abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_25869619
Hallo,

Ik weet niet of dit in het goeie forum is, maar het is iets voor de electriciens onder ons

Ik wilde laatste een apparaatje aansluiten, en hier moest een adapter in van 5 Volt DC, 2 Ampere. Per ongeluk heb ik uit de stapel adapters een verkeerde adapter gepakt, met als uitgang 12 Volt DC, 1.25 Ampere.

Wonder boven wonder, het werkte... echter dacht ik, shit, da's vast niet goed. Dus trok ik de 12V adapter eruit en deed de 5V adapter weer erin. Maar nu werkt het zaakje niet meer...

Zodra ik de 12v adapter erin steek doet hij het weer... maar dat lijkt me niet echt gezond. Op 5V 2 Ampere wilt hij het dus niet meer doen, op 12V 1.25 Ampere wel...

Zou ik dit op 12V kunnen laten lopen of heb ik dan dikke kans dat eerstdaags het huis in de fik staat? Zijn er nog andere mogelijkheden om dit op te lossen?
  woensdag 30 maart 2005 @ 23:33:22 #2
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_25869715
Euh, neen, niet zo laten zitten... Amperage's is meestal niet zo'n probleem, aangezien daarvan niet zo snel meer wordt afgegeven dan er wordt gevraagd, maar volts moet je mee uitkijken... Wat voor apparaatje is het? Dat scheelt ook nog een boel
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  woensdag 30 maart 2005 @ 23:34:29 #3
43927 MDfreak
beetje MiniDisc-gek!
pi_25869747
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 23:30 schreef Redah het volgende:
Hallo,

Ik weet niet of dit in het goeie forum is, maar het is iets voor de electriciens onder ons

Ik wilde laatste een apparaatje aansluiten, en hier moest een adapter in van 5 Volt DC, 2 Ampere. Per ongeluk heb ik uit de stapel adapters een verkeerde adapter gepakt, met als uitgang 12 Volt DC, 1.25 Ampere.

Wonder boven wonder, het werkte... echter dacht ik, shit, da's vast niet goed. Dus trok ik de 12V adapter eruit en deed de 5V adapter weer erin. Maar nu werkt het zaakje niet meer...

Zodra ik de 12v adapter erin steek doet hij het weer... maar dat lijkt me niet echt gezond. Op 5V 2 Ampere wilt hij het dus niet meer doen, op 12V 1.25 Ampere wel...

Zou ik dit op 12V kunnen laten lopen of heb ik dan dikke kans dat eerstdaags het huis in de fik staat? Zijn er nog andere mogelijkheden om dit op te lossen?
Als het al niet meer met de originele adapter werkt dan is er dus al iets stuk gegaan. Door blijven werken met de 12V adapter lijkt me erg overstandig omdat er dan alleen maar meer dingen stuk kunnen gaan.

Wat ik zou doen? Het apparaat ter reparatie aanbieden zodat het weer gewoon werkt zoals het hoort (met de 5V adapter).
pi_25869760
Het is een Routertje (per ongeluk de @Home stekker erin geprikt)
pi_25869804
Is die 5 volt adapter nog wel goed? (zekering is zo geknapt).
Je hebt kans dat die 12 volt-adapter niet genoeg vermogen kan leveren waardoor de spanning in elkaar zakt en het geheel gewoon werkt, daardoor heb je de zaak niet opgeblazen maar gezond is het niet.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_25869837
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 23:36 schreef Adfundum het volgende:
Is die 5 volt adapter nog wel goed? (zekering is zo geknapt).
Je hebt kans dat die 12 volt-adapter niet genoeg vermogen kan leveren waardoor de spanning in elkaar zakt en het geheel gewoon werkt, daardoor heb je de zaak niet opgeblazen maar gezond is het niet.
Daar was ik ook al aan aan het denken... Kan ik die 5V adapter insteken in het stopcontact en dan met een spanningzoekertje (zo'n schroevendraaiertje met een lampje erin) een van de contacten aanraken?
pi_25869892
Het zal inderdaad zo kunnen zijn dat die 12 Volt flink in elkaar zakt door 2 ampere stroom afname en daar door de router nog steeds werkt.Is echter zeer ongezond voor die 12 V adaptor.En ook voor de router,want zal toch niet precies 5 volt zijn......
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
pi_25869941
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 23:38 schreef Redah het volgende:

[..]

Daar was ik ook al aan aan het denken... Kan ik die 5V adapter insteken in het stopcontact en dan met een spanningzoekertje (zo'n schroevendraaiertje met een lampje erin) een van de contacten aanraken?
Nee!Die gewone spanningzoeker schroevendraaiertjes werken pas na ongeveer 80 v WISSELSPANNING!Alleen met een universeelmeter kan je 5 volt meten.....
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
  woensdag 30 maart 2005 @ 23:44:05 #9
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_25869968
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 23:43 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Nee!Die gewone spanningzoeker schroevendraaiertjes werken pas na ongeveer 80 v WISSELSPANNING!Alleen met een universeelmeter kan je 5 volt meten.....
danwel 12volt gelijkspanning...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_25869992
nee, die spanningzoekers werken alleen op 230 volt. je hebt een multimeter nodig of desnoods een fietslampje dat je met een paardraadjes verbindt. pas op dat je geen kortsluiting maakt.
ook kan het zijn dat het stekkertje van de 12 volt-adapter net iets groter was dan de 5 volt-adapter waardoor je de connector in de router iets verbogen hebt en de originele adapter geen goed contact meer maakt. ff checken...
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_25870136
Hmmm... geen multimeter of fietslampjes bij de hand
  woensdag 30 maart 2005 @ 23:57:47 #12
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_25870304
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 23:44 schreef Adfundum het volgende:
nee, die spanningzoekers werken alleen op 230 volt. je hebt een multimeter nodig of desnoods een fietslampje dat je met een paardraadjes verbindt. pas op dat je geen kortsluiting maakt.
ook kan het zijn dat het stekkertje van de 12 volt-adapter net iets groter was dan de 5 volt-adapter waardoor je de connector in de router iets verbogen hebt en de originele adapter geen goed contact meer maakt. ff checken...
Dude... lul niet... er zijn ook 12 volts spanningszoekers met lampjes... exact hetzelfde als die 230 dingen, maar dan voor 12 volt... Ik verkoop die dingen notabene...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 31 maart 2005 @ 00:28:49 #13
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_25871020
Je best kans dat er toch iets stuk is gegaan.
Je adapter levert 12,5V x 1.25A = 15VA, als je er vanuit gaat dat er 2A geleverd wordt, dan is de spanning 15VA / 2A = 7,5V. Dat is nog steeds 150% van de spanning die er in moet.

Heb je niet toevallig een aparaat in de buurt dat ook op 5V werkt?
So we just called him Fred
pi_25874236
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 23:57 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Dude... lul niet... er zijn ook 12 volts spanningszoekers met lampjes... exact hetzelfde als die 230 dingen, maar dan voor 12 volt... Ik verkoop die dingen notabene...
Jij moet niet lullen!Hij had het echt over zo'n schroevendraaiertje met een lampje er in!LEZEN!!
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
  donderdag 31 maart 2005 @ 12:34:43 #15
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_25878138
Ik toch ook joh... Schroevendraaier met lampje erin voor 12 volt...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_25878683
universeel meter halen en je 5 volt adaptertje door meten, of gewoon de domme idioot uithangen bij de zaak waar je je routertje weg gehaalt heb?
(niet netjes )
  donderdag 31 maart 2005 @ 13:20:17 #17
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_25879198
maar wel doeltreffend
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')