abonnement Unibet Coolblue
pi_27391187
Ik ben van plan om een boek over/van Charles Darwin te kopen. Op bol.com hadden ze een 4-tal boeken, waarvan deze mij nog wel interessant leek. Nu is mijn vraag of dit bok de moeite waard is, of dat er nog betere/interessantere boeken zijn over/van Darwin en zijn theorieën.
pi_27391504
Ik heb een electronische versie van 'On the origin of species' als je die nog niet hebt.
mailen?
pi_27391529
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 23:25 schreef Yosomite het volgende:
Ik heb een electronische versie van 'On the origin of species' als je die nog niet hebt.
mailen?
mail-adres staat in mijn profiel.
pi_27391729
Nog een voorkeur wat betreft de taal?
pi_27391853
Ik ben geen expert op dit gebied, maar The Selfish Gene van Richard Dawkins is volgens mij een heel goed boek over het darwinisme. In begrijpelijke taal wordt evolutie uitgelegd, met veel voorbeelden. Ook wordt uitgelegd hoe eigenlijk al onze eigenschappen en conflicten gevormd zijn door evolutie: de spanning tussen man en vrouw, tussen ouder en kind, tussen egoisme en sociaal gedrag. Echt een eye opener! In de nieuwere druk, die ik ook heb, is nog een interessant stuk toegevoegd waarin het darwinisme op ideeen en gedachten (memes) wordt toegepast in plaats van op genen (genes).
Small minds, cold hearts and lost souls are the most dangerous weapons of mass destruction
pi_27392084
In het http://wiki.fok.nl/index.php/Evolutie vind je onderaan een aantal boekentips, waaronder een gratis download van Dawkins' The Blind Watchmaker'
The Selfisch Gene is toch wat voor de wat gevorderde lezer. The Blind Watchmaker is wat dat betreft toegankelijker en breder van opzet.
Wel zijn al deze boeken in het Engels, waarbij opgemerkt dat Dawkins een buitengewoon begaafd schrijver is. Zijn boeken zijn bijzonder plezierig om te lezen, en hij is een formidabel ''uitlegger''.

Richard Dawkins: books: what to read ??

Maar wat betreft boeken over Darwin, ben zelf ook benieuwd naar een paar tips
pi_27392912
Dank aan allen. Het boek wat ik in de OP had staan, is dat nog wat?
pi_27414419
Omdat je je natuurlijk in alle kanten van de zaak moet verdiepen:
http://www.real-life.nl/rubrieken/evolutie/boek.html
pi_27415157
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 18:41 schreef gargamel het volgende:
Omdat je je natuurlijk in alle kanten van de zaak moet verdiepen:
http://www.real-life.nl/rubrieken/evolutie/boek.html
Zo voorspelbaar, die creationisten. Je ziet onmiddelijk dat deze schrijver niet eens het verschil tussen evolutie en Darwin's theorie begrijpt. En dat terwijl deze creationist het volgende beweert. '' Ik wilde zekerheid of de bioloog wel gelijk had. Verzon hij het? Of... sprak hij een waarheid die veel anderen verzwegen?

Ik zocht antwoorden, door boeken te lezen, films te bekijken, mensen te interviewen, lezingen bij te wonen, en uren door te brengen in diverse bibliotheken en musea''.


Zou hij de waarheid spreken? Maar zoals bekend jokken christenen nooit, dat mogen ze niet. Dan moet je je toch afvragen welke boeken, films, mensen, bibliotheken en musea hij heeft bezocht. Mischien het bijbelmuseum in A'dam? een interview met Peter Scheele? The Passion of the Christ van Mel Gibson bekeken? de bibliotheek van de theologische universiteit van Kampen bezocht?
pi_27417746
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 18:41 schreef gargamel het volgende:
Omdat je je natuurlijk in alle kanten van de zaak moet verdiepen:
http://www.real-life.nl/rubrieken/evolutie/boek.html
ik wil wel waar voor mijn geld en geen spul wat meteen op de brandstapel kan.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 22:03:27 #11
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27418780
Ik maak hier even een centraal literatuurtopic van.
pi_27419140
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 21:17 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

ik wil wel waar voor mijn geld en geen spul wat meteen op de brandstapel kan.
Nou ja er is op zich toch niks mee om je te verdiepen in verschillende kanten van de zaak?
Dit is een redelijk populair stukje literatuur in christelijke kringen.
pi_27419178
Aah, kijk, het topic wordt breder.
Mijn tip:



Daddy, Why Did Jesus Kill Grandma?
quote:
Remember dear Grandma, who baked so well?
Soon she will be baking - This time in Hell!

Dear Daddy, why Grandma? What did she do?
Don't question it child, or God will GET YOU!
Summary: God's violent anger is directed toward those who dare to question His perfect love for them. Grandma Jenkins is no exception. One little slip of the tongue on her deathbed secured an eternity of separation from God. Marooned alone in the lake of fire, her only company is a visiting red-finned water demon who sodomizes her from the deep as fire waves crash into her screaming head and burst her wrinkled body into flames.

This beautifully illustrated Christian children's book is grounded in the timeless words of Jesus Christ. Jesus teaches all of his children not to be afraid of the Devil, but to be afraid of God. "But I forewarn you whom ye shall fear." Jesus says in Luke 12:5, "Fear Him, who after he hath killed hath the power to cast into hell." This is sound, true Christian doctrine, grounded in the Holy Bible. Talking to a four-year-old child about God's carefully constructed plan of eternal torture in Hell and His unquenchable thirst for human blood can be difficult, but this book makes it easy and fun!



[ Bericht 9% gewijzigd door Godslasteraar op 28-05-2005 03:45:10 ]
pi_27419797
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 23:40 schreef Godslasteraar het volgende:
..........
The Selfisch Gene is toch wat voor de wat gevorderde lezer. The Blind Watchmaker is wat dat betreft toegankelijker en breder van opzet.

Richard Dawkins: books: what to read ??
Ehm in je link staat The Selfish Gene onder "I'll read one book and i'm not a biologist". De hele opzet is juist dat het voor leken is geschreven. Je moet misschien een klein beetje niveau en wat doorzettingsvermogen hebben, maar dat wordt wel beloond. Ik ken twee biologen en die vinden dat dit een uniek boek is omdat het evolutie haarfijn en foutloos uitlegt zonder te vervallen in allerlei vaktermen, overbodige details en academisch taalgebruik. Dat is ook de reden dat ik het heb gelezen. De Blind Watchmaker had ik trouwens nooit van gehoord, dus daarover kan ik niet oordelen.
Small minds, cold hearts and lost souls are the most dangerous weapons of mass destruction
pi_27420956
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 22:40 schreef 1.61803399 het volgende:

[..]

Ehm in je link staat The Selfish Gene onder "I'll read one book and i'm not a biologist". De hele opzet is juist dat het voor leken is geschreven. Je moet misschien een klein beetje niveau en wat doorzettingsvermogen hebben, maar dat wordt wel beloond. Ik ken twee biologen en die vinden dat dit een uniek boek is omdat het evolutie haarfijn en foutloos uitlegt zonder te vervallen in allerlei vaktermen, overbodige details en academisch taalgebruik. Dat is ook de reden dat ik het heb gelezen. De Blind Watchmaker had ik trouwens nooit van gehoord, dus daarover kan ik niet oordelen.
Het is een meesterwerk, zonder meer, wereldberoemd, The Blind Watchmaker is simpelweg wat breder van opzet. Mischien is ''River Out Of Eden'' ook niet gek, een zeer toegankelijk boek en niet al te omvangrijk. De TS vroeg natuurlijk specifiek om een boek over Darwin, daar kan ik hem eigenlijk niet echt mee helpen. Hij moet zelf maar het een en ander afwegen.
Die link over welke volgorde van lezen is een beetje typisch. Ik ben zelf ooit begonnen met dit rijtje:
# River out of Eden
# The Blind Watchmaker
# The Selfish Gene
En nu lees ik ''Darwin's Dangerous Idea'' van Daniel Dennett, en dat ís een moeilijk boek
Hier staan een reeks boeken van Dawkins, deze zijn vrijwel overal te krijgen, en anders te bestellen. En duur zijn ze ook niet. En anders hopen dat iemand een goeie tip heeft voor een boek over Darwin.
http://www.simonyi.ox.ac.(...)rk/Books/index.shtml

In het Evolutie FAQ staan ook een aantal boekentips.
pi_27425191
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 22:18 schreef Godslasteraar het volgende:
knip
Landover Baptist Church
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
  zaterdag 28 mei 2005 @ 08:10:25 #17
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27426259
Is er trouwens een natuurkundige die nog adviezen heeft?
pi_27428026
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 08:10 schreef Alicey het volgende:
Is er trouwens een natuurkundige die nog adviezen heeft?
Prachttopic ! Voor leuke natuurkundeboeken kan ik iig de volgende schrijvers aanraden: David Bodanis, en Brian Greene. David Bodanis heeft oa "de biografie van E=mc2 geschreven, een erg leuk geschiedenisboek over de formule, en de mensen die er mee te maken hebben gehad. Een heuse aanrader ! Hij heeft nu net een nieuw boek geschreven over de geschiedenis van elektriciteit, welke ik eigenlijk nog even zou moeten doorlezen.
Brian Greene heeft natuurlijk "de kosmische symfonie" geschreven, het lekenboek over snaren. Erg mooi geschreven, alleen kon de snaartheorie in lekentaal me niet altijd erg bekoren; het werd soms gewoonweg te abstract om het met analogieen neer te zetten. Toch heel erg de moeite waard.

Er zijn iig veel meer boeken dan "het heelal" van Stephen Hakwing Gerard t Hooft is oa met "de bouwstenen van de schepping" gekomen, een boekje over het standaardmodel van deeltjes en krachten. Ook dit is een erg leuk boekje, en niet eens zo duur.

Het boekje wat je eigenlijk over speciale relativiteit zou moeten lezen, heet "mijn theorie", van de uberDuitser himself: Albert Einstein. Erg leuk geschreven, amper wiskunde ( wel voor de geinteresseerde, maar je kunt het volgen met een erg kleine wiskundige achtergrond) en ik geloof niet eens 10 euro. Dus geen excuus om het te laten liggen !

Voor de iets meer die-hard natuurkunde vind ik "de aard van ruimte en tijd" een mooi boekje, en ook weer niet duur ( onder de 10 euro ). Het enige wat jammer is, is dat er wordt vermeld dat er een "summiere kennis van de quantumfysica en relativiteitstheorie" wordt verwacht, maar het vereist wel degelijk een goede basis in deze theorieen. Het beschrijft een aantal debatten tussen Roger Penrose en Stephen Hawking, die op sommige punten erg verschillende denkbeelden hebben. Dat levert dus leuke discussies op, en zo is het ook geschreven. Inclusief vragen uit het publiek.
-
pi_27431360
"Over het ontstaan van soorten" van Darwin is voor een kleine ¤ 31,95 te verkrijgen op bol.com, en is daar bekroond met 5 van de 5 sterren. Mijn vraag is of dit boek het geld waard is, en of het niet té oppervlakkig is en het redelijk wat info bevat. Brand maar los zou ik zeggen.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 16:22:42 #20
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27433179
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:33 schreef mrkanarie het volgende:
"Over het ontstaan van soorten" van Darwin is voor een kleine ¤ 31,95 te verkrijgen op bol.com, en is daar bekroond met 5 van de 5 sterren. Mijn vraag is of dit boek het geld waard is, en of het niet té oppervlakkig is en het redelijk wat info bevat. Brand maar los zou ik zeggen.
Is het niet gewoon een rechtstreekse vertaling?
pi_27451065
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 16:22 schreef Alicey het volgende:

[..]

Is het niet gewoon een rechtstreekse vertaling?
Hoe bedoel je? Het is gewoon de nederlandse versie van On The Origin Of Species.
  zondag 29 mei 2005 @ 13:54:41 #22
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27451155
quote:
Op zondag 29 mei 2005 13:50 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Het is gewoon de nederlandse versie van On The Origin Of Species.
Dat bedoelde ik dus ja.
pi_27451381
ok, maar mijn vraag is dus of dat boek nog de moeite om het te lezen en het geld waard is, en is het niet erg droge stof, net als bijv. The Art Of War van Sun Tzu?
  zondag 29 mei 2005 @ 21:45:28 #24
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_27464931
Mooi topic!

Steve Jones (genetica, University College, London) heeft Darwin's 'On the Origin of Species' "herschreven", zoals Darwin het tegenwoordig zou doen - in zijn ogen. Hij volgt dus dezelfde lijnen als 'On the Origin', maar ingevuld met de moderne kennis van evolutie. Het boek heet 'Like a Whale', of letterlijk vertaald als 'Als een Walvis'. Het leest als een trein en geeft een uitstekende geillustreerde weergave van hoe evolutie werkt - van het HIV-virus tot de landbewonende voorouders van de walvis. Het is geen briljant werk -ik vind Jones iets te hakopdetakkerig- maar niettemin een aanrader.
'Nuff said
pi_27469605
Ik heb zelf net twee boeken besteld:

The Road to Reality van Roger Penrose:
quote:
The Road to Reality, some 1000 pages long, aims to provide a comprehensive account of our present understanding of the physical universe, and the essentials of its underlying mathematical theory. No particular mathematical knowledge on the part of the reader is assumed - the early chapters providing the essential mathematical background for the physical theories described in the remainder of the book. The aim is to convey something of an overall understanding - a feeling for the deep beauty and philosophical connotations of the subject, as well as of its intricate logical interconnections. Clearly, a work of this nature is challenging, but there is enough descriptive material to carry the less mathematically inclined reader through, as well as some 450-500, mostly hand-drawn, figures. The book provides a feeling for all the key issues and deep current controversies, and counters the common complaint that cutting-edge science is fundamentally inaccessible.;The topics covered in this book include: the roles of different kinds of numbers and of geometry in physics; the ideas - and magic - of calculus and of modern geometry; notions of infinity; the physics and mathematics of relativity theory; the foundations and controversies of quantum mechanics; the standard model of particle physics; cosmology; the big bang; black holes; the profound challenge of the second law of thermodynamics; string and M theory; loop quantum gravity; twistors; fashions in science; and new directions.
en The Structure of Evolutionary Theory van Stephen Jay Gould:
quote:
The world's most revered and eloquent interpreter of evolutionary ideas offers here a work of explanatory force unprecedented in our time--a landmark publication, both for its historical sweep and for its scientific vision. With characteristic attention to detail, Stephen Jay Gould first describes the content and discusses the history and origins of the three core commitments of classical Darwinism: that natural selection works on organisms, not genes or species; that it is almost exclusively the mechanism of adaptive evolutionary change; and that these changes are incremental, not drastic. Next, he examines the three critiques that currently challenge this classic Darwinian edifice: that selection operates on multiple levels, from the gene to the group; that evolution proceeds by a variety of mechanisms, not just natural selection; and that causes operating at broader scales, including catastrophes, have figured prominently in the course of evolution. Then, in a stunning tour de force that will likely stimulate discussion and debate for decades, Gould proposes his own system for integrating these classical commitments and contemporary critiques into a new structure of evolutionary thought. In 2001 the Library of Congress named Stephen Jay Gould one of America's eighty-three Living Legends--people who embody the "quintessentially American ideal of individual creativity, conviction, dedication, and exuberance." Each of these qualities finds full expression in this peerless work, the likes of which the scientific world has not seen--and may not see again--for well over a century. Stephen Jay Gould is the Alexander Agassiz Professor of Zoology at Harvard University and Vincent Astor Visiting Professor of Biology at New York University. A MacArthur Prize Fellow, he has received innumerable honors and awards and has written many books, including Ontogeny and Phylogeny and Time's Arrow, Time's Cycle (both from Harvard).
Verder vind ik vooral The Elegant Universe van Brian Greene erg mooi, en is On The Shoulders Of Giants van Stephen Hawking een erg mooie weergave van de theorieën van oa. Einstein, Newton en Copernicus.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')