abonnement Unibet Coolblue
pi_27660746
Goed, een projectje dus. Ik koop binnenkort een nieuw terrarium met de maten 100 x 50 x 50. Ik weet nog niet of dit een geheel glazen bak wordt, of een bak met een houten plaat als achterkant. Dit terrarium zal gevuld worden met een laag zand, en wat houtstronkjes. De bak zal vaak rond de 30 tot 35 graden worden, en af zal af en toe water in gespoten worden met een plantenspuit om de vochtigheid zo nu en dan te verhogen.

Nou wil ik zélf een achterwand gaan maken voor dit terrarium. Ik wil ervoor zorgen dat mijn hagedis op verschillende plekken in de bak kan zonnen, of kan schuilen voor de lamp en het moet in het geheel een grillig uiterlijk hebben.

Klein voorbeeldje wat ik als perfect beschouw:



Tot zover mijn wensen, maar ik heb absoluut geen ervaring met klussen en weet echt niet waar ik moet beginnen .

Hoe moet ik dit aanpakken, wat voor spullen heb ik nodig, wat voor achterwand is makkelijk te modelleren/verven, etcetera.

Via IRC heb ik van Fe203 al tips gehad om met cement of gips en gaas te werken, dus daar mag best over gepraat worden. Graag zelfs. Purschuim leek geen goede optie omdat het een agressief en misschien giftig goedje is.

Het moet natuurlijk wel goed schoon te houden zijn, en het is echt essentiëel dat het er natuurlijk uitziet

[ Bericht 23% gewijzigd door NiteSpeed op 07-06-2005 00:24:08 ]
We'll keep on whispering our mantras.
  zondag 5 juni 2005 @ 23:28:37 #2
77938 melanie_the_miss
De enige echte.
pi_27660922
quote:
Op maandag 6 juni 2005 01:37 schreef Muerte het volgende:

[..]

Vanaf hier dus: [Centraal] Reptielen en Amfibieën
Dat is een handig topic

[ Bericht 98% gewijzigd door melanie_the_miss op 06-06-2005 07:51:24 ]
Voices tell me I'm the shit.
pi_27661801
hoihoi
pur moet je niet gebruiken, daar kan in somige gevallen langere tijd een giftige lucht vanaf komen. een handige mooie truc eerst de bak vol te plakken met piepschuim(lekker goedkoop of zelfs restafval) en daaroverheen vervolgens een mengsel met tegellijm te doen. op het gemiddelde dierenforum is wel een topic te vinden met de verschillende mengsels die je kan maken.
het voordeel van piepschuim, is dat je eerst een glasplaat ergens in de bak kan plakken(bijvoorbeeld om een plantje op te zetten) waarna je dat met piepschuim makkelijk kan wegwerken. stevigheid van glas, en de makkelijke uitbreekbaarheid van piepschuim. het nadeel met gips en dergelijke is dat het als het eenmaal in de bak zit, je het er haast niet uitkrijgt zonder je bak te slopen.
door de tegelijm op t piepschuim te doen heb je een keiharde buitenkant, maar als je daardoorheen bent(lukt een baardje niet) dan is de bak makkelijk leeg te slopen zonder m te breken
pi_27661869
quote:
Op zondag 5 juni 2005 23:55 schreef kaboutermensje het volgende:
hoihoi
pur moet je niet gebruiken, daar kan in somige gevallen langere tijd een giftige lucht vanaf komen. een handige mooie truc eerst de bak vol te plakken met piepschuim(lekker goedkoop of zelfs restafval) en daaroverheen vervolgens een mengsel met tegellijm te doen. op het gemiddelde dierenforum is wel een topic te vinden met de verschillende mengsels die je kan maken.
het voordeel van piepschuim, is dat je eerst een glasplaat ergens in de bak kan plakken(bijvoorbeeld om een plantje op te zetten) waarna je dat met piepschuim makkelijk kan wegwerken. stevigheid van glas, en de makkelijke uitbreekbaarheid van piepschuim. het nadeel met gips en dergelijke is dat het als het eenmaal in de bak zit, je het er haast niet uitkrijgt zonder je bak te slopen.
door de tegelijm op t piepschuim te doen heb je een keiharde buitenkant, maar als je daardoorheen bent(lukt een baardje niet) dan is de bak makkelijk leeg te slopen zonder m te breken
Ja, maar als je bakken ziet die met piepschuim en tegellijm gemaakt zijn, zijn dit vaak erg rechthoekige achterwanden. De variëiteiten als in de natuur zie je er absoluut niet in terug, en dat is toch wel een prioriteit op zich.

[ Bericht 0% gewijzigd door NiteSpeed op 06-06-2005 00:16:54 ]
We'll keep on whispering our mantras.
pi_27663528
Oooh wie was dat nou, die laatst zo'n mooie achterwand had gemaakt? Ik ga even in F&F zoeken, want ik weet zeker dat iemand daar zoiets gemaakt heeft.
pi_27663540
Ik heb zelf vroeger een leuk aquarium gehad, maar die is jaren geleden opgebroken. Leuk projectje, ik zal dit blijven volgen aangezien ik ook wel een keer een terrarium zou willen Wat kost zo'n beestje in aanschaf en verzorging?
pi_27663768
Over de beesten zelf kan je terecht in F&F: [Centraal] Reptielen en Amfibieën en in de diverse terrarium-topics aldaar Meneer_Storm

Ik heb het topic dat ik bedoel nog niet gevonden, maar daar was volgens mij wel gewerkt met pur. Dat gaf een geweldig effect, echter ik zou ook bang zijn voor mogelijk giftige dampen.

Tempex/piepschuim lijkt me een goede oplossing en met snelcement over het piepschuim krijg je volgens mij ook een prima rots-achtig effect.

[ Bericht 13% gewijzigd door Tinkerbell op 06-06-2005 01:33:03 ]
pi_27663905
quote:
Op maandag 6 juni 2005 01:26 schreef Tinkerbell het volgende:


Ik heb het topic dat ik bedoel nog niet gevonden, maar daar was volgens mij wel gewerkt met pur. Dat gaf een geweldig effect, echter ik zou ook bang zijn voor mogelijk giftige dampen.

Tempex/piepschuim lijkt me een goede oplossing en met snelcement over het piepschuim krijg je volgens mij ook een prima rots-achtig effect.
Vanaf hier dus: [Centraal] Reptielen en Amfibieën
-
When God put teeth in your mouth he ruined a perfectly good arsehole
-
Imagination is the reality of the dreamer
pi_27663922
quote:
Op maandag 6 juni 2005 01:37 schreef Muerte het volgende:

[..]

Vanaf hier dus: [Centraal] Reptielen en Amfibieën
Dat bedoelde ik

en ik heb er net zelf nog in gepost!

gelukkig heb ik het excuus dat ik momenteel echt wat aan mijn ogen mankeer

Ja zie, hartstikke mooie achterwand!
pi_27664014
Haha, dat projectje van Tim ken ik ja . Dat heb ik nog op een ander forum gevolgd . Ziet er inderdaad erg mooi uit, alleen het is nog niet echt steenachtig/natuurgetrouw.

Misschien dat het ook met piepschuim te maken is, en dan gewoon met érg veel kleine lagen werken.

[ Bericht 9% gewijzigd door NiteSpeed op 06-06-2005 02:09:57 ]
We'll keep on whispering our mantras.
  maandag 6 juni 2005 @ 09:33:15 #11
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_27666201
Je kan het PUR altijd nog bijsnijden tot scherpe puntjes, en dat kan ook met het pieps. Wat je ook kan doen met het pur is als het nog nat is met een handschoen aan er punten in 'trekken'.
Op zich heb je wel dat giftigheidsprobleem, maar als je het pur later dichtsmeert met tegellijm dan kan dat er niet meer uit.
***
  † In Memoriam † maandag 6 juni 2005 @ 10:18:04 #12
7074 moussy
kuttekop
pi_27667395
Pur krijg je grilliger door er na het spuitn en stokje door heen te halen, anders wordt het allemaal wat bol en rond.

Ik zou als je het in een kleur gaat maken niet 1 kleur gebruiken, maar ook een andere kleur er overheen nevelen.

zal eens zoeken naar foto's van onze bak
Je zou er haast een boek over schrijven!
  † In Memoriam † maandag 6 juni 2005 @ 10:28:33 #13
7074 moussy
kuttekop
pi_27667719
fotootje van het kleine bakje wat we hadden.

Piepschuim, tegellijm en toen de tegellijm nog nat was grind er over gestrooid



en de grote bak... Pur, tegellijm en weer grind



Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_27669548
Gaan die beesten niet knagen aan een "zachte" achterwand?
  † In Memoriam † maandag 6 juni 2005 @ 12:28:09 #15
7074 moussy
kuttekop
pi_27671525
quote:
Op maandag 6 juni 2005 11:23 schreef Dirkh het volgende:
Gaan die beesten niet knagen aan een "zachte" achterwand?
Neuh, de baardagamen die wij hebben gehad iig niet. Krekels vreten zich wel in pur en piepschuim, ook daarom moet je meerdere lagen tegellijm op je achterwand smeren. Krekel eet pur, beest eet krekel.... niet echt gezond....
Je zou er haast een boek over schrijven!
  maandag 6 juni 2005 @ 12:54:34 #16
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_27672183
quote:
Op maandag 6 juni 2005 11:23 schreef Dirkh het volgende:
Gaan die beesten niet knagen aan een "zachte" achterwand?
die tegellijm maakt de wand keihard, daar bijten ze niet zomaar stukken af. Het is wel een behoorlijke klus als ik het zo zie.
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_27677362
Het is wel een weekje klussen ja. Iedere keer dat opdragen en opnieuw besmeren .
We'll keep on whispering our mantras.
pi_27695683
Goed, een andere mogelijkheid zou zijn om cement te mixen met zand, alleen dat blijkt nogal vies te worden door ontlasting van de hagedisjes. Ergens zou ik dus een combinatie moeten maken.
We'll keep on whispering our mantras.
pi_27839006

Misschien is zo een huisje een leuk idee?
Kan je maken met piepschuim platen
Voices tell me I'm the shit.
pi_27841647
quote:
Op zaterdag 11 juni 2005 18:39 schreef melanie_the_miss het volgende:
[afbeelding]
Misschien is zo een huisje een leuk idee?
Kan je maken met piepschuim platen
Veel en veel en véééél te hoekig.
We'll keep on whispering our mantras.
pi_27895637
he
piepschuim is een goed plan kun je zo lijmen met hout lijm ,
als er even een vlammetje langs houd (niet te lang ) krijg je een heel mooi oppervlak,later wel even bewerken met tegel lijm en eventueel op schilderen .
Ik heb dit zelf in een aquarium zitten 120x50x50 blijft perfect zitten ,zit er al 3 jaar in.
  maandag 18 juli 2005 @ 23:03:09 #22
52712 Dreuzel
denknouesnajoh!
pi_28926773
En al begonnen??
Ik ga zelf binnenkort ook beginnen met een achterwand voor mijn terra.. Dus ben overal een beetje rond aan het kijken hoe iedereen het aanpakt.
pi_28931931
Nee, nog niet beginnen. Ik heb geen zin om een lelijk achterwandje te maken dus ik bedenk nog steeds hoe ik het wil maken. En ergens wil ik ook dat hij heel makkelijk weer uit de bak te halen is, en niet vastgelijmdt wordt enzo.

Moeilijk, moeilijk .
We'll keep on whispering our mantras.
  dinsdag 19 juli 2005 @ 22:13:17 #24
52712 Dreuzel
denknouesnajoh!
pi_28958390
Ik ga die van mij eerst op maat maken enzo, zodat ik em als ie klaar is, als een soort bouwpakket in elkaar kan zetten en vast kan kitten. Is er iets wat me dan nog niet bevalt kun je het nog veranderen.
Maar ik denk dat je de achterwand toch het beste kunt vastlijmen. Je moet er rekening mee houden dat er anders rotzooi, krekels en andere insekten achter kunnen gaan zitten.. Moet je dan die hele wand eruit rossen om erbij te komen
pi_28958431
Als je hem perfect uitsnijdt komen er geen krekels daar hoor. Vooral niet als ze het van een goed hard materiaal maakt. Tegellijm of hout ofzo .
We'll keep on whispering our mantras.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')