abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29331769
Mijn dochter van 2 1/2 heet Keeva [Kieva]. Toen ze net begon te praten kon ze haar naam nog niet goed uitspreken en noemde ze zichzelf Tisa. Sinds een paar weken verteld ze steeds over haar vriendje Isa waar ze hele avonturen mee beleeft. In het vliegtuig naar een ander land, zwemmen in de zee, klimmen in bomen, dat soort verhalen. Ik heb altijd begrepen (en mijn achtergrond is SPW) dat dit eigenlijk alleen voorkomt bij kinderen die weinig contact met andere kinderen hebben. In dit geval is dit totaal niet zo. Mijn vriendin is gastouder en gemiddeld heeft ze 2 keer in de week andere kinderen over de vloer. Ook gaan ze regelmatig naar mensen met kinderen. Mijn vriendin staat op het punt van bevallen van onze 2e , waarbij we Keeva heel erg betrekken. Keeva is verder heel erg sociaal, in de zin van andere (vreemde) kinderen aanspreken, goed kunnen delen enz.
-Is dit fantasievriendje iets waar we ons zorgen over moeten maken?
-Is ze niet heel erg jong hiervoor?
-Moeten we het stimuleren of juist proberen te beperken?
-Zijn er mensen met ervaring die dit willen delen?

Alvast bedankt voor het meedenken.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
pi_29331791

[ Bericht 100% gewijzigd door Blues op 01-08-2005 19:11:42 (reageer dan niet.) ]
pi_29332055
Ik werk in de kinderopvang met gemiddeld die leeftijd, en zo vreemd is het niet hoor. Niks om je zorgen over te maken, en ik zou het gewoon zo laten. Gewoon erop reageren alsof het een echt iemand is. Het hoort allemaal bij de ontwikkeling. En het helpt misschien ook een stukje om eraan te wennen als ze straks d'r broertje of zusje erbij heeft.
Back in business.
pi_29332219

[ Bericht 100% gewijzigd door Blues op 01-08-2005 19:11:57 (ff normaal graag) ]
pi_29332709
Volgens mij moet je het gewoon lekker zo laten, een vriendin van mij herinner ik me ineens als ik het zo lees had 3 kids en 1tje had ook een verzonnen vriendje.. is vanzelf overgegaan... fantasie/werkelijkheid/dingen die ze in boekjes lezen lopen nog zo door elkaar

Nog wat naslagwerk:
http://www.peuterplace.nl/Index_bestanden/page0028.htm

[ Bericht 22% gewijzigd door Blues op 01-08-2005 19:29:22 ]
  maandag 1 augustus 2005 @ 19:56:43 #6
116937 reni
Mama van Serissa&Fachelle
pi_29334095
serissa deed dit ook toen ik zwanger was van fachelle .
In haar belevings wereld was ze gewoon al aan t spelen met dr zusje dat wou ze graag
pi_29341917
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 18:50 schreef Its_Muppet het volgende:
Mijn dochter van 2 1/2 heet Keeva [Kieva]. Toen ze net begon te praten kon ze haar naam nog niet goed uitspreken en noemde ze zichzelf Tisa. Sinds een paar weken verteld ze steeds over haar vriendje Isa waar ze hele avonturen mee beleeft. In het vliegtuig naar een ander land, zwemmen in de zee, klimmen in bomen, dat soort verhalen. Ik heb altijd begrepen (en mijn achtergrond is SPW) dat dit eigenlijk alleen voorkomt bij kinderen die weinig contact met andere kinderen hebben. In dit geval is dit totaal niet zo. Mijn vriendin is gastouder en gemiddeld heeft ze 2 keer in de week andere kinderen over de vloer. Ook gaan ze regelmatig naar mensen met kinderen. Mijn vriendin staat op het punt van bevallen van onze 2e , waarbij we Keeva heel erg betrekken. Keeva is verder heel erg sociaal, in de zin van andere (vreemde) kinderen aanspreken, goed kunnen delen enz.
-Is dit fantasievriendje iets waar we ons zorgen over moeten maken?
-Is ze niet heel erg jong hiervoor?
-Moeten we het stimuleren of juist proberen te beperken?
-Zijn er mensen met ervaring die dit willen delen?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik had vroeger ook 2 fantasievriendjes waar ik van alles mee beleefde en dat vertelde. Ik had genoeg echte vriendjes, een oudere broer, maar gewoon ook een hoop fantasie. Min moeder heeft 't altijd gewoon laten gaan en het is allemaal goedgekomen

Het dochtertje van een vriendin van mij had toen ze 3 was een fantasiehondje, dat overal mee naartoe ging. Was ook gewoon een normaal, spontaan en lief kind. Is nu ze 6 is ook allang voorbij.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_29342230
ahum, de topictitel deed mij een heel ander verhaal vermoeden!

maar itsmuppet, ik zou me er ook niet al teveel zorgen over maken, kan deel uit maken van een heel normale ontwikkeling hoor. of heb je zelf het gevoel dat het teveel uit de hand loopt?
pi_29350559
Nee, ik heb niet echt het gevoel dat het uit de hand loopt. Ik vroeg me af hoe er mee om te gaan. Zoals ik al schreef heb ik een SPW achtergrond, maar al 9 jaar niet actief wat mee gedaan, ben na de opleiding in ICT gegaan. Nogmaals, ik heb altijd gedacht dat het hebben van een fantasievriendje een projectie was van kinderen die minder sociale vaardigheden hebben. Uit de 2 links blijk dat het juist het tegenovergestelde is. Ik ben dus gerustgesteld. Bedankt voor de input allen.
Blijft overigens mijn vraag staan wat de ervaring van andere ouders hiermee is. Lijkt me wel interessant en leuk om dit uit te wisselen.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 09:17:49 #10
96539 Wennie
Mama van Robin & Martijn
pi_29350567
Mijn nichtje is een hardstikke vrolijk sociaal en lief meisje. Toen ze twee was begon ze met twee fantasiecavia's (die toevallig net zo heten als mijn cavia's). Sinds haar broertje geboren is (twee maanden geleden), is Dan erbij gekomen, haar broer. Dit was één van de namen die haar vader leuk had gevonden voor haar broertje. Sinds twee weken neemt ze de jongens van Topstars mee op sleeptouw. Ze is inmiddels bijna 4.

Ik denk niet dat er iets mis mee is, maar dat ze gewoon een levendige fantasie heeft! Mijn zusje heeft het geprobeerd te negeren, maar dat helpt niet, dus die gaat er maar gewoon in mee.
Verliefd, verloofd.. een prachtige knul, getrouwd en nog een mooi ventje erbij! *O*
Mijn afvalstrijd!
pi_29354539
Volgens mij hebben heel veel kinderen fantasievreindjes - en dieren.

Mijn oppaskinderen spelen ook altijd fantasie-verhalen. Die kleintjes kunnen zich gewoon werkelijk van alles inbeelden. Ik denk zeker niet dat je je er druk om moet maken.
Zoals ma kamper piet zegt:
~~ * * eeN DaG NieT LEVEN ~~ IS DaG NieT LacHT TOCHT ? * * ~~
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')