abonnement Unibet Coolblue
pi_29409604
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 23:12 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Gast, 200 meter buiten Frysland word je keihard uitgelachen om je kutdialect.
't Is gewoon een taal. Dat is dus nog erger dan 'n dialect...
pi_29409886
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 23:12 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Gast, 200 meter buiten Frysland word je keihard uitgelachen om je kutdialect.
Ik denk dat 1603 de enige is die reden heeft tot keihard lachen. Hij hoeft maar een nieuwe ironische post te plaatsen om jullie telkens weer te laten happen. Zijn jullie dan werkelijk zulke stomme Hollanders dat je dat nog niet door hebt?

pi_29410155
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 23:22 schreef doerebout het volgende:

[..]

Ik denk dat 1603 de enige is die reden heeft tot keihard lachen. Hij hoeft maar een nieuwe ironische post te plaatsen om jullie telkens weer te laten happen. Zijn jullie dan werkelijk zulke stomme Hollanders dat je dat nog niet door hebt?

Ik ken Friesland, en ik ken de mentaliteit van een Fries. Dit was een welgemeende post van die knakker.
pi_29410449
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 23:29 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Ik ken Friesland, en ik ken de mentaliteit van een Fries. Dit was een welgemeende post van die knakker.
Ik ben Fries. Ik ken 1603 niet persoonlijk, maar ik zweer je dat ie zich kapot lacht om jullie onnozelheid. Dat doe ik namelijk ook.
pi_29410691
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 23:37 schreef doerebout het volgende:

[..]

Ik ben Fries. Ik ken 1603 niet persoonlijk, maar ik zweer je dat ie zich kapot lacht om jullie onnozelheid. Dat doe ik namelijk ook.
Ow, serieus. No, ik sil der van trog. Biersoep'n inne caravan.
pi_29410951
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 23:37 schreef doerebout het volgende:

[..]

Ik ben Fries. Ik ken 1603 niet persoonlijk, maar ik zweer je dat ie zich kapot lacht om jullie onnozelheid. Dat doe ik namelijk ook.
Jullie koppigheid zal voor de ondergang van de Friese taal zorgen. Ga lekker door, vermaak jezelf, dan zijn we binnenkort van die k*t taal verlost. Ik lach me hier ook kapot, een en al gein.



Doerebout betekent Grote Lisdodde. Naar het schijnt bevindt zich in Paraguay een of andere kloosterorde die door een Fries is opgericht. In Paraguay lopen heel veel Indianen rond die een taal spreken die veel op het Fries lijkt. Ik vind Grote Lisdodde een echte Indianennaam. Als jij je taal op zeer effectieve wijze om zeep hebt geholpen, kun je dus uitwijken naar Paraguay, naar alle gepensioneerde nazi's.
  woensdag 3 augustus 2005 @ 23:57:03 #207
105963 doppelgänger
huilen met de kraan open
pi_29411244
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 23:43 schreef skiczukie het volgende:
Ow, serieus. No, ik sil der van trog. Biersoep'n inne caravan.
mijn topic, wat doe je!? zelfs hier kunnen ze het niet laten...

"hey, ik ben fries "
"oh ieck oak sullen wa dan moar soo goan typn"

waarom? leg uit!
Fun game: try to post a YouTube comment so stupid that people realize you must be joking. (Hint: this is impossible)
"Stel je drinkt Starbucks koffie maar je vergeet een foto te maken en te delen op Social media. Heb je dan wel koffie gedronken?"
pi_29411323
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 23:57 schreef doppelgänger het volgende:

[..]

mijn topic, wat doe je!? zelfs hier kunnen ze het niet laten...

"hey, ik ben fries "
"oh ieck oak sullen wa dan moar soo goan typn"

waarom? leg uit!
Okee. Ik ben Fries. Maar kan het niet schrijven.
pi_29411522
1603 loopt zeer waarschijnlijk 402 jaren achter, en omdat hij conservatief is kan je daar nog 200 jaar bij optellen. Het is nu 2005. We spreken inmiddels Nederlands.



Abre los ojos. Dat is spaans.
pi_29411628
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 23:58 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Okee. Ik ben Fries. Maar kan het niet schrijven.
Wat lul ik. Ik ben toch helemaal geen Fries eigenlijk. Gelukkig.
pi_29411663
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 00:05 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Wat lul ik. Ik ben toch helemaal geen Fries eigenlijk. Gelukkig.
Ik woon er. Liwwadden dan heh. En geen een of ander kut dorpje als Lioessens ofsuh.
pi_29412555
Het tempo van het spreken is overeenkomstig met het tempo van jullie denken. Jullie moeten er vast nog een nachtje over slapen, of niet?

De teksten van DeKolonist zijn zo moeilijk voor jullie, dat jullie er pas over een jaartje of honderd achterkomen dat hij gelijk had. Maar dan is het jammer genoeg te laat, want het Fries zal dan hoogstwaarschijnlijk al verdwenen zijn. Maar ach, jullie hebben Paraguay nog. Dan kunnen jullie daar lekker een biertje drinken met de kleinzoon van Adolf Hitler Junior.

Ja, goed, jullie kunnen er ook niets aan doen. Wat dat betreft is Fries net een religie, het is er met de paplepel ingedouwd.

pi_29412633
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 00:28 schreef THE_WRETCHED het volgende:


Ja, goed, jullie kunnen er ook niets aan doen. Wat dat betreft is Fries net een religie, het is er met de paplepel ingedouwd.

Een sekte.
pi_29415423
tjah alles wat fries is moet natuurlijk hard geflamed worden

ga maar eens naar groningen of braband of limburg etc, die zitten net zo hard in hun dialectje te praten

je hebt ook altijd van die lui die zeggen dat friesland 1 grote boerderij is enzo terwijl ze zelf nog nooit in friesland geweest zijn, echt slim die lui
pi_29417087
Ik heb een tijdje in de buurt van amsterdam gewerkt.
Je kan echt merken dat hun een soort van grensgebied hebben aangelegd, omtrent het noorden
Alles wat boven Zwolle ligt is ver weg, en als je naar Rotterdam moet zeggen ze dat is niet zo ver.
Als je bedenkt dat je er overdag evenlang over doet met de auto om er te komen.
En tijdens de spits wel geprobeerd van A'dam naar R,dam (of vice versa)te rijden.
tering ik kon bijna wel heen en terug van A'dam-Leeuwarden.
pi_29419699
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 23:22 schreef doerebout het volgende:

[..]

Ik denk dat 1603 de enige is die reden heeft tot keihard lachen. Hij hoeft maar een nieuwe ironische post te plaatsen om jullie telkens weer te laten happen. Zijn jullie dan werkelijk zulke stomme Hollanders dat je dat nog niet door hebt?

Wij lachen ook om jou. Behalve dat je anoniem post ben je ook healwiis . Jouw post heeft me doen inzien wat het woord inhoudt. Ironisch staat namelijk gelijk aan zelfspot. Volgens jou drijf je als Fries met jezelf de spot wanneer je op het Fok!forum in het Fries gaat posten. Freezahs drijven doorgaans de spot met zichzelf. Wij lachen daar smakelijk om.

Jongen, waarom zetten jullie elkaar altijd zo voor lul?

[ Bericht 11% gewijzigd door DeKolonist op 04-08-2005 11:19:23 ]
Mensen die zich rationeel noemen zijn dom; ze lopen namelijk al bijna 50 jaar achter op mensen die dat niet doen (Herbert Simon introduceerde in 1957 het begrip "bounded rationality"; in 1978 mocht hij een nobelprijs in ontvangst nemen).
pi_29420083
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 08:42 schreef tijger1974 het volgende:
Ik heb een tijdje in de buurt van amsterdam gewerkt.
Je kan echt merken dat hun een soort van grensgebied hebben aangelegd, omtrent het noorden
Alles wat boven Zwolle ligt is ver weg, en als je naar Rotterdam moet zeggen ze dat is niet zo ver.
Als je bedenkt dat je er overdag evenlang over doet met de auto om er te komen.
En tijdens de spits wel geprobeerd van A'dam naar R,dam (of vice versa)te rijden.
tering ik kon bijna wel heen en terug van A'dam-Leeuwarden.
Ja, in de Randstad denken ze dat het Noorden het einde van de wereld is. Ze denken daar ook niet in kilometers. In het algemeen zie je dat met afstanden inschatten heel vaak, men doet het veelal op gevoel. Athene ligt voor ons gevoel ook dichterbij dan Moskou, terwijl Moskou in kilometers toch echt dichterbij ieder punt in Nederland is gelegen dan Athene.
Mensen die zich rationeel noemen zijn dom; ze lopen namelijk al bijna 50 jaar achter op mensen die dat niet doen (Herbert Simon introduceerde in 1957 het begrip "bounded rationality"; in 1978 mocht hij een nobelprijs in ontvangst nemen).
pi_29421085
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 00:28 schreef THE_WRETCHED het volgende:
Het tempo van het spreken is overeenkomstig met het tempo van jullie denken. Jullie moeten er vast nog een nachtje over slapen, of niet?
Nog maar eentje dan?

pi_29422712
Stelling: Fries is een bij elkaar geraapte taal

Zijn jullie het hier mee eens of oneens? Voor de nodige verdieping:

Column Ronald Plasterk
Limburgse gedachte

[ Bericht 4% gewijzigd door DeKolonist op 04-08-2005 14:52:17 ]
Mensen die zich rationeel noemen zijn dom; ze lopen namelijk al bijna 50 jaar achter op mensen die dat niet doen (Herbert Simon introduceerde in 1957 het begrip "bounded rationality"; in 1978 mocht hij een nobelprijs in ontvangst nemen).
pi_29425498
Fries, dat woord alleen al . Ik heb %&#$) jaren bij "diep-friezen" in de klas gezeten.
Ik dacht hé leuk ik zit in een klas met friezen ( ben zelf namelijk ook een fries ) Maar toen
kwam de hel. Ik was de enige leerling uit de stad in deze klas en dan moeten ze je niet!!
Deze "klei-friezen" zijn bewoners van het uiterste noorden van friesland, de 16 kilometer
tussen Dokkum en de zee. Deze schepsels staan bekend om hun extreem hufterige karakter
en hun afkeer van de stad, de grote boze stad.......Wat ze vergeten is dat ze compleet
afhankelijk zijn van de stad. Ze gaan er naar school, kopen er hun boodschappen en hun kleding.
Ze hebben niks in die kut-dorpen van ze, en ze lokken het negatieve beeld dat men van heeft zelf
uit. Oja ze gaan trouwens op klompen naar school en slaan en pesten kinderen uit de stad ( heb ik dus jaren meegemaakt, dag in dag uit ) Ik wacht dan ook met smart op de dag dat deze figuren onderworpen zullen worden en dat het Nederlands hier als voertaal zal worden ingevoerd, dan hoef ik deze brabbeltaal die mijn ouders me hebben opgelegd tenminste niet meer te spreken
Oja, Dokkum "ver Nederlandst" gelukkig steeds verder, maar nu die kutdorpen nog .
pi_29426610
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 16:35 schreef SecretWeapons het volgende:
Fries, dat woord alleen al . Ik heb %&#$) jaren bij "diep-friezen" in de klas gezeten.
Ik dacht hé leuk ik zit in een klas met friezen ( ben zelf namelijk ook een fries ) Maar toen
kwam de hel. Ik was de enige leerling uit de stad in deze klas en dan moeten ze je niet!!
Deze "klei-friezen" zijn bewoners van het uiterste noorden van friesland, de 16 kilometer
tussen Dokkum en de zee. Deze schepsels staan bekend om hun extreem hufterige karakter
en hun afkeer van de stad, de grote boze stad.......Wat ze vergeten is dat ze compleet
afhankelijk zijn van de stad. Ze gaan er naar school, kopen er hun boodschappen en hun kleding.
Ze hebben niks in die kut-dorpen van ze, en ze lokken het negatieve beeld dat men van heeft zelf
uit. Oja ze gaan trouwens op klompen naar school en slaan en pesten kinderen uit de stad ( heb ik dus jaren meegemaakt, dag in dag uit ) Ik wacht dan ook met smart op de dag dat deze figuren onderworpen zullen worden en dat het Nederlands hier als voertaal zal worden ingevoerd, dan hoef ik deze brabbeltaal die mijn ouders me hebben opgelegd tenminste niet meer te spreken
Oja, Dokkum "ver Nederlandst" gelukkig steeds verder, maar nu die kutdorpen nog .
Het heeft niet alleen met hun Diepfriese geaardheid te maken. De regio binnen Nederland met het hoogste percentage gereformeerden is Noord-Friesland (jawel, 21%! Zie hieronder). Ik had al zo'n vermoeden !

Totaal Nederland 6,7

Noord Nederland 15,5 , Oost Nederland 8,8, West Nederland 6,3, Zuid Nederland 1,4

Groningen 14,7, Friesland 18,4, Drenthe 12,6, Overijssel 10,0, Flevoland 11,7, Gelderland 7,6, Utrecht 8,4, Noord Holland 3,5, Zuid Holland 7,1, Zeeland 12,3, Noord Brabant 1,8, Limburg 0,7,

Noord-Friesland 21,0, Zuidwest-Friesland 14,1, Zuidoost-Friesland 15,9,

(Bron: CBS)

P.S.: ik vind gereformeerden enorme klootzakken.

[ Bericht 1% gewijzigd door DeKolonist op 04-08-2005 21:43:55 ]
Mensen die zich rationeel noemen zijn dom; ze lopen namelijk al bijna 50 jaar achter op mensen die dat niet doen (Herbert Simon introduceerde in 1957 het begrip "bounded rationality"; in 1978 mocht hij een nobelprijs in ontvangst nemen).
pi_29430777
Joehoe !
Mensen die zich rationeel noemen zijn dom; ze lopen namelijk al bijna 50 jaar achter op mensen die dat niet doen (Herbert Simon introduceerde in 1957 het begrip "bounded rationality"; in 1978 mocht hij een nobelprijs in ontvangst nemen).
pi_29432355
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 16:35 schreef SecretWeapons het volgende:
Fries, dat woord alleen al . Ik heb %&#$) jaren bij "diep-friezen" in de klas gezeten.
Ik dacht hé leuk ik zit in een klas met friezen ( ben zelf namelijk ook een fries ) Maar toen
kwam de hel. Ik was de enige leerling uit de stad in deze klas en dan moeten ze je niet!!
Deze "klei-friezen" zijn bewoners van het uiterste noorden van friesland, de 16 kilometer
tussen Dokkum en de zee. Deze schepsels staan bekend om hun extreem hufterige karakter
en hun afkeer van de stad, de grote boze stad.......Wat ze vergeten is dat ze compleet
afhankelijk zijn van de stad. Ze gaan er naar school, kopen er hun boodschappen en hun kleding.
Ze hebben niks in die kut-dorpen van ze, en ze lokken het negatieve beeld dat men van heeft zelf
uit. Oja ze gaan trouwens op klompen naar school en slaan en pesten kinderen uit de stad ( heb ik dus jaren meegemaakt, dag in dag uit ) Ik wacht dan ook met smart op de dag dat deze figuren onderworpen zullen worden en dat het Nederlands hier als voertaal zal worden ingevoerd, dan hoef ik deze brabbeltaal die mijn ouders me hebben opgelegd tenminste niet meer te spreken
Oja, Dokkum "ver Nederlandst" gelukkig steeds verder, maar nu die kutdorpen nog .
misschien is die reactie van jouw over hun, en jouw denkbeelden over niet stadsfriezen wel de reden voor hun gedrag

[ Bericht 1% gewijzigd door tijger1974 op 05-08-2005 09:36:08 ]
pi_29432839
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 23:06 schreef tijger1974 het volgende:

[..]

misschien is die reactie van jouw over hun, en jouw denkbeelden over niet stadsvriezen wel de reden voor hun gedrag
Ten eerste ben ik geen stadsfries ( in de zin van, ik spreek geen stadsfries.) Ik woon wel in een stad, maar spreek gewoon fries. En het had compleet niks met mijn denkbeelden te maken.
Ik sprak fries, en hun spraken fries. HUN dachten ( en doen dat nog steeds ) slecht over mensen
uit de stad. Ze gedragen zich als een stel los geslagen Neanderthalers en slaan en pesten alles wat buiten hun straatje valt, zelfs al ben je een fries net als hun, maar dan toevallig uit de stad.
Dan lok je dus zelf uit dat mensen je als een akelige, ruwe,botte, boerenhufter gaan beschouwen
zonder gevoelens. Ik sta hier ook absoluut niet alleen in. Ik ken zat "normale" friesen, zoals mij, die
een enorme afkeer van dit soort friezen hebben. Gevoellose hufters PUNT.

[ Bericht 0% gewijzigd door SecretWeapons op 05-08-2005 00:05:30 ]
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 00:57:10 #225
99672 HV
Ik moest bellen,
pi_29434951
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 16:35 schreef SecretWeapons het volgende:
Fries, dat woord alleen al . Ik heb %&#$) jaren bij "diep-friezen" in de klas gezeten.
Ik dacht hé leuk ik zit in een klas met friezen ( ben zelf namelijk ook een fries ) Maar toen
kwam de hel. Ik was de enige leerling uit de stad in deze klas en dan moeten ze je niet!!
Deze "klei-friezen" zijn bewoners van het uiterste noorden van friesland, de 16 kilometer
tussen Dokkum en de zee. Deze schepsels staan bekend om hun extreem hufterige karakter
en hun afkeer van de stad, de grote boze stad.......Wat ze vergeten is dat ze compleet
afhankelijk zijn van de stad. Ze gaan er naar school, kopen er hun boodschappen en hun kleding.
Ze hebben niks in die kut-dorpen van ze, en ze lokken het negatieve beeld dat men van heeft zelf
uit. Oja ze gaan trouwens op klompen naar school en slaan en pesten kinderen uit de stad ( heb ik dus jaren meegemaakt, dag in dag uit ) Ik wacht dan ook met smart op de dag dat deze figuren onderworpen zullen worden en dat het Nederlands hier als voertaal zal worden ingevoerd, dan hoef ik deze brabbeltaal die mijn ouders me hebben opgelegd tenminste niet meer te spreken
Oja, Dokkum "ver Nederlandst" gelukkig steeds verder, maar nu die kutdorpen nog .
Die van de klei, dat zijn ook de ergsten . De rest is veel liever .

OT: Als er mensen bij zijn die geen Frysk kunnen vind ik ook dat je gewoon Nederlands moet spreken, wel zo fatsoenlijk .
want de klop doet het niet.
pi_29434986
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 23:29 schreef SecretWeapons het volgende:

[..]

Ten eerste ben ik geen stadsfries ( in de zin van, ik spreek geen stadsfries.) Ik woon wel in een stad, maar spreek gewoon fries. En het had compleet niks met mijn denkbeelden te maken.
Ik sprak fries, en hun spraken fries. HUN dachten ( en doen dat nog steeds ) slecht over mensen
uit de stad. Ze gedragen zich als een stel los geslagen Neanderthalers en slaan en pesten alles wat buiten hun straatje valt, zelfs al ben je een fries net als hun, maar dan toevallig uit de stad.
Dan lok je dus zelf uit dat mensen je als een akelige, ruwe,botte, boerenhufter gaan beschouwen
zonder gevoelens. Ik sta hier ook absoluut niet alleen in. Ik ken zat "normale" friesen, zoals mij, die
een enorme afkeer van dit soort friezen hebben. Gevoellose hufters PUNT.
Hun = zij. Please. En, 'zoals ik'. Geen wonder dat de werkloosheid in Friesland zo hoog is.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 01:03:16 #227
35048 WokMaster
De maat-schap-pij dat ben jij
pi_29435056
friesen met hun eigen taal en zogenaamd eigen "land" vind ik

dat is mijn eigen mening en goed recht sow dont bother me!!
aahh durka durka durka
pi_29435326
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 00:57 schreef HV het volgende:

[..]

Die van de klei, dat zijn ook de ergsten
Toch nog iemand .

[ Bericht 13% gewijzigd door SecretWeapons op 05-08-2005 01:23:48 ]
pi_29440115
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 22:36 schreef 1603 het volgende:
Der is een wurd foar: trots..
En nee, dit is Fryslân. Officieel miskien Holland. Maar daar doche wy net oan mei.
Oh, begrijp me goed: er is helemaal niks mis mee om trots te zijn op je taal. Dat zouden Nederlanders ook wel wat meer mogen zijn. Maar je kunt het ook overdrijven, zoals sommige Friezen doen. Taal is bij die mensen niet meer iets waar ze trots op zijn, maar iets waarmee ze zich van anderen afzetten of proberen te onderscheiden. As het puntje bij het paaltje komt, wijken Friezen echt niet zo af van de rest van Noord- en Oost-Nederland
pi_29442650
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 00:57 schreef HV het volgende:

[..]

Die van de klei, dat zijn ook de ergsten . De rest is veel liever .

OT: Als er mensen bij zijn die geen Frysk kunnen vind ik ook dat je gewoon Nederlands moet spreken, wel zo fatsoenlijk .
Ok, de rest is liever! Welke Fries kan bij jullie op de meeste sympathie rekenen? Je mag kiezen tussen Woudfriezen, Kleifriezen of wat voor Fries dan ook.

Woudfriezen

[ Bericht 12% gewijzigd door DeKolonist op 05-08-2005 12:38:24 ]
Mensen die zich rationeel noemen zijn dom; ze lopen namelijk al bijna 50 jaar achter op mensen die dat niet doen (Herbert Simon introduceerde in 1957 het begrip "bounded rationality"; in 1978 mocht hij een nobelprijs in ontvangst nemen).
pi_29442979
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 12:18 schreef DeKolonist het volgende:

[..]

Ok, de rest is liever! Welke Fries kan bij jullie op de meeste sympathie rekenen? Je mag kiezen tussen Woudfriezen, Kleifriezen of wat voor Fries dan ook.

Woudfriezen
Dat stuk tussen Heerenveen en Drachten, daar wonen lieve Friezen

Woudfriezen dus
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 12:48:42 #232
99672 HV
Ik moest bellen,
pi_29443105
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 12:40 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Dat stuk tussen Heerenveen en Drachten, daar wonen lieve Friezen

Woudfriezen dus
want de klop doet het niet.
pi_29465235
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 12:40 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Dat stuk tussen Heerenveen en Drachten, daar wonen lieve Friezen

Woudfriezen dus
jaaaa Heerenveen
People live to learn things, and I learn to live...
pi_32373697
Daar op die klei daar wonen pas lieve Friezen! zo tussen Leeuwarden en Bolsward....
pi_32381472
Ik ben ook wel eens lief
  vrijdag 18 november 2005 @ 20:26:24 #236
100933 Zjenitha
Vertel eens iets leuks
pi_32382907
Ik vind het eigenlijk altijd aso als mensen in gezelschap een taal gaan spreken terwijl 1 of meerdere mensen die taal niet spreken, dan sluit je ze tenslotte buiten het gesprek.
Sommige mensen vinden het denk ik juist leuk om een andere taal te gaan lopen spreken, maar dan nog kan zoiets gewoon niet.

Ga lekker thuis zo lopen praten of als je onder alleen maar medesprekers bent .
Well, Dude, we just don't know.
pi_32396958
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 20:26 schreef Zjenitha het volgende:
Ik vind het eigenlijk altijd aso als mensen in gezelschap een taal gaan spreken terwijl 1 of meerdere mensen die taal niet spreken, dan sluit je ze tenslotte buiten het gesprek.
Sommige mensen vinden het denk ik juist leuk om een andere taal te gaan lopen spreken, maar dan nog kan zoiets gewoon niet.

Ga lekker thuis zo lopen praten of als je onder alleen maar medesprekers bent .
Friezen zijn daar altijd te makkelijk in. Als er één iemand is waarvan ze niet zeker weten of ie Fries spreekt, gaan ze al over op Nederlands...

Eigenlijk vind ik dat Friezen best Fries kunnen blijven praten, totdat diegene aangeeft dat ie het niet verstaat. Als die het wel verstaat maar niet goed spreekt, kan de voertaal nog best wel Fries blijven. Als 95 procent van de mensen Fries verstaat en het voor 60 procent de eerste taal is dan is het belachelijk dat in 80 procent van de gevallen Friezen overgaan op het Nederlands als 1 iemand - meestal ook nog misschien, want je weet het niet - Fries niet voor 100% beheerst.

Nederlanders hebben daar ook een handje in - Duits gaan spreken als er een Duitser aanwezig is en Engels als er een Engel is.. etc.
pi_32396976
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 20:26 schreef Zjenitha het volgende:
Ik vind het eigenlijk altijd aso als mensen in gezelschap een taal gaan spreken terwijl 1 of meerdere mensen die taal niet spreken, dan sluit je ze tenslotte buiten het gesprek.
Sommige mensen vinden het denk ik juist leuk om een andere taal te gaan lopen spreken, maar dan nog kan zoiets gewoon niet.

Ga lekker thuis zo lopen praten of als je onder alleen maar medesprekers bent .
ja maar dit is niet zomaar een taal

Bijna iedereen die ik ken die zelf nederlands spreekt, verstaat wel Fries. En als mensen met mij omgaan, dan leren ze toch vanzelf ook wel een beetje Fries verstaan?

Ik vind het echt altijd zo lastig als er dan wel mensen bij zitten die t niet verstaan... Dan moet je bij alles wat je zegt gaan nadenken over in welke taal je t zegt.

buiten het gesprek sluiten... sja.
wat moeten niet-Fries-verstaanders dan ook met mij om te gaan?
People live to learn things, and I learn to live...
  zondag 20 november 2005 @ 19:37:14 #239
35048 WokMaster
De maat-schap-pij dat ben jij
pi_32433054
friezen...wat zijn dat
aahh durka durka durka
pi_32433214
Ik ben zelf van oorsprong Fries. En het is gewoon echt bizar om nederlands te praten tegen mensen waar ik normaal Fries tegen spreek. (bijvoorbeeld mijn ouders). Maar de vader van mijn ex was Fries. En zelfs als er niemand bij was sprak ik nederlands tegen hem, omdat ik dat gewend was.

Het is echt een automatisme.
pi_32433358
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 13:11 schreef tudoros het volgende:

[..]

Friezen zijn daar altijd te makkelijk in. Als er één iemand is waarvan ze niet zeker weten of ie Fries spreekt, gaan ze al over op Nederlands...

Eigenlijk vind ik dat Friezen best Fries kunnen blijven praten, totdat diegene aangeeft dat ie het niet verstaat. Als die het wel verstaat maar niet goed spreekt, kan de voertaal nog best wel Fries blijven. Als 95 procent van de mensen Fries verstaat en het voor 60 procent de eerste taal is dan is het belachelijk dat in 80 procent van de gevallen Friezen overgaan op het Nederlands als 1 iemand - meestal ook nog misschien, want je weet het niet - Fries niet voor 100% beheerst.

Nederlanders hebben daar ook een handje in - Duits gaan spreken als er een Duitser aanwezig is en Engels als er een Engel is.. etc.
geweldig
pi_32445703
quote:
Op zondag 20 november 2005 19:47 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

geweldig
ja he
pi_32447370
quote:
Op zondag 20 november 2005 19:43 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Ik ben zelf van oorsprong Fries. En het is gewoon echt bizar om nederlands te praten tegen mensen waar ik normaal Fries tegen spreek. (bijvoorbeeld mijn ouders). Maar de vader van mijn ex was Fries. En zelfs als er niemand bij was sprak ik nederlands tegen hem, omdat ik dat gewend was.

Het is echt een automatisme.
Precies ja, het is heel erg lastig voor een Fries om Nederlands te spreken tegen een Fries. Je moet je zelf echt inhouden om geen Fries te gaan spreken.
pi_32448552
oepsie
"Of course I was right. I'm always right, except for the times when I'm not, but those moments don't happen so often, because I'm always right. Hah!"
pi_32449094
Precies ja, het is heel erg lastig voor een Fries om Nederlands te spreken tegen een Fries. Je moet je zelf echt inhouden om geen Fries te gaan spreken.
[/quote]

Ja idd. Ik ben ook fries en het is vreemd om nederlands tegen een andere fries te praten. Stel je voor dat je (als niet fries) niet nederlands zou kunnen praten tegen een nederlander..
'Koop een taart en vier het'
  maandag 21 november 2005 @ 13:36:55 #246
29605 Faceoff
Sapperdedosiejo
pi_32451294
Mja, ik ben fries 100%, maar spreek wel gewoon nederlands.

Je hebt idd van die nationalistische friezen die koste wat het kost fries willen spreken, maar ik zie wel in dat dat geen nut heeft als je je zin doordrijft en tegen een hollander Fries gaat praten, zeg dan niks.

Dus praat ik met mede-friezen zal dat in het fries gaan, is er een hollanders bij waarvoor die boodschap ook bedoelt is, dan zal ik overgaan op nederlands.
Heeft de niet-fries sprekende(of verstaande) persoon geen ruk te maken met wat ik mijn mede-fries heb te vertellen dan gaat het gewoon in het Fries.
pi_32456725
Het ligt er maar net aan wat de voertaal van de eerste gesprek(ken) was.. Dat zie je overigens niet alleen bij het Fries, maar ook bij dialecten en andere talen.
pi_32702740
Nederlands praten tegen mensen waar je normaal Fries tegen praat is echt lastig.
Soms probeer ik het wel omdat er dan mensen bij zijn die wél deelnemen aan het gesprek, maar géén Fries verstaan, maar ik vind het erg lastig en heb soms halverwege nog wel eens de neiging om gewoon over te gaan in het Fries.
Wat betreft taal achterstand van Friezen: dit valt behoorlijk mee. Sommige Hollanders denken nog wel eens dat wij geen normaal Nederlands kunnen praten, maar dat leer je hier als kind heel snel hoor, op straat speel je bijvoorbeeld ook wel met Nederlandstalige kinderen, en dan neem je het automatisch over.
Verder is bewezen dat kinderen die tweetalig opgegroeid zijn, een betere feeling voor taal hebben dan kinderen die enkeltalig opgegroeid zijn.

Ook wil ik dit nog even kwijt: Kom je hier in Friesland wonen, probeer dan iig het Fries te VERSTAAN. Praten, lezen en schrijven hoeft nog niet eens, maar VERSTAAN vind ik toch wel echt een vereiste.
Men zit altijd maar te zeuren op buitenlanders die niet willen inburgeren in Nederland, maar ik vind Hollanders die geen Fries WILLEN verstaan even erg!!!!
pi_32703054
quote:
Op woensdag 30 november 2005 18:07 schreef Duracell-konijntje het volgende:
Ook wil ik dit nog even kwijt: Kom je hier in Friesland wonen, probeer dan iig het Fries te VERSTAAN. Praten, lezen en schrijven hoeft nog niet eens, maar VERSTAAN vind ik toch wel echt een vereiste.
Men zit altijd maar te zeuren op buitenlanders die niet willen inburgeren in Nederland, maar ik vind Hollanders die geen Fries WILLEN verstaan even erg!!!!
jep, dat vind ik ook.

maar als je hier echt al heeeeeeeeeel lang woont, mag je het ook wel eens proberen te spreken.
People live to learn things, and I learn to live...
  woensdag 30 november 2005 @ 22:22:40 #250
134609 Fahr.SkyWise
Madness overwhelming
pi_32711428
mijn skoanmem praat gewoon nederlands tegen me hoor als ik het niet versta en de mensen die ik friesland ken, die normaal onderling fries met elkaar praten, vinden het ook niet erg om eventjes nederlands te praten.

maarzoals werd gezegt;
quote:
Als ik met mensen ben waar ik normaal Fries mee praat terwijl er Nederlanders bij zijn, dan praat ik gewoon Fries door. Tegen Nederlanders praat ik Nederlands, tegen Friezen Fries. Ik kan dat echt niet, Nederlands praten tegen mensen waar ik anders Fries mee spreek, dan zeg ik wel niks.
En ja, het is ook raar voor elkaar om ineens nederlands te praten tegen de mensen waarmee je normaal fries praat.

Misschien moet je gewoon maar wat frysk gaan leren !
Many surprises come from the ironies involved in putting up a false-front of honesty to hide falsehoods.
ACC: Tommeh @ Fahraway: 1160-2837-4927
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')