Bij oudere automaten (lees: hydraulisch) helpt 't een beetje om gas te lossen voor een stoplicht, hij schakelt niet naar neutraal, maar zal wel net zoals je in een handbak doet geleidelijk terugschakelen. Bij electronische bakken schakelt 'ie vaak naar neutraal. Scheelt wel een beetje.
Tip #2: vogel uit wanneer je de kickdown triggert. Bij de meeste automaten gaat 't of via een drukknop onder je gaspedaal, of via een kabel. Je kan in ieder geval altijd een beetje weerstand voelen in je pedaal, druk je hem daar doorheen dan hop, kickdown. Als je vlot op wil trekken, zet 'm daar tegenaan, dan ga je er toch rap vandoor, en je kickdown schiet er dan niet op.
Tip #3: Als je een bak met Overdrive hebt, aanzetten. Ik heb zelf een Thunderbird met een 4-traps automaat. Komt er op neer dat ik 3 versnellingen + overdrive heb. De overdrive is een 1:1 koppeling tussen motor en wielen (vaak zelfs hoger, dus 1 motor revolutie worden dan 1.5 wiel revoluties).
Tip #4: Met overdrive, hoe kom je daar zo snel mogelijk in (i.e. lage toeren draaien) maar wel snel optrekken (denk aan invoegen). 1: men plankt *met* kickdown zo snel mogelijk naar de 80/90. Dan invoegen, en langzaam je gas loslaten. Op het moment dat 'ie opschakelt (meestal naar de laatste versnelling voordat je overdrive er op gaat), klein beetje gas bij en op de 100 gaan zitten. Dan langzaam weer gas lossen totdat de overdrive inschakelt. Dan rustig doortrekken tot je gewenste snelheid.
Je verbruikt wat meer tijdens het optrekken, maar dat maak je al heel snel goed door erg snel in overdrive te zitten, met het bijkomend lager gebruik.
Tip 5: De al genoemde bandenspanning, en zorg er voor dat je elke 20.000km je bak laat flushen (i.e. alle ouwe automaat olie er uit, nieuwe er in), nieuw filtertje er in, etc. Dat scheelt een hoop slijtage.
From the ashes...