quote:
Geen van beide eigenlijk, of toch wel een beetje
Je hebt kerosines met additieven, zodat het vriepunt
lager zit, zodat het bij -60 graden nog steeds vloeibaar is. Speciaal voor vliegtuigen uiteraard. Kerosine heeft de eigenschap dat het octaan
getal hoger is dan diesel, maar voor een dieselmotor is is het octaangetal totaal irrelevant, omdat het een zelfsontbrandingsmotor is die juist baat heeft bij spontane ontbranding. Kerosine is beslist geen surrogaat voor diesel. Als je pure kerosine in je auto tankt, dan is de brandstofpomp binnen de kortste keren overleden, omdat kerosine vrijwel geen smering bevat. De motor zal er geen moeite mee hebben omdat die een eigen smering heeft (de motorolie), maar zal iets minder goed presteren dan diesel. Om het smeringsproblemeem van de brandstofpomp op te vangen zou je een pomp moeten gebruiken met eigen smering en oliereservoir net zoals een automotor dit ook heeft. Dit zul je in auto's doorgaans niet aantreffen, omdat het groter, complexer en daardoor duurder is.