abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 28 juni 2005 @ 10:20:01 #1
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_28295053
Goedemorgen mede-fokkers. Ik ben van plan komend weekend te beginnen aan de voorbereidingen voor het inbouwen van audio in mijn auto. Ik wil dit niet heel erg profi aanpakken, gewoon een versterker en subwoofer, en 2 andere speakers achterin de auto. Ze zitten nu op de standaardplaats, maar ik wil dus een set ovale speakers in de hoedeplank bouwen. Aangezien dit de 1e x word dat ik zoiets doe, vraag ik me af hoe dik die plaat MDF op zijn minst moet zijn, om trillen van dat ding te voorkomen ?

Er zijn hier vast medefokkers die dergelijke projectjes eerder hebben gedaan, dus die me misschien adviezen kunnen geven. Het belangrijkste om nu even te weten vind ik dus de dikte van die plaat.

Alvast bedankt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_28295656
tvp, ga volgende maand ook m'n auto kopen & woofers inbouwen.
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
pi_28295701
om trillingen te dempen / te voorkomen heb je massa nodig. maar te veel massa is weer onhandig zwaar. persoonlijk zou ik voor 22 mm gaan, dat is net even wat stabieler dan 18 en waarschijnlijk wel zwaar genoeg
je weet nooit wat er voor je staat, als de liftdeur opengaat
  Moderator dinsdag 28 juni 2005 @ 10:46:21 #4
16180 crew  CoolGuy
pi_28295792
Weet iemand misschien of daar nog richtlijnen voor zijn ? Als je een subwoofer koopt waarbij je de kist zelf wil bouwen, dan zijn daar ook afmetingen en criteria voor waaraan zo'n kist moet voldoen, misschien dat die er ook zijn voor een dergelijke hoedeplank. Ik wil het wel goed doen, dus ik laat hem bij een kennis van me overtrekken met stof/doek, zodat hij mooi afgewerkt is
pi_28295967
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 10:46 schreef CoolGuy het volgende:
Ik wil het wel goed doen, dus ik laat hem bij een kennis van me overtrekken met stof/doek, zodat hij mooi afgewerkt is
zorg dan dan je alle randen afrond, zodat het hout niet in de stof snijdt. je zou ook nog een dunnen laag polyether onder de stof kunnen aanbrengen, zodat je een licht 'kussen effect' krijgt (beter voor de stof ook)
  Moderator dinsdag 28 juni 2005 @ 10:53:52 #6
16180 crew  CoolGuy
pi_28296002
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 10:52 schreef 2flower het volgende:

[..]

zorg dan dan je alle randen afrond, zodat het hout niet in de stof snijdt. je zou ook nog een dunnen laag polyether onder de stof kunnen aanbrengen, zodat je een licht 'kussen effect' krijgt (beter voor de stof ook)
Uiteraard, als ik dat niet zou doen zou die kennis dat ook wel zeggen, stofferen is nl zijn werk, vandaar dat ik hem dat ook laat doen
  Moderator dinsdag 28 juni 2005 @ 10:55:12 #7
16180 crew  CoolGuy
pi_28296045
Heb ik direct een volgende vraag. Als ik die audio ga aanschaffen, MOET ik dan per se een versterker kopen waarmee ik ook die hoedeplank speakers kan versterken of kan ik ook volstaan met die direct op de radio aan te sluiten ?

Heb ik dan niet het probleem dat de sub het geluid overheerst van het nummer ? En ik heb iets gehoord van dat je aan een 4x50watt radio geen 300 watt speakers zo maar moet hangen omdat je dan je radio opblaast of zo Klopt dit /
pi_28296273
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 10:55 schreef CoolGuy het volgende:
Heb ik direct een volgende vraag. Als ik die audio ga aanschaffen, MOET ik dan per se een versterker kopen waarmee ik ook die hoedeplank speakers kan versterken of kan ik ook volstaan met die direct op de radio aan te sluiten ?

Heb ik dan niet het probleem dat de sub het geluid overheerst van het nummer ? En ik heb iets gehoord van dat je aan een 4x50watt radio geen 300 watt speakers zo maar moet hangen omdat je dan je radio opblaast of zo Klopt dit /
je radio opblazen heb ik nog nooit van gehoord en is logischerwijs niet mogelijk daar de radio de boxen aanstuurt met een bepaald vermogen. andersom is dus wel mogelijk; je kunt je boxen opblazen als je versterker meer vermogen heeft dan je boxen.

mijns inziens moet het gewoon mogelijk zijn om je boxen op je radio aan te sluiten, maar gezien het grote verschil in vermogen, zal dat het geluid niet ten goede komen.
als je per se boxen met 300 watt vermogen wilt, zal je er dus een bijpassende versterker bij moeten kopen. wil je een beetje leuk geluid hebben natuurlijk.....
maar mij lijkt dat 50 watt boxen niet iets zijn om je voor te schamen; gezien de kleine ruimte van de auto is dat meer dan voldoende om een mooie gehoorbeschadiging op te lopen
pi_28296356
idd, bij Pimp My Ride lopen ze wel te showen met 3x 500 watt woofers, maar in een auto zal je dat echt niet gebruiken, tenzij je je trommelvliezen kwijt wil.
ik ga zelf voor 2 woofers van 80 Watt, en een amp van 200 watt ertussen.
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
  Moderator dinsdag 28 juni 2005 @ 11:17:23 #10
16180 crew  CoolGuy
pi_28296690
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 11:06 schreef SocialDisorder het volgende:
idd, bij Pimp My Ride lopen ze wel te showen met 3x 500 watt woofers, maar in een auto zal je dat echt niet gebruiken, tenzij je je trommelvliezen kwijt wil.
ik ga zelf voor 2 woofers van 80 Watt, en een amp van 200 watt ertussen.
Precies. Ik ben nog een beetje aan het kijken wat ik voor spul wil kopen. Ik wil nl niet honderden euro's spenderen. Ik zit te kijken op www.rondevries.nl (vrienden van me zijn hier heel erg netjes geholpen) en die heeft leuk spul voor een schappelijke prijs. Ik zag zo'n Sony Xplod setje staan voor 129 euro. Was dus een versterker + 125 watt RMS sub. Nadeel is wel dat ik dan die hoedeplank speakers niet via die versterker gestuurd krijg omdat dat geen meerkanaals versterker is. Als ik dat wil moet ik alles los gaan kopen, maar dan loopt het nogal in de papieren.

Op die site zie ik een aantal van die subwoofer pakketten staan voor rond de 100 euro. Nou dacht ik eerst van "dat kan nooit wat zijn" maar een maat van me heeft dus dat Kicker setje voor 99 euro en daar wordt je echt gek in de auto, dus kwalitatief valt me dat alleszins mee.
pi_28296748
Ik denk dat als je info wilt hebben over caraudio, dan moet je deze vraag ook ff stellen in PTA, daar zitten een hoop audiofielen met ervaring en kennis.

qua hoedenplank, je hebt massa en stijfheid nodig. ik persoonlijk zou niet voor mdf gaan, dat spul is te zwaar in verhouding met de stijfheid.
Ik zou een populieren multiplexplaat van 18 mm nemen, zwaar genoeg, zeker met twee speakers
erin, en ook zeker stevig genoeg.
  Moderator dinsdag 28 juni 2005 @ 11:25:14 #12
16180 crew  CoolGuy
pi_28296892
Kan een modje dit topic verplaatsen naar PTA, en de topictitel veranderen in 'Car audio inbouwen voor beginners' ?
  dinsdag 28 juni 2005 @ 11:51:40 #13
36334 Gnorf
too much online
pi_28297808
Ik heb ook een 100 euro woofer/versterker setje van rondevries (magnat) het geluid dat daaruit komt is echt formidabel (ik ben geen audiofiel, dus misschien dat sommige mensen het verschrikkelijk vinden klinken). Als speakers heb ik achterin 2x 160 watt jbl en voorin 2x 120 watt jbl en die zijn gewoon aangesloten op mijn 4x50 watt radio en ik heb echt totaal niks te klagen over mijn geluid hoor, moet alleen de bas niet te hard zetten, want ik ben bang dat dan mijn ramen eruit vliegen... Je moet alleen wel een beetje goede radio nemen, een 50 euro kijkshop radio met 4x50 watt is geenzins vergelijkbaar met een 4x50 watt kenwood (of ander duurder merk, maar ik heb kenwood en ben er zeer over te spreken).
Volgens mij zit er ergens een bitje los.
  Moderator dinsdag 28 juni 2005 @ 11:56:41 #14
16180 crew  CoolGuy
pi_28297977
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 11:51 schreef Gnorf het volgende:
Ik heb ook een 100 euro woofer/versterker setje van rondevries (magnat) het geluid dat daaruit komt is echt formidabel (ik ben geen audiofiel, dus misschien dat sommige mensen het verschrikkelijk vinden klinken). Als speakers heb ik achterin 2x 160 watt jbl en voorin 2x 120 watt jbl en die zijn gewoon aangesloten op mijn 4x50 watt radio en ik heb echt totaal niks te klagen over mijn geluid hoor, moet alleen de bas niet te hard zetten, want ik ben bang dat dan mijn ramen eruit vliegen... Je moet alleen wel een beetje goede radio nemen, een 50 euro kijkshop radio met 4x50 watt is geenzins vergelijkbaar met een 4x50 watt kenwood (of ander duurder merk, maar ik heb kenwood en ben er zeer over te spreken).
Ik heb een Pioneer 6-cd wisselaar met een 4x50watt MOSFET versterker
  dinsdag 28 juni 2005 @ 11:59:59 #15
36334 Gnorf
too much online
pi_28298111
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 11:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik heb een Pioneer 6-cd wisselaar met een 4x50watt MOSFET versterker
Dan zal het aan je radio niet liggen, als je de buren of de auto's naast je gek wilt maken dan moet je een versterker kopen, maar als ik jou was zou ik gewoon beginnen met een woofer/versterker en dan kan je altijd nog besluiten om voor meer te gaan, als je je woofer goed afsteld dan hoef je niet bang te zijn dat hij alles overstemt. Let er alleen wel op dat als je een woofer koopt dat je hem de eerste uren (ze raden vaak 24 uur aan) niet voluit gooit, dan heb je namelijk niet zo lang plezier ervan aangezien de cone van redelijk stijf materiaal is gemaakt en dat moet even "intrillen" (lees: soepeler worden)
Volgens mij zit er ergens een bitje los.
pi_28298751
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 11:25 schreef CoolGuy het volgende:
Kan een modje dit topic verplaatsen naar PTA, en de topictitel veranderen in 'Car audio inbouwen voor beginners' ?
Komt voor de bakker.

Succes trouwens
  Moderator dinsdag 28 juni 2005 @ 13:26:23 #17
16180 crew  CoolGuy
pi_28301099
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 12:20 schreef Tinkerbell het volgende:

[..]

Komt voor de bakker.

Succes trouwens
Bedankt . Zal proberen wat foto's te maken van de progress en zo Vrijdagmiddag ga ik het MDF halen. Morgen hoop ik de audiostuff te bestellen, zodat ik zaterdag aan het knutselen kan. Nog nooit gedaan, dus ik mag hopen dat er wel iets van een duidelijk schema bij zit. Ik zit te denken, heb ik ook een powercap nodig, want ik hoor dat anders je accu erg snel leeg getrokken wordt, en daar heb ik niet echt zin in, maar loopt het echt zo'n vaart?
  Moderator dinsdag 28 juni 2005 @ 15:03:36 #18
16180 crew  CoolGuy
pi_28304294
niemand ?
pi_28305925
voor een setje als dit met 1 versterker en een paar boxen is dat echt niet nodig, tenminste dat heb ik al op meerde plaatsen gehoord en is bij mijzelf tot nu toe ook nog niet nodig geweest. (kicker setje van rdv en een setje ovaaltjes)
De beat gaat steeds maar door.... GEWELDIG!
pi_28306088
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 13:26 schreef CoolGuy het volgende:
Ik zit te denken, heb ik ook een powercap nodig, want ik hoor dat anders je accu erg snel leeg getrokken wordt, en daar heb ik niet echt zin in, maar loopt het echt zo'n vaart?
Je moet in ieder geval een schakel-draad meetrekken, anders is de kans reëel dat de accu na een nachtje stilstaan door de versterker leeggetrokken is. Dit wordt in het aansluitschema van de versterker getoond. Veel succes met het doortrekken van de kabels!

[ Bericht 0% gewijzigd door weerdo op 28-06-2005 16:07:07 ]
  Moderator dinsdag 28 juni 2005 @ 16:04:43 #21
16180 crew  CoolGuy
pi_28306233
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 15:55 schreef pinominie het volgende:
voor een setje als dit met 1 versterker en een paar boxen is dat echt niet nodig, tenminste dat heb ik al op meerde plaatsen gehoord en is bij mijzelf tot nu toe ook nog niet nodig geweest. (kicker setje van rdv en een setje ovaaltjes)
Jij hebt dus ook een Kicker setje ? Ik wilde dat setje nl ook bestellen met een paar ovaaltjes erbij. Hoe klinkt dat dingetje ? Ik ben op zoek naar een 'Bam', niet naar een 'Pok' zeg maar
Ik word met de kabels trekken geholpen door een maat van me die toch echt wat meer verstand daar van heeft.
pi_28369552
weet iemand misschien nog meer winkels zoals Ron de Vries? Ben zelf nl ook een beetje op zoek
pi_28369908
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 21:37 schreef HeyFreak het volgende:
weet iemand misschien nog meer winkels zoals Ron de Vries? Ben zelf nl ook een beetje op zoek
www.caradio.nl (let niet op de site die is gemaakt door het broertje van de eigenaar )
naar mijn mening leuke winkel, minder groot en professioneel dan rdv maar ze hebben er meer verstand van zaken en je kan ook alles beluisteren en uitproberen wat bij rdv niet altijd kan.
  Moderator donderdag 30 juni 2005 @ 22:50:38 #24
16180 crew  CoolGuy
pi_28372066
Zo. Net afspraak gemaakt met een vriend van me. Zaterdagmorgen @ half 10 ben ik daar, en dan gaan we samen de zooi inbouwen. Ik hou jullie op de hoogte
  Moderator zondag 3 juli 2005 @ 15:02:06 #25
16180 crew  CoolGuy
pi_28445054
Oke, de versterker + sub zijn aangesloten. Alle kabels zijn klaar. De ovale speakers op de hoedenplank klonken niet mooi dus heb ik anderen gehaald en een klein beetje bijbetaald. Ik heb nog geen MDF gehaald, en dus nog niets vastgezet.

Ik heb maar 'simpel' spul. Ik heb een 4x 50 watt rms versterkertje. Daar zit een 100 of 125 watt rms sub op aangesloten en de speakers die ik nu heb zijn 100 watt rms. Ik heb aan die maat van me die het heeft ingebouwd gevraagd of een powercap nodig was. Volgens hem was het niet nodig, pas als je echt veel watt rms had dat een powercap nodig was. Verder heeft hij het spul zo aangesloten dat ie alleen maar stroom vreet als ie aan staat.

Ik sprak toevallig straks een andere vriend van me, automonteur van beroep, en stelde hem dezelfde vraag. Deze vertelde me dat het ook niet nodig was, omdat de stereo alleen maar stroom trekt van de accu als de auto niet gestart is. Hij vertelde dat als de auto loopt, de benodigde stroom van de dynamo komt. Pas als die het niet meer trekt gaat de accu bijspringen. Hij zei ook dat de set niet zwaar genoeg was om de accu leeg te trekken.

Toch ben ik er niet helemaal gerust op, waarschijnlijk omdat ik zelf van autotechniek en elektriciteit geen verstand heb, dus vroeg ik me af of hier mensen zitten die me misschien kunnen uitleggen waarom ik zo'n powercap eventueel toch of niet nodig heb ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')