abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_27699214
Hoi,
Ik heb in m'n huis een ingebouwde ventilator die je op 3 standen kan zetten. De ventilator is ingebouwd in een (gang)kast op de 1e verdieping. Onze slaapkamer is vlak daarnaast.

Nu wil ik omdat de ventilator een constante lichte brom geeft die snachts zacht hoorbaar is (het is dus met die ventilator op de laagste stand niet 100% stil in huis) een tijdschakelaar toevoegen. De ventilator zelf heeft geen 'uit'-stand.

Er zit een perilex stekker aan de ventilator (zie afb). Ik wilde een tijdsklok tussen de stekker en het stopcontact doen, maar dat gaat voor zover ik zie dus niet op, die past niet.

Nu dacht ik eraan om het snoer van die ventilator door te knippen en daartussen een stekker te plaatsen waartussen ik een tijdschakelaar zet. Maar ik begrijp eigenlijk dat dit niet kan omdat de ventilator op 380v draait.

Welke opties heb ik om die ventilator snachts automatisch uit en sochtends automatisch aan te schakelen?

pi_27699378
Wellicht handig, hier is een pdf te lezen:
http://www.orcon.be/website/site_nl/download/doc/mvs-8.pdf
pi_27699492
Tipje: Gebruik. Geisoleerd. Gereedschap.

Maak het systeem compleet stroomloos, en test dat. De oplazer die je krijgt is not fun
pi_27699557
Yes ok, thx voor de tip.

Overigens is de ventilator (volgens de pdf) 'gewoon' 230 v.
pi_27699569
Ik gok trouwens dat een normale tijdschakelaar problematisch gaat worden. De onderdelen daarvan zijn vast niet geschikt voor dat voltage. Misschien een batterij-gestuurde schakelaar die je op de niet stroomvoerende draad zet? Beetje een houtje-touwtje oplossing.

Dubbelpolige handmatige schakelaar gaat overigens wel werken. Maar dat is weer niet automatisch.
pi_27699619
Ja automatisch is wel een voorwaarde anders kan ik net zo goed elke avond de stekker d'ruit trekken.
pi_27700380
Slecht idee, dat ding is juist om te zorgen dat je frisse lucht in huis krijgt, en niet stikt in de stank en koolmonoxide
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_27700478
Slecht idee of niet, ik wil dat ding snachts uithebben. Overigens, ik lees op diverse websites over woonhuisventilatoren dat een ventilator vooral schimmelvorming door vocht bij gebruik van wasmachine/douche etc tegengaat.

Ventileren van onze slaapkamer en andere kamers snachts doen we door een raam + luchtroosters open te zetten en de slaapkamer deur en de badkamerdeur (tegenoverelkaar) open te zetten zodat het doorwaait.

In dat opzicht denk ik dat de ventilator snachts uitstekend uitkan, vooral gezien niemand snachts doucht of de wasmachine aanheeft.
pi_27700683
'k zou een beetje gaan knutselen met een standaard schakelklok en een 230V AC relais...
  dinsdag 7 juni 2005 @ 10:38:18 #10
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_27701432
Een alternatief zou kunnen zijn om dat ding op 110 Volt te laten draaien. Ik heb alleen geen idee of dat werkt met deze ventilator. Mijn toiletfan is er wel fluisterstil van geworden.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 10:57:36 #11
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_27702012
't is dan wel een perilex, maar zo'n ventilator werkt gewoon op 230V.

zie hier het aansluitschema

Zet een (tijd) schakelaar tussen L3 en je probleem is opgelost!

[ Bericht 67% gewijzigd door NT-T.BartMan op 07-06-2005 11:07:30 ]
pi_27702063
Euhh, ik ben totaal a-technisch. Zoals ik het zie is die perilex stekker een andere stekker dan een doorsnee stekker, en zie ik niet hoe ik een tijdschakelaar op de perilex stekker moet drukken. Dat past toch simpelweg niet?
Graag meer uitleg.
pi_27702176
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 10:38 schreef bankrupcy het volgende:
Een alternatief zou kunnen zijn om dat ding op 110 Volt te laten draaien. Ik heb alleen geen idee of dat werkt met deze ventilator. Mijn toiletfan is er wel fluisterstil van geworden.
En waar wil jij 110V vandaan halen ?
pi_27702296
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 10:59 schreef TheMassive het volgende:
Euhh, ik ben totaal a-technisch.
Dan kun je er beter zelf niet aan beginnen, maar het door iemand laten doen die ervaring met elektra heeft. Er komt namelijk wel enig aansluit/soldeer-werk bij kijken...

Heb je toevallig 'n normaal stopcontact redelijk dicht in de buurt ?
In dat geval zou ik wel een kastje kunnen maken wat je tussen je perilex-stopcontact en je ventilator kan zetten...
't enige wat jij dan nog hoeft te doen is een schakelklok op de kop te tikken...
  dinsdag 7 juni 2005 @ 11:10:43 #15
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_27702406
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 11:03 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

En waar wil jij 110V vandaan halen ?
Flinke diode in de fase zetten. Klaar.
pi_27702534
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 11:10 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Flinke diode in de fase zetten. Klaar.
Die truc werkt heel leuk met verwarmingselementen, maar dus absoluut niet met motoren...

Je houdt namelijk geen wisselspanning (bobbeltje, dalletje, bobbeltje, dalletje) meer over, maar een in- en uit- schakelende sinusvormige gelijkspanning (bobbeltje, vlak, bobbeltje, vlak)...

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2005 11:19:59 ]
  dinsdag 7 juni 2005 @ 11:30:49 #17
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_27703054
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 11:03 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
En waar wil jij 110V vandaan halen ?
Trafo er tussen plaatsen. Amerikaanse electronica werkt op 110V en zo'n verloopding is bij elke fatsoenlijke electronicazaak te halen.

Kost ongeveer 20 Euro voor een 50-Watt uitvoering
pi_27703203
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 11:30 schreef bankrupcy het volgende:
Trafo er tussen plaatsen. Amerikaanse electronica werkt op 110V en zo'n verloopding is bij elke fatsoenlijke electronicazaak te halen.

Kost ongeveer 20 Euro voor een 50-Watt uitvoering
Die motor zal wel iets meer trekken dan 50W.
Dan denk ik dat TS goedkoper uit is met een schakelklok.

Nog afgezien van het feit dat er in een perilex óf krachtstroom (3 X 400V) zit (in dat geval gaat het al helemaal niet), óf 2 X 230V. Dan zou je 2 trafo's op de kop moeten tikken...

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2005 11:37:06 ]
pi_27703235
Snotverdikke, dit wordt in mijn ogen best complex.

Op deze pagina zie ik 3 toebehoren, helaas heeft niet 1 een 'uit'-stand
linkje
pi_27703474
Wat je anders kan overwegen is het probleem oplossen, en niet aan symtoombestrijding doen ... het is een gegeven dat zulke ventilatieboxen niet uitgeschakeld kunnen worden, daar is over na gedacht en dat is niet voor niets.

Dus misschien kan je die kast isoleren voor het geluid wat je hoort, iets van schuimplaat tegen de wand, gipsplaatje er tegen, klaar. Goede borstel onder de deur, rubbers tegen de deur zodat de deur goed sluit. Ik denk dat je dan al heel veel klachten kwijt bent.
pi_27703499
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 11:37 schreef TheMassive het volgende:
Snotverdikke, dit wordt in mijn ogen best complex.

Op deze pagina zie ik 3 toebehoren, helaas heeft niet 1 een 'uit'-stand
linkje
Zie mijn aanbod.
De enige kosten die eraan verbonden zijn; 1 Perilex-snoer met aangegoten stekker, 1 Perilex WCD, eventueel verzendkosten en natuurlijk een schakelklok.

De rest (relais, kastje, netsnoertje, wartels) heb ik hier zo voor de grijp liggen...
pi_27703560
En beste treinhomo, wat gaat me dit inclu verzendkosten kosten?
pi_27703688
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 11:46 schreef TheMassive het volgende:
En beste treinhomo, wat gaat me dit inclu verzendkosten kosten?
Dan moet ik eerst 's kijken wat 'n snoer/stekker en WCD kosten...
Misschien dat ik vanmiddag nog wel even bij de Handy-man kom.
zo gauw ik een prijs weet, post ik het hier wel.
Verzenden kost 5,50 Euro.
pi_27703748
Okay, ik ben benieuwd.

Concreet: wat heb ik dan? Een oplossing die ervoor kan zorgen dat m;n ventilator tussen 22.00 uur en 07.00 uur uitstaat?
pi_27703883
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 11:52 schreef TheMassive het volgende:
Okay, ik ben benieuwd.

Concreet: wat heb ik dan? Een oplossing die ervoor kan zorgen dat m;n ventilator tussen 22.00 uur en 07.00 uur uitstaat?
Yep...op voorwaarde dat je er een gewoon stopcontact (redelijk) dicht bij in de buurt hebt.
En afhankelijk van de schakelklok die je ertussen zet kun je ook nog afwijkende tijden nemen voor de weekenden bv.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2005 11:57:31 ]
pi_27703903
Dat laatste moet ik vanavond even checken. We houden elkaar op dit hoogte vooralsnog via dit topic, cool?
pi_27704244
Heb je trouwens wel eens een avondje geprobeerd hoe het is met dat ding uit? Dus gewoon de stekker er uit trekken?
Mijn ouders zijn pas verhuisd en hebben nu ook zo'n ding in het huis, en vonden het eerst ook maar dom dat dat ding niet uitkon, maar na een nachtje de stekker eruit gehad te hebben rook het de volgende ochtend toch behoorlijk muf hier en daar (toilet, maar ook de keuken wel). O, de ventilator staat daar trouwens op zolder, daar hoor je op de slaapkamer niks van.
Ieder verhaal eindigt gelukkig, als je er maar vroeg genoeg mee stopt. - Annie M.G. Schmidt -
pi_27704338
Yes, hebben we. 1 keer overigens, dus vannacht zullen we het weer proberen.
pi_27705313
Een vlugge blik bij Herr Praxis leerde dat die perilex-onderdelen 24 Euro moeten kosten.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 12:52:02 #30
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_27705322
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 11:15 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Die truc werkt heel leuk met verwarmingselementen, maar dus absoluut niet met motoren...

Je houdt namelijk geen wisselspanning (bobbeltje, dalletje, bobbeltje, dalletje) meer over, maar een in- en uit- schakelende sinusvormige gelijkspanning (bobbeltje, vlak, bobbeltje, vlak)...
* NT-T.BartMan dacht even niet zo goed na... is een beetje ziekjes en heeft een wazig hoofd...
pi_27709470
Weet je wel heel erg zeker wat je doet, mechanische ventilatie is namelijk niet alleen om je huis van frisse lucht te voorzien maar ook je verwarmingsketel, waardoor je dus voorkomt dat je huis volstroomt met koolmonoxide (en ter informatie, dat is dus volledig reukloos en zeer dodelijk)

Dat er geen uit stand op zit is niet voor niets.

Zeer slecht idee dus.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_27709554
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 14:56 schreef Sakura het volgende:
Weet je wel heel erg zeker wat je doet, mechanische ventilatie is namelijk niet alleen om je huis van frisse lucht te voorzien maar ook je verwarmingsketel, waardoor je dus voorkomt dat je huis volstroomt met koolmonoxide (en ter informatie, dat is dus volledig reukloos en zeer dodelijk)

Dat er geen uit stand op zit is niet voor niets.

Zeer slecht idee dus.
Dat is de 2de keer dat je verteld dat het een slecht idee is.

Als ik een duurder type kan kopen die WEL een uitstand heeft, waarom zou dat bij mijn stand dan niet goed zijn?

Ik heb overigens een paar posts naar boven al gereageerd op je eerste melding dat dit geen goed idee zou zijn, lees het topic even gewoon door voor je weer van plan bent op een dergelijke manier te gaan reageren dank u.
pi_27710312
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 14:58 schreef TheMassive het volgende:

[..]

Dat is de 2de keer dat je verteld dat het een slecht idee is.

Als ik een duurder type kan kopen die WEL een uitstand heeft, waarom zou dat bij mijn stand dan niet goed zijn?

Ik heb overigens een paar posts naar boven al gereageerd op je eerste melding dat dit geen goed idee zou zijn, lees het topic even gewoon door voor je weer van plan bent op een dergelijke manier te gaan reageren dank u.
Nou, nog 1 laatste tip dan, sluit een goede overlijdens verzekering af, en maak je testament vast op.

Je bent namelijk niet de eerste die door geklungel in huis dood zou gaan aan de koolmonixide vergiftiging.

Maar ik lees de overlijdens advertentie wel in de krant joh, geen probleem.

[ Bericht 5% gewijzigd door Sakura op 07-06-2005 15:32:54 ]
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_27711651
Klopt ja, die ouders van Weird Al zijn daar een tijdje terug aan overleden.
pi_27713751
gewoon een leeg kunstofkastje halen en er een tijdklok in zetten, ik heb nog nooit meegemaakt dat er in een normaal woonhuis een 400V ventilator geplaats is, die perilex wordt alleen gebruikt voor de verschillende standen,

dus men nemen de aarde en de nul die men gewoon doorverbind, de fase van het continue laten draaien van de ventilator komt op de voeding van het klokje en de nul dus ook zodat het klokje blijft lopen, de fase verbind je door op het schakelcontactje van de tijdklok, dan kiest men welke stand er overdag gebruikt moet worden, dit zijn dus 3 standen, dan kan je die met het klokje zo instellen dat ie snachts uit staat.

voor een elektricien is het eenvoudig, voor een leek niet, dus weet wat je doet.

en dat van koolmonoxide is bullshit, mijn vader heeft geen ventilator in huis en mijn moeder ook niet, alleen de afzuigkap in de keuken en die staat snachts ook uit, ik heb wel een ventilator en dat ding staat ook vaak zat helemaal uit, als je gewoon goed onderhoud aan de ketel doet is er niks aan de hand, en ze hebben er tegenwoordig ook meters voor om gassen en dergelijke te meten, dus als je in je broek schijt als je ventilator het niet meer doet dan moet je snel zo'n ding aanschaffen.
pi_27714280
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 15:22 schreef Sakura het volgende:

[..]

Nou, nog 1 laatste tip dan, sluit een goede overlijdens verzekering af, en maak je testament vast op.

Je bent namelijk niet de eerste die door geklungel in huis dood zou gaan aan de koolmonixide vergiftiging.

Maar ik lees de overlijdens advertentie wel in de krant joh, geen probleem.
Sorry? Waar heb jij last van?
Je wordt geirriteerd omdat ik jouw advies niet overneem? Neem eens een slok water en haar gewoon rustig diep adem, en log dan nog een keer in. Succes!
pi_27714315
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 16:53 schreef TheOneAndOnly het volgende:
gewoon een leeg kunstofkastje halen en er een tijdklok in zetten, ik heb nog nooit meegemaakt dat er in een normaal woonhuis een 400V ventilator geplaats is, die perilex wordt alleen gebruikt voor de verschillende standen,

dus men nemen de aarde en de nul die men gewoon doorverbind, de fase van het continue laten draaien van de ventilator komt op de voeding van het klokje en de nul dus ook zodat het klokje blijft lopen, de fase verbind je door op het schakelcontactje van de tijdklok, dan kiest men welke stand er overdag gebruikt moet worden, dit zijn dus 3 standen, dan kan je die met het klokje zo instellen dat ie snachts uit staat.

voor een elektricien is het eenvoudig, voor een leek niet, dus weet wat je doet.
Thx, ik hou tot nu toe nog alle opties open.
quote:
en dat van koolmonoxide is bullshit, mijn vader heeft geen ventilator in huis en mijn moeder ook niet, alleen de afzuigkap in de keuken en die staat snachts ook uit, ik heb wel een ventilator en dat ding staat ook vaak zat helemaal uit, als je gewoon goed onderhoud aan de ketel doet is er niks aan de hand, en ze hebben er tegenwoordig ook meters voor om gassen en dergelijke te meten, dus als je in je broek schijt als je ventilator het niet meer doet dan moet je snel zo'n ding aanschaffen.
Inderdaad bullshit.
pi_27714772
waar woont TS?
pi_27714792
Waarom ben je daar benieuwd naar?
pi_27714977
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 17:09 schreef TheMassive het volgende:

[..]

Sorry? Waar heb jij last van?
Je wordt geirriteerd omdat ik jouw advies niet overneem? Neem eens een slok water en haar gewoon rustig diep adem, en log dan nog een keer in. Succes!
Als jij graag dood wilt, ga je gang. Ik heb alleen al teveel ellende gezien met zogenaamde handige klussertjes die geen flauw benul hebben waar ze mee bezig zijn.

Als een huis vanaf bouw een mechanische ventilatie heeft die niet uit kan, is dat met reden gedaan. Als handig klungelaartje kan je daar zelf wel aan gaan sleutelen, maar dan loop je dus hoor risico op koolmonoxide vergiftiging.

En dat er huizen zijn zonder mechanische ventilatie is ook geen argument, die huizen zijn gewoon anders ontworpen. Maar de tegenwoordige huizen met zeer goede isolatie en op elk raam en deur tochstrippen, daar is een constant draaiende mechanische ventilatie van wezenlijk belang.

Maar be my guest, ga lekker klungelen, en ga lekker bewust een risico lopen op koolmonoxide vergiftiging. Maar wees dan wel zo'n vent dat je ook je vriendin even inlicht over de zeer grote risicos van het bij jouw overnachten.

Als je ergens geen verstand van hebt, is het het veiligste om er gewoon lekker vanaf te blijven.

*darwin award vast klaarlegt
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  dinsdag 7 juni 2005 @ 17:33:41 #41
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_27715030
die fan maakt dus lawaai ?? en dan ga je hem uitzetten ?? wat dacht je van gewoon die fan een keer nakijken doorsmeren. wij hebben zo`n fan ook en wij horen hem dus niet ook al draait hij 24/7 al 15 jaar lang. owja en van het uit en aan schakelen sleit die fan enorm. dingen zijn gebouwd voor 24/7 draaien.
pi_27715057
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 17:32 schreef Sakura het volgende:

[..]

Als jij graag dood wilt, ga je gang. Ik heb alleen al teveel ellende gezien met zogenaamde handige klussertjes die geen flauw benul hebben waar ze mee bezig zijn.

Als een huis vanaf bouw een mechanische ventilatie heeft die niet uit kan, is dat met reden gedaan. Als handig klungelaartje kan je daar zelf wel aan gaan sleutelen, maar dan loop je dus hoor risico op koolmonoxide vergiftiging.

En dat er huizen zijn zonder mechanische ventilatie is ook geen argument, die huizen zijn gewoon anders ontworpen. Maar de tegenwoordige huizen met zeer goede isolatie en op elk raam en deur tochstrippen, daar is een constant draaiende mechanische ventilatie van wezenlijk belang.

Maar be my guest, ga lekker klungelen, en ga lekker bewust een risico lopen op koolmonoxide vergiftiging. Maar wees dan wel zo'n vent dat je ook je vriendin even inlicht over de zeer grote risicos van het bij jouw overnachten.

Als je ergens geen verstand van hebt, is het het veiligste om er gewoon lekker vanaf te blijven.

*darwin award vast klaarlegt
Misschien, en dat is een advies richting jou, zou je dit ook op een normale toon kunnen posten en niet uiteindelijk op een geirriteerde "je moet het helemaal zelf weten, zak maar in de stront" toon, want op zo'n manier jaag je iedereen eerder weg dan dat ze naar je gaan luisteren.

Als dit een probleem kan zijn ga ik uitzoeken in hoeverre de ventilator uitgeschakeld kan worden.
pi_27715065
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 17:33 schreef -chefke- het volgende:
die fan maakt dus lawaai ?? en dan ga je hem uitzetten ?? wat dacht je van gewoon die fan een keer nakijken doorsmeren. wij hebben zo`n fan ook en wij horen hem dus niet ook al draait hij 24/7 al 15 jaar lang. owja en van het uit en aan schakelen sleit die fan enorm. dingen zijn gebouwd voor 24/7 draaien.
Okay, goed argument, bedankt voor je advies.
pi_27715354
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 17:34 schreef TheMassive het volgende:

[..]

Misschien, en dat is een advies richting jou, zou je dit ook op een normale toon kunnen posten en niet uiteindelijk op een geirriteerde "je moet het helemaal zelf weten, zak maar in de stront" toon, want op zo'n manier jaag je iedereen eerder weg dan dat ze naar je gaan luisteren.

Als dit een probleem kan zijn ga ik uitzoeken in hoeverre de ventilator uitgeschakeld kan worden.
Ach, ik heb meerdere keren gezegt dat het een slecht idee is, maar als jij dat negeert en een zacht bromtoontje belangrijker vind dan een behoorlijke kans op koolmonoxide vergiftiging, tsja, wie ben ik dan om jouw dat pleziertje te ontzeggen.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  dinsdag 7 juni 2005 @ 17:52:10 #45
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_27715549
Je valt in herhalingen Sakura..... Je standpunt is duidelijk, en imho is je angst voor een dergelijk ongeluk overdreven.
pi_27715669
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 17:52 schreef bankrupcy het volgende:
Je valt in herhalingen Sakura..... Je standpunt is duidelijk, en imho is je angst voor een dergelijk ongeluk overdreven.
Zeg dat ook gelijk maar tegen al die koolmonoxide doden die elk jaar weer vallen.

Zelfs mijn schoonmoeder is al eens op een haar na aan een koolmonoxide vergiftiging ontsnapt door slecht werkende mechanische ventilatie.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_27715710
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 17:45 schreef Sakura het volgende:

[..]

Ach, ik heb meerdere keren gezegt dat het een slecht idee is, maar als jij dat negeert en een zacht bromtoontje belangrijker vind dan een behoorlijke kans op koolmonoxide vergiftiging, tsja, wie ben ik dan om jouw dat pleziertje te ontzeggen.
Ja, maar pas bij reactie 3 post je dan ook waarom. Bij post 1 zeg je alleen dat het slecht is. Als je denkt dat ik dan zonder dat je het wat beter uitlegd wat je zegt meteen klakkeloos aanneem ben je aan het verkeerde adres. Je had gewoon meteen uit moeten leggen waarom het gevaarlijk kan zijn ipv pas bij post 3 op een geirriteerde toon aanvallend uit te leggen waarom ik precies de ventilator niet uit moet doen. Snap je?
pi_27715734
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 17:57 schreef Sakura het volgende:

[..]

Zeg dat ook gelijk maar tegen al die koolmonoxide doden die elk jaar weer vallen.

Zelfs mijn schoonmoeder is al eens op een haar na aan een koolmonoxide vergiftiging ontsnapt door slecht werkende mechanische ventilatie.
Is het zelfs gevaarlijk als we snachts het slaapkamer raam, de slaapkamer deur plus de tegenoverstaande badkamer deur plus badkamerraam open hebben, zodat het door kan waaien?
pi_27715736
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 17:45 schreef Sakura het volgende:

[..]

Ach, ik heb meerdere keren gezegt dat het een slecht idee is, maar als jij dat negeert en een zacht bromtoontje belangrijker vind dan een behoorlijke kans op koolmonoxide vergiftiging, tsja, wie ben ik dan om jouw dat pleziertje te ontzeggen.
en wie zegt dat er bij haar ketel een afzuigroostertje zit dan?

zit er bij mij ook niet....
pi_27715764
Afzuigroosters zitten in de wc beneden, keuken en badkamer.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')