abonnement Unibet Coolblue
pi_26113169
Iedereen heeft er wel eens van gehoord, misschien zelf wel eens iets meegemaakt: bijna-dood ervaring. Licht aan het einde van de tunnel, je hele leven als een film, wat gebeurt er precies als je dood gaat en wat ervaar je dan ? Afstervende neuronen ? Of is dat onzin, en waar komen dan die film- en tunnel-verhalen vandaan ?
Mu!
  zondag 10 april 2005 @ 00:18:19 #2
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26113253
Is verder alles wat er gebeurt verklaarbaar, of gebeuren er ook dingen die geenszins "logisch" zijn?
pi_26113361
Misschien dat je het dreigen te stoppen van leven in je lichaam (wat iets fysiek gebeurt; je sterft, je lichaamsfuncties vallen uit, maar het wordt wel doorgegeven aan je hersenen...waarschijnlijk iets te maken met die afstervende neuronen?) "emotionaliseert", dus omzet in gedachtes. En die gedachtes bestaan dan (blijkbaar?) uit tunnel beelden of je leven als een film zien...
Megumi, Crystal k. en Papa Bouba Diop van Fulham
--gedeelte sig verwijderd door FA, niet terugplaatsen--
pi_26113472
Wellicht allerhanden emoties die je geen enkele plaats kunt geven, die uniek zijn (je gaat niet iedere dag dood) en die je uiteindelijk in je herinneringen terug krijgt als tunnels en films.
Mu!
pi_26113607
'bijna dood ervaring' heb ik wel gehad, soort van: Ik was zo handig om voor een vrachtwagen te stappen die met 80 km/u aan kwam rijden... maar heb geen tunnel gezien ofzo.

Ik wilde de straat oversteken, had die wagen nooit gezien, was erg afwezig met m'n gedachten. Een collega had het gelukkig door en toeterde net op tijd zodat ik 'wakker schrok'.

Was een vreemde ervaring, want in die ene seconde na dat toeteren, toen ik die wagen ook zag aankomen flitste er van alles door m'n hoofd, niet dat ik m'n hele leven nou voorbij zag flitsen ofzo, maar de tijd leek even stil te staan terwijl mijn gedachten wel op volle vaart doorgingen. Op het laatst drong het gelukkig tot me door dat ik maar even beter kon stoppen met lopen omdat ik er anders onder zou liggen.

Rare ervaring, moeilijk te omschrijven.
pi_26113663
Dat was misschien wel bijna dood maar niet het soort ervaring dat ik zocht...hoewel er misschien nog wel eens overeenkomsten zouden kunnen zijn. Het gaat hier meer om eraringen van mensen die 'dood' geweest zijn er weer bijkwamen.
Mu!
pi_26113694
quote:
Op zondag 10 april 2005 00:37 schreef SingleCoil het volgende:
Dat was misschien wel bijna dood maar niet het soort ervaring dat ik zocht...hoewel er misschien nog wel eens overeenkomsten zouden kunnen zijn.
Nee weet ik, maar voor mezelf geloofde ik die 'ik zag mijn leven voorbij flitsen' ervaringen nooit zo.. sindsdien kan ik mij er wel wat bij voorstellen...
pi_26113700
Da's dat je je leven voorbij ziet komen. Bijna-dood is bv dat je je zelf op de operatietafel ziet liggen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26113724
Bij afstervende neuronen
is het niet verklaarbaar dat men alleen maar
'OVERLEDENEN' waarneemt aan de andere zijde
en niet het soort droombeeld waarnemen van mensen die nog aards,
dus levend zijn,
immers?
Laat de wetenschap hier dan eens een verklaring voor zoeken,
vooral ook over de boodschappen die BDE'ers meekrijgen zoals:
Het is je tijd nog niet!
Je hebt nog iets af te maken! of
Je moet nog terug naar de aarde!

Misschien is de plek in de hersenen die de BDE schijnt te veroorzaken wel eens soort tijdsindicator?
Een soort innerlijke klok die bepaald wanneer het je tijd is om te gaan?
Misschien is die plek juist wel noodzaak om een opening te kunnen creeeren naar die andere wereld, zoiets als een soort hemelpoort vanuit het lichaam zelf?
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_26114320
Ik geloof er niet zo in.
Denk meer in termen van
-zuurstoftekort in de hersenen,
-het collectief geheugen,
-de wens is de moeder van de gedachte
- spontane prikkeling van hersencellen die niet geassocieerd kunnen worden met de gebeurtenis
  zondag 10 april 2005 @ 01:08:54 #11
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_26114359
In de Kijk! van deze maand staat er een heel artikel over!!
feest
pi_26114557
quote:
Op zondag 10 april 2005 01:06 schreef Yosomite het volgende:
Ik geloof er niet zo in.
Denk meer in termen van
-zuurstoftekort in de hersenen,
-het collectief geheugen,
-de wens is de moeder van de gedachte
- spontane prikkeling van hersencellen die niet geassocieerd kunnen worden met de gebeurtenis
en waarom ziet men dan enkel overledenen?
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  zondag 10 april 2005 @ 01:22:20 #13
95608 Speth
Rorschach
pi_26114558
Nee, ze zijn niet echt.

Naar alle waarschijnlijkheid zijn het valse herinneringen op basis van wat de persoon verwachtte van de dood. Niet alles wat men meent te zien is echt, en wat men meent te zien is vaak gebaseerd op perceptie en verwachtingen. Vraag eens rond wat men verwacht van de dood, en de meeste mensen zullen of zeggen dat er niets is, of men zal iets verwachten in de trant van een tunnel, licht, een weide, de hemel (of hel).

Als het hart gestopt is (maar de hersenen nog functioneren) is het niet onwaarschijnlijk dat het onderbewustzijn een verklaring zal proberen te vinden voor het gebeurde, zoals bijvoorbeeld gebeurt bij post-traumatisch stress syndroom. Deze verklaring uit zich dan in een bijna-doodervaring.

Een meer gedetailleerder verklaring van wikipedia:
quote:
One scientific hypothesis that attempts to explain NDEs was originally suggested by accounts of the side-effects of the drug Ketamine (see link to Dr. Karl Jansen below). Ketamine was used as an anesthetic on U.S. soldiers during the Vietnam War; but its use was abandoned and never spread to civilian use because the soldiers complained about sensations of floating above their body and seeing bright lights. Further experiments by numerous researchers verified that intravenous injections of ketamine could reproduce all of the commonly cited features of an NDE; including a sense that the experience is "real" and that one is actually dead, separation from the body, visions of loved ones, and transcendent mystical experiences.

Ketamine acts by blocking the receptor for the neurotransmitter glutamate. Glutamate is released in abundance when brain cells die, and if it weren't blocked, the glutamate overload would cause other brain cells to die as well. In the presence of excess glutamate, the brain releases its own glutamate receptor blocker to defend itself; and it is these blockers Dr. Jansen (amongst others) hypothesize as the cause of many NDEs.
Overigens:
quote:
Misschien is die plek juist wel noodzaak om een opening te kunnen creeeren naar die andere wereld, zoiets als een soort hemelpoort vanuit het lichaam zelf?
... hoop ik niet dat je dit zelf gelooft

[ Bericht 27% gewijzigd door Speth op 10-04-2005 01:34:26 ]
pi_26114626
quote:
Op zondag 10 april 2005 01:22 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

en waarom ziet men dan enkel overledenen?
ik heb ook wel eens gehoord dat ze het leven voorbij zagen flitsen, onafhankelijk of de personen in kwestie al dan niet overleden waren.
Dus ik kan je opmerking nergens staven.
pi_26114738
quote:
Op zondag 10 april 2005 01:22 schreef Speth het volgende:
Nee, ze zijn niet echt.

Naar alle waarschijnlijkheid zijn het valse herinneringen op basis van wat de persoon verwachtte van de dood. Niet alles wat men meent te zien is echt, en wat men meent te zien is vaak gebaseerd op perceptie en verwachtingen. Vraag eens rond wat men verwacht van de dood, en de meeste mensen zullen of zeggen dat er niets is, of men zal iets verwachten in de trant van een tunnel, licht, een weide, de hemel (of hel).

Als het hart gestopt is (maar de hersenen nog functioneren) is het niet onwaarschijnlijk dat het onderbewustzijn een verklaring zal proberen te vinden voor het gebeurde, zoals bijvoorbeeld gebeurt bij post-traumatisch stress syndroom. Deze verklaring uit zich dan in een bijna-doodervaring.

Een meer gedetailleerder verklaring van wikipedia:
[..]
Je vertelt een heel ander verhaal dan wikipedia??
Ik denk veel meer in jouw richting dan richting wikipedia.

De bijwerking van ketonen zijn bekend.
Ze ontstaan o.a bij voedseltekort / honger, en hebben een enigszins hallucinerende werking.
Maar het is een lichaamseigen stof.
.
  zondag 10 april 2005 @ 01:42:04 #16
95608 Speth
Rorschach
pi_26114823
quote:
Je vertelt een heel ander verhaal dan wikipedia??
Ik denk veel meer in jouw richting dan richting wikipedia.
Wikipedia vertelt de neurologische kant van het verhaal (wat het is dat ervoor zorgt dat de hersenen kennelijk zo actief zijn nadat het hart is opgehouden met kloppen), ik de meer psychologische kant (waar de beelden die men meent te zien vandaan komen).
quote:
De bijwerking van ketonen zijn bekend.
Ze ontstaan o.a bij voedseltekort / honger, en hebben een enigszins hallucinerende werking.
Maar het is een lichaamseigen stof.
Klopt, maar een gestopte bloedtoevoer zorgt neem ik aan voor een veel dramatischer effect dan ondervoeding. Bij ondervoeding komen te weinig (of niet de juiste) stoffen aan in het brein waardoor cellen afsterven, terwijl er bij een BDE in het geheel geen bloedtoevoer is. Als het brein dan blijkbaar ook nog eens in zekere mate actief blijft zal dat vermoedelijk zeer veel cellen doen afsterven, met als gevolg een grotere dosis ketonen en een sterkere hallucinerende werking.
pi_26114878
Dan zijn we het er geloof ik over eens dat BDE bestaan uit een overdosis ketonen.
pi_26114883
Hehehe, ik zeg het nog even, 20 gram.
Nee, ik geloof het niet!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zondag 10 april 2005 @ 02:13:31 #19
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_26115139
Ik geloof er weldegelijk in, ik heb het namelijk meegemaakt. Althans, niet zo zeer een tunnel met een licht en muziek etc.
Maargoed, een jaar of 6 geleden was ik dus ernstig ziek, had vaak last van ernstige astma-aanvallen en deze had dus bijna een fatale afloop (had paar minuten gescheeld).
Nja, ik ben dus naar het ziekenhuis vervoerd en wat ik me daar nog van kan herinneren is dat ik mezelf uit die wagen gehaald zag worden en door de gangen geraced zag worden. Ook zag ik mezelf in de zgn. behandelkamer. Nu denken jullie natuurlijk, die gast komt vast vaak in TRU etc., maar nee, niets is minder waar. Ik verzin het ook niet ter plekke ofzo, heel vaag allemaal.

Maar ik heb dus inderdaad ook dat artikel in de Kijk gelezen, daar staat dus o.a. in dat het kan komen door zuurstoftekort etc. Ook staat dat er vaker van dit soort waarnemingen zijn geweest maar dat het niet bewezen kan worden.

Toch wel vage shit, aangezien ik totaal niet (bij)gelovig ben ofzo. Heb juist de pest aan die mysteries.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
  zondag 10 april 2005 @ 02:15:48 #20
95608 Speth
Rorschach
pi_26115167
quote:
Op zondag 10 april 2005 02:13 schreef LaZZ het volgende:
Ik geloof er weldegelijk in, ik heb het namelijk meegemaakt. Althans, niet zo zeer een tunnel met een licht en muziek etc.
Maargoed, een jaar of 6 geleden was ik dus ernstig ziek, had vaak last van ernstige astma-aanvallen en deze had dus bijna een fatale afloop (had paar minuten gescheeld).
Nja, ik ben dus naar het ziekenhuis vervoerd en wat ik me daar nog van kan herinneren is dat ik mezelf uit die wagen gehaald zag worden en door de gangen geraced zag worden. Ook zag ik mezelf in de zgn. behandelkamer. Nu denken jullie natuurlijk, die gast komt vast vaak in TRU etc., maar nee, niets is minder waar. Ik verzin het ook niet ter plekke ofzo, heel vaag allemaal.

Maar ik heb dus inderdaad ook dat artikel in de Kijk gelezen, daar staat dus o.a. in dat het kan komen door zuurstoftekort etc. Ook staat dat er vaker van dit soort waarnemingen zijn geweest maar dat het niet bewezen kan worden.

Toch wel vage shit, aangezien ik totaal niet (bij)gelovig ben ofzo. Heb juist de pest aan die mysteries.
Je zegt dat je er in gelooft, maar wat bedoel je daar mee? Dat er mensen zijn die dergelijke dingen menen gezien te hebben lijkt me zonder twijfel waar, of bedoel je dat je gelooft dat de oorzaak niet wetenschappelijk verklaarbaar is oid?
  zondag 10 april 2005 @ 02:17:42 #21
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_26115190
quote:
Op zondag 10 april 2005 02:15 schreef Speth het volgende:

[..]

Je zegt dat je er in gelooft, maar wat bedoel je daar mee? Dat er mensen zijn die dergelijke dingen menen gezien te hebben lijkt me zonder twijfel waar, of bedoel je dat je gelooft dat de oorzaak niet wetenschappelijk verklaarbaar is oid?
Ik geloof dus dat het bestaat aangezien ik het zelf een keer meegemaakt heb. Anders zou ik er dus ook geen ene ruk van geloven maar dat terzijde. Verder denk ik dat de oorzaak niet geheel wetenschappelijk verklaarbaar is inderdaad. Sommige dingen zijn nou eenmaal niet te verklaren denk ik zo, in ieder geval niet nu, met de huidige primitieve technieken.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
  zondag 10 april 2005 @ 02:26:44 #22
95608 Speth
Rorschach
pi_26115301
quote:
Verder denk ik dat de oorzaak niet geheel wetenschappelijk verklaarbaar is inderdaad. Sommige dingen zijn nou eenmaal niet te verklaren denk ik zo, in ieder geval niet nu, met de huidige primitieve technieken.
Met "wetenschappelijk verklaarbaar" bedoel ik dus "niet-bovennatuurlijk" (voor de duidelijkheid: ik geloof onder geen enkele voorwaarde in bovennatuurlijke zaken). Met andere woorden: met een aanwijsbare, neurologische of psychologische oorzaak in plaats van met een abstracte religieuze of spirituele oorzaak.
  zondag 10 april 2005 @ 02:40:34 #23
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_26115469
quote:
Op zondag 10 april 2005 02:26 schreef Speth het volgende:

[..]

Met "wetenschappelijk verklaarbaar" bedoel ik dus "niet-bovennatuurlijk" (voor de duidelijkheid: ik geloof onder geen enkele voorwaarde in bovennatuurlijke zaken). Met andere woorden: met een aanwijsbare, neurologische of psychologische oorzaak in plaats van met een abstracte religieuze of spirituele oorzaak.
Ik geloof ook niet in het bovennatuurlijke op een bepaald punt. En het zal inderdaad ooit te bewijzen zijn. Maar nu nog niet.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_26117078
Ik kan wel goed leven met die ketamine-verklaring, het is een rationeel verhaal, kenneljk mede gebaseerd op vergelijkbare waarnemingen in een andere situatie (dat vietnam-verhaal), en het zou de verschijnselen dus goed kunnen verklaren. Is er enig bewijs voor de theorie dat in een stervend brein veel ketamine vrij voorkomt ?
Mu!
pi_26117089
'boven-natuurlijk' bestaat natuurlijk niet. 'Nog niet verklaard' zou beter zijn.
Mu!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')