abonnement Unibet Coolblue
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 15 juli 2005 @ 16:56:14 #1
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_28835630
Oftewel, de Kronieken van Narnia, zoals ze in het Nederlands heten.
Als voorbode van de grote Narnia storm die ik dit najaar verwacht dus dit topic. Aangezien ik zojuist het eerste boek heb gelezen en het me opviel dat er op dit forum nog geen enkel topic is geweest over Narnia.

Wat is/zijn de Kronieken van Narnia
Dit is een serie van 7 boeken geschreven door C.S. Lewis over een groep kinderen die avonturen beleven in het verborgen land Narnia. Het zijn fantasy-boeken, maar iets kinderlijker geschreven (ook voor kinderen bedoeld) dan bijvoorbeeld Tolkien's Lord Of The Rings. Overigens waren Tolkien en Lewis goede vrienden.

Wat zijn de titels van de 7 boeken en wat is de volgorde
Tsja, dat is gelijk lastig. Er is een volgorde van publicatie en een chronologische volgorde. Zeg maar a la Star Wars, dat er een proloog is geschreven. Ik zet ze hier beiden neer:

Publicatievolgorde:
- 1: Het Betoverde Land Achter De Kleerkast (The Lion, The Witch And The Wardrobe)
- 2: Prins Caspian (Prince Caspian)
- 3: De Reis Van Het Drakenschip (The Voyage of the Dawn Treader)
- 4: De Zilveren Stoel (The Silver Chair)
- 5: De Paard En De Jongen (The Horse and His Boy)
- 6: Het Neefje Van De Tovenaar (The Magician's Nephew)
- 7: Het Laatste Gevecht (The Last Battle)

Chronologische volgorde:
- 6: Het Neefje Van De Tovenaar (The Magician's Nephew)
- 1: Het Betoverde Land Achter De Kleerkast (The Lion, The Witch And The Wardrobe)
- 5: De Paard En De Jongen (The Horse And His Boy)
- 2: Prins Caspian (Prince Caspian)
- 3: De Reis Van Het Drakenschip (The Voyage of the Dawn Treader)
- 4: De Zilveren Stoel (The Silver Chair)
- 7: Het Laatste Gevecht (The Last Battle)

Voorin de huidige publicaties wordt de laatste volgorde aangehouden.

Wat is de beste volgorde?
Moeilijk te zeggen, vooral aangezien ik maar één boek heb gelezen (Het Betoverde Land Achter De Kleerkast). Maar sommigen zeggen dat het eerder lezen van 'Het Neefje Van De Tovenaar' verrassingselementen uit 'De Kleerkast' wegneemt.
Zoals ik al zei, a la Star Wars. Hoe zal jij je kinderen later bijvoorbeeld aanraden die films te bekijken? 4, 5, 6, 1, 2, 3 of 1, 2, 3, 4, 5, 6? In The Empire Strikes Back is het een complete verrassing als je hoort dat Vader Luke's vader is als je de prequels nog niet hebt gezien. Dat moment is totaal zijn kracht verloren als je ze op chronologische volgorde bekijkt.
Met Narnia zou dus hetzelfde zijn (en dit vooral opgaan voor 'Neefje van de Tovenaar' en 'de Kleerkast' aangezien in de laatstgenoemde echt een kennismaking met het land van Narnia wordt gemaakt. De film die aankomend december uitkomt is dan ook de verfilming van 'Het Betoverde Land Achter De Kleerkast'.

Film? Van Narnia?
Jazeker. Walden Media is (samen met Disney Productions) bezig met de verfilming van 'The Lion, The Witch And The Wardrobe' en ik moet zeggen, het is allemaal veelbelovend (de trailer, etc.). Net als Lord Of The Rings wordt ook deze film in Nieuw Zeeland opgenomen en verzorgt WETA de wapens, armor en ontwerpen van verschillende wezens voor de film.



Een trailer? Waar kan ik die vinden?
Hier:
http://bvim-qref.sitestre(...)ailer1_87d2_0300.mov (low-res)
http://bvim-qref.sitestre(...)ailer1_87d2_1500.mov (high-res)
http://bvim-qref.sitestre(...)ailer1_87d2_3000.mov (very high-res)

En wanneer komt de film hier in Nederland uit?
21 december 2005

Een laatste vraag. Ik hoorde dat de Narnia boeken christelijke boeken zijn
Ja en nee. Lewis was een christen en de Narnia boeken (en zeker 'de Kleerkast') hebben overeenkomsten met de verhalen uit de Bijbel (bijvoorbeeld de vergelijking van Aslan met Jezus). De boeken worden door bepaalde christelijke kringen met open armen binnen gehaald omdat het op een kinderlijke/begrijpelijke manier de boodschap van de Bijbel verteld (dit was ook Lewis bedoeling), andere kringen hebben de boeken uitgebannen omdat het vol staat met monsters, heksen etc.
Aan de andere kant kunnen ze best losgekoppeld worden van de christelijke achtergrond en als leuke fantasieboeken gelezen worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door TARAraboemdijee op 15-07-2005 18:27:59 ]
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 15 juli 2005 @ 17:03:16 #2
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_28835843


In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_28836371
Ik had hier pas al iets over gelezen. 'Het betroverde land achter de kleerkast' komt me zeer bekend voor. Maar ik weet niet waarvan. Het zal me wel voorgelezen zijn toen ik klein was. De herinnering was in ieder geval positeif. De rest ken ik niet. Normaal doen dergelijke films me niets, maar door de herinnering ga ik deze film zeker kijken.
pi_28836581
Dat is lang geleden. Ik heb als kind die boeken verslonden. Ik ga maar eens die trailer bekijken.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 17:34:35 #5
13250 Lod
Sapere aude!
pi_28836601
Ik ken de hele serie niet maar heb een voorstukje in de bioscoop gezien. Het zag er wel aantrekkelijk uit.
GNU Terry Pratchett
  vrijdag 15 juli 2005 @ 17:44:24 #6
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_28836828
C.S. Lewis was natuurlijk niet zomaar een christen maar één van de belangrijkste christelijke schrijvers van de vorige eeuw. Goed bevriend ook met die andere beroemde britse fantasyschrijver Tolkien.

Maar goed, de boeken, de stijl is een beetje zwaarder dan men tegenwoordig bezigt natuurlijk, de boeken zijn al een paar decennia oud tenslotte. Ze zijn wél goed te lezen en op twee (geloof ik) verhalen na redelijk losstaand, elk boek heeft andere hoofdpersonen.

Een verdiende klassieker en heerlijk om uit voor te lezen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 15 juli 2005 @ 17:52:12 #7
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_28836996
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 17:44 schreef Dagonet het volgende:Maar goed, de boeken, de stijl is een beetje zwaarder dan men tegenwoordig bezigt natuurlijk, de boeken zijn al een paar decennia oud tenslotte. Ze zijn wél goed te lezen en op twee (geloof ik) verhalen na redelijk losstaand, elk boek heeft andere hoofdpersonen.
De verhalen zijn inderdaad zover ik heb begrepen redelijk losstaand. Maar wat hoofdpersonen betreft komen de vier kinderen uit 'de Kleerkast' in in ieder geval 2 andere boeken nog weer terug. Jill en Eustaas in volgens mij 2 boeken. Ook hebben gebeurtenissen in het ene boek wel degelijk invloed op gebeurtenissen uit een ander boek.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_28837228
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_28837389
Don't hurry, be crappy!
  vrijdag 15 juli 2005 @ 18:13:31 #10
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_28837465
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 17:52 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

De verhalen zijn inderdaad zover ik heb begrepen redelijk losstaand. Maar wat hoofdpersonen betreft komen de vier kinderen uit 'de Kleerkast' in in ieder geval 2 andere boeken nog weer terug. Jill en Eustaas in volgens mij 2 boeken. Ook hebben gebeurtenissen in het ene boek wel degelijk invloed op gebeurtenissen uit een ander boek.
Mja, dat was m'n indruk de laatste keer dat ik ze las niet echt maar da's ook alweer een tijdje geleden en ik was afgeleid.
Net even gechecked en je hebt gelijk. Toch zijn ze losstaand goed te lezen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 15 juli 2005 @ 18:32:30 #11
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_28837904
quote:
Sorry, mijn fout. Als het goed is werken ze nu wel
quote:
De eerste is een tekenfilm
De tweede, derde en vierde is een voor TV gemaakte miniserie. (waarin 4 boeken behandeld worden). In hoeverre die de moeite waard is weet ik zo echt niet. Nog nooit gezien of iets van gehoord.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_28838621
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 18:32 schreef TARAraboemdijee het volgende:
De tweede, derde en vierde is een voor TV gemaakte miniserie. (waarin 4 boeken behandeld worden). In hoeverre die de moeite waard is weet ik zo echt niet. Nog nooit gezien of iets van gehoord.
Edon*kuch*key of andere peer*kuch*peer netwerken. :-P
Don't hurry, be crappy!
pi_28847181
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 18:32 schreef TARAraboemdijee het volgende:


De eerste is een tekenfilm
De tweede, derde en vierde is een voor TV gemaakte miniserie. (waarin 4 boeken behandeld worden). In hoeverre die de moeite waard is weet ik zo echt niet. Nog nooit gezien of iets van gehoord.
Ik heb ze wel gezien. en ze zijn zeker de moeite waard. (Wat wil je, gemaakt door de BBC!).
Ik vond het jammer dat de andere boeken nooit verfilmd waren.
The Lion the witch and the wardrobe is zowel als tekenfilm als gecombineerde met tekenfilmkarakters / reële karakters gemaakt.
pi_28851958
Ik heb ook alleen het eerste deel gelezen! Vond het wel erg leuk! Dus ga zeker de andere delen ook nog aanschaffen!
pi_28854985
Heb ze allemaal gelezen. Geweldige boeken.
Ik houd sowieso wel van Lewis.
Ik denk dat de narnia serie ook voor de kinderen van nu nog goed te lezen is, al vindt ik het meer voorleesverhalen eigenlijk.

Ik ga in ieder geval wél naar de film

edit: Ik denk trouwens dat het niet veel van het verhaal verpest om eerst "het neefje van de tovenaar" te lezen. Je mist dan niet het star wars verassingseffect of iets dergelijks.
Het enige wat "het neefje van de tovenaar" verraadt is volgens mij het onstaan van de lantarenpaal midden in het bos
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 16 juli 2005 @ 12:39:24 #16
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_28855162
En de kennismaking met Narnia dan? Val je er bij 'het neefje van de tovenaar' niet echt middenin? Terwijl in 'de Kleerkast' duidelijk een kennismaking met Narnia is dmv de vier kinderen.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_28855357
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 12:39 schreef TARAraboemdijee het volgende:
En de kennismaking met Narnia dan? Val je er bij 'het neefje van de tovenaar' niet echt middenin? Terwijl in 'de Kleerkast' duidelijk een kennismaking met Narnia is dmv de vier kinderen.
Het neefje van de tovenaar is het "scheppingsverhaal" van Narnia. Dus de kennismaking met Narnia is daar prima geregeld.
Zit wel een cool verhaal in over een appel
  zaterdag 16 juli 2005 @ 12:51:11 #18
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_28855395
lang geleden dat ik die boeken gelezen heb...en niet eens allemaal, zie ik nu...

goede herinneringen aan, misschien maar eens een mooie omnibus van kopen
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_28855526
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 12:51 schreef Abbadon het volgende:
lang geleden dat ik die boeken gelezen heb...en niet eens allemaal, zie ik nu...

goede herinneringen aan, misschien maar eens een mooie omnibus van kopen
Interessante reactie voor Appollyon
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 16 juli 2005 @ 12:58:36 #20
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_28855543
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 12:51 schreef Abbadon het volgende:
lang geleden dat ik die boeken gelezen heb...en niet eens allemaal, zie ik nu...

goede herinneringen aan, misschien maar eens een mooie omnibus van kopen
Zover ik weet is de omnibus er alleen in het Engels
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_28855620
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 12:58 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Zover ik weet is de omnibus er alleen in het Engels
Er is een hele mooie geillustreerde engelse omnibus waar ik wel eens verliefd mee in mijn handen gestaan heb.
Helaas heb ik een dure smaak
Het was zo'n grote, die net niet op je schoot kan liggen
  zaterdag 16 juli 2005 @ 17:37:03 #22
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_28862383
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_28862429
Ja, maar dat is niet die hele mooie
Ik lees sowieso liever Nederland, dus die hele mooie kopen zou ook stom zijn
Ik ben nu bezig met losse delen verzamelen. Zo'n rijtje losse delen staat ook best leuk op je plank
  zondag 17 juli 2005 @ 22:32:07 #24
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_28893659
zag in londen vorige winter een box met alle delen in pocketversie....5 pond...

niet gekocht omdat mijn tas vol zat...stom!

Ik heb ooit toen ik nog bij een kerk zat idd. de tekenfilmversie van the lion, the witch and the wardrobe gezien. Zit wel christelijke symboliek in, maar voor een niet-christen volgens mij onopvallend en niet-storend. Tolkien schrijft in essentie ook Christelijke elementen in zijn boeken. (herinnert zich een vreselijk taai artikel over didactische literatuur en mimesis in de vorm van fantasy literatuur waar veel over c.s. lewis werd gepraat)
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
  zondag 17 juli 2005 @ 23:08:27 #25
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_28894812
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 12:57 schreef freecell het volgende:

Interessante reactie voor Appollyon
ik word milder op mijn oude dag

er is inderdaad een omnibus in het engels zag ik, maar die ziet er niet zo mooi uit....misschien dat er straks met de film een mooie nieuwe versie uitkomt
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')