abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 31 mei 2005 @ 09:18:16 #1
1087 Merisse
broddeltante
pi_27503297
Omdat het bij mij speelt en omdat ik weet dat het hier bij meerderen het geval is heb ik besloten dit topic te openen zodat we daarover van gedachten kunnen wisselen en elkaar tot steun kunnen zijn in dit hele moeilijke verwerkingproces.

Onderstaande tekst heb ik gisteren gelezen met de tranen stromend over mijn wangen. Zo herkenbaar. Maar ook heel erg heftig en loodzwaar. Een jaar geleden wilde ik nog helemaal niks weten van de mogelijkheid "samen verder" maar je groeit ernaar toe. Mijn man heeft er voor zichzelf minder moeite mee maar weet zich geen raad met mijn verdriet. Hij wil maar dat het 'over' is...
quote:
Bron: Ongewenste Kinderloosheid
Ongewenste kinderloosheid. Help anderen begrijpen.
Een gids voor familie en vrienden.
___________

Deze tekst is een vertaling uit het Engels. Het Engelse origineel is geschreven voor lotgenoten die nog steeds midden in de onderzoeken zitten.
Deze vertaling heb ik aangepast aan het ongewenst kinderloos zijn.
____________
Een brief om aan je familie en vrienden te sturen, als je zelf niet onder woorden kan brengen
wat je hen wilt vertellen.

Ik wil mijn gevoelens over mijn ongewenste kinderloosheid met je delen, want ik wil graag dat je mijn strijd begrijpt. Ik weet dat het moeilijk is om te begrijpen wat ongewenste kinderloosheid nu werkelijk betekent, er zijn momenten waarop ik het zelf ook niet begrijp. Deze strijd heeft intense en ongewone gevoelens bij mij losgewoeld en ik ben soms bang dat mijn reacties hierover door jou verkeerd begrepen worden. Ik hoop dat mijn vermogen om dit te dragen en jouw vermogen om dit te begrijpen zullen toenemen omdat ik mijn gevoelens met je deel. Ik wil graag dat je me begrijpt.

Jij zult me misschien zien als: geobsedeerd, humeurig, depressief, jaloers, te serieus, onaangenaam, agressief, vijandig en cynisch. Dit zijn geen bewonderenswaardige karaktertrekken, geen wonder dat je mijn ongewenste kinderloosheid moeilijk te begrijpen vindt. Ik beschrijf me zelf liever als: verward, bang, geïsoleerd en alleen, schuldig en beschaamd, boos, verdrietig, moedeloos en van streek.

Ongewenste kinderloosheid maakt dat ik me verward voel omdat ik jaren de pil genomen heb om een zwangerschap te voorkomen en nu voelt het ironisch dat ik dat gedaan heb. Ik voel me verward omdat ik dacht dat als ik maar beter, langer, toegewijder, slimmer aan alle vruchtbaarheids- behandelingen zou deelnemen, ik wel zwanger zou raken. Niets bleek minder waar.

Ongewenste kinderloosheid maakt me bang. Ongewenst kinderloos zijn zit vol onzekerheden en ik heb toch definitieve antwoorden op mijn vragen nodig. Hoelang duurt mijn verdriet? Wat moet ik met mijn leven als ik geen moeder word? Hoelang moet deze vernedering nog duren? Hoeveel pijn moet ik nog verdragen? Waarom kan mijn lijf niet doen wat ik wil? Waarom doet het zoveel pijn? Ik ben bang voor mijn emoties, bang voor mijn onbetrouwbare lijf en bang voor mijn toekomst.

Door ongewenste kinderloosheid voel ik me geïsoleerd en alleen. Overal word ik herinnerd aan baby?s. Het lijkt wel of ik de enige ben die aan deze onzichtbare vloek lijdt. Ik neem afstand van mensen met kinderen, omdat het pijn doet met hen te communiceren. Niemand weet hoe afschuwelijk mijn verdriet is. Alhoewel ik normaal verstandig kan denken, ben ik nu achterdochtig. Verlies ik mijn vermogen te relativeren? Ik voel me zo alleen en ik vraag me af of ik dit zal overleven.

Ik voel me schuldig en beschaamd door mijn ongewenste kinderloosheid. Regelmatig vergeet ik dat onvruchtbaarheid een medisch probleem is en alszodanig behandeld zou moeten worden. Het onvruchtbaar zijn vernietigt mijn zelfvertrouwen en het voelt alsof ik faal. Waarom word ik gestraft? Wat heb ik gedaan dat ik dit verdien? Ben ik het niet waard om een kind te hebben? Is dit het eind van mijn familielijn, is dit het eind van mijn bestaan? Zal mijn familie zich voor mij schamen? Het is gemakkelijk je zelfvertrouwen te verliezen en je beschaamt te voelen.

Ongewenste kinderloosheid maakt me boos. Alles maakt me boos, en ik weet dat ik mijn boosheid bij de verkeerde mensen neerleg. Ik ben boos op mijn lijf, omdat het me in de steek laat, ondanks dat ik altijd goed voor mijn lijf heb gezorgd. Ik ben boos op mijn partner, omdat we het verdriet niet kunnen delen, omdat we elk op een eigen manier met dit verdriet omgaan. En elkaar niet willen lastig vallen met nog meer verdriet. Ik wou dat er iemand was die me kon helpen. Ik ben boos op mijn familie, omdat zij wel kinderen hebben en ooit opa en oma zullen worden. Eigenlijk ben ik boos op iedereen. Iedereen heeft wel een simpele oplossing voor mijn probleem. Iedereen denkt zo veel te weten over ongewenste kinderloosheid. Iedereen zegt te veel en luistert te weinig.

Ik voel me verdrietig en moedeloos door mijn ongewenste kinderloosheid. Ik heb mijn toekomst verloren, en niemand kent de intensie van mijn verdriet. Ongewenste kinderloosheid ontneemt me m?n energie. Ik heb nog nooit zo veel en zo gemakkelijk gehuild. Ik ben verdrietig omdat mijn huwelijk hierdoor onder zo veel meer druk staat. Ik ben verdrietig omdat kinderloosheid me dwingt om egoïstisch te zijn. Ik ben verdrietig omdat ik veel vriendschappen en contacten met anderen heb verloren omdat deze strijd zoveel energie van mij vergt. Vrienden met kinderen prefereren het gezelschap van andere mensen met kinderen. Ik ben omringt met baby's, vrouwen die in verwachting zijn, kinderspeelplaatsen, geboortekaartjes, verhalen over bevallingen, kraamvisites, kinderfilms, kinderverjaardagen en meer waar ik geen zin in heb om mee geconfronteerd te worden. Ik voel me verdrietig en moedeloos.

Mijn kinderloosheid maakt me wankel. Mijn leven staat in de wachtstand. Beslissingen nemen over mijn leven lijkt onmogelijk. Ik kan maar niet beslissen over mijn carrière, welke hobby ik wil, of ik op vakantie ga en meer van zulke dingen. Hoe meer ik worstel met het kinderloos zijn, hoe minder controle ik er over lijk te hebben. Deze worsteling kent helaas geen termijn en lijkt zonder einde te zijn. Ik wankel omdat ik geen duidelijke, gemakkelijke antwoorden op mijn vragen vind.

Soms voel ik de paniek wegglijden en leer ik stukje bij beetje met kinderloosheid om te gaan. Ik leer te luisteren naar mezelf en ik leer assertief te vragen wat ik nodig heb, in plaats van agressief te zijn. Ik probeer meer te zijn dan een kinderloos mens, door al worstelend het plezier in het leven weer terug te vinden. Dat valt soms niet mee.

Jij kunt me helpen. Ik weet dat je om me geeft en ik weet dat kinderloosheid onze relatie beïnvloedt. Jij hebt verdriet omdat ik verdriet heb, wat mij pijn doet, doet jou ook pijn. Ik geloof dat we elkaar kunnen helpen, want samen zijn we sterk. Misschien kunnen de onderstaande hints jou helpen mijn ongewenste kinderloosheid te begrijpen.

Je hoeft alleen maar naar me te luisteren. Laat me weten dat ik met mijn verhaal bij je terecht kan. Doordat ik over mijn verdriet kan praten, worden dingen duidelijk voor me. Ik krijg inzicht in mijn eigen verdriet. Praten is voor mij moeilijk als ik voel dat jij eigenlijk geen tijd hebt om te luisteren. Dus zeg het me als je geen tijd hebt. Vertel me geen succesverhalen van andere paren die te kampen hadden met ongewenste kinderloosheid en hoe gemakkelijk hun probleem was opgelost. Ieder geval is weer anders en je helpt me er beslist niet mee. Geef me geen advies, maar stel me belangstellende vragen. Vertel me dat je in vertrouwen naar mijn verhaal zult luisteren, zo win je ook mijn vertrouwen.

Ik heb je steun nodig. Begrijp dat mijn beslissingen niet zomaar zijn genomen, ik heb er nachten over wakker gelegen. Zeg me dat je mijn beslissingen respecteert, ook al ben je het er zelf niet mee eens, want je weet dat ik ze weloverwogen heb genomen. Vraag me niet: "Weet je het wel zeker?", maar zeg me dat je begrijpt dat omgaan met ongewenste kinderloosheid hard werken is.

Voel je niet ongemakkelijk in mijn aanwezigheid. Door te praten over ongewenste kinderloosheid kun je je ongemakkelijk gaan voelen. Ben je bang de verkeerde dingen te zeggen? Vertel me als je bang bent dat je me zult kwetsen met wat je zegt. Vraag me of ik over mijn verdriet wil praten. Soms wil ik er namelijk helemaal niet over praten en op andere momenten lijkt het wel of ik niet kan stoppen met vertellen over mijn verdriet. Door te vragen laat je ook weten dat je nog steeds met me meeleeft.

Blijf correct in je opmerkingen. Ik maak wel eens grapjes over ongewenst kinderloos zijn, dat is een manier om met dit verdriet om te gaan. Maar het is absoluut niet grappig als anderen hierover grapjes maken. Kwets me niet door opmerkingen te maken als: "Weet je wel hoe je "het" moet doen?" Bagatelliseer mijn strijd niet door te zeggen: "Neem maar een van mijn kinderen." Ook help je me niet als je zegt: "Je weet maar nooit, geluk zit in een klein hoekje." Dwing me niet op kraamvisite te gaan als ik dat niet wil. Verwacht niet van me, nu ik zelf geen kinderen heb, dat ik die van anderen maar moet vertroetelen. Ik voel me al verdrietig en schuldig genoeg, en ik heb geen behoefte me hierover ook nog schuldig te voelen.

Blijf eerlijk tegen mij. Zeg me als je tijd nodig heb om te wennen aan de beslissingen die ik heb genomen. Als je iets niet begrijpt, vraag het me dan. Verzwijg geen zwangerschappen van jezelf of van anderen voor mij. Ook al word ik verdrietig als je me dit vertelt, het maakt me verdrietiger als je het verzwijgt.

Ik wil graag dat je goed geïnformeerd bent over ongewenste kinderloosheid. Laat niemand je wijs maken dat het verdriet van ongewenst kinderloos zijn wel over gaat als je een kind adopteert of dat je vanzelf zwanger raakt als je er maar niet zo veel mee bezig bent. Zeg nooit dat het Gods wil is, dat ik geen kinderen heb. Bekritiseer niet mijn keuzes, of hoe ik mijn leven invul. Wees er van verzekerd dat ik zelf meer dan voldoende informatie heb verzameld om de keuzes te kunnen maken die ik heb gemaakt.

Wees geduldig. Onthoud dat ongewenste kinderloosheid een rouwproces is. Het heeft tijd nodig, veel tijd. Er zijn geen garanties, geen juiste antwoorden, geen handige gereedschapjes, over hoe te rouwen. Elk rouwt op z'n eigen manier. Mijn behoeftes kunnen wisselen. Terwijl ik gisteren privacy nodig had, kan het zijn dat ik vandaag jou steun zeer nodig heb. Jij hebt ook emoties over ongewenste kinderloosheid en ik ook. Sta me toe boos, verdrietig, blij of hoopvol te zijn. Bagatelliseer mijn emoties niet, geef me de ruimte om deze emoties te voelen, en geef me tijd.

Moedig me aan om mijn gevoel voor humor te gebruiken. Wijs me op dingen waar ik blij van word. Herinner me er aan dat ik meer ben dan een onvruchtbaar mens. Help door jouw kracht met mij te delen.

Weet dat mijn verdriet over mijn ongewenste kinderloosheid nooit helemaal over zal zijn, omdat het mijn hele leven heeft beïnvloed. Ik word nooit meer de persoon die ik was, door de strijd die ik heb gevoerd.

Dank je wel dat je deze reis met me wilt maken, door je begrip te tonen.
(Voor alle duidelijkheid mijn situatie:
Mrt. 2003 gestopt met de pil, in feb. apr. en juni 2004 miskramen, aug. 2004 stollingsstoornis vastgesteld als waarschijnlijke oorzaak vd miskramen, gebruik nu antistollingsmedicatie ter voorkoming van miskramen, helaas inmiddels 40 jaar geworden...)
You will never leave my mind
And it turns out to be so much different than our dreams
Now you're, you're a star in heaven
  dinsdag 31 mei 2005 @ 09:26:23 #2
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_27503610
Wat geeft die brief mooi weer,hoe je je voelt...........
Hoe "wij"ons allemaal kunnen voelen..........
Vooral dat moedeloze en dat je vind,dat je faalt,heel herkenbaar.


Groetjes,Minoes
  Moderator dinsdag 31 mei 2005 @ 09:42:47 #4
5428 crew  miss_sly
pi_27503955
Merisse, wat goed van je dat je dit topic opent!
Heb er zelf ook over gedacht, maar niet de moed kunnen vinden.
Ik kom hier zeker ook!

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_27504099
Merisse
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_27509575
Merisse, sterkte.
Heb je je man ook die brief laten lezen?
  dinsdag 31 mei 2005 @ 13:17:03 #7
1087 Merisse
broddeltante
pi_27510799
Ja poemojn maar daar klapte hij helemaal van dicht Hij kreeg het er zelfs bijna letterlijk benauwd van. En dat kon ik me na een avondje heftige discussies ook best voorstellen want het is nogal zwaarmoedig. En hij ziet me het liefst vrolijk natuurlijk.
You will never leave my mind
And it turns out to be so much different than our dreams
Now you're, you're a star in heaven
pi_27512912
Het is natuurlijk ook heftig om zulke gevoelens van je eigen partner te lezen maar hopelijk maakt het het toch duidelijker voor hem waarom jij zo verdrietig bent.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  dinsdag 31 mei 2005 @ 14:32:44 #9
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_27513261
Deze kwam ik laatst op de weblog van iemand tegen, Empty arms
Ik heb met kippevel op mijn armen en tranen in mijn ogen ernaar zitten kijken...

Sterkte voor degenen die hier doorheen gaan. En weet dat Fok! altijd een luisterend oor is... Hoewel de vreugde om zwangerschappen kindjes hier voornamelijk de boventoon voert is er zeker wel plaats en respect voor dit verdriet. Hier is geen schaamte...

***
  Moderator dinsdag 31 mei 2005 @ 14:51:57 #10
5428 crew  miss_sly
pi_27513904
Ik heb het hele stuk inmiddels ook gelezen.
Hoe ontzettend goed wordt daar in verwoord hoe ik me voel. Alles: de woede, het verdriet, de vernedering, het gevoel te falen, alles.

Hoe confronterend het misschien ook is, ik ga het mijn vriend toch ook laten lezen; ik hoop dat hij dan toch beter kan begrijpen hoe ik me voel.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 31 mei 2005 @ 15:35:53 #11
1087 Merisse
broddeltante
pi_27515425
Dies ook mooi BE mag hier zeker niet ontbreken!
miss_sly; dapper hoor, hopelijk reageert hij met begrip voor jouw gevoelens, hoe die van hem ook zijn
You will never leave my mind
And it turns out to be so much different than our dreams
Now you're, you're a star in heaven
  dinsdag 31 mei 2005 @ 15:53:36 #12
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_27516035
BE, ik zat met tranen in m'n ogen die link van jou te bekijken.. Zo veel herkenbaarheid (ik denk dat 't voor iedereen die in de MMM zit (of heeft gezeten) erg herkenbaar is)

Merisse, voor jouw stuk ga ik vanavond ff goed zitten, daar wil ik even rustig voor gaan zitten.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Moderator dinsdag 31 mei 2005 @ 16:01:16 #13
5428 crew  miss_sly
pi_27516314
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 15:35 schreef Merisse het volgende:
Dies ook mooi BE mag hier zeker niet ontbreken!
miss_sly; dapper hoor, hopelijk reageert hij met begrip voor jouw gevoelens, hoe die van hem ook zijn
Dat is inderdaad wat ik wil: dat hij mijn gevoelens begrijpt. Ik vind het heel moeilijk om daarover te praten, zeker omdat wij het niet samen meegemaakt hebben, maar het wel mijn verdriet blijft. NU, na de vakantie met mjin neefje, doet het nog meer pijn en zit ik in een behoorlijke dip. Wellicht begrijpt hij dat ook beter na het lezen van dat stukje.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 31 mei 2005 @ 16:15:59 #14
8885 moralia
Grip op je zak
pi_27516852
Hoewel ik de tekst in de OP erg duidelijk vind zou ik hem te heftig vinden om aan vrienden of familieleden te sturen. Ik denk dat het mensen juist zou kunnen tegenhouden om meer of dieper contact te onderhouden met iemand die ongewenst kinderloos is.
Als ik dit van een vriendin zou ontvangen zou ik me geen raad meer weten over wat ze wel en niet zou willen horen en op welk moment. Hoewel vol goede bedoelingen vind ik de tekst 1 grote opsomming van instrukties.

Ik denk dat het dan ook herkenbaarder is voor degene die ongewenst kinderloos is, dan voor degene voor wie het bedoeld is, namelijk de persoon van wie meer begrip wordt verlangd. Voor die persoon kan het juist een erg verwarrende tekst zijn en juist het tegenovergestelde bereiken van wat nou de bedoeling is, meer begrip.
Het is overigens absoluut niet mijn bedoeling om dit stuk/brief naar beneden te halen of iets dergelijks, ik wilde alleen even laten weten hoe een neutrale (of nietsvermoedende) lezer dit stuk zou kunnen interpreteren.
I want to be young and wild, and then I want to be
middle-aged and rich, and then I want to be old and annoy people by
pretending that I'm deaf
  dinsdag 31 mei 2005 @ 16:28:06 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_27517305
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik het wel een klein beetje met Moralia eens ben.
Ik 'snap' wat de brief zegt, maar hij komt heel dwingend en dominant over.
Ik zou hem, als je hem wilt gebruiken, iig herschrijven en/of er stukjes uithalen die voor jouw situatie van toepassing zijn.
Je maakt hem dan iets persoonlijker, want hoe waar mss ook, ik denk dat het een overkill kan worden die enige conversatie over dit onderwerp mss wel geheel dood kan slaan.
***
  Moderator dinsdag 31 mei 2005 @ 18:13:52 #16
5428 crew  miss_sly
pi_27520326
Ik zie deze zeer uitgebreide, indringende tekst veel meer als een eenmalige, indringende en erg intieme kijk in mijn hart, niet als een handleiding hoe met mij om te gaan. Het vertelt in duidelijke taal hoe de verschillende gevoelens worden ervaren en waarom. Het geeft een uitleg en vraagt om begrip. Misschien is het wel dwingend en dominant, maar ik denk dat het niet verkeerd is om het een maal op die manier aan sommige mensen te kunnen verduidelijken.

Mijn beste vriendin heeft het vaak aan me gevraagd: wat zou je van me willen? Hoe zou je willen dat ik met je omga als ik zwanger zou zijn, of als ik een kindje heb? Wil je erbij betrokken zijn of juist niet? Wil je mijn verhalen horen, wil je me nog kennen? Trek je je volledig terug en ga ik je als vriendin verliezen?
Daarop is geen eenduidig antwoord, want de gevoelens zijn zo wisselend, je eigen vermogen met zaken om te gaan is niet telkens gelijk. Deze brief maakt dat duidelijk, en dat is goed. Laat het dan even dwingend en dominant zijn, misschien is het daarom juist des te duidelijker!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_27520597
Eerlijk gezegd vind ik de brief nogal heftig.
Ik denk, dat als ik deze brief zou ontvangen, dat ik dicht zou slaan...ik zou er erg van schrikken.
Alsof ik in het verleden tekort had geschoten.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 18:26:56 #18
1087 Merisse
broddeltante
pi_27520619
Ik snap wel wat je bedoelt Moralia. Op mijn man kwam het ook niet helemaal over. Hij dacht door dat stuk dat ik het leven zo ongeveer niet meer zag zitten Ik zou het stuk ook niet als instructie naar bekenden sturen maar het geeft wel goed mijn gevoelens weer. Stuk (h)erkenning.

BE
You will never leave my mind
And it turns out to be so much different than our dreams
Now you're, you're a star in heaven
  dinsdag 31 mei 2005 @ 18:27:11 #19
8885 moralia
Grip op je zak
pi_27520625
Jouw vriendin heeft tegen jou gezegd dat ze wil weten hoe jij er tegen die tijd over denkt, ik denk dat je zelf wel kunt bepalen of ze tegen deze tekst zou kunnen of niet, je kent haar goed genoeg neem ik aan miss_sly.

Ik had ook een ongewenst kinderloze vriendin, inmiddels heeft ze wel kinderen maar ze heeft er lang op moeten wachten. Wij konden er gewoon over praten met elkaar en als ze mij destijds zo'n brief had gegeven was ik misschien in mijn schulp gekropen en was alles erg beladen geworden.

Ik denk dat Brighteyes' idee over herschrijven en er je eigen brief van maken helemaal niet zo gek is, als je het toch op deze manier wil doen. Duidelijk en confronterend zijn is soms best goed maar je loopt het risico om dan op jouw beurt over de gevoelens van een ander heen te walsen.
I want to be young and wild, and then I want to be
middle-aged and rich, and then I want to be old and annoy people by
pretending that I'm deaf
  Moderator dinsdag 31 mei 2005 @ 18:33:21 #20
5428 crew  miss_sly
pi_27520812
Even voor alle duidelijkheid: ik ben helemaal niet van plan deze brief aan allerlei mensen te laten lezen, daar is ie helemaal niet geschikt voor. Wel voor een paar mensen zeer dichtbij, zoals bijvoorbeeld mijn vriend. Misschien schrikt hij wel, het is confronterend, maar mag dat niet dan? Is confronterend verkeerd?

Over het algemeen praat ik er, behalve met mijn vriendin, met niemand over, en ik heb ook geen behoefte om een brief te schrijven en te geven, dus herschrijven hoeft ook niet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 31 mei 2005 @ 18:41:59 #21
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_27521052
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 18:13 schreef miss_sly het volgende:
[...] een eenmalige, indringende en erg intieme kijk in mijn hart [...]
Ik denk dat dit het het duidelijkst omschrijft. En die indringende en erg intieme kijk in je hart geef je ten slotte ook niet aan iedereen, toch?
Dit was niet bedoeld als aanval naar jou miss_sly.
Zoals Moralia al aangaf, het is meer dat wij 'als leken en buitenstaanders' aangeven hoe het over zou komen als hij zo, in deze vorm, te lezen gegeven zou worden.

Het blijft heel, heel erg lastig om je in te leven in de gevoelens van ongewenst kinderloze mensen.
Ik zou dolgraag een kindje willen, is geen geheim, maar de tijd is er nog even niet naar, en zelfs ik kan jaloers worden op sommige mensen.
Daarom vond ik die link die ik eerder gaf ook zo vreselijk aangrijpend. Nadat ik die bekeken had had ik pas het gevoel dat ik het een heeeeeel klein beetje kon begrijpen. Maar dan nog, je kan je nog zo veel inleven als je wilt, je kunt het nooit helemaal meevoelen...
***
pi_27521329
Ik vind de brief ook nogal heftig.
En, tja, het zal hier in dit subforum misschien verkeerd vallen, maar toch: moeten we niet allemaal in ons leven door zure appels heenbijten en ons erbij neerleggen dat niet alles kan lopen zoals jij dat wilt....en dus je doelen/levensinvulling/whatever bijstellen?
Ik wil niet ontkennen dat het hier om een groot verdriet gaat en dat het erg moeilijk is, en ik loop er zelf momenteel ook tegenaan dat mijn 1, 3, 5 en 8 jaar jongere vrienden allemaal bezig zijn met huisje-boompje-beestje-kindje en ik wellicht die kans nooit zal krijgen, leidt regelmatig tot huilbuien, maar als ik dan lees: "ik heb mijn toekomst verloren" e.d., dan denk ik: je kunt je ook TE erg op 1 bepaald iets focussen en maak je het jezelf daardoor niet alleen maar moeilijker, maak je de frustratie niet alleen maar groter door PER SE EN HET MOET EN ZAL toch dat ene doel te willen realiseren?

En dan die tekst aan het eind....die vind ik echt te ver gaan. Het wordt hier gebracht alsof het het ergst is wat iemand ooit kan overkomen, en voor mijn gevoel stel je je door zo ontzettend om aandacht, begrip enz. te vragen vrij arrogant op ten opzichte van de ander: alsof die niet ook net zo goed zijn eigen strijd voert op andere gebieden....

Dit is niet bedoeld om het verdriet te bagatelliseren, ik besef wel degelijk dat het heel diep kan zitten en zo nu en dan echt door je hart kan snijden. Maar het drama in de brief vind ik echt te groot en ik denk niet dat je jezelf of anderen er een dienst mee bewijst door eea zo te benaderen.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 19:07:38 #23
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_27521621
Hoewel ik niet meteen elke vorm van discussie de nek om wil draaien wil ik wel graag vragen om hier niet al te diep in te gaan op hoe men wel of niet met kinderloosheid om gaat.
Merisse heeft dit topic gestart om met lotgenoten (en andere geinteresseerden) te praten over wat het met je doet om 'ongewild kinderloos' te zijn en ik denk dat dit topic daar ook in de eerste plaats voor gebruikt moet worden. Zij willen hun verhaal kwijt, oa over onbegrip dat ze tegenkomen en dan lijkt het me niet helemaal done om dan hier nog eens datzelfde onbegrip over zich heen te krijgen.

Ja, het is een forum en iedereen mag reageren hoe ze willen, maar mss is het dan handiger om daar een ander topic voor te openen.

Merisse, mocht je nou denken 'waar bemoeit die zich nou weer mee', just let me know, ok?
***
  Moderator dinsdag 31 mei 2005 @ 19:13:17 #24
5428 crew  miss_sly
pi_27521767
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 18:54 schreef thaleia het volgende:
Ik vind de brief ook nogal heftig.
En, tja, het zal hier in dit subforum misschien verkeerd vallen, maar toch: moeten we niet allemaal in ons leven door zure appels heenbijten en ons erbij neerleggen dat niet alles kan lopen zoals jij dat wilt....en dus je doelen/levensinvulling/whatever bijstellen?
Waarom zou dat verkeerd vallen? Je hebt gelijk, er zijn geen garanties en het leven zal bij veel mensen niet zo lopen als ze hadden gewild/gehoopt. En da moet je foor de zure appel heenbijten en verder met je leven. Maar dat 'door de zure appel heenbijten' is toch wel een proces? Dat is toch geen kwestie van op een ochtend wakker worden en besluiten dat je nu maar verder gaat met je andere, nieuwe leven en dat oude met zijn grote wens zonder meer achter je laat?
quote:
Ik wil niet ontkennen dat het hier om een groot verdriet gaat en dat het erg moeilijk is, en ik loop er zelf momenteel ook tegenaan dat mijn 1, 3, 5 en 8 jaar jongere vrienden allemaal bezig zijn met huisje-boompje-beestje-kindje en ik wellicht die kans nooit zal krijgen, leidt regelmatig tot huilbuien, maar als ik dan lees: "ik heb mijn toekomst verloren" e.d., dan denk ik: je kunt je ook TE erg op 1 bepaald iets focussen en maak je het jezelf daardoor niet alleen maar moeilijker, maak je de frustratie niet alleen maar groter door PER SE EN HET MOET EN ZAL toch dat ene doel te willen realiseren?
Het gaat hier nou juist om het niet realiseren van dat ene doel en verder gaan met je leven. Je hebt ook een toekomst verloren, de toekomst die je had gedroomd en die voor zovelen zo vanzelfsprekend is. Dat wil niet zeggen dat er geen andere toekomst komt en dat je nooit meer gelukkig zult worden, maar het is voor veel mensen geen dipje waar je je na een huilbui even overheen zet.
quote:
En dan die tekst aan het eind....die vind ik echt te ver gaan. Het wordt hier gebracht alsof het het ergst is wat iemand ooit kan overkomen, en voor mijn gevoel stel je je door zo ontzettend om aandacht, begrip enz. te vragen vrij arrogant op ten opzichte van de ander: alsof die niet ook net zo goed zijn eigen strijd voert op andere gebieden....
iedereen voert zijn/haar strijd in het leven, en iedereen mag daar even zeer aandacht en begrip voor vragen. En als de ander aan mij begrip vraagt voor zijn/haar probleem, dan is dat toch ook niet arrogant?
quote:
Dit is niet bedoeld om het verdriet te bagatelliseren, ik besef wel degelijk dat het heel diep kan zitten en zo nu en dan echt door je hart kan snijden. Maar het drama in de brief vind ik echt te groot en ik denk niet dat je jezelf of anderen er een dienst mee bewijst door eea zo te benaderen.
Het is ook een drama. Dat mag jij dan niet zo groot vinden, maar dat is het voor sommige mensen dus wel. Wie ben jij om te bepalen of het verdriet van een ander wordt overdreven? Als het om gevoelens gaat, is er geen goed of slecht, er is alleen gevoel.

Ongewenste kinderloosheid gaat nooit over. Na jaren van vrienden en familie die kinderen kregen en van jou toch verwachten dat je meeleeft (en dat doe je ook), wordt het eindelijk wat rustiger. De kinderen groeien op, je hoeft niet meer op kraambezoek, je kunt zelfs wel met de wat grotere kinderen plezier hebben. En als je dan denkt dat je het ergste wel gehad hebt, worden je vrienden en familieleden opa en oma, genieten van hun kleinkindjes, hebben trotse verhalen. En dan doet het weer opnieuw pijn, want ook dat zul je niet beleven. Het lijkt nog erg ver weg, maar het moment komt wel.

Je zutl dit ook wel dramatisch vinden, en dat mag. Maar ik vind dat je nooit iemand gevoelens, verdriet mag ontzeggen of het bagatelliseren, want in feite doe je dat wel. Je hoeft het niet te begrijpen, maar probeer het wel te respecteren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_27522337
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 18:54 schreef thaleia het volgende:
Ik wil niet ontkennen dat het hier om een groot verdriet gaat en dat het erg moeilijk is, en ik loop er zelf momenteel ook tegenaan dat mijn 1, 3, 5 en 8 jaar jongere vrienden allemaal bezig zijn met huisje-boompje-beestje-kindje en ik wellicht die kans nooit zal krijgen, leidt regelmatig tot huilbuien,
waarom zou jij die kans wellicht niet krijgen, thaleia ?

omtrent die brief, ik vind hem veel te heftig en te belerend. Het heeft bij mij een averrechts effect. In het midden was ik hem zelfs al beu ...

wat wil iemand bereiken door dat aan een partner/vriend/vriendin te laten lezen .
ensemble, tout est plus joli
PETITLAPIN krijgt een DOCHTER
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')