abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 13 mei 2005 @ 13:22:50 #1
120479 DoctorBeat
Yes, The Rebel, The Rebel !!!
pi_26973983
Hallo,

ik ga binnenkort alleen wonen en wil me een hond aanschaffen.
Ik ben sinds een tijdje helemaal gek van kleine ruwharige teckels (de zgn. Kaninchen-teckel)

Ik heb er al veel over gelezen en weet dat het eigenwijze hondjes zijn, die vaak gewoon hun zin doen, en daarom geschikter zouden zijn om overdag een tijdje alleen te blijven.
Zijn er Fokkers die trotse bezitter zijn van zon schattig beest en wat zijn jullie ervaringen ???
pi_26974012
Nuek heeft een teckel . Niet ruwharig geloof ik, maar hij zal zich hier beslist wel komen melden
  vrijdag 13 mei 2005 @ 13:30:39 #3
47571 ForeverEternalFreak
Per sempre vita eterna
pi_26974246
Ik heb er nooit een gehad maar heb er wel behoorlijk wat ervaring mee door familie. Het zijn heel erg leuke honden, erg speels en zeer intelligent. Maar of het een handige hond is om aan te schaffen wanneer je net op je zelf gaat wonen vraag ik me af.
Wat mijn ervaring is, is dat ze je behoorlijk weten te manipuleren en niet gauw opgeven als ze hun zin niet krijgen. Dit hoeft geen probleem te zijn wanneer je goed en streng tegen hem/haar kunt optreden, maar kan uiteindelijk ook resulteren in vals of onbetrouwbaar gedrag. Als ze eenmaal weten dat iets mogelijk is, onthouden ze dat bijzonder goed. Het klopt wel dat ze vrij goed alleen kunnen blijven, maar een hele werkdag lijkt me zeker voor een jonge Teckel wel vrij heftig.
Desondanks is het misschien een goed idee je bij een vereniging of iets dergelijks aan te sluiten, en ook daar wat informatie in te winnen. Veel succes!
It's a silly time to learn to swim when you start to drown
It's a silly time to learn to swim on the way down
  vrijdag 13 mei 2005 @ 13:43:56 #4
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_26974717
Ze zijn ook superstevig, mijn moeder is een keer met het voorwiel van een Ford Orion over zo'n beest gereden en hij rende daarna gewoon weg

Volgens de dierenarts had hij niks behalve wat kneuzingen.

Dat beest rende trouwens onder de auto toen mijn moeder achteruit een afrit uit ging, ze deed het dus niet expres

Ik vind het zelf kutbeesten trouwens, aggressief en zo... Hierboven wordt dat uitgelegd als eigenwijs, maar ik vind het gewoon behoorlijk vervelend.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 13:46:34 #5
120479 DoctorBeat
Yes, The Rebel, The Rebel !!!
pi_26974809
Hey,

bedankt voor je reactie!
dat ze bijzonder koppig kunnen zijn en doordrijven om hun zin te kunnen krijgen, wist ik al.
Dat karakter boeit me ook wel bij de aanschaf van een hond.

Het eigenzinnige karakter van ze, maakt ze naar het schijnt dan ook geschikt om langer alleen te blijven. Ik werk van 9 tot +- 18u30. ik kan voor het werk met m wandelen gaan en s' avonds er ook de nodige ijd aan besteden.
Ook zou ik m'n vakantie zo kunnen inplannen dat ik de eerste weken vrij kan nemen als ik de puppy zou aanschaffen...
quote:
Ze zijn ook superstevig, mijn moeder is een keer met het voorwiel van een Ford Orion over zo'n beest gereden en hij rende daarna gewoon weg
Vind het wel vreemd, teckels hebben naar het schijnt een gevoelige rug...
  vrijdag 13 mei 2005 @ 13:51:17 #6
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_26974994
Als je hem de hele dag alleen laat in huis moet je je misschien toch afvragen of je echt een hond moet nemen. Honden zijn gezelschapsbeesten en als je hem koopt om hem vervolgens de hele dag alleen te laten ben je niet goed bezig lijkt me.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 13:54:59 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_26975137
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 13:46 schreef DoctorBeat het volgende:
-knip-

Vind het wel vreemd, teckels hebben naar het schijnt een gevoelige rug...
Waarschijnlijk voor "doorhangen" omdat de pootjes vrij ver uit elkaar staan oid. Misschien had deze ook wat geluk met hoe hij onder het wiel lag. Mijn moeder was er die middag behoorlijk van ondersteboven weet ik nog. De oprit was volledig vlak, ze voelde een flinke bobbel en vervolgens rent die hond luid jankend de garage in. Ze moet hem dus wel geraakt hebben. Ook de plaatsen van de kneuzingen lieten er weinig twijfel over bestaan
  † In Memoriam † vrijdag 13 mei 2005 @ 13:58:40 #8
34726 Fratz
Max
pi_26975279
misschien is het leuker voor de teckel om er twee aan te schaffen. dan kunnen ze elkaar gezelschap houden als jij moet werken.
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 14:17:07 #9
120479 DoctorBeat
Yes, The Rebel, The Rebel !!!
pi_26975959
quote:
misschien is het leuker voor de teckel om er twee aan te schaffen. dan kunnen ze elkaar gezelschap houden als jij moet werken.
thx voor de tip, maar ik wil het bij eentje houden.
Er zijn toch wel meer honden die de dag alleen moeten doorbrengen...
  vrijdag 13 mei 2005 @ 14:19:24 #10
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_26976042
Ze zijn er vast, maar het is de vraag of het goed is. Ik vind persoonlijk van niet.
Als je zo'n beest neemt en hem vervolgens de hele dag eenzaam in huis laat zitten vind ik eerlijk gezegd een vorm van verwaarlozing.

Zo'n beest is als het ware toch een beetje je kind. Je koopt hem en daar horen ook sociale verplichtingen bij. Jij gaat daar duidelijk niet aan voldoen.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 14:52:04 #11
13969 JAG
Judge Advocate General
pi_26977161
M'n oom en tante hadden er een (Duitse variant geloof ik, is wat forser ofzo). Werd een jaar of 16 ofzo (Teckels worden vrij oud dacht ik). Erg lief beestje en ook heel speels met veel energie, vooral toen ze jong was (na d'r tiende ofzo werd 't allemaal wat slomer).
Luisterde altijd goed, al heb ik het idee dat ze niet vies was van "kijken hoever ik kan gaan". Kon ook goed alleen zijn, blafte de buurt iig niet bij elkaar.

Met andere honden was ze vrij dominant, helemaal als ze aangelijnd was, maar kon er verder goed mee omgaan.
There are 10 types of people in this world: those that understand binary and those that don't
pi_26990718
Wil je er nog even een paar maandjes (liever paar jaar) over nadenken of het wel zo verstandig is om een hond te nemen?
Een pupy opvoeding is niet iets wat je even in je vakantie doet (ik weet natuurlijk niet hoe lang jij vakantie hebt, maar neem aan dat, dat geen maand of 4 is).
Natuurlijk zijn er meer honden die de hele dag alleen zijn, maar is dat een legetieme rede om jouw hond ook maar de hele dag alleen te laten?
ik ken je voor de rest niet...het is ook geen aanval op jou als persoon...maar het is erg zielig voor een hondje om de hele dag, dag in dag uit, alleen te zitten (maakt niet uit welk ras).
Houd er alleen al rekening mee dat de gemiddelde 8 a 9 maanden is voordat hij zindelijk is (er zijn uitzonderingen natuurlijk).
Dus je moet de eerste maanden ontzettend ontiegelijk onnoemelijk veel naar buiten met je pup.
Het alleen leren zijn van een pup kan ook een hele tijd in gaan zitten. Je begint met een paar seconden en probeert het zo steeds een minuutje te rekken...en dat kun je niet binnen 3 weken leren.
ijs_beer fan!
pi_26998937
Ik ben het met NanKing eens...
En ook het voeren lijkt me een probleem. Zo'n pupje heeft een klein maagje dus moet meerdere keren per dag eten hebben... en poepen...
En ben eens eerlijk... Heb je na een lange dag werken nog wel zin om een pupje uit te laten... Echt uitlaten bedoel ik dan. Heb je de tijd om zo'n hondje sociaal op te voeden. Om hem mee te nemen naar een winkelcentrum om hem te laten wennen aan de drukte, heb je tijd voor puppy cursus, heb je tijd om lekker met hem te spelen, heb je tijd om een band met hem op te bouwen, heb je tijd om je hond te leren kennen en zo te zien wanneer hij niet lekker in z'n vel zit en ga zo maar door...

Geen aanval op jou... Maar denk er nog even over na...
  zaterdag 14 mei 2005 @ 15:58:15 #14
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_27005299
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 14:17 schreef DoctorBeat het volgende:

[..]

thx voor de tip, maar ik wil het bij eentje houden.
Er zijn toch wel meer honden die de dag alleen moeten doorbrengen...
Ik zou het je STERK willen ontraden, in ieder geval.

Als je er hele dagen niet kunt zijn voor je hond, zou je over voldoende zelfkritiek moeten beschikken om het te laten.

Ik kan je niet in fatsoenlijke termen duidelijk maken hoe zwaar ik op deze manier van honden houden tegen ben, dus hou ik mijn kop verder maar.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_27010956
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 13:46 schreef DoctorBeat het volgende:
Hey,

bedankt voor je reactie!
dat ze bijzonder koppig kunnen zijn en doordrijven om hun zin te kunnen krijgen, wist ik al.
Dat karakter boeit me ook wel bij de aanschaf van een hond.

Het eigenzinnige karakter van ze, maakt ze naar het schijnt dan ook geschikt om langer alleen te blijven. Ik werk van 9 tot +- 18u30. ik kan voor het werk met m wandelen gaan en s' avonds er ook de nodige ijd aan besteden.
Ook zou ik m'n vakantie zo kunnen inplannen dat ik de eerste weken vrij kan nemen als ik de puppy zou aanschaffen...
[..]

Vind het wel vreemd, teckels hebben naar het schijnt een gevoelige rug...
Neem geen hond.
Honden zijn zeer sociale dieren en gaan compleet kapot als ze zolang alleen moeten blijven.
Jouw hond zou dus 9,5 alleen zijn per dag!!! En 'snachts slaap je dus tel er nog eens 8 uur bij op.
Dan hou je dus zo'n 6 uur over die je compleet zult moeten besteden aan de hond. Dat betekend dus nooit meer 'savonds weg, weekenden altijd vrij houden voor de hond. Dag sociale leven .
Niet doen dus. Je doet er de hond in elk geval geen plezier mee.
pi_27010993
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 14:17 schreef DoctorBeat het volgende:

[..]

thx voor de tip, maar ik wil het bij eentje houden.
Er zijn toch wel meer honden die de dag alleen moeten doorbrengen...
Ja helaas idd. Dat maakt het dus niet ineens aanvaardbaar of acceptabel.
Er worden ook elke dag kinderen gebruikt voor kinderarbeid, mag ik nu ook mijn buurmeisje van vier voor zestien uur per dag voetballen laten dichtstikken?
  zaterdag 14 mei 2005 @ 20:51:12 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_27011326
In aanvulling op alle adviezen om er niet aan te beginnen... Kijk eerst eens een tijdje hoe het gaat als je op jezelf woont. Alle kans dat je je dan realiseert dat je veel te weinig tijd hebt om een hond te hebben. 't Is voor die hond niet leuk om te vereenzamen, maar ook niet voor jou om te zien dat je je hond niet kan bieden wat 'ie nodig heeft om een leuk leventje te hebben.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 14 mei 2005 @ 22:45:52 #18
120479 DoctorBeat
Yes, The Rebel, The Rebel !!!
pi_27014146
Mkay... ik begrijp jullie reacties wel, maar afgaande hierop kan ik dus concluderen dat je alleen een hond kan aanschaffen als je bejaard bent, van een uitkering geniet of nog bij je ouders woont?

Wat de puppycursus betreft, dat kan wel (is op woensdagavond en zondagmiddag) dus dat lijkt me geen probleem.
Verder kan de hond ook af en toe naar m'n ouders (die hebben 2 honden en een grote tuin) dus hij hoeft niet noodzakelijk altijd alleen te zijn...
  † In Memoriam † zaterdag 14 mei 2005 @ 22:53:55 #19
34726 Fratz
Max
pi_27014332
misschien kan je je hond tussen de middag wel laten uitlaten door een buurkind. die vinden dat meestal heel erg leuk om te doen. dan heeft de hond in ieder geval tussen de middag ook nog even beweging. is ook wel zo gezellig voor het beest.

zelf zou ik graag een hond willen hebben maar aangezien ik hele dagen werk en mijn vriend baggeraar is en dus vaak van huis is, hebben we ervoor gekozen geen hond te nemen. helemaal omdat we nu nog in een flat wonen. we krijgen straks een ander huis met een enorme tuin, dan wordt de situatie al anders. maar ik wil pas aan een hond beginnen als ik nog maar drie dagen werk ofzo. dan hoeft de hond niet zo vaak alleen thuis te zijn. wat jij doet moet je toch zelf weten vind ik!
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
  zaterdag 14 mei 2005 @ 23:15:27 #20
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_27014850
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 22:45 schreef DoctorBeat het volgende:
Mkay... ik begrijp jullie reacties wel, maar afgaande hierop kan ik dus concluderen dat je alleen een hond kan aanschaffen als je bejaard bent, van een uitkering geniet of nog bij je ouders woont?
Hoe oud ben jij? Niet lullig bedoeld, hoor, maar gewoon als vraag.

Ik ben dol op honden, bij ons in het gezin hadden we er 5. Op mijn twintigste ben ik op mezelf gaan wonen, en één ding wist ik zeker: ik wilde, zodra dat kon een hond.

Op mijn dertigste kon het, en toen zijn we er pas aan begonnen. En wat houdt dat 'kunnen' in voor mij en mijn vriendin? Dat de hond geen dag alleen is. Mijn vriendin werkte drie dagen, ik fulltime. Die drie dagen dat er dus niemand thuis was, ging Pjotr drie hele dagen naar mijn schoonouders. Dat was ook voor ons een voorwaarde vóór we aan een hond begonnen: er MOET opvang zijn. Als mijn schoonouders 'nee' hadden gezegd, prima, maar dan waren wij onder geen beding aan een hond begonnen. Op dit moment werkt mijn vriendin 2 dagen, en dus gaat Pjotr twee dagen naar mijn schoonouders. Als mijn schoonouders een keer niet kunnen, neemt een van ons tweeën dus een dag vrij. Simpel.

Een hond moet elke dag minimaal 1 keer goed naar een bos of hei of zo. Niet drie keer per dag aan een touwtje snel de buurt doorslepen, maar echt minimaal 1 x per dag goed ravotten en liever 2. Dat KAN niet als je fulltime werkt en dat beest zit de hele dag alleen. En kom niet aan met een lulverhaal dat je dat trouw elke avond zult doen, want dat is gewoon niet zo.

Een hond moet niet bijna 10 uur alleen zitten. Niet 5 keer per week, maar ook niet 2 keer per week.

Breng maar wat geduld op, honden zijn er niet voor jouw instant gratification.

Ja, een hond is er voor jou, maar JIJ moet er ook zijn voor de hond, en bij jou zal dat ondermaats zijn.

Doe dat een hond niet aan, alsjeblieft. Niet als je jezelf als dierenliefhebber beschouwt.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_27016531
Ik sluit mij geheel aan bij Verbal.
pi_27021788
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 22:45 schreef DoctorBeat het volgende:
Mkay... ik begrijp jullie reacties wel, maar afgaande hierop kan ik dus concluderen dat je alleen een hond kan aanschaffen als je bejaard bent, van een uitkering geniet of nog bij je ouders woont?

Wat de puppycursus betreft, dat kan wel (is op woensdagavond en zondagmiddag) dus dat lijkt me geen probleem.
Verder kan de hond ook af en toe naar m'n ouders (die hebben 2 honden en een grote tuin) dus hij hoeft niet noodzakelijk altijd alleen te zijn...
Je zult inderdaad dergelijke oplossingen moeten gaan verzinnen. Een oppas, ouders, een uitlaatservice, een dagopvang, de buurvrouw.... etc.
Er zijn behoorlijk wat alleenstaanden met een hond maar die zorgen dus OF voor een oppas OF ze werken niet fulltime.
pi_27021834
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 22:53 schreef Fratz het volgende:


zelf zou ik graag een hond willen hebben maar aangezien ik hele dagen werk en mijn vriend baggeraar is
!!
pi_27021874
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 23:15 schreef Verbal het volgende:

[..]


verhaal
Niks, maar dan ook niks aan toe te voegen.
Respect Verbal
  † In Memoriam † zondag 15 mei 2005 @ 12:35:15 #25
34726 Fratz
Max
pi_27022626
quote:
Op zondag 15 mei 2005 11:59 schreef Quickie_Bat het volgende:

[..]

!!
wat is daar lollig aan? hij werk voor een baggermaatschappij en is dus baggeraar. ik zou ook kunnen zeggen dat hij in de waterbouw zit, maar dat snapt meestal niemand.
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')