abonnement bol.com Unibet Coolblue
  † In Memoriam † woensdag 27 april 2005 @ 10:35:56 #1
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_26539514
"Ach, je leeft maar één keer!", wordt vaak vergoelijkend opgemerkt. Maar is dat wel zo? Of bestaat er zoiets als een vorig leven, en kun je daarin Jeanne d'Arc, Alexander de Grote of keizer Caligula zijn geweest?

Deze vragen staan centraal in het nieuwe KRO-programma 'Wie Was Ik?', dat op zondag 1 mei van start gaat. Acht weken lang zien we hoe deelnemers aan het programma, nadat zij onder begeleiding van een regressietherapeut in trance zijn gebracht, verhalen vertellen die zich in een ver verleden afspelen en waarin zij zelf voorkomen. Herinneringen uit een vorig leven? Wie zal het zeggen. Presentator Derk Bolt reist samen met de deelnemers af naar de plaats waar het verhaal zich afspeelde, op zoek naar overeenkomsten met de werkelijkheid. Overeenkomsten die vaak op zijn minst opmerkelijk te noemen zijn.

"Wie was ik?" is gebaseerd op een populair format uit Denemarken dat daar wordt uitgezonden onder de titel 'Sporen van de ziel'. Volgens eindredacteur Paul Vertegaal is de KRO erop voorbereid dat het programma tot zeer uiteenlopende reacties zal leiden. "Een deel van de kijkers zal het programma zien als een bewijs dat reïncarnatie bestaat," aldus Vertegaal, "maar je kunt bijvoorbeeld ook tot de conclusie komen dat de mensheid een collectief bewustzijn heeft, dat zonder dat wij het weten wordt doorgegeven." Vertegaal zelf ziet de belevenissen van de deelnemers als een 'onverklaarbaar fenomeen dat serieuze aandacht verdient'. "De interpretatie laten wij geheel over aan de kijker, zoals we dat ook doen bij het KRO-programma Wonderen Bestaan. Wij registreren slechts de verhalen, die geheel volgens de traditie van programma's als Spoorloos en Memories, kunnen worden omschreven als bijzondere verhalen van gewone mensen."

De deelnemers aan "Wie was ik?" zijn geselecteerd uit een groep van ca. vijftig personen die onbevangen hebben deelgenomen aan de sessies, met als meest genoemde argument dat ze nieuwsgierig zijn naar het verhaal dat ze zelf zouden gaan vertellen. Tijdens de sessies zijn de kandidaten individueel in trance gebracht door professioneel regressietherapeut Louis de Bie. "De deelnemers volgden geen therapie, zij werden uitsluitend in een lichte trance gebracht voor de verhalen die daarbij loskomen. Ik vroeg daarbij vooral naar details die mogelijk in onze tijd nog terug te vinden zijn. Daarbij kun je denken aan gebouwen, pleinen, standbeelden, schilderijen, archieven en opvallende feiten uit die tijd." Na afloop van de sessie konden alle kandidaten zich het door hen vertelde verhaal nogmaals nauwkeurig navertellen. De meeste deelnemers omschreven de sessie als een heftige en indrukwekkende reis die eigenlijk wel aangenaam was.

Redacteuren van 'Wie was ik?' hebben alle verhalen die tijdens de sessies naar boven kwamen vastgelegd. Nadien is onderzocht of de locaties die door de deelnemers zijn beschreven, ook daadwerkelijk bestaan. Dat leidde tot frappante ontdekkingen. Opmerkelijk is dat veel verhalen zich afspelen in Europa. De meeste deelnemers noemden ook het jaartal waarin hun verhaal zich afspeelt. De acht kandidaten waarvan het verhaal verfilmd wordt, zijn mede gekozen omdat de feiten die zij noemden verifieerbaar waren aangezien hun verhaal zich afspeelt in de 19e of 20e eeuw.

De jongste deelnemer aan 'Wie was ik?' is een 25-jarige onderwijzer uit Brabant die verbonden is aan een school voor kinderen met leer- en opvoedproblemen. Een rustige, nuchtere en stoere jongen, die zich herinnert dat hij in 1728 graanboer was in een dorp in de buurt van Aken. In 'Wie was ik?' neemt Derk Bolt hem mee naar een dorp dat voldoet aan de beschrijvingen die tijdens de regressiesessie gegeven zijn.
De oudste deelnemer is een 58-jarige antiekhandelaar uit Zuid-Holland. Tijdens zijn sessie verklaart hij dat hij omstreeks 1780 pianist en schilder was in Oostenrijk. 'Wie was ik?' vertelt verder onder meer het verhaal van een 39-jarige vrouw die momenteel werkzaam is in de vastgoedsector en in 1843 onder de naam Lilian zou hebben geleefd in Frankrijk. Een administratief medewerkster uit Den Haag (37) die naar eigen zeggen nog nooit in Engeland is geweest, vertelde dat ze in 1782 getrouwd was met een hooggeplaatste ambtenaar in Chelsea.

Binnenkort staat de website www.wiewasik.kro.nl online. Naast programma-informatie is hier wekelijks een regressiesessie te winnen en kunnen bezoekers met de 'Wie was ik-test' onderzoeken in welke persoon uit vervolgen tijden zij zichzelf herkennen. Ook een interview met de regressietherapeut Louis de Bie en extra informatie over regressietherapie. En natuurlijk zijn alle reeds uitgezonden uitzendingen op de website terug te zien.

'Wie was ik?'
Vanaf zondag 1 mei 5x om 20.50 bij de KRO op Nederland 1
Vanaf zondag 5 juni 3x om 20.15 uur bij de KRO op Nederland 1.

Lijkt me best grappig
pi_26539641
Helemaal uit de duim gezogen, zou ik durven zeggen!
pi_26539696
het valt me wel eens op aan verhalen van mensen die zeggen te weten wie ze waren dat het vaak gaat om opvallende beroepen etc..

nooit putjesscheppers of schoonmaakster in rome ofzo
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  † In Memoriam † woensdag 27 april 2005 @ 10:51:58 #4
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_26539866
quote:
Op woensdag 27 april 2005 10:44 schreef DarkElf het volgende:
het valt me wel eens op aan verhalen van mensen die zeggen te weten wie ze waren dat het vaak gaat om opvallende beroepen etc..

nooit putjesscheppers of schoonmaakster in rome ofzo
Dat is een beetje een vooroordeel imo. Het valt in de praktijk best mee dat mensen alleen maar 'smeuige' vroegere levens herinneren.

Ik geloof zelf niet in reincarnatie maar sommige dingen zijn voor mij wel onverklaarbaar.

tekst uit de OP komt hier vandaan btw -> zingids.nl
  woensdag 27 april 2005 @ 10:52:12 #5
119673 Andrew1985
geen flauw idee
pi_26539875
quote:
Op woensdag 27 april 2005 10:44 schreef DarkElf het volgende:
het valt me wel eens op aan verhalen van mensen die zeggen te weten wie ze waren dat het vaak gaat om opvallende beroepen etc..

nooit putjesscheppers of schoonmaakster in rome ofzo
pi_26539941
quote:
Op woensdag 27 april 2005 10:51 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Dat is een beetje een vooroordeel imo. Het valt in de praktijk best mee dat mensen alleen maar 'smeuige' vroegere levens herinneren.

Ik geloof zelf niet in reincarnatie maar sommige dingen zijn voor mij wel onverklaarbaar.
ik heb aardig wat mensen gekend via verschillende kanalen die zeiden dat ze hun vorige levens wisten te herinneren, en erg vaak viel mij dat gewoon op.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 27 april 2005 @ 10:58:40 #7
17729 SP
I hate my interests
pi_26540018
....De deelnemers aan "Wie was ik?" zijn geselecteerd uit een groep van ca. vijftig personen die onbevangen hebben deelgenomen aan de sessies.....

dus dat worden weer 50 prinsessen/prinsen/koningen/helden/drakendoders.
  † In Memoriam † woensdag 27 april 2005 @ 10:59:22 #8
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_26540037
quote:
Op woensdag 27 april 2005 10:55 schreef DarkElf het volgende:

[..]

ik heb aardig wat mensen gekend via verschillende kanalen die zeiden dat ze hun vorige levens wisten te herinneren, en erg vaak viel mij dat gewoon op.
Ik sta er ook sceptisch tegenover hoor.

Maar ik zou ooit best wel eens een sessie willen doen. Gewoon eens kijken of er iets uitkomt.
pi_26540039
Ik was Derk Bolt in een vorig leven
pi_26540072
"Ik was in een vorig leven de persoonlijke strontkontveger van Julius Ceasar." Is toch niet iets wat je vol trots rondbazuint.........
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
  † In Memoriam † woensdag 27 april 2005 @ 11:01:09 #11
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_26540075
quote:
Op woensdag 27 april 2005 10:58 schreef SP het volgende:
....De deelnemers aan "Wie was ik?" zijn geselecteerd uit een groep van ca. vijftig personen die onbevangen hebben deelgenomen aan de sessies.....

dus dat worden weer 50 prinsessen/prinsen/koningen/helden/drakendoders.
Of je leest de OP even.
pi_26540078
quote:
Op woensdag 27 april 2005 10:59 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Ik sta er ook sceptisch tegenover hoor.

Maar ik zou ooit best wel eens een sessie willen doen. Gewoon eens kijken of er iets uitkomt.
Het is wel grappig, ik ben er ook ooit mee bezig geweest en "weet" nu verschillende levens..
weet alleen echt niet wat het waarheidsgehalte is.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 27 april 2005 @ 11:03:07 #13
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_26540120
Dit lijkt me erg interessant. Van te voren oordelen wat voor mensen het zijn lijkt me getuigen van helderziendheid
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_26540146
hp (herinneringspost)
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_26543117
Lijkt me een interessant programma! Ik ga het ook zeker kijken
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
  † In Memoriam † donderdag 28 april 2005 @ 06:37:31 #16
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_26561650
http://www.wiewasik.kro.nl/ is nu ook online
  † In Memoriam † donderdag 28 april 2005 @ 14:06:43 #17
34726 Fratz
Max
pi_26569637
quote:
Op woensdag 27 april 2005 10:44 schreef DarkElf het volgende:
het valt me wel eens op aan verhalen van mensen die zeggen te weten wie ze waren dat het vaak gaat om opvallende beroepen etc..

nooit putjesscheppers of schoonmaakster in rome ofzo
ik vind dat eigenlijk helemaal niet vreemd. als je een putjesschepper bent geweest, wil je je dat dan herinneren? het is toch veel leuker als je een rijke edelman of zoiets geweest bent?
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_26569736
Er staat toch in de OP dat er iemand graanboer is geweest?
Lekker opvallend beroep ja.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_26569806
Hadden Koot en Bie niet een sketch nav een engelse documentaire uit eind jaren 80 die al hetzelfde deed ...

daar 'bewees' een regressietherapeut (Wim De Bie) dat al zijn patienten reincarnaties waren van Jan van Schaffelaar die van de kerk-toren in Barneveld afgesprongen was, wat voor allen hun angsten verklaarde ....

de oorspronkelijke engelse documentaire bevatte een persoon die afstammeling was van een ondergedoken Joods meisje uit Berlijn, en een ander was een wegens hekserij vervolgde vrouw in de 17e eeuw , waarbij het 'overtuigende' bewijs kwam toen ze naar de 'plek teruggingen een steen vonden met precies een scheur die eerder door die persoon opgetekend was (alhoewel dat nogal een 'ongedefinieerde kras' was) ..

Ik vermoed ook dat deze 'show' eigenlijk eenzelfde principe gebruikt ..
sowieso is 'documentaire' in nederland erg onpopulair, noem het een 'show' en je haalt dubbel zoveel kijkers ...

De mensen die onder hypnose raken zijn erg bevatbaar voor 'inbeelding', of 'suggestie' door de hypnotiseur...

De kan sdat men gewoon verhalen verteld die hen 'interessant' lijken, of die een 'spannend geschiedenis-beeld' weergeven is waarschijnlijk veel groter...

Niet velen herinneren zich een vorig leven als arme drommel, die als saai leven in de veenkolonieen leidde, of een paoea-guineese oerwoud-pygmee, van een verder onbekende stam ...
daarentegen zijn de 'spannende' levens in bepalende interssante tijdperken vast overheersend...

[ Bericht 32% gewijzigd door RM-rf op 28-04-2005 14:24:50 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  † In Memoriam † donderdag 28 april 2005 @ 14:36:05 #20
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_26570299
Goh je hebt het al gezien voor het is uitgezonden RM-rf? Knap zeg.
pi_26570708
quote:
Op donderdag 28 april 2005 14:36 schreef NorthernStar het volgende:
Goh je hebt het al gezien voor het is uitgezonden RM-rf? Knap zeg.
nee, ik ken die engelse documentaire over 'regressietherapie' van 10 jaar terug, en geef heel duidelijk aan dat ik nu 'vermoed' dat die show op hetzelfde principe gebaseerd is, wat al vaker bewezen is als een instant-televisie-succes-formule..

Naar ik meen heet Tinekke de Nooij ook een paranormaal televisieprogramma gehad, dat een keertje volledig inging op zulke reincarnatie-herinneringen en verschillende voorbeelden gaf ...

een getuige die toen aan het woord kwam gaf aan dat in zijn reincarnatieregressei uitkwam dat hij tijdens de eerste wereldoorlog een geheimagent was in Parijs en zijn huidige vrouw een erotisch danseresje, welke een stormachtige relatie hadden, totdat de geheimagent doodgeschoten werd...
Persoonlijk vond ik het overduidelijk dat die persoon in de eerste plaats een persoonlijke sexuele fantasie aan het vertellen was, een 'spannende' en zeer erotische gedachte waarschijnlijk...

Ik denk inderdaad dat zo'n hypnose mensen hun 'onderbewuste' laat spreken, maar voornamelijk onbewuste verlangens en fantasies, die ze normaal eerder door culturele of sociale barrieres 'opkroppen'...

Zo is het goed mogelijk dat juist die moderne werkende carriere-vrouw in regressie teruggaat naar een situatie waar ze volledig afhankelijk was van haar man, ongeschoold en enkel kinderen kreeg zonder 'werk' te moeten doen ...
Een stoere 'ruwe bolster'-man zal mogelijk juist een fijnzinnige of intellectuele kant van zichzelf kunnen ontdekken....

de 'reincarnatie' is een perfect voorwendesel om volledig los te komen van je 'eigen leven' en de beperking die dat heeft, en je te verliezen in een vrije fantasie.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_26660374
Even een upje!

Wat vonden jullie van de uitzending van gisteren?

Ik vond die vrouw wel een beetje vaag hoor, in principe. Gewoon een vage vrouw, zegmaar. Maar op zich is dat niet van belang.

De gelijkenissen met wat ze vertelde waren natuurlijk wel bijzonder. En dan heb ik het vooral over dat met dat Stadhuis, de burgemeester, het theater, etc.

Wat ik dan wel heel vaag vind...ze wist zich wel haar voornaam te herinneren, maar niet haar achternaam. Ze wist wel allerlei dingen over de streek, maar niet de naam van de plaats. En haar man heette "Willem"? Het was een Fransman...toch? Het was me op een bepaalde manier net even te vaag op sommige punten. Waarom kan ze zich het ene wel herinneren het andere niet?

Wat vonden jullie ervan?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  † In Memoriam † maandag 2 mei 2005 @ 11:02:44 #23
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_26660717
Ik kon het jammergenoeg niet zien dus ik wacht tot ze de uitzending online zetten. Staat op de site 2 mei dus vanavond of morgen even kijken.
pi_26660818
Die Derk Bolt heeft wel een tof beroep btw. In allerlei plaatsen over de hele wereld speuren naar moeilijk vindbare dingen.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  maandag 2 mei 2005 @ 11:11:55 #25
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_26660946
vage aflevering....weet niet zo goed wat ik ervan moet denken...op bepaalde gebieden waren haar herinneringen verbazingwekkend specifiek, maar vaak was het ook erg vaag en suggestief...

ik denk dat ik volgende keer wel weer kijk
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')