abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 27 mei 2005 @ 14:48:22 #1
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_27407570
'k Wil wat tuinverlichting aanleggen. Er ligt al een electriciteitskabel voor de vijverpomp, maar die is 2-aderig. De lamp die ik gekocht heb, vraagt explicitiet om randaarde en die heb ik dus niet. Kan ik randaarde maken door een koperdraad een stuk de grond in te steken? Of is dat niet voldoende?
I follow you......but not on Twitter
pi_27408129
wat denk je zelf?

dan kan je beter gewoon zorgen dat je installatie achter de aardlek zit, mocht er dan iets fout gaan, klapt die er gewoon uit.
pi_27408155
Dat is niet voldoende.

Voor elektra in de tuin is aarde verplicht, je moet van die dikke kabels kopen.

zie ook hiero Praxis PDFje
pi_27408622
Heb de tt iets uitgebreider gemaakt zesbiljoenman
pi_27409132
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 14:48 schreef 1-of-6Billion het volgende:
Of is dat niet voldoende?
Als je een roestvrije metalen pijp tot pak'm beet grondwaterniveau plus een meter in de grond kan slaan, is dat wel voldoende. Droog zand daarentegen is een errug goede isolator.

('t is trouwens ook erg leuk om je 'eigen' aarde te verbinden met de aarde van de electriciteitsmaatschappij )
  vrijdag 27 mei 2005 @ 15:52:55 #6
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_27409619
Dèm, waarvoor verkopen die rotzakken van diezelfde Praxis dan 2 aderige grondkabel?
Dit maakt het plaatje wel even wat ingewikkelder....
I follow you......but not on Twitter
  vrijdag 27 mei 2005 @ 16:03:26 #7
12237 Phaedrus
Nu met transparante avatar!
pi_27409928
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 15:38 schreef joshus_cat het volgende:


('t is trouwens ook erg leuk om je 'eigen' aarde te verbinden met de aarde van de electriciteitsmaatschappij )
Wat gebeurt er dan? Klapt je aardlekschakelaar eruit?
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
pi_27411375
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 15:52 schreef 1-of-6Billion het volgende:
Dèm, waarvoor verkopen die rotzakken van diezelfde Praxis dan 2 aderige grondkabel?
Dit maakt het plaatje wel even wat ingewikkelder....
als je grondkabel hebt zit er een aardmantel in, dat is je aardedraad, zit die er niet in dan heb je geen grondkabel maar gewoon kabel voor boven de grond....
pi_27411426
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 16:03 schreef Phaedrus het volgende:

[..]

Wat gebeurt er dan? Klapt je aardlekschakelaar eruit?
Gok erop van wel. Je kunt er in ieder geval wel van uitgaan dat er wel een aantal V potentiaalverschil is tussen de aarde van de electriciteitsmaatschappij en je eigen aarde. Dat zou niet zo mogen zijn, maar dat is theorie....
pi_27411480
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 16:45 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Gok erop van wel. Je kunt er in ieder geval wel van uitgaan dat er wel een aantal V potentiaalverschil is tussen de aarde van de electriciteitsmaatschappij en je eigen aarde. Dat zou niet zo mogen zijn, maar dat is theorie....
krijg jij aarde mee van de electriciteitsleverancier dan?
  vrijdag 27 mei 2005 @ 17:18:13 #11
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_27412363
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 16:43 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

als je grondkabel hebt zit er een aardmantel in, dat is je aardedraad, zit die er niet in dan heb je geen grondkabel maar gewoon kabel voor boven de grond....
Dat klopt. Er zit een dikke metalen mantel onder de buitenste kunststof laag. Die maakt nu geen aarde, maar dat is nog wel te regelen...Briljant.
I follow you......but not on Twitter
pi_27413138
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 16:46 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

krijg jij aarde mee van de electriciteitsleverancier dan?
D'r komt hier zo'n geel/groen gekleurd draadje binnen, samen met een blauwe en een bruine, en ze verdwijnen alle drie in een dikke pijp waar ergens een meter tussenhangt met een dikke opdruk 'GEB' . Dus jah, zolang ik niets beter weet ga ik d'r vanuit dat de eneco m'n aarding garandeert
pi_27415224
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 17:18 schreef 1-of-6Billion het volgende:

[..]

Dat klopt. Er zit een dikke metalen mantel onder de buitenste kunststof laag. Die maakt nu geen aarde, maar dat is nog wel te regelen...Briljant.
tipje:

er loopt onder die mantel een blote draad, dit zijn soepele draadjes die koperkleurig zijn, dit is de zogenaamde aardlydse, deze moet je gebruiken als aarddraad.

moet je natuurlijk wel zeker weten dat deze lydse aan beide zijden is aangesloten....
pi_27415240
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 17:51 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

D'r komt hier zo'n geel/groen gekleurd draadje binnen, samen met een blauwe en een bruine, en ze verdwijnen alle drie in een dikke pijp waar ergens een meter tussenhangt met een dikke opdruk 'GEB' . Dus jah, zolang ik niets beter weet ga ik d'r vanuit dat de eneco m'n aarding garandeert
kan ja, er zijn gemeenten waar de aarde meegeleverd wordt.

eindhoven is ook dat geval.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 22:56:58 #15
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_27420251
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 19:18 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

tipje:

er loopt onder die mantel een blote draad, dit zijn soepele draadjes die koperkleurig zijn, dit is de zogenaamde aardlydse, deze moet je gebruiken als aarddraad.

moet je natuurlijk wel zeker weten dat deze lydse aan beide zijden is aangesloten....
En die Lydse kun jegewoon via een kroonsteentje op je massieve aarddraden aan sluiten. Werkt goed en mag ook.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  Donald Duck held vrijdag 27 mei 2005 @ 23:04:06 #16
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_27420459
Wij hebben kort geleden ook tuinverlichting aangelegd overal. Maar een gedeelte daarvan is gewone kabel, niet speciaal voor buiten dus. Die heeft een normale aarde-draad, geen mantel zoals hierboven beschreven wordt. Kan dat een probleem op gaan leveren? De kabel ligt wel redelijk beschut, onder een houten steiger, en heeft dus geen direct contact met regen e.d.

[ Bericht 1% gewijzigd door __Saviour__ op 28-05-2005 00:45:27 ]
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  vrijdag 27 mei 2005 @ 23:10:35 #17
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_27420668
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 23:04 schreef __Saviour__ het volgende:
Wij hebben kort geleden ook tuinverlichting aangelegd overal. Maar een gedeelte daarvan is gewone kabel, niet speciaal voor buiten dus. Die heeft een normale aarde-draad, geen mantel zoals hierboven beschreven wordt. Kan dat een probleem op gaan leveren? De kabel ligt wel redelijk beschut, onder een stijger, en heeft dus geen direct contact met regen e.d.
Die aardmantel zit er vooral omheen zo dat je bij eventueel graven of zo eerst door de aardmantel heen steekt en de stroom pas raakt. Zodoende is je schep dan altijd geaard.

Daarnaast is de buiten kabel ook van een andere kunststof gemaakt die beter tegenhet buitenklimaat kan. Dus op den duur kan die normale kabel tot problemen leiden.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  Donald Duck held vrijdag 27 mei 2005 @ 23:40:58 #18
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_27421544
ah natuurlijk, dat met een schep klinkt logisch. Dat de draad dikker is kon ik me nog voorstellen waarom, maar waarom die mantel wist ik even niet. Uiteindelijk zullen we de draad waarschijnlijk ook wel gaan vervangen door buitendraad, is toch net wat veiliger.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_27423180
Is die grijze kabel met aardedraad niet gewoon bovegrondse buitenkabel (Volgens mij VMVK kabel) en zonder aarde draad maar met aardmantel en lydse ondergrondse buitenkabel (Volgens mij VMVK-AS)?
  zaterdag 28 mei 2005 @ 00:51:45 #20
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_27423464
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 00:38 schreef Marsepein het volgende:
Is die grijze kabel met aardedraad niet gewoon bovegrondse buitenkabel (Volgens mij VMVK kabel) en zonder aarde draad maar met aardmantel en lydse ondergrondse buitenkabel (Volgens mij VMVK-AS)?
Dat zou kunnen maar voor die ondergrondse kabel is voor buiten gebruik veel veiliger.

Die bovengrondse zou ik zelf alleen in een schuur of garage gebruiken.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_27423563
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 00:51 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Dat zou kunnen maar voor die ondergrondse kabel is voor buiten gebruik veel veiliger.

Die bovengrondse zou ik zelf alleen in een schuur of garage gebruiken.
Uit veilig oogpunt is dat verstandig, maar volgens mij moet het dus niet.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 00:59:12 #22
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_27423618
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 00:56 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Uit veilig oogpunt is dat verstandig, maar volgens mij moet het dus niet.
Moet niet is wel aan te raden. Voor bovengronds gebruik mag je die ander kabel ook gebruiken
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_27426436
Voor de beunhazen onder ons: er is nu ook XMvKas, deze is veel dunner en past zo in een 5/8" pijp en deze is flexibeler, alleen draka levert deze kabel (ze stonden van de week bij de technische unie verkooppraat te verkopen.... )
pi_27426441
je kan trouwens wel normale buitenkabel zonder lydse gebruiken in de grond, gewoon een hostalit buis er overheen schuiven, daar kom je ook niet zomaar doorheen....
  zaterdag 28 mei 2005 @ 10:26:48 #25
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_27427244
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 08:54 schreef TheOneAndOnly het volgende:
je kan trouwens wel normale buitenkabel zonder lydse gebruiken in de grond, gewoon een hostalit buis er overheen schuiven, daar kom je ook niet zomaar doorheen....
Dat kan maar dat mag niet.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')