abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 23 juni 2005 @ 15:38:01 #76
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_28164794
Ik heb het ook gehad bij een klas. Die klas had een hele hoop nieuwe docenten gekregen en daar werd ook over geklaagd tegen mij. Alhoewel ik niet hun mentor was, vertrouwde deze klas mij en een andere collega veel toe. Ik heb er voor gewaakt om daar zelf geen uitspraken over te doen. Ik liet ze dan wel "uitrazen", hun verhaal doen, maar probeerde me zelf altijd zoveel mogelijk afzijdig te houden. Als het beledigend werd wees ik ze uiteraard er op dat dát niet de bedoeling was. Sommige klachten waren dan ook terecht, maar ja, eerstejaars docenten proberen nogal eens met krampachtige middelen het hoofd boven water te houden.
.
  donderdag 23 juni 2005 @ 19:32:07 #77
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_28171121
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 10:28 schreef imago het volgende:

[..]

Ik weet natuurlijk niet of ze bij anderen over mij klagen, maar ik hoor zelf over een aantal collega's toch wel vaak gemor. En ik weet niet zo goed wat ik met die informatie moet.
Niets. Iedereen geeft zijn/haar eigen lessen. Ik zou het zelf ook heel vervelend vinden als collega's zich met mijn lessen gingen bemoeien na klachten van leerlingen.
Afrika Paprika
pi_28178409
Ik doe er ook niets mee als leerlingen bij mij over een collega klagen. Ik hoor het aan, maar doe zelf geen uitspraken erover. Soms vragen ze heel direct: "wat vindt u nou van meneer X" en dan antwoord ik altijd dat dat er niet toe doet en dat ik ook geen idee heb hoe iemand in de klas is, dat kan nl hemelsbreed verschillen met hoe hij in de personeelskamer is.
Als je mentor bent van een klas kan ik me voorstellen dat je er wel wat mee moet doen als er echt heel veel klachten zijn....maar dan nog kun je er m.i. niet zelf mee gaan rommelen en kun je het beter overlaten aan de coordinator, die heeft dat als taak, jij bent zelf een collega op gelijke hoogte, da's heel anders.
pi_28178683
Insidersgrapje voor imago en LuQas: twee creatieve tweedeklassers van me blijken al een tijdje Fokke & Sukke-achtige stripjes te maken met in de hoofdrol twee eenden genaamd Esse & Posse.
Ik vind het een prachtvondst!
pi_28178962
Ik vind het moeilijk hoor. Je kunt natuurlijk geen stappen ondernemen, dat zou ik ook niet willen. Ik denk ook altijd "wie ben ik dat ik denk dat ik het beter doe". Maar ik vind het ook enorm zonde als leerlingen hun interesse in een vak verliezen omdat ze er niet goed les in krijgen.

En dan gaat het er niet om dat ze een vak niet léúk vinden vanwege een bepaalde leraar, dat vind ik een slap excuus. Maar soms gebeurt het ook dat leerlingen compleet de draad kwijtraken en het vak gewoon niet meer snappen omdat er slecht wordt uitgelegd. Qua rust en orde in de les hebben de leerlingen zelf natuurlijk ook hun verantwoordelijkheid, maar sommige leraren lijken gewoon niet in staat om hun kennis van het vak ook begrijpelijk aan 15-jarigen over te brengen.

Een voorbeeld: Ik heb dit jaar een derde klas Grieks overgenomen van een collega. Na dit jaar mogen ze kiezen of ze Latijn of Grieks laten vallen. Nu kwam twee weken geleden een jongen naar me toe dat hij in eerste instantie alleen Latijn had gekozen, maar nu wilde hij op de valreep toch Grieks erbij want hij begreep het vak eindelijk weer en had er daarom weer lol in! Nu vertel ik dit niet om mezelf op de borst te kloppen ofzo, maar alleen om te laten zien hoe zonde het kan zijn als een leerling een vak wil laten vallen omdat hij er gewoon niet goed les in heeft gehad.

Nou goed, dit soort dingen zijn natuurlijk onvermijdelijk, maar soms is het gewoon jammer.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  vrijdag 24 juni 2005 @ 12:50:26 #81
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_28190977
Soms peil ik bij de leerlingen wel eens hoe een bepaalde collega 'ervoor staat'. Altijd leuk om hun antwoorden te horen; kinderen zijn zoveel oprechter dan de meeste volwassenen.
De informatie die je krijgt, moet je, vind ik, niet gebruiken tenzij ter verbetering van je eigen functioneren.

Expliciete klachten van leerlingen over collega's moet je wél serieus nemen. Als je vindt dat er reden voor is, kan je de kwestie best bespreekbaar maken, maar doe dat objectief, in de zin dat je jezelf opstelt als doorgeefluik van informatie naar de desbetreffende collega toe. Oordeel nooit zelf op basis van verhalen of geruchten die onder leerlingen rondzingen.
Heel belangrijk: val NOOIT een collega af voordat de kwestie geheel en al besproken is, op tafel ligt. Een docentencorps dat als los zand aan mekaar hangt, is een gewillige prooi voor leerlingen die kwaad willen. (en die zijn 'r)
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_28193123
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 12:50 schreef Ringo het volgende:
Heel belangrijk: val NOOIT een collega af voordat de kwestie geheel en al besproken is, op tafel ligt. Een docentencorps dat als los zand aan mekaar hangt, is een gewillige prooi voor leerlingen die kwaad willen. (en die zijn 'r)
Ja idd, wij hebben een collega die erg zijn best doet om de popi leraar te zijn bij zijn leerlingen en toen er klachten kwamen van collega's over zijn klas (werd veel te druk, trokken zich niets aan van de basic omgangsvormen, etc.) zou hij het er wel eens met zijn klas over hebben. Vervolgens heeft hij tegenover die leerlingen alleen maar opgesomd wat de betreffende collega's allemaal fout deden, dat die het volledig verkeerd aanpakten en dat het dus logisch was dat zij zich als klas zo gingen gedragen, kortom leerlingen werden totaal niet aangesproken op hun eigen verantwoordelijkheid, de klas werd bij die collega's NOG moeilijker hanteerbaar, en hij kon als mentor bij die kinderen al helemaal niet meer stuk.
(Dit kun je denk ik ook alleen maar als eerste- of tweedeklasmentor flikken, oudere leerlingen prikken er doorheen)

De meeste leraren gaan hier gelukkig een stuk beter mee om: luisteren naar de klachten van leerlingen, een gesprek met ze aangaan waarin wordt gekeken naar de verantwoordelijkheid van zowel leraar als leerling, en als je er als mentor echt van overtuigd bent dat het probleem hoofdzakelijk bij de leraar ligt, kun je die leraar erop aanspreken of dat door de coordinator laten doen.
  vrijdag 24 juni 2005 @ 13:54:32 #83
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_28193396
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 23:23 schreef thaleia het volgende:
Insidersgrapje voor imago en LuQas: twee creatieve tweedeklassers van me blijken al een tijdje Fokke & Sukke-achtige stripjes te maken met in de hoofdrol twee eenden genaamd Esse & Posse.
Ik vind het een prachtvondst!
Hier had ik overheen gelezen.
Afrika Paprika
  vrijdag 24 juni 2005 @ 17:35:32 #84
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_28199515
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 13:46 schreef thaleia het volgende:
Wij hebben een collega die erg zijn best doet om de popi leraar te zijn bij zijn leerlingen en toen er klachten kwamen van collega's over zijn klas (werd veel te druk, trokken zich niets aan van de basic omgangsvormen, etc.) zou hij het er wel eens met zijn klas over hebben.
Oooh dat soort lui kan ik levend villen
Alleen maar bezig zijn met zichzelf en hun imago, mijn god wat heb ik een hekel aan dat soort lui. Maar wat hierboven gezegd werd over het plezier in een vak verliezen komt me ook erg bekend voor, helaas. Aan het einde van elk schooljaar laat ik mijn leerlingen een evaluatie invullen, over mij en mijn lessen. Een groot aantal leerlingen schreef: "Nu vind ik het vak tenminste weer leuk", "U zorgt er voor dat we weer plezier in het vak kregen", etc. Toen ik dat las had ik zelf even iets van: Soms snap ik echt niet hoe leraren hun eigen vak zo saai kunnen maken. Maar ja..
.
pi_28254938
Ik heb vanmiddag (op een terrasje ) werkstukken van de bovenbouwers gelezen & beoordeeld....

Ik vind het heerlijk dat ik leerlingen heb met talent en het is een genot om hun werkstukken te lezen. Sommige leerlingen snappen precies waar het om draait, komen met een goed onderbouwd verhaal, helder gestructureerd & geformuleerd, af en toe een vleugje humor er tussendoor en een persoonlijke noot, kortom: een waar genot om te lezen. De leerlingen met dit talent kost het ook vrij weinig moeite om zo'n verhaal op papier te zetten.

Maar ik heb ook leerlingen die ik zo hard zou gunnen dat ze wat meer talent hadden! Er zijn er een paar, die hebben er zo hard aan gewerkt, veel harder dan de anderen, er enorm veel werk in gestoken, veel aandacht besteed aan de vormgeving (wellicht hebben ze na al die jaren ook zelf wel door dat ze het niet van de inhoud moeten hebben )....komen met een heel dik werkstuk, waar de talentvolle leerlingen volstaan met een kort & bondig en soms helemaal niet zo mooi vormgegeven verhaal......maar mijn god, het gaat allemaal nergens over, er zit geen structuur in, ze maken niet duidelijk wat hun aanpak is en verantwoorden die al helemaal niet, het lijkt erop dat ze geen idee hadden waar ze mee bezig waren (dit ondanks nogal wat begeleidingsgesprekken, die ik met hen wel heb gehouden en met de bovengenoemde getalenteerde leerlingen niet....die zijn nooit gekomen om advies, die vertrouwden er (terecht, blijkt nu) op dat ze wel in staat zijn een goed verhaal in elkaar te draaien)

Ik gun mijn getalenteerde leerlingen hun 8 of 9 van harte, die hebben ze gewoon verdiend, ze hebben prachtwerkstukken afgeleverd. Maar de zesjes voor de anderen schrijf ik toch met enige moeite op. Ik sta er wel achter hoor, een inhoudelijk waardeloos verhaal moet je niet kunnen compenseren met een paar mooie plaatjes, maar gezien het werk dat ze erin hebben gestoken had ik ze wel gegund dat er een iets sterker verhaal uit was gekomen
  zondag 26 juni 2005 @ 20:15:08 #86
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_28255049
Hmz, daarmee houd je dus wel de mythe in stand dat je voor een werkstuk geen onvoldoende kunt halen

Misschien kun je ze beter nog ff op pad sturen met de opdracht op 1 A4-tje neer te zetten waar hun werkstuk nou écht over gaat.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_28255249
quote:
Op zondag 26 juni 2005 20:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Hmz, daarmee houd je dus wel de mythe in stand dat je voor een werkstuk geen onvoldoende kunt halen
Oh dat kan wel, als je net zo'n magere verzorging & uitgebreidheid hebt als die getalenteerde lui-met-goed-verhaal, en dan OOK nog eens een slecht verhaal
Gelukkig hebben degenen met een slecht verhaal echt wel een superuitgebreid onderzoek (maar dan dus wel slecht opgezet & gestructureerd), en alles prachtig verzorgd. Het rammelt alleen inhoudelijk nogal, en ook zo'n A4-tje zal denk ik niet helpen (dat hebben ze nl. maanden geleden allemaal al moeten doen )
  zondag 26 juni 2005 @ 21:24:18 #88
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28255602
het gaat toch vooral om de inhoud lijkt me.... Je geeft toch Latijn, geen Word voor beginners?
pi_28255765
Gelukkig niet Niemand is zo waardeloos in tekstverwerken als ik.

De werkstukken gaan ook nog langs een soort van 'tweede corrector', ben wel benieuwd wat die ervan vindt. Misschien ben ik veel te kritisch, of juist te soepel. Ben wel benieuwd wat hij ervan vindt (en ik van de werkstukken van zijn groep)
pi_28259763
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 10:28 schreef imago het volgende:
Waarom ga je van school veranderen?
Ik kon niet zo goed met mijn sectie opschieten

Ga nu naar een wat kleinere school en ik denk dat deze school wat beter bij mij past.
Ik zat op een hele conservatieve school, ik krijg nu wat meer ruimte om te experimenteren etc.
pi_28260047
quote:
Op zondag 26 juni 2005 20:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Hmz, daarmee houd je dus wel de mythe in stand dat je voor een werkstuk geen onvoldoende kunt halen
Moeilijk punt.
Je krijgt een mooi verslag, maar de inhoud is eigenlijk is onvoldoende.
Je kunt duidelijk zien dat er hard aan gewerkt is.
Wat moet je nu?

Ik probeer dit dilemma te voorkomen. Leerlingen maken bij mij ook wel eens verslagen. Ik zeg vooraf tegen de leerlingen hoe ik het verslag beoordeel.
Voorbeeld: ''Ik beoordeel je verslag op 5 punten (inhoud onderdeel 1, inhoud onderdeel 2, inhoud onderdeel 3, werkhouding en netheid). Het eindcijfer voor het verslag is het gemiddelde van die 5 punten.''
  maandag 27 juni 2005 @ 08:06:47 #92
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28263533
Of er hard aan gewerkt is maakt niet uit, daar gaat het niet om, het gaat om het resultaat, of het een goede onderbouwde inhoud heeft. En of die gene dan toevallig goed met word is, of een papa heeft die daar goed mee is mag maar voor een zeer klein deel invloed hebben op je cijfer vind ik. Dat vooraf bekend maken van de beoordelingspunten vind ik trouwens wel goed. Al vind ik dat je voor werkhouding geen cijfer kunt geven, werkhouding heeft uiteindelijk niets te maken met het eindresultaat.
  maandag 27 juni 2005 @ 08:14:01 #93
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_28263567
Ik vind dat je nooit kunt beoordelen op werkhouding. Werkhouding kan verschillen ook qua uitting, soms lijkt het alsof iemand veel doet, maar doet diegene niets. Dat is niet eerlijk het is niet concreet meetbaar. Net zoiets als beoordelen op netheid van handgeschreven werkstukken (vroegah toen je niet mocht typen) ik heb een rot handschrift en dus ziet het er slordig uit en tada! lager cijfer.

Je moet enkel en alleen beoordelen op inhoud en misschien een klein deel op vormgeving.
Overigens vind ik het van te voren zeggen waarop je ze beoordeelt nogal vanzelf sprekend, doe je toch ook bij een toets?
pi_28274118
quote:
Op maandag 27 juni 2005 08:14 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind dat je nooit kunt beoordelen op werkhouding. Werkhouding kan verschillen ook qua uitting, soms lijkt het alsof iemand veel doet, maar doet diegene niets. Dat is niet eerlijk het is niet concreet meetbaar. Net zoiets als beoordelen op netheid van handgeschreven werkstukken (vroegah toen je niet mocht typen) ik heb een rot handschrift en dus ziet het er slordig uit en tada! lager cijfer.

Je moet enkel en alleen beoordelen op inhoud en misschien een klein deel op vormgeving.
Overigens vind ik het van te voren zeggen waarop je ze beoordeelt nogal vanzelf sprekend, doe je toch ook bij een toets?
Vaak is van te voren niet bekend hoe een docent een werkstuk gaat beoordelen!!!!
Onder netheid valt bij mij:
* Of de leerlingen een voorwoord, inhoudsopgave, conclusie en logboek inleveren.
* Ik vind het belangrijk dat grafieken en tabellen netjes (indien geen word met potlood) en volledig zijn
* Worden er veel taal/spelfoutjes gemaakt
(handschrift telt niet mee)

Onder werkhouding vallen zaken als:
* spullen vergeten
* hoe werk je tijdens de lessen
* hoe is de voortgang tijdens controlemomenten
* stoor je andere leerlingen tijdens het werken aan het verslag (in de les)
pi_28275353
Ik heb dit schooljaar les gegeven aan een aantal 3vmbo-klassen (2 dagen in de week stage en 1 dag als werknemer) en heb het er zo naar mijn zin gehad (nu de laatste week...).
Vanmiddag nog gezwommen met een klasje en was weer superleuk. Het doet echt zo goed om te horen dat leerlingen het jammer vinden dat het jaar voorbij is. Ik denk zelfs dat ik sommige wel ga missen in de zomer, nou ja een klein beetje dan....
Volgend jaar blijf ik op dezelfde school gelukkig, zie ik iedereen weer
  maandag 27 juni 2005 @ 15:57:34 #96
35189 Troel
scherp en bot
pi_28275469
quote:
Op maandag 27 juni 2005 08:14 schreef Silmarwen het volgende:

Overigens vind ik het van te voren zeggen waarop je ze beoordeelt nogal vanzelf sprekend, doe je toch ook bij een toets?
Helaas is dat zelfs op het HBO niet altijd het geval
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 27 juni 2005 @ 22:52:41 #97
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_28287287
quote:
Op maandag 27 juni 2005 15:09 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

[..]

Vaak is van te voren niet bekend hoe een docent een werkstuk gaat beoordelen!!!!
Onder netheid valt bij mij:
* Of de leerlingen een voorwoord, inhoudsopgave, conclusie en logboek inleveren.
* Ik vind het belangrijk dat grafieken en tabellen netjes (indien geen word met potlood) en volledig zijn
* Worden er veel taal/spelfoutjes gemaakt
(handschrift telt niet mee)

Onder werkhouding vallen zaken als:
* spullen vergeten
* hoe werk je tijdens de lessen
* hoe is de voortgang tijdens controlemomenten
* stoor je andere leerlingen tijdens het werken aan het verslag (in de les)
Het 1e rijtje kan ik nog een beetje inkomen, maar ga je serieus cijfers baseren op het tweede rijtje? Dan ben je toch flink verkeerd bezig.
  maandag 27 juni 2005 @ 22:55:43 #98
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_28287388
quote:
Op maandag 27 juni 2005 15:09 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

[..]

Vaak is van te voren niet bekend hoe een docent een werkstuk gaat beoordelen!!!!
Onder netheid valt bij mij:
* Of de leerlingen een voorwoord, inhoudsopgave, conclusie en logboek inleveren.
* Ik vind het belangrijk dat grafieken en tabellen netjes (indien geen word met potlood) en volledig zijn
* Worden er veel taal/spelfoutjes gemaakt
(handschrift telt niet mee)

Onder werkhouding vallen zaken als:
* spullen vergeten
* hoe werk je tijdens de lessen
* hoe is de voortgang tijdens controlemomenten
* stoor je andere leerlingen tijdens het werken aan het verslag (in de les)
Het tweede rijtje vind ik onzinnig. Misschien vervelen ze zich en werken ze daarom niet in de klas. Misschien zijn het chaoten (ik vergeet ook vaak dingen) En wat dan nog als ze op het laatste moment eraan werken maar het wel enorm goed is.

Ik vind die dingen niets te maken hebben met het cijfer, het zijn enorm subjectieve beoordelingspunten. Als je een leerling niet leuk vind bekijk je die persoon al snel negatief (onbewust of bewust) dat speelt dan mee, lijkt mij niet erg eerlijk.
pi_28287752
Vandaag mijn IBM propedeuse gehad, gehaald, als ze nu snel zijn met nakijken van een paar laatste dingetjes heb ik mijn P binnen, als enige van de klas
  maandag 27 juni 2005 @ 23:12:31 #100
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_28287949
quote:
Op maandag 27 juni 2005 23:06 schreef Evil_Jur het volgende:
Vandaag mijn IBM propedeuse gehad, gehaald, als ze nu snel zijn met nakijken van een paar laatste dingetjes heb ik mijn P binnen, als enige van de klas
8 juni weet ik het of ik mijn p heb of niet! Als ik 3 punten mis mag ik ene her doen in augustus om alsnog mijn p te halen.
Er zijn nog 4 leerlingen in mijn klas die hier kans op hebben

Maar van harte!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')