Een subtiele kick omhoog
quote:
KPN's succesvolle jongerenmerk Hi begint de verkoop van de hiptop 2, een mobieltje dat bij uitstek geschikt is voor e-mail, chat, sms en internet. Om die reden kan beter worden gesproken van een 'berichtenmachine'.
Net als bij de Blackberry, waar tegenwoordig hordes zakenlieden mee rondlopen, komen de e-mails automatisch binnen. Iedere klant krijgt een eigen hiptop mailadres. Daarnaast zijn ook andere e-mailadressen (pop3) te gebruiken, bijvoorbeeld van Wanadoo of Planet Internet. Het lezen en versturen van Hotmail werkt gewoon via de webbrowser. Surfen op het web gaat via standaard url's. De software geeft webpagina's anders weer. Ter verbetering van de leesbaarheid worden stukken tekst en foto's onder elkaar geplaatst. Het apparaat is ook heel geschikt voor on line chat met vrienden die achter de pc zitten of zelf ook een hiptop bezitten. Grote voordeel boven bijvoorbeeld een i-modetelefoon is het qwerty-toetsenbord, waarmee veel sneller berichten kunnen worden gemaakt. KPN denkt dat met name jongeren zullen vallen voor de uitstraling van het apparaat, dat meer lijkt op een mobiele spelcomputer.
Flipmechanisme
Het hoge-resolutiekleurenschermpje kan met één vinger naar boven worden uitgeklapt, waarna een volledig toetsenbord vrijkomt. Marc Kerkmeester die de marketing van de hiptop doet, denkt dat dit 'coole' flipmechanisme sterk zal bijdragen tot een hoge 'wow factor'.
"De mensen denken: wat heeft die gast in zijn handen?" Het concept van de hiptop komt van het Amerikaanse bedrijf Danger, vijf jaar geleden opgezet door ex-werknemers van Apple. Volgens Kerkmeester vertonen de intuïtieve bediening en het hele ontwerp van het toestel sporen van de Apple-filosofie. De hiptop is vooral een Amerikaans succes, een lifestyleproduct dat, zoals Hi het noemt, is 'geadopteerd' door internationale artiesten. Beyonce, Jennifer Lopez, Leny Kravitz, Brad Pitt, Snoop Dogg, Sandra Bullock en The Black Eyed Peas behoren tot de sterren die het apparaat zijn gaan gebruiken. Dit gebeurde overigens nadat ze een gratis hiptop hadden gekregen.
Ook tijdens een sterrenparty in het hoofdstedelijke horeca-etablissement The Mansion werden dj's, soapies en sterren als Lange Frans en Baas B. door Hi 'verrast' met een hiptop. Overigens is niet uitgekiende marketing maar een actie van hackers verantwoordelijk voor de toegenomen belangstelling in Amerika voor de hiptop. De beste ambassadrice voor de hiptop is ongewild de Amerikaanse jetsetkoningin Paris Hilton geworden. Ze gebruikte voor haar account de naam van haar lievelingshond Tinkerbell, zo ontdekten hackers. Afgelopen februari werd het adresbroek van haar hiptop gehackt, naar het zich laat aanzien mede door een lek bij provider T-Mobile USA. Na de kraak kon de hele wereld kennisnemen van de e-mails en geheime telefoonnummers van Hiltons beroemde vriendenkring in Hollywood. Vin Diesel, Christina Aquilera, noem maar een bekende ster of hun contactgegevens lagen op straat. Op haar hiptop bleken ook allerlei pikante foto's te staan: Paris topless, Paris met Nicole Kidman, Paris met Burt Reynolds.
De verkoop van de hiptop kreeg een enorme stimulans door alle publiciteit hierover. Het grote publiek begreep ineens perfect wat je allemaal met dit hightech apparaat kunt doen: contacten onderhouden met vrienden, uitnodigingen voor feesten versturen, tijdens party's foto's maken, de agenda bijhouden en games spelen.
Verwachting
Hi hoopt in Nederland eenzelfde hype te creëren als in Amerika. Of dat gaat lukken, hangt vooral af van de snelheid waarmee Hi erin slaagt 'instant messaging' via MSN Messenger te bieden. De verwachting is dat dit later in de zomer kan gebeuren. De hiptop is momenteel standaard voorzien van software voor AOL Instant Messenger (AIM).
In Nederland is MSN echter vele malen populairder. KPN hoopt hierover binnenkort met Microsoft afspraken te kunnen maken. Hi introduceert de hiptop met een speciaal abonnement voor onbeperkt mailen, chatten, surfen en foto's versturen voor een vast bedrag van 25 euro per maand. Hi heeft naast de `gewone` uitvoering een drietal speciale edities laten ontwerpen door bekende designers, waaronder Henk Schiffmacher.
Bron:
http://www.telegraaf.nl/i(...)sterren__gadget.htmlEn ondanks een aantal negatieve reacties verwacht ik er veel van
Ga komende week dat ding eens testen bij een Primafoon denk ik