abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 6 juli 2005 @ 05:14:55 #176
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_28538420
Mijn vriendin is deze week aan het kamperen in de Karpaten (bij L'viv in het westen) met een groep vrienden: ook een uitermate geschikte locatie.

@Ivo: ze heeft het stukje Donetsk-Kiev deze keer ook in een Platzkart wagon gereden en het was haar deze keer wel goed bevallen omdat ze met een grote groep vrienden waren. Normaal vindt ze het niet leuk om alleen in platzkart te reizen.

Ze komt over een weekje naar Nederland, hoera, maar dat terzijde.
Confidence through competence
pi_28543412
Voor goedkope overnachtingen kun je ook kijken op www.hihostels.com.ua
pi_28543611
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 05:14 schreef Stereotomy het volgende:
Mijn vriendin is deze week aan het kamperen in de Karpaten (bij L'viv in het westen) met een groep vrienden: ook een uitermate geschikte locatie.

@Ivo: ze heeft het stukje Donetsk-Kiev deze keer ook in een Platzkart wagon gereden en het was haar deze keer wel goed bevallen omdat ze met een grote groep vrienden waren. Normaal vindt ze het niet leuk om alleen in platzkart te reizen.

Ze komt over een weekje naar Nederland, hoera, maar dat terzijde.
Mijn vriendin is ook altijd erg blij met platzkart die neemt ze altijd vanuit Dnepropetrovsk naar Kiev en andersom, bevalt haar altijd erg goed.
Kamperen lijkt mij wel leuk trouwens in Oekraïne, ga het maar eens aan d'r voorstellen om te gaan doen :-)
pi_28546650
Kan iemand mij het adres verstrekken van het kantoortje/de kassa van het treinstation in Kiev waar ik een retourtje Kiev-Sevastopol kan bekomen?
pi_28549751
ufff volgens mij gewoon naar Vokzalna gaan en dan wijst alles zich daar wel :-) het station is heel overzichtelijk
pi_28564682
Bedankt voor de info voor zover. Het is erg leuk om over van alles te lezen.
Ik schrok wel van de prijs van de Tjernobyl excursie; ¤ 150,00 p.p!!
Toch ben ik ook erg benieuwd naar de plannen van Henk-Wim en Ballebek. Ik wil namelijk ook met de auto gaan en hoor soms verhalen als zouden er weinig tankstations zijn. Ik tank Euro loodvrij, misschien een domme vraag, maar kennen ze dat daar ook?
En zijn de wegen echt zo slecht als mensen zeggen? Of welke wegen zijn in verhouding wel goed?

Iets anders, ik lees overal over bewaakte parkeerplaatsen en dat (westerse) auto's vaak gestolen worden. Zijn jullie niet bang dat jullie auto gestolen wordt? Wat zijn voorzorgsmaatregelen die jullie nemen bijvoorbeeld?
Groet
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:35:17 #182
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_28565594
quote:
Ik tank Euro loodvrij, misschien een domme vraag, maar kennen ze dat daar ook?
Jup.
quote:
En zijn de wegen echt zo slecht als mensen zeggen? Of welke wegen zijn in verhouding wel goed?
Ze zijn best slecht. Slechter dan Belgie maar het is niet dat er om de meter een krater ligt. Misschien om de 5 kilometer.
quote:
Zijn jullie niet bang dat jullie auto gestolen wordt? Wat zijn voorzorgsmaatregelen die jullie nemen?
Superdeluxe westerse auto's met westers kenteken zijn sowieso 'hot' in Oekraine. De beste voorzorgsmaatregel is om het niet in het zicht van iedereen te parkeren.
Confidence through competence
pi_28567503
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 21:16 schreef loekie3 het volgende:
Bedankt voor de info voor zover. Het is erg leuk om over van alles te lezen.
Ik schrok wel van de prijs van de Tjernobyl excursie; ¤ 150,00 p.p!!
Toch ben ik ook erg benieuwd naar de plannen van Henk-Wim en Ballebek. Ik wil namelijk ook met de auto gaan en hoor soms verhalen als zouden er weinig tankstations zijn. Ik tank Euro loodvrij, misschien een domme vraag, maar kennen ze dat daar ook?
En zijn de wegen echt zo slecht als mensen zeggen? Of welke wegen zijn in verhouding wel goed?

Iets anders, ik lees overal over bewaakte parkeerplaatsen en dat (westerse) auto's vaak gestolen worden. Zijn jullie niet bang dat jullie auto gestolen wordt? Wat zijn voorzorgsmaatregelen die jullie nemen bijvoorbeeld?
Groet
De wegen zijn dan misschien wel slecht maar taknstations in overvloed, om de kilometer zag ik wer wel een vanuit de bus :S was niet normaal meer.
pi_28567988
Ik adviseer je ten zeerste je auto voor zover mogelijk altijd op een bewaakt parkeerterrein te parkeren 's nachts. Ik weet niet meer precies wat daarvoor de gangbare prijzen zijn, maar het is zeker geen rib uit je lijf. Het levert je sowieso een goede nachtrust op.

Dat hotel in Simferopol:
Hotel Tavria
Bespalova street 21
Simferopol
pi_28568420
Goed om te horen allemaal.
Nog wat. Ik ga met een vriendin, we zijn dus twee meiden. En ik hoor van jullie dat iedereen daar wild kampeert. Maar is dat voor twee meiden niet gevaarlijk?
  woensdag 6 juli 2005 @ 22:39:18 #186
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_28568641
Hm. Ik zal wel weer paranoide overkomen maar ik vind wildkamperen met twee meiden alleen altijd gevaarlijk, zeker in landen die het wat vaker op "westerse toeristen" hebben gemunt. Vervelende jongens heb je altijd, dronken jongens ook, maar in Oekraine vind je net iets meer dronken jongens dan elders.

Heb je eerdere ervaringen met (wild)kamperen? maw, kun je goed voor jezelf opkomen?
Confidence through competence
  FOK!fotograaf woensdag 6 juli 2005 @ 22:52:19 #187
73911 ultra_ivo
pi_28569328
Wildkamperen kun je ook ongezien doen. Je moet daar gaan staan waar je vanaf de weg niet zichtbaar bent. Op vrijdag en zaterdagavond moet je wat verder van dorpen afblijven, dan lopen er veel zatlappen rond.
Oekraïense vrouwen hebben de reputatie sterk in hun schoenen te staan. Moet je dus een beetje imiteren zonder angstig te zijn.
pi_28572212
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 21:16 schreef loekie3 het volgende:
Bedankt voor de info voor zover. Het is erg leuk om over van alles te lezen.
Ik schrok wel van de prijs van de Tjernobyl excursie; ¤ 150,00 p.p!!
Toch ben ik ook erg benieuwd naar de plannen van Henk-Wim en Ballebek. Ik wil namelijk ook met de auto gaan en hoor soms verhalen als zouden er weinig tankstations zijn. Ik tank Euro loodvrij, misschien een domme vraag, maar kennen ze dat daar ook?
En zijn de wegen echt zo slecht als mensen zeggen? Of welke wegen zijn in verhouding wel goed?

Iets anders, ik lees overal over bewaakte parkeerplaatsen en dat (westerse) auto's vaak gestolen worden. Zijn jullie niet bang dat jullie auto gestolen wordt? Wat zijn voorzorgsmaatregelen die jullie nemen bijvoorbeeld?
Groet
Loekie3, ik ben van plan medio augustus een Chernobyltour te gaan doen, samen met mijn reisgenoot. Bij zo'n tour geldt; hoe meer er meegaan, hoe goedkoper het per persoon wordt. Dus als we tegelijk zouden gaan, zou het minder kosten..
  donderdag 7 juli 2005 @ 08:08:22 #189
27793 Henk-Wim
06-05-2002
pi_28578292
Hi Loekie, welkom op Fok!

ook wij (= --Roos-- + ik) gaan met eigen auto naar Oekraine. Wordt onze 1e x dus ik heb nog geen ervaringsverhalen. Brandstof schijnt overal redelijk goed verkrijgbaar te zijn maar je moet opletten welk octaalgetal de brandstof is. Daar zijn octaangetallen vekrijgbaar (70 en 80 enzo) waarmee je hier nog geen bromfiets aan de praat krijgt! Dus goed opletten zodat je zeker weet dat je 95 tankt. Af en toe is ook 98 verkrijgbaar, met name rond de grote steden. Omdat je met een tank benzine toch zo'n 500 km rijdt hoef je niet heel bang te zijn zonder benzine te komen zitten. Natuurlijk niet de tank leegrijden; gewoon wat vaker weer volgooien.

De kwaliteit van de wegen schijnt belabberd te zijn maar ik kan mij er helemaal geen voorstelling van maken. Wij zullen vrijwel alleen de hoofdwegen berijden en ik kan mij gewoon niet voorstellen dat die vol onbegaanbare plekken en gaten zullen zitten. Sommige verhalen gaan over zulke gaten in de weg, van wel 50cm diep, dat je vol in de remmen moet om niet je auto in puim te rijden... Dat *kan* toch niet op een snelweg zijn?! Maar dat moeten we gewoon afwachten. We hebben een vrij gedetailleerde kaart gekocht met de plaatsnamen in het cyrillisch. Daarbij twijfel ik of ik AND Routeplanner Europa 2006 ga kopen. Dat icm met mijn GPS-ontvanger zou ideaal zijn, ook omdat we alleen op hoofdwegen gaan rijden. Plaatsnaamborden in het Latijnse schrift staan slechts om de 200 km ofzo. Dus verkeerd rijden kan je zo 400 km kosten...

Wat al eerder is opgemerkt: auto's altijd op een bewaakte parkeerplek zetten. Je kunt het risico gewoon niet nemen. Wij hebben vrijwel alle hotelovernachtingen al geboekt waarbij de hotelkeuze ook direct samenhing met de aanwezigheid van een bewaakte eigen parkeerplaats. Verder heb ik extra gevraagd om velgsloten zodat ze de velgen niet kunnen stelen en ben ik nog op zoek naar een extra stuurslot. Dat laatste met name ook voor het 'afschrik-effect', zodat ze niet eens de moeite nemen om een raampje in te slaan.

We kunnen, in geval van pech, gebruik maken van de mobiliteitsservice van Opel. Zal wel niet dezelfde service zijn als onze Wegenwacht, maar het geeft toch een veilig gevoel. Daarbij heb ik mijn reisverzekering extra uitgebreid met automobilistenhulp wat ervoor zorgt dat de auto thuis komt wanneer ik niet meer in staat zou zijn om te rijden.

In eerste instantie wilden we redelijk grote afstanden op 1 dag gaan rijden. Vanuit Polen in 1 dag naar Kiev. Vanaf Kiev in 1 dag naar Odessa. Zou misschien wel te doen zijn, maar bij de minste tegenslag (file oid) haal je het niet op tijd en moet je te lang doorrijden waarbij 's avonds rijden helemaal gevaarlijk is. Dus nu hebben we die lange afstanden in 2 delen geknipt: 500km moet goed in 1 dag te doen zijn.

Ook wij gaan 1 dag naar Chernobyl. Kost idd behoorlijk wat geld maar dat hebben we er wel voor over. Tot nu toe zijn wij de enige 2 die op 'onze' dat hebben gereserveerd, en stiekem hopen we dat dat zo blijft. Liever samen dan met onbekenden. Plus dat ze ons dan bij ons hotel komen ophalen. Wij hebben geboekt via SAM en daar ben ik (tot nog toe) goed geinformeerd en geholpen.

De hotels hebben wij geboekt via selekt-a-room.com en ook daarover niets dan lof. Zij zijn supersnel met reageren op mail, goed telefonisch te bereiken en informatief. Maar goed, als je gaat kamperen heb je daar natuurlijk niets te zoeken

En het lijkt ook mij onverantwoordt om als 2 meiden samen te gaan wildkamperen. Hier in NL zou zoiets al niet kunnen (ff afgezien dat het hier verboden is) maar in Oekraine lijkt het mij helemáál geen goed idee. Als ik je pa was, dan had ik je niet laten gaan En waar laat je je auto 's nachts? Langs de kant van de weg, terwijl je zelf achter een heuveltje gaat pitten? Of ga je met een 4x4-auto zodat je hem echt uit het zicht kunt zetten?
pi_28580355
Zelfs op de snelwegen zijn de wegen belabberd, je hebt wel goeie stukken maar ook flink wat slechte stukken waar je dus flink moet oppassen, Wel zijn ze naar wat ik hoorde hard bezig deze wegen te verbeteren.
  donderdag 7 juli 2005 @ 10:32:41 #191
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_28580768
quote:
Wij zullen vrijwel alleen de hoofdwegen berijden en ik kan mij gewoon niet voorstellen dat die vol onbegaanbare plekken en gaten zullen zitten. Sommige verhalen gaan over zulke gaten in de weg, van wel 50cm diep, dat je vol in de remmen moet om niet je auto in puim te rijden... Dat *kan* toch niet op een snelweg zijn?!
Helaas toch wel, misschien dat je het geluk hebt dat je net op de wegen waar je op rijd geen hele diepe kraters vindt, maar toen ik bijv. op het kleine stukje Kiev - Zhytomir reed, toch niet een van de onbelangrijkste verbindingswegen, moesten we 3 keer van baan verwisselen (zeg maar, snelweg oversteken) omdat er een stukje snelweg afgezet was ivm kraters. Dus het devies is: maak het niet te dramatisch maar hou *wel* met het ergste rekening.
quote:
Daarbij twijfel ik of ik AND Routeplanner Europa 2006 ga kopen. Dat icm met mijn GPS-ontvanger zou ideaal zijn, ook omdat we alleen op hoofdwegen gaan rijden. Plaatsnaamborden in het Latijnse schrift staan slechts om de 200 km ofzo. Dus verkeerd rijden kan je zo 400 km kosten...
Laat je wel zeker weten dat alle wegen die je van plan bent te berijden erop staan. Oost Europa is extreem belabberd in het aanleveren van kaarten voor GPS programma's, dus maak voordat je gaat een zeer goede vergelijking met de papieren kaart.
quote:
Vanuit Polen in 1 dag naar Kiev.
Ik weet van 2 vrienden van me beide apart vorige week naar Oekraine zijn gegaan per minibus, dat ze resp. 8.5 en 9.5 uur voor de Pools-Oekraiense grens hebben gestaan. Komt vaak voor, alhoewel de gemiddelde wachttijd toch iets minder dan de helft zou moeten zijn. Heb je hier in je planning rekening mee gehouden?

In het algemeen geldt: in Oekraiene hoeft niks mis te gaan, maar als het wel mis gaat, dan gaat het ook flink mis, dus een goede voorbereiding is geen luxe.
Confidence through competence
  donderdag 7 juli 2005 @ 10:39:58 #192
27793 Henk-Wim
06-05-2002
pi_28580941
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 10:32 schreef Stereotomy het volgende:
Helaas toch wel, misschien dat je het geluk hebt dat je net op de wegen waar je op rijd geen hele diepe kraters vindt, maar toen ik bijv. op het kleine stukje Kiev - Zhytomir reed, toch niet een van de onbelangrijkste verbindingswegen, moesten we 3 keer van baan verwisselen (zeg maar, snelweg oversteken) omdat er een stukje snelweg afgezet was ivm kraters. Dus het devies is: maak het niet te dramatisch maar hou *wel* met het ergste rekening.
OK, we zullen zien. Ik ben erg benieuwd en vind dit toch wel een van de charmes van deze vakantie.
quote:
Laat je wel zeker weten dat alle wegen die je van plan bent te berijden erop staan. Oost Europa is extreem belabberd in het aanleveren van kaarten voor GPS programma's, dus maak voordat je gaat een zeer goede vergelijking met de papieren kaart.
We hebben ook een gewone papieren kaart achter de hand. Ik wil software met name gebruiken om te positioneren, niet om te navigeren. Dus dat we een beetje zien waar we rijden en of we goed zitten.
quote:
Ik weet van 2 vrienden van me beide apart vorige week naar Oekraine zijn gegaan per minibus, dat ze resp. 8.5 en 9.5 uur voor de Pools-Oekraiense grens hebben gestaan. Komt vaak voor, alhoewel de gemiddelde wachttijd toch iets minder dan de helft zou moeten zijn. Heb je hier in je planning rekening mee gehouden?
Yep. Extra geld beschikbaar om een vlotte doorstroom te garanderen
Maar idd een goed punt om rekening mee te houden, helemaal omdat wij op drukke vakantiedagen gaan. We reizen in 1 dag uit Oswiecim (Polen) naar Lviv. Vertrekken goed vroeg, dan lukt het wel.
pi_28581730
8 tot 9.5 uur lijkt mij persoonlijk ook weer een beetje overdreven, met de grote bus hebben wij er tussen 1-3 uur gestaan en dat is inclusief problemen met iemand met honden en iemand zonder visum. Extra geld helpt denk ik niet echt, ze zijn nu eenmaal gewoon zo ontzettend traag daar vooral als ze even een extra controle van de bagage doen
pi_28582736
Met de trein heeft het zeker een uur of 4 geduurd van het station in Polen naar het station in Oekraïne Maar dat was inclusief het verwisselen van het onderstel.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 7 juli 2005 @ 12:36:50 #195
27793 Henk-Wim
06-05-2002
pi_28584986
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 11:34 schreef du_ke het volgende:
Met de trein heeft het zeker een uur of 4 geduurd van het station in Polen naar het station in Oekraïne Maar dat was inclusief het verwisselen van het onderstel.
Waarom wordt het onderstel verwisseld ipv overstappen?
pi_28585159
meer comfort voor de reiziger denk ik zo, kan je rustig weer gaan slapen als de controle is geweest.:-)
pi_28586776
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 11:07 schreef DJJoris het volgende:
8 tot 9.5 uur lijkt mij persoonlijk ook weer een beetje overdreven, met de grote bus hebben wij er tussen 1-3 uur gestaan en dat is inclusief problemen met iemand met honden en iemand zonder visum. Extra geld helpt denk ik niet echt, ze zijn nu eenmaal gewoon zo ontzettend traag daar vooral als ze even een extra controle van de bagage doen
Moest je tijdens die 1-3 uur op je plek blijven zitten of kon je ook ff naar buiten toe?
  donderdag 7 juli 2005 @ 13:38:52 #198
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_28587269
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 11:07 schreef DJJoris het volgende:
8 tot 9.5 uur lijkt mij persoonlijk ook weer een beetje overdreven, met de grote bus hebben wij er tussen 1-3 uur gestaan en dat is inclusief problemen met iemand met honden en iemand zonder visum. Extra geld helpt denk ik niet echt, ze zijn nu eenmaal gewoon zo ontzettend traag daar vooral als ze even een extra controle van de bagage doen
Zomertijd, Joris, zomertijd.....

Het zijn indianenverhalen totdat het je zelf overkomt, dan ben je zelf de indiaan.
Confidence through competence
pi_28587792
ohw in de zomertijd?
Gaan er dan zoveel mensen via polen naar Oekraïne? :-)
Je hebt gelijk tot het jezelf overkomt neem je het met een korreltje zout.
In de bus moesten we bij de 1e controle blijven zitten (1 uur omdat er ook formulieren ingevuld moesten worden) maar bij de 2e controle (we werden inderdaad 2 keer gecontroleerd) mochten we de bus uit godzijdank :-)
pi_28587872
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 12:36 schreef Henk-Wim het volgende:

[..]

Waarom wordt het onderstel verwisseld ipv overstappen?
Goede vraag comfort zal er inderdaad mee te maken hebben.

Maar aan de andere kant op de heenweg waren we er aan het eind van de ochtend en op de terugweg aan het eind van de middag.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')