abonnement Unibet Coolblue
pi_26280028
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 19:18 schreef YuckFou het volgende:
Leuk al die TVP's kunnen jullie niet met google overweg of snappen jullie de OP niet??

Ik heb me vanmiddag tijdens me werk echt het lazerus gezocht naar technische info m.b.t. electrische lokomotieven....da's dus echt onbegonnen werk
Dan zoek maar eens wat beter, want van al 't materieel zijn de vermogens wel te vinden.
pi_26282046
Volgens dit artikeltje over groene stroom, wat uit 2000 stamt, gebruikte de NS toen 75GWh (gigawatt-uur dus) aan groene stroom, wat 5% van de totale consumptie zou zijn. Totaal gebruikte de NS dus 1500GWh! Niet mis dus...
Rallye.NL - Dé Nederlandse Peugeot Rallye Site!
Sander.Rallye.NL - Mijn Peugeot 106 1.6 Rallye
  zaterdag 16 april 2005 @ 22:17:17 #28
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_26282865
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 91% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 12:06:29 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  zaterdag 16 april 2005 @ 22:21:33 #29
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_26282984
quote:
Electrabel en Nuon winnen NS-contract

De energiebedrijven Nuon en Electrabel hebben ieder een groot contract van de Nederlandse Spoorwegen (NS) in de wacht gesleept. Nuon gaat in 2005 800 GWh aan de NS leveren en Electrabel 760 GWh.

De contracten, waarvan de omvang gelijk is aan 1,5% van de Nederlandse stroomconsumptie, zijn gegund na een Europese aanbestedingsprocedure. Er kwamen 5 offertes op de aanvraag binnen. De NS heeft de inkoop verdeeld over twee partijen om zo het risico te spreiden. De stroom is bedoeld voor alle onderdelen van de NS, zo zegt een woordvoerder van de NS.

Bron: Electrabel
  zaterdag 16 april 2005 @ 22:23:34 #30
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_26283048
was een tijdje terug ook op topgear dat een trein omgerekend/naar verhouding meer "energie" verbruikt dan een auto op hetzelfde traject.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  zaterdag 16 april 2005 @ 22:54:55 #31
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_26283936
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 86% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 12:06:29 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_26283967
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 22:54 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Dan klopt die beraming van 1500 GWh toch behoorlijk. 1560 dus. Iemand op de hoogte van de huidige prijzen?
Vast enorm goedkoop in vergelijking met wat een gemiddelde burger betaalt.
god, wat een slechte tvp.
  zaterdag 16 april 2005 @ 22:56:37 #33
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_26283992
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 89% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 12:06:29 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  zaterdag 16 april 2005 @ 23:05:07 #34
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_26284244
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 22:56 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Dat uiteraard. Grootverbruikerskorting enzo. Maar dan nog, een beetje gokken is altijd leuk
Hierboven kwam een korting van 60% ter sprake, ik weet alleen niet of dat op feiten gebaseerd is
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_26284408
60% korting lijkt me redelijk realistisch zou zelfs nog wel goedkoper kunnen zijn.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_26284804
Ik vraag me af in hoeverre die waarden betrouwbaar zijn. Er zijn meerdere vervoerders in Nederland die gebruik maken van de railinfra en dus ook stroom trekken. Waar zijn de getallen van? Stroomverbruik NS? Stroomverbruik alle vervoerders? Inclusief infrastructuur (heeft niets te maken met NS of een van de andere vervoers)? Ook de gebouwen e.d. ("alle NS-onderdelen" staat ergens in een aangehaalde tekst".?
  zondag 17 april 2005 @ 00:35:25 #37
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_26286455
dan is de vraag of zo een trein veel beter is voor schadelijke uitlaatgassen dan wanneer alle mensen met hun eigen auto naar het werk gaan?
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  zondag 17 april 2005 @ 00:38:06 #38
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26286509
quote:
Op zondag 17 april 2005 00:35 schreef ook_gek het volgende:
dan is de vraag of zo een trein veel beter is voor schadelijke uitlaatgassen dan wanneer alle mensen met hun eigen auto naar het werk gaan?
Het punt met auto's is dat er vaak maar 1 persoon in zit. Ik dacht dat 2 het omslagpunt is en dat bij 3 personen de auto schoner is. Ook goedkoper trouwens, maar dat is weer wat anders.
Vampire Romance O+
  zondag 17 april 2005 @ 12:33:56 #39
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_26292901
auto is misschien wel schoner met meer dan 3 personen, maar ik denk dat trein dan nog steeds beter is, omdat die niet overal waar het komt vervuilt, terwijl auto's ook woonwijken en alles vervuilen.
silence can say more than thousand words
pi_26321149
artikeltje over de indiase spoorwegen en het verbruik
dat is een begin, eerste resultaat bij google
de nederlandse spoorwegen heb ik gevonden, het gaat om gigantische waardes die je eigenlijk nergens mee kunt vergelijken. Het artikel staat hier .
Je moet uiteraard op prorail zoeken, want die beheren het spoor.
Het gaat om een verbruik van 100 miljoen kWh per jaar. Best veel dus.
pi_26322022
quote:
Op maandag 18 april 2005 13:27 schreef djmurcielago het volgende:

Het gaat om een verbruik van 100 miljoen kWh per jaar. Best veel dus.
"Let wel: het gaat dus niet om de rijstroom voor de treinen!"
  donderdag 21 april 2005 @ 12:55:45 #42
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_26401179
ze kopen 15550 kwh per jaar in
reken maar uit
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  donderdag 21 april 2005 @ 13:00:37 #43
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_26401299
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 23:24 schreef Lucske het volgende:
Ik vraag me af in hoeverre die waarden betrouwbaar zijn. Er zijn meerdere vervoerders in Nederland die gebruik maken van de railinfra en dus ook stroom trekken. Waar zijn de getallen van? Stroomverbruik NS? Stroomverbruik alle vervoerders? Inclusief infrastructuur (heeft niets te maken met NS of een van de andere vervoers)? Ook de gebouwen e.d. ("alle NS-onderdelen" staat ergens in een aangehaalde tekst".?
in 2k was de ns nog eigenaar van de NS railinfrabeheer,NS Verkeersleiding en (NS) Railned
en toen kcht de NS alle Elektriciteit voor iedereen in(concurenten ook).
Daar na werd NS opgeplist in NS Beheer(Pro rail) en NS werkmaatschapijen. De NS koopt voor iedereen nog elektriciteit in behalve voor de infrastructuur (pro rail) (seinen en wissels en verlichting)
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_26401391
uhhh volgens mij vergeet je 3 nullen opzich
The best way to life is to life your live
pi_26401598
Een deel van de stroom komt ook uit Duitsland geloof ik...
pi_26402284
tvp
  donderdag 21 april 2005 @ 13:54:36 #47
86072 thatsme
and That's you!
pi_26402743
de loc serie 1600/1800 = 4540kW
Plan V = 508 kW
ICM3 = 1248kW
Sprinter = 1320kW
genoeg om ff te rekenen?
* allemaal continue vermogen

grappig detail, de boot naar Texel, het Schulpengat:

Een veerboot verbruikt ca 4,3 miljoen liter dieselolie per jaar. Per dag is er 10.000 liter per schip nodig. Een overtocht vergt 312,5 liter. Ms. "Schulpengat" heeft bandstoftanks met een capaciteit van 529.000 liter. De brandstoftanks van ms. "Molengat" kunnen 346.000 liter bergen.

zuipt ook wel lekker

[ Bericht 16% gewijzigd door thatsme op 21-04-2005 14:02:08 ]
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  donderdag 21 april 2005 @ 16:39:48 #48
35834 Menyo
Ondertitel
pi_26407123
Even voor de leuk, vergeet niet dat de gigantische lange lijen de nodige weerstand bieden en daardoor het stroomverbruik hoger is dan het stroomverbruik. Snappie?

Das ook de reden dat het om van die hoge voltages gaat, zou leuk zijn als ze gewoon 220V gaan gebruiken.
  donderdag 21 april 2005 @ 17:30:39 #49
86072 thatsme
and That's you!
pi_26408300
quote:
Op donderdag 21 april 2005 16:39 schreef Menyo het volgende:
Even voor de leuk, vergeet niet dat de gigantische lange lijen de nodige weerstand bieden en daardoor het stroomverbruik hoger is dan het stroomverbruik. Snappie?

Das ook de reden dat het om van die hoge voltages gaat, zou leuk zijn als ze gewoon 220V gaan gebruiken.
da's niet de voornaamste reden, de stroom wel maar niet het stroomverlies. Je trekt door een lage spanning een gigantische stroom, dus je hebt dikke kabels nodig, en tweede moet de stroomafnemer zeer goed contact maken om puntlassen te voorkomen. Door deze harde druk slijt de bovenleiding en stroomafnemer extra hard.
Met een hogere spanning (gerust 15x maal hoger) is de stroom dus 15 keer zo klein, wat dunnere kabels meebrengt en geen harde druk tegen de lijn, vonken zijn dan niet zo erg.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  donderdag 21 april 2005 @ 20:47:33 #50
63779 tharkun
schuiftoeter
pi_26413101
quote:
Op donderdag 21 april 2005 13:12 schreef Nolius het volgende:
Een deel van de stroom komt ook uit Duitsland geloof ik...
Electrabel heeft in Frankrijk een heleboel atoomcentrales, waarschijnlijk komt veel stroom dus daarvandaan omdat dat goedkoper is als fosiele brandstof. En ik denk dat de NS vrij constant stroom afneemt, dat is gunstig omdat je atoomcentrales veel moeilijker kan regelen als gascentrales.
Rare jongens, die computer
Voor grote problemen hebben we een computer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')