Als de plaatjes het niet doen, dan staat mijn pc uit* Luis Buñuel (1900-1983)
BiografieIn 1900 werd
Luis Buñuel geboren in Calanda, Spanje. Z'n ouders waren rijke grondbezitters en zij geven hem een Joodse opvoeding. In 1925 verhuisde hij naar Madrid om daar te gaan studeren. Hij kwam daar in culturele kringen terecht en ontmoette daar Salvador Dalí. In deze culturele smeltkroes probeerde hij vanalles uit; schrijven, acteren in theaterstukken, lezen van poëzie, verkleden als een non en blinde mensen omver stoten. Inderdaad, toen al excentriek.
Zijn werkSamen met Salvador Dalí zette hij z'n eerste stappen in de filmwereld. Inmiddels was hij verhuisd naar Parijs. In 1929 maakten ze samen de meest geanalyseerde 17 minuten die ooit op film vastgelegd zijn,
Un chien Andalou en introduceerde zo het surrealisme in de filmwereld. De tongen kwamen nog meer los bij hun tweede film, de eerste van feature-length,
L'âge d'or. In 1932 besloot Buñuel zijn puur surrealistische periode met de korte documentaire
Las hurdes (Land Without Bread).
In 1932 brak hij met de surrealistische groepering en stopte voor lange tijd met het maken van films. Hij zei de filmwereld niet geheel gedag. Tot de Spaanse burgeroorlog werkte hij bij een Spaanse maatschappij als producer en daarna vertrok hij naar Hollywood. Daar kreeg hij echter geen voet aan de grond. Hij vertrok naar Mexico, waar hij z'n tweede carrière als regisseur zou beginnen. Zijn eerste film daar,
Gran Casino, flopte evenals de film die er op zou volgen. Daarna zou hij zijn belangrijkste film uit deze periode maken,
Los olvidados (The Young and the Damned), waarmee hij weer voet op internationale bodem kreeg. De film is een stuk conventioneler dan die uit z'n surrealistische periode, maar zoals in al z'n films zit er een typisch Buñuel moment in, de droomsequentie waar hij zijn surrealistische hart kan luchten. Tot 1964 zou hij 20 films maken in Mexico, varierend van kwaliteit. Naast
Los olvidados zijn
El,
Nazarín,
Viridiana en
El ángel exterminador aanraders.
Nadat het Mexicaanse studio-systeem in elkaar zakte en hij geen geld meer kreeg voor nieuwe projecten trok hij terug naar Europa en ging voornamelijk in Frankrijk films maken. Zijn focus kwam te liggen op de bourgeoisie en vooral de hypocrietheid daarvan. Het leverde fantastische satires met name zijn drie laatste films zijn daar treffende voorbeelden van, waarin ook het surrealisme weer prominenter aanwezig is. In deze periode werden drie van z'n films,
Tristana,
Le charme descret de la bourgeoisie en
Cet obscur object du désire, genomineerd voor een Oscar, waarvan de tweede hem ook in de wachtsleepte. Deze periode vestigde dan ook definitief de naam Luis Buñuel in de filmgeschiedenis.
Door zijn gehele oeuvre vormen een aantal thema's een rode draad. Religie is er één van. Hij was een overtuigd atheist. Opvallend is wel dat hij zich in sommige films vrij ontvankelijk op weet te stellen en meer open films rondom dit vraagstuk weet te maken, zoals
Nazarín, terwijl hij op andere moment duidelijk het shock-effect hanteert, o.a.
Viridiana waar verkrachting, necrofilie en de Katholieke Kerk nauw samen gaan. Andere thema's zijn mannelijk verlangen en de bourgeoisie.
Filmografie1.
Un chien andalou (1929) *
2.
L'âge d'or (1930) *
3.
Las hurdes (Land Without Bread) (1933)
4.
Gran Casino (1947)
5.
El gran calavera (The Great Madcap) (1949)
6.
Los olvidados (The Young and the Damned) (1950) *
7.
Susana (1951)
8.
La hija del engaño (Daughter of Deceit) (1951)
9.
Subido al cielo (Ascent to Heaven) (1952)
10.
Una mujer sin amor (A Woman without Love) (1952)
11.
El bruto (The Brute) (1953)
12.
El (This Strange Passion) (1953) *
13.
La ilusión viaja en tranviá (Illusion Travels by Streetcar) (1954)
14.
Abismuos de pasión (Wuthering Heights) (1954)
15.
Las aventuras de Robinson Crusoe (The Adventures of Robinson Crusoe) (1954)
16.
Cela s'appelle l'aurore (That is the Dawn) (1955)
17.
Ensayo de un crimen (Rehearsal for a Crime) (1955)
18.
El río y la muerte (The River and Death) (1955)
19.
La mort en ce jardin (Death in the Garden) (1956)
20.
Nazarín (1959)
21.
La fièvre monte à El Pao (Fever Rises in El Pao) (1959)
22.
La joven (The Young One) (1960)
23.
Viridiana (1961) *
24.
El ángel extermindor (The Exterminating Angel) (1962) *
25.
Le journal d'une femme de chambre (The Diary of a Chambermaid) (1964)
26.
Simón del desierto (Simon of the Desert) (1965)
27.
Belle de jour (1967) *
28.
La voie lactée (The Milky Way) (1969)
29.
Tristana (1970) *
30.
Le charme discret de la bourgeoisie (The Discreet Charm of the Bourgeoisie) (1972) *
31.
Le fantôme de la liberté (The Phantom of Liberty) (1974)
32.
Cet obscut objet du désir (That Obscur Object of Desire) (1977) *
De met een * gemarkeerde films zijn z'n belangrijksteInteressante linksSenses of Cinema"A paranoiac... like a poet, is born, not made."