abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26010227
Onze hond heeft erg veel pijn aan het voorpootje, donderdag worden er foto's gemaakt, maar mag ze, om de pijn te stillen, paracetamol hebben? De speciale hondenpijnstillers zijn op..
Echt als noodoplossing dus.
  dinsdag 5 april 2005 @ 22:35:23 #2
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_26010264
Nou niet een hele in ieder geval

Maar het lijkt me sowieso niet al te best.
  dinsdag 5 april 2005 @ 22:35:37 #3
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_26010267
Bij de kat en de hond wordt paracetamol omgezet in een giftige stof. Deze stof is giftig voor de lever en zorgt dat in het bloed het rode hemoglobine omgezet wordt in methemoglobine. Dit geeft het bloed een chocolade bruine kleur.

Ziekteverschijnselen bij de kat:

Twee uur na opname treden de volgende verschijnselen op: sloomheid, braken, door vocht opgezette kop, benauwdheid, blauw gekleurde slijmvliezen (zoals de tong) en koud aanvoelen.

Als een kat de beginfase overleeft, is de prognose beter dan bij de hond, want er zal geen ernstige leverbeschadiging optreden.

Paracetamol is voor katten echter giftiger dan voor honden.

Ziekteverschijnselen bij de hond:

Beginnen met slap op de poten staan, sloom en rode urine. Een paar dagen later treden de leverbeschadigingen op.
Wat kan wel in plaats van de paracetamol?

Acetylsalicylzuur oftewel Aspirine®.

De dosering voor een kat is
1 maal daags 10 à 25 mg per kg kat.
Oppassen bij herhalen van de doses, want dan kan acetylsalicylzuur bij de kat leiden tot leverbeschadiging.

De dosering voor een hond is
2 à 3 maal daags 10 à 25 mg per kg hond per keer.

De Aspirine® nooit op een lege maag geven, want dan kan de maagwand beschadigd raken.

Bron

Nee dus
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  dinsdag 5 april 2005 @ 22:37:17 #4
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_26010323
quote:
Vaak geven mensen een paracetamol aan hun zieke hond. Dat lijkt zo onschuldig, maar is het niet!
Bij een hond van 5 kg kan een half paracetamolletje (= 250 mg) al tot acute vergiftigingsverschijnselen leiden.

Bij de hond (maar ook bij de kat) wordt paracetamol omgezet in een giftige stof. Deze stof is giftig voor de lever en zorgt ervoor, dat in het bloed het rode hemoglobine omgezet wordt in methemoglobine. Dit geeft het bloed een chocolade bruine kleur.

De ziekteverschijnselen van een vergiftiging met paracetamol: beginnen met slap op de poten staan, sloom en rode urine. Een paar dagen later treden de leverbeschadigingen op.

Wat kan wel in plaats van paracetamol? Acetylsalicylzuur oftewel Aspirine®.

De dosering voor een hond is 2 à 3 maal daags 10 à 25 mg per kg hond per keer.

Geef Aspirine® nooit op een lege maag, want dan kan de maagwand beschadigd raken.

Denk er wel om: elk medicijn heeft echter bijwerkingen en kan de bijwerking van een ander medicijn versterken, zo ook Aspirine®. Neem voor gebruik contact op met uw dierenarts. Deze kan u vertellen of acetylsalicylzuur bij uw hond kwaad kan in verband met haar/zijn gezondheidstoestand en de eventueel andere medicijnen, die gegeven worden.
http://www.devrolijkeviervoeters.org/wetenswaardigheden6.htm

ff flink googlen
pi_26010422
Ja, ik was al bezig geweest maar daar vond ik maar 1 link met dat een halve zou mogen.
Maar goed dat ik het nog even hier vraag, bedankt! We willen haar natuurlijk niet nog zieker maken
  † In Memoriam † dinsdag 5 april 2005 @ 22:51:09 #6
7074 moussy
kuttekop
pi_26010725
Volgende keer even pijnstillers tellen als er nog spreekuur is

Beterschap voor je hond.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_26010752
En ik verwachte al zo'n opmerking ja. De schrik sloeg me om het hart toen ik zag dat moussy had gepost!
pi_26010915
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 22:40 schreef heaven7 het volgende:
Ja, ik was al bezig geweest maar daar vond ik maar 1 link met dat een halve zou mogen.
Maar goed dat ik het nog even hier vraag, bedankt! We willen haar natuurlijk niet nog zieker maken
Dat had ik paar maanden terug ook gevonden,heb ik dus ook een halve gegeven,en het hielp ook nog.Mijn tante deed dat ook altijd bij haar oude Berner Senner dus ik vertroude het wel.
Nu ik dit weet geef ik het dus nooit meer,gelukkig heeft ie er niks van gekregen!
01-08-2008
pi_26010969
Ik ken iemand die zn stefford met oud & nieuw valium geeft omdat dat beest gek word van vuurwerk enzo. Schijnt prima te werken.
Maargoed, als ik dan al lees dat een half paracetamolletje zó slecht is dan vraag ik me af wat die valium met zo een beest doet!
pi_26010992
Ja, ik ben ook blij dat ik even verder heb gezocht en gevraagd inderdaad, net als met chocola, het kan goed gaan maar blijkbaar dus verkeerd..
  † In Memoriam † dinsdag 5 april 2005 @ 23:04:09 #11
7074 moussy
kuttekop
pi_26011087
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 22:52 schreef heaven7 het volgende:
En ik verwachte al zo'n opmerking ja. De schrik sloeg me om het hart toen ik zag dat moussy had gepost!
Tis toch sneu dat het beest nu pijn moet hebben omdat jullie niet goed gekeken hebben naar het aantal
pi_26011099
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 22:52 schreef heaven7 het volgende:
Wat is er mis met de opmerking van moussy? Ze heeft toch gelijk?
Beterschap gewenst voor je hond
pi_26011178
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 23:04 schreef moussy het volgende:

[..]

Tis toch sneu dat het beest nu pijn moet hebben omdat jullie niet goed gekeken hebben naar het aantal
Ja mevrouw, ik ga vooral deze discussie niet aan

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-04-2005 23:08:23 ]
  † In Memoriam † dinsdag 5 april 2005 @ 23:09:56 #14
7074 moussy
kuttekop
pi_26011243
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 23:05 schreef kissa het volgende:

[..]

Wat is er mis met de opmerking van moussy? Ze heeft toch gelijk?
Beterschap gewenst voor je hond
Ik was vergeten mijn opmerkingen in te pakken met
  dinsdag 5 april 2005 @ 23:10:27 #15
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_26011260
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 22:35 schreef Spindizzy het volgende:
Als een kat de beginfase overleeft
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_26011310
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 23:09 schreef moussy het volgende:

[..]

Ja, want dat maakt alles beter!

Je bent echt een zeikmiep
pi_26011367
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 23:09 schreef moussy het volgende:

[..]

Oh........
  † In Memoriam † dinsdag 5 april 2005 @ 23:16:21 #18
7074 moussy
kuttekop
pi_26011408
Het grote schoenmaat 47 topic <- die moest ook nog ff uit de kast getrokken worden
pi_26011469
Nee maar je hebt natuurlijk wel gelijk, maar daarmee lossen we op het moment helaas niks op
pi_26011497
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 22:59 schreef -Xerxes- het volgende:
Ik ken iemand die zn stefford met oud & nieuw valium geeft omdat dat beest gek word van vuurwerk enzo. Schijnt prima te werken.
Maargoed, als ik dan al lees dat een half paracetamolletje zó slecht is dan vraag ik me af wat die valium met zo een beest doet!
Valium is niet erg, geeft de dierenarts ook, alleen heet het dan anders, diazpam geloof ik, vetranquil is ook een valium soort...

Maar medicijnen zomaar geven is wel een beetje dom, aangezien je geen juiste dosering weet e.d., er schuilt een fiks risiko in...
Ik hou niet zo van dat zelfdokertje spelen om eerlijk te zijn...
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_26011568
Meisjes please
pi_26011593
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 23:19 schreef erodome het volgende:

nogal vreemd dat juist jij dat zegt
pi_26011610
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 23:19 schreef erodome het volgende:

[..]

Maar medicijnen zomaar geven is wel een beetje dom, aangezien je geen juiste dosering weet e.d., er schuilt een fiks risiko in...
Nee daar heb je gelijk in, maar als het een onschuldig middeltje zou zijn wat zou helpen is het net wat fijner voor het dier.
  dinsdag 5 april 2005 @ 23:23:35 #24
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_26011616
aspirine mag weer wel dacht ik, ik heb nl. gehoord dat veel mensen het met paracetamol verwarren en daarmee hun huisdier vergiftigen.

edit: oh staat ook in de post hierboven

[ Bericht 17% gewijzigd door gohan16 op 05-04-2005 23:31:32 ]
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
  dinsdag 5 april 2005 @ 23:31:43 #25
102174 Diesz
Stuiterbal
pi_26011846
Als mijn hond onverwacht weer pijn heeft en de Rimadyl is op, dan krijgt hij Ibuprofen. Paracetamol is inderdaad giftig, Aspirine weet ik niet. Rimadyl heb ik normaal standaard in huis, maar het is een keer gebeurd dat ze op waren, hij geen pijn meer had en ik nog geen nieuwe had gehaald toen hij vlak erna weer pijn kreeg. In overleg met de dierenarts Ibu gegeven en de volgende ochtend Rimadyl opgehaald.

Ik durf trouwens niet te zeggen welke dosering per kilo er gegeven mag worden, mijn mannetje weegt 50 kilo en kreeg een tablet van 400 mg. Die van 600 mocht ie in elk geval niet.
Creativity is inventing, experimenting, growing, taking risks, breaking rules, making mistakes, and having fun
Druifje!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')