abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 11 oktober 2001 @ 00:42:44 #1
13973 ranja
image means nothing
pi_1869398
Ik begin:

My bloody valentine

(hele tijd niks)

Helium, Bleach, Ride, Curve, Lush, Medicine, Band of susans
Sweet jesus misschien?
Jesus and mary chain!

Eventueel ook nog:
Madder rose, Fenn, Drop 19's....

Wie vult aan, met bands met ongeveer deze stijl?

  donderdag 11 oktober 2001 @ 00:49:06 #2
2957 Meister
Food & Beverage Consumer
pi_1869456
Slowdive
  donderdag 11 oktober 2001 @ 00:52:41 #3
13973 ranja
image means nothing
pi_1869498
quote:
Op donderdag 11 oktober 2001 00:49 schreef Meister het volgende:
Slowdive
Oja vergeten Sorry... tis al laat
Adorable ook meteen maar noemen dan.
En Heart throbs en Pale saints.
  donderdag 11 oktober 2001 @ 08:11:41 #4
16063 MonoSynth
I doubt, therefore I might be
pi_1870497
Chapterhouse

Starflyer 59 (album Silver uit 1993): Zuidcalifornische Shoegazer. Door de jaren heen zijn ze meer in de richting van de surf en indiepop gegaan. Is in Europa nooit ver gekomen. Een van de weinige indie-bands met Christelijke grondslag die alleen maar lovende recensies heeft gekregen in de normale muziekpers....

Er schijnt tussen '94 en '98 een Amerikaanse underground Shoegazer-scene geweest te zijn, maar daar weet ik niet zo veel van. Enige andere band die ik ken is Morella's Forest, die meer Lush-achtige muziek maken.

  donderdag 11 oktober 2001 @ 08:33:55 #5
16063 MonoSynth
I doubt, therefore I might be
pi_1870535
owja vergeet ik Glorybox haast. Maar dat is niet helemaal shoegazer. Maar lijkt er wel op. Tis maar waar je de grens trekt.
  donderdag 11 oktober 2001 @ 11:14:55 #6
13973 ranja
image means nothing
pi_1871277
Starflyer 59 klinkt erg interessant, ga ik zeker achteraan...

Bij 'Glorybox' denk ik (gek he) aan Portishead, dat is toch wel heel wat anders
Death in Vegas is dan eventueel nog op het randje... hoewel meer gewoon noise (de 2e cd dan)

pi_1871589
Wat is nou eigenlijk precies Shoegazer?
Wees aardig voor anderen en zij zullen ook aardig voor jou zijn
  donderdag 11 oktober 2001 @ 12:13:37 #8
13973 ranja
image means nothing
pi_1871698
Moeilijk uit te leggen... eens proberen?

Gitaarbrij met wazige zang die vaak wat op de achtergrond zit. Structuur of loopjes in de gitaarbrij is moeilijk te vinden. Werd bekend begin jaren 90 in de UK, met diverse indie bands...

Om uit te proberen zou ik de volgende willen noemen:

My bloody valentine - Loveless
Helium - Pirate trude
Ride - Going blank again (song: 10 minuten durend 'leave them all behind')

  donderdag 11 oktober 2001 @ 12:16:16 #9
16063 MonoSynth
I doubt, therefore I might be
pi_1871719
De term 'Shoegazer' komt van de houding die de artiesten aannamen op het podium. ze stonden statisch op het podium naar beneden te kijken terwijl ze speelden. Shoegazer is een Britse underground-stijl die begin jaren '80 tot begin jaren '90 populair was. De bekendste band, en inspiratiebron voor veel van de anderen was de Ierse band My Bloody Valentine. andere populaire bands staan in de posts hierboven. Zelf vind ik Slowdive (Souvlaki, 1993) erg goed.

Shoegazer-muziek klinkt erg dromerig en in eerste instantie chaotisch. Die chaos wordt gecreeerd door extreme distortion van de gitaren. Dit wordt niet gedaan door lomp op de gitaren te raggen, maar door heel gecontroleerd snaar voor snaar een zwaar versterkte gitaar in bedwang te houden. Een verkeerde beweging met je gitaar en je versterkers waren opgeblazen. De bas- en drumlijn van Shoegazer-muziek is meestal heel erg strak en stuwend.

Een ander aspect van Shoegazer is dat de stemmen erg zacht uitgemixt zijn, en vaak als muziekinstrumenten gebruikt worden door middel van neurien en andere vreemde stemgeluiden.


Deze beschrijving is niet volledig, en het is puur mijn visie op de stijl. Er zullen hier mensen zijn die het een en het ander te verbeteren en aan te vullen hebben

  donderdag 11 oktober 2001 @ 13:31:24 #10
13973 ranja
image means nothing
pi_1872319
Ik vind 't wel een mooie omschrijving
pi_1873576
ahaaaaa ... dus de muziek van de Stone Roses is dat ook shoegazer
Wees aardig voor anderen en zij zullen ook aardig voor jou zijn
pi_1874643
Miranda sex garden?
Daarneven weet ik niet zeker of swervedriver ook shoegazers zijn, heb helaas hun concert tot 2x toe gemist. De muziek lijkt er niet ver af te staan.
Nog zo een: LOOP (spreekt uit LOEP)
De rest is wel redelijk genoemd.
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_1874677
En The Charlatans dan mag ik dat ook shoegazer noemen
Wees aardig voor anderen en zij zullen ook aardig voor jou zijn
  donderdag 11 oktober 2001 @ 17:25:30 #14
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_1874680
quote:
Op donderdag 11 oktober 2001 15:45 schreef starshine-girl het volgende:
ahaaaaa ... dus de muziek van de Stone Roses is dat ook shoegazer
Worden meestal tot de 'Manchester'-scene gerekend, met bandjes als de Happy Mondays enzo. John Squire wel een erg goede gitarist, trouwens, en hokjes zijn toch vervelend...
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  donderdag 11 oktober 2001 @ 17:34:25 #15
13973 ranja
image means nothing
pi_1874779
Swervedriver, natuurlijk, beetje vergeten... maar die ken ik dus ook al...
Miranda sex garden, hm, gaat wat ver vind ik, zou ze er niet bij willen noemen.

Trouwens de 4e cd van All about Eve (Electric) is ook behoorlijk 'shoegaze'

Stone roses? Misschien wat ze voor 'fools gold' deden maar dat ken ik niet?

Voorlopig nog weinig namen die ik niet ken...

Oja 'Loop' ken ik vaag van naam, weet niet precies wat het is?

[Dit bericht is gewijzigd door ranja op 11-10-2001 17:47]

  maandag 3 maart 2003 @ 21:42:32 #16
13973 ranja
image means nothing
pi_8843304
Voor alle shoegazers is er een nieuwe cd:

The raveonettes - Whip it on

8 nummers in 21 minuten, denk aan Psychocandy in een modern jasje. Nou ja modern, qua productie hooguit... de surfgeluiden en vreselijk overstuurde gitaar zijn bijna gekopieerd. Wat dit toch iets meer maakt dan een ordinaire rip-off is de unieke samenzang, op de hele cd zingen de heer en dame samen. Tegelijk dus. Dubbelstems. Of hoe dat maar heet

pi_10878668
Ik heb onlangs Loveless van My Bloody Valentine gekocht.
Mooi! Hoe dat eerste nummer begint!
En die zang van Bilinda Butcher..
Vette aanrader in ieder geval!
  dinsdag 15 juli 2003 @ 14:10:11 #18
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_11785713
Opmerkelijk bericht...
quote:
My Bloody Valentine Return to Studio to Complete Unfinished Album, Shields Scores Coppola Film
My bloody waistline rejected outright by USDA

Ed Howard reports:
Well, first the Pixies announce they may decide to reform, and now this! What the hell is going on with the 1990s these days? We all knew the jig was up twelve years ago when My Bloody Valentine walked out of their final studio session. And I mean, okay, maybe reclusive frontman Kevin Shields has been just slightly more musically active in the past few years than he initially was after MBV broke up, but there were virtually no indication that any new music would ever be released under the MBV name. And yet, Pitchfork has now received word from secret sources that members of the band are presently holed up a Berlin studio, recording material for a forthcoming My Bloody Valentine box set.

The trio of Kevin Shields, Colin O'Ciosiog and Bilinda Butcher (vocalist Debbie Googe is apparently not present) are reportedly re-recording five songs that the band abandoned for their 1989 EP Glider. The EP, released in between 1988's Isn't Anything and the group's undisputed masterpiece, the dream-pop landmark Loveless, was originally meant to be a nine-song full-length album, but the band, as usual, was took too long to record it and eventually caved to pressure from the industry and released the four finished songs as an EP.

The remaining five unfinished songs from the sessions were shelved indefinitely as the band proceeded to work on Loveless-- and with the group's breakup soon after, "indefinitely" seemed to turn into "forever" for those missing tunes. Now that could all change. The box set, which is tentatively due out this winter, is said to contain the long-awaited full version of My Bloody Valentine's Glider album, fleshed out by the new recordings. There is, however, no word yet as to what else the box set might contain, or even what label may decide to release it.

Meanwhile, Kevin Shields has also recorded some music on his own. Following last year's instrumental "Outro" on the UK compilation You Don't Need Darkness to Do What You Think Is Right and his producing/remixing/guitar work with Primal Scream, Curve, and others, Shields has scored the new Sofia Coppola film Lost in Translation. Four of Shields' score contributions will appear on the film's soundtrack, out September 9th on Emperor Norton (which also released Air's soundtrack to Coppola's The Virgin Suicides). The soundtrack also features My Bloody Valentine's "Sometimes" (from Loveless) and two new songs from the pairing of Jellyfish/Beck keyboardist Roger Manning and Redd Kross drummer Brian Reitzell.

The film itself, which will hit theaters in New York and Los Angeles on September 19th, features Bill Murray, Scarlett Johansson, and Giovanni Ribisi. Murray and Johansson star as two Americans who meet in Tokyo, explore the city, and discover the truth about themselves, yadda yadda yadda. Tracklist:

01 "Intro/Tokyo"
02 Kevin Shields - "City Girl"
03 Brian Reitzell & Roger J. Manning Jr. - "Shibuya"
04 Sebastian Tellier - "Fantino"
05 Kevin Shields - "Golf Course"
06 Death In Vegas - "Girls"
07 Squarepusher - "Tommib"
08 Phoenix - "Too Young"
09 Happy End - "Kaze Wo Atsumete"
10 Brian Reitzell & Roger J. Manning Jr. - "On the Subway"
11 Kevin Shields - "Ikebana"
12 My Bloody Valentine - "Sometimes"
13 Air - "Alone in Kyoto"
14 Kevin Shields - "Are You Awake?"
15 The Jesus & Mary Chain - "Just Like Honey"


Bron: Pitchfork Media
  dinsdag 15 juli 2003 @ 14:40:09 #19
13973 ranja
image means nothing
pi_11786493
Hm... Glider is wel erg goed, ben benieuwd wat ze met de hedendaagse techniek (ahum) er van kunnen maken...
  dinsdag 15 juli 2003 @ 14:50:23 #20
54847 inspiral
poor misguided fool
pi_11786745
Ik las net dat MBV weer bij elkaar gaat komen om een boxset te gaan releasen

verdere shoegazers:
House of Love in hun begin jaren
Ride
Chapterhouse
Slowdive
Air Formation
The Telescopes
Catherine Wheel
Thousand Yard Stare

I hate to be loved, but I need to feel wanted || [url=http://www.barflyonline.co.uk/]Barfly[/url], best unsigned UK band around
  dinsdag 15 juli 2003 @ 14:58:16 #21
13973 ranja
image means nothing
pi_11786940
quote:
Op dinsdag 15 juli 2003 14:50 schreef inspiral het volgende:
Ik las net dat MBV weer bij elkaar gaat komen om een boxset te gaan releasen
Oja? waar las je dat?
  dinsdag 15 juli 2003 @ 15:05:04 #22
54847 inspiral
poor misguided fool
pi_11787055
quote:
Op donderdag 11 oktober 2001 17:34 schreef ranja het volgende:


Oja 'Loop' ken ik vaag van naam, weet niet precies wat het is?


Moet je hun singles 'Collision' en 'ARC Lite' zeker toch eens proberen. Erg goed!!!
quote:
Op dinsdag 15 juli 2003 14:58 schreef ranja het volgende:

Oja? waar las je dat?


Toevalligerwijs niet op pitchfork en had topic niet helemaal doorgspit. Maar goed nieuws in ieder geval. Heb ze in 87 nog in het Burgerweeshuis in Deventer zien spelen. Toen bleven er van Kevin's snaren bar weinig over
I hate to be loved, but I need to feel wanted || [url=http://www.barflyonline.co.uk/]Barfly[/url], best unsigned UK band around
  dinsdag 15 juli 2003 @ 15:13:48 #23
54847 inspiral
poor misguided fool
pi_11787251
Klein voorbeeldje hoe shoegazers er destijd uitzagen.
Foto heb ik genomen tijdens Ein Aben in Wien festival in de Doelen te R'dam in 1991
Chapeterhouse
I hate to be loved, but I need to feel wanted || [url=http://www.barflyonline.co.uk/]Barfly[/url], best unsigned UK band around
pi_12176597
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 14:39 schreef JantjeB het volgende:
Ik heb onlangs Loveless van My Bloody Valentine gekocht.
Ik ook.
ik heb Isn't Anything ook eens gedownload, en daar staan ook mega-lekkere nummers op
zo lekker dromerig en sensueel. dat eerste nummer is gelijk al een classic
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
  zaterdag 2 augustus 2003 @ 04:34:32 #25
56758 Aschkael
Hitler bad, Aschkael good
pi_12178085
Ben alleen en beetje bekend met het werk van My Bloody Valentine, heb namelijk alleen hun cd Loveless. Wat de muziek betreft, moest heel erg wennen aan de stroperigheid van het geluid...ik houd toch meer van een fris knisperig noise geluid zoals Sonic Youth dat bijvoorbeeld zo mooi uit hun gitaren weet te toveren. Fijne plaat verder.

In de categorie shoegazers: The Boo Radleys

= there is a light that never goes out =
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')