abonnement Unibet Coolblue
  maandag 30 mei 2005 @ 17:23:31 #1
103804 Hansnr8
Proper fucked?
pi_27487313
Volgend jaar ben ik klaar met mijn MBO opleiding hier in nederland, ik wil dan graag gaan studeren in Amerika. Ik wil daar graag mijn studie combineren met mijn sport, waterpolo, zodat ik een scholarship(beurs) kan krijgen. Ben er al een tijdje mee bezig en heb al veel mensen gesproken. Ook heb ik al verschillende coaches gesproken die interesse hebben en bereid zijn een scholarship te geven. Ben er nog niet uit of ik het wel wil, wil daar wel echt een studie gaan doen van 4 jaar(undergraduate, misschien daarna wel een graduate dus nog langer) maar het lijkt me wel heel moeilijk om alles achter te laten enzo...

Zijn er hier mensen die in amerika gestudeerd of gewoont hebben? Waar moet ik me op voorbereiden(als ik ga)?

Heb wel vaker in topics verhalen over mensen gelezen die in amerika hebben gestuurd, maar kan het niet terugvinden(of ik ben blind, excuses dan ).
In the quiet words of the Virgin Mary... come again.
pi_27488017
Ik denk dat het best tegenvalt om een undergrad te doen in de States als je hier MBO gedaan hebt, het is over het algemeen op een hoog niveau en vloeiend Engels wordt verondersteld..
Of heb je Propper fucked intentioneel onjuist gespeld?
pi_27488050
Mijn overbuur jongen is naar Amerika vertrokken voor een half jaar. (stage)
Verhalen en foto's zijn te vinden op z'n weblog.

http://wouterbaake.waarbenjij.nu
  maandag 30 mei 2005 @ 17:53:29 #4
103804 Hansnr8
Proper fucked?
pi_27488098
quote:
Op maandag 30 mei 2005 17:49 schreef ZeroVince het volgende:

Of heb je Propper fucked intentioneel onjuist gespeld?
In the quiet words of the Virgin Mary... come again.
  maandag 30 mei 2005 @ 18:10:11 #5
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_27488446
Ik heb een jaar highschool gedaan in Alaska, wat ook Amerika is . Als je wilt gaan sporten, bereid je er op voor dat het ontzettend fanatiek is, 2x per dag trainen is erg normaal, en het niveau ligt ook heel erg hoog. Hierdoor zul je weinig tijd overhebben voor school en/of een sociaal leven buiten het sporten om.

Natuurlijk is het lastig alles achter te laten, je zult niet elk weekend naar huis kunnen, zoals een nomrale student hier doet. Maar, 2x per jaar, met kerst en in de zomer zal lukken!

Hou er ook rekening mee dat als je een scholarship krijgt, je er ook voor zorgt dat er voor je eten en je dormroom betaald wordt, want dat kost ook een ontiegelijke hap geld. Als je echt zo goed bent dat je er meerdere scholarships aangeboden worden, probeer dan alles betaald te krijgen, dus tuition, dorm en eten, schoolgeld etc.

Hou er ook rekening mee dat je daar waarschijnlijk niet mag werken, en er ook geen tijd voor hebt. En een visum, begin daar ook over na te denken!

Welke uni's/colleges ben je nu aan het orienteren>?
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  maandag 30 mei 2005 @ 18:20:20 #6
103804 Hansnr8
Proper fucked?
pi_27488663
Dank je AKnynke.. Ik heb op dit moment goede gesprekken met Mercyhurst College (http://www.mercyhurst.edu/) en ook al over kosten gehad, bij die school betaal je 26.000 dollar per jaar voor de Cost of Attendance(kamer, studie, eten, etc) en dan krijg ik een scholarship van minimaal 10.000 dollar per jaar, dat is een vrij standaard beurs dus misschien(grote kans) meer maar daar hebben we het verder nog niet over gehad.

Weet nog niet of ik wel naar deze school wil, heb ook scholen in Hawaii(maar die kan me waarschijnlijk niet betalen) NY en California maar die laten ff niets meer van zich horen(wel veel contact mee gehad).

Dat fanatieke sporten zit wel goed, dat ben ik wel gewend.
In the quiet words of the Virgin Mary... come again.
pi_27490506
Wat voor soort studie wil je doen dan? En is het verschil tussen VMBO en de uni daar niet heel groot?
-
pi_27493285
Hoi .

Mijn broer wilde in Amerika gaan studeren maar dit is allemaal niet door gegaan vanwege privacy redenen.
En nu is ie weer terug in ons kikkerlandje.

Wat ik wel weet is dat je veel zelf moet betalen en dat dát al niet mee valt.
Ook heb ik het idee dat ze daar meer van je verwachten als hier.

Succes in ieder geval.
  maandag 30 mei 2005 @ 21:29:08 #9
103804 Hansnr8
Proper fucked?
pi_27493901
quote:
Op maandag 30 mei 2005 19:40 schreef Haushofer het volgende:
Wat voor soort studie wil je doen dan? En is het verschil tussen VMBO en de uni daar niet heel groot?
ik wil daar naar de school of business, marketing e.d.

En ik had vroeger havo advies maar zat toen in jong oranje en ging liever trainen dan naar school dus ben ik mavo gaan doen(stom stom stom, i know)... Had van andere mensen gehoord dat het niveau wel meevalt als je eenmaal gewend bent aan de taal.
In the quiet words of the Virgin Mary... come again.
pi_27493951
quote:
Op maandag 30 mei 2005 21:29 schreef Hansnr8 het volgende:

[..]

ik wil daar naar de school of business, marketing e.d.
Met HBO had je nog ergens kunnen komen, met MBO betwijfel ik het.
New Yorker in spe
http://www.thefootballbox.nl
  maandag 30 mei 2005 @ 21:32:55 #11
103804 Hansnr8
Proper fucked?
pi_27494030
quote:
Op maandag 30 mei 2005 21:30 schreef Jeroenus het volgende:

[..]

Met HBO had je nog ergens kunnen komen, met MBO betwijfel ik het.
Niveau in NL maakt niet zoveel uit, je moet verschillende toetsen maken(SAT, GPA) en aan de hand daarvan bepalen ze je niveau en of je op een school wordt toegelaten.
In the quiet words of the Virgin Mary... come again.
pi_27494275
quote:
Op maandag 30 mei 2005 21:29 schreef Hansnr8 het volgende:

[..]

ik wil daar naar de school of business, marketing e.d.

En ik had vroeger havo advies maar zat toen in jong oranje en ging liever trainen dan naar school dus ben ik mavo gaan doen(stom stom stom, i know)... Had van andere mensen gehoord dat het niveau wel meevalt als je eenmaal gewend bent aan de taal.
Tja, ik hoor wel es dat sommige universiteiten daar meer van je eisen dan de uni's hier. Maar ik weet ook niet zo goed of er ook lagere instanties zijn, vergelijkbaar met HBO enzo. Weet iemand dat?
-
pi_27494953
quote:
Op maandag 30 mei 2005 21:32 schreef Hansnr8 het volgende:

[..]

Niveau in NL maakt niet zoveel uit, je moet verschillende toetsen maken(SAT, GPA) en aan de hand daarvan bepalen ze je niveau en of je op een school wordt toegelaten.
En jij verwacht ineens op het hoge universitaire niveau aldaar te kunnen scoren?
New Yorker in spe
http://www.thefootballbox.nl
  maandag 30 mei 2005 @ 22:07:26 #14
103804 Hansnr8
Proper fucked?
pi_27495332
quote:
Op maandag 30 mei 2005 21:57 schreef Jeroenus het volgende:

[..]

En jij verwacht ineens op het hoge universitaire niveau aldaar te kunnen scoren?
nja ik heb het ook niet over die grote universiteiten(harvard, yale, etc). Niveau(toelatingseisen) is/zijn daar nog stuk hoger(toch?).. En nogmaals, hoor van verschillende kanten dat minder moeilijk is/gelijk staat tot gemiddelde HBO opleiding(alleen taal is even een drempel waar je overheen moet).

AKnynke, wat vond jij van het niveau?
In the quiet words of the Virgin Mary... come again.
pi_27498797
Het afronden van High-School in de VS is vergelijkbaar met het afronden van de Havo hier in Nederland. Aangezien je daar verder ingedeeld wordt adhv. prestaties is het dus goed mogelijk dat je met een MBO diploma op een gemiddelde College terecht kan komen. Houd er wel rekening mee dat je de benodigde papieren hebt voor de Uni en dat je jezelf goed aan de cultuur kan aanpassen.
  maandag 30 mei 2005 @ 23:55:02 #16
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_27499210
quote:
Op maandag 30 mei 2005 22:07 schreef Hansnr8 het volgende:

[..]

nja ik heb het ook niet over die grote universiteiten(harvard, yale, etc). Niveau(toelatingseisen) is/zijn daar nog stuk hoger(toch?).. En nogmaals, hoor van verschillende kanten dat minder moeilijk is/gelijk staat tot gemiddelde HBO opleiding(alleen taal is even een drempel waar je overheen moet).

AKnynke, wat vond jij van het niveau?
Ik heb alleen maar highschool gedaan daar he, maar dat niveau viel me erg tegen. Ik kwam van de havo af, was 16, en had 6 jaar engels gehad, maar in veel vakken was ik beter dan de amerikanen. Wat ik ook weet is dat er een verschil zit tussen college en universtity, net zoals hier tussen hbo en de uni. Het hangt ook heel erg van de school af.

Maar, wat ook zo is is dat als je in een team speelt je maar een bepaald aantal punten heoft te halen, en leraren vaak erg soepel zijn. Maar, dat is weer lastig voor je visum, want voor je visum moet je weer een ander aantal punten halen. vraag me niet de preciese aantallen.

Wat ik hoor van amerikaanse exchange studenten hier, universiteit van maastricht, is dat het niveau hier heel erg veel hoger ligt dan in amerika, dat ze echt heel erg moeten bijbenen om het bij te kunnen houden. Wat je misschien zou kunnen doen is bij de colleges waar je geinteresseerd in bent vragen of er ook nederlandse uitwisselingsstudenten zitten. Het zou heel goed het geval kunnen zijn, en die zouden je dan iets kunnen vertellen over het niveau verschil.

Het ligt natuurlijk ook aan jezelf. Ben je bereid om hard te werken, eerst om de taal onder de knie te krijgen, en dan om goede cijfers te krijgen dan kom je er vast wel!

Ik wou dat ik zo'n plan had om naar vooruit te kijken. Heb geprobeerd om een scholarship te krijgen, kon er eentje krijgen van een universiteit, maar die bleek zo religieus te zijn dat het me tegen stond. Dus maar weer terug naar Nederland. Straks maar eens een half jaartje in het buitenland studeren, Libanon, of Australie...Geniet ook van je voorbereidingen.

Oh, en wat ik weet dat met volleybal zo is, de coaches laten je vaak overkomen, zodat ze eens met je kunnen praten, zodat jij de campus kunt zien enzo. Allemaal op hun kosten. Sla dat niet af! Erg nuttig om te kijken hoe het leven op de uni er uit ziet, de coaches te leren kennen etc.

En er zijn ook strikte regels omtrent contact tussen coach en recruut. Ze mogen je niet vaker dan eens in de zoveel tijd conctacteren, dus dat is misschien de reden dta je niets van NY en Hawaii gehoord hebt. En, tussen een bepaalde datum mag je helemaal niet met de coaches spreken. etc etc, ze zijn er erg paranoide over!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_27511332
Dat iedereen denkt dat er NIVEAU verschil zit tussen een college en university a la onze HBO en uni is NIET waar. Een college betekent niets anders dan dat het hoogst haalbare degree wat er te halen valt een Bachelor is, en op een university zijn er ook MASTERS opleidingen (maar op beiden doe je over je BA/BSc gewoon 4 jaar, 't is dus niet zo dat er een niveauverschil is als hier waardoor een uni BA/Bsc maar 3 jaar duurt). Zo had ik me aangemeld voor Colby COLLEGE in Maine, wat wel degelijk een behoorlijke selectieve universiteit is... alleen kun je er je Masters niet halen.
Je hebt idd grote niveauverschillen, een Stanford is geen Bumblefuck Community College... dus ik sluit niet uit dat er best uni's zullen zijn die iemand met een MBO willen aannemen. (voor veel collegeinfo http://www.collegeboard.com)
  dinsdag 31 mei 2005 @ 13:46:48 #18
87681 Sark
Shellslaaf
pi_27511687
Maar wat ik mijn nu afvraag, sinds ik van iedereen wat anders hoor. Waar kan je wat mee vergelijken?
Een vriend van mij kwam van de mavo en is vervolgens highschool gaan doen. Wat ik daar van moet geloven is hij slapend het laatste jaar door gekomen, het enige waar hij aand8 aan moest besteden was de geschiedenis van Amerika.

zijn dit realistische vergelijkingen
highschool: mavo/havo?
college: mbo +
uni : hbo?

of zit he toch echt anders? Stel ik kom in US aan met mijn mbo diploma niveau 4, waarmee valt dat met een amerikaanse opleiding te vergelijken?
If you always do what you always did you always get what you always got!
  dinsdag 31 mei 2005 @ 13:50:40 #19
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_27511822
Community College stelt echt helemaal geen ene fuck voor. Heb twee jaar geleden een jaar community college gedaan via zo'n uitwisselingsorganisatie (YFU) en het niveau is denk ik te vergelijken met MBO.
.
pi_27511926
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 13:34 schreef nlse het volgende:
(voor veel collegeinfo http://www.collegeboard.com)
Of http://www.collegeview.com

Die is ook erg handig!
pi_27512159
Ik zou het toch vergelijken met een lagere college opleiding... Je hebt daar ook beroepsopleidingen wat dat betreft... Je kan de lijn niet zo strak trekken... Als je MAVO niveau hebt, kan je bv heel goed meekomen in Highschool want dan neem je gewoon de normale vakken, terwijl je als je VWO niveau hebt bv AP (Advanced Placement) subjects kan doen, die op sommige colleges in je eerste jaar al credits opleveren.
En zoals gezegd, een COLLEGE is niet per definitie van lager niveau!
  dinsdag 31 mei 2005 @ 14:57:36 #22
103804 Hansnr8
Proper fucked?
pi_27514126
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 13:50 schreef Yankee het volgende:
Community College stelt echt helemaal geen ene fuck voor. Heb twee jaar geleden een jaar community college gedaan via zo'n uitwisselingsorganisatie (YFU) en het niveau is denk ik te vergelijken met MBO.
Wat is dan precies een Community college en waarin verschilt dat van een gewone uni/college?
quote:
zijn dit realistische vergelijkingen
highschool: mavo/havo?
college: mbo +
uni : hbo?

of zit he toch echt anders? Stel ik kom in US aan met mijn mbo diploma niveau 4, waarmee valt dat met een amerikaanse opleiding te vergelijken?
college en uni zijn hetzelfde, alleen college is altijd undergraduate, kan je dus geen master op doen.

En met een mbo niveau 4(heb ik dus ook) kan je HBO doen en HBO staat ongeveer gelijk aan het niveau daar(naar wat ik begrijp).
In the quiet words of the Virgin Mary... come again.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 15:21:12 #23
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_27514899
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 14:57 schreef Hansnr8 het volgende:

[..]

Wat is dan precies een Community college en waarin verschilt dat van een gewone uni/college?
[..]
Community college = 2 jaar, en iedereen kan er een opleiding volgen
'gewoon' college = 4 jaar, en er zijn toelatingseisen
.
pi_27561405
tvp.. Ik ga hopelijk in het derde jaar een half jaar naar Amerika voor mijn studie (American Studies).
  vrijdag 3 juni 2005 @ 10:28:58 #25
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_27600278
Tsja, het vergelijken van niveaus tussen amerikaanse scholen en uni's/colleges en nederladn is heel moeilijk, alleen al omdat in nederland in principe elke havo hetzelfde niveau aflevert, ongeveer, waarmee je ook bij elk hbo terecht kunt, die ook niet al teveel in niveau schelen.

in de USA verschilt het niveau al per middelbare school, waardoor kids op dure prepschools soms een hoger niveau hebben op een beperkt aantal vakken dan vwo-ers hier (ze doen daar ook psychology enzo zoms om high school en halen credits met allerlei dingen als honourary courses, debate team, etc.). Maar een gewone stedelijke middelbare school is echt dichter bij mavo dan havo niveau (waarschijnlijk dichter bij 2e fase havo dan bij vmbo...ik ken alleen oude stijl niveaus).

vervolgens bepaalt dus hoe goe je middelbare school is en vooral je ranking binnen die school plus je testscores van gestandaardiseerde testen, samen met al je extra credoit en extra urriculair werk op welke scholen je aanenomen wordt.

bij colleges en uni's is er weer dat niveau verschil.

hardvard ontstijgt op SOMMIGE vakgebieden nederlandse universiteiten, vooral qua faciliteiten en geld wint de usa het altijd van nederland, maar een average state college is dan misshcien weer dichter bij hbo niveau...er is niet voor niks zo'n enorme race voor plaatens in de beste programma's op de beste uni's...waar je studeert is bijne net zo belangrijk als je cijfers.
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')