Ik = jaloers! 'k Heb geloof ik de verkeerde richting uitgezocht.. Waar gaat een student Nederlands in G*dsnaam heen? Lutjebroek? Volendam?quote:Op woensdag 25 mei 2005 10:46 schreef Evil_Jur het volgende:
Nog drie maandjes en dan mag ik les gaan geven in China, in totaal gaan er nu 4 leerlingen van de opleiding mee, en het gaat zeker door!
Je had die koppen op mijn stageschool moeten zien toen ik zat te zuchten en steunen over mijn verslag. "Je bent toch niet serieus met die k*tpetenties bezig.. toch!? Alsof je die dingen in de praktijk ooit gaat gebruiken.."quote:Op woensdag 25 mei 2005 10:55 schreef Silmarwen het volgende:
[CENTRAAL]Competentiegericht onderwijs
Op mijn school blijven ze hoog en laag volhouden dat elke docent dus dit de rest van zijn of haar carriere moet volhouden, ze me dat dit niet waar is!
Die hele competenties sucken...quote:Op woensdag 25 mei 2005 10:55 schreef Silmarwen het volgende:
[CENTRAAL]Competentiegericht onderwijs
Op mijn school blijven ze hoog en laag volhouden dat elke docent dus dit de rest van zijn of haar carriere moet volhouden, ze me dat dit niet waar is!
Misschien een beetje offtopic, maar ik ben wel geinteresseerd in de werking van spieren, etc. voor mijn nieuwe bijbaantje als tennisleraar. Weet je goede websites waar je een beetje basiskennis kunt doen?quote:Op donderdag 26 mei 2005 13:03 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Hoi!
Ff een paar gedachten die ik zo had.
Misschien stoot ik sommigen voor het hoofd, misschien herkennen jullie het:
Bij mijn leerlingen (1e en 2e jaars ALO) bemerk ik iets opvallends.
Maandag ging het over de bouw en werking van spieren (PGO), en zodra ze woorden als 'myofybril' of 'sarcomeer' voorbij zagen komen ging een deel van de studenten die meteen uitspreken alsof ze zwaar dylectisch waren: 's-acro-meer' ofzo.
Is het woord sarcomeer dan echt zo moeilijk? Nee natuurlijk niet.
Volgens mij doen ze het expres, is het een bepaalde attitude, een soort ingebakken combinatie van onzekerheid, gemakszucht en weerstand tegen moeilijke dingen, waardoor ze alles wat ze niet direct kunnen plaatsen meteen in hun hoofd in het vakje 'moeilijk' stoppen en er vervolgens niet meer écht over na denken, en in het gunstigste geval stampen ze het nog als betekenisloze kennis in hun kop voor het tentamen.
Ik denk dat dit niet eens zozeer een kwestie van intelligentie is, als ze willen kunnen ze het makkelijk snappen maar ze willen niet, of ze denken dat ze het toch niet kunnen of iets dergelijks.
Bij een ander vak dat ik gegeven heb (biomechanica) zag ik het ook en heb ik het er eens met mijn studenten over gehad, en daar gaven ze ook al aan dat ze op de havo bij een vak als natuurkunde maar afhaakten en dan maar heel veel sommen gingen maken om op t proefwerk dat maar een beetje te kunnen reproduceren, zonder t echt te begrijpen.
Ik vind dit zo jammer om te zien, ze beperken zichzelf zó in hun ontwikkeling en ik denk ook dat deze instelling ook de oorzaak is van het mislukken van iets als PGO.
Hoe zien jullie dit?
En nog belangrijker: wat doe je eraan?
En waar zou de oorzaak liggen? Al op de basisschool, op de HAVO??? Help!
Deze is wel leuk :quote:Op donderdag 26 mei 2005 19:16 schreef nickybol het volgende:
[..]
Misschien een beetje offtopic, maar ik ben wel geinteresseerd in de werking van spieren, etc. voor mijn nieuwe bijbaantje als tennisleraar. Weet je goede websites waar je een beetje basiskennis kunt doen?
Volgens mij is het redelijk 50/50quote:Op donderdag 26 mei 2005 17:53 schreef Release het volgende:
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:30 schreef Release het volgende:
Hè...hè... eindelijk iemand die mij wat inside information zou kunnen verschaffen.....
[..]
wat wil je weten.
Volgend jaar heet het iig EFHA, omdat inholland en hva gesplitst zijn. Ik zit volgend jaar als alles goed gaat op de hva.
Ons gebouw wordt gesloopt in december en we hebben nog geen vervanging en iedereen haat het vak EFA-breed
Maar verder is het een geweldig leuke school, maar elke opleiding heeft zijn eigen docenten (behalve efa-breed, dat deel je elk half jaar met andere studenten uit andere opleidingen, je groep wordt gesplitst en elk half jaar krijg je een andere docent.)
Mijn docenten zijn geweldig, ze zijn punctueel goed en ze luisteren. Cijfers zijn in orde en je hoeft er nooit achter aan te lopen. Met je online cijfers zijn ze langzamer.
Boeken zijn over het algemeen te koop in de boekenwinkel op school, het eten is goed te eten, maar duur en thee moet je niet uit het koffieapparaat halen, tenzij je graag thee met koffie smaak hebt.
Ik heb het naar mijn zin op de EFA en de meeste mensen die ik ken hebben nergens problemen mee. Stage krijgen is minders, het eerste jaar wordt je in een groep ingedeeld verder mag je wel aangegeven waar je stage wilt lopen, maar daar heb je je mentor voor, die fixt dat wel.
Wat voor studie wil je gaan doen?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik wil de LO Aardrijkskunde gaan doen. Ik twijfel nog tussen Utrecht (HVU) en Amsterdam....
Vandaar dat ik op zoek ben naar wat extra info. Op zo'n open dag krijg je toch alleen maar te horen wat je horen wil...
Het is trouwens nog moeilijk om mensen te vinden die dezelfde studie doen.
Zo vraag ik me o.a. af hoe de verdeling meisjes/jongens over het algemeen bij Aardrijkskunde is en of het moeilijk is een stageplaats te vinden...
Ik had zitten googlen maar er kwamen ZO GIGANTISCH VEEL sites op me af dat ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zag. Op de site van jijkomttochook (geloof ik) stond een rijtje met sites voor kinderen, maar ook daar niet echt de grondwet, wel het Europa zijn op zich. Ik heb daar dus maar wat van gebrouwen, en dan haal ik van de anderen een aantal standpunten, zodat ze daarover lekker kunnen discussieren!quote:Op maandag 30 mei 2005 18:07 schreef BlaatschaaP het volgende:
Verkapte TVP.
Je kunt het toch min of meer zelf in elkaar zetten? Ik vind sites zoals deze aardig objectief en vooral informatief: http://www.europese-grondwet.nl/ Daar staan de duidelijkste voor- en tegenargumenten mooi op een rijtje. Ik denk dat je 't beste zelf daar er een paar kan uitpikken (de hele lijst lijkt me ietwat overkill voor die kids) en het dan op een speelse manier kunt verwerken. Als je ondertussen wat andere sites bekijkt, ben je er ook wat zekerder van dat je een objectieve lijst hebt. Zo'n kant-en-klare-lijst heeft natuurlijk altijd het gevaar dat 't duidelijk voor of tegen kan zijn.
Je kunt ook even kijken in POL, zijn veel ja en nee topics met redenen enzo.quote:Op maandag 30 mei 2005 18:57 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik had zitten googlen maar er kwamen ZO GIGANTISCH VEEL sites op me af dat ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zag. Op de site van jijkomttochook (geloof ik) stond een rijtje met sites voor kinderen, maar ook daar niet echt de grondwet, wel het Europa zijn op zich. Ik heb daar dus maar wat van gebrouwen, en dan haal ik van de anderen een aantal standpunten, zodat ze daarover lekker kunnen discussieren!
Dank je voor de link!
Laat je fantasie de vrije loop.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 09:36 schreef imago het volgende:
Mensen nog tips om de laatste lessen te vullen, wanneer alle stof behandeld is, de puntjes al op de i zijn gezet, alle tips en trucs voor de proefwerkweek gegeven zijn, en je gewoon écht niets meer te doen hebt met die leerlingen maar nog wel 50 minuten moet volmaken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |