Dan zoek maar eens wat beter, want van al 't materieel zijn de vermogens wel te vinden.quote:Op zaterdag 16 april 2005 19:18 schreef YuckFou het volgende:
Leuk al die TVP's kunnen jullie niet met google overweg of snappen jullie de OP niet??
Ik heb me vanmiddag tijdens me werk echt het lazerus gezocht naar technische info m.b.t. electrische lokomotieven....da's dus echt onbegonnen werk
quote:Electrabel en Nuon winnen NS-contract
De energiebedrijven Nuon en Electrabel hebben ieder een groot contract van de Nederlandse Spoorwegen (NS) in de wacht gesleept. Nuon gaat in 2005 800 GWh aan de NS leveren en Electrabel 760 GWh.
De contracten, waarvan de omvang gelijk is aan 1,5% van de Nederlandse stroomconsumptie, zijn gegund na een Europese aanbestedingsprocedure. Er kwamen 5 offertes op de aanvraag binnen. De NS heeft de inkoop verdeeld over twee partijen om zo het risico te spreiden. De stroom is bedoeld voor alle onderdelen van de NS, zo zegt een woordvoerder van de NS.
Bron: Electrabel
Vast enorm goedkoop in vergelijking met wat een gemiddelde burger betaalt.quote:Op zaterdag 16 april 2005 22:54 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Dan klopt die beraming van 1500 GWh toch behoorlijk. 1560 dus. Iemand op de hoogte van de huidige prijzen?
Hierboven kwam een korting van 60% ter sprake, ik weet alleen niet of dat op feiten gebaseerd isquote:Op zaterdag 16 april 2005 22:56 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Dat uiteraard. Grootverbruikerskorting enzo. Maar dan nog, een beetje gokken is altijd leuk
Het punt met auto's is dat er vaak maar 1 persoon in zit. Ik dacht dat 2 het omslagpunt is en dat bij 3 personen de auto schoner is. Ook goedkoper trouwens, maar dat is weer wat anders.quote:Op zondag 17 april 2005 00:35 schreef ook_gek het volgende:
dan is de vraag of zo een trein veel beter is voor schadelijke uitlaatgassen dan wanneer alle mensen met hun eigen auto naar het werk gaan?
"Let wel: het gaat dus niet om de rijstroom voor de treinen!"quote:Op maandag 18 april 2005 13:27 schreef djmurcielago het volgende:
Het gaat om een verbruik van 100 miljoen kWh per jaar. Best veel dus.
in 2k was de ns nog eigenaar van de NS railinfrabeheer,NS Verkeersleiding en (NS) Railnedquote:Op zaterdag 16 april 2005 23:24 schreef Lucske het volgende:
Ik vraag me af in hoeverre die waarden betrouwbaar zijn. Er zijn meerdere vervoerders in Nederland die gebruik maken van de railinfra en dus ook stroom trekken. Waar zijn de getallen van? Stroomverbruik NS? Stroomverbruik alle vervoerders? Inclusief infrastructuur (heeft niets te maken met NS of een van de andere vervoers)? Ook de gebouwen e.d. ("alle NS-onderdelen" staat ergens in een aangehaalde tekst".?
da's niet de voornaamste reden, de stroom wel maar niet het stroomverlies. Je trekt door een lage spanning een gigantische stroom, dus je hebt dikke kabels nodig, en tweede moet de stroomafnemer zeer goed contact maken om puntlassen te voorkomen. Door deze harde druk slijt de bovenleiding en stroomafnemer extra hard.quote:Op donderdag 21 april 2005 16:39 schreef Menyo het volgende:
Even voor de leuk, vergeet niet dat de gigantische lange lijen de nodige weerstand bieden en daardoor het stroomverbruik hoger is dan het stroomverbruik. Snappie?
Das ook de reden dat het om van die hoge voltages gaat, zou leuk zijn als ze gewoon 220V gaan gebruiken.
Electrabel heeft in Frankrijk een heleboel atoomcentrales, waarschijnlijk komt veel stroom dus daarvandaan omdat dat goedkoper is als fosiele brandstof. En ik denk dat de NS vrij constant stroom afneemt, dat is gunstig omdat je atoomcentrales veel moeilijker kan regelen als gascentrales.quote:Op donderdag 21 april 2005 13:12 schreef Nolius het volgende:
Een deel van de stroom komt ook uit Duitsland geloof ik...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |