abonnement Unibet Coolblue
pi_26384993
Heb het pas sinds vandaag ontdekt maar het is allemaal best leuk.
Podcasting is een soort radio voor je ipod.
En d.m.v een soort reader haal je uitzendingen binnen naar je ipod.

Podcasting is het fenomeen dat je via RSS feeds mp3 bestanden kunt downloaden (zogenaamde enclosures), die je vervolgens kunt syncen met je mp3-speler. Het ‘Pod’ in Podcasting doet vermoeden dat je een Ipod moet hebben maar iedere mp3speler waarmee je een map kunt synhroniseren is geschikt.

Meer informatie op http://www.ipodder.org
Aantal leuke casts:
http://www.koelcast.nl
http://www.zoldercast.com/
http://sloeriesource.com/

Voor het readen gebruik ik zelf nimiq maar op ipodder.org kun je er nog meer vinden
pi_26385014
Het is wel grappig alleen loop je echt achter als het om nieuws gaat.
Ik wil gewoon UMTS op mijn Ipod
  woensdag 20 april 2005 @ 20:50:05 #3
12091 Sjaakman
heeft weer wat te zeiken...
pi_26385189
Ik snap niet goed waarom iedereen er zo enthousiast over lijkt te zijn.
Iemand maakt een MP3-tje, en als je dat op internet zet kan een ander het downloaden en beluisteren.
Niet echt vernieuwend.
En als je een portable MP3-speler hebt kan je het MP3-tje dus ook meenemen (duh).
Waar komt het toch vandaan dat het een hype lijkt te zijn?

En RSS-feeds bestaan ook al tijden. Het is net of door dit "fenomeen" iedereen ineens RSS ontdekt ofzo...

Maar ach... Ieder zijn ding
Remember... Chicken is not a meal... It's a sport :P
  woensdag 20 april 2005 @ 20:53:15 #5
107016 elgervanderwel
bekend van radio tv & inte
pi_26385301
In eerste instantie had ik dezelfde mening als Sjaakman, maar sinds ik zelf podcast vind ik het geweldig. Als podcaster kun je meer van je radio-creativiteit kwijt omdat je volledig vrij bent. Mensen zijn enthousiast en maken geweldige dingen die je op de radio niet hoort. Het is de diversiteit en het gemak dat het leuk maakt.

En natuurlijk is het wachten op draadloze breedband verbindingen zodat je altijd live radio kan beluisteren van over de hele wereld. Maar mensen zitten te springen om "content on demand" en daar is podcasting na "uitzendinggemist.nl" en nieuwe stap in.
pi_26385345
Ik doe dit al jaren met uitzendingen van Jensen.
Gewoon zonder muziek er tussen lekkere flauwe grappen met af en toe een kritische ondertoon.
pi_26385537
Ik heb er ook nog nooit het nut van ingezien, beetje mp3's van ouwe radiouitzendingen binnenhalen. wat is er zo leuk/vernieuwend aan?
  woensdag 20 april 2005 @ 21:03:58 #8
12091 Sjaakman
heeft weer wat te zeiken...
pi_26385611
quote:
Op woensdag 20 april 2005 20:53 schreef elgervanderwel het volgende:
In eerste instantie had ik dezelfde mening als Sjaakman, maar sinds ik zelf podcast vind ik het geweldig. Als podcaster kun je meer van je radio-creativiteit kwijt omdat je volledig vrij bent. Mensen zijn enthousiast en maken geweldige dingen die je op de radio niet hoort. Het is de diversiteit en het gemak dat het leuk maakt.
...
Maar dat is dan nog steeds niets nieuws wat het enthousiasme kan verklaren
Mensen kunnen al jaaaaren op de computer zelf al dan niet briljante dingen maken. En andere mensen kunnen daar al jaaaaren naar luisteren door het te downloaden.
En MP3-spelers zijn er ook al langer dan gisteren, dus mensen kunnen die creaties dus ook al jaaaaren met zich mee nemen "on the road".

Of zijn er sinds dit "in het nieuws" is soms mensen die geen idee hadden van bovenstaande en nu allemaal denken het wiel uit te kunnen vinden en iets briljants hebben ontdekt?

Mensen die praten over podcasting als iets geweldigs en vernieuwends vind ik net zoiets alsof iemand mij nu met een vergelijkbaar enthousiasme zou proberen te vertellen dat er tegenwoordig zilveren schijfjes zijn waarop je behalve muziek zelfs ook computerdata op zou kunnen slaan, en het heet... CD...

Niks geen ge-flame, ik probeer het alleen te begrijpen...
Remember... Chicken is not a meal... It's a sport :P
pi_26385873
Nouja ik kende het iig pas sinds vandaag
  woensdag 20 april 2005 @ 21:13:39 #10
107016 elgervanderwel
bekend van radio tv & inte
pi_26385905
Sjaakman: door de rss-feeds is de distrubutie zo makkelijk geworden dat het idee van het maken van een radioprogramma op mp3 nieuw leven is ingeblazen. En ik geef eerlijk toe, dat het vooral intern gehype is bij een groep ipod-bezitters/podcasters. Toen ik met podcasten begon had ik geen hoe idee hoe dat wereldje eruit zit, maar nu, drie weken later ben ik verslaafd en ben ik er lyrisch over. Denk dat het vooral een kwestie van meemaken is en kan me je kritiek dan ook heel goed voorstellen.

StrayDog: Jij maakt een kleine denkfout! Podcasten is niet het binnenhalen van oude radioprogramma's. Er zijn inderdaad stations die oude uitzendingen middels podcasting verspreiden, maar podcasten is vooral een manier om voor iedereen een eigen radioprogramma te maken dat altijd kan worden beluisterd.

Tot slot is het voor de radio-amateurs geweldig. Een gemiddelde podcast (zelfs de mijne die net drie weken bestaat) haalt meer luisteraars dan een gemiddelde show bij de lokale omroep of op een internetstream.
  woensdag 20 april 2005 @ 21:21:36 #11
12091 Sjaakman
heeft weer wat te zeiken...
pi_26386179
quote:
Op woensdag 20 april 2005 21:13 schreef elgervanderwel het volgende:
...
StrayDog: Jij maakt een kleine denkfout! Podcasten is niet het binnenhalen van oude radioprogramma's. Er zijn inderdaad stations die oude uitzendingen middels podcasting verspreiden, maar podcasten is vooral een manier om voor iedereen een eigen radioprogramma te maken dat altijd kan worden beluisterd.
...
Aha... Dus het zogenaamde podcasten mag alleen podcasten heten als het een "programma" is dat niet eerder via bijv. de gewone radio te beluisteren is geweest, en dus eigenlijk exclusief als download aangeboden word?
Remember... Chicken is not a meal... It's a sport :P
  woensdag 20 april 2005 @ 21:23:16 #12
12091 Sjaakman
heeft weer wat te zeiken...
pi_26386235
quote:
Op woensdag 20 april 2005 21:13 schreef elgervanderwel het volgende:
Sjaakman: door de rss-feeds is de distrubutie zo makkelijk geworden dat het idee van het maken van een radioprogramma op mp3 nieuw leven is ingeblazen. En ik geef eerlijk toe, dat het vooral intern gehype is bij een groep ipod-bezitters/podcasters. Toen ik met podcasten begon had ik geen hoe idee hoe dat wereldje eruit zit, maar nu, drie weken later ben ik verslaafd en ben ik er lyrisch over. Denk dat het vooral een kwestie van meemaken is en kan me je kritiek dan ook heel goed voorstellen.
...
Niet echt kritiek, meer dat ik niet begrijp waar de hype zo ineens vandaan komt
Remember... Chicken is not a meal... It's a sport :P
  woensdag 20 april 2005 @ 21:23:16 #13
107016 elgervanderwel
bekend van radio tv & inte
pi_26386236
Nee Sjaakman: Podcasten is het verspreiden van een mp3, van content dus, middels een RSS-Feed, waardoor het automatisch wordt binnengehaald op je pc als je een Aggregator (programma zoals iPodder) hebt.
  woensdag 20 april 2005 @ 21:24:49 #14
12091 Sjaakman
heeft weer wat te zeiken...
pi_26386301
quote:
Op woensdag 20 april 2005 21:23 schreef elgervanderwel het volgende:
Nee Sjaakman: Podcasten is het verspreiden van een mp3, van content dus, middels een RSS-Feed, waardoor het automatisch wordt binnengehaald op je pc als je een Aggregator (programma zoals iPodder) hebt.
Maar daar zouden dan ook opnamen van oude radioprogramma's tussen kunnen staan, terwijl je net zegt dat oude radioprogramma's in dezen niet onder podcasten vallen?
Remember... Chicken is not a meal... It's a sport :P
pi_26386328
Podcasting is een 'uitvinding' van onder andere Adam Curry. Mede door zijn toedoen is de RSS 2.0 standaard uitgebreid met de mogelijkheid om attachments op te nemen (meestal in de vorm van URL's). Het nieuwe aan podcasting is dat programma's gemaakt worden, op het net gezet worden en dat JIJ beslist wat je wanneer wil beluisteren. Het is dus niet het radio station, of de zender coordinator die beslist wat jij kan horen, maar dat doe je zelf. Het idee is ook, om een uitzending op je MP3 speler te zetten en die te beluisteren als het jou uitkomt. Bijvoorbeeld in de trein/bus naar huis.
Ikzelf volg nu de dailysourcecode (http://www.dailysourcecode.com) van Adam. Gewoon omdat ik het leuk vind om te horen wat hij te melden heeft. Het is een soort van audio dagboek. Meestal heeft hij in zijn podcast een aantal promo's voor andere podcasts. Soms zitten daar leuke andere shows tussen.

Maar, zoals eerder gezegd, een en ander is niet nieuw, maar de combinatie van factoren, dat is het nieuwe eraan.

En ik moet zeggen, ik vind het een leuke ontwikkeling. Eens zien hoe het deze hype vergaat. Eens zien hoe en of het het radiolandschap in Nederland gaat veranderen.

Just my 2 cents.
  woensdag 20 april 2005 @ 21:32:04 #16
107016 elgervanderwel
bekend van radio tv & inte
pi_26386563
quote:
Op woensdag 20 april 2005 21:25 schreef patch72 het volgende:
En ik moet zeggen, ik vind het een leuke ontwikkeling. Eens zien hoe het deze hype vergaat. Eens zien hoe en of het het radiolandschap in Nederland gaat veranderen.
Iedereen heeft het maar over het veranderen van de radiowereld including mister Curry himself. Maar daar geloof ik niet in, zeker niet met podcasting. Podcasting is enkel een aanvulling op.

We gaan straks wel toe naar televisie on demans, aangevuld met live nieuws-zenders, maar radio zal denk ik voor het grootste deel als live-gebeuren blijven bestaan. Gewoon 's ochtends op het werk aan, verder niet meer naar omkijken en gewoon lekkere muziek en eventueel leuk gebabbel op de achtergrond. Podcasting of audio on demand in het algemeen zullen wel een opmars door maken, maar zeker radio niet van zijn troon stoten.
quote:
Op woensdag 20 april 2005 21:24 schreef Sjaakman het volgende:

[..]

Maar daar zouden dan ook opnamen van oude radioprogramma's tussen kunnen staan, terwijl je net zegt dat oude radioprogramma's in dezen niet onder podcasten vallen?
Nee, ik zei dat podcasting meer is dan het terugluisteren van oude radioprogramma's.
  woensdag 20 april 2005 @ 21:42:47 #17
12091 Sjaakman
heeft weer wat te zeiken...
pi_26386914
quote:
Op woensdag 20 april 2005 21:25 schreef patch72 het volgende:
Podcasting is een 'uitvinding' van onder andere Adam Curry. Mede door zijn toedoen is de RSS 2.0 standaard uitgebreid met de mogelijkheid om attachments op te nemen (meestal in de vorm van URL's).
...
Okay, dát mag wat mij betreft vernieuwend genoemd worden.

En dat dus in combinatie met reeds bestaande dingen maakt het podcasten tot wat het is...
Remember... Chicken is not a meal... It's a sport :P
  woensdag 20 april 2005 @ 23:05:21 #18
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_26389698
TVP

interessant
pi_26395686
quote:
Op woensdag 20 april 2005 21:32 schreef elgervanderwel het volgende:

[..]

Iedereen heeft het maar over het veranderen van de radiowereld including mister Curry himself. Maar daar geloof ik niet in, zeker niet met podcasting. Podcasting is enkel een aanvulling op.

We gaan straks wel toe naar televisie on demans, aangevuld met live nieuws-zenders, maar radio zal denk ik voor het grootste deel als live-gebeuren blijven bestaan. Gewoon 's ochtends op het werk aan, verder niet meer naar omkijken en gewoon lekkere muziek en eventueel leuk gebabbel op de achtergrond. Podcasting of audio on demand in het algemeen zullen wel een opmars door maken, maar zeker radio niet van zijn troon stoten.
[..]

Nee, ik zei dat podcasting meer is dan het terugluisteren van oude radioprogramma's.
Heela jij zat in die koelcast ofniet de laatste
  donderdag 21 april 2005 @ 09:46:20 #20
107016 elgervanderwel
bekend van radio tv & inte
pi_26397044
quote:
Op donderdag 21 april 2005 07:21 schreef tonks het volgende:

[..]

Heela[afbeelding] jij zat in die koelcast ofniet de laatste
Klopt, Domien van de Koelcast en ik van E-cast hebben tegelijk een podcast opgenomen en zaten via Skype in elkaars show. Dus als je mijn podcast terugluistert, dan hoor je hetzelfde gesprek
pi_26402473
quote:
Op donderdag 21 april 2005 09:46 schreef elgervanderwel het volgende:

[..]

Klopt, Domien van de Koelcast en ik van E-cast hebben tegelijk een podcast opgenomen en zaten via Skype in elkaars show. Dus als je mijn podcast terugluistert, dan hoor je hetzelfde gesprek
Haha heb net ook die van jou geluisterd echt super
  donderdag 21 april 2005 @ 14:03:00 #22
107016 elgervanderwel
bekend van radio tv & inte
pi_26402963
quote:
Op donderdag 21 april 2005 13:43 schreef tonks het volgende:

[..]

Haha heb net ook die van jou geluisterd echt super
Dankje
pi_26403009
quote:
Op donderdag 21 april 2005 13:43 schreef tonks het volgende:

[..]

Haha heb net ook die van jou geluisterd echt super
Ik luister toch liever live naar ze hoor
pi_26403065
quote:
Op donderdag 21 april 2005 14:05 schreef Nolius het volgende:

[..]

Ik luister toch liever live naar ze hoor
Waarom ga jij niet podcasten? je maakt altijd wel leuke radio met fokradio maar dan heb ik vaak geen tijd
  donderdag 21 april 2005 @ 15:52:06 #25
62789 jult
Freedom In An Unfree World
pi_26405947
quote:
Op donderdag 21 april 2005 09:46 schreef elgervanderwel het volgende:
Domien van de Koelcast en ik van E-cast hebben tegelijk een podcast opgenomen en zaten via Skype in elkaars show. Dus als je mijn podcast terugluistert, dan hoor je hetzelfde gesprek
Toch hoorde ik bij jou dingen die ik niet verstond bij Domien, en die hij ook niet had verstaan. Jij zegt zoooveel namelijk

Niks mis mee hoor. Monologen rule.
You don't stop laughing because you grow old, you grow old because you stop laughing.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')