abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_26212559
uit Programeertalen kwam een discussie over de editor die je moet gebruiken voor java. We waren het er wel over eens dat BlueJ een enorm goed programma is om Java mee te leren. Ben je daarna wat beter bekend met java stap dan over op een geavanceerdere editor zoals jbuilder of eclipse.
quote:
Op donderdag 14 april 2005 00:07 schreef markvleth het volgende:

Je kunt een IDE niet in 10 minuten beschouwen. Je moet ermee ontwikkelen wil je de verschillen en de kracht ontdekken.
Dat snap ik maar goed ik zal even de dingen noemen die ik echt mis en wel handig vindt, misschien kan je me aanwijzen of het er wel in gemaakt kan worden. Ik moest voor een opdracht op school veel EJBs gebruiken. Nu heeft jbuilder een mooie databaseconnector bij, waardoor je met een simpele muisklik volledige entitybeans hebt staan met al het gezeur van xml bestanden, home interfaces en zo achter de rug hebt. Desgewenst ook een testclient. Ook hoef ik me totaal geen zorgen te maken met struts en axis zaken. Alles wordt hierdoor geregeld.

Naast deze dingen mis een optie om een .exe file te genereren, hetgeen ik mooier vind dan via een bat file de dingen te starten.

Wellicht klink ik er enorm negatief over, dat ben ik eigenlijk niet hoor. Ik denk zeker dat het een mooi programma is, maar ik geef voorlopig mijn voorkeur aan mijn luiheid. Kan je wellicht voorbeelden geven die je wel heel goed met eclipse kan doen maar niet met jbuilder?
pi_26213963
quote:
Op donderdag 14 april 2005 01:27 schreef snabbi het volgende:
uit Programeertalen kwam een discussie over de editor die je moet gebruiken voor java. We waren het er wel over eens dat BlueJ een enorm goed programma is om Java mee te leren. Ben je daarna wat beter bekend met java stap dan over op een geavanceerdere editor zoals jbuilder of eclipse.
Ohja, waaruit concludeer jij dat iedereen het er mee eens is dat BleuJ een enorm goed programma is om java mee te leren? Ik ben het er dus duidelijk niet mee eens al is het alleen al vanwege een aantal fouten in hun voorbeelden.
quote:
Op donderdag 14 april 2005 01:27 schreef snabbi het volgende:
Dat snap ik maar goed ik zal even de dingen noemen die ik echt mis en wel handig vindt, misschien kan je me aanwijzen of het er wel in gemaakt kan worden. Ik moest voor een opdracht op school veel EJBs gebruiken. Nu heeft jbuilder een mooie databaseconnector bij, waardoor je met een simpele muisklik volledige entitybeans hebt staan met al het gezeur van xml bestanden, home interfaces en zo achter de rug hebt. Desgewenst ook een testclient. Ook hoef ik me totaal geen zorgen te maken met struts en axis zaken. Alles wordt hierdoor geregeld.
Ja dit kan in zo'n beetje elke IDE, alleen binnen eclipse kun je meer. Zoals Aaargh terecht opmerkte is eclipse een platform en zijn er dus aanzienlijk meer uitbreidingen te vinden. Daar is al gelijk waar JBuilder ophoud...
quote:
Op donderdag 14 april 2005 01:27 schreef snabbi het volgende:
Naast deze dingen mis een optie om een .exe file te genereren, hetgeen ik mooier vind dan via een bat file de dingen te starten.
Dan heb je domweg de verkeerde taal gekozen. Alleen het feit dat je dit wilt is fout.
quote:
Op donderdag 14 april 2005 01:27 schreef snabbi het volgende:
Wellicht klink ik er enorm negatief over, dat ben ik eigenlijk niet hoor. Ik denk zeker dat het een mooi programma is, maar ik geef voorlopig mijn voorkeur aan mijn luiheid. Kan je wellicht voorbeelden geven die je wel heel goed met eclipse kan doen maar niet met jbuilder?
Alle facetten van refactoren en code generation...

Ik zou eigelijk ook niet weten waarom je hier een discussie van wilt maken? Want dat is het eigelijk niet, JBuilder is gewoon een underdog.
pi_26214775
quote:
Op donderdag 14 april 2005 07:52 schreef markvleth het volgende:
Ohja, waaruit concludeer jij dat iedereen het er mee eens is dat BleuJ een enorm goed programma is om java mee te leren? Ik ben het er dus duidelijk niet mee eens al is het alleen al vanwege een aantal fouten in hun voorbeelden.
Ik had geen reactie van je gelezen dat je er fel op tegen was, ik had wel een aantal andere users gezien die het programma aanbevolen en ik sta er een beetje neutraal tegenover. Vandaar die conclusie.
quote:
Ik zou eigelijk ook niet weten waarom je hier een discussie van wilt maken? Want dat is het eigelijk niet, JBuilder is gewoon een underdog.
Ik zoek niet naar een discussie wat is er beter, want het zal altijd zo blijven dat smaken verschillen en wat de een een mooie uitbreiding vindt, vindt de ander alleen maar irritant. Wat ik wel zoek is een beetje info over een gebruiker van het programma van wat zijn de sterke punten. Ik ga sowieso niet roepen dat het bagger is, omdat ik het simpelweg niet lang genoeg daarvoor bekeken heb.

Ik voel enige bitterheid in je reply dus misschien moeten we er dan ook maar over ophouden en als ik het bij het verkeerde eind heb zou ik graag willen weten welke jbuilder je hebt gebruikt om te kunnen bepalen dat eclipse beter is.
pi_26214818
Overigens zie ik nu dus dat je een gedeelte er bij moet installeren voor ejb ondersteuning, de reden waarom het dus eerst niet te vinden was.
pi_26217428
Je hoeft er helemaal niets bij te installeren :/
Zie je, door JBuilder leer je niet eens Java
pi_26217950
quote:
Op donderdag 14 april 2005 01:27 schreef snabbi het volgende:
Naast deze dingen mis een optie om een .exe file te genereren, hetgeen ik mooier vind dan via een bat file de dingen te starten.
Een .exe van een java programma? Brr... daarmee ga je voorbij aan één van de belangrijkste design-principes achter java: platform onafhankelijkheid. Als je er gewoon (b.v.) een .bat scriptje bij schrijft kan iemand die jou programma krijgt en zelf linux draait dat gemakkelijk omzetten naar een linux shell-scriptje om hetzelfde programma op te starten. Wordt wel lastig als je het in een windows-only .exe 'ge-encode' hebt
Ieder verhaal eindigt gelukkig, als je er maar vroeg genoeg mee stopt. - Annie M.G. Schmidt -
pi_26218646
quote:
Op donderdag 14 april 2005 11:45 schreef Vloris het volgende:

[..]

Een .exe van een java programma? Brr... daarmee ga je voorbij aan één van de belangrijkste design-principes achter java: platform onafhankelijkheid. Als je er gewoon (b.v.) een .bat scriptje bij schrijft kan iemand die jou programma krijgt en zelf linux draait dat gemakkelijk omzetten naar een linux shell-scriptje om hetzelfde programma op te starten. Wordt wel lastig als je het in een windows-only .exe 'ge-encode' hebt
Waarom zou dit het principe schenden? Je maakt een .exe specifiek voor Windows, w00hoo big f*cking deal. Voorbeeld:

Opdrachtgever (op school) wil met een klik op de knop zijn applicatie werkende hebben op een windows systeem, en het zooitje is gemaakt in Java. Een .exe ervan gemaakt, 1 bestandje, alles erin en draaien maar.

Het ligt aan de eisen die er gesteld worden. Maakt het niet uit waarop je draait, dan zou je idd .bat en .sh scripts kunnen maken om het geheel op te starten en anders.. maak het specifiek. Niks mis mee. Zelfs voor een platform onafhankelijke taal zoals Java.
pi_26218776
Nee het ligt zoals altijd aan de juiste taal voor de juiste job. Waarom zou je java gebruiken als je een specifieke windows applicatie schrijft? Daar zijn andere talen beter geschikt voor. Het argument dat een java IDE beter zou zijn omdat het een exe uit kan spugen gaat daarom niet op.
pi_26218877
Bovendien: als je zonder moeite je programma ook beschikbaar kunt maken voor die (steeds groter wordende) groep linux-gebruikers, waarom zou je dat dan zo graag willen beperken tot alleen windows?
Ieder verhaal eindigt gelukkig, als je er maar vroeg genoeg mee stopt. - Annie M.G. Schmidt -
pi_26221786
quote:
Op donderdag 14 april 2005 07:52 schreef markvleth het volgende:

[..]

Ohja, waaruit concludeer jij dat iedereen het er mee eens is dat BleuJ een enorm goed programma is om java mee te leren? Ik ben het er dus duidelijk niet mee eens al is het alleen al vanwege een aantal fouten in hun voorbeelden.
Zou je me wat voorbeelden van hun fouten kunnen geven? Ik ben daar erg benieuwd naar aangezien ikzelf nu bezig ben met BleuJ en het bijbehorende boek .
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
pi_26221924
De eerste die me bijstaat is "String SID;"
pi_26227422
quote:
Op donderdag 14 april 2005 14:26 schreef Nietmachine het volgende:

[..]

Zou je me wat voorbeelden van hun fouten kunnen geven? Ik ben daar erg benieuwd naar aangezien ikzelf nu bezig ben met BleuJ en het bijbehorende boek .
Ik weet dat Bluej in de versie die ik gebruikte een pijl zette wanneer de ene class de andere class had geinherend. Echter wanneer je daarna de code van inherentence weghaald en opnieuw compileerd blijft de pijl staan.
pi_26227621
Een voorbeeld van een programma wat ik nu draai in een .exe bestand is een programma dat ik heb gemaakt om onderwijsevaluaties te parsen. Jbuilder maakt een native executable voor verschillende platformen dus het is inderdaad niet meer platform onafhankelijk, maar je kan wel de executable file naar keuze gebruiken.

Waarom ik de .exe handig vind is omdat mijn baas slecht met computers kan omgaan, daarom ben ik immers aangenomen. Mijn baas moet het programma wel gebruiken en moet het programma af en toe van plaats veranderen. Wanneer de code bijvoorbeeld in een jar staat moet hij er altijd rekening houden met meerdere bestanden heen en weer te slepen en is er alleen maar een kans dat het fout gaat. Zit het in 1 bestand gaat het tenminste altijd goed.

Super belangrijk, nee. Af en toe wel handig, ja.
pi_26227708
quote:
Op donderdag 14 april 2005 11:28 schreef markvleth het volgende:
Je hoeft er helemaal niets bij te installeren :/
Zie je, door JBuilder leer je niet eens Java
Ik heb het over de bewerkingstools van eclipse niet over java.
pi_26228000
quote:
Op donderdag 14 april 2005 14:32 schreef markvleth het volgende:
De eerste die me bijstaat is "String SID;"
Kun je misschien vertellen wat je hier precies mee bedoelt?
quote:
Op donderdag 14 april 2005 18:08 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik weet dat Bluej in de versie die ik gebruikte een pijl zette wanneer de ene class de andere class had geinherend. Echter wanneer je daarna de code van inherentence weghaald en opnieuw compileerd blijft de pijl staan.
Net getest, is nog steeds zo en ik gebruik de nieuwste versie. Echter kun je die pijlen ook met de hand removen. Als je dat doet en dan het project opnieuw opent dan zijn de pijlen weer terug die die er horen en pijlen die er niet meer horen en jij dus ook met de hand verwijderd had zijn en blijven weg. Neemt niet weg dat dat een domme bug is idd.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
pi_26235552
waarschijnlijk bedoelt hij dat het not done is om een variabele een naam te geven met allemaal hoofdletters. Dit doe je namelijk alleen met de variabelen die al final zijn. Zeker voor boeken waar je het van moet leren moet het gewoon goed staan om niet te makkelijk van het principe af te stappen.

Wat ik erg jammer vind is dat er over het algemeen weinig aandacht wordt geschonken aan hoe men moet documenteren. Zeker niet onbelangrijk.
pi_26238564
quote:
Op donderdag 14 april 2005 22:58 schreef snabbi het volgende:
waarschijnlijk bedoelt hij dat het not done is om een variabele een naam te geven met allemaal hoofdletters. Dit doe je namelijk alleen met de variabelen die al final zijn. Zeker voor boeken waar je het van moet leren moet het gewoon goed staan om niet te makkelijk van het principe af te stappen.

Wat ik erg jammer vind is dat er over het algemeen weinig aandacht wordt geschonken aan hoe men moet documenteren. Zeker niet onbelangrijk.
amen!
pi_26243681
quote:
Op donderdag 14 april 2005 22:58 schreef snabbi het volgende:
waarschijnlijk bedoelt hij dat het not done is om een variabele een naam te geven met allemaal hoofdletters. Dit doe je namelijk alleen met de variabelen die al final zijn. Zeker voor boeken waar je het van moet leren moet het gewoon goed staan om niet te makkelijk van het principe af te stappen.

Wat ik erg jammer vind is dat er over het algemeen weinig aandacht wordt geschonken aan hoe men moet documenteren. Zeker niet onbelangrijk.
Ah, op die manier. Ik ben nog geen variablen in BlueJ met een hoofdletter tegengekomen. Niet in de voorbeelden van het boek iig.

In het boek behorende bij BlueJ wordt een groot deel van een hoofdstuk gewijd aan bibliotheekklassen en documentatie lezen/schrijven. Hetzelfde met allerlei vormen van debuggen en het gebruik van de debugger.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
pi_26243775
ik heb ook java geleerd aan de hand van het boek van bluej, dus ik weet ook wel dat er aandacht aan besteed wordt, alleen ik vind het onvoldoende. Pas wanneer je applicaties gaat bouwen die te groot zijn om in je eentje te maken of nadat je na een half jaar je nog eens naar je code moet kijken wordt duidelijk hoe belangrijk het is.
Verder vond ik het een fijn boek.
pi_26248394
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 11:29 schreef snabbi het volgende:
ik heb ook java geleerd aan de hand van het boek van bluej, dus ik weet ook wel dat er aandacht aan besteed wordt, alleen ik vind het onvoldoende. Pas wanneer je applicaties gaat bouwen die te groot zijn om in je eentje te maken of nadat je na een half jaar je nog eens naar je code moet kijken wordt duidelijk hoe belangrijk het is.
Verder vond ik het een fijn boek.
Dat is altijd zo, bij alles. Zelf doen is nog steeds de beste leermethode. Aan de hand van het boek leer je de beginselen, pas als jij later zelf dingen gaat maken dan kom je erachter hoe belangrijk het geleerde is en hoe je het echt toe moet passen. Je leert ook pas echt autorijden nadat je je rijbewijs hebt .
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')