abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25934887
Sinds ruim een halfjaar rijd ik in een auto met een automaat. Voor het rijden met een handbak bestaan er diverse tips om zuiniger te rijden, zoals bijvoorbeeld het gas loslaten als je ziet dat het licht op rood springt.

Wat ik al doe:
- juiste bandenspanning,
- rustig rijden (relaxt, maar niet hinderlijk langzaam, rijden),
- auto laten uitrijden bij het verkeerslicht.

Nu heb ik over het laatste punt gehoord dat het helemaal niet zuiniger is om dit te doen, het zou hetzelfde effect hebben als de koppeling intrappen bij een handbak. Oftewel: de auto blijft benzine verbruiken. Gelukkig heeft het nog wel een voordeel: je bespaart ermee op remschijven.
Zijn er nog andere tips voor zuiniger rijden met een automaat?
pi_25934942
niet letten op je verbruik, das pas zuinig.
pi_25935084
- Niet te veel afremmen bij bochten en rotondes, remmen en weer optrekken kost veel brandstof. bovendien houd je zo een vlotte rijstijl. (moet je natuurlijk ook weer niet gaan scheuren)
- vooruit kijken
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_25935148
Hoewel het lekker is om te doen, de kickdown zoveel mogelijk vermijden. Half gas is in de regel genoeg om behoorlijk op te schieten, en hij schakelt dan op een zuinige manier bij betrekkelijk laag toerental op.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
pi_25935200
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 17:58 schreef Adfundum het volgende:
- Niet te veel afremmen bij bochten en rotondes, remmen en weer optrekken kost veel brandstof. bovendien houd je zo een vlotte rijstijl. (moet je natuurlijk ook weer niet gaan scheuren)
- vooruit kijken
Dank je voor de tips Ik neem ze mee. Vooruit kijken verbetert gelukkig. Op zich heeft het vooruit kijken niet alleen te maken met de behoefte om zuiniger te rijden, maar ook met het opbouwen van rij-ervaring. Heb nu ruim een jaar m'n rijbewijs (ongeveer 10.000 km gereden).
pi_25935251
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 18:01 schreef speedfreak1 het volgende:
Hoewel het lekker is om te doen, de kickdown zoveel mogelijk vermijden. Half gas is in de regel genoeg om behoorlijk op te schieten, en hij schakelt dan op een zuinige manier bij betrekkelijk laag toerental op.
Dat is zeker lekker om te doen... Probeer het normaal gesproken te vermijden.
pi_25935287
Niet met open ramen rijden, dat verneukt je stroomlijn big-time
  zaterdag 2 april 2005 @ 18:10:00 #8
109895 Gekke_Waus
Hardstyle = Lifestyle
pi_25935305
niet rijden helpt nog beter... zuunige nederlander
E nominee Partris, et Filii, et Spiritus Sancti
pi_25939916
rem alsje blieft regelmatig ff flink
want anders kan je wel is een flink probleem hebben met een nood stop
als je ze niet gewoon gebruikt maar alles op de motor afremt dan gaan je schijven roesten waar door je minder grip hebt
maar alle kleine (en daar mee bedoel ik alles in een straal van 10km) fietsen is het best voor het milleu en voor je auto
want dan raakt je auto altijd opgewarmd (rijd zuiniger en zorgt voor minder slijtage)
en 10 km fietsen wat is dat nou dan krijg je ook nog een goede conditie
lalala
  zaterdag 2 april 2005 @ 21:35:02 #10
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_25939954
Automaat in economy cq. bejaardenstand zetten?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 3 april 2005 @ 04:58:37 #11
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_25947794
Het ligt er helemaal aan wat voor automaat het is. Is het een "gewone" trapsautomaat, dan volstaat rustig optrekken eigenlijk wel. Dus de halfgas-methode. Heb je echter een CVT, dan verandert de zaak: zorg ervoor dat je zo snel mogelijk bij de gewenste snelheid aanbelandt, om daarna langzaam gas te lossen en daardoor je toerental te verminderen.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  maandag 4 april 2005 @ 15:19:27 #12
57728 Xitami
? = 2b || !2b
pi_25977990
Bij oudere automaten (lees: hydraulisch) helpt 't een beetje om gas te lossen voor een stoplicht, hij schakelt niet naar neutraal, maar zal wel net zoals je in een handbak doet geleidelijk terugschakelen. Bij electronische bakken schakelt 'ie vaak naar neutraal. Scheelt wel een beetje.

Tip #2: vogel uit wanneer je de kickdown triggert. Bij de meeste automaten gaat 't of via een drukknop onder je gaspedaal, of via een kabel. Je kan in ieder geval altijd een beetje weerstand voelen in je pedaal, druk je hem daar doorheen dan hop, kickdown. Als je vlot op wil trekken, zet 'm daar tegenaan, dan ga je er toch rap vandoor, en je kickdown schiet er dan niet op.

Tip #3: Als je een bak met Overdrive hebt, aanzetten. Ik heb zelf een Thunderbird met een 4-traps automaat. Komt er op neer dat ik 3 versnellingen + overdrive heb. De overdrive is een 1:1 koppeling tussen motor en wielen (vaak zelfs hoger, dus 1 motor revolutie worden dan 1.5 wiel revoluties).

Tip #4: Met overdrive, hoe kom je daar zo snel mogelijk in (i.e. lage toeren draaien) maar wel snel optrekken (denk aan invoegen). 1: men plankt *met* kickdown zo snel mogelijk naar de 80/90. Dan invoegen, en langzaam je gas loslaten. Op het moment dat 'ie opschakelt (meestal naar de laatste versnelling voordat je overdrive er op gaat), klein beetje gas bij en op de 100 gaan zitten. Dan langzaam weer gas lossen totdat de overdrive inschakelt. Dan rustig doortrekken tot je gewenste snelheid.

Je verbruikt wat meer tijdens het optrekken, maar dat maak je al heel snel goed door erg snel in overdrive te zitten, met het bijkomend lager gebruik.

Tip 5: De al genoemde bandenspanning, en zorg er voor dat je elke 20.000km je bak laat flushen (i.e. alle ouwe automaat olie er uit, nieuwe er in), nieuw filtertje er in, etc. Dat scheelt een hoop slijtage.
From the ashes...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')