen niet of het een stangenstelsel of een kabelstelsel is.
Tis een stangenstelsel.. Ik heb ook een S40 gehad, met ongeveer dezelfde klachten. Het enige wat je moet vervangen zijn de schakelbusjes, dan schakelt ie meteen een stuk strakker. Is opzich wel zelf te doen, maar je dealer doet het voor totaal 50 euro incl. materiaal en btw als t goed is

Als je erover begint weten ze vast meteen waar je t over hebt

Schakelbusjes dus!
pi_29499455
Volvo heeft Renault Truck gekocht en Volvo auto verkocht aan Ford.

"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_29502403
quote:
Op maandag 8 augustus 2005 02:01 schreef RPowa het volgende:

[..]

Geinig... Dan heb ik dus een unieke auto/Volvo. Nice to know!
zet hem maar eens in de achteruit(je hoeft niet eens te ontkoppelen, hij kraakt al als je hem in de achteruit zet terwijl je ontkoppeld hebt) terwijl je vooruit rijdt (met 5km/u oid, niet met 100 ), mooi gekraak he? Doe het nu andersom.... terwijl je achteruit rijdt in de 1 zetten, goh geen gekraak? gek is dat.
pi_29531617
quote:
Op maandag 8 augustus 2005 13:55 schreef Eefske1986 het volgende:

[..]

zet hem maar eens in de achteruit(je hoeft niet eens te ontkoppelen, hij kraakt al als je hem in de achteruit zet terwijl je ontkoppeld hebt) terwijl je vooruit rijdt (met 5km/u oid, niet met 100 ), mooi gekraak he? Doe het nu andersom.... terwijl je achteruit rijdt in de 1 zetten, goh geen gekraak? gek is dat.
Pffff, lul niet zo stom en kinderachtig joh. Mijn achteruit is gewoon gesynchroniseert, zoals bij elke "beetje-auto". Geen gekraak, niets. Gewoon rijdende lekker in zijn R prakken en gaan. Soepeltjes. Van zijn R weer in zijn 1 en de 250 paardjes kunnen weer trekken.

Welterusten. Reageer dan gewoon niet, als je niet weet waar het over gaat.
pi_29531721
Een Volvo met 250 pk?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 10 augustus 2005 @ 08:59:19 #45
43304 Scalley
Druk ALT+F4 voor babes
pi_29534802
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 01:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Een Volvo met 250 pk?
Nee, met 300 PK. http://uk.cars.yahoo.com/(...)o-v70-r-1003808.html
No One Knows
pi_29537325
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 01:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Een Volvo met 250 pk?
Ja, gewoon standaard he, oud 850'je, nog niet laten chippen. Komt er misschien nog wel een keertje van. Maar het is eigenlijk wel voldoende zo. Inhaalpotentieel is afdoende.
pi_29538382
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 01:31 schreef RPowa het volgende:

[..]

Pffff, lul niet zo stom en kinderachtig joh. Mijn achteruit is gewoon gesynchroniseert, zoals bij elke "beetje-auto". Geen gekraak, niets. Gewoon rijdende lekker in zijn R prakken en gaan. Soepeltjes. Van zijn R weer in zijn 1 en de 250 paardjes kunnen weer trekken.

Welterusten. Reageer dan gewoon niet, als je niet weet waar het over gaat.
Toch best wel moeilijk hé, dat lezen
pi_29539867
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 13:43 schreef Eefske1986 het volgende:

[..]

Toch best wel moeilijk hé, dat lezen
Nog een keer dan, omdat je niet zo snel van begrip bent, je bent ook nog jong:

Auto staat in zijn R, je gaat rijden, al rijdende prik je hem in "1", HEEEE, geen gekraak!
Auto staat in zijn "1", je gaat rijden, al rijdende prik je hem in zijn "R", HEEEEE, géén gekraak!

Naaaahhhh! Hoe kan dat nou? Zou er een gesynchroniseerde achteruit in zitten wellicht?! JAH! Die zit er in, wat kewl man! Kan je zowel van 1 naar R als wel van R naar 1 gewoon zomaar schakelen zonder stil te gaan staan!

Als ik het nog een keer moet zeggen moet je maar een gil geven hoor.
pi_29550345
nou, geleliciteerrd maar daar ging het hele topic niet over...
  donderdag 11 augustus 2005 @ 00:34:24 #50
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_29550546
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 16:22 schreef RPowa het volgende:

[..]

Nog een keer dan, omdat je niet zo snel van begrip bent, je bent ook nog jong:

Auto staat in zijn R, je gaat rijden, al rijdende prik je hem in "1", HEEEE, geen gekraak!
Auto staat in zijn "1", je gaat rijden, al rijdende prik je hem in zijn "R", HEEEEE, géén gekraak!

Naaaahhhh! Hoe kan dat nou? Zou er een gesynchroniseerde achteruit in zitten wellicht?! JAH! Die zit er in, wat kewl man! Kan je zowel van 1 naar R als wel van R naar 1 gewoon zomaar schakelen zonder stil te gaan staan!

Als ik het nog een keer moet zeggen moet je maar een gil geven hoor.
Mag jij mij uitleggen hoe jij twee tandwielen die allebei de andere kant op draaien wilt synchroniseren?
Volgens mij is je bak gewoon naar de hoeren...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 11 augustus 2005 @ 00:38:26 #51
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_29550621
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 08:59 schreef Scalley het volgende:

[..]

Nee, met 300 PK. http://uk.cars.yahoo.com/(...)o-v70-r-1003808.html
Heb jij nu een v70R of een v40?
pi_29550649
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 17:07 schreef Pharell het volgende:
nou je scheurt zowiezo niet in zn 5 de snelweg op
Eh jawel
pi_29551245
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 00:24 schreef Eefske1986 het volgende:
nou, geleliciteerrd maar daar ging het hele topic niet over...
Meest hevige vorm van een zwaktebod dat ik de laatste tijd heb meegemaakt. Tjongejongejonge, loop dan niet dingen te verkondigen die onzin zijn joh, of geef gewoon toe dat jij, ja zèlfs jij, ook wel eens een foutje kan maken of iets niet wist.

Nou nog even Mikey beantwoorden en dan maar weer even weg uit dit forum, dat blijkbaar wordt beheerst door mensen die alles denken te weten. Jammer, het zou allemaal erg leerzaam *kunnen* zijn. Het zal echter toch altijd een mijn-auto-is-sneller/stoerder/mooier/veiliger/zuiniger dan de jouwe of nog erger mijn-pa's-auto-is-enz. forum blijven.

De mazzel en succes met je zesbakkie. Hebben we allebei zes gesynchroniseerde versnellingen, geinig.
pi_29551356
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 00:34 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Mag jij mij uitleggen hoe jij twee tandwielen die allebei de andere kant op draaien wilt synchroniseren?
Volgens mij is je bak gewoon naar de hoeren...
Zou kunnen hoor dat 'ie kapot is. Dan is 'ie echter wel al 246.000 kilometer lang kapot want zo reed 'ie ook de fabriek uit. Elke 850 die we hier hebben staan heeft trouwens zo'n publieke-vrouwen-versnellingsbak, kwetsbaar mechanisme, apparently...

Klein quote'je ter afsluiting:

"The 850's packaging as a front-wheel drive car with a transversely-mounted five-cylinder engine required the development of an unusually short five-speed manual transmission fitted beside the engine. To make this setup work, Volvo designed and patented a transmission with three shafts instead of the usual two. The result was an extraordinarily short, smooth shifting transmission with a fully synchronized reverse and a tight turning radius."

Hoé het werkt weet ik niet. Maar als je dit forum kan vinden kan je ook vast wel een beetje google'en lijkt mij zo.
pi_29564302
Volvo 850 Deze idd wel ... MAARRrrrr....

Niet iedereen mag kennelijk genieten van zulke techniek. Ik ben echter een bak-n00b dus ook ik kan het mis hebben.
quote:
Geschiedenis

De eerste handgeschakelde versnellingsbakken bewogen met een eenvoudig systeem de tandwielen rechtstreeks over spiegleuven in elkaar. Daar dit een zeer moeilijke manier van schakelen is (dubbel ontkoppelen bij opschakelen, en dubbel ontkoppelen met tussengas bij terugschakelen), is dit al snel verlaten en zocht men naar een oplossing om het iedere bestuurder gemakkelijker te maken de versnellingen te bedienen. Hieruit ontstonden de 'gesynchroniseerde' versnellingsbakken zoals wij ze nu kennen in de doorsnee personenwagen.

...

De hoofdas heeft niet meer dan 4 versnellingen, deze worden door de ingaande voorschakelgroep en de uitgaande naschakelgroep omgezet naar 16 versnellingen vooruit. De achteruit is niet gesynchroniseerd en wordt hier in het voorbeeld ingeschakeld door het volledige tandwiel te verschuiven. Het uiteinde van de hoofdas (uitgaande as) uiterst rechts dient tegelijkertijd als zonnewiel voor de planetaire naschakelgroep.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Versnellingsbak
Calm down, please!
pi_29564824
en @ publieke-vrouwen-versnellingsbak
Calm down, please!
pi_29577041
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 01:09 schreef RPowa het volgende:

[..]

Zou kunnen hoor dat 'ie kapot is. Dan is 'ie echter wel al 246.000 kilometer lang kapot want zo reed 'ie ook de fabriek uit. Elke 850 die we hier hebben staan heeft trouwens zo'n publieke-vrouwen-versnellingsbak, kwetsbaar mechanisme, apparently...

Klein quote'je ter afsluiting:

"The 850's packaging as a front-wheel drive car with a transversely-mounted five-cylinder engine required the development of an unusually short five-speed manual transmission fitted beside the engine. To make this setup work, Volvo designed and patented a transmission with three shafts instead of the usual two. The result was an extraordinarily short, smooth shifting transmission with a fully synchronized reverse and a tight turning radius."

Hoé het werkt weet ik niet. Maar als je dit forum kan vinden kan je ook vast wel een beetje google'en lijkt mij zo.
Lieve schat, als je hett nou gelijk zo onderbouwd neer had gezet, dan had ik je direct geloofd
Maar niet iedereen heeft wel eens in een 850 gereden met gesynchroniseerde achteruit

En ja, ik zat fout

In elk geval, de meeste auto's hebben het niet, dat zul je toch met eens zijn hoop ik
  woensdag 24 augustus 2005 @ 08:20:40 #58
43304 Scalley
Druk ALT+F4 voor babes
pi_29911165
Update: m´n vriendin is met de auto langsgeweest, samen met een monteur stukkie gereden, het schakelen naar 5 ging redelijk goed... advies is om langs Volvo te gaan aangezien zij meer specifieke kennis hebben van Volvo´s (duh!) dus dat moeten we nog doen.

Maar nu deed zich afgelopen weekend een probleem voor wat hiermee te maken heeft denk ik: tijdens (poging tot, hehe) schakelen van 4 naar 5 sloeg de motor af. Dit is de 2e keer dat dit gebeurd is. Beide keren stond de airco ook aan.
Wat ik denk ik dat tijdens het schakelen, en dus het gas even loslaten, het stationair toerental even te ver terug is gevallen (airco stond aan, dus trekt ook wat vermogen van de motor).
MAAR is het niet zo dat het injectiesysteem ervoor moet zorgen dat het stationair toerental voldoende omhoog blijft, zodat de motor niet af kan slaan?
Misschien dat door het geklooi om em in z´5 te krijgen, de motor te lang stationair blijft draaien en dat ie dat niet trekt?
Gelukkig is de motor zo weer op gang, koppeling op laten komen en hij gaat vanzelf weer aan, maarja... frustrerend allemaal
Toch maar even langs Volvo denk ik...
No One Knows
pi_29920086
zou ik zeker gaan doen, en dat hij afslaat is in elk geval niet de bedoeling. Tenzij je hem terwijl je 10 reed in de 5 zette natuurlijk
  donderdag 8 september 2005 @ 13:58:20 #60
43304 Scalley
Druk ALT+F4 voor babes
pi_30385659
Eindelijk weer een update: ben langs Volvo geweest en het ligt inderdaad aan de schakelbusjes... de stang die van de versnellingsbak naar de motor loopt (vanaf onderkant van auto gezien) zit los, d.w.z. er zit teveel speling in.
Even afspraak maken en dit topic is opgelost
No One Knows
  donderdag 8 september 2005 @ 14:41:31 #61
113980 Mr_M
dwarsheid kent geen tijd
pi_30386824
Weet je ook wat dit gaat kosten? Wij hebben thuis ook een V40 met dezelfde problemen.
pi_30389016
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 10:02 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Denk dat ze double clutch bedoelen, maar dat is met de komst van de gescynchroniseerde versnellingsbakken een beetje uit geraakt, voor normaal gebruik...
Als je syncromeshes versleten zijn is dat nog eens een uitdaging hoor

(Alfa 33 en 75 rijders weten wel wat ik bedoel).
  donderdag 8 september 2005 @ 18:38:56 #63
43304 Scalley
Druk ALT+F4 voor babes
pi_30394270
quote:
Op donderdag 8 september 2005 14:41 schreef Mr_M het volgende:
Weet je ook wat dit gaat kosten? Wij hebben thuis ook een V40 met dezelfde problemen.
Kost mij niks, dealergarantie
No One Knows
  donderdag 8 september 2005 @ 18:59:03 #64
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_30394963
quote:
Op donderdag 8 september 2005 15:47 schreef yup het volgende:

[..]

Als je syncromeshes versleten zijn is dat nog eens een uitdaging hoor

(Alfa 33 en 75 rijders weten wel wat ik bedoel).
Ik ook, en dat was in een toyota picnic... synchromesh 3e versnelling naar de hoeren...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_30397272
Dat werdt dus geen picknick meer
  donderdag 8 september 2005 @ 23:27:47 #66
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_30404695
Jawel, maar de derde versnelling kon je beter overslaan
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_30478302
Ik heb een keer meegemaakt in een Renault Laguana Taxi in Spanje. Die man kon niet meer in de 1, 3 en 5 schakelen. Dat die auto nog reed was echt een wonder. Het hemelplafond was helemaal weg. De achterkant zat zo'n deuk in dat die bijna niet meer dicht kon. De deuren sloten ook allemaal niet zo en de moterklep zag ik toen hij 50 reed in zijn 4 een beetje heen en weer gaan.

Ik heb het zelf met een nieuwe Peugeot 106(nu 2 jaar oud en al bij de volgende eigenaar) gehad als je hard trok in zijn 2 vlog de pook gewoon naar neutraal. De 5e versnelling ging die vaak niet in dus als je net van zijn 4 aan het trekken was naar de 100 en dan doorschakelen ging vaak niet naar de 5 en reed dus maar gewoon door in zijn 4 als het een kort stukje was ander moest je gewoon heel veel kracht zetten om die pook naar zijn 5 te krijgen.
  maandag 12 september 2005 @ 16:15:20 #68
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_30516351
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 01:09 schreef RPowa het volgende:

[..]

Zou kunnen hoor dat 'ie kapot is. Dan is 'ie echter wel al 246.000 kilometer lang kapot want zo reed 'ie ook de fabriek uit. Elke 850 die we hier hebben staan heeft trouwens zo'n publieke-vrouwen-versnellingsbak, kwetsbaar mechanisme, apparently...

Klein quote'je ter afsluiting:

"The 850's packaging as a front-wheel drive car with a transversely-mounted five-cylinder engine required the development of an unusually short five-speed manual transmission fitted beside the engine. To make this setup work, Volvo designed and patented a transmission with three shafts instead of the usual two. The result was an extraordinarily short, smooth shifting transmission with a fully synchronized reverse and a tight turning radius."

Hoé het werkt weet ik niet. Maar als je dit forum kan vinden kan je ook vast wel een beetje google'en lijkt mij zo.
Klopt hoor.

Mijn Lancia Kappa had ook een gesynchroniseerde achteruitversnelling. Is vooral met een grote bak fijn als je moet keren op de weg: je bent zo een paar keer heen en weer gestoken omdat je supersnel kunt schakelen tussen de 1 en de R.

Ik mis hem nu wel een beetje in mijn Alfa 156... (en ook de automatisch dimmende achteruitkijkspiegel en en en..... )
I am just a dreamer, but you are just a dream
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')