abonnement Unibet Coolblue
pi_36717489
Ik neem aan dat jullie (veganisten) ook geen Mars en Snickers enzo eten? Aangezien daar eieren in verwerkt zijn.

Als dit bij iedereen al bekend was, heb ik niks gezegd.
  vrijdag 7 april 2006 @ 02:14:01 #203
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_36728402
Nou ja...
En wanneer dat eitje niet bevrucht word omdat er geen haan in de buurt is ?
Dan mag de mens toch best dat eitje eten immers in hoeverre is het dan vleeschelijk ?
En het kippetje mag lekker oud worden en een natuurlijke dood sterven.
Hoeft voor mij niet als kipfilet te eindigen want ben dan geen veganist maar dieren oppeuzelen nope.
Endus word het kippetje verder niet in haar leventje beknot en ik krijg toch me benodigde eiwitjes binnen ?!
(Redeneer ik dan als pescotariër in een thread voor veganisten )....

[ Bericht 6% gewijzigd door Tiesemans op 07-04-2006 14:18:18 ]
pi_36736749
Maar veganisten eten toch geen dierlijke producten?

[ Bericht 84% gewijzigd door Eveli op 07-04-2006 13:45:00 ]
  vrijdag 7 april 2006 @ 13:53:15 #205
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_36737359
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 13:34 schreef Eveli het volgende:
Maar veganisten eten toch geen dierlijke producten?
Is ook vandaar m'n billekoek smilie...
  zaterdag 8 april 2006 @ 00:43:37 #206
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_36756267
En centraal topic af
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_36757445
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 02:14 schreef Tiesemans het volgende:
Nou ja...
En wanneer dat eitje niet bevrucht word omdat er geen haan in de buurt is ?
Dan mag de mens toch best dat eitje eten immers in hoeverre is het dan vleeschelijk ?
En het kippetje mag lekker oud worden en een natuurlijke dood sterven.
Bevrucht worden ze niet, maar verder is het een wel erg utopische situatie die je daar schetst. Bij de eieren die je in de winkel koopt is dat zeker niet het geval. Die kippen eindigen gewoon in de soep, en bij uitkomen van de eieren (voor de fok van de legkippen) worden de mannetjes vergast of versnipperd.
pi_36757463
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 00:43 schreef Martijn_77 het volgende:
En centraal topic af
Daar ben je laat mee
pi_36757493
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 02:14 schreef Tiesemans het volgende:
Nou ja...
En wanneer dat eitje niet bevrucht word omdat er geen haan in de buurt is ?
Dan mag de mens toch best dat eitje eten immers in hoeverre is het dan vleeschelijk ?
En het kippetje mag lekker oud worden en een natuurlijke dood sterven.
Hoeft voor mij niet als kipfilet te eindigen want ben dan geen veganist maar dieren oppeuzelen nope.
Endus word het kippetje verder niet in haar leventje beknot en ik krijg toch me benodigde eiwitjes binnen ?!
(Redeneer ik dan als pescotariër in een thread voor veganisten )....
Ik neem aan dat je het zelf wel weet, maar veganisten doen het niet alleen om het doden van dieren te voorkomen. Maar om geen diervriendleijke producten te eten.

Wat veganisten drinken ook geen melk. En naar mijn weten komt er weinig leven uit melk
pi_36758437
Na een periode van 3 maanden vegan uitproberen ga ik morgen weer vis eten

Deze drie maanden waren leuk, leerzaam, maar natuurlijk veel te kort. Mijn reden om toch vis te eten is omdat het voor mij TE moeilijk is om vegan voedsel te vinden in bijv. een restaurant, of eigenlijk alles buiten huis (een weekend weg betekent honger). In anderen woorden: het beinvloed mijn solciale leven te veel.

Voordelen van vegan: je voelt je beter, leger (lege maag voel ik me beter bij), fitter, gezonder en hebt minder van het belachelijke 'even uitbuiken'-effect.

Voor degene die nu gaan schreewen dat het laf is om na 3 maanden 'op te geven': ik ben nooit vegan geweest, heb mezelf nooit vegan beschouwd en heb tegen niemand vermeld dat ik vegan zou zijn of worden. Het was puur even iets uitproberen...'
  zaterdag 8 april 2006 @ 12:14:06 #211
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_36762112
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 01:52 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Daar ben je laat mee
Had hem over het hoofd gezien
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_36765465
Welke veganisten hier zweren ook gelatine af?
pi_36767312
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 14:21 schreef Allochtoon het volgende:
Welke veganisten hier zweren ook gelatine af?
Gokje: Allemaal.
pi_36767944
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 15:45 schreef Toeps het volgende:

[..]

Gokje: Allemaal.
Ik ben van mening dat bepaalde veganisten (normatief) selectief (hypocriet) bepaalde producten juist niet mijden. Voornamelijk in het geval van gelatine en de productie van bepaalde medicijnen, fotopapier, films, snoep, en taarten.

Goed die beesten worden geslacht om hun vlees, maar is het bijproduct gelatine dan onmijdbaar? Die beesten sterven ook omdat er een behoefte aan gelatine is, en omdat het toevallig niet zo zichtbaar c.q. eetbaar aangeboden wordt is er minder kijk op en mag het. Waarom maakt men als veganist geen statement in deze?

Familiefoto's kunnen prima geschilderd worden door een kustenaar, danwel enkel op niet-fotopapier uitgeprint te worden middels een digitale camera. En wat is er mis met een goed boek, heb je geen films voor nodig. Dat iemand het downloaden van films loopt goed te praten is een beetje kinderachtig, neem dan een abbo op een filmzender. Er sterven dieren mede door de vraag naar gelatine, maar de drang naar vermaak over de rug van deze arme beesten is blijkbaar groter.

Wat betreft bepaalde medicijnen in capsule's; deze zijn vast ook in een andere vorm verkrijgbaar.
pi_36768160
De veganisten die ik ken hebben opzettelijk een digitale camera, en gebruiken bijvoorbeeld NuvaRing in plaats van de pil.
pi_36770076
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 16:14 schreef Allochtoon het volgende:

[..]

Ik ben van mening dat bepaalde veganisten (normatief) selectief (hypocriet) bepaalde producten juist niet mijden. Voornamelijk in het geval van gelatine en de productie van bepaalde medicijnen, fotopapier, films, snoep, en taarten.
Is dat je mening of je ervaring? De taart waar gelatine in zou zitten bevat sowieso wel ei, niet iets wat veganisten eten he. Veganisten die snoep met gelatine eten....mooie verhalen allemaal, maar waar sta je zelf? Ben je vleeseter, vegetarier of veganist?
pi_36780564
Wat zit er in fotopapier dan?

*pff, tuurlijk heeft elk verstandig mens een digtale camera ;-)
pi_36787992
Veganisten eten neem ik aan ook geen producten waar melkpoeder in zit, zoals hagelslag?
pi_36788152
Klopt. Pure hagelslag dus.
pi_36788338
Hm ok, lijkt me wel lastig om veganist te zijn. Je moet er dan dus ook op letten wat voor schoenen je koopt en dekbedden en kleding enzo. Ik hoop dat ik niet vevelend ben met mn irritante vragen, maar als je nou een auto wil kopen en dat ding heeft een leren stuur, koop je die auto dan ook niet?
pi_36788533
quote:
Op zondag 9 april 2006 12:24 schreef Eveli het volgende:
Hm ok, lijkt me wel lastig om veganist te zijn. Je moet er dan dus ook op letten wat voor schoenen je koopt en dekbedden en kleding enzo. Ik hoop dat ik niet vevelend ben met mn irritante vragen, maar als je nou een auto wil kopen en dat ding heeft een leren stuur, koop je die auto dan ook niet?
veganisten kopen gewoon geen auto
pi_36788955
Ik heb wel een auto, en volgens mij zit er niet echt leer in. Maar gezien de vervuiling etc van zo'n bak lijken die eventuele stukjes leer in een 2e-hands wagen toch het minste probleem
Kleding valt juist wel mee vind ik. Het enige lastige zou zijn als ik regelmatig pakken zou dragen. Die zijn meestal wel van wol, volgens mij. Schoenen: ja bent natuurlijk wel wat beperkt. Sport- en skateschoene zijn best wel vaak zonder leer, en wat nettere schoenen kun je bv ook wel kopen bij Vegetarian Shoes bv.
pi_36789082
quote:
Op zondag 9 april 2006 12:49 schreef arievleesboom het volgende:
Ik heb wel een auto, en volgens mij zit er niet echt leer in. Maar gezien de vervuiling etc van zo'n bak lijken die eventuele stukjes leer in een 2e-hands wagen toch het minste probleem
Kleding valt juist wel mee vind ik. Het enige lastige zou zijn als ik regelmatig pakken zou dragen. Die zijn meestal wel van wol, volgens mij. Schoenen: ja bent natuurlijk wel wat beperkt. Sport- en skateschoene zijn best wel vaak zonder leer, en wat nettere schoenen kun je bv ook wel kopen bij Vegetarian Shoes bv.
Of van ecco, wat meer te vinden in normale schoenenwinkels.
  zondag 9 april 2006 @ 14:15:35 #225
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_36791189
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 01:51 schreef arievleesboom het volgende:

[..]

Bevrucht worden ze niet, maar verder is het een wel erg utopische situatie die je daar schetst. Bij de eieren die je in de winkel koopt is dat zeker niet het geval. Die kippen eindigen gewoon in de soep, en bij uitkomen van de eieren (voor de fok van de legkippen) worden de mannetjes vergast of versnipperd.
Uhm ik doelde idd op kippetjes rondom het huis en in de tuin.
Die hele bio-industrie mag van mij platgegooid worden..
  zondag 9 april 2006 @ 14:21:30 #226
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_36791314
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 04:55 schreef McGry het volgende:
Na een periode van 3 maanden vegan uitproberen ga ik morgen weer vis eten

Deze drie maanden waren leuk, leerzaam, maar natuurlijk veel te kort. Mijn reden om toch vis te eten is omdat het voor mij TE moeilijk is om vegan voedsel te vinden in bijv. een restaurant, of eigenlijk alles buiten huis (een weekend weg betekent honger). In anderen woorden: het beinvloed mijn solciale leven te veel.

Voordelen van vegan: je voelt je beter, leger (lege maag voel ik me beter bij), fitter, gezonder en hebt minder van het belachelijke 'even uitbuiken'-effect.

Voor degene die nu gaan schreewen dat het laf is om na 3 maanden 'op te geven': ik ben nooit vegan geweest, heb mezelf nooit vegan beschouwd en heb tegen niemand vermeld dat ik vegan zou zijn of worden. Het was puur even iets uitproberen...'
Ik moet zeggen ik geniet zondermeer en steeds meer van de vegetarische kipnuggets, groeteburgers, spinazie rondo's en groenteballetjes en ga zo maar door. (merk :Tivall)
Vis eet ik amper omdat ik bijna zou zweren dat ik de ellende letterlijk proef welk opgeslagen zit in die vis.
Met andere woorden lekker stukje kabeljauw is lang geleden, vandaag de dag (meen ik) alleen nog doodstrijd te proeven. (Ja zelfs in de vissticks )
Ps om plantaardige vitamine B12 sneller dan normaal af te breken heb je voldoende vitamine C nodig voor tijdens of na het nuttigen van het product met plantaardige b12, kortom lekker fruit smikkelen.
Oe ennuh melk ??
Jakkes hoeft van mij niet meer terwijl ik vroeger liters zuipte van het spul.
Je kent het wel grote bak Smacks of Chocopops en dan half pak melk..
Nou ik heb het gehad met melk..
Alleen kwark en yogurt kan ik nog niet laten staan.. (is wat hey)
pi_36793535
quote:
Op zondag 9 april 2006 14:21 schreef Tiesemans het volgende:

[..]

Ik moet zeggen ik geniet zondermeer en steeds meer van de vegetarische kipnuggets, groeteburgers, spinazie rondo's en groenteballetjes en ga zo maar door. (merk :Tivall)
[quote]
;-) Om eerlijk te zijn heb ik niets van dat spul op. Ik woon niet in NL, en hier kun je al dat spul ook heel lastig vinden. Maar met 'alleen' groenten kun je ook zo lekker koken! Vooral als je een keer naar een toko gaat of zo: dat kun je zoveel nieuwe dingen en smaken kopen dat 'het missen van smaken' niet eens meer in je opkomt! (zo heb ik 'miso' ontdenkt, gefermenteerde soya-boon pasta uit japan, super lekker spul).
Vis eet ik amper omdat ik bijna zou zweren dat ik de ellende letterlijk proef welk opgeslagen zit in die vis.
Met andere woorden lekker stukje kabeljauw is lang geleden, vandaag de dag (meen ik) alleen nog doodstrijd te proeven. (Ja zelfs in de vissticks )
[/quote]
Misschien is het zwaar stom om dit hier te vermelden, maar ik heb dit gehele veganistische gebeuren nooit uitgeprobeerd omdat ik persé tegen het doden van dieren ben.. meer uit anti-bioindustrie / biologisch / voedings oogpunt...
quote:
Ps om plantaardige vitamine B12 sneller dan normaal af te breken heb je voldoende vitamine C nodig voor tijdens of na het nuttigen van het product met plantaardige b12, kortom lekker fruit smikkelen.
Omdat het allemaal zo interessant is heb ik ook een boekje gekocht (zie eerder). Daarin werd toch met heel veel nadruk vermeld dat je er niet van uit kan gaan dat je B12 binnenkrijgt door plantaardige voeding, en dat je dus écht suplementen moet slikken (dat is dan ook de enige die je nodig hebt).
quote:
Oe ennuh melk ??
Jakkes hoeft van mij niet meer terwijl ik vroeger liters zuipte van het spul.
Je kent het wel grote bak Smacks of Chocopops en dan half pak melk..
Nou ik heb het gehad met melk..
Alleen kwark en yogurt kan ik nog niet laten staan.. (is wat hey)
Melkproducten laten staan is eingelijk heel makkelijk: als je ze eenmaal een maand niet meer hebt gehad ben je al helemaal intolerant (tenminste in mijn geval). Ik hoef dus niet eens te denken of ik ze wel of niet neem, want mocht ik ze wel eten zit in meteen met veel spijt op de wc ;-)
D'r bestaat trouwens ook soya-melk, dat is echt lekker spul (ondanks dat de naam dat niet doet vermoeden). Soya-yoghurt is ook lekker (maar dat heb ik hier nog nooit kunnen vinden).
pi_36793881
Als je veganist bent uit solidariteit voor de natuur en dieren, moet je toch ook geen soja nemen? Ik zag er gisteren een nieuwsbericht van dat Greenpeace een enorme boot met soja hinderde om aan te leggen in de haven van Amsterdam omdat de soja in Brazilië wordt gewonnen door het wegkappen van enorme stukken oerwoud.
pi_36797786
quote:
Op zondag 9 april 2006 14:15 schreef Tiesemans het volgende:

[..]

Uhm ik doelde idd op kippetjes rondom het huis en in de tuin.
Die hele bio-industrie mag van mij platgegooid worden..
ok (duim omhoog plaatje)
pi_36797855
quote:
Op zondag 9 april 2006 15:45 schreef Eveli het volgende:
Als je veganist bent uit solidariteit voor de natuur en dieren, moet je toch ook geen soja nemen? Ik zag er gisteren een nieuwsbericht van dat Greenpeace een enorme boot met soja hinderde om aan te leggen in de haven van Amsterdam omdat de soja in Brazilië wordt gewonnen door het wegkappen van enorme stukken oerwoud.
'En dat alles om onze veestapel in Europa te voeren met goedkope soja, zodat Nederlanders een goedkoop karbonaadje bij Albert Heijn of een goedkope rookworst bij de HEMA kunnen halen,' zegt Hilde Stroot, campagneleider bossen Greenpeace Nederland.
pi_36798100
quote:
Op zondag 9 april 2006 12:54 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Of van ecco, wat meer te vinden in normale schoenenwinkels.
Ik kijk nu op http://www2.ecco.com/NL/SS2006/ , en tot nu toe is het leer voor en leer na.
pi_36809110
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 17:32 schreef arievleesboom het volgende:

[..]

Is dat je mening of je ervaring? De taart waar gelatine in zou zitten bevat sowieso wel ei, niet iets wat veganisten eten he. Veganisten die snoep met gelatine eten....mooie verhalen allemaal, maar waar sta je zelf? Ben je vleeseter, vegetarier of veganist?
Mening en ervaring. Overigens eet ik alles wat ik lekker vind ongehinderd door een bepaalde overtuiging.

Wat betreft de opmerking van iemand over het platgooien van de bioindustrie: zolang de overgrote meerderheid van de bevolking zich niet wil of kan bezighouden met het verzorgen van een mini-boerderij in de achtertuin zal dit weinig effect sorteren.
pi_36809506
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:28 schreef Allochtoon het volgende:

[..]

Mening en ervaring.
Mijn ervaring is anders.
quote:
Overigens eet ik alles wat ik lekker vind ongehinderd door een bepaalde overtuiging.
Ik had ook niet anders verwacht. Een typische reactie van een vleeseter die graag vegetariers/veganisten op 'hypocritie' wil betrappen, maar het verder niks interesseert.
pi_36811028
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:42 schreef arievleesboom het volgende:

Mijn ervaring is anders.
Dat kan.
quote:
Ik had ook niet anders verwacht. Een typische reactie van een vleeseter die graag vegetariers/veganisten op 'hypocritie' wil betrappen, maar het verder niks interesseert.
Typisch dat je er van uit gaat dat ik (alleen) vlees lekker vind. Je gebruikt de term 'vleeseter' bijna als een scheldwoord. Vegetariers c.q. veganisten zijn inderdaad veelal hypcriet, doch interesseert mij het leed van dieren wel degelijk.
pi_36813294
quote:
Op maandag 10 april 2006 00:45 schreef Allochtoon het volgende:


Typisch dat je er van uit gaat dat ik (alleen) vlees lekker vind.
Daar ga ik niet vanuit, en dat beweer ik ook nergens.
quote:
Je gebruikt de term 'vleeseter' bijna als een scheldwoord.
Nee, ik gebruik de term vleeseter niet als scheldwoord. Ik heb verder geen probleem met vleeseters in het algemeen. Dat hangt geheel van hun houding af (zoals bij alle mensen). Op jouw soort kots ik, dat wel.
pi_36816834
Mag je als veganist wel honing eten?
pi_36822995
quote:
Op maandag 10 april 2006 11:37 schreef _Henry_ het volgende:
Mag je als veganist wel honing eten?
Nee.
pi_36823114
jammer
pi_36823216
Het is een dierlijk product he....
pi_36830065
quote:
Op maandag 10 april 2006 08:17 schreef arievleesboom het volgende:

[..]

Daar ga ik niet vanuit, en dat beweer ik ook nergens.
Lees het nog maar een keer opdat je het begrijpt.
quote:
Nee, ik gebruik de term vleeseter niet als scheldwoord. Ik heb verder geen probleem met vleeseters in het algemeen. Dat hangt geheel van hun houding af (zoals bij alle mensen). Op jouw soort kots ik, dat wel.
Zonde van je kots, kan je de tuin een plezier mee doen.
pi_36830208
quote:
Het is een dierlijk product he....
Dit is een serieuze vraag: in hoeverre lijden de bijen onder de honingproductie? Leven ze anders dan als ze in het wild zouden leven?

[ Bericht 43% gewijzigd door Allochtoon op 10-04-2006 18:35:12 (foutje) ]
pi_36831769
quote:
Op maandag 10 april 2006 18:34 schreef Allochtoon het volgende:

[..]

Dit is een serieuze vraag: in hoeverre lijden de bijen onder de honingproductie? Leven ze anders dan als ze in het wild zouden leven?
Als je het zo bekijkt, zou wol ook geen probleem moeten zijn, aangezien niet scheren me ook niet goed lijkt voor schapen. Ik denk dat het meer om het weghalen gaat, maar ja ik ben geen veganist dus....
pi_36831886
quote:
Op maandag 10 april 2006 19:21 schreef Eveli het volgende:

[..]

Als je het zo bekijkt, zou wol ook geen probleem moeten zijn, aangezien niet scheren me ook niet goed lijkt voor schapen. Ik denk dat het meer om het weghalen gaat, maar ja ik ben geen veganist dus....
Ja dûh, de melkkoeien zullen ook niet prettiger leven als je het melk er niet uit haalt. Het gaat om het feit dat ze een ondiervriendelijk leven hebben om producten voor de mens te produceren.
pi_36841820
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:28 schreef Allochtoon het volgende:

Wat betreft de opmerking van iemand over het platgooien van de bioindustrie: zolang de overgrote meerderheid van de bevolking zich niet wil of kan bezighouden met het verzorgen van een mini-boerderij in de achtertuin zal dit weinig effect sorteren.
Dat kleine percentage veganisten zal de bioindustrie inderdaad 'niet platgooien', maar as je leeft op een manier waarvan je van mening bent dat het iets helpt, kan dat er ieder geval er voor zorgen dat je jezelf beter voelt. Naarnaast: alle kleine beetjes helpen.
quote:
Typisch dat je er van uit gaat dat ik (alleen) vlees lekker vind. Je gebruikt de term 'vleeseter' bijna als een scheldwoord. Vegetariers c.q. veganisten zijn inderdaad veelal hypcriet, doch interesseert mij het leed van dieren wel degelijk.
Mag ik vragen of deze interesse is terug te vinden in jouw levensstijl? En op welke manier zijn vegetariers/veganisten veelal hypocriet? (of gaat het om jouw gelatine-mening?)

Want zover klinkt de vleeseter die zich druk maakt om dierenleed toch nog net íets hypocrieter....
pi_36843755
quote:
Op maandag 10 april 2006 15:04 schreef Eveli het volgende:
Het is een dierlijk product he....
Ja ik begrijp het wel, hoewel ik het eigenlijk op het randje vind zitten... Het is niet alsof de bijen er veel hinder aan ondervinden.
  maandag 17 april 2006 @ 02:42:02 #246
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_37023901
quote:
Op zondag 9 april 2006 15:34 schreef McGry het volgende:

Omdat het allemaal zo interessant is heb ik ook een boekje gekocht (zie eerder). Daarin werd toch met heel veel nadruk vermeld dat je er niet van uit kan gaan dat je B12 binnenkrijgt door plantaardige voeding, en dat je dus écht suplementen moet slikken (dat is dan ook de enige die je nodig hebt).
[..]
Dude spuit nog een injectie in je bil..
En gooi je boekje weg want dat is echt flauwe kul.
Voeding als medicijn (Deltas) heet mijn boek(je) en gelet op de vele wetenschappelijk onderbouwde studies die er ter grondslag aan liggen kan ik me deze opmerking met 100% zekerheid permiteren evenals de auteur die het boek geschreven heeft..
Vitamine C bevorderd de omzetting c.q opname van plantaardige vitamine B12 & OOK IJZER wat van belang is voor mensen die veganist/vegetarisch wensen te leven.
En als jou boekje dat niet erkend fijn voor jou.
Niet iedereen heeft genetische problemen met zijn of haar B12 opname/verwerking althans ik niet in iedergeval mijn maagje incl b-12 omzettingssleutel werkt prima.
Het menselijk lichaam is niets voor niet een fantastische schepping.
Evenals de werking en interactie van vitamines en mineralen op elkaar.
Wil je trouwens best met het IBSN nummer om je oren slaan als je je doof wenst te houden.
Kun je nog wat opsteken naast al dat blinde "ik weet het altijd beter" gezwats van je.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tiesemans op 18-04-2006 02:48:22 ]
pi_37028362
Ja, verblijd ons eens met wat meer informatie. Op google vond ik nog niks inhoudelijks over dat boekje. Waar zou die plantaardige b12 in zitten?
pi_37030364
Ik zocht even mee met jullie kom ik dit tegen :
http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/

Deze man is 6 jaar lang mijn buurman geweest zie ik

Maar goed, misschien kun je hem mailen of in zijn online boek zoeken?

En nog meer info.

[ Bericht 18% gewijzigd door Blues op 17-04-2006 13:34:14 ]
pi_37030544
Dank je voor de link, maar dat werkje kende ik wel. De kwestie is dat Tiesemans juist iets heel anders beweert dan Post.
pi_37030573
quote:
Op maandag 17 april 2006 13:34 schreef arievleesboom het volgende:
Dank je voor de link, maar dat werkje kende ik wel. De kwestie is dat Tiesemans juist iets heel anders beweert dan Post.
Ja, dat begrijp ik... is dat niet altijd zo met dit soort studies en theorieën
pi_37030717
Hehe zeker
Al schijnt het boekje van Tiesemans de waarheid in pacht te hebben, i.t.t. Post.
  dinsdag 18 april 2006 @ 02:45:39 #252
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_37052431
Ok tijd voor duidelijkheid hey..... Voediing als Medicijn door Friedrich Bohlmann ISBN 90-243-7607-6

Een plantaardige bron voor B-12 is dus bijv (verse) Zuurkool.
(Waarbij gezegd moet worden dat je er wel regelmatig van dient te smikkelen om de plantaardige B12 op te nemen.)
De bacteriën die ervoor zorgen dat wittekool na een bepaalde tijd zuurkool word maken kleine (doch voldoende) hoeveelheden B-12 aan door het process van wittekool naar zuurkool.
En aangezien het menselijk lichaam maar een kleine hoeveelheid nodig heeft wordt ook door de kleine hoeveelheid die die bacteriën aanmaken al in een groot deel van de behoefte voorzien.
En dan het liefst rauw eten uiteraard voor optimale werking/hoeveelheid, maarja je moet ook wat over hebben voor je veganisme.
Trouwens ook met betrekking tot plantaardige IJzer bronnen heeft het boek nog enkele goede bronnen te melden zoals bloemkool,brocolli,Gierst ect ect..
pi_37052995
quote:
Op maandag 17 april 2006 02:42 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Voeding als medicijn (Deltas) heet mijn boek(je) en gelet op de vele wetenschappelijk onderbouwde studies die er ter grondslag aan liggen kan ik me deze opmerking met 100% zekerheid permiteren evenals de auteur die het boek geschreven heeft..
Zoals je me eerder vermelde wil je blijkbaar niets horen wat hier tegen in gaat, maar voor de mensen die wél geinteresseerd zijn in anderen werken:
Becoming vegan vermeld dat er tot nu toe té weinig wetenschappelijke informatie is om met zekerheid te kunnen onderbouwen dat je via plantaardige bronnen genoeg B12 binnen krijgt. Het feit dat er genoeg mensen rondlopen die zonder suplementen geen B12 problemen ontwikkelen geeft wetenschappelijk en/of statistisch gezien nog geen uitsluitsel
quote:
Dude spuit nog een injectie in je bil..
En gooi je boekje weg want dat is echt flauwe kul.
[...]
En als jou boekje dat niet erkend fijn voor jou.
[...]
Wil je trouwens best met het IBSN nummer om je oren slaan als je je doof wenst te houden.
Kun je nog wat opsteken naast al dat blinde "ik weet het altijd beter" gezwats van je.


Het enige wat ik probeer is waarvolle informatie toe te voegen. Als ik iets lees in mijn boekje, en het komt niet overeen met jouw boekje, dan lijkt het me nuttig om dit hier te vermelden. "Blind gezwats" is iets anders.

Buiten dat worden er vaak rond dit soort lastige situaties vaak meerdere onderzoeken mbt dezelfde zaken gedaan. Als de resultaten elkaar dan tegenspreken, wie heeft er dan gelijk? Je kan het positief, negatief of neutraal opvatten, en dat ligt dus ook aan de mening van de schrijver. Dit lijkt op een voorbeeld van zo'n situatie. Ik zeg niet dat 'mijn boekje' gelijk heeft, en ik zeg ook niet dat 'jouw boekje' ongelijk heeft, ik constateer alleen dat ze elkaar tegenspreken.
pi_37073105
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 02:45 schreef Tiesemans het volgende:

En dan het liefst rauw eten uiteraard voor optimale werking/hoeveelheid, maarja je moet ook wat over hebben voor je veganisme.
Een b12 pilletje vind ik eigenlijk wel zo makkelijk.
  woensdag 19 april 2006 @ 02:57:30 #255
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_37085405
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 05:14 schreef McGry het volgende:

[..]

Zoals je me eerder vermelde wil je blijkbaar niets horen wat hier tegen in gaat, maar voor de mensen die wél geinteresseerd zijn in anderen werken:
Becoming vegan vermeld dat er tot nu toe té weinig wetenschappelijke informatie is om met zekerheid te kunnen onderbouwen dat je via plantaardige bronnen genoeg B12 binnen krijgt. Het feit dat er genoeg mensen rondlopen die zonder suplementen geen B12 problemen ontwikkelen geeft wetenschappelijk en/of statistisch gezien nog geen uitsluitsel
[..]



Het enige wat ik probeer is waarvolle informatie toe te voegen. Als ik iets lees in mijn boekje, en het komt niet overeen met jouw boekje, dan lijkt het me nuttig om dit hier te vermelden. "Blind gezwats" is iets anders.

Buiten dat worden er vaak rond dit soort lastige situaties vaak meerdere onderzoeken mbt dezelfde zaken gedaan. Als de resultaten elkaar dan tegenspreken, wie heeft er dan gelijk? Je kan het positief, negatief of neutraal opvatten, en dat ligt dus ook aan de mening van de schrijver. Dit lijkt op een voorbeeld van zo'n situatie. Ik zeg niet dat 'mijn boekje' gelijk heeft, en ik zeg ook niet dat 'jouw boekje' ongelijk heeft, ik constateer alleen dat ze elkaar tegenspreken.
Hey hey hey... Je bedoelt het goed Bram !
Relax en laten we elkaar geen mietje noemen.
Jij doet je best om mensen te informeren ik ook.
Ok ?
Nou zoals Arie ook al zij in zijn laaste post laten we maar een B-12 pilletje nemen lol..
  zondag 4 maart 2007 @ 00:12:34 #256
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_46893774
Om dit topic maar weer eens omhoog te kicken.

Ik heb het boek Vegan Cupcakes Takes Over The World gekocht. Geniaal boek.. super goede recepten.
Wat heb ik gemaakt:



Lekkere taart gemaakt laatst voor mijn verjaardag.
2 laags, met daar tussen een chocoroom. Aan de buitenkant een chocoglazuurachtig iets, met hagelslag als versiering, krokante kaneeldingetjes en de letters met een suikerig iets. Echt super lekker. 100% plantaardig.... je hebt totaal geen ei of zuivel nodig om lekkere taarten te maken.

  zondag 4 maart 2007 @ 00:14:30 #257
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_46893839
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 02:45 schreef Tiesemans het volgende:
Een plantaardige bron voor B-12 is dus bijv (verse) Zuurkool.
(Waarbij gezegd moet worden dat je er wel regelmatig van dient te smikkelen om de plantaardige B12 op te nemen.)
Onzin.. zuurkool wordt gemaakt door melkzuurbacterien die erbij zitten. Geen b12 bacterien.

Gewoon lekker je supplementje nemen daarvoor of verrijkte producten.
pi_46894053
Oew heb je wat receptjes die je in dit topic kunt plaatsen?
Dat gebak ziet er namelijk wel erg lekker uit.

Ik ben niet vegetarisch of veganistisch maar heb koemelkallergie, en dus altijd op zoek naar lekkere recepten zonder zuivel.
  zondag 4 maart 2007 @ 01:27:41 #259
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_46895870
Cupcake
quote:
ingredienten: (voor 10 a 12 cupcakes)

1 kopje sojamelk
1 theelepel natuurazijn/appelazijn
3/4 kopje suiker
1/3 zonnebloemolie
1 1/2 theelepel vanille extract
1 kopje bloem (patentbloem had ik)
1/3 kopje cacao poeder
2 a 2 1/2 theelepels bakpoeder
1/4 theelepel zout (ik had iets meer gedaan)


Bereiding:

1: oven op 180 graden
2: sojamelk en azijn in kom goed mengen en even paar minuten opzij zetten
3: Daarna de suiker, olie en vanille extract erbij en goed opkloppen.
4: Dan in een aparte kom de bloem, cacao poeder, bakpoeder en zout bij elkaar doen en goed mengen met elkaar.
5: Doe 1 helft van het vaste mengsel bij de sojamelk-mengsel. En dan met een goede handmixer mengen. Gooi daarna de 2e helft erbij. Je krijgt een redelijk vloeibaar mengsel nu.
6: Doe deze in vormpjes.
7: Dan in de oven. En dan 20 minuten ongeveer erin.
Chocomousse
quote:
ingredienten:

1/2 kop margarine (wajang)
1/2 kop cacaopoeder
2 1/2 kop poeder suiker
3 eetlepels soyamelk
1 1/2 theelepel vanille extract

bereiding:

1) Margarine mixen met cacao. Doe dit met een mixer
2) Dan doe je de poedersuiker per 1/2 kopje erbij. En dan een beetje van de soyamelk (niet te veel doen)
3) Als alles gemixt is kan je er een beetje vanille extract bij doen en dit goed mixen. Goed opkloppen dus. 3 minuten met een handmixer.. 7 minuten met een vork)

Als de cupcakes afgekoeld zijn kan je dit er op spuiten met slagroomspuit.
De taart is ongeveer hetzelfde. Doe je voor 1 bodem 2x de cupcakedeegmix en dan in een taartbodem. Dan maak je 2 taartbodems. Met soyatoo slagroom (al eens zuivelvrije slagroom gehad? veel lekkerder dan gewone ) uit een pakje (je hebt ook spuitbussen) klop je het op met een mixer. Daar wat cacao doorheen. En eventueel wat agave siroop.. hoeft niet echt. Je krijgt iig een bruinige room. Dit smeer je op 1 van de taartbodem. Dan doe je de andere erop. Maak ook de chocomousse. Dat smeer je dan aan de zijkant van de taart en bovenop. Dan kan je het nog wat afwerken met hagelslag enzo. En dan heb je de taart uit foto 2 Eet smakelijk
pi_46899087
Superbedankt!!! Ik ga het zeker uitproberen.

De soyatoo slagroom ken ik... ik vind het idd prima te eten, maar wel voor kleine hoeveelheden.
Ik heb er een keer chocolademousse als toetje mee proberen te maken of baverois en dat vind ik dan toch minder, dan blijft de smaak van die soyatoo heel erg overheersen.

Is dat boekje een beetje makkelijk te verkrijgen??
  zondag 4 maart 2007 @ 20:31:06 #261
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_46917625
quote:
Op zondag 4 maart 2007 10:32 schreef p_iglet het volgende:
De soyatoo slagroom ken ik... ik vind het idd prima te eten, maar wel voor kleine hoeveelheden.
Ik heb er een keer chocolademousse als toetje mee proberen te maken of baverois en dat vind ik dan toch minder, dan blijft de smaak van die soyatoo heel erg overheersen.
Daarvoor is het idd niets. Deze mousse is lekker:
http://www.vegalicious.org/2006/11/28/awesome-chocolate-mousse/
Op die food log ook veel links naar vegan blogs met recepten e.d. Vind je dus genoeg lekkere recepten zonder zuivel.
quote:
Is dat boekje een beetje makkelijk te verkrijgen??
Ik heb het via bol.com. Duurt wel even en het is in het engels. Redelijk makkelijk engels. Hoewel sommige ingredienten ik eerst moet gaan vertalen.
pi_46918001
Thx, die chocomousse ga ik proberen.
Maar tofu??? wat voor soort moet ik dan hebben.. weet jij een geschikt merk ofzo?

Dat is dus iets dat ik normaal nooit gebruik. De overige dingen staan hier zelfs standaard in de kast.

engels is geen probleem, levertijd ook niet...
maar ik heb het niet zo op dingen helemaal vanuit amerika moeten laten komen.

ik ga eens uitgebreid neuzen in de vega recepten... nooit aan gedacht om het daar te zoeken.
Normaal pas ik zelf gewone recepten aan, maar dat wil toch niet altijd even goed.
  zondag 4 maart 2007 @ 21:18:33 #263
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_46919579
quote:
Op zondag 4 maart 2007 20:39 schreef p_iglet het volgende:
Thx, die chocomousse ga ik proberen.
Maar tofu??? wat voor soort moet ik dan hebben.. weet jij een geschikt merk ofzo?

Dat is dus iets dat ik normaal nooit gebruik. De overige dingen staan hier zelfs standaard in de kast.
Gewoon die van albert heijn. Zo een pak tofu. Dus 1 groot brok. Even wel eerst het vocht uit de tofu laten lekken en beetje eruit persen. Mag wel ietsje vochtig zijn.. maar er zit meestal veel vocht in opgenomen standaard.
quote:
engels is geen probleem, levertijd ook niet...
maar ik heb het niet zo op dingen helemaal vanuit amerika moeten laten komen.
Nee ik ook niet. Volgens mij heeft bol.com het uit engeland gehaald. Weet niet zeker.
  maandag 5 maart 2007 @ 06:58:55 #264
269 vats
Live life to the max!
pi_46931095
Ok je bent veganist en eet en drink niets dat van een dier vandaan komt. Je eet wel plantaardig. Denk je ook na over het feit dat heel veel dingen uit landen komen waar de mensen niet zo heel goed behandeld worden die werken aan jouw plantaardig eten? Of denk je er bij na dat voor de soja die jij allemaal naar binnen werkt hele regenwouden gekapt worden om die soja maar te kunnen verbouwen?

Dan blijkt ineens dat er niets mis is met een stukje vlees van de bio slager! Think about it!
  maandag 5 maart 2007 @ 07:09:15 #265
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_46931112
quote:
Op maandag 5 maart 2007 06:58 schreef vats het volgende:
Ok je bent veganist en eet en drink niets dat van een dier vandaan komt. Je eet wel plantaardig. Denk je ook na over het feit dat heel veel dingen uit landen komen waar de mensen niet zo heel goed behandeld worden die werken aan jouw plantaardig eten? Of denk je er bij na dat voor de soja die jij allemaal naar binnen werkt hele regenwouden gekapt worden om die soja maar te kunnen verbouwen?

Dan blijkt ineens dat er niets mis is met een stukje vlees van de bio slager! Think about it!
Dan wordt dat stukje vlees alleen maar erger, want als er door niemand vlees gegeten werd, is het helemaal niet nodig om die regenwouden te kappen. Voor die ene kilo vlees is namelijk vele kilo's plantaardig voedsel nodig, wat anders door de mens geconsumeerd zou kunnen worden in plaats van door een koe. Daar kunnen heel wat meer mensen van eten dan van dat vlees.

En dacht je nu echt dat het plantaardig voedsel wat nu voor de koeien nodig is opeens wel menslievend geproduceerd is?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  maandag 5 maart 2007 @ 10:48:17 #266
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_46933761
quote:
Op maandag 5 maart 2007 06:58 schreef vats het volgende:
Of denk je er bij na dat voor de soja die jij allemaal naar binnen werkt hele regenwouden gekapt worden om die soja maar te kunnen verbouwen?

Dan blijkt ineens dat er niets mis is met een stukje vlees van de bio slager! Think about it!
hahaha... wist je dat jouw stukje vlees zorgt voor vernietiging van de wereld? Jaja.. 18% van de uitstoot (meer dan auto's) van broeikasgassen is van de veeteelt!!!!

Think about it!!!

ps... de meeste soja word geteeld voor de dieren voor jouw vlees. Misschien zou je eerst je feitenkennis op een rijtje moeten hebben voordat je het ook maar durft te wagen zo een slecht bericht te plaatsen.

Trouwens worden ook door de grote veevoerverbouwers (grote multinationals) hele volksstammen met de harde hand verwijderd zodat daar weer gebied en regenwoud kan verdwijnen voor je veevoer.
  maandag 5 maart 2007 @ 12:56:58 #267
269 vats
Live life to the max!
pi_46937434
quote:
Op maandag 5 maart 2007 10:48 schreef TechXP het volgende:

[..]

hahaha... wist je dat jouw stukje vlees zorgt voor vernietiging van de wereld? Jaja.. 18% van de uitstoot (meer dan auto's) van broeikasgassen is van de veeteelt!!!!

Think about it!!!

ps... de meeste soja word geteeld voor de dieren voor jouw vlees. Misschien zou je eerst je feitenkennis op een rijtje moeten hebben voordat je het ook maar durft te wagen zo een slecht bericht te plaatsen.

Trouwens worden ook door de grote veevoerverbouwers (grote multinationals) hele volksstammen met de harde hand verwijderd zodat daar weer gebied en regenwoud kan verdwijnen voor je veevoer.
ligt er maar net aan waar je je vlees vandaan haalt he. Koop je bio slager vlees dan heeft dat niets te maken met zuid amerika. Ja koop je goedkoop vlees dan heb je gelijk, maar koop je eerlijk vlees dan niet.
pi_46938167
ik ben vegetarier/veganist vanaf mn 8e levensjaar. ben 178 lang, gezond gewicht en kerngezond zover ik weet. af en toe een eitje, peulvruchten, soja of tofu, net waar ik zin in heb.

je lichaam geeft namelijk vanzelf wel aan wanneer je bepaalde voeding nodig hebt;) lichaam van een veganist went aan de kleine hoeveelheden B12 en stelt zich erop in. slikken is overbodig.
  maandag 5 maart 2007 @ 13:28:21 #269
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_46938423
quote:
Op maandag 5 maart 2007 12:56 schreef vats het volgende:
ligt er maar net aan waar je je vlees vandaan haalt he. Koop je bio slager vlees dan heeft dat niets te maken met zuid amerika. Ja koop je goedkoop vlees dan heb je gelijk, maar koop je eerlijk vlees dan niet.
Je mag best denken dat 'bio slager' vlees goed en perfect is.... dat recht heb je.
  maandag 5 maart 2007 @ 14:42:27 #270
269 vats
Live life to the max!
pi_46940915
quote:
Op maandag 5 maart 2007 13:28 schreef TechXP het volgende:

[..]

Je mag best denken dat 'bio slager' vlees goed en perfect is.... dat recht heb je.
net als dat jij het recht hebt te denken goed bezig te zijn voor deze wereld.....
  maandag 5 maart 2007 @ 15:09:25 #271
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_46941842
quote:
Op maandag 5 maart 2007 14:42 schreef vats het volgende:
net als dat jij het recht hebt te denken goed bezig te zijn voor deze wereld.....
Ik denk het niet. Ik weet het... ondersteund door de VN rapporten
  maandag 5 maart 2007 @ 15:45:29 #272
147271 fuckbuddy
Ken sent me
pi_46943111
Ik kan en wil ook niet zonder vlees bijvoorbeeld.

Een lekkere ossehaas met fois gras vind ik echt heerlijk...
Maar ook een oridinair lekker balletje gehakt bij de piepers geven je eten die boost....

Eten zonder vlees kan af en toe, maar in 99 van de 100 wil ik een stuk vlees op mijn bord.
Of kip
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:40 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
pi_46952225
Er zijn gewoon vleesvervangers die eruit zien als vlees, zo ruiken, zo smaken en zo voelen maar het gewoon niet zijn. Wat maakt het dan uit of je echt vlees eet of de vervanger?
  dinsdag 6 maart 2007 @ 06:22:15 #274
269 vats
Live life to the max!
pi_46964926
quote:
Op maandag 5 maart 2007 19:40 schreef Eveli het volgende:
Er zijn gewoon vleesvervangers die eruit zien als vlees, zo ruiken, zo smaken en zo voelen maar het gewoon niet zijn. Wat maakt het dan uit of je echt vlees eet of de vervanger?
wat een onzin.. eet vlees of eet geen vlees... maar geen nep zooi.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 06:22:48 #275
168752 Carolyne1575
Rookworst zonder R is ookworst
pi_46964927
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 15:52 schreef dutch-mamma het volgende:
Omdat er toch behoorlijke verschillen zijn tussen vegetariërs en veganisten, is hier een speciaal veganisten-hoekje.
Succes ermee!
Creationists eagerly seek a gap in present-day knowledge or understanding. If an apparent gap is found, it is assumed that God, by default, must fill it
  dinsdag 6 maart 2007 @ 07:04:44 #276
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_46964993
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 06:22 schreef Carolyne1575 het volgende:

[..]

Wat is er zo lachwekkend aan?
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 07:05:52 #277
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_46964995
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 06:22 schreef vats het volgende:

[..]

wat een onzin.. eet vlees of eet geen vlees... maar geen nep zooi.
Ik eet wel vlees, maar af en toe een vega-burger of een vega-rookworst is net zo goed te doen en beter dat dan elke dag een matig stukje vlees, niet waar?..
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 07:07:47 #278
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_46964998
quote:
Op maandag 5 maart 2007 13:20 schreef nanou het volgende:
ik ben vegetarier/veganist vanaf mn 8e levensjaar. ben 178 lang, gezond gewicht en kerngezond zover ik weet. af en toe een eitje, peulvruchten, soja of tofu, net waar ik zin in heb.

je lichaam geeft namelijk vanzelf wel aan wanneer je bepaalde voeding nodig hebt;) lichaam van een veganist went aan de kleine hoeveelheden B12 en stelt zich erop in. slikken is overbodig.
Is eieren eten niet non-vegan?..

(sorry voor de losse reacties, had geen zin om het allemaal in een ding te pleuren).
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 07:08:57 #279
269 vats
Live life to the max!
pi_46965002
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 07:05 schreef OFfSprngr het volgende:

[..]

Ik eet wel vlees, maar af en toe een vega-burger of een vega-rookworst is net zo goed te doen en beter dat dan elke dag een matig stukje vlees, niet waar?..
ik eet ook niet dagelijks vlees, maar ga niet een of andere nep burger kopen. Dan zorg ik wel dat ik gewoon met groenten, fruit, noten enz aan mijn dagelijkse dosis gezond kom. Ik heb het niet op nep.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 07:49:49 #280
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_46965165
Nep, tja, wat is nep, ik vind een groenteburger niet nep, dingen zijn best lekker ook, mij gaat het erom dat ik liever met wat nep-vlees een impact maakt dan helemaal niet.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 10:16:08 #281
147271 fuckbuddy
Ken sent me
pi_46967203
quote:
Op maandag 5 maart 2007 19:40 schreef Eveli het volgende:
Er zijn gewoon vleesvervangers die eruit zien als vlees, zo ruiken, zo smaken en zo voelen maar het gewoon niet zijn. Wat maakt het dan uit of je echt vlees eet of de vervanger?
Doet me een beetje denken aan het "schuifkaas verhaal" die mijn opa vertelde als ie weer eens met zijn oorlogsverhalen kwam.

Bij ons thuis was het woord "schuifkaas" een normaal begrip al heb ik het product nooit op. Kaas was altijd al een duur product en het verhaal ging in het gezin dat onze vader ook zo zuinig was dat hij schuifkaas op zijn brood deed. Dit was een schijfje kaas dat van voren smal was en van achteren dikker zodat het eruit zag als een spie. Het liep dus taps toe. Je behoorde de kaas op een dubbele snee, dus een boterham te leggen met de dikke zijde naar voren. Als je hapte dan gleed de kaas door zijn vorm naar voren en at je dus enkel brood. Als de kaas in z'n geheel naar voren geschoven was en je de boterham zonder iets op had, dan legde je de kaas op een volgende boterham en begon van voren af aan.

Oftewel jezelf neppen
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:40 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
pi_46970247
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 06:22 schreef vats het volgende:

[..]

wat een onzin.. eet vlees of eet geen vlees... maar geen nep zooi.
Hoezo? Het is toch een mooie uitkomst als je vlees wel lekker vindt, maar het uit principe niet wilt eten?
pi_46973075
het wordt ook nep vlees genoemd om het laagdrempeliger voor vleeseters te maken om van het vlees af te stappen en te ervaren dat je zonder vlees ook lekker en voedzaam kan eten.
Het is dus gewoon marketing deze term.
Anders werd het uiterlijk ietsje anders gemaakt: geen ronde hamburgervorm maar en een ander woord voor een kikkererwten uien groenten soja hulseltje verzonnen.

Ik zie die dingen als makkelijke vervangers om aan je voeding te komen. zoals een ander zeker naar een kant en klaar maaltijd kijkt ofzo.
Er is zoveel creatiefs te bedenken om lekker en voedzaam en met goede combies te eten

nepvlees
vleesvervanger
part time vegetarier
  dinsdag 6 maart 2007 @ 15:50:48 #284
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_46977919
Had laatst boterhamworst gekocht van Red wood. Smaakt precies zoals de vleesvariant ervan (zo ver ik het me herinner), maar deze is vegan. Dus 100% plantaardig!
  dinsdag 6 maart 2007 @ 23:21:11 #285
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_46997360
Dat klinkt wel interresant, al heb ik tijden niets meer kwa vlees als beleg gebruikt, wel kaas.
Als ik vlees haal, haal ik eigenlijk alleen nog maar bio, al is de keuze bij de snackbar, pizzas en chinees helaas niet te maken.

Zijn er eigenlijk bio-pizzas en bio-snacks?
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 23:29:21 #286
168752 Carolyne1575
Rookworst zonder R is ookworst
pi_46997763
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 06:22 schreef Carolyne1575 het volgende:

[..]

Ik vind veganisten gewoon altijd erg lachwekkend
Creationists eagerly seek a gap in present-day knowledge or understanding. If an apparent gap is found, it is assumed that God, by default, must fill it
  dinsdag 6 maart 2007 @ 23:33:00 #287
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_46997930
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 23:21 schreef OFfSprngr het volgende:
Dat klinkt wel interresant, al heb ik tijden niets meer kwa vlees als beleg gebruikt, wel kaas.
Als ik vlees haal, haal ik eigenlijk alleen nog maar bio, al is de keuze bij de snackbar, pizzas en chinees helaas niet te maken.

Zijn er eigenlijk bio-pizzas en bio-snacks?
Ja hoor. Moet je in de natuurwinkel kijken voor die pizza's. Of zelf maken

Overigens heeft vetara biologische veganistische kroketten. Smaken ook gewoon als kroketten zoals ik me herinner. Vetera kan je geloof ook bij bepaalde supermarkten verkrijgen. En anders heb je iig vegetarische producten van good bite, die voor zover ik weet niet veganistisch zijn, maar is wel een stuk beter dan dat men vleesvarianten koopt. Weet niet of good bite biologisch is. Vetera geloof wel alles.

Aanbod van plantaardige/vegetarische producten wordt vind ik ook wel steeds meer.. ook in de supermarkten. Denk doordat mensen ook wel bewuster gaan eten.. vooral dan voor gezondheid, maar dat is toch beter dan dierlijke producten.

oja.. AH heeft trouwens een veganistische pizza. Pizza marinara oid.. is wel lekker voor een keertje.. maar zit niet veel op.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 23:33:45 #288
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_46997963
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 23:29 schreef Carolyne1575 het volgende:
Ik vind veganisten gewoon altijd erg lachwekkend
We hebben dan ook een geweldige dosis zelfspot en humor.. logisch dat je om ons lacht
pi_47007361
Vraagje aan de veganisten: Stel je voor, het lukt de Partij voor de Dieren om aan de macht te komen, en ze schaffen uiteraard direct de bio-industrie af. Wat zou er volgens jullie moeten gebeuren met de enorme veestapel die ons land rijk is?

Loslaten in de vrije natuur? Zeg dan maar dag tegen je tuin. En vervolgens zullen alle loslopende dieren ook alle gewassen van de boeren opeten, zodat we uiteindelijk toch weer gedwongen zullen moeten overstappen tot het eten van vlees?...

Hoe zien jullie dat?
pi_47007587
Zelf ben ik dermate verzot op kaas en vlees dta ik van veganisme érg verdrietig zou worden, maar het valt me wél op dat de twee veganisten die ik ken allebei mensen zijn die in blakende gezondheid lijken te verkeren, inclusief stralende, blozende wangetjes.
Ook niet zo gek als je bedenkt hoeveel kilo's groenten, fruit en gezonde bruine boterhammen ze over het algemeen wegwerken.
Ik moet de eerste bleke, grauwe veganist met ondergewicht nog ontmoeten..
Stiekem ben ik er wel een beetje jaloers op, maar ook weer niet zó jaloers dat ik er mijn zachte geitenkaasjes en gestoofd rundvlees voor wil laten staan.
Maar kaas bij een gezellig Hollands kaasboertje vandaan en biologisch vlees is minder slecht dan fabrieksspul van de supermarkt. Toch? Tóch?
pi_47007620
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 10:19 schreef mAst3rb33r het volgende:
Vraagje aan de veganisten: Stel je voor, het lukt de Partij voor de Dieren om aan de macht te komen, en ze schaffen uiteraard direct de bio-industrie af. Wat zou er volgens jullie moeten gebeuren met de enorme veestapel die ons land rijk is?
Het zou mooi zijn als we dan als de sodemieter biefstukjes en varkenslapjes voor dertig cent per kilo weg konden werken tot de boel op was, zodat we daarna op duurzame voet verder kunnen! Maar dat zal niet zo gauw gebeuren, vrees ik
pi_47008215
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 10:19 schreef mAst3rb33r het volgende:
Vraagje aan de veganisten: Stel je voor, het lukt de Partij voor de Dieren om aan de macht te komen, en ze schaffen uiteraard direct de bio-industrie af. Wat zou er volgens jullie moeten gebeuren met de enorme veestapel die ons land rijk is?

Loslaten in de vrije natuur? Zeg dan maar dag tegen je tuin. En vervolgens zullen alle loslopende dieren ook alle gewassen van de boeren opeten, zodat we uiteindelijk toch weer gedwongen zullen moeten overstappen tot het eten van vlees?...

Hoe zien jullie dat?
In totaal worden er zo'n 500 miljoen bio-dieren per jaar geslacht.
Mijn eerste ingeving is om alles heel efficiënt op te maken. Desnoods stuur je het naar een land als Sudan. Het is niet fijn om beesten te moeten doden, maar ik denk wel dat veel er al heel erg slecht aan toe zijn. Zo'n maatregel geldt nooit linea recta. Een bedrijf als McDonalds zal vooraan staan bij de verkoop van de laatste bulk.

Tweede idee: zoveel mogelijk beesten onderbrengen bij ecologische boeren. Een bio-boer kan er heus wel een paar kippen bij hebben. Hoewel: sommige beestjes zullen zo getraumatiseerd zijn, dat ze niet meer bij andere kippen kunnen zijn. Ik weet niet hoe realistisch dat idee is. Dierenpsychologen aannemen gaat me net iets te ver.

Vrijlaten in de natuur wordt lastig. Veel dieren kunnen zich niet zelf redden.

Lastig probleem.
pi_47008925
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 10:28 schreef minilotje het volgende:
Zelf ben ik dermate verzot op kaas en vlees dta ik van veganisme érg verdrietig zou worden, maar het valt me wél op dat de twee veganisten die ik ken allebei mensen zijn die in blakende gezondheid lijken te verkeren, inclusief stralende, blozende wangetjes.
Ook niet zo gek als je bedenkt hoeveel kilo's groenten, fruit en gezonde bruine boterhammen ze over het algemeen wegwerken.
Ik moet de eerste bleke, grauwe veganist met ondergewicht nog ontmoeten..
Stiekem ben ik er wel een beetje jaloers op, maar ook weer niet zó jaloers dat ik er mijn zachte geitenkaasjes en gestoofd rundvlees voor wil laten staan.
Maar kaas bij een gezellig Hollands kaasboertje vandaan en biologisch vlees is minder slecht dan fabrieksspul van de supermarkt. Toch? Tóch?
Ik ken zelf niet zoveel veganisten. Ik sprak laatst met iemand die verkondigde dat veganisten in de loop van de tijd een typisch hoofd krijgen. Don't know if that's a good thing...

Als je echt denkt niet zonder te kunnen, is biologisch vlees de beste oplossing. Kaasjes: je hebt vegetarische kaas. Dat wordt gemaakt met microbieel, in plaats van dierlijk stremsel. Kaas wordt negen van de tien keer gemaakt met dierlijk stremsel.
pi_47009209
Nou, het is geen kwestie van niet zonder kunnen, maar vooral niet zonder *willen*. Ik ben wel echt een heel grote liefhebber van kaas, en da's toch iets anders dan af en toe een plak voor op je boterham. Dat kan dan misschien net zo goed vegetarisch. Maar al die tientallen specifieke kaasjes waar ik zo aan gehecht ben, nee, die wil ik toch liever niet laten staan.
Ik ben sowieso helemaal niet tegen het eten van vlees of het gebruikmaken van dierproducten. Maar ik heb wel een voorkeur voor zuivel en vlees dat op een enigzins verantwoorde, vriendelijke manier geproduceerd wordt. Ik heb zelf niet eens zoveel met dieren, maar er zijn grenzen aan hoe een beschaafde samenleving aan z'n eten zou moeten komen, en bio-industrie gaat naar mijn idee vér over die grenzen heen.
pi_47009625
Je hebt gelijk. Genieten is ook heel erg belangrijk. Ik eet zo mogelijk veganistisch, voor mezelf heb ik die keuze gemaakt. Maar soms wijk ik af van mijn principes. Buiten de deur is het bijvoorbeeld wel eens lastig. "Mag ik de geitenkaassalade, zonder geitenkaas?" Buiten de deur is de grens vegetarisch. Ik wil niet enkel met mijn hoofd eten.
  woensdag 7 maart 2007 @ 12:24:16 #296
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_47011121
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 10:19 schreef mAst3rb33r het volgende:
Vraagje aan de veganisten: Stel je voor, het lukt de Partij voor de Dieren om aan de macht te komen, en ze schaffen uiteraard direct de bio-industrie af. Wat zou er volgens jullie moeten gebeuren met de enorme veestapel die ons land rijk is?
Zal nooit zo in 1 keer gaan he

Maar zal geleidelijk gebeuren en als er geen dieren gefokt wordne, dan zal de veestapel krimpen.
  woensdag 7 maart 2007 @ 12:46:07 #297
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_47011765
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 23:33 schreef TechXP het volgende:

[..]

Ja hoor. Moet je in de natuurwinkel kijken voor die pizza's. Of zelf maken

Overigens heeft vetara biologische veganistische kroketten. Smaken ook gewoon als kroketten zoals ik me herinner. Vetera kan je geloof ook bij bepaalde supermarkten verkrijgen. En anders heb je iig vegetarische producten van good bite, die voor zover ik weet niet veganistisch zijn, maar is wel een stuk beter dan dat men vleesvarianten koopt. Weet niet of good bite biologisch is. Vetera geloof wel alles.

Aanbod van plantaardige/vegetarische producten wordt vind ik ook wel steeds meer.. ook in de supermarkten. Denk doordat mensen ook wel bewuster gaan eten.. vooral dan voor gezondheid, maar dat is toch beter dan dierlijke producten.

oja.. AH heeft trouwens een veganistische pizza. Pizza marinara oid.. is wel lekker voor een keertje.. maar zit niet veel op.
Ik eet ook veel van dat soort vervangende dingen en soms eten er wel eens vrienden mee en dan vraag ik of ze het een probleem vinden omdat ook te eten. De meesten eten dan gewoon mee en ik heb eigenlijk alleen maar vooral de eerste keer verbaasde reacties gehoord van, dit smaakt precies hetzelfde of het is eigenlijk lekkerder als gewoon gehakt zelfs.
silence can say more than thousand words
pi_47012507
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 12:24 schreef TechXP het volgende:

[..]

Zal nooit zo in 1 keer gaan he

Maar zal geleidelijk gebeuren en als er geen dieren gefokt wordne, dan zal de veestapel krimpen.
Hoe voorkom je dan dat er gefokt wordt? Dieren zullen hun instinct blijven volgen en zich toch voortplanten, zeker als de veestapel zodanig gekrompen is. Als je dit wil tegenhouden dan is dit toch ook een soort van dierenmishandeling? Hoe zou jij het vinden als ik ervoor zorg dat jij je niet meer kunt voortplanten (lees: castreren)?
  woensdag 7 maart 2007 @ 13:29:28 #299
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_47013179
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 13:10 schreef mAst3rb33r het volgende:
Hoe voorkom je dan dat er gefokt wordt? Dieren zullen hun instinct blijven volgen en zich toch voortplanten, zeker als de veestapel zodanig gekrompen is. Als je dit wil tegenhouden dan is dit toch ook een soort van dierenmishandeling? Hoe zou jij het vinden als ik ervoor zorg dat jij je niet meer kunt voortplanten (lees: castreren)?
Uhm.. je weet toch wel dat de mens een actieve rol speelt in het voortplantingsproces van de dieren die als voedsel gebruikt worden he?
pi_47013915
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 11:13 schreef deirdrephaedra het volgende:

[..]

Ik ken zelf niet zoveel veganisten. Ik sprak laatst met iemand die verkondigde dat veganisten in de loop van de tijd een typisch hoofd krijgen. Don't know if that's a good thing...

Als je echt denkt niet zonder te kunnen, is biologisch vlees de beste oplossing. Kaasjes: je hebt vegetarische kaas. Dat wordt gemaakt met microbieel, in plaats van dierlijk stremsel. Kaas wordt negen van de tien keer gemaakt met dierlijk stremsel.
Interessant, wat bedoel je met typisch hoofd?

ik vraag me altijd af of je het echt kan zien of iemand veganist is of vegetarisch, lange termijn dan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')