abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:58:16 #1
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_28566709


Hoi,
Ik zag laatst een tv programma over Bhutan en dat leek me erg mooi.
Nou woont mijn broertje in China en die wilde ik toevallig gaan bezoeken. Om samen een uitstapje naar Tibet te maken. Omdat Bhutan er toch naast ligt, wil ik eigenlijk ook daar heen.

Ik heb al aardig wat info gevonden:
quote:
Bhutan, een land zo groot als Zwitserland, ligt in de oostelijke Himalaya , ingeklemd tussen Tibet, Sikkim en de Indiase deelstaten Assam, West Bengalen en Arunchal Pradesh. Bhutan wordt door de eigen bevolking ook wel Druk Yul genoemd, land van de Donderende Draak. Doordat Bhutan zeer voorzichtig zijn deuren naar de buitenwereld heeft geopend heeft het tot op de dag van vandaag zijn religieuze en culturele waarden kunnen behouden. De gelukkige bezoeker kan een glimp opvangen van een een land waar eeuwenoude tradities gerespecteerd en in stand worden gehouden. Het bergachtige koninkrijk is dun bevolkt en het merendeel van de half miljoen inwoners leidt een boerenbestaan en woont in kleine dorpjes. Grote delen van Bhutan bestaan nog uit ongerepte wildernis met een zeldzame flora en fauna. Om het culturele erfgoed en de ongerepte natuur te beschermen, wordt sinds de openstelling van de grenzen in 1974 een strikt toelatingsbeleid gevoerd. Slechts een beperkt aantal toeristen mag het koninkrijk jaarlijks bezoeken tegen een door de overheid vastgesteld tarief. Dat maakt Bhutan weliswaar tot een relatief dure bestemming, maar degenen die Bhutan bezochten waren vrijwel unaniem in hun oordeel : “an experience of a lifetime”.
Maar zijn er fokkers die er wel eens geweest zijn?

[ Bericht 3% gewijzigd door Frenkie op 06-07-2005 22:06:59 ]
pi_28567882
Nee, maar staat hoog op het verlanglijstje. Alleen een beetje bevreesd voor hoogteziekte.

Wat jij wil kan trouwens niet. Bhutan kun je bij mijn weten niet als individuele reiziger bezoeken. Je moet je aansluiten bij een gezelschap. Het is ook lastig te bereiken. Meeste organisaties combineren het met het noorden van India. Bovendien is het, zoals in je citaat al staat, nogal duur.
  woensdag 6 juli 2005 @ 22:28:26 #3
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_28568119
Ik hoef ook niet per se individueel. En wat het duur maakt is dat je $200 dollar kwijt bent aan een verplichte gids. Dat maakt het duur. Maar ja als je dat door 2 of meer deelt, dan valt dat wel mee.
Heb wel al wat dingetjes gevonden, maar dat zijn allemaal reizen van 2 weken of meer. Ik wilde toch echt wat korter.

Ik heb mijn broertje al laten informeren of er vanuit China niet wat mogelijk is. Hoewel het toerisme in mindere mate ontwikkeld is daar, is dat misschien iets.

Ben eigenlijk vooral benieuwd naar ervaringen van anderen.
  woensdag 6 juli 2005 @ 22:31:05 #4
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_28568247

Thimpu de hoofdstad
pi_28568250
Tja, weinig kans dan, vrees ik. Het is hier vaker tersprake geweest en niemand van de vaste bezoekers van TRV is er tot dusverre geweest.
pi_28568423
Volgens mij (van horen zeggen) mogen daar maar een beperkt aantal toeristen per jaar komen en moet je uit worden genodigd door iemand die daar woont een visum is enorm duur..
pi_28568426
Denk meer aan $ 200 per dag PER PERSOON.

Je hoeft niet in een groep te reizen, voor zover ik weet, maar moet wel via een travel agent iets regelen.

Maar nee, ik ben er niet geweest, staat wel hoog op het verlanglijstje.

Voor liefhebbes kijk de documentaire ´the other final´ over een alternatieve WK finale die een reclamebureau daar eens heeft georganiseerd.
pi_28568788
Het is inderdaad dat bedrag per dag per persoon. Een groepsreis zal dat dus niet goedkoper maken. Ik ken wel iemand die er geweest is, iemand met wie ik een van mijn China reizen gemaakt hebt. En die persoon was heel erg onder de indruk.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_28648109
Wel een belachelijk hoge prijs dus per dag, 200 Dollar (+/- 180 euro). Jammer dat ze dat doen. Echt gastvrij is het dus niet vanuit de regering daar. Het lijkt me wel een prachtig land maar ik zal er dus niet komen ivm de extreme kosten.
pi_28648345
Ik zou er niet heengaan. Er zijn genoeg andere plekken die de moeite waard zijn en waar het wat makkelijker is om binnen te komen.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_28693325
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 11:25 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ik zou er niet heengaan. Er zijn genoeg andere plekken die de moeite waard zijn en waar het wat makkelijker is om binnen te komen.
Merkwaardig, dat maakt het alleen maar aantrekkelijker imo.
  zondag 10 juli 2005 @ 23:10:27 #12
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_28694138
quote:
Op zondag 10 juli 2005 22:40 schreef k_man het volgende:
Merkwaardig, dat maakt het alleen maar aantrekkelijker imo.
Ja voor mij ook.
Via China is overigens niet zo 123 iets te regelen. Hmmm misschien dan toch Tibet doen.
pi_28694163
quote:
Op zondag 10 juli 2005 22:40 schreef k_man het volgende:

[..]

Merkwaardig, dat maakt het alleen maar aantrekkelijker imo.
Wel een unieke plek om te bezoeken natuurlijk, maar het staat verder niet echt bovenaan mijn lijstje....
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_28696866
Wat een prijzen zeg.

In bhutan mag je trouwens niet roken geloof ik. Kan ook een nadeel zijn.
pi_28697025
Kzit even bij Djoser te kijken: 20-daagse reis naar Bhutan, Sikkim en Darjeeling. Daar zit tien dagen Bhutan in. Die reis kost 2.395 euro. Valt eigenlijk nog wel mee.
pi_28697486
quote:
Op maandag 11 juli 2005 01:06 schreef k_man het volgende:
Kzit even bij Djoser te kijken: 20-daagse reis naar Bhutan, Sikkim en Darjeeling. Daar zit tien dagen Bhutan in. Die reis kost 2.395 euro. Valt eigenlijk nog wel mee.
Echt op z'n Djoser's: drie van de 20 dagen zijn voor de heen- en terugreis. Na ja, het is niet voor niks 'goedkoop'.

Ik bedacht me dat ik wel via-via iemand ken die in Bhutan geweest is: http://www.vakantiefietser.nl/Bhutan.htm

Misschien ook een leuke voor Ultra_Ivo
pi_28698849
quote:
Op maandag 11 juli 2005 01:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Echt op z'n Djoser's: drie van de 20 dagen zijn voor de heen- en terugreis.
Waarom is dat typisch voor Djoser? Elke reisorganisatie rekent de reisdagen toch mee bij het aantal dagen van een reis?

Kijk ook maar eens bij de reis van VNC naar Bhutan: 'achtien dagen' voor 3.895 euro. Zitten dan wel de maaltijden al bij in.
  maandag 11 juli 2005 @ 09:24:01 #18
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_28699552
Overigens denk ik wel dat je moet oppassen met korter gaan dan twee weken, Frenkie. Nog even afgezien wat je in een korte periode ziet (al helemaal als je met een groep reist) zit je met de hoogte. Tenzij je uit een gebied komt wat óók erg hoog ligt, lijkt het me niet aan te raden er "even snel een kijkje" te nemen. Je loopt dan toch het risico dat dat snelle kijkje een aantal dagen hoofdpijn, duizeligheid en overgeven wordt...

Hoe dan ook: het lijkt me práchtig. The other final kijken inderdaad!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_28713352
Mja, aan de andere kant is Bhutan zo klein dat je er ook geen máánden gaat reizen.

Kun je eigenlijk iets doen tegen hoogteziekte, behalve geleidelijk wennen?
pi_28713524
Nee, er zijn geen medicijnen tegen.
pi_28713734
Ja, ok, weet ik. Maar er is ook niks anders tegen te beginnen dus?

Ik vind het wel een risico dat je van tevoren totaal niet kunt inschatten of het je zal treffen en hoe lang je er last van houdt.
pi_28714096
zal pretty moeilijk worden, want het is een afgeschermd gebied.
ben er vorig jaar geweest, maar enkel voor een dag. vanuit kalimpong in sikkim, india kan je er vrijblijvend één dag heen, maar niet langer, want verder strekt je visum niet.

prachtig land, maar dat is sikkim in india ook.

hope it works ou!
enjoy
pi_28714130
Dat is zeker een groot risico Ik ben zelf nooit hoger dan 3500 meter geweest dus heb er nooit echt mee te maken gehad. Mijn vader heeft rondgetrokken in Tibet en had weinig last, ik geloof dat hij 1 keer hoofdpijn had maar dat was vrij snel opgelost met een paracetamol. Mijn nicht echter heeft een trekking in de Himalaya af moeten breken omdat ze er niet tegen kon. Het enige wat ik me kan bedenken is de hoogte langzaam opbouwen, maar ook dan ben je niet 100% gevrijwaard.
  dinsdag 12 juli 2005 @ 08:54:35 #24
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_28728150
Je zag dat bij de laatste PE ook toch? "Even een dagje in de Himalaya"... lekker snugger...
Heb zelf gelukkig geen hoogteziekte gehad, maar ik houd er dan ook niet echt een tempo in tijdens het reizen. In Peru, Chili en vooral Bolivia heb ik het wel gemerkt hoor. Als je even een trapje neemt sta je gelijk een kwartier buiten adem. Het verradelijke is dat je het niet doorhebt en jezelf al snel een watje vindt...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_28728654
quote:
Op maandag 11 juli 2005 07:47 schreef k_man het volgende:

[..]

Waarom is dat typisch voor Djoser? Elke reisorganisatie rekent de reisdagen toch mee bij het aantal dagen van een reis?

Kijk ook maar eens bij de reis van VNC naar Bhutan: 'achtien dagen' voor 3.895 euro. Zitten dan wel de maaltijden al bij in.
Omdat relatieve prijsvechters als Djosers en Shoestring er een handje van hebben om de prijs te drukken door
- goedkoper te vliegen door onhandige vluchtschema´s met diverse overstaps
- ´extra´ reisdagen hierdoor en door laat vertrekken en vroeg aankomen
- lokaal te reizen per bus ipv per duurdere vliegtuig/trein, wat goedkoper is, maar wel veel belastender.

Kortom, prijsverschil komt ergens vandaan. Optisch lijkt het goedkoper en meer reisdagen, maar als het de helft goedkoper is dan bij een andere reisorganisatie, dan heeft dat veelal een duidelijke reden, en dan bedoel ik niet de winstmarge


Overigens zou ik gemakkelijk een maand of langer in een land als Bhutan kunnen verblijven. Ik ga dan ook niet voor de ´sights´, maar wel voor de ´roots´. En die krijg je niet te pakken door een rondreis van een paar weken, van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid. Dat vind ik dan ook het grootste nadeel van Bhutan. Ik ga het al snel, door de hoge prijs, als een soort van excursie zien, en da´s zonde.
pi_28744612
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 09:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Omdat relatieve prijsvechters als Djosers en Shoestring er een handje van hebben om de prijs te drukken door
Je hebt nooit met zo'n organisatie gereisd zeker?

Ik heb met diverse organisaties gereisd: Djoser, Baobab, Shoestring en ook VNC. VNC is veel duurder dan die 'avontuurlijke' organisaties, maar ik kan echt niet zeggen dat VNC betere vluchten of hotels heeft dan Djoser.
pi_28747394
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 18:14 schreef k_man het volgende:

[..]

Je hebt nooit met zo'n organisatie gereisd zeker?
Jawel hoor En zelfs uitgebreid met de reisleidster over de prijspolitiek gehad, die het beeld volluit bevestigde.

Maar dit topic ging over Bhutan.
  dinsdag 12 juli 2005 @ 20:17:47 #28
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_28747873
quote:
Op maandag 11 juli 2005 09:24 schreef Hik het volgende:
Overigens denk ik wel dat je moet oppassen met korter gaan dan twee weken, Frenkie. Nog even afgezien wat je in een korte periode ziet (al helemaal als je met een groep reist) zit je met de hoogte. Tenzij je uit een gebied komt wat óók erg hoog ligt, lijkt het me niet aan te raden er "even snel een kijkje" te nemen. Je loopt dan toch het risico dat dat snelle kijkje een aantal dagen hoofdpijn, duizeligheid en overgeven wordt...

Hoe dan ook: het lijkt me práchtig. The other final kijken inderdaad!
Ik ben niet zo bang voor hoogteziekte. Ik leef natuurlijk ook zes maanden per jaar boven de 1200 meter. Bovendien wilde ik vanuit Tibet gaan.
Mijn broertje heeft helaas niet de beschikking over al te veel vrije dagen. Dus we kunnen maximaal een dag of 10 daar vertoeven. Ik wilde eerst vliegen van Bejing naar Lhasa. Daar een dag of wat wennen. Daar rondkijken. En dan richting Bhutan. In een dag of 5-7 kan ik genoeg zien. En dan weer terug.

Maar misschien blijf ik dan maar in Tibet. Lijkt me ook mooi, maar toch minder. Wat kaler
  woensdag 13 juli 2005 @ 07:16:07 #29
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_28759697
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 20:17 schreef Frenkie het volgende:
Ik ben niet zo bang voor hoogteziekte. Ik leef natuurlijk ook zes maanden per jaar boven de 1200 meter.


1200 meter is echt geen hoogte voor hoogteziekte! Vanaf > 3000 meter kun je jezelf een beetje laten wennen aan hoogte.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  woensdag 13 juli 2005 @ 07:48:34 #30
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_28759830
Een goede vriendin van mij is daar ongeveer een half jaar geweest voor haar stage. Zij vertelde ook dat het bij hoge uitzondering is dat je het land zomaar in mag. Je moet er idd behoorlijk voor dokken. De foto's die ik gezien heb zijn idd super. Maar ik denk idd niet dat je het korter dan twee weken zou moeten doen. Van dorp naar dorp moet je toch echt lopen... berg op, berg af.
Ze zit momenteel in India dus echt makkelijk kan ik haar geen vragen stellen.
That's the way the cookie crumbles
pi_28760089
Despite popular mythology, you don't need special 'pull' to get a visa, neither is there a limit on the number of tourists allowed to visit. However, to minimise the perceived threat to Bhutan's unique culture, the government has established a stringent set of rules, which means you must travel on a pre-arranged itinerary and pay around 165.00-200.00, depending on the time of year, a night for the privilege, all costs included. Apart from that, the process is relatively straightforward. All visa applications must be channelled through the Department of Tourism (DOT) from a selected tour operator. With notification of approval and receipt of full payment, visas are issued when you arrive in the country. It's actually an extremely efficient system and you can set up a trip with as little as 10 days planning.

bron: lonelyplanet.com
  woensdag 13 juli 2005 @ 09:35:42 #32
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_28760992
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 07:16 schreef Hik het volgende:

[..]



1200 meter is echt geen hoogte voor hoogteziekte! Vanaf > 3000 meter kun je jezelf een beetje laten wennen aan hoogte.
Wat ik bedoelde is dat het verschil dan kleiner is, dan als je vanaf 0 meter komt
pi_45002183
Goed, ik heb min of meer besloten dat ik dit voorjaar naar Bhutan ga.

Nu is de vraag: hoe? Een groepsreis is de meest praktische oplossing. Tot nu toe heb ik Sawadee, Djoser en VNC gevonden als aanbieders. Kennen jullie nog andere reisorganisaties die Bhutan in het programma hebben?

En is er ondertussen wellicht al iemand geweest?
pi_45003658
misschien via internationale reisorganisaties, zoals intrepid: http://www.intrepidtravel.com/search/trips

op de site van joker.be staan nog wat meer linkjes: http://www.joker.be/Nl.Search.aspx?Search=bhutan

geen ervaringen mee trouwens, lijkt me redelijk prijzig, maar ja, dat kan ook aan Bhutan liggen.

Bhutan on the cheap (nou ja....) is trouwens om naar Tibet te gaan, en dan van Gyantse naar het zuiden. Etnisch dezelfde bevolkingsgroep daar. Een paar politici hebben er echter een lijn die grens heet doorheen getekend. En je krijgt er natuurlijk een onderdrukt land en talloze argwanende Chinese militairen en spionnen bij.... (verminderd toch het lieve Bhutan gevoel).
pi_45011818
Bij Intrepid omgerekend 2.375 euro exclusief de vluchten...

Dan is Djoser aantrekkelijker.
pi_45013020
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 17:53 schreef k_man het volgende:
Bij Intrepid omgerekend 2.375 euro exclusief de vluchten...

Dan is Djoser aantrekkelijker.
http://www.imaginative-traveller.com/destinations/?country=28 deze dan (NOT). Drie dagen in Bhutan als ik het goed tel. Toch noemen ze het een reis naar Bhutan, en niet eentje naar India met excursie naar Bhutan

Djoser lijkt me idd concurrend geprijsd als ik zo rondzoek

http://thorntree.lonelyplanet.com/messagepost.cfm?postaction=reply&catid=16&threadid=1252556&messid=10903534&STARTPAGE=1&parentid=0&from=1&iCountryId=65 is een aardige pagina, maar meer in doe semi do-it-yourself-hoek
pi_48886080
Ik heb geboekt.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 12:53:49 #38
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_48886230
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 12:48 schreef k_man het volgende:
Ik heb geboekt.
Oeh, gaaf!! Hoe lang?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_48888886
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 22:23 schreef k_man het volgende:
Nee, maar staat hoog op het verlanglijstje. Alleen een beetje bevreesd voor hoogteziekte.
Om hoogteziekte een beetje te voorkomen is het verstandig om genoeg water te drinken daar en geen alcoholische dranken te nuttigen. Veel water drinken zorgt er voor dat je lichaam beter acclimatiseert.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 15:00:01 #40
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_48890253
Overigens heb ik nog wel wat coca-thee voor je staan, k_man!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_48897532
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 12:53 schreef Hik het volgende:

[..]

Oeh, gaaf!! Hoe lang?
Het is een reis van 22 dagen, maar dat is niet alleen Bhutan. Er zit ook Sikkim en Darjeeling bij (India dus). Het deel in Bhutan is ongeveer tien dagen.
pi_48897571
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 14:16 schreef avw1982 het volgende:

[..]

Om hoogteziekte een beetje te voorkomen is het verstandig om genoeg water te drinken daar en geen alcoholische dranken te nuttigen. Veel water drinken zorgt er voor dat je lichaam beter acclimatiseert.
Hoogteziekte schijnt bij nader inzien niet echt aan de orde te zijn. We komen incidenteel wel hoog, maar dat is nooit lang. Alle overnachtingen zijn beneden de 2.500 m, geloof ik.
pi_48903894
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 18:47 schreef k_man het volgende:

[..]

Hoogteziekte schijnt bij nader inzien niet echt aan de orde te zijn. We komen incidenteel wel hoog, maar dat is nooit lang. Alle overnachtingen zijn beneden de 2.500 m, geloof ik.
Ok dan heb je amper last. Ik heb het maar 1x meer gemaakt dat iemand al last had op 2.500m.
  woensdag 2 mei 2007 @ 14:36:57 #44
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_48926695
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 21:27 schreef avw1982 het volgende:

[..]

Ok dan heb je amper last. Ik heb het maar 1x meer gemaakt dat iemand al last had op 2.500m.
Die kwam uit Flevoland zeker....
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 mei 2007 @ 11:45:30 #45
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_49563888
quote:
Op maandag 11 juli 2005 00:56 schreef hmmmmmmmmm het volgende:
Wat een prijzen zeg.

In bhutan mag je trouwens niet roken geloof ik. Kan ook een nadeel zijn.
Volgens mij is dat verbod om te roken een hoax (bhutan - gas - roken...) - ik zal eens navragen bij m'n bhutan connecties
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_49564577
Geen hoax volgens mij. Elke reisgids meldt het, de BBC heeft er melding van gemaakt en zo nog een hoop media. Gelukkig rook ik niet.

Waaruit bestaan jouw Bhutan connecties eigenlijk?
  zondag 20 mei 2007 @ 16:44:56 #47
167723 sanni
Acima de seu
pi_49574993
TS, dank voor de info. Boeiend om te lezen en ben er zelf nog nooit geweest.
Bhutan
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 mei 2007 @ 23:10:01 #48
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_49589388
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:10 schreef k_man het volgende:
Geen hoax volgens mij. Elke reisgids meldt het, de BBC heeft er melding van gemaakt en zo nog een hoop media. Gelukkig rook ik niet.

Waaruit bestaan jouw Bhutan connecties eigenlijk?
Ik ken wat Bhutanesen.
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 23 mei 2007 @ 23:51:32 #49
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_49708438
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:10 schreef k_man het volgende:
Geen hoax volgens mij. Elke reisgids meldt het, de BBC heeft er melding van gemaakt en zo nog een hoop media. Gelukkig rook ik niet.

Waaruit bestaan jouw Bhutan connecties eigenlijk?
Het is inderdaad geen hoax. Het is rookvrij.
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_49708593
Mooi. Overigens heb je het als roker waarschijnlijk toch al extra zwaar op hoogte.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')