abonnement Unibet Coolblue
pi_25944884
Wat heeft zeggen dat leerlingen naïef zijn nu weer met machtsverhoudingen te maken?

Nou goed, ik vind zelf dat je het allemaal wel heel erg somber inziet hoor. Bovendien doe je het overkomen alsof élke leraar - behalve jijzelf dan - zo verkeerd bezig is, en dat stuit me eeriljk gezegd nogal tegen de borst.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25945293
Het gaat me puur om het gedrag na de 1 aprilgrap: een "grap" maken en dan roepen dat leerlingen naïef zijn als ze het serieus nemen. Dan zeg ik: ja wacht even, claimen dat leerlingen naïef zijn is niet eerlijk omdat er eigenlijk sprake is van machtmisbruik. De macht die je als leraar hebt om ervoor te zorgen dat leerlingen altijd alles serieus nemen wat je zegt wordt naar mijn idee op dat moment misbruikt om later te kunnen zeggen van: "Wat naïef". Daar draait het volgens mij om.

Ik stel helemaal niet dat iedereen verkeerd bezig is, ik stel dat dat specifieke gedrag niet juist is. Dat een leraar een grap maakt: ok. Maar ga niet allerlei stempels opdrukken op leerlingen zoals "naïef" als de machtsverhouding zo afhankelijk ligt. Kijk, als je als leraar nou de ballen hebt om naar de rector te stappen en op 1 april je ontslag in de dienen om er later op terug te komen, dan had ik het niet erg gevonden.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25948294
Neuralnet heeft wel gelijk wat mij betreft. Je kunt als docent leerlingen heel veel wijsmaken, omdat je nu eenmaal in een positie van autoriteit verkeert.
pi_25949366
Verdorie, heeft dat rot-forum weer problemen, is m'n reactie weg

In ieder geval, wat ik wou zeggen: Op alle andere dagen zou ik jullie gelijk geven waar het gaat om het makkelijk leerlingen iets wijs maken. Maar op 1 april zou ik toch echt meer achterdocht van ze verwachten. Bovendien vind ik de term "machtsmisbruik" behoorlijk overdreven wanneer het gaat om een onschuldige 1-april-grap.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25949432
Nou ja, dat is maar net wat voor gevoelswaarde je aan het woordje 'machtsmisbruik' hangt, want sec betekent het niet meer dan het misbruiken van je macht, en dat kan ook op een lollige manier. Ik vind zo'n aprilgrap niet fout, maar ik snap wel dat leerlingen erin trappen. Ik zou niet anders verwachten dan dat ze erin trappen.
  maandag 4 april 2005 @ 08:51:48 #131
35189 Troel
scherp en bot
pi_25970442
Wat betreft die uniformen. Zo'n grap is hier ook uitgehaald bij een bepaalde les. Ze hadden het echt gewoon niet door en konden de grap ook niet waarderen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 4 april 2005 @ 08:54:05 #132
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_25970458
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 23:18 schreef Neuralnet het volgende:
Het is een kwestie van geïndoctrineerd worden door machtsmisbruik en het moeten gehoorzamen aan de leraren en het onderwijspersoneel. Als een leraar iets zegt, dan moet je het als leerling aannemen. Ongeacht of het waar is, nep of echt. Is het wel echt, dan loop je het risico op sancties. Je mag daarom redelijkerwijs verwachten dat onder deze machtsomstandigheden onderwijspersoneel altijd serieus is.
Nou ik hoop niet zo een docent te worden. Een geintje moet altijd kunnen en ze hoeven mij zeker niet altijd serieus te nemen. Machtsmisbruik en indoctrine vind ik nogal zware woorden hoor.
pi_25986468
Zoals ik al zei: een geintje is het probleem niet; wel het gedrag erna. Een beetje stoer lopen doen en roepen dat ze naïef zijn vind ik jammer. Dan ga je al een stap verder. Terwijl het met een dergelijke machtssituatie gewoon logisch is dat ze zo reageren. Grapje? Lachen. "Stoere praat" achteraf? Not done wat mij betreft.

Harde woorden? Zeker. Maar je wordt wel met je neus op de situatie gedrukt. Eigenlijk kan je een grap met ongelijke machtsverhouding nog net uitvoeren. Op het randje. Aangezien het verbieden van kleding (bv Lonsdale) en de discussies over gelijke kleding recent erg in opmars waren, kan zo'n grap op 1 april nog net. Maar hier probeerde men het nog door te trekken tot na het weekend en dat vind ik al niet meer kunnen. Daar kan je over discussieren. Ga je daarna nog een stap verder door te "kleineren", al is het maar op een forum, dan trap ik wel op de rem.

Stel nou eens dat er al tijden gesproken wordt over reorganisatie op je school. De directeur komt jou op 1 april vertellen dat er een massa ontslag gaat volgen en dat jij op de nominatie staat. Je mag aanstaande maandag komen om het definitieve besluit aan te horen. Je komt daar en de man begint tegen jou te zeggen dat je wel erg naïef was op 1 april. Gaat ver vind je niet? Verplaats je dan ook maar in de leerlingen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  maandag 4 april 2005 @ 21:47:21 #134
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25986919
Wat een trammelant om een 1 april grap, zeg...
Iets luchtigs kunnen we blijkbaar ook al niet meer aansnijden...
.
  maandag 4 april 2005 @ 22:06:19 #135
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_25987312
quote:
Op maandag 4 april 2005 21:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat een trammelant om een 1 april grap, zeg...
Iets luchtigs kunnen we blijkbaar ook al niet meer aansnijden...
Inderdaad.

Ik snap de gedachte er achter en ik snap ook wel dat mensen er moeite mee hebben, maar dit gaat wel wat ver hoor. Het is maar een 1 april grap. Als die al niet meer zo gemaakt kunnen worden zonder op zere teentjes te trappen, kunnen we net zo goed meteen stoppen.
pi_25987327
Goed goed, ik ga er weer te serieus op in.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25988420
Ik ga er geen eens woorden aan vuil maken. Idioot negatief zwartgallig gedoe. Kijk eens naar jezelf zeg.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_26029100
Ik voel me weer helemaal geweldig
Vandaag had ik een les bij een klas die vorige week (toen mijn stagebegeleider even weg was en ik het even over moest nemen) de tent bijna afbrak. Vandaag ging hij weer even weg (half uurtje) terwijl de mentor van de betreffende klas kwam observeren (bij haar is die klas altijd net zo druk als bij mij waren vorige week). En.. ik heb ze rustig gekregen toen ze dreigden te 'ontsporen'..!

Je had die mentor moeten zien.. Bijna depri omdat een (eerstejaars) stagiaire haar moeilijkste klas zonder problemen stil kreeg.. Ghaha!
Mon 'en!
pi_26033480
Geweldig! Dat doe je goed.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  woensdag 6 april 2005 @ 21:29:17 #140
35189 Troel
scherp en bot
pi_26033609
Vandaag zou mijn mentor afwezig zijn. Het kostte ontzettend veel moeite om een invaller te vinden, dus de kinderen werden al voorbereid op opgesplitst worden tussen de andere klassen.

Een van de kinderen uit de klas: Maar kan juf Frederique dan niet komen morgen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26034025
quote:
Op woensdag 6 april 2005 21:29 schreef Troel het volgende:
Vandaag zou mijn mentor afwezig zijn. Het kostte ontzettend veel moeite om een invaller te vinden, dus de kinderen werden al voorbereid op opgesplitst worden tussen de andere klassen.

Een van de kinderen uit de klas: Maar kan juf Frederique dan niet komen morgen
'Mijn' leerlingen denken ook dat als mijn stagebegeleider er een dagje (weekje, langer) niet is dat ik dan wel kan komen. Ze staan er niet bij stil dat ik ook gewoon naar school moet, dat ik nog lang geen fulltime docent ben..

Nog even over mijn vorige bericht.. Vorige week, toen die bewuste klas zo had zitten k*tten, had ik het idee dat ik een loser was en maar beter meteen met mijn studie kon stoppen. De gedachte aan vorige week maakte mijn euforische gevoel van vandaag dus alleen maar (nog heel veel) sterker..
Mon 'en!
  woensdag 6 april 2005 @ 23:14:27 #142
35189 Troel
scherp en bot
pi_26036038
quote:
Op woensdag 6 april 2005 21:52 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
Nog even over mijn vorige bericht.. Vorige week, toen die bewuste klas zo had zitten k*tten, had ik het idee dat ik een loser was en maar beter meteen met mijn studie kon stoppen. De gedachte aan vorige week maakte mijn euforische gevoel van vandaag dus alleen maar (nog heel veel) sterker..
Ik snap je gevoel precies. Ik heb soms echt het idee dat de weersomstandigheden soms echt te merken zijn aan de kids.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26052345
Woehoe, praktijkproef gehaald! Stage zit er nu zo goed als op, kan ik beginnen aan die enorme stapel opdracchten
  donderdag 7 april 2005 @ 17:50:35 #144
593 sjak
Juffie Bloem
pi_26052377
Morgen sollicitatie, spannend!
Lekker douchen!
  donderdag 7 april 2005 @ 23:15:12 #145
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_26060342
quote:
Op woensdag 6 april 2005 23:14 schreef Troel het volgende:

Ik heb soms echt het idee dat de weersomstandigheden soms echt te merken zijn aan de kids.
Is ook zo. Een collega van mij kan aan het gedrag van de leerlingen zien of de weersomstandigheden gaan veranderen of niet.


Maar vergeet trouwens niet he... als je als nieuweling voor een klas komt, is het altijd makkelijk om de boel stil te krijgen. Je bent nieuw, je hebt nog alle aandacht. Wacht maar tot je een half jaar er op hebt zitten en de nieuwigheid van je af is... Dán wordt het pas leuk
.
pi_26060447
Succes sjak!
  vrijdag 8 april 2005 @ 08:28:44 #147
35189 Troel
scherp en bot
pi_26064840
quote:
Op donderdag 7 april 2005 23:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Is ook zo. Een collega van mij kan aan het gedrag van de leerlingen zien of de weersomstandigheden gaan veranderen of niet.


Maar vergeet trouwens niet he... als je als nieuweling voor een klas komt, is het altijd makkelijk om de boel stil te krijgen. Je bent nieuw, je hebt nog alle aandacht. Wacht maar tot je een half jaar er op hebt zitten en de nieuwigheid van je af is... Dán wordt het pas leuk
Dat laatste ben ik niet met je eens. Ik heb zeker in het begin van mijn opleiding de eerste paar keer nog wel eens gehad van o, maar ze moeten me aardig vinden. En dan ben je veel te lief en dan heb je daar de rest van de stage last van.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26065145
quote:
Op donderdag 7 april 2005 23:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Is ook zo. Een collega van mij kan aan het gedrag van de leerlingen zien of de weersomstandigheden gaan veranderen of niet.


Maar vergeet trouwens niet he... als je als nieuweling voor een klas komt, is het altijd makkelijk om de boel stil te krijgen. Je bent nieuw, je hebt nog alle aandacht. Wacht maar tot je een half jaar er op hebt zitten en de nieuwigheid van je af is... Dán wordt het pas leuk
Ik loop er dus nu vanaf november rond en ik word regelmatig uitgetest. Maar inderdaad, ik ben en blijf een stagiaire, ik ga (over twee weken zelfs al!) weer weg en 't zal dus anders zijn dan bij een 'echte docent'.
Mon 'en!
  vrijdag 8 april 2005 @ 09:02:11 #149
593 sjak
Juffie Bloem
pi_26065236
quote:
Op donderdag 7 april 2005 23:18 schreef thaleia het volgende:
Succes sjak!
Dank, ben best nerveus merk ik... Ga nog even mijn competenties doorlezen en vooral goed in mijn hoofd stampen waar ik nog hulp van hun bij verwacht.
Lekker douchen!
  vrijdag 8 april 2005 @ 09:06:12 #150
19840 Libris
Live from Singapore
pi_26065291
Vandaag voor de eeste keer in weken weer voor een klas gestaan (nou ja, ik sta er nog) en heerlijk weer. Verse studenten, net van de middelbare school en nog mooi kneedbaar en gemotiveerd

En het was maar een klein klasje van 13... Over anderhalve week begint het reguliere onderwijs weer, dit is een klas die wat dingen moet bijspijkeren

oh ja, succes sjak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')