Dag 7, donderdag 19 mei: Al Khokha - TaïzVanaf Al Khokha rijden we langs de kust naar het zuiden. We passeren weer kleine Afrikaans aandoende dorpjes. Ook maken we een stop bij een afgelegen, sobere moskee. Het is een mooi doch vervallen gebouw. De moskee heeft ongeveer dezelfde zandkleur als het rulle zand op de bodem. Wat opvalt is dat deze moskee geen minaret heeft. In plaats daarvan zijn er koepels van verschillende grootte.
Even later stoppen we aan het strand. Er liggen prachtige schelpen, die het wel héél verleidelijk maken er eentje mee te nemen. Maar ja, dan zul je altijd zien dat het bij de douane een beschermde soort blijkt te zijn of zoiets. Dus toch maar netjes laten liggen.
Verderop is een groep vissers bezig. Eerst wordt met een bootje een net het water in gebracht, daarna wordt het vanaf de kust door een hele groep mannen weer onder luid geschreeuw binnengehaald. Twee mannen staan met stokken in het water te meppen. Sadr weet me met handen en voeten duidelijk te maken dat dat is om de vissen te laten schrikken. Die zwemmen dan weg van de stokken en komen vervolgens vast te zitten in het net.
Als het net uit het water komt blijken er alleen heel kleine visjes in te zitten. Ze zijn hoogstens een paar centimeter lang. Ze worden verzameld in grote, rieten manden, die een stuk het strand opgedragen worden. Daar worden ze uitgespreid op het zand, zodat er een grote zilveren vlakte ontstaat. De visjes moeten drogen in de zon. Vervolgens zullen ze op de markt als delicatesse verkocht worden.
Al Makha bereiken we halverwege de ochtend. Ons woord ‘mokka’ is afgeleid van deze plaatsnaam. Dit havenstadje was vroeger dé koffiehaven. De terrassen waar nu vooral qat verbouwd wordt, produceerden vroeger een hoge kwaliteit koffiebonen. Tegenwoordig is het allemaal een beetje vergane glorie, maar wel leuk om even te zien en het plaatsnaambord te fotograferen.
Aan de kust nabij Al MakhaTaïz is vandaag het eindpunt. Sinds Sanaa is dit de grootste stad en het is weer even wennen aan de enorme drukte, vooral qua verkeer. Opnieuw blijkt dat hier in het verkeer alleen het recht van de brutaalste geldt. En onze chauffeurs zijn brutaal! Rechts inhalen, nóóit voorrang verlenen aan wie dan ook en de auto in elk gaatje drukken. Alles is geoorloofd als je er sneller door opschiet.
In de lobby van het hotel raken we in gesprek met een wat oudere man. Twee dingen vallen op: hij heeft een enorme bril met een zwaar, donker montuur en hij spreekt behoorlijk goed Engels. Hij blijkt de secretaris van de voetbalclub van Aden, die ook in het hotel logeert. Vanmiddag moeten ze spelen tegen Taïz. Een erg belangrijke wedstrijd, want het gaat tussen de nummer één en twee van de stand in de eredivisie. Als Taïz wint nemen ze de koppositie over. Hij nodigt ons van harte uit om te komen kijken; het is gratis en vast enorm spannend.
Ik ben bepaald geen voetbalhebber, maar dit lijkt me wel leuk. Bovendien zijn er in Taïz toch geen echte
must sees. Ook Hamid en Sadr hebben er zin in. Na de lunch brengen ze de belangstellenden naar het stadion. Daar aangekomen worden we naar een vlak ernaast gelegen parkeerplaats gedirigeerd. Kennelijk de VIP parkeerplaats, want er is nog volop plek.
Als we het afgeladen stadion binnenwandelen barst er een luid gejuich en geklap los. Ik kijk om me heen wat er aan de hand is. Nou, niks dus, behalve dan dat wij binnen gekomen zijn. Dat buitenlanders belangstelling tonen voor Jemenitisch voetbal is kennelijk erg ongewoon.
Een echt stadion is het trouwens niet; men staat gewoon op een kleine verhoging rondom het veld. Alleen aan één van de lange zijden is er een betonnen statribune. Het middelste deel hiervan, de eretribune kennelijk, is overdekt. Hier hoeft men niet te staan, maar zijn er kunststof tuinstoeltjes op het beton gezet. Dat is het deel waar we naar toe geleid worden. Op de voorste rijen zijn plaatsen voor ons vrijgemaakt. We krijgen allemaal nog een fles water in de handen gedrukt en dan kan de wedstrijd een aanvang nemen. De eregasten zijn gearriveerd.
Ik weet niks van voetbal, maar zelfs ik merk dat het niveau laag is. Geregeld zijn alle spelers tegelijk te vinden op hetzelfde kwart van het veld. Het publiek is er niet minder enthousiast om. Er wordt luidkeels aangemoedigd en ons wordt trots verteld dat Taïz een international uit Senegal heeft. Toch kijk ik af en toe liever naar de bergen op de achtergrond, die steeds mooier verlicht worden door de zakkende zon.
In de rust wordt onze reisbegeleidster - ze spreekt Arabisch - live geïnterviewd voor de radio. Hamid tolkt als de reisgenoot die het meest van voetbal weet eveneens aan de tand gevoeld wordt. Er loopt ook iemand rond met een grote camera op de schouder, die een paar shots maakt van de buitenlanders op de tribune. We vernemen dat dit voor de televisie is. Vanavond om half negen komt deze wedstrijd aan bod in een soort van Studio Sport. Op Jemen 1.
Uiteindelijk eindigt de wedstrijd in 2 - 2. De spelers van Aden gaan direct terug naar het hotel. Bij het veld zijn kennelijk geen douches. De spelersbus wordt door het verkeer geleid door een militaire escorte, waar wij weer handig bij aansluiten, zodat we snel door het drukke verkeer snijden, terug naar het hotel.
We dineren bij een restaurantje op één van de bergen aan de rand van de stad, met een prachtig uitzicht over Taïz by night. Enige minpuntje is dat er geen tv aanwezig is, zodat we de voetbalwedstrijd helaas niet terug kunnen zien.