abonnement Unibet Coolblue
pi_30330899
quote:
Ik dacht altijd, maar dat is dan ook de crux van deze discussie, dat als iemand de nodige vakkennis in huis heeft (in de vorm van een universitaire master) het pedagogisch-didactische gedeelte hooguit een jaar zou duren.
Klopt, dan is het meestal postdoctoraal/postmaster. Je moet dan wel een master in het betreffende schoolvak hebben. Met een aanverwante of zelfs niet-verwante master heb je een probleem. Leuk detail is dan dat je een vakinhoudelijk programma moet volgen bestaande uit bachelor vakken om een zogenaamd gebrek aan masterkennis op peil te brengen?! Kennelijk is het vakinhoudelijke masterniveau ook niet nodig.

Heb je die kennis nodig om les te geven? Het betreft stof die ze op de universiteit geven en niet op school. Nee dus. "Ja maar, je moet toch weten wat ze op de universiteit geven?" Dan wijs ik op de posthbo opleidingen waar studenten nog nooit een universiteit van binnen hebben gezien maar die wel opleiden tot de eerstegraadsbevoegdheid en op het feit dat die zogenaamde 1 jarige postdoctorale opleiding geen eens een universitaire mastertitel mag voeren.
quote:
Overigens is de hele rompslomp en het relatieve onnut van zo'n opleiding de reden dat ik er nooit aan begonnen ben.
Op zich kan ik daar wel mee leven. Zij vinden het belangrijk en dat jaartje zit ik dan wel uit. Ik ben echter fel tegenstander van het opleggen van extra programma's die niks bijdragen en waarbij de argumentatie ronduit zwak te noemen is.
quote:
Tja, dat negatieve gedoe over de opleiding is voor een heel groot deel waar, aan de andere kant is het ook zo (dat geldt voor bijna alles in 't leven) dat het aan jezelf ligt in hoeverre je er iets uithaalt.
Er moet natuurlijk wel iets zijn om uit te halen. Het is voornamelijk praten en de rest is gebaseerd op goed geluk: krijg je een goede vakdidacticus of niet. Zo niet, dan word je opgescheept met allerlei opdrachten die in de praktijk bijna niet uit te voeren zijn. Verder ligt het ook een groot deel aan je vooropleiding. Iemand met veel vooropleiding weet en kan het grootste gedeelte al. Natuurlijk zijn vrijstellingen niet mogelijk, want de arrogantie van die lui stelt dat zij een unieke opleiding hebben met unieke onderdelen. Naar aanleiding wat ik gezien heb concludeer ik dat het een veredelde HBO opleiding betreft qua niveau.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  woensdag 7 september 2005 @ 16:53:02 #277
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_30357877
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 16:34 schreef RaisinGirl het volgende:
Tja, dat negatieve gedoe over de opleiding is voor een heel groot deel waar, aan de andere kant is het ook zo (dat geldt voor bijna alles in 't leven) dat het aan jezelf ligt in hoeverre je er iets uithaalt. Er zijn studenten bij die vanaf de eerste maand de opleiding en de docenten met een groot wantrouwen en scepsis tegemoet treden. Op die manier wordt het ook nooit wat.
Nah ja goed, da's waar. Ik weet alleen van mezelf dat ik zo'n wantrouwende en sceptische student kan zijn, en dus heb ik bij voorbaat besloten die opleiding niet te volgen. Kwestie van kont tegen de kribbe.
Die intensieve zomercursus (Trinity Cert. TESOL) die ik vorig jaar (in Praag) gevolgd heb, heeft me overigens wel heel veel geleerd: didactische werkvormen, leerproblemen bij tweede-taalsprekers, klassenmanagement, lesplanning en -voorbereiding, lessen observeren en geobserveerd worden, en de reflectie daarop. Keihard werken maar een prachtige ervaring (en alles in het Engels). Het jammere is alleen dat de herwaardering naar een Nederlandse bevoegdheid een beetje moeizaam gaat. Maar goed, het was eigenlijk ook niet de bedoeling dat ik die U-bocht zou maken. In feite hoorde ik al lang op een dorpsschooltje in Binnen-Mongolië te werken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_30395823
Ben dinsdag begonnen in Zwolle met m`n lerarenopleiding biologie.
Tot nu toe bevalt het goed
pi_30486062
Vorig jaar hield ik tijdens mij derdejaarsstage een blog bij. Dat doe ik dit jaar tijdens mijn LiO-stage ook weer, in ieder geval tot de kerstvakantie. Het blog bestaat uit beknopte lesvoorbereidingen, de verwachtingen van de les en een korte evaluatie. Link staat in mijn sig, voor de geïnteresseerden. Ik geef les aan twee klassen. Eén brugklas vmbo kader/basis en één derde klas vmbo gemengd theoretisch.
pi_30486305
quote:
Op zondag 11 september 2005 15:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Vorig jaar hield ik tijdens mij derdejaarsstage een blog bij. Dat doe ik dit jaar tijdens mijn LiO-stage ook weer, in ieder geval tot de kerstvakantie. Het blog bestaat uit beknopte lesvoorbereidingen, de verwachtingen van de les en een korte evaluatie. Link staat in mijn sig, voor de geïnteresseerden. Ik geef les aan twee klassen. Eén brugklas vmbo kader/basis en één derde klas vmbo gemengd theoretisch.
Leuk idee om leerlingen een tien te geven aan het begin van het jaar en daar een punt af te halen in bepaalde gevallen.
pi_30487518
Wij mogen op mijn school helaas alleen punten geven voor het overhoren van leerwerk en gemaakte opdrachten enzo. Geen cijfers voor netheid van schriften, geen cijfers voor goed gedrag. We willen namelijk resultaten beoordelen, niet inzet en gedrag ofzo. Zomaar een tien geven omdat iemand het hele jaar netjes is geweest zou ik dus niet mogen.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30487776
Ik vind het juist wel een goede zaak om ook gedrag te verwerken in het eindcijfer. De school waar ik werk, laat veel ruimte voor individuele invulling.
pi_30489307
Als ik geen cijfer mag geven voor gedrag, dan geef ik gewoon een proefwerk waarin mensen hun gedrag mogen omschrijven met het oordeel wat ze ervoor zouden geven en dan beoordeel ik het resultaat van de leugen of de waarheid...
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30489407
quote:
Op zondag 11 september 2005 17:35 schreef Neuralnet het volgende:
Als ik geen cijfer mag geven voor gedrag, dan geef ik gewoon een proefwerk waarin mensen hun gedrag mogen omschrijven met het oordeel wat ze ervoor zouden geven en dan beoordeel ik het resultaat van de leugen of de waarheid...
Wat geef jij voor vak?
pi_30489616
Wiskunde. Ik houd overigens ook niet van het geven van cijfers voor gedrag, maar als ik het zou willen dan vind ik daar gerust iets op.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 11 september 2005 @ 18:16:13 #286
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30490445
quote:
Op zondag 11 september 2005 15:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Vorig jaar hield ik tijdens mij derdejaarsstage een blog bij. Dat doe ik dit jaar tijdens mijn LiO-stage ook weer, in ieder geval tot de kerstvakantie. Het blog bestaat uit beknopte lesvoorbereidingen, de verwachtingen van de les en een korte evaluatie. Link staat in mijn sig, voor de geïnteresseerden. Ik geef les aan twee klassen. Eén brugklas vmbo kader/basis en één derde klas vmbo gemengd theoretisch.
. Leuk! Ik lees nu al weer enthousiast mee .
pi_30490488
Altijd leuk om te horen dat mensen het ook echt lezen. Ik schrijf het vnl. voor mezelf, maar het is leuk als je feedback krijgt.
  zondag 11 september 2005 @ 18:20:37 #288
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_30490568
quote:
Op zondag 11 september 2005 15:58 schreef UncleFunk het volgende:
Leuk idee om leerlingen een tien te geven aan het begin van het jaar en daar een punt af te halen in bepaalde gevallen.
Dat doe ik ook. Wanneer ze hun huiswerk vergeten of het boek niet bij zich hebben gaat er een half punt van af.
.
  zondag 11 september 2005 @ 18:20:53 #289
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30490573
Overigens ben ik tegen het geven van cijfers voor gedrag. Storend gedrag moet, zoals altijd, gewoon bestraft worden, maar het moet niet verder gaan dan dat. Leerlingen hebben, vind ik, zelf het recht om te 'beslissen' hoeveel aandacht ze besteden aan bijvoorbeeld hun schrift of handschrift. Bij mij in de klas zitten ook enkele leerlingen die dermate goed zijn in bepaalde vakken dat ze bijna nooit hun huiswerk hoeven maken en hun antwoorden vaak afraffelen. Vooral in de bovenbouw is dat echt je eigen verantwoordelijkheid. Later in je beroepsleven zul je ook beoordeeld worden om het eindresultaat en niet om bijvoorbeeld je planning (als het maar op tijd af is). Pas als gedrag dermate afwijkend is dat het storend wordt voor de (andere) leerling(en) of voor jou, moet er ingegrepen worden.
pi_30490672
In een eerste klas vind ik het wel kunnen. Er wordt alleen afgetrokken bij te laat komen, spullen vergeten of huiswerk niet maken. Ik vind het wel een goeie 'management-tool'.
  zondag 11 september 2005 @ 18:26:07 #291
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30490732
Ik besefte me net ook dat ik het wel heel erg betrek op de bovenbouw. In de onderbouw kan het waarschijnlijk wel handig zijn. Min of meer 'voor hun eigen bestwil'.
pi_30491066
In de bovenbouw zou ik het idd niet doen. Ik heb ook een derde klas, daarvoor vind ik het te kinderachtig.
pi_30491098
quote:
Op zondag 11 september 2005 18:20 schreef BlaatschaaP het volgende:
Bij mij in de klas zitten ook enkele leerlingen die dermate goed zijn in bepaalde vakken dat ze bijna nooit hun huiswerk hoeven maken en hun antwoorden vaak afraffelen. Vooral in de bovenbouw is dat echt je eigen verantwoordelijkheid.
Ik vind dat heel erg dubbel. Ik maakte vroeger voor bepaalde vakken (Grieks & Latijn ) ook nooit m'n huiswerk en leerde nooit vooruit, maar toch haalde ik goede cijfers.

Maar voor een docent kan het wel erg vervelend zijn. Wanneer je met nakijkstencils en dat soort dingen werkt, merk je er niet zoveel van natuurlijk. Maar wanneer iets gewoon even klassikaal besproken moet worden is het hartstikke irritant wanneer de eerste 7 mensen die je een beurt geeft, geen antwoord klaar hebben. Vooral als ze zelf vooraf dachten "ach dat weet ik wel", en dan met hun mond vol tanden staan als ze écht een beurt krijgen Kost gewoon tijd en is irritant. Neem dan op z'n minst de moeite om het even in de pauze van een klasgenoot over te schrijven

Maargoed, ik heb zelf dus ook docenten tot waanzin gedreven door nooit huiswerk te maken. En wat konden ze zich dan ook laten kennen zeg Voor Duits werd bijvoorbeeld altijd een prijsje uitgereikt aan degene met het hoogste eindexamencijfer. Dat was ik Maar mijn docente was zo pissig dat ik zo'n goed cijfer kon halen terwijl ik nooit aanwezig was en nooit huiswerk maakte, dat een ander die prijs gekregen heeft En daar zit ik nu nog steeds mee
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  zondag 11 september 2005 @ 19:20:48 #294
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30492293
. Dat komt me bekend voor. Mijn Aardrijkskunde docente kan er ook totaal niet tegen dat er enkele leerlingen zijn die nooit hun huiswerk maken en een vreselijk lakse houding hebben, maar toch geweldig hoge cijfers halen. Zij is ook al een paar keer erg woest geworden, omdat ze weet dat ze er niets aan kan doen, maar dat het toch vreselijk vervelend is.

Geweldig eigenlijk, stiekem .
  zondag 11 september 2005 @ 19:22:37 #295
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30492355
Zo heb ik mijn Engels lerares vorig jaar trouwens ook enkele malen tot wanhoop gedreven . Ik maakte echt letterlijk nooit mijn huiswerk, behalve als het over literatuur(geschiedenis) ging. Als ze dat doorhad, ging ze me expres moeilijke vragen stellen over de grammatica e.d. Wanneer ik dan ook nog de goede antwoorden kon geven, zag je gewoon hoe vreselijk ze dat eigenlijk vond.
pi_30492455
Voor zulke leerlingen zouden eigenlijk andere mogelijkheden moeten bestaan. Ik hoefde vroeger ook niks te doen, maar ik deed het wel omdat ik school gewoon leuk vond... Maar die leerlingen vervelen zich eik gewoon...
  zondag 11 september 2005 @ 19:26:56 #297
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_30492507
Tijd voor meer VWO+
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  zondag 11 september 2005 @ 19:30:43 #298
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30492621
quote:
Op zondag 11 september 2005 19:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Voor zulke leerlingen zouden eigenlijk andere mogelijkheden moeten bestaan. Ik hoefde vroeger ook niks te doen, maar ik deed het wel omdat ik school gewoon leuk vond... Maar die leerlingen vervelen zich eik gewoon...
Inderdaad.

Op mijn oude school hadden ze voor Engels ook een Natives-"klasje", waar je in geplaatst werd als de normale stof te veel onder je niveau lag. Daar ben ik toen ook naar overgeplaatst. In plaats van opdrachten maken uit het boek, mochten we nu literatuur lezen en daar (pittigere) boekverslagen over maken. Ook hadden we elke week een uurtje dat we in het Engels met elkaar moesten converseren. Erg leuk concept, alleen erg slechte uitvoering. Een heel jaar lang enkel boeken lezen en boekverslagen maken (die niet werden nagekeken ivm tijdgebrek van de leraar), werkt niet motiverend.

Op mijn huidige school hebben ze een VWO+ programma, dat extra cursussen en vakken aanbiedt. Ook een geweldig leuk idee, het probleem is echter dat het alleen beschikbaar is voor de eerste klassen. Als ze dit nou op grotere schaal en vooral op professionelere manier aanbieden op meer scholen, zou ik daar érg blij van worden.
pi_30492843
Idd, je kunt zoveel leuke dingen doen voor en met zulke leerlingen. Die kids moet je koesteren en uitdagen!
pi_30495634
quote:
Op zondag 11 september 2005 19:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Idd, je kunt zoveel leuke dingen doen voor en met zulke leerlingen. Die kids moet je koesteren en uitdagen!
Leuk dat je weer een weblog hebt. Ik ga zeker lezen, ik vond het vorig jaar ook erg leuk!

Op mijn school is nu een project gestart voor gymnasiumleerlingen, waarbij de aandacht uit gaat naar de individuele leerling. Als leerlingen goed zijn in bepaalde vakken, kunnen ze in die tijd werken aan andere vakken. Ook als leerlingen interesse hebben in bepaalde onderwerpen, is daar ruimte voor. Het is dus de bedoeling dat de leerlingen telkens uitgedaagd worden en dat ze niet worden 'lastiggevallen' met dingen die ze al weten!
Ik vind het jammer dat ik geen les geef aan die klas.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')