abonnement Unibet Coolblue
pi_28540253
Ik lees wel eens mee in Truth, met name verschijningen vind ik interessant om te lezen. Ik heb er zelf geen ervaring mee en vind het moeilijk te geloven dat een leven verder zou gaan na de dood.

In mijn ogen is dood echt dood. Hooguit kun je in iemands gedachten voortleven, maar dan figuurlijk. Als je bloedcirculatie stopt, stoppen ook je hersenen op een gegeven moment (even ervan uitgaande dat die niet kunstmatig op gang gehouden wordt). Alles sterft af, dus ook de gedachten van een persoon. Het 'wezen' van een persoon houdt daarmee ook op. De bekende 'ziel' waar mensen het over hebben, die zou moeten blijven voortbestaan, heeft naar mijn idee de voeding van gedachten en gevoel nodig en dat wordt weer aangestuurd door de bloedcirculatie.

Nu is mijn vraag: waar zit de 'ziel' en hoe kan hij zonder de benodigde bloedciculatie voortbestaan?

Begrijp me goed, ik wil niemand afkraken en ik zeg ook niet dat ik denk dat mensen die wél verschijningen zien, gek zijn. Ik wil proberen het te begrijpen en misschien kom ik hier een stukje verder.
Oog eruit is erger!Le métro ferme a une heure du matLe metro ouvre a six h du matMonoprix ouvre a 10hMonoprix ferme a 20hLes enfants partent a 8hLes enfants reviennent a 16hLe repas commence a 20hOn débarrasse a 20h30Un Téléphone à midi seize
pi_28540423
Zolang je alles (in de meest ruime zin van het woord) ziet als stoffelijk, is een ziel onmogelijk. De ziel is geen materie. Ze neemt dus geen ruimte in.

Het is heel moeilijk uit te leggen. Maar ik geloof er heilig in. Toen mijn oma overleed, ben ik nog naar haar gaan kijken, om afscheid te nemen. De eerste keer, 'was' ze er nog. De tweede keer dat ik ging kijken, was er alleen de schelp van haar lichaam. Zij was er niet meer. Beter dan dit kan ik het niet uitleggen aan een non-believer.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_28540427
Om de ziel te vinden, zul je een definitie van de ziel nodig hebben.. laten we het houden op: De persoonlijkheid en herinneringen van een mens, al dan niet immaterieel.

Als je er overna denkt, dan kom je tot de conclusie dat je ziel eigenlijk je herinneringen zijn. deze herrineringen bepalen hoe je reageert op dingen, en dus hioe je overkomt op andere mensen (je persoonlijkheid) Zonder je geheugen zou je puur instinctief reageren, al kun je instinct de manifestatie van een genetisch geheugen noemen. Als je niets onthoudt, heb je letterlijk geen ziel.
Nu is bekend hoe het menselijk gehuegen werkt: synapsen vormen onderlinge vebindingen, als je iets moet onthouden, deze verbindingen worden sterker als ze vaker worden aangesproken, maar kunnen ook weer wegvallen als je het niet gebruikt (je vergeet iets). HIeruit blij,kt dat herinneringen wel degelijk een fysieke achtergrond hebben, en dus vergaan als je doodgaat.


Goed, ik moet er wel bijzeggen dat dit mijn mening is, maar zoals je ziet wel degelijk onderbouwd
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_28540580
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 09:53 schreef Bensel het volgende:
Om de ziel te vinden, zul je een definitie van de ziel nodig hebben.. laten we het houden op: De persoonlijkheid en herinneringen van een mens, al dan niet immaterieel.

Als je er overna denkt, dan kom je tot de conclusie dat je ziel eigenlijk je herinneringen zijn. deze herrineringen bepalen hoe je reageert op dingen, en dus hioe je overkomt op andere mensen (je persoonlijkheid) Zonder je geheugen zou je puur instinctief reageren, al kun je instinct de manifestatie van een genetisch geheugen noemen. Als je niets onthoudt, heb je letterlijk geen ziel.
Nu is bekend hoe het menselijk gehuegen werkt: synapsen vormen onderlinge vebindingen, als je iets moet onthouden, deze verbindingen worden sterker als ze vaker worden aangesproken, maar kunnen ook weer wegvallen als je het niet gebruikt (je vergeet iets). HIeruit blij,kt dat herinneringen wel degelijk een fysieke achtergrond hebben, en dus vergaan als je doodgaat.


Goed, ik moet er wel bijzeggen dat dit mijn mening is, maar zoals je ziet wel degelijk onderbouwd
Je zegt al dan niet immateriaal, maar dat wat je noemt heeft vooral met je hersenen te maken, en daarmee dus fysiek, niet geestelijk.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_28540598
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:00 schreef djenneke het volgende:

[..]

Je zegt al dan niet immateriaal, maar dat wat je noemt heeft vooral met je hersenen te maken, en daarmee dus fysiek, niet geestelijk.
(daarom heb ik er ook voor gezet: Al dan niet
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_28540627
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:01 schreef Bensel het volgende:

[..]

(daarom heb ik er ook voor gezet: Al dan niet
Een ziel heeft weinig met materie te maken, het staat er slechts mee in verbinding (even ervan uitgaande dat er een ziel bestaat dan he). Het is dus geen neurale of anderszins fysieke processen.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_28540655
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:02 schreef djenneke het volgende:

[..]

Een ziel heeft weinig met materie te maken, het staat er slechts mee in verbinding (even ervan uitgaande dat er een ziel bestaat dan he). Het is dus geen neurale of anderszins fysieke processen.
volgens mij dus wel..
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_28540673
Er zijn denk ik 2 benaderingen voor de ziel. Een gevoelsmatige en een wetenschappelijke.

Het is niet zo dat ik er niet voor open sta. Ik denk er niet elke dag over na, maar het houdt me wel een beetje bezig.

De uitleg en mening van Bensel, daar kan ik me wel in vinden, met name de visie op de ziel. Wat ik me dan wel afvraag: dieren kunnen niet bewust nadenken. Ze reageren instictief. Hebben dieren dan geen ziel?
Is een ziel en een 'wezen' hetzelfde?
Oog eruit is erger!Le métro ferme a une heure du matLe metro ouvre a six h du matMonoprix ouvre a 10hMonoprix ferme a 20hLes enfants partent a 8hLes enfants reviennent a 16hLe repas commence a 20hOn débarrasse a 20h30Un Téléphone à midi seize
  woensdag 6 juli 2005 @ 10:08:49 #9
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_28540731
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 09:52 schreef djenneke het volgende:
Zolang je alles (in de meest ruime zin van het woord) ziet als stoffelijk, is een ziel onmogelijk. De ziel is geen materie. Ze neemt dus geen ruimte in.

Het is heel moeilijk uit te leggen. Maar ik geloof er heilig in. Toen mijn oma overleed, ben ik nog naar haar gaan kijken, om afscheid te nemen. De eerste keer, 'was' ze er nog. De tweede keer dat ik ging kijken, was er alleen de schelp van haar lichaam. Zij was er niet meer. Beter dan dit kan ik het niet uitleggen aan een non-believer.
Komt dat niet omdat het de eerste keer was dat je je oma niet meer in leven zag en dat je daar nog even aan moest wennen?
  woensdag 6 juli 2005 @ 10:11:00 #10
8369 speknek
Another day another slay
pi_28540773
De hoofdreden dat er leven na de dood moest bestaan is het onvermogen van de mens geweest zich een einde van het perceptieproces (of de ziel) voor te kunnen stellen. Echter maakt iedereen dat elke dag mee, namelijk wanneer je naar bed gaat. Sowieso verlies je een kwartier van je geheugen van voordat je in slaap valt (biologisch) en wanneer je niet droomt mis je zelfs vele uren. Staat de ziel dan 'uit'? Ja of nee, na afloop kunnen we niets anders concluderen dat van het bestaan van de ziel op dat moment we geen weet meer hebben. En dus kan het dat het bestaan van je ziel in ieder geval tijdelijk opgeheven wordt.

Dat verandert niks aan eventueel andere ervaringen die betrekking hebben op leven na de dood, maar de belangrijkste reden lijkt me in ieder geval niet steekhoudend.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 6 juli 2005 @ 10:11:03 #11
61013 KillOrBeKilled
deus delendus est
pi_28540776
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:02 schreef djenneke het volgende:

[..]

Een ziel heeft weinig met materie te maken, het staat er slechts mee in verbinding (even ervan uitgaande dat er een ziel bestaat dan he). Het is dus geen neurale of anderszins fysieke processen.
I.t.t. Bensel draag jij alleen maar een vermoeden aan daar waar Bensel zijn betoog kan onderbouwen. Nergens kun je hard maken dat de ziel aleen in verbinding staat met de hersenen en dat het los staat van het fysieke lichaam. Kun je uitleggen waarom je dan alsnog er voor kiest om deze aanname te maken ook al wijzen alle pijlen de andere kant op?
pi_28540781
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:08 schreef -DailaLama- het volgende:

[..]

Komt dat niet omdat het de eerste keer was dat je je oma niet meer in leven zag en dat je daar nog even aan moest wennen?
Nee, ik voelde haar aanwezigheid. De tweede keer was ze (haar lichaam) 'leeg'. De eerste keer dat ik haar zag was heel prettig, de tweede keer vond ik het heel akelig. Omdat ik naar een omhulsel aan het kijken was. Ik had beter geen tweede keer kunnen gaan. Maar dat is achteraf.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  woensdag 6 juli 2005 @ 10:12:17 #13
8369 speknek
Another day another slay
pi_28540797
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:08 schreef -DailaLama- het volgende:
Komt dat niet omdat het de eerste keer was dat je je oma niet meer in leven zag en dat je daar nog even aan moest wennen?
Ja, dat lijkt mij ook. Een mens kan een ziel niet voelen. Of er moet echt nog nooit iemand van achteren naar haar toe geslopen zijn om haar te laten schrikken. Of zou ze soms een ziel kunnen voelen en soms niet? Dan ga je toch eerder aan projectie van je eigen emoties denken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 6 juli 2005 @ 10:13:18 #14
64288 Bensel
Ladderzat
pi_28540812
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:11 schreef djenneke het volgende:

[..]

Nee, ik voelde haar aanwezigheid. De tweede keer was ze (haar lichaam) 'leeg'. De eerste keer dat ik haar zag was heel prettig, de tweede keer vond ik het heel akelig. Omdat ik naar een omhulsel aan het kijken was. Ik had beter geen tweede keer kunnen gaan. Maar dat is achteraf.
Mja, dit kan ook een puur psychologisch effect zijn. Zijn er meer mensen die dat op die manier gevoeld hebben?
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  woensdag 6 juli 2005 @ 10:15:37 #15
111571 klaarover
klaar? over!
pi_28540855
Moderne theologie onderscheidt lichaam, ziel en geest.

Lichaam: duidelijk
Ziel: je verstand, je bewustzijn.
Geest: je entiteit, je 'wezen.'

In dit model heeft de ziel wel bloedcirculatie en een zenuwstelsel nodig.
De geest heeft dat niet nodig, de geest bestaat ook zonder lichaam.

Het model gunt dieren helaas weinig verstand/ziel, maar mogelijk wel een geest.

In het moderne christelijke geloof gaat het vooral om de redding van je 'geest.'
pi_28540872
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:11 schreef KillOrBeKilled het volgende:

[..]

I.t.t. Bensel draag jij alleen maar een vermoeden aan daar waar Bensel zijn betoog kan onderbouwen. Nergens kun je hard maken dat de ziel aleen in verbinding staat met de hersenen en dat het los staat van het fysieke lichaam. Kun je uitleggen waarom je dan alsnog er voor kiest om deze aanname te maken ook al wijzen alle pijlen de andere kant op?
Bensel onderbouwt op geen enkele manier dat waar hij het over heeft de ziel is. Hij zegt de ziel zijn persoonlijkheid en herinneringen volgens van dale is de ziel iets anders:

ziel (de ~ (v.), ~en)
1 het wezen van het niet-stoffelijke van de mens => mensenziel
2 menselijk individu [ongeacht leeftijd of sekse] => mens
3 de voornaamste, werkende kracht in iets
4 het inwendige van bepaalde voorwerpen

De ziel is per definitie dus niet stoffelijk. Als je dat niet wil accepteren, dan moet je dus gewoon zeggen dat je er niet in gelooft.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  woensdag 6 juli 2005 @ 10:16:39 #17
93264 Spideyman
"With great power.....
pi_28540878
Een ziel bestaat niet, het is niets meer dan een woord. We gebruiken het woord voor de voornaamste, werkende kracht in iets. De ziel van een auto, de ziel van een mens.
..... comes great responsibility"
--==Forza PSV==-- --==Forza Nilis==--
I Shot Her Above The Kneecap, She Can Still Walk - Jack Bauer
  woensdag 6 juli 2005 @ 10:17:08 #18
45700 Rudy303
vive hodie
pi_28540892
quote:
Nee, ik voelde haar aanwezigheid. De tweede keer was ze (haar lichaam) 'leeg'. De eerste keer dat ik haar zag was heel prettig, de tweede keer vond ik het heel akelig. Omdat ik naar een omhulsel aan het kijken was. Ik had beter geen tweede keer kunnen gaan. Maar dat is achteraf.
Het wel of niet voelen van iemands aanwezigheid lijkt mij een gevoel... maar je zegt "omdat je naar een omhulsel aan het kijken was". Da's toch weer iets echt visueels.. Dat wel of niet aanwezig zijn van een ziel, zie je dat verschijnsel dan vooral viseel of gevoelsmatig?
  woensdag 6 juli 2005 @ 10:18:59 #19
64288 Bensel
Ladderzat
pi_28540936
Iki vind hetb een behoorlijk vage definitie van de vandale.. het wezen? van het niet stoffelijke? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Als je de mens weglaat krijg je de definitie van niks
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  woensdag 6 juli 2005 @ 10:19:29 #20
45700 Rudy303
vive hodie
pi_28540945
Voor de goede orde.. ik geloof wel echt in een ziel, maar ik gebloof ook echt dat deze na je dood ook 'overlijdt'. Een ziel is de verzameling van al je kennis en belevenissen, en de intepretatie en ontplooing daarvan...
pi_28540950
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:12 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja, dat lijkt mij ook. Een mens kan een ziel niet voelen. Of er moet echt nog nooit iemand van achteren naar haar toe geslopen zijn om haar te laten schrikken. Of zou ze soms een ziel kunnen voelen en soms niet? Dan ga je toch eerder aan projectie van je eigen emoties denken.
Dat vind jij. Ik kan mensen heel goed aanvoelen. Hun aanwezigheid ook als ik ze niet kan zien, hun gemoedstoestand etc. Sterker nog, ik deelde mensen vanaf jongs af aan in op 'warm' of 'koud'. Warme mensen zijn mensen die oprecht zijn, zich ontwikkelen, gevoelsmatig zijn. Koude mensen juist niet. Maar zoals ik al de hele tijd probeer te zeggen: Je moet het stoffelijke los kunnen laten om dat te ervaren.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  woensdag 6 juli 2005 @ 10:20:32 #22
78604 Dragon-fly
dit meen je niet...
pi_28540965
Dit onderwerp is net zoals het topic over het einde van het helal ik bedoel je weet niet wat er is of hoe groot het is maar je weet gewoon dat er iets moet zijn. Je ziel is denk ik meer dan alleen je herinneringen en ik denk dat je ziel je in levend houd. Als je ziel weg is dan zit er ook geen leven meer in.
  woensdag 6 juli 2005 @ 10:20:54 #23
61013 KillOrBeKilled
deus delendus est
pi_28540973
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:16 schreef djenneke het volgende:

[..]

Bensel onderbouwt op geen enkele manier dat waar hij het over heeft de ziel is. Hij zegt de ziel zijn persoonlijkheid en herinneringen volgens van dale is de ziel iets anders:

ziel (de ~ (v.), ~en)
1 het wezen van het niet-stoffelijke van de mens => mensenziel
2 menselijk individu [ongeacht leeftijd of sekse] => mens
3 de voornaamste, werkende kracht in iets
4 het inwendige van bepaalde voorwerpen

De ziel is per definitie dus niet stoffelijk. Als je dat niet wil accepteren, dan moet je dus gewoon zeggen dat je er niet in gelooft.
daar trek je weer conclusies die je niet kan trekken. Bensel heeft het over de ziel als een 'verzameling van herrineringen' (excuseer de samenvatting) en dat deze zijn opgebouwd uit vebindingen tussen synapsen. je zou kunnen zeggen dat het wezen van een mens de verzameling van zijn herrinering is, aangezien de ervaringen van een mens hem tot een bepaald persoon maken.
dat het per definitie niet stoffelijk zou zijn mag je me graag uitleggen, want ook de van dale zegt niet dat dat zo is.
pi_28540983
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:17 schreef Rudy303 het volgende:

[..]

Het wel of niet voelen van iemands aanwezigheid lijkt mij een gevoel... maar je zegt "omdat je naar een omhulsel aan het kijken was". Da's toch weer iets echt visueels.. Dat wel of niet aanwezig zijn van een ziel, zie je dat verschijnsel dan vooral viseel of gevoelsmatig?
Ik was 12 of 13. Het was uiteraard puur gevoelsmatig. Ze zag er beide keren precies hetzelfde uit kan ik je vertellen.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  woensdag 6 juli 2005 @ 10:22:28 #25
8369 speknek
Another day another slay
pi_28541008
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:20 schreef djenneke het volgende:
Dat vind jij. Ik kan mensen heel goed aanvoelen. Hun aanwezigheid ook als ik ze niet kan zien, hun gemoedstoestand etc. Sterker nog, ik deelde mensen vanaf jongs af aan in op 'warm' of 'koud'. Warme mensen zijn mensen die oprecht zijn, zich ontwikkelen, gevoelsmatig zijn. Koude mensen juist niet. Maar zoals ik al de hele tijd probeer te zeggen: Je moet het stoffelijke los kunnen laten om dat te ervaren.
Maar niemand die jou dus kan laten schrikken?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_28541037
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:22 schreef speknek het volgende:

[..]

Maar niemand die jou dus kan laten schrikken?
Ik schrik altijd vooral als ik het aan voel komen
Zelfs in een film als je weet NU komt het, dan schrik ik me rot... als ik het niet voel aankomen in een film, dan schrik ik niet eens...
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  woensdag 6 juli 2005 @ 10:26:15 #27
8369 speknek
Another day another slay
pi_28541082
Jaja anticiperen van een gebeurtenis schiet mensen wel vaker in de stress. Maar je weet wat ik bedoel, dus geef nou antwoord.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 6 juli 2005 @ 10:26:28 #28
64288 Bensel
Ladderzat
pi_28541088
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:21 schreef djenneke het volgende:

[..]

Ik was 12 of 13. Het was uiteraard puur gevoelsmatig. Ze zag er beide keren precies hetzelfde uit kan ik je vertellen.
je kan ook de oorzaak bij jezelf zoeken.. zo kan het gewoon een bewustwording zijn geweest dat ze er niet meer is, die je de eerste keer niet had.
Ook kun je jezelf iets 'aanpraten'. Zo heb ik toen ik klein was een plek gehad, waar ik altijd heen ging met een vriend.. Na een tijdje begonnen we te spelen dat er iets 'vreemds'aan de hand was.. En op den duur vonden we echt vreemde dingen (die helemaal niet vreemd waren, objectief bekeken), en werden we er bang van.

Daarom vroeg ik ook: zijn er meer mensen die dat vonden?
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_28541113
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:20 schreef KillOrBeKilled het volgende:

[..]

daar trek je weer conclusies die je niet kan trekken. Bensel heeft het over de ziel als een 'verzameling van herrineringen' (excuseer de samenvatting) en dat deze zijn opgebouwd uit vebindingen tussen synapsen. je zou kunnen zeggen dat het wezen van een mens de verzameling van zijn herrinering is, aangezien de ervaringen van een mens hem tot een bepaald persoon maken.
dat het per definitie niet stoffelijk zou zijn mag je me graag uitleggen, want ook de van dale zegt niet dat dat zo is.
We hebben het hier over 'de bekende ziel' die overblijft na het sterven. 'De geest' zoals klaarover in een vorige post uitlegde. Het verklaren van stoffelijkheid heeft niets te maken met het voortbestaan van wat dan ook na de dood (eigenlijk na het leven). Want dat wat overblijft is per definitie niet stoffelijk. Dat ben je met me eens neem ik aan? Het is duidelijk dat je er niet in geloofd, maar dat is een tweede. Als we het hebben over een deel dat overblijft na het leven, dan is dat per definitie niet stoffelijk, en kun je dat dus ook niet op die manier verklaren. We hebben het dan dus over punt 1 van de uitleg van de van dale. En daar staat duidelijk niet-stoffelijk....
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_28541155
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:26 schreef speknek het volgende:
Jaja anticiperen van een gebeurtenis schiet mensen wel vaker in de stress. Maar je weet wat ik bedoel, dus geef nou antwoord.
Het is een duidelijk antwoord lijkt me: Ja, mensen kunnen mij wel degelijk laten schrikken. Maar nee, mijn intuitie laat mij nooit in de steek, helaas ik mijn intuitie wel. En dat is wanneer ik in de problemen kom.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_28541256
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:26 schreef Bensel het volgende:

[..]

je kan ook de oorzaak bij jezelf zoeken.. zo kan het gewoon een bewustwording zijn geweest dat ze er niet meer is, die je de eerste keer niet had.
Ook kun je jezelf iets 'aanpraten'. Zo heb ik toen ik klein was een plek gehad, waar ik altijd heen ging met een vriend.. Na een tijdje begonnen we te spelen dat er iets 'vreemds'aan de hand was.. En op den duur vonden we echt vreemde dingen (die helemaal niet vreemd waren, objectief bekeken), en werden we er bang van.

Daarom vroeg ik ook: zijn er meer mensen die dat vonden?
Mijn vader voelde dat ook zo. Mijn moeder had te veel verdriet om iets anders te kunnen voelen. Ik had dat bewustzijn allang voor ik haar de eerste keer had gezien. Maar het is slechts mijn ervaring, ik heb niet de behoefte om iemand hiervan te overtuigen, dat lukt toch niet. Er zullen genoeg rationele verklaringen zijn. Je hoeft mij daar dan ook niet van te overtuigen.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  woensdag 6 juli 2005 @ 10:34:29 #32
64288 Bensel
Ladderzat
pi_28541304
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:32 schreef djenneke het volgende:

[..]

Mijn vader voelde dat ook zo. Mijn moeder had te veel verdriet om iets anders te kunnen voelen. Ik had dat bewustzijn allang voor ik haar de eerste keer had gezien. Maar het is slechts mijn ervaring, ik heb niet de behoefte om iemand hiervan te overtuigen, dat lukt toch niet. Er zullen genoeg rationele verklaringen zijn. Je hoeft mij daar dan ook niet van te overtuigen.
maar waarom kom je dan er wel mee aan als argument?
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  woensdag 6 juli 2005 @ 10:35:25 #33
45700 Rudy303
vive hodie
pi_28541324
quote:
Het is een duidelijk antwoord lijkt me: Ja, mensen kunnen mij wel degelijk laten schrikken. Maar nee, mijn intuitie laat mij nooit in de steek, helaas ik mijn intuitie wel. En dat is wanneer ik in de problemen kom.
Heerlijk antwoord..

Echter is het loslaten van je intuitie en (voor)gevoelens af en toe onontkoombaar. Lekker met je gevoel meevaren of daar juist vol tegenin; het heeft toch allebei iets moois?
  woensdag 6 juli 2005 @ 10:35:48 #34
61013 KillOrBeKilled
deus delendus est
pi_28541328
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:27 schreef djenneke het volgende:

[..]

We hebben het hier over 'de bekende ziel' die overblijft na het sterven. 'De geest' zoals klaarover in een vorige post uitlegde. Het verklaren van stoffelijkheid heeft niets te maken met het voortbestaan van wat dan ook na de dood (eigenlijk na het leven). Want dat wat overblijft is per definitie niet stoffelijk. Dat ben je met me eens neem ik aan? Het is duidelijk dat je er niet in geloofd, maar dat is een tweede. Als we het hebben over een deel dat overblijft na het leven, dan is dat per definitie niet stoffelijk, en kun je dat dus ook niet op die manier verklaren. We hebben het dan dus over punt 1 van de uitleg van de van dale. En daar staat duidelijk niet-stoffelijk....
ik ben het met je eens dat wat er na het leven overblijft niet stoffeljk is. we hanteren blijkbaar verschillende definities van de ziel cq. geest (de christelijke context)
metafysica, ain't it a bitch
pi_28541520
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:34 schreef Bensel het volgende:

[..]

maar waarom kom je dan er wel mee aan als argument?
het is geen argument. Er bestaat namelijk geen argument. Het is als met geloven in een bijbel of in een god. Het valt niet te bewijzen. Voor mijn gevoel is er een bewijs, net als dat er is voor christenen, moslims etc. voor hun gevoel en geloof.

Het verschil is alleen, dat iemand als ik geen dogma's heeft. Slechts een gevoel. Ik hoef er niets mee te doen, ik hoef het niet te bewijzen, niet te beargumenteren. Het is zoals ik de dingen zie. En jij ziet ze anders.

Het enige dat ik hier wil bewijzen, is dat je de niet stoffelijke geest (die in de TT werd bedoeld) nooit kunt bewijzen vanuit het stoffelijke. Ik zal dan ook niet proberen dat te doen. Ik geef slechts mijn ervaringen weer, om aan te geven, waarom ik er in geloof.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  woensdag 6 juli 2005 @ 10:45:22 #36
93264 Spideyman
"With great power.....
pi_28541553
Mensen een 'ziel' bestaat niet. Het is niets meer dan een woord.

Het hele woord 'ziel' komt in de psychologie ook niet voor. En ik zou niet weten in welke andere tak van wetenschap je ziel zou moeten benaderen, want het is een puur subjectief iets.
..... comes great responsibility"
--==Forza PSV==-- --==Forza Nilis==--
I Shot Her Above The Kneecap, She Can Still Walk - Jack Bauer
pi_28541586
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:35 schreef Rudy303 het volgende:

[..]

Heerlijk antwoord..

Echter is het loslaten van je intuitie en (voor)gevoelens af en toe onontkoombaar. Lekker met je gevoel meevaren of daar juist vol tegenin; het heeft toch allebei iets moois?
Ik probeer er een gezonde balans in te houden
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_28541649
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:45 schreef Spideyman het volgende:
Mensen een 'ziel' bestaat niet. Het is niets meer dan een woord.

Het hele woord 'ziel' komt in de psychologie ook niet voor. En ik zou niet weten in welke andere tak van wetenschap je ziel zou moeten benaderen, want het is een puur subjectief iets.
psy·cho·lo·gie (de ~ (v.))
1 wetenschap die zich bezighoudt met het onderzoek van de bewustzijnsverschijnselen => zielkunde
2 geheel van de psychische verschijnselen in een groep of tussen groepen, en de leer daarvan => zielenroerselen

Wikipedia:
Psychologie ofwel zielkunde (letterlijk: de wetenschap van de ziel; psyche is Grieks voor 'hart' of 'ziel', het 'innerlijk' van de mens)

I'm just a Soul whose Intentions are Good
  woensdag 6 juli 2005 @ 10:54:03 #39
93264 Spideyman
"With great power.....
pi_28541820
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:48 schreef djenneke het volgende:

[..]

psy·cho·lo·gie (de ~ (v.))
1 wetenschap die zich bezighoudt met het onderzoek van de bewustzijnsverschijnselen => zielkunde
2 geheel van de psychische verschijnselen in een groep of tussen groepen, en de leer daarvan => zielenroerselen

Wikipedia:
Psychologie ofwel zielkunde (letterlijk: de wetenschap van de ziel; psyche is Grieks voor 'hart' of 'ziel', het 'innerlijk' van de mens)

Een psycholoog of psychiater zal echter nooit toegeven dat er iets bestaat als een ziel. Het is een term, een naam die we geven aan iets wat ten eerste geen eenduidige definitie heeft en ten tweede gewoonweg niet bestaat.

Dat wij stervelingen een psychiater 'zielenknijper' noemen is meer onwetendheid dan een juiste definitie.
..... comes great responsibility"
--==Forza PSV==-- --==Forza Nilis==--
I Shot Her Above The Kneecap, She Can Still Walk - Jack Bauer
pi_28541921
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:54 schreef Spideyman het volgende:

[..]

Een psycholoog of psychiater zal echter nooit toegeven dat er iets bestaat als een ziel. Het is een term, een naam die we geven aan iets wat ten eerste geen eenduidige definitie heeft en ten tweede gewoonweg niet bestaat.

Dat wij stervelingen een psychiater 'zielenknijper' noemen is meer onwetendheid dan een juiste definitie.
Joh, vertel eens wat nieuws. Het is een niet wetenschappelijk te verklaren iets. Psychologie is wetenschap. You do the math.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_28542147
Is de ziel dan ook niet een ander woord voor instinct? Allleen dan op een gevoelsmatige en gedachtelijke manier beredeneerd?
Oog eruit is erger!Le métro ferme a une heure du matLe metro ouvre a six h du matMonoprix ouvre a 10hMonoprix ferme a 20hLes enfants partent a 8hLes enfants reviennent a 16hLe repas commence a 20hOn débarrasse a 20h30Un Téléphone à midi seize
  woensdag 6 juli 2005 @ 11:09:26 #42
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_28542277
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:54 schreef Spideyman het volgende:

[..]

Een psycholoog of psychiater zal echter nooit toegeven dat er iets bestaat als een ziel.
O, jawel hoor er zijn uitzonderingen. Ik had vroeger een buurvrouw die de schoonzus is van een hier bekende * paranormale * mevrouw. Volgens haar verhaal verloor die mevrouw haar dochtertje bij de bevalling en werd vervolgens * gek * want ze hield vol dat 't kindje er nog * was * ofzo. idg de psychiater kwam er aan te pas en die heeft haar doorgestuurd naar een paranormaal genezer en die ondekt dat die mevrouw dus óók last had van paranormale eigenschappen en helemaal niet gek was.
Niet alle psychiaters zijn dus hetzelfde.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  woensdag 6 juli 2005 @ 11:09:54 #43
93264 Spideyman
"With great power.....
pi_28542296
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 10:57 schreef djenneke het volgende:

[..]

Joh, vertel eens wat nieuws. Het is een niet wetenschappelijk te verklaren iets. Psychologie is wetenschap. You do the math.
Het verschil is dat psychologie zich puur richt op subjectieve feiten die nooit te bewijzen zijn. Maar dan nog zul je een psycholoog nooit 'ziel' horen zeggen. Hij zal termen als wil, lust of intellect gebruiken om het een en ander te definieren, maar 'ziel' hoort daar niet bij.
..... comes great responsibility"
--==Forza PSV==-- --==Forza Nilis==--
I Shot Her Above The Kneecap, She Can Still Walk - Jack Bauer
pi_28542306
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 11:05 schreef Blinky het volgende:
Is de ziel dan ook niet een ander woord voor instinct? Allleen dan op een gevoelsmatige en gedachtelijke manier beredeneerd?
nope, want instinct is ook wetenschappelijk verklaarbaar, dus kan niet overblijven na het overlijden.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_28542344
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 11:09 schreef Spideyman het volgende:

[..]

Het verschil is dat psychologie zich puur richt op subjectieve feiten die nooit te bewijzen zijn. Maar dan nog zul je een psycholoog nooit 'ziel' horen zeggen. Hij zal termen als wil, lust of intellect gebruiken om het een en ander te definieren, maar 'ziel' hoort daar niet bij.
Ga weg man. Psychologie is niet subjectief... Het is ook niet exact, maar subjectief gaat echt te ver.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  woensdag 6 juli 2005 @ 11:14:29 #46
45700 Rudy303
vive hodie
pi_28542445
quote:
Ik probeer er een gezonde balans in te houden
Wel?? Je lijkt me een type wat zich op de oppervlakte door gevoelens laat leiden, maar uiteindelijk over de meeste dingen rationeel nadenkt en daarop je keuzes maakt. Zeg maar primair op gevoel, en secundair op verstand..

Is ook beter dan andersom trouwens.. iets wat mij meestal gebeurt ;-) Denk meestal dat ik ergens goed over na hebt gedacht, maar laat me daarna toch leiden door gevoelens en verwachtingen.. En stoot dan heerlijk vaak me neus ;-)
pi_28542543
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 11:14 schreef Rudy303 het volgende:

[..]

Wel?? Je lijkt me een type wat zich op de oppervlakte door gevoelens laat leiden, maar uiteindelijk over de meeste dingen rationeel nadenkt en daarop je keuzes maakt. Zeg maar primair op gevoel, en secundair op verstand..

Is ook beter dan andersom trouwens.. iets wat mij meestal gebeurt ;-) Denk meestal dat ik ergens goed over na hebt gedacht, maar laat me daarna toch leiden door gevoelens en verwachtingen.. En stoot dan heerlijk vaak me neus ;-)
Ik heb wat te vaak alleen naar mijn verstand geluisterd... Dat is niet altijd even goed afgelopen. Sindsdien probeer ik het dus in evenwicht te houden. Puur op gevoel iets beslissen kan verkeerd uitpakken, bijvoorbeeld als je emotioneel ofzo bent. Dan is het niet intuitie, maar emotie, en emotie vertroebeld intuitie. Dus dat is best lastig soms. Gelukkig zeggen gevoel en verstand vaak hetzelfde
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  woensdag 6 juli 2005 @ 11:18:01 #48
45700 Rudy303
vive hodie
pi_28542556
Sorry Djenneke, ik dwaal af.. Ook ik vind het leuk om op gevoel mensen te beoordelen ;-)
quote:
Het verschil is dat psychologie zich puur richt op subjectieve feiten die nooit te bewijzen zijn. Maar dan nog zul je een psycholoog nooit 'ziel' horen zeggen. Hij zal termen als wil, lust of intellect gebruiken om het een en ander te definieren, maar 'ziel' hoort daar niet bij.
Psychologie richt zich op subjectieve feiten (leuke tegenspraak trouwens)??? Dacht het niet.. er zijn voldoende wetenschappelijke modellen gemaakt van bijvoorbeeld de menselijke psyche, groepsgedrag, et cetera, et cetera. Dat mensen op basis van die wetenschappelijke feiten een (subjectieve) analyse of beoordeling maken, betekent niet dat de basis voor psychologie ook subjectief is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Rudy303 op 06-07-2005 11:29:08 ]
pi_28542611
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 11:09 schreef Spideyman het volgende:

[..]

Het verschil is dat psychologie zich puur richt op subjectieve feiten die nooit te bewijzen zijn. Maar dan nog zul je een psycholoog nooit 'ziel' horen zeggen. Hij zal termen als wil, lust of intellect gebruiken om het een en ander te definieren, maar 'ziel' hoort daar niet bij.
Dit is echt grootse onzin. Er zijn genoeg psychologen die wel degelijk in een "ziel" geloven.
Ook in de psychologie heb je meerdere kanten. Daar zullen ook genoeg boeken over te vinden zijn.
  woensdag 6 juli 2005 @ 11:20:24 #50
45700 Rudy303
vive hodie
pi_28542631
quote:
Gelukkig zeggen gevoel en verstand vaak hetzelfde
U is gezegend... ;-0
pi_28542694
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 11:20 schreef Rudy303 het volgende:

[..]

U is gezegend... ;-0
Dat denk ik nou ook vaak
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  woensdag 6 juli 2005 @ 11:54:28 #52
45700 Rudy303
vive hodie
pi_28543745
Veel vrienden, veel plezier en lol met mensen om je heen en dan ben ik ook gelukkig.. en mijn ziel dus ook! Vive Hodie..
pi_28543782
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 09:43 schreef Blinky het volgende:


Nu is mijn vraag: waar zit de 'ziel' en hoe kan hij zonder de benodigde bloedciculatie voortbestaan?


Ziel heeft geen bloed nodig?
pi_28543930
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 09:43 schreef Blinky het volgende:
Nu is mijn vraag: waar zit de 'ziel' en hoe kan hij zonder de benodigde bloedciculatie voortbestaan?
Betere vraag: Wat heb je eraan? Kan je ooit terugkeren na je dood, nou prachtig (of mischien ook niet). Je weet het zelf waarschijnlijk niet eens meer zodra je terug zou keren. Daarom mijn advies: Hoop er maar niet op, valt het ook niet tegen.

Het is ook nog nooit bewezen dat dit mogelijk is en dat gaat binnenkort niet gebeuren ook. Ikzelf ben ervan overtuigd dat er niks is. Ikzelf vergelijk het met narcose bijv. De tijd dat ik weg was heb ik niet gedroomd, maar dat was ook echt gewoon weg. Net als dat je ooit dood zal zijn.
pi_28544319
Als je er wel op hoopt, en het gebeurt niet, valt het ook niet tegen.
Weinig om te vallen dan
pi_28546518
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 11:55 schreef Triggershot het volgende:

[..]



Ziel heeft geen bloed nodig?
Volgens mijn beredenering is een ziel een verzamelnaam voor gedachten en gevoelens. Om gedachten en gevoelens te hebben, heb je wel bloedcirculatie nodig.
Oog eruit is erger!Le métro ferme a une heure du matLe metro ouvre a six h du matMonoprix ouvre a 10hMonoprix ferme a 20hLes enfants partent a 8hLes enfants reviennent a 16hLe repas commence a 20hOn débarrasse a 20h30Un Téléphone à midi seize
  woensdag 6 juli 2005 @ 13:28:09 #57
45700 Rudy303
vive hodie
pi_28547233
quote:
Volgens mijn beredenering is een ziel een verzamelnaam voor gedachten en gevoelens. Om gedachten en gevoelens te hebben, heb je wel bloedcirculatie nodig.
Volgens mij ken je nog echt wel (even) denken als je hart er ineens mee stopt.. De bloedcirculatie lijkt me dus niet inherent aan het hebben gedachten en gevoelens.

Vergelijk het met een auto: om beweging te krijgen heb je een verzameling (auto) van technieken en materialen nodig. Die technieken en materialen hebben wel benzine nodig om te kunnen bewegen. Maar zonder benzine is het nog steeds een auto. De benzine is nodig om samen met de materialen en technieken een beweging te krijgen.
pi_28589450
Het ligt inderdaad heel erg aan de definitie van ziel. Het lijkt mij dat als de ziel als iets immaterieels gezien wordt, deze nooit afhankelijk kan zijn van een materieel proces als bloedcirculatie. Als een ziel "slechts" een verzamelnaam is voor gedachten en gevoelens in het materiele dan zal deze wel afhankelijk zijn van bloedcirculatie (het even door kunnen denken na het ophouden hiervan daargelaten).
Om even met een afgezaagde computervergelijking te komen. Stel men heeft een computer met daarbuiten een harde schijf die op elk moment een exacte kopie is van de harde schijf in de computer, totdat deze ophoudt te bestaan (hij wordt dus niet gewist als de originele harde schijf ophoudt te bestaan). Mocht de computer nu "komen te overlijden" dan kunnen de herinneringen blijven bestaan. Nu blijft dus de vraag: "Geloof ik in die tweede harde schijf?" En er is niet te bewijzen dat deze niet bestaat en ook niet dat deze wel bestaat.
pi_28592524
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 15:03 schreef tomkr het volgende:
Het ligt inderdaad heel erg aan de definitie van ziel. Het lijkt mij dat als de ziel als iets immaterieels gezien wordt, deze nooit afhankelijk kan zijn van een materieel proces als bloedcirculatie. Als een ziel "slechts" een verzamelnaam is voor gedachten en gevoelens in het materiele dan zal deze wel afhankelijk zijn van bloedcirculatie (het even door kunnen denken na het ophouden hiervan daargelaten).
Om even met een afgezaagde computervergelijking te komen. Stel men heeft een computer met daarbuiten een harde schijf die op elk moment een exacte kopie is van de harde schijf in de computer, totdat deze ophoudt te bestaan (hij wordt dus niet gewist als de originele harde schijf ophoudt te bestaan). Mocht de computer nu "komen te overlijden" dan kunnen de herinneringen blijven bestaan. Nu blijft dus de vraag: "Geloof ik in die tweede harde schijf?" En er is niet te bewijzen dat deze niet bestaat en ook niet dat deze wel bestaat.
Juist. Harde schijf lijkt me een verkeerde benaming, noem het maar zwevende schijf
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_28605414
Als ik kijk naar de techniek dan zie je dat we in staat zijn geweest om heel ingewikkelde robots te produceren. Toch zijn we nog altijd niet in staat om zo'n robot gevoelens als verdriet, boosheid, mee te geven. Mijn veronderstelling is, dat dat net voortgebracht wordt door de ziel. Vaak zie je ook bij het overlijden van een mens, dat bepaalde lichamelijke functies nog aanwezig zijn, maar toch het leven eruit is geglipt. Dat leven versta ik onder de ziel ofwel energiebron van een mens. Daarnaast vind ik het sowieso een mooie gedachte, dat er na je dood toch nog iets is, waar je overledenen dierbaren weer tegenkomt.
Voel het echte en beleef het, doe 't, zeg 't, schreeuw 't, leef 't. Wilskracht is de kracht, status boeit me niet, groei is de illste macht.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')