abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26066816
Kan je als Nederlander, die niet in België staat ingeschreven een rekening courant openen bij een Belgische bank? Zijn er bepaalde regels aan verbonden?

Het gaat namelijk om een betalingsrekening voor mijn online zaakjes, als dan een belg wil betalen kan ie dat direct op een Belgische rekening doen, op die manier is het sneller binnen en is de drempel lager, maar ja dat loont natuurlijk niet als ik er flink voor moet gaan dokken, of als de regels nogal strigent zijn.

Ow ja. Welke bank is dan handig te noemen? Welke bank heeft bv een rekening courant die handig online te gebruiken is?
  vrijdag 8 april 2005 @ 11:09:20 #2
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26067730
Bij de meeste banken kan dat wel. Hoe het in Belgie geregeld is weet ik niet, maar er zijn landen waar banken automatisch belasting inhouden, en in die landen moet je dus een verklaring invullen dat je in Nederland belasting afdraagt.

De kosten zijn volgens mij gelijk aan de kosten die een Belg zou maken. Hoe het zit met overmaken van een Belgische naar een Nederlandse rekening weet ik niet, maar het kan zijn dat er kosten aan verbonden zijn.

Ik denk dat een inwoner van Belgie hier het beste antwoord op kan geven.
pi_26068071
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 11:09 schreef Alicey het volgende:
Ik denk dat een inwoner van Belgie hier het beste antwoord op kan geven.
Dat denk ik niet. (Tenzij hij veel afweet van bankieren.)

Want ik woon namelijk zélf in België, dus ik zou niet weten of het moeilijk is voor een Nederlander om hier een bankrekening te openen.

Maar normaal moet het wel lukken, denk ik. Je kan rekeningen openen bij elke bank, ongeacht je nationaliteit. Mijn zus heeft voor haar studies wel eens een rekening gehad in Londen bijvoorbeeld. En hoeveel mensen hebben er geen rekeningen in Luxemburg of Zwitserland?

Wat de eventuele extra kosten bij het overschrijven naar je Nederlandse rekening zijn, dat weet ik niet zeker.

Bekende banken in België zijn o.a. Fortis en KBC, misschien kan je daar eens naar googlen.
  vrijdag 8 april 2005 @ 11:27:53 #4
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26068144
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 11:25 schreef Klemvast het volgende:

[..]

Dat denk ik niet. (Tenzij hij veel afweet van bankieren.)
De meeste Belgen hebben een bankrekening en weten waarschijnlijk dus wel wat de kosten zijn om een rekening aan te houden, transactie-kosten etc.
quote:
Want ik woon namelijk zélf in België, dus ik zou niet weten of het moeilijk is voor een Nederlander om hier een bankrekening te openen.
Die vraag was dan ook al min of meer beantwoord. Paspoort meenemen en je opent zo een bankrekening.
quote:
En hoeveel mensen hebben er geen rekeningen in Luxemburg of Zwitserland?
Ik ben er een van, voorlopig nog geen rekening in Luxemburt of Zwitserland.
quote:
Wat de eventuele extra kosten bij het overschrijven naar je Nederlandse rekening zijn, dat weet ik niet zeker.
Weet je wat die kosten ongeveer zijn bij je eigen bank? In Nederland is bijvoorbeeld een Europese overschrijving gratis (Mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan). Is dat in Belgie ook zo (Belgie verschilt niet zo erg veel van Nederland, dus het zou kunnen), of zijn er wel kosten aan verbonden?
pi_26068303
Ok.. ok.. Ik ga het dan maar bij een Belgische bank navragen. Weet iemand een goede bank als het aankomt op inet bankieren?
pi_26068761
Kost het Binnenlands verkeer trouwens ¤'s in belgië ?
  vrijdag 8 april 2005 @ 15:39:28 #7
48645 Farao
112, daar red je levens mee
pi_26073994
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 10:28 schreef Poepoog het volgende:
Kan je als Nederlander, die niet in België staat ingeschreven een rekening courant openen bij een Belgische bank?
Ja dat kan, maar ze zijn niet altijd even happig op hollanders die een rekening komen openen.

Ik ben gewoon woonachtig en werkzaam hier in Nederland, maar werk ook af en toe bij een enkele belgische ambulancediensten.

Bij een van die diensten krijgen wij betaalchecks. Echter kon ik die bij geen enkele Nederlandse bank inwisselen.
Ik ben toen naar een paar Belgische banken toegestapt (o.a. rabobank en KBC) maar die wilden mij geen rekening daar lopen openen.

Het gebeurde volgens hun namelijk te vaak dat er hollanders kwamen die in belgie werkten, betaalchecks kregen, die op een rekening van hun willen laten uitkeren, en daarna ook meteen weer het geld er vanaf halen en naar hun eigen hollansde rekening overstorten.
"en dat is niet de bedoeling bla bla bla" aldus een van die gasten.

Dat waren wel banken die allemaal vlak over de grens hier (o.a. in Genk en Maasmechelen) lagen, op advies van 'n belgische collega ben ik iets verder Belgie in gereden en heb ik bij een bank daar (Argenta Bank) zonder probleem een rekening kunnen openen.

Dus 't is wel mogelijk ja.
Vertrek nooit zonder een kus, voor je 't weet lig je achterin onze bus.
pi_26075721
Heerlijke bank is Argenta, want daar is alles maar dan ook alles GRATIS: zichtrekening, spaarrekening, pinpas, Visakaart,... Nadeel: je kan niet overschrijven naar Nederland.
pi_26089745
Ook inetbankieren ?

Ik denk ook dat ik maar argenta neem en dat ik dan eventueel het geld wát ik er opgestort krijg hier pin.
  zaterdag 9 april 2005 @ 02:34:18 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_26090109
Ik heb een rekening gehad bij KBC. Die opende ik vlak voordat ik in Belgie ging wonen.

Het was toen (2000) zo dat je als niet in Belgie woonde, dat je dan een ander type rekeningnummer kreeg en daar waren restricties mee mbt internetbankieren (ik ben vergeten wat precies) dus dat zou ik maar even checken!
Om die reden heb ik toen ik eenmaal naar Belgie was verhuisd het rekeningnummer nog over laten omzetten.

Verder vond ik KBC en hun internet applicatie uitstekend. Ik heb daarmee ook regelmatig overboekingen gedaan naar NL en dat was geen probleem.

Overigens zijn overboekingen tot 12.500 euro binnen de EU tegenwoordig bij veel banken gratis
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_26091318
Ik heb nog steeds een Belgische rekening. Je kan als Nederlander gewoon een rekening openen in België, geen enkel probleem.

Ik zou gaan kijken bij KBC of de Dexia Bank. Dat lijken mij de fijnste banken in België.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_26108206
Tja ok maar 20 euro vindt ik ook wel een beetje overdreven voor wat ik er aan over kan houden, gelukkig ben ik onder de 23 dus zal een jongerenrek. ook wel handig zijn.
pi_26354412
OK het lukte dus niet. Omdat ik geen Belgisch adres heb

Via de ING lukte het wel, maar dan moest er per jaar min. 20.000 op worden gegooid
  dinsdag 19 april 2005 @ 22:28:08 #14
48645 Farao
112, daar red je levens mee
pi_26360342
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 18:34 schreef Poepoog het volgende:
OK het lukte dus niet. Omdat ik geen Belgisch adres heb
Dat heb ik ook niet hoor, gewoon bij Argenta proberen, daar is dat geen probleem.
Vertrek nooit zonder een kus, voor je 't weet lig je achterin onze bus.
pi_26367983
Ik denk dat je dan wel de "juiste" Argentabank moet treffen; die werken daar allemaal als zelfstandige agenten en kunnen dus zelf beslissen wie ze wel of niet als klant aanvaarden. Maar om dan bv. een Visakaart aan de rekening te koppelen, is er wel centraal bepaald dat er minimum iets van een 2500 EUR op de zichtrekening moet staan.

Misschien maakt het ook wel een verschil dat TS nog geen vast inkomen heeft en Farao wel?
pi_26375273
Nou ik heb wel degelijk een vast inkomen, alleen niet in België
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')