abonnement Unibet Coolblue
  zondag 22 mei 2005 @ 23:00:32 #1
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_27259570
Ik denk er over om mijn huidige dakraam te vervangen voor een groter dakraam met dubbelglas.

Nu vraag ik mij af is dit goed zelf te doen of zou je dit aan een expert over laten?

En maakt het nog verschil of je een bestaand dakraam vervangt voor een groter of een heel nieuw dakraam plaatst?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  † In Memoriam † zondag 22 mei 2005 @ 23:15:03 #2
16961 legacythe2nd
pi_27260065
tvp
  zondag 22 mei 2005 @ 23:27:55 #3
99338 Sigg
Altijd Siggzelf gebleven...
pi_27260513
Nee, maakt niet uit of je een klein raam vervangt door een grotere of dat je een heel nieuw dakraam plaatst. Enige verschil is dat je nu het gat groter moet maken terwijl wanneer je een nieuw raam zou plaatsen je een nieuw gat met de juiste afmetingen moet maken. Voor de rest zou ik gewoon het dakraam kopen, duidelijke instructies zitten daar bij (althans bij Velux en Falcro). Succes!
pi_27265049
quote:
Op zondag 22 mei 2005 23:00 schreef Martijn_77 het volgende:
Ik denk er over om mijn huidige dakraam te vervangen voor een groter dakraam met dubbelglas.

Nu vraag ik mij af is dit goed zelf te doen of zou je dit aan een expert over laten?

En maakt het nog verschil of je een bestaand dakraam vervangt voor een groter of een heel nieuw dakraam plaatst?
ja kan het best zelf doen, maar het is wel een ingrijpende klus:

als de buitenmaten hetzelfe zijn, is het wel te doen, als de buiten (of inbouw) maten anders zijn, moet je je dakconstructie aanpassen (balken moeten strals langs de dakopening lopen)
als het dakraam geplaatstis, moet je aan de buitenkant het weer waterdicht afwerken, en de pannen weer terug plaatsen.
vervolgens moet je het aan de binnenkant weer afwerken.

als je er ervaring meehebt, is het in een dagje helemaal klaar, als je er geen ervaring meehebt, duurt het een stuk langer
  maandag 23 mei 2005 @ 22:26:22 #5
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_27291245
quote:
Op maandag 23 mei 2005 09:03 schreef Gurb het volgende:
als de buitenmaten hetzelfe zijn, is het wel te doen, als de buiten (of inbouw) maten anders zijn, moet je je dakconstructie aanpassen (balken moeten strals langs de dakopening lopen)
Moeten de balken dan zowel horizontaal als verticaal langs de dakopening lopen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_27298363
over het algemeen wel.

je moet even kijken hoe je dakbalken nu lopen, is het een gordingenkap, lopen de balken van zijmuur naar zijjmuur. Is het een sporenkap, lopen ze van dakgoot naar de nok.

dwars op je gordingen of sporen zul je sowieso een balk (slaper genoemd) moeten maken om je dakpakket op te vangen als je er een gat in maakt.
maak je het gat zo groot dat je door je de bestaande gording of spoor heen gaat, zul je die ook moeten opvangen (erg veel werk, want het is de vraag of de andere balken nog extra gewicht kunnen dragen)
  dinsdag 24 mei 2005 @ 19:42:32 #7
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_27318597
Op dit moment lopen de er drie balken van dakgoot naar de nok met daar horizontaal tussen steunbalken.

Een van deze horizontale steunbalken zo ik dan moeten verschuiven of vervangen door twee nieuwe als ik het dakraam ga plaatsen. Want die zo bij een nieuw dakraam in de weg liggen

Maar moet ik verticaal dan ook nog hulp balken aan brengen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_27329065
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 19:42 schreef Martijn_77 het volgende:
Op dit moment lopen de er drie balken van dakgoot naar de nok met daar horizontaal tussen steunbalken.

Een van deze horizontale steunbalken zo ik dan moeten verschuiven of vervangen door twee nieuwe als ik het dakraam ga plaatsen. Want die zo bij een nieuw dakraam in de weg liggen

Maar moet ik verticaal dan ook nog hulp balken aan brengen?
ik zou twee nieuwe balken horizontaal aanbrengen, precies buiten je inbouwmaat van het dakraam.
tussen die twee balken leg je twee nieuwe balken verticaal, ook weer op je inbouwmaat.
de bestaande horizontale balk laat je zitten op het stukje tussen de bestaande verticale balk en de nieuwe verticale balk.

qu maten: hoogte vd balk: 1/15 tot 1/20 van de overspanning
breedte: 1/3 van de hoogte
  woensdag 25 mei 2005 @ 09:34:19 #9
32196 SjacoBaco
Are we there yet?
pi_27330123
Wellicht staan hier ook nog een paar handige tipz

http://www.gammabouwmarkt(...)513_Dakraam_plaatsen

Ik heb 2 joekels van dakramen geplaatst op zolder, ter vervanging van een paar rotte van dezelfde maat. Het grootste probleem was eigenlijk om ze boven te krijgen (konden niet door het trap gat)

Alle balken zaten goed en we konden ze er zo in hangen.
pi_27331049
Ikzelf vond het eigenlijk vrij simpel gegaan (lees makkelijker dan verwacht).

Zeker als je een beetje een kwaliteitsdakraam aanschaft zit meestal alles erbij (schroeven, koppelstukken, afdeklood)

Kwestie van dakpannen weghalen, gat groter maken en genoeg balken/steunpunten creeeren doortrekken aan de bestaande constructie.

Bedenk maar zo dat het dakraam vaak qua gewicht gelijk is aan de dakpannen die er eerst op lagen of zelfs lichter, dus de constructie kan het meestal goed houden.
Profiel opgeheven.
  woensdag 25 mei 2005 @ 20:05:00 #11
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_27350641
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 08:46 schreef Gurb het volgende:

[..]

ik zou twee nieuwe balken horizontaal aanbrengen, precies buiten je inbouwmaat van het dakraam.
tussen die twee balken leg je twee nieuwe balken verticaal, ook weer op je inbouwmaat.
de bestaande horizontale balk laat je zitten op het stukje tussen de bestaande verticale balk en de nieuwe verticale balk.

qu maten: hoogte vd balk: 1/15 tot 1/20 van de overspanning
breedte: 1/3 van de hoogte
Zou ze dan idd vervangen voor balken die net zo dit zijn als de balken die er al liggen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_27365213
ja, dat is sowieso voldoende, anders zou het bestaande dak ook instorten.

maar meestal kan je het ook iets lichter uitvoeren
pi_27365249
-je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
  zondag 12 juni 2005 @ 13:35:44 #14
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_27854894
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 09:35 schreef Gurb het volgende:
ja, dat is sowieso voldoende, anders zou het bestaande dak ook instorten.

maar meestal kan je het ook iets lichter uitvoeren
Ja maar daar ga ik niet op gokken. Maar zou je er ook verticale balken langs zetten?

En met welk materiaal kun je de randen van het gat het beste aftimmeren?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_27877273
verticale balken zou ik er alleen tussen zetten als je meer als pak em beet 25 cm vrij zit van je bestaande verticale balken, anders kan je je dakraam niet optimaal vastzetten aan alle vier de kanten

en aftimmeren: mooiste is multiplex (populieren of meranti bijvoorbeeld) maar mdf of houten schrootjes kan ook heel goed

ik zou je betimmering trouwens wel aan beide zijdes ff in de grondverf zetten, ivm kromtrekken
pi_27877319
flinke klus maar wel te doen hoor
het is idd goed uitgelegd op de verpakking dus veel succes ermee!!
Ik zag het ze hier doen van bouwbedrijf en dacht nog, dat kan mijn lief voortaan wel zelf
(sterker nog... ik ook wel)
  maandag 13 juni 2005 @ 09:06:22 #17
15869 gr8w8
Better by design.
pi_27877351
Ik las "Darkroom".
Welkom bij de V&D der webfora.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 12:04:59 #18
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_27914191
Valt wel mee hoor ... raam open ... pannen weg doen rondom en dan moet je gaan kijken ... het kan wel zijn dat je kepers moet doorzaggen doe dit enkel als je panlatten echt goed zijn en span de keper zijdelings op met twee klemtangen en paar latten ... dan mooi kepers halen en op maat zagen ... passend frame maken dakraam er tussen schroeven ... lood leggen over de randen (tenzij er een installatie kit bij zit dan gebruik je die natuurlijk) eens dat gedaan is ... de pannekes terug leggen klaar. Voor een Velux (merk) met dubbel glas van 70 bij 50 cm heb ik 139 euro betaald. voor de keperomhuizing te maken haal je best een keper van 7 cm dikte bij 5 cm breedte dan staat alles goed vast. Ik ga een dakraam inbouwen dit weekend (zie toppic dak vernieuwen in dit forum) waarop je alles gaat kunnen zien.
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
pi_27914973
en met een keper bedoelt god_de_vader een balk of dakligger
  dinsdag 14 juni 2005 @ 13:16:47 #20
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_27916301
Ik zou het dan toch liever gordingen noemen? Maar das mijn mening.

Keper:
Een rib in dakconstructies die steunt en vastgenageld is op gordingen en loopt van nok tot voet, in tegenstelling tot de spoor of span die los staat. Vooral in Zuid-Nederland in gebruik. Thans alleen nog in samenstellingen als hoekkeper en kilkeper.
Live life to the Ender :D
pi_27916824
dat ben ik met je eens, wilde meer ff aangeven wat bedoelt wordt met een keper, zodat TS niet straks in zijn dak op zoek gaat naar kepers, en alleen maar balken ziet lopen
  woensdag 15 juni 2005 @ 12:02:38 #22
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_27946416
euhm ik wil nu niks zeggen maar je gaat echt wel geen bekisting rond je dakraam maken met gordingen maar echt wel met kepers ...

Goridingen is horizontale balken 3 per kant ongeveer plus nok gording
Kepers zijn vertikale balken waartussen het raam komt te zitten
Panlatten is waar de lattekes op liggen ...
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
  woensdag 15 juni 2005 @ 12:57:07 #23
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_27947955
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 12:02 schreef God_de_Vader het volgende:
euhm ik wil nu niks zeggen maar je gaat echt wel geen bekisting rond je dakraam maken met gordingen maar echt wel met kepers ...

Goridingen is horizontale balken 3 per kant ongeveer plus nok gording
Kepers zijn vertikale balken waartussen het raam komt te zitten
Panlatten is waar de lattekes op liggen ...
Misschien in Vlaanderen (daar kwam je vandaan toch?) maar hier zouden we het dan sporen noemen.
Live life to the Ender :D
pi_27948368
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 12:02 schreef God_de_Vader het volgende:
euhm ik wil nu niks zeggen maar je gaat echt wel geen bekisting rond je dakraam maken met gordingen maar echt wel met kepers ...

Goridingen is horizontale balken 3 per kant ongeveer plus nok gording
Kepers zijn vertikale balken waartussen het raam komt te zitten
Panlatten is waar de lattekes op liggen ...
slaper ?
  woensdag 15 juni 2005 @ 13:26:32 #25
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_27948907
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 13:09 schreef ioHpeiH het volgende:

[..]

slaper ?
Die naam zocht ik. Maar ja, of ze dat daar kennen is de vraag he
Live life to the Ender :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')