abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 14 juli 2005 @ 10:24:34 #1
909 Num
Núm dus!
pi_28793120
Weet iemand of het mogelijk is om als particulier in olie te beleggen?

Ik weet dat je bij de rabobank (http://www.rabobank.nl/info/execute/node?node_id=9) wel geld in een commodity note kan steken. Olie en gas nemen hierin echter maar 30% in. Goud en zilver 10%, agrarische producten ook 10% en de rest is koper, aluminium en nikkel. Niet echt alleen olie dus.

Bij robeco kan je in een energie fonds beleggen waar meerdere energiebedrijven in zitten. Maar dan investeer je dus in energiebedrijven en niet direct in olie.

Dus weet iemand of je ook direct in olie kan beleggen en bij welke bank dat dan kan? Alvast bedankt.
pi_28793715
De meeste olievelden zijn eigendom van oliemaatschappijen, dus met aandeeltjes koninklijke olie kom je een heel eind.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  donderdag 14 juli 2005 @ 10:54:36 #3
909 Num
Núm dus!
pi_28793904
Dat is dus volslagen onzin. De meeste olievelden (90% of zo) zijn in het bezit van staatsbedrijven zoals het Saudische Aramco (Of Amarco of whatever). Als je in Shell gaat investeren dan investeer je dus meer in de raffinage , de distributie en een klein beetje de eigen reserves.

Het moet op de een of andere manier mogelijk zijn om via futures of iets dergelijks te profiteren van de stijgende olieprijzen. Maar hoe?
pi_28797665
http://www.tkfutures.com/crude_oil.htm

Ik heb eigenlijk alleen maar amerikaanse beurzen kunnen vinden waar ze de olie futures verhandelen. De meeste handelssystemen die particulieren hier gebruiken hebben niet echt een ruime keuze in commodities. Bij de NYMEX in New York vindt veel van deze handel plaats.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 14 juli 2005 @ 18:01:19 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_28807609
Futures of CFDs
Ik heb veel in olie futures gehandeld via WHS en IB
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_28807662
http://www.peakoil.com/forum33.html

Hier hebben ze het er ook over.
pi_28810443
Denk je dat de olie prijs nog verder zal doorstijgen?
pi_28810469
Misschien heeft George Bush nog een adresje voor je...
pi_28810740
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 20:14 schreef Ontopic het volgende:
Denk je dat de olie prijs nog verder zal doorstijgen?
Ik denk van wel. Wat denk jij?
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_28810775
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 20:14 schreef Ontopic het volgende:
Denk je dat de olie prijs nog verder zal doorstijgen?
Afgaande op enkele analisten kunnen we komende winter de 75 dollar per vat raken.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  donderdag 14 juli 2005 @ 21:40:13 #11
909 Num
Núm dus!
pi_28812639
Ik denk dat er binnenkort misschien een dipje komt in de olieprijzen. Lijkt me een leuk moment om in te stappen. Maar ja dan moet je wel weten hoe en wat.

SeLand wat is een CFD, WHS en IB?

Basp1 dat is een internationaal forum. Het liefste doe ik het via een NL bank.
pi_28812753
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 21:40 schreef Num het volgende:
Ik denk dat er binnenkort misschien een dipje komt in de olieprijzen.
Waarom denk je dat?
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
  donderdag 14 juli 2005 @ 22:03:17 #13
909 Num
Núm dus!
pi_28813407
Dat denk ik omdat er altijd wel een dipje komt De trend is denk ik alleen maar omhoog.
pi_28821440
Het is momenteel zomer, wat betekent dat de prijzen relatief laag zijn, dus als je in wilt stappen zou ik het nu doen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_28823060
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 07:43 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Het is momenteel zomer, wat betekent dat de prijzen relatief laag zijn, dus als je in wilt stappen zou ik het nu doen.
Ja maar dan hebben we weer tropische stormen die in de golf van mexico huishouden. Wanneer er een filnke strom overheen trekt zie je dat ook meteen aan de prijzen.
pi_28828571
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 10:02 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja maar dan hebben we weer tropische stormen die in de golf van mexico huishouden. Wanneer er een filnke strom overheen trekt zie je dat ook meteen aan de prijzen.
Boeit niet, de trend is omhoog, en reken maar dat de de olieprijs de komende jaren door het dak gaat.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_28828887
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 13:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Boeit niet, de trend is omhoog, en reken maar dat de de olieprijs de komende jaren door het dak gaat.
De komende jaren zullen nog best meevallen in verhouding tot de jaren die daarna komen.
Er zit namelijk nog wel een klein beetje groei in het olie aanbod, maar de vraag neemt op dit moment wat sneller toe. Wanneer we over de olieipiek heen zijn dan gaat het pas echt sky high.
pi_28828936
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 13:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De komende jaren zullen nog best meevallen in verhouding tot de jaren die daarna komen.
Er zit namelijk nog wel een klein beetje groei in het olie aanbod, maar de vraag neemt op dit moment wat sneller toe. Wanneer we over de olieipiek heen zijn dan gaat het pas echt sky high.
Er wordt wereldwijd eigenlijk al jaren zo'n beetje hetzelfde opgepompt, ik geloof niet in groei die de olieprijs nog kan drukken, als je in wilt stappen moet je het nu doen, van de winter gaan we waarschijnlijk al naar ongekend hoge olieprijzen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:54:21 #19
79514 Ontopic
Odi et Amo
pi_28831379
Maar waar?
pi_28884227
Door middel van ABN's Turbo's op olie bijvoorbeeld.

http://www.abnamromarkets.nl/showpage.asp?N=0&Ne=10400000+10440000&locale=NLP
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  zondag 17 juli 2005 @ 16:13:08 #21
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_28884335
Stukje 'olie' op DFT, door Chiel Diercks :
quote:
Zijn olieprijzen op hun top?
door Chiel Diercks

11 juli 2005 - Een contraire visie
De prijzen van ruwe olie stegen afgelopen week tot boven de 60 dollar per vat en welk financiëel medium men ook volgt, overal wordt gewaarschuwd voor de desastreuze gevolgen die een verdere stijging voor de wereldeconomie kan hebben.

Tot nu toe zijn de economie en derhalve de beurzen zeer wel in staat geweest het hoofd te bieden aan de gestegen olieprijzen. De Amerikaanse beurzen wat minder dan de Europese, omdat olie nog steeds in dollars wordt afgerekend. Vanwege de sterke euro stegen de olieprijzen in euros procentueel niet zo sterk. De laatste tijd wordt door de terugval van de euro wel wat meer pijn geleden.

De Amerikaanse economie staat op een tweesprong. Als de olieprijzen verder stijgen, kan de economie stagneren. Als van de andere kant de olieprijzen dalen, kan de economie een krachtiger wind in de zeilen krijgen.

Zoals gewoonlijk is het oliekamp weer in twee partijen verdeeld, waarbij het kamp der verkondigers van verder stijgende olieprijzen momenteel de bovenliggende partij is. Ik behoor tot de onderliggende partij om redenen die ik zal proberen uit te werken.

Olieprijzen stijgen al jaren en de oliemarkt heeft waarschijnlijk de zorgen om tekorten en een onverzadigbare vraag al ingecalculeerd. En juist deze zorgen hebben de olieprijzen tot recordhoogten doen oplopen. Maar, zoals zo vaak te zien is, beginnen de krachten die de olieprijzen opstuwden ook weer in kracht af te nemen. De hoge olieprijzen hebben namelijk al geleid tot een afzwakking van de wereldeconomie, hetgeen tot nu toe door de oliemarkt buiten beschouwing wordt gelaten.

Er zijn momenteel vier fundamentele redenen om aan te nemen dat de prijsstijging van ruwe olie op zijn minst zal stagneren.
Op de eerste plaats neemt de vraag naar ruwe olie af, nu de economie trager begint te groeien. Het International Energy Agency verwacht dat de vraag dit jaar met maar 2,2 procent zal groeien, terwijl die in 2004 nog 3,4 procent was.

Op de tweede plaats produceren de Opec-landen nu bijna op volle capaciteit en de huidige productie overstijgt het oliegebruik, waardoor de voorraden groeien.

Derdens liggen de Amerikaanse commerciële oliereserves op het hoogste niveau van de laatste 6 jaar. Toen de stijging in de olieprijs duidelijk werd, breidden bedrijven vanzelfsprekend hun voorraden uit met als gevolg dat een ontwrichting aan de aanbodzijde lang niet zo'n invloed zal hebben als bijvoorbeeld 2 jaar geleden.

En op de vierde plaats is de Amerikaanse strategische oliereserve bijna volgestort zodat van aankopen door de Amerikaanse regering in de komende tijd geen sprake zal zijn.

Naast deze fundamentele redenen waarom de olieprijs de top heeft bereikt, zijn er natuurlijk genoeg onzekere factoren die deze fundamenten weer teniet kunnen doen. Geopolitieke ontwikkelingen, klimatologische verschijnselen - orkaan Dennis en voorspelde ijskoude winters - en de ontwikkeling van de Chinese economie. Van een zachte landing aldaar schijnt weinig sprake te zijn ondanks de pogingen van de Chinese regering, maar dit is al in de 60 dollar olieprijs verdisconteerd.

Maar wat het meest opvallende is, is het feit dat de oliemarkt zich gedraagt alsof de top is bereikt. Olieprijzen stegen niet ver door de 60 dollar-grens alvorens weer onder dit psychologisch belangrijke punt te duiken. En wat belangrijker is, de olieprijzen daalden tot onder de handelsbandbreedte van de week ervoor, wat vaak door trendvolgers wordt gezien als een neerwaartse ommekeer.

Daarbij komt nog de psychologie van de markt. Marktpraat volgt nu eenmaal de prijzen. Momenteel gaat alle aandacht uit naar factoren die de olieprijzen kunnen doen stijgen. Als olieprijzen ook maar enigszins dalen kan de marktpraat even gemakkelijk omslaan. Niets is makkelijker beïnvloedbaar dan de psyche van de handelaren, iets waarop de oliespeculanten steeds handig inspelen.

Voor de belegger betekent het dat, wanneer de olieprijzen inderdaad hun top hebben bereikt, er weer genoeg ruimte opwaarts ontstaat op de aandelenmarkt. Lagere olie- en benzineprijzen zijn tenslotte goed voor de economie en natuurlijk voor het consumentenvertrouwen.
Bron DFT

Waarom post ik dit eigenlijk, er zijn immers duizenden stukjes en ideëen over.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_29867777
quote:
Op zondag 17 juli 2005 16:08 schreef nostra het volgende:
Door middel van ABN's Turbo's op olie bijvoorbeeld.

http://www.abnamromarkets.nl/showpage.asp?N=0&Ne=10400000+10440000&locale=NLP
Kan je hier ook bij bijvoorbeeld Binck in handelen?

(Zal ze gelijk even mailtje sturen.)
pi_53277114
ik zie daar vanalles staan, maar vanaf welk bedrag kun je intstappen??
Vrijwilliger
  dinsdag 18 september 2007 @ 20:23:18 #24
189294 Bepsie
Smurf terreur.
pi_53280332
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 18:52 schreef RvdLinden het volgende:
ik zie daar vanalles staan, maar vanaf welk bedrag kun je intstappen??
Geen id.
Rape is such a bad word, lets call it surprisesex!!
pi_59306769
Interessant om dit artikel weer eens naar het oppervlak te sturen.

Krant van vanochtend kopte "Olie naar 250 Dollar".

Zijn er mensen van plan te gaan investeren? Ik wel, heb momenteel al opties Royal Dutch Shell die bijna 100% gestegen zijn en wil iets met olie futures gaan doen.
pi_59307749
Ik wacht even op het overnamebod op RDS en doe dan mijn aandelen van de hand, want koerstechnisch zal er tussentijds verder niks mee gebeuren, ben ik bang voor. Maar het dividend is best leuk ieder kwartaal
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_59310727
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 17:41 schreef Num het volgende:

[..]

Kan je hier ook bij bijvoorbeeld Binck in handelen?

(Zal ze gelijk even mailtje sturen.)
Geen probleem. Of het handig is weer iets anders. Die Turbo's olie zijn op future's. Google eerst hoe dat werkt voor je er geld in stopt.
pi_59311789
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 15:49 schreef JumpingJacky het volgende:
Ik wacht even op het overnamebod op RDS en doe dan mijn aandelen van de hand, want koerstechnisch zal er tussentijds verder niks mee gebeuren, ben ik bang voor. Maar het dividend is best leuk ieder kwartaal
Gek toch dat de koers van RDS achterblijft ten opzichte van de alsmaar stijgende olieprijs? En je kunt me niet vertellen dat het te wijten is aan de tumult in Nigeria, want dat is immers maar een klein deel van de totale activiteiten.
pi_59334675
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 18:19 schreef kortsluiting87 het volgende:

[..]

Gek toch dat de koers van RDS achterblijft ten opzichte van de alsmaar stijgende olieprijs? En je kunt me niet vertellen dat het te wijten is aan de tumult in Nigeria, want dat is immers maar een klein deel van de totale activiteiten.
Grootste probleem is gebrek aan stabiliteit bij RDS. Het is altijd wat en dat schrikt de belegger af.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 12 juni 2008 @ 15:33:38 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_59337384
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 18:19 schreef kortsluiting87 het volgende:

[..]

Gek toch dat de koers van RDS achterblijft ten opzichte van de alsmaar stijgende olieprijs? En je kunt me niet vertellen dat het te wijten is aan de tumult in Nigeria, want dat is immers maar een klein deel van de totale activiteiten.
1) Sommige landen waar oliemaatschappijen actief zijn romen de winsten af, dus hogere olieprijzen maakt vooral die regeringen rijk en slechts in mindere mate de oliemaatschappijen
2) Voor de downstreamactiviteiten is de hoge olieprijs een kost.
3) Kans op windfall profit tax neemt toe bij hogere olieprijs. Zij o.a. US presidentsverkiezingen. Oliemaatschappijen zijn een easy target voor populisten.
4) Kosten om olievoorraden aan te vullen (nieuwe velden ontdekken en ontwikkelen) stijgen explosief
5) Niemand weet wanneer de olie bubble knapt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 12 juni 2008 @ 18:03:51 #31
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_59341048
+1 Selang

Verder las ik in Fortune (of was het forbes) dat olie op 7 juli wel eens op zijn bek kon gaan. Dan zouden de VS namelijk stoppen met het opvullen van hun strategische reserves... (je moet wel uber-moedig zijn om olie te durven shorten).
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_59352865
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 15:33 schreef SeLang het volgende:

[..]


4) Kosten om olievoorraden aan te vullen (nieuwe velden ontdekken en ontwikkelen) stijgen explosief
Hier kan je ook iets mee doen. Zo kan je beleggen in bedrijven die hier geld mee verdienen. Nederlandse bedrijven zijn geloof ik alleen SBM Offshore en Fugro.

Fugro maakt een goede kans om opgenomen te worden in de AEX (nu AMX)
  vrijdag 13 juni 2008 @ 00:53:39 #33
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_59353103
Vopak...
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_59353380
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 00:53 schreef JimmyJames het volgende:
Vopak...
Maar of Vopak ook kan profiteren van een hogere olieprijs? Ik denk het eigenlijk niet, de vraag komt vooral van India en China en ik weet niet hoe ze daar aanwezig zijn?

In het westen zal de vraag door de hoge olieprijs alleen maar dalen. Minder vraag zorgt ook voor minder vraag naar opslagruimte. Wat wel een groeimarkt gaat worden voor Vopak is vloeibaar gas.
pi_59359822
Het is duidelijk dat de oliemarkt allerminst op zekerheden drijft, maar toch valt de ene analist na de andere over elkaar heen om te roepen dat de olieprijs over X aantal jaren verdubbelt. Zijn politici dan echt zo kortzichtig als dat het nu lijkt?

De macro-economische gevolgen zijn in zo'n situatie niet te overzien. In de tussentijd voeg ik, in mijn toch al gediversivieerde portefeuille, olie- en steenkoolbedrijven toe. Vooral steenkool gaat een grote rol spelen mijn inziens. Mijn aandelen Internation Coal Group zijn ook al 100%> gestegen en we zijn er nog lang niet.
pi_59359892
Zoek ook eens naar trackers. Er bestaan wat efts die helemaal in olie of een in een mandje van olie, gas, benzine en stookolie beleggen. Zo heb ik een tijdje mee gelift met de tracker op de dj energy index. Werkt als een trein en is goedkoop kwa beheer.
Als je nog geen ervaring hebt zou ik niet in futures gaan zitten. Veels te riskant werk. Ook turbo's vertrouw ik niet helemaal meer met die abn. Ze worden voor je het weet afgestopt als ze door de stoploss gaan. En als je een stoploss kiest ver bij de koers vandaan zijn ze naar mijn mening te duur.
  vrijdag 13 juni 2008 @ 14:45:19 #37
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_59363872
quote:
CS OIL: Full story on probable Saudi supply hike...
Oil now 134.80...Saudi Arabia is likely to propose a``sizeable'' increase in oil production at a June 22 meeting with consumers to lower prices, the Middle East Economic Survey said. The Saudi government considers that current prices threaten the global economy and hurt the long-term interests of oil producers, said the weekly newsletter based in Cyprus, citing Ibrahim al-Muhanna, an adviser to Oil Minister Ali al-Naimi. Al-Muhanna wouldn't comment on the possible actions to be taken by the kingdom, said MEES, which didn't cite the source of information for a likely production increase from Saudi Arabia.

The ``majority'' of additional production would come from Saudi Arabia's Khursaniyah oil field, which is expected to come on stream soon, MEES said. The country's oil production may rise to 10 million barrels a day, MEES said. The world's top oil exporter Saudi Arabia this week called for a meeting between oil producers, consumers and hedge funds on June 22 in Jeddah to discuss how to deal with soaring prices.
Bron http://iexredactie.beloggen.nl/pages/Topic.aspx?id=4312 (die het weer van anderen hebben)



Ik koop fugro als de bubbel barst.
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 13 juni 2008 @ 15:18:02 #38
174847 WallOfStars
Open Source Intelligence
pi_59364761
LOL,

SA heeft geen rpoductie capaciteit meer
Welcome Mr. President, How can we serve you,
pi_59391552
TVP
pi_59396052
Ér zijn verschillende mogelijkheden om te beleggen in Olie. Veel risico of weinig.

Pak je wat turbo's dan kan je leuk spelen. Goed kijken waar de technische lijnen liggen en daar valt dan flink wat uit te halen.

Als ik het goed heb heeft Blackrock een emissie lopen die in olie belegt. Erg interessant product wanneer je denkt dat olie stijgt/daalt om daarin te beleggen. Tevens 100% je inleg terug met 10% ( wel in 5 jaar ) - de kosten nog maargoed.

Beleggen in olie bedrijven kan ook. Ben persoonlijk geen fan van Shell, omdat het een traag aandeel is wat nauwelijks iets wil doen. Hangt al jaren tussen 20 en 30 euro en wil technisch amper iets doen. Ik schat dat 80% van de particulieren beleggers hierin ook 70+ zijn dus sellen zullen ze ook niet doen.

Lijkt me trouwens zelf niet handig om te beleggen in bedrijven die alleen profijt hebben van een hoge olieprijs maar als bedrijf zijnde weinig verder goeds doen. Dat gaat hoe dan ook een keer fout. Je kan dan beter gewoon in de grondstof zelf gaan beleggen als je toch verwacht dat het gaat stijgen. Bouw er wat zekerheidjes omheen, spreiding en het is een prima investering.
pi_59402013
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 22:13 schreef Drasss het volgende:
Ér zijn verschillende mogelijkheden om te beleggen in Olie. Veel risico of weinig.

Pak je wat turbo's dan kan je leuk spelen. Goed kijken waar de technische lijnen liggen en daar valt dan flink wat uit te halen.

Als ik het goed heb heeft Blackrock een emissie lopen die in olie belegt. Erg interessant product wanneer je denkt dat olie stijgt/daalt om daarin te beleggen. Tevens 100% je inleg terug met 10% ( wel in 5 jaar ) - de kosten nog maargoed.

Beleggen in olie bedrijven kan ook. Ben persoonlijk geen fan van Shell, omdat het een traag aandeel is wat nauwelijks iets wil doen. Hangt al jaren tussen 20 en 30 euro en wil technisch amper iets doen. Ik schat dat 80% van de particulieren beleggers hierin ook 70+ zijn dus sellen zullen ze ook niet doen.

Lijkt me trouwens zelf niet handig om te beleggen in bedrijven die alleen profijt hebben van een hoge olieprijs maar als bedrijf zijnde weinig verder goeds doen. Dat gaat hoe dan ook een keer fout. Je kan dan beter gewoon in de grondstof zelf gaan beleggen als je toch verwacht dat het gaat stijgen. Bouw er wat zekerheidjes omheen, spreiding en het is een prima investering.
Kan ik me wel in vinden.

Gisteren heb ik een boek gekocht van Simon A. Cohen, het heet 'Beleggen 2008'. Daarin geeft Cohen zijn visie op het jaar 2008 net als vele jaren daarvoor. Op zijn gebied is hij een expert te noemen en ook al heb ik het boek nog niet uit, het blijkt wel dat hij Shell als een van de grote kanshebbers bestempelt.

Ik verwacht er dus nog altijd veel van (koerstechnisch gezien) en moet nog gezegd worden dat Shell in juni 2007 al eens boven de 31 Euro piekte. Sowieso beleg ik niet in aandelen, maar opties, omdat die voor mij rendabeler zijn.
  woensdag 3 september 2008 @ 10:31:37 #42
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_61341626
quote:
[b]Op donderdag 12 juni 2008 18:03 (je moet wel uber-moedig zijn om olie te durven shorten).
Was ik maar zo moedig geweest
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_61342473
quote:
Op woensdag 3 september 2008 10:31 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Was ik maar zo moedig geweest
Zoals de afgelopen maand. Toen de meeste oliespeculanten behoorlijk op hun gat zijn gegaan toen de prijs van olie daalde.
pi_61349355
De ware kunst is niet voor niets weten wanneer te kopen en wanneer te verkopen.
pi_61350138
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 20:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Afgaande op enkele analisten kunnen we komende winter de 75 dollar per vat raken.
Ja en aan het begin van het jaar hadden ze het nog over 200 dollar per vat

En wij bij de pomp maar netjes 1,70 euro betalen straks want tja olie wordt duurder maar nooit goedkoper VOOR ONS!
pi_63056851
Lijkt me dus meer dan logisch dan men nu eens wat longs gaat pakken op de olie? Winter komt er weer aan..

1 nadeel is dat de economie nog niet gaat aantrekken zodat bedrijven minder olie nodig hebben. Maargoed kan het kwaad op om 60 doller per vat te gaan kopen en lekker te wachten totdat we weer op 120 staan bijv?
pi_63062636
quote:
Op woensdag 3 september 2008 16:17 schreef Ultralaser het volgende:

[..]

Ja en aan het begin van het jaar hadden ze het nog over 200 dollar per vat

En wij bij de pomp maar netjes 1,70 euro betalen straks want tja olie wordt duurder maar nooit goedkoper VOOR ONS!
je quote een post uit 2005
pi_63064066
Ik ben afgelopen vrijdag ingestapt. Toen de prijzen lekker laag stonden.
Ik denk dat het me ver zal brengen..


Ik heb getankt
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 9 november 2008 @ 09:07:48 #49
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63069184
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:46 schreef Drasss het volgende:
Lijkt me dus meer dan logisch dan men nu eens wat longs gaat pakken op de olie? Winter komt er weer aan..
Argument van niks.
Toename van verbruik in de winter is voorspelbaar en daar wordt al op geanticipeerd door in de zomer voorraden op te bouwen. Alles wat voorspelbaar is zit allang in de prijs verwerkt. Je denkt toch niet dat professionele handelaren van wie jij die olie koopt niet een vaag idee hebben van vraag en aanbod in zomer/ winter?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_63079086
Als je in olie wil beleggen, dan kun je dat denk ik het beste doen via exchange-traded funds:

http://www.morningstar.nl/nl/etf/article.aspx?lang=nl-nl&articleID=55955&categoryID=

Dit is een relatief goedkope methode en je kunt in de meeste liquide commodities beleggen (energies, base/precious metals etc).
pi_63079602
quote:
Op zondag 9 november 2008 09:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Argument van niks.
Toename van verbruik in de winter is voorspelbaar en daar wordt al op geanticipeerd door in de zomer voorraden op te bouwen. Alles wat voorspelbaar is zit allang in de prijs verwerkt. Je denkt toch niet dat professionele handelaren van wie jij die olie koopt niet een vaag idee hebben van vraag en aanbod in zomer/ winter?
dat mag dan wel zo zijn .. maar juist door huidige economische situatie zal het altijd een 'zeer' ruwe schatting zijn wat betreft voorraden op bouwen in de zomer. In het beste geval snijden ze wat in de supply van olie in de winter.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_63708295
Nee. Toestemming via forum@fok.nl

[ Bericht 95% gewijzigd door Five_Horizons op 02-12-2008 23:53:10 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 2 december 2008 @ 21:50:10 #53
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63709131
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:22 schreef meeuwis1 het volgende:
nu de olieprijs historisch laag staat,
De olieprijs staat juist historisch hoog
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_63711608
ik hoor dat olie op de betrekkelijk korte termijn onder de 50$ blijft.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 2 december 2008 @ 23:05:54 #55
862 Arcee
Look closer
pi_63711971
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:50 schreef SeLang het volgende:
De olieprijs staat juist historisch hoog
Ondanks dat-ie net $100 is gedaald in een paar maanden?

Maar historisch gezien nog wel idd, maar of dat wat zegt?
pi_63866532
Olie lijkt mij ook een goede investering, maar het is mij ook niet helemaal duidelijk hoe ik dat moet doen.

Futures vind ik te risicovol, graag hou ik zelf in de hand wanneer ik koop en verkoop. Ik wel wat gelezen over ETF's, en ik zie dat die via binck.nl verhandelt worden, maar er zijn veel verschillende en sommige lijken wel gekoppeld te zijn aan futures?

Ik ben op zoek naar een methode die erg sterk leunt op de olieprijs op dat moment en die op elk moment verhandelbaar is. Iemand een idee?
pi_63874422
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:50 schreef SeLang het volgende:

[..]

De olieprijs staat juist historisch hoog
Kun je hier wat meer over zeggen waarom?
Wat zou volgens jou wel een goed instapmoment zijn dan?
Zelf zit ik namelijk te denken om binnenkort een gedeelte van mijn beleggingen in een crude oil tracker te stoppen.
pi_63875121
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 11:52 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Kun je hier wat meer over zeggen waarom?
Wat zou volgens jou wel een goed instapmoment zijn dan?
Zelf zit ik namelijk te denken om binnenkort een gedeelte van mijn beleggingen in een crude oil tracker te stoppen.
als je over langere termijnen kijkt is de olieprijs nét lange tijd flink gestegen, tot zeer onrealitische prijzen.... feitelijk vanaf 2002 is een enorme prijsontwikkeling opgetreden die niet noodzakelijk gelijkloopt met een duidelijke stijging in de vraag naar olie of het ontbreken van anbod, maar vooal de indruk schijnt te wekken van een handels-effect

voor 2002 was de prijs voor middellange termijns-contracten gewoon ergens tussen de 20 en 35 dollar, en was deze stabiel rond die prijs sinds ongeveer 1986... dus ruim vijftien jaar..
op het hoogtepunt van de golfoorlog stond de olieprijs op een toendertijd zeer 'duur' gevonden 34 dollar

Olieprijs middellange termijnscontracten 1996 - 2008

olieprijsontwikkeling op de lange termijn

olieprijs-ontwikkeling vanaf 1970

ik denk dat het goed is te realiseren dat zulk een prijs minimaal een ondergrens zal zijn voor de olieprijs en als je wenst 'in te stijgen' in die markt zonder de noodzakelijke kennis je bij prijzen boven de 35 dollar nog steeds een behoorlijk risico loopt op verdere prijsdalingen, ipv van waarschijnlijk door jou voorziene prijs-stijgingen.

Natuurlijk kan je best 'geloven' dat de olieprijs steeds verder gaat stijgen, maar als je de afgelopen twintig jaar kijkt bleef de olieprijs zeer stabiel op een niveau tussen 20 en 30 dollar en het is onrealistisch te geloven alsof de olieprijs vervolgens opeens op de lange-termijn blijvend een soort van 'achtbaan-belegging' gaat worden (grondstoffen zijn dat nu juist eerder niet en kennen vooral een waarde als redelijk 'zekere' en waardevaste belegging en hebben/hadden eigenlijk altijd weinig waarde als speculatie-object... alhoewel de laatste twee jaren helaas het wel zo gebruikt is, wat echter in october juist die olie-speculanten ook vele miljarden verlies gekost heeft, wat overigens precies de reden was dat de olieprijs in september in twee dagen (direkt voor het aflopen van de october-shortcontracten) opeens 35 dollar omhoog schoot en vervolgens totaal ineenstortte)

[ Bericht 6% gewijzigd door RM-rf op 09-12-2008 12:26:05 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 9 december 2008 @ 12:27:08 #59
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63875299
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 11:52 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Kun je hier wat meer over zeggen waarom?
Wat zou volgens jou wel een goed instapmoment zijn dan?
Zelf zit ik namelijk te denken om binnenkort een gedeelte van mijn beleggingen in een crude oil tracker te stoppen.
Wat is een 'hoge' olieprijs en wat is een 'lage' olieprijs? $100? $50? $20? $5?

Olie is een pure speculatie. Het levert intrinsiek geen rendement op. Een vat olie is over 20 jaar nog steeds een vat olie en geen 2 vaten olie. In de tussentijd kost het alleen maar geld kwa opslag e.d. Wat je ervoor krijgt is puur wat de gek ervoor geeft. Daarom is het m.i. moeilijk om te zeggen wat een vat olie waard is en daarmee ook of het 'goedkoop' is of 'duur'. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een aandeel, wat gewoon een cash genererende asset is zodat je er concreet een waarde aan kunt hangen.

Op zichzelf is er niets mis met speculeren op het feit dat een ander misschien in de toekomst meer gaat betalen voor hetzelfde, maar de vraag is dan hoe je bepaalt op welke prijs je zou moeten kopen of verkopen als je niet weet wat de 'waarde' is. Je moet dus een kwantitatieve onderbouwing hebben waarom iets 'duur' is of 'goedkoop'. Een kwalitatief verhaaltje over toenemende vraag door China, India, blabla volstaat niet, want dat geeft je nog steeds geen indicatie wat de juiste prijs is.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_63877458
Bij aandelen ben je echter in grote mate afhankelijk van de grillen van een bedrijf. Kan het binnen de sector nog zo lekker gaan, blijkt het bedrijf waar je in zit slecht te presteren... Bedrijven voelen voor mij totaal niet transparant, je bent voor een deel overgeleverd aan de selectieve informatie die zij je aanleveren. Je had maar in Fortis gezeten, om maar wat te noemen! Of in de bancaire sector in het algemeen die er één grote puinhoop van hebben gemaakt.

Grondstoffen voelen voor mij veel transparanter. Uiteraard speelt ook daarbij sentiment een rol, maar in elk geval is ook die rol bekend en in te calculeren. De prijsontwikkeling is veel meer gegrond op grove macro-economische cijfers, internationale conflicten, vraag en aanbod en dergelijke. Bedrijven leunen veel sterker op cijfers die eerst door menselijk handen zijn gegaan en allerminst het doel hebben transparant te zijn.

Daarbij kan olie niet failliet gaan zoals een bedrijf dat wel kan, tenzij er uiteraard een technologische ontwikkeling komt die olie vervangt (die kans acht ik overigens klein op korte/middellange termijn). Olie heeft daarom op zijn minst een ondergrens en dat kun je van bedrijven niet met zekerheid stellen.

Daarbij kun je met redelijk zekerheid stellen dat de vraag naar energie enkel groter zal worden (dezelfde kanttekening van technologische ontwikkelingen daar gelaten, maar zoals gezegd, die acht ik nihil op korte / middellange termijn). Over het aanbod heb ik een minder stellige mening want dat is een stuk minder transparant, maar ook daarbij denk ik dat op korte termijn (een aantal jaren) het aanbod niet sterk zal toenemen.

Ben benieuwd wat jullie ervan denken!
pi_63878810
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 13:46 schreef Matjong het volgende:

De prijsontwikkeling is veel meer gegrond op grove macro-economische cijfers, internationale conflicten, vraag en aanbod en dergelijke.
waarmee verklaar jij de curve die opeens vanaf 2002 stijl omhoog ging, tot juli 2008 en an nóg harder ineen kukelt ...?
is dat verklaarbaar door pure vraag-en-aanbod-kwesties ...?

is de vraag naar olie opeens een kwart van wat hij in julie was? of het aanbod 400% gestegen...? dat is namelijk de prijsverandering...

en waarom was de prijsverandering in de periode 1986 - 2002 vergeleken met de laatste 5 jaar wél nihil... ondanks dat er toen een nog veel groter conflict speelde dat een groter deel van de oliereserves totaal lamlegde (eerste golfoorlog, zeker de eenvoudigst winbare oliereserve's van kuwayt)
quote:
Daarbij kun je met redelijk zekerheid stellen dat de vraag naar energie enkel groter zal worden
vraag naar energie wordt groter, maar het aandeel dat olie daarin inneemt daalt zeer rapide ..
zelfs met de ultiem lage prijs van olie in de boomende negentiger jaren is het percentage van de energievoorziening dat door olie geleverd wordt, steeds lager geworden...
in 2007 werd nog slechts 40% van de amerikaanse energiebehoefte door olie verzorgd. de IAE voorspelt voor de korte termijn dat het olieverbruik in de VS juist flink gaat dalen, terwijl an sich het energieverbruik wél blijft stijgen

overigens, als je overweegt te investeren, is deze PDF vast erg interssant... staan ook duidelijke grafieken over voorgaande winsten uit olieinvestereingen, vergelijkingen tussen olie, gas en andere commodities en bv het rendement van beleggingen in olie afgewogen tegen gewone aandelen uit de S&P index over de afgelopen jaren
http://www.energytomorrow.org/ViewResource.ashx?id=601
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_63979372
Er zijn tal redenen te noemen waarom de olieprijs naar mijn mening gestegen en gedaald is. Ik geef overigens toe, daar zit een stevig stuk sentiment in. Het is helaas lang niet allemaal gebaseerd op statistische gegevens, al geloof ik ook dat het sentiment in dit geval sterk samenhangt met bepaalde macro-economische ontwikkelingen.

Het lijkt me echter niet verstandig om te verzeilen in een discussie over welke kant de olie op gaat. Laten we het erop houden dat ik vrijwel dagelijks met olie te maken heb (overigens NIET vanuit een beleggerspersectief, misschien heb ik daarin een achterstand), en dat ik zo mijn mening heb over de ontwikkeling van de olieprijs. Maar zoveel mensen zoveel meningen, en dat geldt des te meer met olie: Het is zeer complex, en vermoedelijk is er niemand die zeker weet waar het heen gaat. En gezien deze complexiteit ben ik de laatste die zal beweren dat ik de waarheid wel in pacht heb...

Ik ga de PDF zeker even bekijken morgen, thanks!

Overigens, weet iemand welke tracker ik zou kunnen kopen als ik heel dicht wil blijven bij de stijgende of dalende oliekoers?
  dinsdag 2 juni 2009 @ 20:29:03 #63
258154 Madnesz
beurshandelaar
pi_69645192
Ik zie dat er hier al sinds 2005 een thread loopt met de vraag via welke broker je nu direct op de olieprijs kunt handelen.
Zelf ben ik inmiddels een half jaar actief op deze zeer bewegelijke markt, daarvoor verhandelde ik voornamelijk AEX-futures. Olie vind ik zelf interessanter omdat de olieprijs een direct resultaat is van de stemming over de wereld economie, niet alleen die van NL.

Ik handel spots via de broker forexyard. Je kunt daar op elk gewenst moment olie kopen (long) of verkopen (short). Omdat je met een leverage van 1:50 handelt gaat het lekker snel (dus wees voorzichtig!). Overigens kun je er ook goud en zilver verhandelen voor de geïnteresseerde.

Wil je mij bedanken voor deze tip? Maak dan een account aan via deze link, zodat ik een beloning krijg
Overigens lijkt het mij leuk om met verschillende olie handelaren een topic te beginnen om ideeën uit te wisselen, dit heb ik tot dusver nog nergens kunnen vinden...
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 2 juni 2009 @ 21:02:18 #64
862 Arcee
Look closer
pi_69646799
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 20:29 schreef Madnesz het volgende:
Overigens lijkt het mij leuk om met verschillende olie handelaren een topic te beginnen om ideeën uit te wisselen, dit heb ik tot dusver nog nergens kunnen vinden...
Open zelf een topic in Kredietcrisis of kijk eens in dit topic: Olietopic #11 - Prijs per vat rond de 50 dollar
  zaterdag 10 juli 2010 @ 13:31:58 #65
310065 blackgold
beleggen in olie
pi_83880766
beleggen in olie kan op eenvoudige wijze. Je kan aandelen aanschaffen bij kleine boorbedrijven. Deze bedrijven ontginnen de bron in samenwerking met de grondeigenaar en investering door partikuliere investeerders. Het minimum aandeel ligt rond de 15.000 a 20.000 $. Het rendement van de investering ligt rond de 2 % per maand. Dit is een "working interest" die aan de investeerders elk kwartaal wordt uitbetaald.
  zaterdag 10 juli 2010 @ 15:13:39 #66
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_83883400
Klinkt interessant, maar wat is het startpunt? Hoe vind je die bedrijven? Hoe weet je wat hun prestaties in het verleden zijn?
  † In Memoriam † zaterdag 10 juli 2010 @ 15:18:21 #67
230491 Zith
pls tip
pi_83883513
Al die kloons hier
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  zondag 11 juli 2010 @ 09:17:54 #68
310065 blackgold
beleggen in olie
pi_83907383
Hallo Slaschdotter3, ik investeer reeds sinds 2007 in olie en gasontginningen is de USA, en meer bepaald in Texas. Ik werk met een bedrijf dat een selectie maakt van nieuwe boorprojecten van verschillende boormaatschappijen. Deze boormaatschappijen verwerven de boorrechten "lease" van de grondeigenaren. Vooralleer er over gegaan wordt tot boren wordt er een uitgebreide studie van het ontginningsveld gemaakt, dit ook samen met alle beschikbare informatie van de omliggende ontginningen van andere bedrijven (dit is een publiek gegeven daar de maatschappijen de plicht hebben om deze gegevens te melden). De grondeigenaar geeft de ontginningsrechten aan de "Operator" en bekomt van de ontginningsresultaten een royalty die rond de 25 % ligt. De operator zoekt investeerders die mede aandeelhouders worden om de drillkosten te financieren. De investeerders bekomen een "Working Interest" op de ontginningsresultaten, dit in verhouding tot het geinvesteerde kapitaal in het project. De levensduur van een ontginning ligt tussen de 15 en 25 jaar, dit ook afhangkelijk van de technologieën die toegpast worden voor het ontginnen. De opbrengst van dergelijke investering draaid rond de 2 a 3 % per maand op je geinvesteerde kapitaal. Dit is natuurlijk afhankelijk van de schommelende marktprijzen. je mag er van uitgaan dat je investering gerecupereerd wordt na 3 a 4 jaar. De working interest wordt maandelijks of meestal driemaandelijks uitbetaalt, dit afhankelijk van de politiek van de verschillende bedrijven. De productie van de ontginning kan eenvoudig opgevolgt worden via de online gegevens van de operator en ook via de oficiële online paginas van de openbare instanties, je weet dus exact wat er geproduceert wordt. Het interessante aan deze investeringen is dat je zelf een keuze kan maken uit verschillende projecten en met kleinere bedragen kan investeren waardoor je ook je risico kan spreiden. Gezien de lange historiek van het ontginnen van olie en gas in deze regio is het risico nihil. De resultaten en historieken van de verschillnde projecten zijn beschikbaar. Je kan ook zelf ter plaatse gaan om de verschillende projecten te bezoeken en rechtstreeks contact hebben met de operators ( heb ik ook gedaan), op die wijze krijg je een duidelijk beeld van hoe het allemaal in zijn werk gaat. Indien je graag meer info wil laat me dit dan even weten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')